Benny voelt zich nog helemaal geen popster Retrogympen uit het stof gehaald 27 Alicia Keys heeft soul Petjes af voor Blink-182 Puddle of mud kopieert Spinvis verliest mythe Publieke omroep biedt serieuze en saaie televisie woensdag 17 december 2003 Frans Bauer - Heb Je Even Voor Mijd) 2 Marco Borsato - Afscheid Ne men Bestaat Niet (3) 3 Chipz - Cowboy (2) 4 The Black Eyed Peas - Shut 'l/pfl1) 5 Aventura - Obsesion CIO) 6 Limp Bizkit - Behind Blue Ey es (V) 7 Hilary Duff - So Yesterday C4) 8 Dj Tiesto - Traffic (5) g Dido -White Flag (7) lo! Kevin Lyttle - Turn Me On C6) It Christina Aguilera - The Voice Within (19) 12 Nena Kim Wilde - Anypla ce. Anywhere, Anytime (8) l3.Sugababes - Hole In The Head (9) 14. Girls Aloud - Jump (20) 15. Britney Spears Ft Madonna - Me Against The Music CI 2) 16. Special D. - Come With Me C14) 17.50 Cent - PJ.M.P. CI 3) 18. Phil Collins - Look Through My Eyes (22) 19. The Underdog Project - Win ter Jam C50) 20. Alicia Keys - You Don't Know My Name (25) 21. Chipz - Chipz In Black (Who You Gonna Cal CI 5) 22.The Darkness -1 Believe.. Christmas Time... (27) 23. Jim - The Way It Goes C18) 24. De Poema's - Gewoon Maar Wat Op Weg 25. Blue - Guilty (23) 26.The Black Eyed Peas - Where Is The Love C16) 27.The Rasmus - In The Sha dows (2)) 28. Michael Jackson - One More Chance (29) 29.The Underdog Project - Sa turday Night (26) 30. Justin Timberlake - I'm Lovi- r'it (34) 31. Atomic Kitten - If You Came To Me (24) 32. G-Spott - No Comment (41 33. Fatman Scoop - Be Faithful (31) 34.V-Maie - Stereotype Me (Sa me Old Thing) (30) 35. Dj Maurice - Heb Je Even Voor Mij 36. Evanescence - My Immortal (--) 37. Van Bill - Non, Non, Rien N'a Change 38.Westlife - Mandy (39) 39. Hind - Summer All Over Again (28) W.Carel Kraaijenhof, Trijnt- Nu Oat Jij Er Bent 41.Kylie Minoque - Slow (32) 42. Bas En Joel - Burning Heart (35) 43,Simply Red - You Make Me Feel Brand New (45) U.Peran - We Want To Be Free (-) 45,Treble - Ramaganana 46.U!trabeat - Pretty Green Eyes m 47,Kim-Lian - Teenage Super star (33) 48,Move-It! - Shout 49. M-Kids - Disco 50. David Goncalves - Running Away (48) 1.Frans Bauer - 'N Ons Geluk (1) 2. Alicia Keys - The Diary Of Ali cia Keys (5) 3. Dido - Life For Rent (3) 4. De Poema's - Best Of (2) 5. Red Hot Chili Peppers - Grea test Hits And Videos (4) 6.Robbie Williams - Live Sum mer 2003 (6) 7. Simply Red - Home (13) 8. Ilse Delange - Here I Am 1998-2003 (8) 9. Frans Bauer - Dicht Bij Jou (12) 10. K3 - Oya Lele (7) 11. Andre Rieu - Romantic Para dise (17) 12.Sugababes - Three (9) 13. Evanescence - Fallen (20) 14. Hind -Around The World (10) 15.The Beatles - Let It BeNa ked (11) 16. Sting - Sacred Love (14) 17. Pink - Try This (16) 18.R.E.M. - In Time 1988-2003 (18) 19. Alessandro Safina - Musica DiTe (26) 20. Bon Jovi - This Left Feels Right - Greatest (15) 21.Charly Lownoise Mental - Speedcity (69) 22. Bzn - LeefJe Leven (21 23. Michael Jackson - Number Ones (28) 24. Justin Timberlake - Justified (24) 25. Atomic Kitten - Ladies Night (27) 26. Andre Hazes - 25 Jaar-Het Allerbeste Van (25) 27. Britney Spears - In The Zone (19) 28. Blof -Omarm (23) 29.Sean Paul - Dutty Rock (33) 30. Coldplay - A Rush Of Blood To The Head (32) 31.The Black Eyed Peas - E/e- phunk (46) 32.Christina Aguilera - Stripped (34) 33 Norah Jones - Come Away With Me (39) 34- De Dijk - Door (30) 35. Meat Loaf - The Very Best Of (29) 36. Blue - Guilty (40) 37. Kylie - Body Language (31 38. Rod Stewart - As