De Maybach: rijkdom krijgt wielen
De ervaringsdeskundige
in samenwerking met AutoTrack.nl
KENNISMAKING
Een woestijnrat van een oorlogsfilmset
Spinnende en spannende
Toyota Avensis 2.4
Lvw.pzc.nl/auto
„aitredactie@pzc.nl
stbus 314460 AA Goes.
«rtentie-exploitatie:
„j en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Ls-Vlaanderen: 0114-372770;
jtionaal: 020-4562500.
rijdag
19 december 2003
Extra pagina: de auto vreet euro's!
Auto
Foto's Mare Bolsius
OoorRien van der Steen
Terwijl andere fa
brieken ten koste
van veel geld roem
ruchte merken
overnemen, besloot
Mercedes zijn eigen monu
ment op wielen te bouwen. Op
to platform van de vorige S-
klisse creëerde Mercedes de
meest luxe limousine die je je
kunt denken. In plaats
jun de ster op de voorplecht
ijnjkt een statief]e met een
dubbele M, van Maybach Ma-
nufaktur. Het verwijst naar het
exclusieve maar lang verschei
den Duitse supermerk May-
|cb. De auto wordt voor een
groot deel met de hand ge
maakt in Sindelfingen, en daar
doen ze dan zestig werkdagen
over. In Nederland zijn er sinds
zeven aan de vermogen-
deman (m/v) gebracht.
jtuurversie
Wie zich met chauffeur ver
plaatst zal meestal de 6.20 me-
age Maybach 62 verlcie-
Ons leende Daimler-
krysler voor een dagje de
laybach 57, de vijftig centime-
er kortere stuurversie. Als koper
ieb je alle inspraak in de aan-
Dat mag ook wel,
-ant de korte Maybach kost al
507,000 euro, en de 62 moet
flfs 589.000 euro opbrengen,
te dat geld kun je oolc het
pakhuis van Oom Dagobert op
'ielen laten zetten. Wil je er
bepantsering bij, tegen de Zwa
re Jongens, dan betaal je
150.000 euro extra.
De geïnteresseerde klant mag
met personal liaison manager Ro
bert Scheerboom naar de fa
briek, waar zijn toekomstige
voertuig met witte hand
schoentjes wordt geassem
bleerd. Daar ziet hij hoe zijn fa
miliewapen desgewenst in het
Zuid-Beierse leer wordt ge
drukt, en hoe het interieur met
honderdentwee deeltjes amboi-
na, een speciale houtsoort uit
Sumatra, wordt veredeld. An
der hout kan natuurlijk ook,
net als sierlijsten, inlegmotie-
ven, computeraansluiting en
kleuren naar wens.
Scheerboom: „De kopers zijn
mensen met blauw bloed, men
sen met oud geld. Maar ook de
selfmade man, die met hard
werken een vermogen opge
bouwd heeft, gunt zichzelf
zo'n auto. Hij stelt vooral prijs
op comfort en veiligheid."
Inderdaad zal zo'n koper dus
vaak achterin zijn te vinden.
Hij wordt daar verwend met
kloeke beeldschermen voor
dvd en tv. In het midden een
knopje voor onverhoopte pan
ne of calamiteiten: teleaid. De
auto belt dan een sos-nummer,
waarna in het servicecentre in
Maastricht actie wordt onder
nomen. Men kan daar bijvoor
beeld zelfs de bandenspanning
van de auto uitlezen. Rijkdom
kan rijden: achter het stuur
valt het gemak op waarmee de
Motor/techniek: 5.5 liter V12 biturbo
met drie kleppen per cilinder,
achterwielaandrijving, luchtvering
Vermogen: 550 pk, 900 Nm/2.300 toeren.
Lxbxh: 5.73 x 1.98 x 1.75 m.
Wielbasis: 3.39 m.
Draaicirkel: 13.40 m.
Bagageruim: 605 liter.
Tankinhoud: 110 liter.
Gewicht: 2.855 kg.
