Pool valt ten prooi aan werkgever
PZC
PZC
Nederland is in honderd jaar
luchtvaart meeloper geworden
Saddam Hoessein
lijkt gewoon te laf te
zijn voor zelfmoord
Arbeiders worden nog steeds op grote schaal uitgebuit en bedrogen
Lord Robertson neemt
afscheid van de Navo
17 december 1953
a
Hoogte- en dieptepunten
woensdag 17 december 2003
Poolse arbeiders zijn blij dat ze in Nederland mogen werken, maar
ze beseffen niet welke rechten ze hebben. Een deel van hen wordt
dan ook bedonderd. Illegalen zijn helemaal overgeleverd aan de
grillen van de werkgever.
door Harry Coerver
De grote witte villa in het
dorpje Rogow op het Zuid-
Poolse platteland in de buurt
van de stad Krapkowice steekt
fel af tegenover de armoedige
bebouwing in het dorp. Het is
dan ook niet zo maar een villa,
maar een bedrijfsgebouw waar
het administratiekantoor van
Heribert Heinrichs zetelt. Ooit
verdiende Heinrichs veel geld in
de autobranche in Duitsland.
Maar toen hij problemen met
zijn gezondheid kreeg, heeft hij
alles verkocht en is vertrokken
naar het Poolse platteland voor
een rustiger leven.
Het liep anders. Inmiddels runt
Heinrichs een drukbezocht ad
ministratiekantoor en kent de
sociale wetgeving van Duits
land, Nederland en nog een
handvol andere landen op zijn
duimpje. Van de ongeveer acht
duizend Poolse werknemers die
dit jaar legaal in Nederland
werken, is bijna de helft klant
bij Heinrichs. Ze komen bij hem
bijvoorbeeld om de belastingte-
ruggave te regelen die ze van de
Nederlandse fiscus ontvangen
als ze van een heel jaar, slechts
enkele maanden in Nederland
hebben gewerkt.
Heinrichs weet inmiddels op
welke manieren kwaadwillende
Nederlandse werkgevers op
slinkse manieren geld proberen
te verdienen aan de Polen die
nauwelijks weet hebben van
hun rechten. Daar is bijvoor
beeld de truc met de volmacht
die werkgevers de Poolse werk
nemers laten tekenen.
Door die volmacht (cessie)
wordt de belastingteruggave
die wel 1000 of 1200 euro kan
bedragen, door de fiscus naar de
werkgever gestuurd. Die moet
dat geld uitbetalen aan de werk
nemer. Maar die weet volstrekt
niet wat hij tekent. De machti
ging is immers in het Neder
lands gesteld. Veel werkgevers
steken dat geld gewoon in eigen
zak. „Vorig jaar heb ik voor on
geveer 300 mensen dat geld toch
weer weten af te pakken van de
werkgever", laat Heinrichs
trots weten.
„Maar veel mensen weten niet
eens dat ze bedonderd worden."
Bij de belastingdienst In Heer
len bevestigt Marco Douven dat
er inderdaad ieder jaar door en
kele honderden Polen belas
tinggeld wordt teruggevraagd
dat al aan de werkgevers is ge
stuurd. Een andere truc die
Heinrichs noemt is het gebruik
van het sofi-nummer door
meerdere mensen. Werkgevers
laten illegalen werken op de so-
fi-nummers van mensen die een
paar maanden legaal bij hen ge
werkt hebben.
De Poolse werknemer die na een
paar maanden werken weer te
rug is in Polen, heeft er dan geen
weet van dat een illegaal op zijn
sofi-nummer in Nederland aan
het werk is. Het komt pas aan
het licht als hij bij de Neder
landse fiscus zijn belastingte
ruggave aanvraagt. Van de Be
lastingdienst krijgt hij dan een
keurig briefje waarop staat dat
hij een heel jaar in Nederland
gewerkt heeft en daarom geen
recht heeft op belastingterug
gave.
Volgens Heinrichs is de Neder
landse fiscus inmiddels bereid
om binnenkort dergelijke werk
gevers voor de strafrechter te
slepen. De Nederlandse fiscus
zwijgt daar voorlopig echter
nog in alle talen over.
Lede ogen
In Nederland zien de vakbon
den met lede ogen toe hoe
kwaadwillende werkgevers de
Poolse arbeiders door allerlei
trucs voor veel minder geld dan
de Nederlanders laten werken.