Time Goes By- (42) 39 Petra Berger - Mistress (37) Bobbie Williams - Escapolo- ay(35) Jl Westlife- Turnaround (38) Kinderen Voor Kinderen - Deel24 (22) 43. Love Actually - Original Soundtrack (57) 44. Josh Groban - Closer (41 Julio Iglesias - Divorcio (48) is Joe Cocker - The Ultimate Collection (70) 47- Linkin Park - Live In Texas (43) 48- Enrique Iglesias - Seven (44) w Van Morrison - What's Wrong With This Picture (54) Bruce Springsteen - The Es sential (45) Tegenwoordig zijn het vooral Britney, Justin en Christina die bovenaan de hitlijsten staan. Alles wat zij aanraken, verandert in goud. Veel artiesten die hun voetsporen volgen, komen van een koude kermis thuis. Toch zijn er nog mensen die het proberen. Benny Sings bijvoorbeeld. Benny heet eigenlijk Tim van Berkestijn, is 26 jaar en komt uit Dordrecht. Vroeger maakte hij met name hiphop- beats. Twee jaar geleden is hij overgestapt naar popmuziek. Het resultaat van die overstap is zijn debuutalbum Champagne People, dat in juni uit kwam: een mix van hiphop, pop en hele lieve, zachte nummers. Tim: „Ergens hoor je ook iets van N.E.R.D terugkomen, maar dan wat liever." Andere vergelijkin gen die doel treffen zijn die met Stevie Wonder en Jamiroqai. In augustus stond hij op Low lands en onlangs won hij een Es- sent Award, een prijs voor veel belovend en jong muziektalent in Nederland. Het eerste wat opvalt als je hem ziet, is dat hij helemaal niet oogt als een prototype popster: een verwarde blonde krullenbol met een versleten spijkerbroek en een wat vale trui,Ik ben ook helemaal nog geen ster. Dit eer ste album heb ik in mijn home studio op een zolderkamertje gemaakt. Dat was echt twee bij tweeëneenhalve meter. Ik moest letterlijk over mijn bed en bank heen stappen, me langs een stoel manoeuvreren om bij mijn com puter te komen. Daar stond dan allemaal apparatuur waarop ik dingen kon inspelen. Al met al heb ik er een jaar aan gewerkt. Het is een goed album geworden en ik ben er erg trots opmaar ik kan er niet van rond komen. Ik ben zo blut als het maar kan. Daarom wil ik het liefst wereld beroemd worden. Dan kan ik le ven van muziek maken. Als ik bijvoorbeeld als designer even bekend zou zijn als ik nu ben, zou ik zwemmen in het geld. Dat is wel frustrerend, maar muziek geeft mij nog zo veel plezier dat ik er gewoon mee doorga. Ik zou heel graag een echte popster worden. Het lijkt me supercool als jongeren mij tof vinden en mijn muziek kopen. Ik wil dan ook de strijd aan gaan met iemand als Justin Timber lake. Maar ik ben bang dat dat me niet lukt, daar moet je een ander persoon voor zijn. Ik ben veel vager en alternatiever dan Justin. Ik heb gewoon geen ge middelde smaak. Alhoewel ik nu wel al veel meer popster ben dan dat ik ooit had durven dro men. Ik heb zelfs al een paar handtekeningen mogen uitde len, dat is toch gaaf?" Eigenlijk is het tegenstrijdig: Benny wil dolgraag beroemd worden, maar qua muziek en ui terlijk doet hij niet erg zijn best om te lijken op de grote sterren. „Misschien ben ik wel wat lui", zegt hij lachend. „In principe ben ik wel heel 'poppy' bezig, maar het komt er nog niet echt uit. Ik heb niks tegen main- stream-dingen. Maar ik wil graag én commercieel zijn, én muziek maken die ik zelf goed vindt. Nu zit ik nog heel erg in de flow dat ik meer dingen naar mijn eigen smaak maak." „Ik maak mijn muziek voor 26- jarige blonde mensen of de wat alternatievere jeugd. Maar het moet geen vage shit worden. Voor mi jn studie