Prijs: 507.000 euro
Conclusie: Een fantastische auto, vooral
voor wie achterin zit. Zijn Vorm
geving is wat, eh... afstandelijk. Net als zijn prijs.
Maybach 57
twaalf cilinders de loodzware
wagen in krap vijfeneenhalve
seconde naar de honderd km
per uur sleuren. In bewonde
renswaardige stilte, mede
dankzij het thermopane glas in
de portieren. Tegen de midden
stijlen gloeien zilverkleurige
lichtkelkjes, in Rococo en Ju
gendstil. In de hemelbelcleding
zitten drie klokken waarop
mijnheer of mevrouw achterin
onder andere kan aflezen hoe
hard de auto rijdt. De achter
bank is er eentje die menigeen
thuis zou willen. In het midden
een prachtig bekleed koelkast
je, en wijnglaasjes in een han
dig en zeldzaam technisch
klemmetje. De Havana's blij
ven op smaak in het humidor-
lcastje. De auto heeft alleen
achter al twee aparte airco's.
Stuurverwarming, een cruise
control die ook afstand houdt,
geventileerde massagestoelen,
sleutelloze start en ach, wat er
zoal voor geld te koop is. Een
goede stemgestuurde telefoon
installatie valt daar kennelijk
niet onder. Na vijf keer nul! roe
pen kiest het toestel wéér ze
ven. „Gisteren werkte het wel",
verontschuldigt de Maybach-
man zich. Zal best, maar wij
bedenken dat we nog nooit
met een goed werkend spraalc-
besturingssysteem onderweg
zijn geweest. Ook in een May
bach dus niet.
Morris
Tijdens een pauze bij het defti
ge kasteel Mauriclc in Vught
komen twee dames op leeftijd
parmantig de bossen uit stap
pen. Een van hen kijkt geïnte
resseerd naar het embleem op
de lange motorkap. „Meneer, is
dit een Morris?", vraagt ze. Nee
mevrouw, een Maybach. „Nooit
van gehoord", erkent ze.
Scheerboom: „Daar hebben we
nog last van, inderdaad. Maar
binnen een jaar weet iedereen
wat een Maybach is."
Wim Dik (64), oud-topman van KPN
en tegenwoordig hoogleraar aan de
Technische Universiteit van Delft, is
zoals zijn vrouw zegt 'niet uit zijn
Jaguar te slaan'. Hij is ervaringsdes
kundige in autorijden, maar ook in
gereden wórden.
„Ik wil een auto die sportief is als je
zelf rijdt en waarin je niet moe
wordt door die slappe banken waar
je in wegzakt. Je moet natuurlijk je
benen goed kwijt kunnen en in
mijn eigen verlengde Daimler XJ is
dat geen probleem. Nou ben ik een
klein manneke. Als je groot en
breed bent moet je in elk geval
geen Jaguar of Daimler aanschaf
fen."
„In zo'n grote auto moet het stil
zijn, en ook de chauffeur moet stil
zijn. Ik hoor graag dat zijn derde
kleinkind geboren is, maar verder
wil ik lezen achterin en zo weinig
mogelijk merken van de rit. Ik neem
aan dat dat in zo'n Maybach ook
wel kan, al heb ik er nooit in geze
ten."
Dik houdt niet van BMW - die is
achterin veel te stug vindt hij. Mer
cedes heeft moeite gedaan hem in
een S-klasse te krijgen. „Ik vind
Mercedes goed, maar een beetje
plompig.
Een Lexus heeft het voor mij ook
niet. Prima auto, maar geen weglig-
ging.
Ach, ik heb in al die grote auto's
wel eens proef gereden, ook in een
Audi en een Lincoln Towncar. Maar
ze halen het allemaal niet bij mijn
Jaguar. Dat is, naast mijn vrouw,
mijn enige hartstocht."
