Benny voelt zich nog
helemaal geen popster
Retrogympen uit
het stof gehaald
27
Alicia Keys heeft soul
Petjes af voor Blink-182
Puddle of mud kopieert
Spinvis verliest mythe
Publieke omroep biedt
serieuze en saaie televisie
woensdag 17 december 2003
Frans Bauer - Heb Je Even
Voor Mijd)
2 Marco Borsato - Afscheid Ne
men Bestaat Niet (3)
3 Chipz - Cowboy (2)
4 The Black Eyed Peas - Shut
'l/pfl1)
5 Aventura - Obsesion CIO)
6 Limp Bizkit - Behind Blue Ey
es (V)
7 Hilary Duff - So Yesterday C4)
8 Dj Tiesto - Traffic (5)
g Dido -White Flag (7)
lo! Kevin Lyttle - Turn Me On C6)
It Christina Aguilera - The
Voice Within (19)
12 Nena Kim Wilde - Anypla
ce. Anywhere, Anytime (8)
l3.Sugababes - Hole In The
Head (9)
14. Girls Aloud - Jump (20)
15. Britney Spears Ft Madonna -
Me Against The Music CI 2)
16. Special D. - Come With Me
C14)
17.50 Cent - PJ.M.P. CI 3)
18. Phil Collins - Look Through
My Eyes (22)
19. The Underdog Project - Win
ter Jam C50)
20. Alicia Keys - You Don't Know
My Name (25)
21. Chipz - Chipz In Black (Who
You Gonna Cal CI 5)
22.The Darkness -1 Believe..
Christmas Time... (27)
23. Jim - The Way It Goes C18)
24. De Poema's - Gewoon Maar
Wat Op Weg
25. Blue - Guilty (23)
26.The Black Eyed Peas - Where
Is The Love C16)
27.The Rasmus - In The Sha
dows (2))
28. Michael Jackson - One More
Chance (29)
29.The Underdog Project - Sa
turday Night (26)
30. Justin Timberlake - I'm Lovi-
r'it (34)
31. Atomic Kitten - If You Came
To Me (24)
32. G-Spott - No Comment (41
33. Fatman Scoop - Be Faithful
(31)
34.V-Maie - Stereotype Me (Sa
me Old Thing) (30)
35. Dj Maurice - Heb Je Even
Voor Mij
36. Evanescence - My Immortal
(--)
37. Van Bill - Non, Non, Rien N'a
Change
38.Westlife - Mandy (39)
39. Hind - Summer All Over
Again (28)
W.Carel Kraaijenhof, Trijnt- Nu
Oat Jij Er Bent
41.Kylie Minoque - Slow (32)
42. Bas En Joel - Burning Heart
(35)
43,Simply Red - You Make Me
Feel Brand New (45)
U.Peran - We Want To Be Free
(-)
45,Treble - Ramaganana
46.U!trabeat - Pretty Green Eyes
m
47,Kim-Lian - Teenage Super
star (33)
48,Move-It! - Shout
49. M-Kids - Disco
50. David Goncalves - Running
Away (48)
1.Frans Bauer - 'N Ons Geluk (1)
2. Alicia Keys - The Diary Of Ali
cia Keys (5)
3. Dido - Life For Rent (3)
4. De Poema's - Best Of (2)
5. Red Hot Chili Peppers - Grea
test Hits And Videos (4)
6.Robbie Williams - Live Sum
mer 2003 (6)
7. Simply Red - Home (13)
8. Ilse Delange - Here I Am
1998-2003 (8)
9. Frans Bauer - Dicht Bij Jou
(12)
10. K3 - Oya Lele (7)
11. Andre Rieu - Romantic Para
dise (17)
12.Sugababes - Three (9)
13. Evanescence - Fallen (20)
14. Hind -Around The World (10)
15.The Beatles - Let It BeNa
ked (11)
16. Sting - Sacred Love (14)
17. Pink - Try This (16)
18.R.E.M. - In Time 1988-2003
(18)
19. Alessandro Safina - Musica
DiTe (26)
20. Bon Jovi - This Left Feels
Right - Greatest (15)
21.Charly Lownoise Mental -
Speedcity (69)
22. Bzn - LeefJe Leven (21
23. Michael Jackson - Number
Ones (28)
24. Justin Timberlake - Justified
(24)
25. Atomic Kitten - Ladies Night
(27)
26. Andre Hazes - 25 Jaar-Het
Allerbeste Van (25)
27. Britney Spears - In The Zone
(19)
28. Blof -Omarm (23)
29.Sean Paul - Dutty Rock (33)
30. Coldplay - A Rush Of Blood
To The Head (32)
31.The Black Eyed Peas - E/e-
