Pool valt ten prooi aan werkgever PZC PZC Nederland is in honderd jaar luchtvaart meeloper geworden Saddam Hoessein lijkt gewoon te laf te zijn voor zelfmoord Arbeiders worden nog steeds op grote schaal uitgebuit en bedrogen Lord Robertson neemt afscheid van de Navo 17 december 1953 a Hoogte- en dieptepunten woensdag 17 december 2003 Poolse arbeiders zijn blij dat ze in Nederland mogen werken, maar ze beseffen niet welke rechten ze hebben. Een deel van hen wordt dan ook bedonderd. Illegalen zijn helemaal overgeleverd aan de grillen van de werkgever. door Harry Coerver De grote witte villa in het dorpje Rogow op het Zuid- Poolse platteland in de buurt van de stad Krapkowice steekt fel af tegenover de armoedige bebouwing in het dorp. Het is dan ook niet zo maar een villa, maar een bedrijfsgebouw waar het administratiekantoor van Heribert Heinrichs zetelt. Ooit verdiende Heinrichs veel geld in de autobranche in Duitsland. Maar toen hij problemen met zijn gezondheid kreeg, heeft hij alles verkocht en is vertrokken naar het Poolse platteland voor een rustiger leven. Het liep anders. Inmiddels runt Heinrichs een drukbezocht ad ministratiekantoor en kent de sociale wetgeving van Duits land, Nederland en nog een handvol andere landen op zijn duimpje. Van de ongeveer acht duizend Poolse werknemers die dit jaar legaal in Nederland werken, is bijna de helft klant bij Heinrichs. Ze komen bij hem bijvoorbeeld om de belastingte- ruggave te regelen die ze van de Nederlandse fiscus ontvangen als ze van een heel jaar, slechts enkele maanden in Nederland hebben gewerkt. Heinrichs weet inmiddels op welke manieren kwaadwillende Nederlandse werkgevers op slinkse manieren geld proberen te verdienen aan de Polen die nauwelijks weet hebben van hun rechten. Daar is bijvoor beeld de truc met de volmacht die werkgevers de Poolse werk nemers laten tekenen. Door die volmacht (cessie) wordt de belastingteruggave die wel 1000 of 1200 euro kan bedragen, door de fiscus naar de werkgever gestuurd. Die moet dat geld uitbetalen aan de werk nemer. Maar die weet volstrekt niet wat hij tekent. De machti ging is immers in het Neder lands gesteld. Veel werkgevers steken dat geld gewoon in eigen zak. „Vorig jaar heb ik voor on geveer 300 mensen dat geld toch weer weten af te pakken van de werkgever", laat Heinrichs trots weten. „Maar veel mensen weten niet eens dat ze bedonderd worden." Bij de belastingdienst In Heer len bevestigt Marco Douven dat er inderdaad ieder jaar door en kele honderden Polen belas tinggeld wordt teruggevraagd dat al aan de werkgevers is ge stuurd. Een andere truc die Heinrichs noemt is het gebruik van het sofi-nummer door meerdere mensen. Werkgevers laten illegalen werken op de so- fi-nummers van mensen die een paar maanden legaal bij hen ge werkt hebben. De Poolse werknemer die na een paar maanden werken weer te rug is in Polen, heeft er dan geen weet van dat een illegaal op zijn sofi-nummer in Nederland aan het werk is. Het komt pas aan het licht als hij bij de Neder landse fiscus zijn belastingte ruggave aanvraagt. Van de Be lastingdienst krijgt hij dan een keurig briefje waarop staat dat hij een heel jaar in Nederland gewerkt heeft en daarom geen recht heeft op belastingterug gave. Volgens Heinrichs is de Neder landse fiscus inmiddels bereid om binnenkort dergelijke werk gevers voor de strafrechter te slepen. De Nederlandse fiscus zwijgt daar voorlopig echter nog in alle talen over. Lede ogen In Nederland zien de vakbon den met lede ogen toe hoe kwaadwillende werkgevers de Poolse arbeiders door