Het was 1960 toen ik mijn eerste
auto kocht voor 500 gulden,
een Fiat uit 1947. Een bijzonde
re wagen - zo een die de Italia
an in oorlogsfilms als stafwagen gebruik
te en in de woestijnoorlog in Egypte. De
"ito rook naar militairen en prikkelde de
antasie. Hij had een lange neus, en lcop-
tepen op de voorspatborden. De rich-
"ngaanwijzers waren net handjes, en als
K het niet deden dan stak je gewoon je ei-
Wiand uit het raam. Onder de motor-
rap huisde een redelijk lopende motor,
^gebruikte veel olie en het handgas was
^bonden met een streng paperclips voor
Je bediening. Het luchtfilter was wonder-
U'<: gevuld met honderden luchtbukslco-
%s. Maar rijden deed de auto.
te avontuurlijk vervoermiddel was het.
II ten stevige regenbui moest je de rui-
tewissers met de hand bedienen. Tijdens
tej dag stappen in Den Haag trapte de fa-
e d°0r de bodem en kreeg natte voe-
'te-Een stevige plaat erop en het euvel
tes verholpen. Bij een demonstratie voor
teenden hoe hard de auto kon, sloeg de
door de bodem doordat op een
e ling de versleten vering het liet afwe-
een kogellager het had begeven
auto een lamme poot, na mijn
■Oude liefde roest niet
Door Sytze Ferwerda
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
Schipholdienst als marechaussee. Als een
eend waggelde hij het lcazemeterrein op.
Tot ergernis van de commandant stond
mijn woestijnrat daar maandenlang te
wachten op een nieuw lager. Tegen dat de
reparatie begon waren de emoties rond
het voertuig al hoog opgelopen. Boven
dien deed zich een probleem voor: er bleef
enige onwenselijke ruimte tussen de as en
het kogellager. De oplossing vonden we
door dit gaatje op te vullen met papier-
maché. Het was zaterdagmorgen toen een
collega en ik in de gerepareerde auto vro
lijk op weg gingen - het was een prachtige
dag.
Terwijl de auto tevreden snorde, fantaseer
den we met elkaar wat deze auto al niet
allemaal had meegemaakt. Bij het oprij
den van een viaducthelling ontsnapte in
eens een rookpluim uit de motorkap. Of
eigenlijk meer een vlam, bij nadere be
schouwing. Spoedig brandde de Fiat als
een fakkel en het besef drong tot ons door
dat het gedaan was. Een passerende be
stuurder bood ons een lift naar een nabije
autosloper. De sloopbaas bracht ons in een
enorme oude Bently met 200 1cm per uur
terug naar mijn stervende liefde. Terwijl
de Bentley schudde en kraakte vroeg de
man: „Wil je deze niet kopen, het is een stijlvol
le wagen en hij loopt goed toch?" Ilc sloeg zijn
aanbod af.
Op de plek des onheils bood hij eerst vijf
tig gulden voor de smeulende Fiat, maar
uiteindelijk maakte hij er 150 van, vanwe
ge de goede banden. Toen bond de sloper
mijn uitgeputte stafwagen achter de Bent
ly en sleurde die met 150 1cm per uur naar
het autokerkhof. Zo hard had hij nog
nooit gereden! Met een kusje op de carros
serie heb ilc afscheid genomen.
De Toyota Avensis Wagon
Eerder reden we met de Toyota
Avensis Wagon 1.8 en die bleek
heel zuinig. Een snelle rit naar
Frankfurt kostte ons een liter
benzine per twaalf kilometer.
We moesten wel flink poken
om de gang er een beetje in te
houden.
Die Wagon is een heel plezieri
ge en vooral ruime auto, met
een voortreffelijk, goed ge
veerd onderstel. Toyota heeft
hem nu ook met een direct in
gespoten 2.4 VVT-I D4. Een he
le mond vol en bovendien zo'n
6,5 mille duurder, maar die
motor maakt de Avensis wel
een stukje spannender. Alles
wat de 1.8 mist, maakt de 2.4
in één klap goed. De motor
brengt 163 pk en een koppel
van 270 Nm naar de voorwie
len, en het is geen kunst om
die wielen bij het optrekken
flink te laten spinnen, of
schoon de motor standaard aan
een - overigens voortreffelijke -
vijftraps automaat is gekop
peld. Het benzineverbruik van
1:8,5 is pittig, maar een heel
fijne auto is het wel.