„Kijk bijvoorbeeld naar het
overwerk", zegt Han Westerhof.
Hij is bestuurder van FNV
Bondgenoten en speciaal ge
richt op uitzendwerk. „Volgens
de CAO'S in Nederland betaalt
een werkgever bij overwerk 25
tot 50 procent meer loon per uur.
De Poolse werknemers zijn
vaak blij dat ze kunnen over
werken en krijgen daarvoor bij
veel werkgevers niet eens de
overwerktoeslag. De overge
werkte uren worden soms be
taald met vrije tijd. In die con
structie kosten de overgewerkte
uren de werkgever uiteindelijk
nog minder dan de gewone uren
Allemaal pure winst voor de Ne
derlandse werkgever. Er zijn
nog veel andere manieren die
kwaadwillende werkgevers ge
bruiken om extra geld te verdie-
nen aan Poolse werknemers.
Bijvoorbeeld door hun loon niet
volledig uit te betalen, zieken
worden zo snel mogelijk weer
naar Polen afgeschoven en ho
ren vaak niets meer van hun Ne
derlandse werkgever. Eventuele
uitkeringen vloeien in de zak
ken van de wei'kgevers.
In Polen zou je verwachten dat
de vakbonden de arbeiders die
in het buitenland werken mis
schien op de een of andere ma
nier helpen, voorlichten of be
schermen. Niets blijkt minder
waar. „Van een krachtige bond
die opkomt voor de rechten van
arbeiders is totaal geen sprake.
Solidarnosc is een verpolitiekte
organisatie, met een corrupte
top die er vooral is om de eigen
posities van vakbondsbestuur
ders veilig te stellen, zegt To-
masz Kandriva", een Poolse po
liticoloog. „In Polen zijn er
eigenlijk 24.000 vakbonden. Ie
der bedrijf heeft zijn eigen vak
bond met een eigen bestuur en
autonomie. Al die vakbondsbe
stuurders hebben goed betaalde
baantjes. De werkgevers zijn
verplicht die mensen te betalen.
Poolse vakbonden zijn nauwe
lijks te vergelijken met bonden
in Nederland.
Omzichtig
Tadusz Rysznik is vakbondsbe
stuurder van Solidarnosc in het
District Opole, waar veel Poolse
arbeiders die in Nederland wer
ken vandaan komen. Omzichtig
legt hij uit dat zijn bond weinig
kan doen voor deze mensen.
Poolse vakbondsbestuurders
krijgen in Nederland geen ar
beidsvergunning, de taal zorgt
voor problemen in het contact
met de Nederlandse vakbe
weging en weinig mensen zijn
lid van de bond. Pas aan het ein
de van een lang gesprek bekent
Rysznik dat er een veel belang
rijkere reden is waarom totaal
niets gedaan wordt voor men
sen die in Nederland gaan wer
ken.
De mensen die in Nederland
werken zijn van oorsprong
Duitsers. En daar kan Solidar
nosc eigenlijk niks voor doen.
Het zou spanningen oproepen
met de Polen die niet van Duitse
afstamming zijn. Rysznik: „Als
na 1 mei 2004 ook andere Polen
naar het buitenland mogen,
wordt dat allemaal anders. Te
gen die tijd gaan we zeker on
derzoeken op welke manier wij
onze arbeiders in het buiten
land bescherming kunnen bie
den tegen uitbuiting." GPD
Een Poolse werkzoekende in Nederland schrijft zich in bij uitzendburau Dactylo in het Zuid-Poolse Opele.
foto Harry Heuts
lus
eg'
door Hetty van Rooij
Jaap de Hoop Scheffer kan
één ding leren van zijn
voorganger bij de Navo: zon
der optimistische kijk op het
leven red je het daar niet als
secretaris-generaal.
Onovertroffen was de manier
waarop de Schot Lord Ro
bertson met zijn rollende r
over 'troublesome times'
(moeilijke tijden) sprak,
maar altijd met de toevoe
ging dat de Navo er helemaal
klaar voor was. Vandaag is
Robertsons laatste werkdag.