allerlei trucs voor veel minder geld dan de Nederlanders laten werken. „Kijk bijvoorbeeld naar het overwerk", zegt Han Westerhof. Hij is bestuurder van FNV Bondgenoten en speciaal ge richt op uitzendwerk. „Volgens de CAO'S in Nederland betaalt een werkgever bij overwerk 25 tot 50 procent meer loon per uur. De Poolse werknemers zijn vaak blij dat ze kunnen over werken en krijgen daarvoor bij veel werkgevers niet eens de overwerktoeslag. De overge werkte uren worden soms be taald met vrije tijd. In die con structie kosten de overgewerkte uren de werkgever uiteindelijk nog minder dan de gewone uren Allemaal pure winst voor de Ne derlandse werkgever. Er zijn nog veel andere manieren die kwaadwillende werkgevers ge bruiken om extra geld te verdie- nen aan Poolse werknemers. Bijvoorbeeld door hun loon niet volledig uit te betalen, zieken worden zo snel mogelijk weer naar Polen afgeschoven en ho ren vaak niets meer van hun Ne derlandse werkgever. Eventuele uitkeringen vloeien in de zak ken van de wei'kgevers. In Polen zou je verwachten dat de vakbonden de arbeiders die in het buitenland werken mis schien op de een of andere ma nier helpen, voorlichten of be schermen. Niets blijkt minder waar. „Van een krachtige bond die opkomt voor de rechten van arbeiders is totaal geen sprake. Solidarnosc is een verpolitiekte organisatie, met een corrupte top die er vooral is om de eigen posities van vakbondsbestuur ders veilig te stellen, zegt To- masz Kandriva", een Poolse po liticoloog. „In Polen zijn er eigenlijk 24.000 vakbonden. Ie der bedrijf heeft zijn eigen vak bond met een eigen bestuur en autonomie. Al die vakbondsbe stuurders hebben goed betaalde baantjes. De werkgevers zijn verplicht die mensen te betalen. Poolse vakbonden zijn nauwe lijks te vergelijken met bonden in Nederland. Omzichtig Tadusz Rysznik is vakbondsbe stuurder van Solidarnosc in het District Opole, waar veel Poolse arbeiders die in Nederland wer ken vandaan komen. Omzichtig legt hij uit dat zijn bond weinig kan doen voor deze mensen. Poolse vakbondsbestuurders krijgen in Nederland geen ar beidsvergunning, de taal zorgt voor problemen in het contact met de Nederlandse vakbe weging en weinig mensen zijn lid van de bond. Pas aan het ein de van een lang gesprek bekent Rysznik dat er een veel belang rijkere reden is waarom totaal niets gedaan wordt voor men sen die in Nederland gaan wer ken. De mensen die in Nederland werken zijn van oorsprong Duitsers. En daar kan Solidar nosc eigenlijk niks voor doen. Het zou spanningen oproepen met de Polen die niet van Duitse afstamming zijn. Rysznik: „Als na 1 mei 2004 ook andere Polen naar het buitenland mogen, wordt dat allemaal anders. Te gen die tijd gaan we zeker on derzoeken op welke manier wij onze arbeiders in het buiten land bescherming kunnen bie den tegen uitbuiting." GPD Een Poolse werkzoekende in Nederland schrijft zich in bij uitzendburau Dactylo in het Zuid-Poolse Opele. foto Harry Heuts lus eg' door Hetty van Rooij Jaap de Hoop Scheffer kan één ding leren van zijn voorganger bij de Navo: zon der optimistische kijk op het leven red je het daar niet als secretaris-generaal. Onovertroffen was de manier waarop de Schot Lord Ro bertson met zijn rollende r over 'troublesome times' (moeilijke tijden) sprak, maar altijd met de toevoe ging dat de Navo er helemaal klaar voor was. Vandaag is Robertsons laatste werkdag. Lord Robertson of Port Ellen (57) heeft zware jaren achter de rug. Vier jaar heeft hij als hoogste niet-militaire baas de Navo door woelige wa teren geleid, met als