Het maakt niet uit hoe je afdaalt Stripheld vecht zich door spel Curieus kerstsprookje zetje steeds weer op het verkeerde been Beyoncé en R. Kelly winnen Check 1: zit je skipak nog comfortabel? Mooi, tijd voor check 2: latten nakijken en stokken zoeken op zolder. Ge vonden? Uitstekend. Tot slot nog even je skischoenen aan trekken. Je weet maar nooit of je voeten weer een stukje groter zijn gegroeid, nietwaar? Hierna alleen nog even kijken of die kekke zonnebril, die je vorig jaar gescoord hebt in die gave sportwinkel nog ergens te vin den is. Alles o.k? Dan staat niets je meer in de weg om sa men met tienduizenden andere skifanaten te genieten van een welverdiende skivakantie in de Franse, Zwitserse of Oostenrijk se Alpen. Vanaf volgende week begint de grote wintertrek. Het enorme wintersportlegioen heeft slechts één wens: sneeuw, alstublieft heel veel sneeuw. De weerbe richten uit de Alpenlanden wor den momenteel op de voet ge volgd: hoeveel ligt er van het witte goedje en waar precies? In Hulst laat Oliver Missiaen (14) het weerbericht voorlopig voor wat het is. „Wij gaan pas in de voorjaarsvakantie, dus we hebben nog even de tijd. Dit jaar gaan we naar Zeil am See in Oostenrijk. Zijn we nog nooit geweest. Ben benieuwd hoe het skiën daar bevalt." Broer Quinten (12) zou het liefst morgen al vertrekken. „Skiën is echt heel gaaf. We gaan nu voor de zesde keer en elk jaar gaat het beter. De eer ste jaren zaten we 's morgens in een skiklasje om de techniek te leren. Dit jaar doen we dat niet meer. Gaan we met m'n ouders samen met de lift naar boven en dalen we samen af." Glijden, slippen, schuiven of carven, het maakt niet uit hoe je afdaalt. „Als het maar lekker snel gaat", lacht Oliver. „En het liefst buiten de piste in de diepsneeeuw." Gevaarlijk? „Ja, eigenlijk wel, maar de sneeuw is daar zo lekker zacht." Luka(5) gaat inmiddels ook al aan zijn tweede wintersportsei zoen beginnen. Hij krijgt dage lijks les in de skiklas. Wat hij leert? „M'n ski's in pizzavorm te houden en af en toe als frie tjes." „Dan ga je lekker glij den," weet hij. Frietjes? „Hij be doelt parallel," lacht Oliver. „Maar dat woord is te lastig, vandaar." Tot nu toe heeft de familie Mis siaen nooit gebruik moeten ma ken van de gipsvlucht. Dat wil len ze liever ook maar zo hou den. „Er gaat wel eens wat mis," vertelt Quinten. „Tijdens een afdaling besloeg m'n ski bril. Dan ga je als een 'blinde' naar beneden. Vloog ik de baan uit, het ravijn in. Dan schrik je wel even. Je zakt meters weg in de sneeuw. Moet je op je rug gaan liggen en proberen terug naar boven te krabbelen." Een blauwe, een rode of een zwarte piste; Oliver en Quinten kunnen inmiddels op alle pistes uit de voeten. Ze doen zelfs mee aan plaatselijke wedstrijden. En het après-ski? „Daar zien ze ons niet. 's Avonds gaan we lek ker zwemmen in het overdekte bad of een potje biljarten of ta feltennissen." En Luka? „Ik maak een sneeuwpop." Ach ja, waarom ook niet. Ook een sneeuwpop heeft in deze tijd van het jaar bestaansrecht, toch? Hans Segboer woensdag 17 december 2003 Beyoncé en R. Kelly zijn de gro te winnaars van de Billboard Music Awards. Ze werden alle bei winnaar in vier categorieën. Beyoncé kreeg de awards voor nieuwe vrouwelijke artiest, nieu we r&b-artiest, Hot 100 vrouwe lijke artiest en een speciale Hot 100-Award voor meeste weken op nummer één. „Dit is een onge looflijk jaar geweest", reageer de de zangeres. R. Kelly ging naar huis met de Awards voor r&b-producer, r&b-songschrijver, Hot 100-pro- ducer en Hot 100-songwriter. 50 Cent arriveerde op de ga la-avond in Las Vegas met zes nominaties en ging naar huis met drie awards, die voor beste artiest, r&b-artiest en rapper. Sting kreeg voor zijn werk een speciale Century Award uitge reikt en OutKast kreeg de prijs voor het meest legaal van het in ternet gedownloade nummer, te weten 'Hey Ya'. Illustraties Klaas Verplancke Van alle dieren op de wereld is er geen zo dom en kiere wiet als de ezel. Volgens Jozef, de man van Maria dan. En Ma ria? Zij weet dat haar ezel voor- uithoort, het abc kent, dromen kan onthouden en vele talen spreekt, waardoor zijzelf, haar man en hun 'ventje' te zijner tijd voorgoed van alle werk en hon ger verlost zullen zijn. 