phunk (46)
32.Christina Aguilera - Stripped
(34)
33 Norah Jones - Come Away
With Me (39)
34- De Dijk - Door (30)
35. Meat Loaf - The Very Best Of
(29)
36. Blue - Guilty (40)
37. Kylie - Body Language (31
38. Rod Stewart - As Time Goes
By- (42)
39 Petra Berger - Mistress (37)
Bobbie Williams - Escapolo-
ay(35)
Jl Westlife- Turnaround (38)
Kinderen Voor Kinderen -
Deel24 (22)
43. Love Actually - Original
Soundtrack (57)
44. Josh Groban - Closer (41
Julio Iglesias - Divorcio (48)
is Joe Cocker - The Ultimate
Collection (70)
47- Linkin Park - Live In Texas
(43)
48- Enrique Iglesias - Seven (44)
w Van Morrison - What's
Wrong With This Picture (54)
Bruce Springsteen - The Es
sential (45)
Tegenwoordig zijn het
vooral Britney, Justin en
Christina die bovenaan de
hitlijsten staan. Alles wat zij
aanraken, verandert in
goud. Veel artiesten die hun
voetsporen volgen, komen
van een koude kermis thuis.
Toch zijn er nog mensen die
het proberen. Benny Sings
bijvoorbeeld.
Benny heet eigenlijk Tim van
Berkestijn, is 26 jaar en
komt uit Dordrecht. Vroeger
maakte hij met name hiphop-
beats. Twee jaar geleden is hij
overgestapt naar popmuziek.
Het resultaat van die overstap is
zijn debuutalbum Champagne
People, dat in juni uit kwam:
een mix van hiphop, pop en hele
lieve, zachte nummers. Tim:
„Ergens hoor je ook iets van
N.E.R.D terugkomen, maar dan
wat liever." Andere vergelijkin
gen die doel treffen zijn die met
Stevie Wonder en Jamiroqai.
In augustus stond hij op Low
lands en onlangs won hij een Es-
sent Award, een prijs voor veel
belovend en jong muziektalent
in Nederland.
Het eerste wat opvalt als je hem
ziet, is dat hij helemaal niet oogt
als een prototype popster: een
verwarde blonde krullenbol
met een versleten spijkerbroek
en een wat vale trui,Ik ben ook
helemaal nog geen ster. Dit eer
ste album heb ik in mijn home
studio op een zolderkamertje
gemaakt. Dat was echt twee bij
tweeëneenhalve meter. Ik moest
letterlijk over mijn bed en bank
heen stappen, me langs een stoel
manoeuvreren om bij mijn com
puter te komen. Daar stond dan
allemaal apparatuur waarop ik
dingen kon inspelen. Al met al
heb ik er een jaar aan gewerkt.
Het is een goed album geworden
en ik ben er erg trots opmaar ik
kan er niet van rond komen. Ik
ben zo blut als het maar kan.
Daarom wil ik het liefst wereld
beroemd worden. Dan kan ik le
ven van muziek maken. Als ik
bijvoorbeeld als designer even
bekend zou zijn als ik nu ben,
zou ik zwemmen in het geld. Dat
is wel frustrerend, maar muziek
geeft mij nog zo veel plezier dat
ik er gewoon mee doorga. Ik zou
heel graag een echte popster
worden. Het lijkt me supercool
als jongeren mij tof vinden en
mijn muziek kopen.
Ik wil dan ook de strijd aan gaan
met iemand als Justin Timber
lake. Maar ik ben bang dat dat
me niet lukt, daar moet je een
ander persoon voor zijn. Ik ben
veel vager en alternatiever dan
Justin. Ik heb gewoon geen ge
middelde smaak. Alhoewel ik
nu wel al veel meer popster ben
dan dat ik ooit had durven dro
men. Ik heb zelfs al een paar
handtekeningen mogen uitde
len, dat is toch gaaf?"
Eigenlijk is het tegenstrijdig:
Benny wil dolgraag beroemd
worden, maar qua muziek en ui
terlijk doet hij niet erg zijn best
om te lijken op de grote sterren.