sonologie (ana loge en digitale klankweten schappen) ben ik afgestudeerd met twee waanzinnig vage stuk ken muziek. Ik had goede cij fers, maar als ik die muziek uit breng, weet ik zeker dat het niet aanslaat. Muziek moet overko men, het moet een hoog 'ever greengehalte' hebben. Vet en catchy, dat is belangrijk." Ik ga nu lekker steady doorwer ken. Mijn volgende album, dat ergens volgend jaar uit komt, wordt nog minder com mercieel. Daarna ga ik mis schien wat meer top40-muziek maken." Marloes Orij Hoe kunnen oude trends in eens weer populair wor den? Vroeger was het niet cool om kleding of schoenen te dra gen die j e ouders twintig j aar ge leden ook aan hadden, maar te genwoordig is het helemaal hip. Als voorbeeld de retrogympen. „Jongeren zijn altijd op zoek naar iets nieuws", zegt Nicoline van Enter. Ze is trendwatcher en 'schoenengoeroe' met haar ei gen bureau in Amsterdam. „Voor mensen die de tij d van die oude modellen niet hebben meegemaakt, is het nieuw. Dat spreekt aan. Het is eigenlijk een cyclus. Telkens komen oude dingen weer terug. Zo kan het zijn dat over twintig jaar Nike Air Max weer helemaal in zijn. .Terwijl veel modetrends van de catwalks in Parijs en Milaan worden overgenomen, is de re tro trend op straat begonnen. Ongeveer vijf jaar geleden was er een groepje trendy jongeren die iets vernieuwends wilde dragen. In eerste instantie wa ren dat schoenen die ze op een rommelmarkt hadden gekocht. De grote merken zagen dat en zagen er geld in. Ze brachten re makes van hun oude modellen uit. In het begin waren dat nog echt de oude modellen, later werden ze aangepast aan de mo derne tijd. Toen pas volgde het grote publiek. De grote merken lopen dus ei genlijk achter de jongeren aan. Zij zijn heel belangrijk voor sneakermerken. Dat is procen tueel de grootste groep mensen die op gympen loopt. Later kun je dat namelijk niet meer, als je een kantoorbaan hebt. De grootste fout die merken kunnen maken, is dat ze zich alleen focussen op de modevol gers, de grootste groep die sneakers koopt. „Een paarjaar geleden was het skatemerk 'Air- walk' een groot merk in de ska- tewereld", legt Van Enter uit. „Echte skaters droegen die schoenen. Ze waren alleen in de echte gespecialiseerde skate- winkels te koop. Daarna be landden ze in gewone winkels en droeg ook het grote publiek ze. Airwalk is toen de fout inge gaan door geen exclusieve mo dellen te maken om de echte skaters weer te 'voeren'. Het merk werd steeds minder popu lair onderskaters, omdat 'ge wone' mensen het ook droegen en dat heeft ze genektJ e moet er als bedrij f dus voor zorgen dat j e altijd blij ft vernieuwen. Slimme merken doen dat bijvoorbeeld door 'limited editions' uit te brengen: modellen waarvan er maar een klein aantal op de markt wordt gebracht en die al leen in kleine, speciale winkel tjes te koop zijn." Maar niet alleen het vernieu wende is belangrijk. Van Enter: „Tegenwoordig is het bijna noodzakelijk dat merken een verleden hebben. Echte snea kerfreaks vinden het leuk als er een verhaal achter zit. En nu pas hebben sneakermerken genoeg verleden om populair te zijn." All Star-gympen bijvoorbeeld. In 1908 werd het eerste model gemaakt en nog steeds zijn ze populair. Ondertussen liepen al basketballers, Amerikaanse soldaten en punkers op deze gympen, Een ander groot merk met een verleden is Puma. Het eerste model stamt uit 1948 in Duits land. In het begin was het vooral een sportmerk, maar nu maken ze steeds meer