Lord Robertson of Port Ellen
(57) heeft zware jaren achter
de rug. Vier jaar heeft hij als
hoogste niet-militaire baas
de Navo door woelige wa
teren geleid, met als hoogte
punten de nasleep van de
aanslagen van 11 septem
ber 2001de oorlog in Afgha
nistan, het voorkómen van
een burgeroorlog in Macedo
nië en de interne crisis over
Irak.
Half februari weigerden
Frankrijk, Duitsland en Bel
gië om Navo-bondgenoot
Turkije hulp te bieden tegen
een mogelijke Iraakse drei
ging. Zij wilden op geen en
kele manier een oorlog 'inge-
rommeld' worden. Amerika
was laaiend en na een impas
se van een week verzon Ro
bertson een truc: hij zorgde
dat het besluit genomen
werd door het comité voor
defensieplanning, waar
Frankrijk geen zitting in
heeft. Duitsland en België
gingen vervolgens door de
bocht en de crisis werd be
zworen.
Ervaren
De kwestie-Irak maakte dui
delijk wat een goede secre
taris-generaal waard is. Hij
heeft negentien bazen (de
lidstaten), en moet tegelij
kertijd diplomaat, vrede
stichter, zetbaas, onderhan
delaar, pleitbezorger, bulle
bak en strateeg zijn. Tradi
tiegetrouw wordt de post be
zet door een zeer ervaren
politicus, die op voet van ge
lijkheid kan omgaan met re-
fASH
Insi
I pert
germgsleiders en staatshool. «vei
den.
Robertson heeft dat g
®ail
met groot persoonlijk geza: ureni
kalm en onverzettelijk B -l
met de humor en het relative,
ringsvermogen die hem op
het hoofdkwartier popular
hebben gemaakt. Onder zi]t
leiding maakte de Navo e®
gedaanteverandering doet
Van een bondgenootschs
dat de vrije wereld tegenh»
rode gevaar moest bescher
men, is de Navo na de valvar
de Muur getransformeerd u
een militair samenwerking!,
verband dat vredesmissies
uitvoert op de Balkan enea
hoofdkwartier heeft in Irak
Bij zijn aantreden in 19y.
moest Robertson regelmat:
de vraag beantwoorden oiï
Navo nog wel een toekomr
had. Nu wordt die waag nau
welijks meer gehoord. Je
hebben de Navo opniei»
uitgevonden", zegt hij zelf,
Politiemensen
Voor de telg uit een geslad.
van politiemensen, die ziel
als minister van Defens:-
leerde kennen als een havik
heeft Robertson nog een op
merkelijk wapenfeit op zijn
naam: hij trok de relatie tus
sen de Navo en Rusland vlol
die in 1999doordecrisisronii
Kosovo in de problemen was
gekomen.
Drie jaar geleden ging Mos-
kou nog hevig te keer
een mogelijke Navo-Üd-
maatschap van de Baltische
staten. Sedert anderhalf jaar
praten de Russen als gelijk
waardige partner met de
Navo-landen over zaken als
terreurbestrijding en ver
spreiding van wapens.
Estland, Letland en Litou
wen worden over een
maanden volwaardig Navo-
lid, samen met Roemenië.
Bulgarije, Slovenië en Slo
wakije. Tegen die tijd is Ro
bertson terug in Schotland,
al sluit hij niet uit dat hij zijn
gezicht regelmatig in het Ho
gerhuis zal laten zien. „Thuis
sta ik met beide benen opde
grond.Niemand noemt m
Lord Robertson. Ik hef.tr
gewoon George." GPD
De
Eu
doorErikvan Schaik
Saddam Hoessein heeft zich
als een bang konijn in zijn
holletje laten vangen. De ge
vreesde Iraakse leider bleek niet
in staat het pistool te hanteren
dat volgens de Amerikanen op
zijn lichaam werd gevonden.
Laat staan de twee kalasjnikovs
die ze bij hem in zijn 'eenmans
gat' vonden.
Het heeft Irak-kenner Robert
Soeterik enorm verbaasd. „Dat
is de vraag die mij ook bezig
houdt; waarom heeft hij zich
niet verzet of zich een kogel
door het hoofd gejaagd? Hij had
zichzelf met één schot een hoop
ellende kunnen besparen."