„Misschien ben ik wel wat lui",
zegt hij lachend. „In principe
ben ik wel heel 'poppy' bezig,
maar het komt er nog niet echt
uit. Ik heb niks tegen main-
stream-dingen. Maar ik wil
graag én commercieel zijn, én
muziek maken die ik zelf goed
vindt. Nu zit ik nog heel erg in de
flow dat ik meer dingen naar
mijn eigen smaak maak."
„Ik maak mijn muziek voor 26-
jarige blonde mensen of de wat
alternatievere jeugd. Maar het
moet geen vage shit worden.
Voor mi jn studie sonologie (ana
loge en digitale klankweten
schappen) ben ik afgestudeerd
met twee waanzinnig vage stuk
ken muziek. Ik had goede cij
fers, maar als ik die muziek uit
breng, weet ik zeker dat het niet
aanslaat. Muziek moet overko
men, het moet een hoog 'ever
greengehalte' hebben. Vet en
catchy, dat is belangrijk."
Ik ga nu lekker steady doorwer
ken. Mijn volgende album,
dat ergens volgend jaar uit
komt, wordt nog minder com
mercieel. Daarna ga ik mis
schien wat meer top40-muziek
maken."
Marloes Orij
Hoe kunnen oude trends in
eens weer populair wor
den? Vroeger was het niet cool
om kleding of schoenen te dra
gen die j e ouders twintig j aar ge
leden ook aan hadden, maar te
genwoordig is het helemaal hip.
Als voorbeeld de retrogympen.
„Jongeren zijn altijd op zoek
naar iets nieuws", zegt Nicoline
van Enter. Ze is trendwatcher en
'schoenengoeroe' met haar ei
gen bureau in Amsterdam.
„Voor mensen die de tij d van die
oude modellen niet hebben
meegemaakt, is het nieuw. Dat
spreekt aan. Het is eigenlijk een
cyclus. Telkens komen oude
dingen weer terug. Zo kan het
zijn dat over twintig jaar Nike
Air Max weer helemaal in zijn.
.Terwijl veel modetrends van de
catwalks in Parijs en Milaan
worden overgenomen, is de re
tro trend op straat begonnen.
Ongeveer vijf jaar geleden was
er een groepje trendy jongeren
die iets vernieuwends wilde
dragen. In eerste instantie wa
ren dat schoenen die ze op een
rommelmarkt hadden gekocht.
De grote merken zagen dat en
zagen er geld in. Ze brachten re
makes van hun oude modellen
uit. In het begin waren dat nog
echt de oude modellen, later
werden ze aangepast aan de mo
derne tijd. Toen pas volgde het
grote publiek.
De grote merken lopen dus ei
genlijk achter de jongeren aan.
Zij zijn heel belangrijk voor
sneakermerken. Dat is procen
tueel de grootste groep mensen
die op gympen loopt. Later kun
je dat namelijk niet meer, als je
een kantoorbaan hebt.
De grootste fout die merken
kunnen maken, is dat ze zich
alleen focussen op de modevol
gers, de grootste groep die
sneakers koopt. „Een paarjaar
geleden was het skatemerk 'Air-
walk' een groot merk in de ska-
tewereld", legt Van Enter uit.
„Echte skaters droegen die
schoenen. Ze waren alleen in de
echte gespecialiseerde skate-
winkels te koop. Daarna be
landden ze in gewone winkels
en droeg ook het grote publiek
ze. Airwalk is toen de fout inge
gaan door geen exclusieve mo
dellen te maken om de echte
skaters weer te 'voeren'. Het
merk werd steeds minder popu
lair onderskaters, omdat 'ge
wone' mensen het ook droegen
en dat heeft ze genektJ e moet er
als bedrij f dus voor zorgen dat j e
altijd blij ft vernieuwen. Slimme
merken doen dat bijvoorbeeld
door 'limited editions' uit te
brengen: modellen waarvan er
maar een klein aantal op de
markt wordt gebracht en die al
leen in kleine, speciale winkel
tjes te koop zijn."
Maar niet alleen het vernieu
wende is belangrijk. Van Enter:
„Tegenwoordig is het bijna
noodzakelijk dat merken een
verleden hebben. Echte snea
kerfreaks vinden het leuk als er
een verhaal achter zit. En nu pas
hebben sneakermerken genoeg
verleden om populair te zijn."
All Star-gympen bijvoorbeeld.