hoogte punten de nasleep van de aanslagen van 11 septem ber 2001de oorlog in Afgha nistan, het voorkómen van een burgeroorlog in Macedo nië en de interne crisis over Irak. Half februari weigerden Frankrijk, Duitsland en Bel gië om Navo-bondgenoot Turkije hulp te bieden tegen een mogelijke Iraakse drei ging. Zij wilden op geen en kele manier een oorlog 'inge- rommeld' worden. Amerika was laaiend en na een impas se van een week verzon Ro bertson een truc: hij zorgde dat het besluit genomen werd door het comité voor defensieplanning, waar Frankrijk geen zitting in heeft. Duitsland en België gingen vervolgens door de bocht en de crisis werd be zworen. Ervaren De kwestie-Irak maakte dui delijk wat een goede secre taris-generaal waard is. Hij heeft negentien bazen (de lidstaten), en moet tegelij kertijd diplomaat, vrede stichter, zetbaas, onderhan delaar, pleitbezorger, bulle bak en strateeg zijn. Tradi tiegetrouw wordt de post be zet door een zeer ervaren politicus, die op voet van ge lijkheid kan omgaan met re- fASH Insi I pert germgsleiders en staatshool. «vei den. Robertson heeft dat g ®ail met groot persoonlijk geza: ureni kalm en onverzettelijk B -l met de humor en het relative, ringsvermogen die hem op het hoofdkwartier popular hebben gemaakt. Onder zi]t leiding maakte de Navo e® gedaanteverandering doet Van een bondgenootschs dat de vrije wereld tegenh» rode gevaar moest bescher men, is de Navo na de valvar de Muur getransformeerd u een militair samenwerking!, verband dat vredesmissies uitvoert op de Balkan enea hoofdkwartier heeft in Irak Bij zijn aantreden in 19y. moest Robertson regelmat: de vraag beantwoorden oiï Navo nog wel een toekomr had. Nu wordt die waag nau welijks meer gehoord. Je hebben de Navo opniei» uitgevonden", zegt hij zelf, Politiemensen Voor de telg uit een geslad. van politiemensen, die ziel als minister van Defens:- leerde kennen als een havik heeft Robertson nog een op merkelijk wapenfeit op zijn naam: hij trok de relatie tus sen de Navo en Rusland vlol die in 1999doordecrisisronii Kosovo in de problemen was gekomen. Drie jaar geleden ging Mos- kou nog hevig te keer een mogelijke Navo-Üd- maatschap van de Baltische staten. Sedert anderhalf jaar praten de Russen als gelijk waardige partner met de Navo-landen over zaken als terreurbestrijding en ver spreiding van wapens. Estland, Letland en Litou wen worden over een maanden volwaardig Navo- lid, samen met Roemenië. Bulgarije, Slovenië en Slo wakije. Tegen die tijd is Ro bertson terug in Schotland, al sluit hij niet uit dat hij zijn gezicht regelmatig in het Ho gerhuis zal laten zien. „Thuis sta ik met beide benen opde grond.Niemand noemt m Lord Robertson. Ik hef.tr gewoon George." GPD De Eu doorErikvan Schaik Saddam Hoessein heeft zich als een bang konijn in zijn holletje laten vangen. De ge vreesde Iraakse leider bleek niet in staat het pistool te hanteren dat volgens de Amerikanen op zijn lichaam werd gevonden. Laat staan de twee kalasjnikovs die ze bij hem in zijn 'eenmans gat' vonden. Het heeft Irak-kenner Robert Soeterik enorm verbaasd. „Dat is de vraag die mij ook bezig houdt; waarom heeft hij zich niet verzet of zich een kogel door het hoofd gejaagd? Hij had zichzelf met één schot een hoop ellende kunnen besparen." Soeterik is te rade gegaan bij zijn Koerdische vrienden. „Die zijn niet verbaasd; zij wisten al langer dat 'ie een grote lafaard is'. Het is iemand die in zijn toe spraken riep dat geen enkele Irakees het 'martelaarschap' mocht ontlopen en die met een vingerknip mensen liet execute ren. Maar