Soeterik is te rade gegaan bij
zijn Koerdische vrienden. „Die
zijn niet verbaasd; zij wisten al
langer dat 'ie een grote lafaard
is'. Het is iemand die in zijn toe
spraken riep dat geen enkele
Irakees het 'martelaarschap'
mocht ontlopen en die met een
vingerknip mensen liet execute
ren. Maar zelf was hij te laf om
er een eind aan te maken of ten
minste nog enige tegenstand te
bieden."
Dat Saddam Hoessein in zijn
slaap is overrompeld, zoals
Amerikaanse woordvoerders
suggereren, kan Soeterik niet
geloven. „Hij moet in dat hol ge
kropen zijn toen de Amerikanen
hun massale zoekactie met zes
honderd militairen begonnen.
Bij al dat rumoer is hij vast niet
in slaap gevallen. Bovendien
moesten de soldaten stenen en
rommel opzij schuiven om bij de
toegang van die put te komen.
Dat hoor je echt wel."
Onze gast
Saddams gedweeë overgave
doet denken aan de ontvoering
van de Koerdische guerrillalei
der Abdullah Öcalan door
Turkse commando's in Kenia in
1999. Vanuit de Griekse ambas
sade in Nairobi zou de PKK-lei-
der per vliegtuig naar Neder
land gaan om asiel aan te
vragen. Öcalan rook onraad,
maar ging toch mee met Keni-
aanse veiligheidsagenten. Een
maal buiten de ambassade werd
hij overgeleverd aan Turkse
commando's. „Je bent nu onze
gast", zeiden die hem. Ook Öca
lan werd op vernederende wijze
getoond, geboeid en geblind
doekt in het vliegtuig naar Tur
kije. Hij leek te berusten in zijn
lot en toonde zich eerder bang
dan uitdagend.
Soeterik tekent aan dat er wel
verschil is met de toedracht zo
als de Amerikanen die schetsen
rond Saddams aanhouding.
„Öcalan werd onder valse voor
wendselen weggelokt en hij was
in dat vliegtuig gedrogeerd. Dat
was bij Saddam niet het geval."
De Amerikaanse commandant
Odierno omschreef de Iraakse
dictator wel als 'gedesoriën
teerd', maar uit de ontluisteren
de beelden van zijn 'medische
controle' kan niet worden opge
maakt dat ook hij met een mid
deltje in versufte toestand was
gebracht.
Overvallen
Het beeld dat Saddams zoons
Uday en Kusay zich'wél dood
vochten, en dat het eervoller
was geweest voor de vader hun
voorbeeld te volgen, behoeft
enige nuancering. Volgens Soe
terik werden de beide broers
min of meer overvallen. „De
Amerikanen sommeerden hen
per megafoon het huis te verla
ten, waarna een eerste salvo
volgde. Toen gingen de troepen
het huis binnen, waar ze Uday
en Kusay op de trap aantroffen
en op ze schoten. Daarna gingen
ze weer naar buiten en volgde
een tweede, zwaarder salvo.
Daarbij moeten de broers zijn
omgekomen. Uday vonden ze in
de badkamer."
Of hij met schoten in de mond is
afgemaakt, kan Soeterik niet
bevestigen. „Het lijkt me niet
waarschijnlijk. Him lijken wa
ren door de beschietingen al zo
zwaar verminkt dat ze eerst
moesten worden opgelapt om ze
enigszins herkenbaar aan de
pers te kunnen tonen;"
De Joegoslavische ex-president
Slobodan Milosevic is een ande
re tiran die zich tegen de ver
wachting in liet oppakken.
Vooraf werd door analisten en
psychologen die zijn karakter
ontleedden, aangenomen dat de
Babyface Killer zich liever van
kant zou maken dan dat hij zich
naar het VN-Tribunaal in Den
Haag zou laten sturen. Hadden
zijn ouders zich immers ook niet
van het leven beroofd en daar
mee eenzelfde noodlot over hem
afgeroepen?
Maar toen de Joegoslavische
politie hem kwam arresteren in
zijn villa, dreigde hij alleen met
suïcide zonder een poging te
doen. GPD
door Marcel Proos
De luchtvaart bestaat van
daag precies honderd jaar.
De zegeningen zijn groot. De
exotische landen, die vroeger
onbereikbaar leken, zijn nu in
een paar uur te bereiken. Neder
land heeft daar lang een leiden
de rol bij gespeeld. Maar vol
gens luchtvaarteconoom H.