Toyota Avensis 2.4 sedan 31.935
euro; liftback 32.435, wagon
32.935 euro.
De Peilstok
De laatste weken van 2003 lenen zich
uitstekend om terug te kijken op het af
gelopen autojaar. Het kabinet verlaagde de
kilometervergoeding drastisch, het fileleed
nam wéér toe en per 1 januari is het gedaan
met de radardetectors.
Welk autonieuws maakte u droevig?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Vechtstier wordt prijsstier
/PS Vorige week vroegen we welke exclusie
ve ve auto van de afgelopen miljonairs-
beurs u het water in de mond doet lopen.
De razendsnelle Lamborghini Gallardo kwam
als overtuigend winnaar over de streep,
met eenderde van alle honderden stemmen.
De Britse oudgedienden deden het maar ma
tig, met als dieptepunt de Jaguar XJ*
Wat is uw
favoriete
miljonairsauto?
Lamborghini Gallardo
0 Spyker C8T
0 BMW 645Ci Coupé
O Maserati Quattroporte
(0} Maybach 62
Cadillac CTS
O Rolls Royce Phantoi
Bentley Continental
VW Phaeton long
Jaguar XJ
O Paul van den Brul, salesmanager bij Hessing,
officieel importeur van Lamborghini:
„Ik sta te kijken van de uitslag omdat vooral de Maserati
Quattroporte bijzonder populair was op de MiljonairFair.
Niettemin is de Lamborghini Gallardo een fenomenale
auto. Hij is vernoemd naar een beroemd vechtstierenras.
Er zijn inmiddels elf exemplaren verkocht. De Gallardo kost
195.000 euro, maar dan heb je ook een perfecte, wonder
schone auto met een top van 318 km per uur."
Navigatie aan het stuur
VDO Dayton heeft een afstandsbediening voor naviga
tiesystemen die je aan het stuurwiel kunt bevesti
gen. De afstandsbediening gaat om het stuur als een hor
loge om een pols. Het
apparaatje, RCS 5100
genaamd, kost 65 eu
ro. Luxe auto's zijn
vaak van multifunc
tionele sturen voor
zien, waarbij het
stuurwiel vol met
knoppen zit voor be
diening van radio, te
lefoon, cruise control
en bijvoorbeeld navi
gatie. De RCS5100
kan ook bijna alle
VDO radio's en cd-
spelers bedienen.
De afstandsbediening past om het
stuur als een horloge om een pols.
Astra gaat sporten op commando
In de Opel Astra die in het voorjaar verschijnt leun je
een regelbaar ondeüstelsysteem bestellen. Het interacti
ve dmnng system IDSPlus moet de derde generatie Astra
een goede balans verschaffen tussen rijcomfort en actie
ve veiligheid. Behalve met abs en een elektronisch stabi
liteitsprogramma is het onderstelnetwerk uitgerust met
een systeem dat vering en demping regelt. Met een druk
op de knop kan de bestuurder de sportstand inschake
len, waardoor het gedrag van de schokdempers, de be
denktijd van het gaspedaal en het stuurkaralcter worden
aangepast. De Astra heeft ook een torsieas achter waar
soortgelijke auto's gewoonlijk draagarmen per wiel heb
ben. Opel vindt zo'n as beter voor de stabiliteit.
Ferrariboek zonder Formule 1
Bij Mondial Media in Naarden is weer eens een nieuw
boek over Ferrari verschenen. Met de lange titel Fer
rari Sportwagens/prototypen&productieauto's. Het boek
heeft het vooral over alles wat juist niet met de Formule I
te maken heeft. Het 275 pagina's tellende, kleurige boek
kost 14,95 euro.