zelf was hij te laf om er een eind aan te maken of ten minste nog enige tegenstand te bieden." Dat Saddam Hoessein in zijn slaap is overrompeld, zoals Amerikaanse woordvoerders suggereren, kan Soeterik niet geloven. „Hij moet in dat hol ge kropen zijn toen de Amerikanen hun massale zoekactie met zes honderd militairen begonnen. Bij al dat rumoer is hij vast niet in slaap gevallen. Bovendien moesten de soldaten stenen en rommel opzij schuiven om bij de toegang van die put te komen. Dat hoor je echt wel." Onze gast Saddams gedweeë overgave doet denken aan de ontvoering van de Koerdische guerrillalei der Abdullah Öcalan door Turkse commando's in Kenia in 1999. Vanuit de Griekse ambas sade in Nairobi zou de PKK-lei- der per vliegtuig naar Neder land gaan om asiel aan te vragen. Öcalan rook onraad, maar ging toch mee met Keni- aanse veiligheidsagenten. Een maal buiten de ambassade werd hij overgeleverd aan Turkse commando's. „Je bent nu onze gast", zeiden die hem. Ook Öca lan werd op vernederende wijze getoond, geboeid en geblind doekt in het vliegtuig naar Tur kije. Hij leek te berusten in zijn lot en toonde zich eerder bang dan uitdagend. Soeterik tekent aan dat er wel verschil is met de toedracht zo als de Amerikanen die schetsen rond Saddams aanhouding. „Öcalan werd onder valse voor wendselen weggelokt en hij was in dat vliegtuig gedrogeerd. Dat was bij Saddam niet het geval." De Amerikaanse commandant Odierno omschreef de Iraakse dictator wel als 'gedesoriën teerd', maar uit de ontluisteren de beelden van zijn 'medische controle' kan niet worden opge maakt dat ook hij met een mid deltje in versufte toestand was gebracht. Overvallen Het beeld dat Saddams zoons Uday en Kusay zich'wél dood vochten, en dat het eervoller was geweest voor de vader hun voorbeeld te volgen, behoeft enige nuancering. Volgens Soe terik werden de beide broers min of meer overvallen. „De Amerikanen sommeerden hen per megafoon het huis te verla ten, waarna een eerste salvo volgde. Toen gingen de troepen het huis binnen, waar ze Uday en Kusay op de trap aantroffen en op ze schoten. Daarna gingen ze weer naar buiten en volgde een tweede, zwaarder salvo. Daarbij moeten de broers zijn omgekomen. Uday vonden ze in de badkamer." Of hij met schoten in de mond is afgemaakt, kan Soeterik niet bevestigen. „Het lijkt me niet waarschijnlijk. Him lijken wa ren door de beschietingen al zo zwaar verminkt dat ze eerst moesten worden opgelapt om ze enigszins herkenbaar aan de pers te kunnen tonen;" De Joegoslavische ex-president Slobodan Milosevic is een ande re tiran die zich tegen de ver wachting in liet oppakken. Vooraf werd door analisten en psychologen die zijn karakter ontleedden, aangenomen dat de Babyface Killer zich liever van kant zou maken dan dat hij zich naar het VN-Tribunaal in Den Haag zou laten sturen. Hadden zijn ouders zich immers ook niet van het leven beroofd en daar mee eenzelfde noodlot over hem afgeroepen? Maar toen de Joegoslavische politie hem kwam arresteren in zijn villa, dreigde hij alleen met suïcide zonder een poging te doen. GPD door Marcel Proos De luchtvaart bestaat van daag precies honderd jaar. De zegeningen zijn groot. De exotische landen, die vroeger onbereikbaar leken, zijn nu in een paar uur te bereiken. Neder land heeft daar lang een leiden de rol bij gespeeld. Maar vol gens luchtvaarteconoom H. Roos kan nu maar een conclusie worden getrokken: we zijn mee loper geworden. Het begon allemaal op 17 de cember 1903, om precies te zijn om tien uur 's ochtend. De Ame rikaanse broers Wright kregen