Roos kan nu maar een conclusie
worden getrokken: we zijn mee
loper geworden.
Het begon allemaal op 17 de
cember 1903, om precies te zijn
om tien uur 's ochtend. De Ame
rikaanse broers Wright kregen
het toen voor elkaar om voor het
eerst met een gemotoriseerd
vliegtuig de lucht in de te gaan.
Deze revolutionaire gebeurte
nis inspireerde de Nederlander
Anthony Fokker. In 1917 bouwt
hij zijn eerste vliegtuig, De
Spin, en leert hij zichzelf vlie
gen. Twee jaar later zette hij een
kleine vliegtuigfabriek op po
ten, die in de jaren daarna zou
uitgroeien tot een van de grotere
fabrikanten ter wereld.
In 1919 zette een andere Neder
landse pionier zijn eerste stap
pen in de luchtvaart. Albert
Plesman richtte toen de Ko
ninklijke Luchtvaart Maat
schappij KLM op. Een jaar later
vloog het eerste KLM-toestel.
„Nederland mocht terecht een
leidende vliegnatie genoemd
worden", aldus Roos.
Radar
Vliegen was begin vorige eeuw
nog een bijzondere gebeurtenis.
KLM vervoerde in het eerste
jaar van haar bestaan 'slechts'
345 passagiers. Nu kan een
Boeing747 per vlucht ruim vier
honderd mensen meenemen. Na
van onze redactie economie
De geschiedenis van de
luchtvaart is even specta
culair als grillig. Hoogte- en
dieptepunten wisselden elkaar
af.
HOOGTEPUNTEN:
1903: Voor het eerst komt een
gemotoriseerd vliegtuig los van
de grond. Aan boord zit de Ame
rikaanse luchtvaartpionier Or-
ville Wright, die het toestel met
zijn broer heeft ontwikkeld.
1910: De Nederlander Anthony
Fokker bouwt zijn eerste vlieg
tuig, De Spin. Twee jaar later
bouwt Fokker een kleine vlieg
tuigfabriek.
de Tweede Wereldoorlog veran
derde er veel. De elektronische
radar, een militaire innovatie,
maakte internationaal vlieg
verkeer pas echt goed mogelijk.
De komst van de straalmotor
maakte vliegen bovendien veel
aantrekkelijker. De reisduur
werd aanzienlijk korter en de
motoren waren erg veilig. Daar
kwam bij dat steeds meer men
sen een vliegreis konden beta
len.
KLM speelt nog steeds een be
langrijke rol in de wereldwijde
luchtvaart. De onderneming
mag zich de oudste internatio
nale luchtvaartmaatschappij
ter wereld noemen. Maar Ne
derlands is het bedrijf niet meer,
meent Roos. KLM wordt name
lijk overgenomen door de Fran
se concurrent Air France. „De
beslissingen worden straks in
Parijs genomen, niet meer in
Amstelveen."
Veiligheid
De luchtvaart gaat volgens de
hoogleraar een onzekere tijd te
gemoet. Vooral door de enorm
toegenomen vraag naar veilig
heid zal de sector veranderen.
„De luchtvaart komt er hier
door geheel anders uit te zien."
In de Verenigde Staten is geble
ken dat passagiers de strenge
controles niet waarderen. „Ze
worden het vliegtuig uitge
jaagd." Roos is bang dat in Eu
ropa hetzelfde zal gebeuren.
Toch voorziet Roos groei voor de
sector, maar die zal vooral in
Azië plaatsvinden. China is mo
menteel een groeimarkt, stelt
hij. KLM heeft bijvoorbeeld
voor het komend zomerseizoen
het aantal vluchten naar dit
land uitgebreid. Roos is somber
der over de luchtvaart in Neder
land. Nu KLM wordt overgeno
men door Air France, dreigt
volgens hem de sector af te glij
den. ANP
1919: De Koninklijke Neder
landse Luchtvaartmaatschap
pij (KLM) wordt opgericht.
1927: Charles Lindbergh vliegt
als eerste non-stop van New
York naar Parijs.
1954: Boeing 707 (met straal
motoren) in gebruik genomen.
1969: Een Concorde, door
Frankrijk en Groot-Brittannië
ontwikkeld, maakt zijn eerste
vlucht. Het passagierstoestel
vliegt sneller dan het geluid.