'Tsjak! Iemand had de ezel ooit zijn linkeroor afgehakt. Maar het gebeurde dat hij toch weer een stem hoorde, met zijn rech teroor. „Ezel," zei de stem, „straks ploft er een ei neer in de stal. Dwars door het dak. Een ei zo groot als een pompoen. Er zal een kindje uit kruipen. Het zal een piemeltje hebben en ze zul len het Jezus noe men." Zo begint Wat de ezel zag van Frank Adam en Klaas Verplan cke. Het is van alle kerstverha len zonder twijfel met ruime voorsprong het merkwaardigste ooit. Wat te zeggen van een ezel die een stem slechts half begre pen dingen hoort zeggen? Wie neemt raadsels serieus uit de bek van een 'snotjong warhoofd' dat langs de kant van de weg ge boren werd: 'Zijn mama dood, zijn papa nooit gekend! Zijn he le veulenlevèmzonder meester op de dool. Lipjes een oor kwijt en rechts een oor doof.' Zou jij zo'n van lotje getikt beest voor wat dan ook ruilen, willen krij gen zelfs met al het geld van de wereld erbij? Nou dan! Gelukkig is er Maria. Zij be grijpt dat de stem die telkens in de kop van haar ezel komt spre ken niet van een boze geest is, maar van een engel die woorden en gedachten stuurt over dingen die gaan komen - dat de dromen van haar ezel dus voorspellin gen zijn. Voorspellingen over drie wijze mannen met twee hoofden en vier benen; over een ster die opeens foetsie is; over rovers op zoek naar zilver en goud; over herders; over een boek met toverspreuken dat een kookboek blijkt met dui zend-en-een-manieren om een ei te bereiden; over Jezus die ko ning wordt. Gelukkig ook was er Frank Adam. Iiij kent als zoveel ande ren de laatste zeven woorden van Jezus aan het kruis ('In ma- nus tuas, Domine, commendo Spiritum meum.' wat 'Vader, in uw handen beveel ik mijn geest.' betekent) maar was de enige die nieuwsgierig werd naar wat dan de eerste zeven woorden van Jezus geweest kon den zijn. Hij keerde daarvoor het eeuwenoude door iedereen gekende kerstverhaal onderste boven, achterstevoren, binnen stebuiten; vulde de wonderlijke geschiedenis aan met bruikbaar vreemds dat hij eens hier en daar had gevonden en liet de to verij van zijn schrijfkunst ten slotte haar werk doen, Het resul taat? Een curieus kerstsprookje dat je telkens weer op het ver keerde been zet en onderuit haalt, doet gniffelen, bulderen van het lachen soms, met vragen bezighoudt die niet meteen be antwoord worden, tot tranen brengt, laat genieten van taal, lekker om te lezen of spannend om naar te luisteren is en je ook lang na kerst nog veel plezier be zorgt. Óf in de woorden van Dik- ke-Djinnie-Uit- Het-Boek: „Sma kelijk lezen!" Gelukkig vooral was er ook Klaas Verplancke. Hij maakte bij het verhaal 22 won dermooie tekeningen in woes- tijnkleuren. Ze vertellen wat in woorden te lezen valt, maar ge ven daar tegelijkertijd zo'n ver rassende draai aan dat je bijna ademloos naar die prenten blijft kijken, om je lang daarna nog vol verbazing af te vragen of je echt gezien hebt wat je dacht te zien. Het moet mogelijk zijn uit te leggen wat deze illustraties nou zo bijzonder maakt. Maar wie dat probeert, heeft in ieder geval heel veel, misschien zelfs teveel woorden nodig. Laat je betoveren. Je zidt versteld staan van hoeveel er aan zo'n kijk- avontuur te beleven valt. En dan nog de ontdekking dat 'wat de ezel zag' pas echt begrepen kan worden door tedrijken en te raden wat het je wil zeggen. Van Roddy Doyle die eerder ver raste met De giechelbehande ling verscheen het volslagen maffe kerstverhaal Zwerver redt het kerstfeest. Er gebeurt wat in de titel wordt beloofd, maar voor het zover is heb je eerst zoveel moppig