In 1908 werd het eerste model
gemaakt en nog steeds zijn ze
populair. Ondertussen liepen al
basketballers, Amerikaanse
soldaten en punkers op deze
gympen,
Een ander groot merk met een
verleden is Puma. Het eerste
model stamt uit 1948 in Duits
land. In het begin was het vooral
een sportmerk, maar nu maken
ze steeds meer casual schoenen.
Sinds een aantal jaren is Puma
daardoor weer populair Tegen
woordig zijn de schoenen niet
uit de winkels te denken.
In Nederland bestaat ook zo'n
merk: Quick. Grote kans dat je
vader of oom vroeger al voetbal
de op deze schoen. Quickies wa
ren van 1930 tot en met 1980 een
begrip in de voetbalwereld. Jo-
han Cruijff, Ronald Koeman en
Guus Hiddink speelden alle
maal met dit merk. Al in 1905
werd de eerste Quick-shop ge
opend in Hengelo.
In 1992 ging het bedrijf failliet
en leken de 'Quickies' uittester
ven. Tot twee echte Quickfans
de bedrij fsboedel over kochten
en nieuwe modellen gingen ma
ken. Het bedrijf bloeit weer op
en tegenwoordig is het hip om
Quick te dragen.
Hoewel de retrogympen nog
steeds erg populair zijn, ziet Van
Enter wel een verandering.
„Mensen kopen niet elk jaar
nieuwe schoenen, dus de retro
gympen zullen nog wel even het
straatbeeld bepalen. Maar ik
verwacht dat de nieuwe schoe
nen uit combinaties van ver
schillende decennia zullen be
staan. Zo zal de zool lijken op
het model uit de jaren zeventig
en het materiaal en de kleuren
op dat uit de jaren tachtig. Het
echte jaren zeventig of jaren
tachtigmodel zal verdwijnen."
Marloes Orij
Dat Alicia Keys een blijvertje
is, maakte de Amerikaanse
al duidelijk met haar succesvol
le debuut Songs In A Minor en
het daarvan afkomstige Fallin'.
Toen nog een tiener, maar eentje
met meer soul in haar donder
dan veel van haar leef tij dgeno-
ten.
Ook de opvolger The Diary Of
Alicia Keys mag er zijn. De
gloedvolle, door Keys zelf ge
schreven hitsingle You Don't
Know My Name is een echte
klassieker in de dop. Daarmee
bewijst de jonge New Yorkse dat
ze over alle ingrediënten be
schikt om te kunnen uitgroeien
tot een toonaangevende ver
tolkster van de neo-soul. Keys
overdrijft de stemacrobatiek
niet en laat haar klassiek- en
jazzgeschoolde pianospel
smaakvol mengen met eigen
tijdse invloeden uit de hiphop.
Keys is net als Norah Jones een
talent dat pas ontluikt, maar nu
al heeft ze alle troeven in han
den.
Peter van der Heide
Alicia Keys 'The Diary Of Alicia
Keys' (J/BMG) Speelduur:
57.54 min. dvd
Het zal even schrikken zijn
voor de jonge skatepun-
kers. Hun helden van
Blink-182, die met hun toegan
kelijke en vaak melige pop-
punk-nummertjes vele volge
lingen kregen, zijn het serieuze
pad op gegaan. Het geluid is
zwaarder, de structuur inge
wikkelder. De teksten zijn
kwetsbaar en somber terwijl de
drie lolbroeken op de vorige
plaat nog droogjes 'orale seks
zou leuk zijn' zongen (en dan
nog iets platter uitgedrukt). Die
plaat heette veelzeggend Take
Off Your Pants And Jacket. De
nieuwe is naamloos en dat is
symbolisch voor een nieuwe
koers. Geen drie-akkoorden
huppelpunk meer, maar een
verkenning van stijlen: rock,
nu-metal, emo, wave (een num
mer met Robert Smith van The
Cure) en gebruik van samples.
Het werkt. De heren hebben
meer inhoud dan ze ons lieten
geloven. Zonder de aanstekelij
ke melodietjes en riffs te verlie
zen, maakt de band een veelzij
dige en interessante plaat. Dus
jongens en meisjes: petjes af
voor Blink-182.