het toen voor elkaar om voor het eerst met een gemotoriseerd vliegtuig de lucht in de te gaan. Deze revolutionaire gebeurte nis inspireerde de Nederlander Anthony Fokker. In 1917 bouwt hij zijn eerste vliegtuig, De Spin, en leert hij zichzelf vlie gen. Twee jaar later zette hij een kleine vliegtuigfabriek op po ten, die in de jaren daarna zou uitgroeien tot een van de grotere fabrikanten ter wereld. In 1919 zette een andere Neder landse pionier zijn eerste stap pen in de luchtvaart. Albert Plesman richtte toen de Ko ninklijke Luchtvaart Maat schappij KLM op. Een jaar later vloog het eerste KLM-toestel. „Nederland mocht terecht een leidende vliegnatie genoemd worden", aldus Roos. Radar Vliegen was begin vorige eeuw nog een bijzondere gebeurtenis. KLM vervoerde in het eerste jaar van haar bestaan 'slechts' 345 passagiers. Nu kan een Boeing747 per vlucht ruim vier honderd mensen meenemen. Na van onze redactie economie De geschiedenis van de luchtvaart is even specta culair als grillig. Hoogte- en dieptepunten wisselden elkaar af. HOOGTEPUNTEN: 1903: Voor het eerst komt een gemotoriseerd vliegtuig los van de grond. Aan boord zit de Ame rikaanse luchtvaartpionier Or- ville Wright, die het toestel met zijn broer heeft ontwikkeld. 1910: De Nederlander Anthony Fokker bouwt zijn eerste vlieg tuig, De Spin. Twee jaar later bouwt Fokker een kleine vlieg tuigfabriek. de Tweede Wereldoorlog veran derde er veel. De elektronische radar, een militaire innovatie, maakte internationaal vlieg verkeer pas echt goed mogelijk. De komst van de straalmotor maakte vliegen bovendien veel aantrekkelijker. De reisduur werd aanzienlijk korter en de motoren waren erg veilig. Daar kwam bij dat steeds meer men sen een vliegreis konden beta len. KLM speelt nog steeds een be langrijke rol in de wereldwijde luchtvaart. De onderneming mag zich de oudste internatio nale luchtvaartmaatschappij ter wereld noemen. Maar Ne derlands is het bedrijf niet meer, meent Roos. KLM wordt name lijk overgenomen door de Fran se concurrent Air France. „De beslissingen worden straks in Parijs genomen, niet meer in Amstelveen." Veiligheid De luchtvaart gaat volgens de hoogleraar een onzekere tijd te gemoet. Vooral door de enorm toegenomen vraag naar veilig heid zal de sector veranderen. „De luchtvaart komt er hier door geheel anders uit te zien." In de Verenigde Staten is geble ken dat passagiers de strenge controles niet waarderen. „Ze worden het vliegtuig uitge jaagd." Roos is bang dat in Eu ropa hetzelfde zal gebeuren. Toch voorziet Roos groei voor de sector, maar die zal vooral in Azië plaatsvinden. China is mo menteel een groeimarkt, stelt hij. KLM heeft bijvoorbeeld voor het komend zomerseizoen het aantal vluchten naar dit land uitgebreid. Roos is somber der over de luchtvaart in Neder land. Nu KLM wordt overgeno men door Air France, dreigt volgens hem de sector af te glij den. ANP 1919: De Koninklijke Neder landse Luchtvaartmaatschap pij (KLM) wordt opgericht. 1927: Charles Lindbergh vliegt als eerste non-stop van New York naar Parijs. 1954: Boeing 707 (met straal motoren) in gebruik genomen. 1969: Een Concorde, door Frankrijk en Groot-Brittannië ontwikkeld, maakt zijn eerste vlucht. Het passagierstoestel vliegt sneller dan het geluid. 1970: Eerste vlucht van een Boeing 747, het grootste passa giersvliegtuig. DIEPTEPUNTEN: 1937: In New Jersey explodeert bij een landing de zeppelin De Hindenburg. Er ontstaat een enorme vuurzee, waarbij 36 do den vallen. 