casual schoenen. Sinds een aantal jaren is Puma daardoor weer populair Tegen woordig zijn de schoenen niet uit de winkels te denken. In Nederland bestaat ook zo'n merk: Quick. Grote kans dat je vader of oom vroeger al voetbal de op deze schoen. Quickies wa ren van 1930 tot en met 1980 een begrip in de voetbalwereld. Jo- han Cruijff, Ronald Koeman en Guus Hiddink speelden alle maal met dit merk. Al in 1905 werd de eerste Quick-shop ge opend in Hengelo. In 1992 ging het bedrijf failliet en leken de 'Quickies' uittester ven. Tot twee echte Quickfans de bedrij fsboedel over kochten en nieuwe modellen gingen ma ken. Het bedrijf bloeit weer op en tegenwoordig is het hip om Quick te dragen. Hoewel de retrogympen nog steeds erg populair zijn, ziet Van Enter wel een verandering. „Mensen kopen niet elk jaar nieuwe schoenen, dus de retro gympen zullen nog wel even het straatbeeld bepalen. Maar ik verwacht dat de nieuwe schoe nen uit combinaties van ver schillende decennia zullen be staan. Zo zal de zool lijken op het model uit de jaren zeventig en het materiaal en de kleuren op dat uit de jaren tachtig. Het echte jaren zeventig of jaren tachtigmodel zal verdwijnen." Marloes Orij Dat Alicia Keys een blijvertje is, maakte de Amerikaanse al duidelijk met haar succesvol le debuut Songs In A Minor en het daarvan afkomstige Fallin'. Toen nog een tiener, maar eentje met meer soul in haar donder dan veel van haar leef tij dgeno- ten. Ook de opvolger The Diary Of Alicia Keys mag er zijn. De gloedvolle, door Keys zelf ge schreven hitsingle You Don't Know My Name is een echte klassieker in de dop. Daarmee bewijst de jonge New Yorkse dat ze over alle ingrediënten be schikt om te kunnen uitgroeien tot een toonaangevende ver tolkster van de neo-soul. Keys overdrijft de stemacrobatiek niet en laat haar klassiek- en jazzgeschoolde pianospel smaakvol mengen met eigen tijdse invloeden uit de hiphop. Keys is net als Norah Jones een talent dat pas ontluikt, maar nu al heeft ze alle troeven in han den. Peter van der Heide Alicia Keys 'The Diary Of Alicia Keys' (J/BMG) Speelduur: 57.54 min. dvd Het zal even schrikken zijn voor de jonge skatepun- kers. Hun helden van Blink-182, die met hun toegan kelijke en vaak melige pop- punk-nummertjes vele volge lingen kregen, zijn het serieuze pad op gegaan. Het geluid is zwaarder, de structuur inge wikkelder. De teksten zijn kwetsbaar en somber terwijl de drie lolbroeken op de vorige plaat nog droogjes 'orale seks zou leuk zijn' zongen (en dan nog iets platter uitgedrukt). Die plaat heette veelzeggend Take Off Your Pants And Jacket. De nieuwe is naamloos en dat is symbolisch voor een nieuwe koers. Geen drie-akkoorden huppelpunk meer, maar een verkenning van stijlen: rock, nu-metal, emo, wave (een num mer met Robert Smith van The Cure) en gebruik van samples. Het werkt. De heren hebben meer inhoud dan ze ons lieten geloven. Zonder de aanstekelij ke melodietjes en riffs te verlie zen, maakt de band een veelzij dige en interessante plaat. Dus jongens en meisjes: petjes af voor Blink-182. Maaike Borst Blink-182 'Blink-182' (Geffen/ Universal) Speelduur: 53.08 Het gebeurt niet vaa k dat een plaat zo hard en unaniem de grond in wordt getrapt als Li fe On Display, de nieuwe van Puddle Of Mud. Zowel in thuis land Amerika als in Europa la ten recensenten geen spaan van het werkstukje heel. Niet geheel onterecht, want na het redelijk sterke debuut Come Clean is Li fe On Display een fikse tegen