Maaike Borst
Blink-182 'Blink-182' (Geffen/
Universal) Speelduur: 53.08
Het gebeurt niet vaa k dat een
plaat zo hard en unaniem
de grond in wordt getrapt als Li
fe On Display, de nieuwe van
Puddle Of Mud. Zowel in thuis
land Amerika als in Europa la
ten recensenten geen spaan van
het werkstukje heel. Niet geheel
onterecht, want na het redelijk
sterke debuut Come Clean is Li
fe On Display een fikse tegen
valler. Puddle Of Mud kopieert
schaamteloos de oergrunge van
Nirvana en Pearl J amvoegt wat
Soundgarden-bombast en een
paar ballads van een bedenke-
lijk puistenkoppenniveau toe en
denkt ermee weg te komen.
Mooi niet dus.
Toch moeten we misschien ook
niet zo moeilijk doen. Gekopi
eerd wordt er in de popmuziek
natuurlijk bij de vleet. En er is
vast wel een festivalpubliek te
vinden dat Puddle Of Mud
waardeert. Daarbij komt dat ze
altijd nog een stuk echter klin
ken dan de wannabe rockband
Nickelback.
Rob Broere
Puddle Of Mud 'Life On Dis
play' (Geffen/Universal)
Speelduur: 58.23 min.
Het cassettebandje op de
hoes van het eerste album is
vervangen door een videoband.
Een leuk symbool; het is immers
hard gegaan met Spinvis. Toch
is Nieuwegein Aan Zee niet zo'n
goeie plaat als het titelloze de
buut uit 2002. Het grootste deel
van de liedjes op de nieuweling
was al bekend. Zo was Het Laat
ste Wonder te horen in de tv-se-
rie Najib Julia en voegen de li
ve-versies van Bagagedrager
Limonadeglazen Wodka en
Handige Tante eigenlijk niet zo
gek veel toe aan het origineel.
Sterker nog: achteraf kunnen
we stellen dat een deel van de
mythe rond Spinvis verdween,
toen de identiteit bekend werd.
Als thuisknutselaar dwingt
Erik de Jong nog altijd zeer veel
respect af, maar als live-artiest
boeit hij toch een stuk minder.
Dat blijkt ook uit de bijgevoeg
de dvd, waarop flarden van
interviews en een enkele live
opname zijn verzameld. Niet
denderend, deze plaat.
Martin Groenewold
Spinvis 'Nieuwegein Aan Zee'
(Excelsior) Speelduur: 53.35
min. dvd
Humor als in Kopspijkers,
hilariteit- tv als in de reali-
ty-soap van Frans Bauer, af
zeiktelevisie als in Idols, dra
maseries met mooie, hippe
personages en Journaal-pre
sentatoren met het uiterlijk van
Robbie Williams. Als jongeren
zelf een tv-zender zouden mo
gen vullen, zou die er ongeveer
zo uitzien.
Dat blijkt uit een onderzoek dat
de dienst Kijk- en Luisteron
derzoek (KLO) van de Publieke
Omroep uitvoerde onder jonge
ren tussen 16 en 19 jaar, een
moeilijk te bereiken leeftijds
groep voor de publieke omroe
pen. De jonge kijkers associëren
de publieke omroep vooral met
'serieuze en vaak saaie televisie,
waarin veel gepraat wordt', zo
concludeert KLO. Ze zien juist
graag programma's waar ze
'niet bij na hoeven denken' of
'waar je om kunt lachen'.
Op de publieke netten kijken de
16- tot 19-jarigen graag naar
Kopspijkers, Dit was het
nieuws, Man bijt hond en sport.
Favoriet zijn echter de commer
ciële zenders, met programma's
als Goede tijden, slechte tijden,
Idols, De Bauers en Patty's Pos-
se. Voor nieuws schakelen de
jongeren wel in op het Journaal.
Opmerkelijk is dat de publieke
jongerenzender 3 FM bij de
doelgroep geen grote bekend
heid geniet, in tegenstelling tot
Sky Radio en Radio 538. Jonge
ren spreken vaak over Radio 3
en denken dat die zender onge
veer hetzelfde brengt als Radio
1 en 2. De jongerenomroep BNN
wordt wel op prijs gesteld, en
dan vooral programma's als
Lijst 0, Costa, Ruuds Record
show en Top of the Pops. Jonge
ren zien BNN vaak niet als een
omroep, maar als een zender, al
dus KLO. 'Eigenlijk denkt en
verwacht mendatallej ongeren-
programma's die de publieke
omroep maakt, door BNN wor
den uitgezonden.'
Berrit de Lange
Benny, met blonde krullen en de armen over elkaar: „Het lijkt me supercool als jongeren mij tof vinden en mijn muziek kopen."
foto Carmen Freudenthal en Elle Verhagen
[MTüna m raimm