1977: Op het Canarisch eiland Tenerife vindt de grootste lucht vaartramp uit de geschiedenis plaats. Een volgepakte Boeing 747 van de KLM komt op de startbaan in botsing met een Amerikaans toestel: 583 men sen komen om. 1992: Een DC10 van de Neder landse luchtvaartmaatschappij TRAM - De tram keert voorlo pig terug op Schouwen-Dui- veland. Dit antwoordde mi nister Alegra op vragen van Tweede Kamerleden. Over de wegen kan op dit moment geen zwaar autoverkeer rijden. Het herstel van de tramrails is op korte termijn mogelijk. STRAALJAGER - Een straal jager is gistermiddag in het IJsselmeer gestort. De piloot, die bezig was met een oefe ning, kwam hierbij om het le ven. SPRUITJES - Waar blijven de rode spruitjes? In de decem bermaand eten we allemaal graag spruitjes, voorzover» het mogen tenminste. B spruitjes worden door f Dordse firma gekweekt. Vt particulieren is een en andeti in de handel, de tuinders woï h den volgend jaar volop b? diend. jjg OVERLEDEN - De Amed os! kaanse romanschrijfster Met og jorie Kinnan Rauwlings a onlangs overleden aan e hersenbloeding. Zij werd 5 jaar. Haar bekendste roman: The Yearling (Jodi en het he is tenjong). Hier is ook een fik :c' over gemaakt. In NederlaK verscheen onder meer haar Maanlicht over Florida. Archieffoto (1910): Anthony Fokker, gezeten in de 'Spin', waarin hij zichzelf leerde vliegen, foto AN P Martinair verongelukt op het vliegveld van Faro in Portugal. Daarbij komen 56 van de 370 passagiers om, 106 raken zwaargewond. 1992: Een Israëlisch vracht vliegtuig verliest bij Amster dam twee motoren en stort neer op een flat in de Bijlmer. In to taal 43 mensen komen om het le- 2000: Een Franse Concorde stort kort na de start neer bij Pa rijs. Er vallen 113 doden. De ramp betekent het begin van het einde van de Concorde, die in 2003 zijn laatste vlucht maakt. ANP Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 315500 Fax: (0113)315669 E-mail; redactie@pzc.nl Vlissingen: Oostsouburgseweg 10 Postbus 264 4380 AG Vlissingen Tel. (0118) 493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115) 645742 E-mail redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111)454647 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst 8.30-17 00 uur Internet: www.pzc nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail; web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden, zaterdags tot 12.00 uur Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een per maand- 19,45 per kwartaal: 56,60 per jaar €217,00 Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail: lezersservice@pzc nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand va» het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk maandag t/m vnjdag C 1.20 zaterdag €1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag, tijdens kantox» zondag: van 16.00tot18 00uur Tel. (0113) 315555 Fax(0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel. (0113) 315540 Fax (0113) 315549 Rubrieksadvertenties (kleintje»! Tel. (0113) 315550 Fax:(0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0113) 315520 Fax: (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114) 372770 Fax: (0114)372771 lnternet:www,pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebrewjw^ mDedtf w IJ opgenomen in ceil ut-M.i i iu --- g H HH u te (laten) informeren over voor u relevante®*»^ producten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener ol door ons zorgvuMtgg-ja teerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk rot- PZC, afdeling lezersservice, Postbus 3229.4800 MB Breda Behoort tot LLHHQGnGr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4