valler. Puddle Of Mud kopieert schaamteloos de oergrunge van Nirvana en Pearl J amvoegt wat Soundgarden-bombast en een paar ballads van een bedenke- lijk puistenkoppenniveau toe en denkt ermee weg te komen. Mooi niet dus. Toch moeten we misschien ook niet zo moeilijk doen. Gekopi eerd wordt er in de popmuziek natuurlijk bij de vleet. En er is vast wel een festivalpubliek te vinden dat Puddle Of Mud waardeert. Daarbij komt dat ze altijd nog een stuk echter klin ken dan de wannabe rockband Nickelback. Rob Broere Puddle Of Mud 'Life On Dis play' (Geffen/Universal) Speelduur: 58.23 min. Het cassettebandje op de hoes van het eerste album is vervangen door een videoband. Een leuk symbool; het is immers hard gegaan met Spinvis. Toch is Nieuwegein Aan Zee niet zo'n goeie plaat als het titelloze de buut uit 2002. Het grootste deel van de liedjes op de nieuweling was al bekend. Zo was Het Laat ste Wonder te horen in de tv-se- rie Najib Julia en voegen de li ve-versies van Bagagedrager Limonadeglazen Wodka en Handige Tante eigenlijk niet zo gek veel toe aan het origineel. Sterker nog: achteraf kunnen we stellen dat een deel van de mythe rond Spinvis verdween, toen de identiteit bekend werd. Als thuisknutselaar dwingt Erik de Jong nog altijd zeer veel respect af, maar als live-artiest boeit hij toch een stuk minder. Dat blijkt ook uit de bijgevoeg de dvd, waarop flarden van interviews en een enkele live opname zijn verzameld. Niet denderend, deze plaat. Martin Groenewold Spinvis 'Nieuwegein Aan Zee' (Excelsior) Speelduur: 53.35 min. dvd Humor als in Kopspijkers, hilariteit- tv als in de reali- ty-soap van Frans Bauer, af zeiktelevisie als in Idols, dra maseries met mooie, hippe personages en Journaal-pre sentatoren met het uiterlijk van Robbie Williams. Als jongeren zelf een tv-zender zouden mo gen vullen, zou die er ongeveer zo uitzien. Dat blijkt uit een onderzoek dat de dienst Kijk- en Luisteron derzoek (KLO) van de Publieke Omroep uitvoerde onder jonge ren tussen 16 en 19 jaar, een moeilijk te bereiken leeftijds groep voor de publieke omroe pen. De jonge kijkers associëren de publieke omroep vooral met 'serieuze en vaak saaie televisie, waarin veel gepraat wordt', zo concludeert KLO. Ze zien juist graag programma's waar ze 'niet bij na hoeven denken' of 'waar je om kunt lachen'. Op de publieke netten kijken de 16- tot 19-jarigen graag naar Kopspijkers, Dit was het nieuws, Man bijt hond en sport. Favoriet zijn echter de commer ciële zenders, met programma's als Goede tijden, slechte tijden, Idols, De Bauers en Patty's Pos- se. Voor nieuws schakelen de jongeren wel in op het Journaal. Opmerkelijk is dat de publieke jongerenzender 3 FM bij de doelgroep geen grote bekend heid geniet, in tegenstelling tot Sky Radio en Radio 538. Jonge ren spreken vaak over Radio 3 en denken dat die zender onge veer hetzelfde brengt als Radio 1 en 2. De jongerenomroep BNN wordt wel op prijs gesteld, en dan vooral programma's als Lijst 0, Costa, Ruuds Record show en Top of the Pops. Jonge ren zien BNN vaak niet als een omroep, maar als een zender, al dus KLO. 'Eigenlijk denkt en verwacht mendatallej ongeren- programma's die de publieke omroep maakt, door BNN wor den uitgezonden.' Berrit de Lange Benny, met blonde krullen en de armen over elkaar: „Het lijkt me supercool als jongeren mij tof vinden en mijn muziek kopen." foto Carmen Freudenthal en Elle Verhagen [MTüna m raimm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27