1970: Eerste vlucht van een
Boeing 747, het grootste passa
giersvliegtuig.
DIEPTEPUNTEN:
1937: In New Jersey explodeert
bij een landing de zeppelin De
Hindenburg. Er ontstaat een
enorme vuurzee, waarbij 36 do
den vallen.
1977: Op het Canarisch eiland
Tenerife vindt de grootste lucht
vaartramp uit de geschiedenis
plaats. Een volgepakte Boeing
747 van de KLM komt op de
startbaan in botsing met een
Amerikaans toestel: 583 men
sen komen om.
1992: Een DC10 van de Neder
landse luchtvaartmaatschappij
TRAM - De tram keert voorlo
pig terug op Schouwen-Dui-
veland. Dit antwoordde mi
nister Alegra op vragen van
Tweede Kamerleden. Over de
wegen kan op dit moment geen
zwaar autoverkeer rijden. Het
herstel van de tramrails is op
korte termijn mogelijk.
STRAALJAGER - Een straal
jager is gistermiddag in het
IJsselmeer gestort. De piloot,
die bezig was met een oefe
ning, kwam hierbij om het le
ven.
SPRUITJES - Waar blijven de
rode spruitjes? In de decem
bermaand eten we allemaal
graag spruitjes, voorzover»
het mogen tenminste. B
spruitjes worden door f
Dordse firma gekweekt. Vt
particulieren is een en andeti
in de handel, de tuinders woï h
den volgend jaar volop b?
diend.
jjg
OVERLEDEN - De Amed os!
kaanse romanschrijfster Met og
jorie Kinnan Rauwlings a
onlangs overleden aan e
hersenbloeding. Zij werd 5
jaar. Haar bekendste roman:
The Yearling (Jodi en het he is
tenjong). Hier is ook een fik :c'
over gemaakt. In NederlaK
verscheen onder meer
haar Maanlicht over Florida.
Archieffoto (1910): Anthony Fokker, gezeten in de 'Spin', waarin hij zichzelf leerde vliegen, foto AN P
Martinair verongelukt op het
vliegveld van Faro in Portugal.
Daarbij komen 56 van de 370
passagiers om, 106 raken
zwaargewond.
1992: Een Israëlisch vracht
vliegtuig verliest bij Amster
dam twee motoren en stort neer
op een flat in de Bijlmer. In to
taal 43 mensen komen om het le-
2000: Een Franse Concorde
stort kort na de start neer bij Pa
rijs.
Er vallen 113 doden. De ramp
betekent het begin van het einde
van de Concorde, die in 2003
zijn laatste vlucht maakt.
ANP
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 315500
Fax: (0113)315669
E-mail; redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 264
4380 AG Vlissingen
Tel. (0118) 493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail redgoes@pzc.nl
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115) 645769
Fax. (0115) 645742
E-mail redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114) 372776
Fax. (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel (0111)454647
Fax (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst
8.30-17 00 uur
Internet: www.pzc nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail; web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden,
zaterdags tot 12.00 uur
Abonnementen
0800-0231231
(bij acceptgirobetaling geldt een
per maand- 19,45
per kwartaal: 56,60
per jaar €217,00
Voor toezending per post geldt
een toeslag
E-mail: lezersservice@pzc nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand va»
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers per stuk
maandag t/m vnjdag C 1.20
zaterdag €1,70
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentie-orders worden
uitgevoerd overeenkomstig
de Algemene Voorwaarden van
Wegener NV en volgens de
Regelen voor het Advertentiewezen
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag, tijdens kantox»
zondag: van 16.00tot18 00uur
Tel. (0113) 315555
Fax(0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel. (0113) 315540
Fax (0113) 315549
Rubrieksadvertenties (kleintje»!
Tel. (0113) 315550
Fax:(0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel: (0113) 315520
Fax: (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114) 372770
Fax: (0114)372771
lnternet:www,pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern.
u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebrewjw^
mDedtf
w IJ opgenomen in ceil ut-M.i i iu --- g
H HH u te (laten) informeren over voor u relevante®*»^
producten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener ol door ons zorgvuMtgg-ja
teerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk rot-
PZC, afdeling lezersservice, Postbus 3229.4800 MB Breda
Behoort tot LLHHQGnGr