ongerijmds, geestig onzinnigs en vermake lijk bizars gelezen dat je het ver haal waarschijnlijk niet kimt na vertellen. Wie (Monty Python achtige) humor die als droog zand aan elkaar hangt kan waar deren weet nu voldoende. Jan Sineekens Frank Adam en Klaas Verplan cke: Wat de ezel zag/Of de zeven eerste woorden van Jezus. Davidsfonds/Infodok; 104 pag.; 15,95 euro. Roddy Doyle: Zwerver redt het kerstfeest. Met tekeningen van Brian Ajhar. Prometheus; 136 pag.; 13,50 euro. In België en Frankrijk is XIII (spreek uit dertien) van het duo Vance en Van Hamme een populaire strip. In Nederland (nog) niet. In het spel dat van de strip ge maakt werd, ben je als spe ler zelf de raadselachtige XIII. De hoofdpersoon spoelt op een strand aan met een schotwond aan zijn hoofd, ge heugenverlies. een sleuteltje voor een bankkluis en een raad selachtige tatoeage van een Ro meins cijfer XIII onder zijn sleu telbeen. De speler krijgt onomstotelijk bewijs te zien dat je de moorde naar van de president van de Verenigde Staten bent, ai. Wie eigenlijk achter de moord zit, wie je getraind heeft en vooral wie jezelf bent en wie nummer I onder zijn sleutelbeen heeft staan, is de vraag in de eerste vijf delen van de serie. Het ver haal doet bij vlagen denken aan dat van de film The Bourne Iden tity, al is de cartoon vele malen complexer en is de hoofdrolspe ler veel cooler. Cd-uitgever Ubisoft heeft de strip XIII als basis gebruikt voor haar laatste spel. Net als de held in de strip ben je een su perintelligente, supergetrainde elitecommando zonder dat je het zelf weet. In een adembene mend mooi getekende omgeving moet je je een weg van A naar B banen door met messen te gooien, te vechten, met stoelen te slaan of je vijanden met een arsenaal aan interessante wa pens te lijf te gaan. En, bonus! Iedere keer als je schiet of slaat zie je POW!THUDDen OOUGH! in beeld. Als in een echte cartoon. Kleine frames ko men in beeld waarin je clo- se-ups ziet van hoe je tegenstan der getroffen wordt door je kruisboog. Hoewel het een vorm lijkt waar van je snel zou denken dat het Met het scherpschuttersgeweer kun je van grote afstand je vijanden op de korrel nemen. Illustratie UbiSoft kinderachtig is; in XIII is deze met stijl uitgevoerd. De tekenin gen, de vormgeving en de omge vingen die in het spel voorbijko men zijn echt zeldzaam mooi. Een hele dikke pluim voor wie daar achter zit. Zo kan het ge beuren dat je in een nieuwe om geving belandt en dat je even van het uitzicht wilt genieten. Je bent even afgeleid. POW! Word je meteen voor je knar ge schoten. En THUD! Krijg je als bonus nog een stomp in de maag. Dat komt er van. Gaandeweg achterhaal je steeds meer van je verleden en leer je steeds meer te weten komen over wie je nu zelf bent en wat je rol in het geheel is. Steeds krijg je nieuwe aanwijzingen, soms in een soort flash-back-vi- sioenen, dan weer als gesprek ken of voorwerpen. Kenners van de strip schieten trouwens weinig op met hun voorkennis. Het spel volgt wel grofweg de verhaallijn maar ver schilt toch op te veel punten. Iets meer denkwerk voor de spe ler was misschien leuker ge weest. Uiteindelijk moet je je toch zelf door het spel vooral heenveehten. XIII is voor wat betreft het spe len van het spel zelf een aardig schietspel en niet spectaculair anders dan de vergelijkbare spel len. Net als de collega-spellen in het genre biedt ook XIII veel mo gelijkheden om het spel met meerdere te spelen in een net werk of via internet. Het ver schil is misschien dat XIII daar naast wel een goed verhaal heeft in een wel heel erg mooi getekende omgeving, xm is een uitgave van UbiSoft. Het spel is op PC, Playstation II en op X-Box uitgebracht. Guido van der Heijden DEZE REGENDRUPPEL HAD HET NA/ERRELljfc OP toij GE/VAU NT foto Peter Nicolai V.l.n.r. Quinten, Luka en Oliver Missiaen met hun uitrusting voor de afdaling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 26