Het maakt niet uit hoe je afdaalt
Stripheld vecht zich door spel
Curieus kerstsprookje
zetje steeds weer op
het verkeerde been
Beyoncé en
R. Kelly winnen
Check 1: zit je skipak nog
comfortabel? Mooi, tijd
voor check 2: latten nakijken en
stokken zoeken op zolder. Ge
vonden? Uitstekend. Tot slot
nog even je skischoenen aan
trekken. Je weet maar nooit of
je voeten weer een stukje groter
zijn gegroeid, nietwaar? Hierna
alleen nog even kijken of die
kekke zonnebril, die je vorig
jaar gescoord hebt in die gave
sportwinkel nog ergens te vin
den is. Alles o.k? Dan staat
niets je meer in de weg om sa
men met tienduizenden andere
skifanaten te genieten van een
welverdiende skivakantie in de
Franse, Zwitserse of Oostenrijk
se Alpen.
Vanaf volgende week begint de
grote wintertrek. Het enorme
wintersportlegioen heeft slechts
één wens: sneeuw, alstublieft
heel veel sneeuw. De weerbe
richten uit de Alpenlanden wor
den momenteel op de voet ge
volgd: hoeveel ligt er van het
witte goedje en waar precies?
In Hulst laat Oliver Missiaen
(14) het weerbericht voorlopig
voor wat het is. „Wij gaan pas
in de voorjaarsvakantie, dus we
hebben nog even de tijd. Dit
jaar gaan we naar Zeil am See
in Oostenrijk. Zijn we nog nooit
geweest. Ben benieuwd hoe het
skiën daar bevalt."
Broer Quinten (12) zou het
liefst morgen al vertrekken.
„Skiën is echt heel gaaf. We
gaan nu voor de zesde keer en
elk jaar gaat het beter. De eer
ste jaren zaten we 's morgens in
een skiklasje om de techniek te
leren. Dit jaar doen we dat niet
meer. Gaan we met m'n ouders
samen met de lift naar boven en
dalen we samen af."
Glijden, slippen, schuiven of
carven, het maakt niet uit hoe
je afdaalt. „Als het maar lekker
snel gaat", lacht Oliver. „En het
liefst buiten de piste in de
diepsneeeuw." Gevaarlijk? „Ja,
eigenlijk wel, maar de sneeuw
is daar zo lekker zacht."
Luka(5) gaat inmiddels ook al
aan zijn tweede wintersportsei
zoen beginnen. Hij krijgt dage
lijks les in de skiklas. Wat hij
leert? „M'n ski's in pizzavorm
te houden en af en toe als frie
tjes." „Dan ga je lekker glij
den," weet hij. Frietjes? „Hij be
doelt parallel," lacht Oliver.
„Maar dat woord is te lastig,
vandaar."
Tot nu toe heeft de familie Mis
siaen nooit gebruik moeten ma
ken van de gipsvlucht. Dat wil
len ze liever ook maar zo hou
den. „Er gaat wel eens wat
mis," vertelt Quinten. „Tijdens
een afdaling besloeg m'n ski
bril. Dan ga je als een 'blinde'
naar beneden. Vloog ik de baan
uit, het ravijn in. Dan schrik je
wel even. Je zakt meters weg in
de sneeuw. Moet je op je rug
gaan liggen en proberen terug
naar boven te krabbelen."
Een blauwe, een rode of een
zwarte piste; Oliver en Quinten
kunnen inmiddels op alle pistes
uit de voeten. Ze doen zelfs mee
aan plaatselijke wedstrijden.
En het après-ski? „Daar zien ze
ons niet. 's Avonds gaan we lek
ker zwemmen in het overdekte
bad of een potje biljarten of ta
feltennissen." En Luka? „Ik
maak een sneeuwpop." Ach ja,
waarom ook niet. Ook een
sneeuwpop heeft in deze tijd
van het jaar bestaansrecht,
toch?
Hans Segboer
woensdag 17 december 2003
Beyoncé en R. Kelly zijn de gro
te winnaars van de Billboard
Music Awards. Ze werden alle
bei winnaar in vier categorieën.
Beyoncé kreeg de awards voor
nieuwe vrouwelijke artiest, nieu
we r&b-artiest, Hot 100 vrouwe
lijke artiest en een speciale Hot
100-Award voor meeste weken
op nummer één. „Dit is een onge
looflijk jaar geweest", reageer
de de zangeres.
R. Kelly ging naar huis met de
Awards voor r&b-producer,
r&b-songschrijver, Hot 100-pro-
ducer en Hot 100-songwriter.
50 Cent arriveerde op de ga
la-avond in Las Vegas met zes
nominaties en ging naar huis
met drie awards, die voor beste
artiest, r&b-artiest en rapper.
Sting kreeg voor zijn werk een
speciale Century Award uitge
reikt en OutKast kreeg de prijs
voor het meest legaal van het in
ternet gedownloade nummer, te
weten 'Hey Ya'.
Illustraties Klaas Verplancke
Van alle dieren op de wereld
is er geen zo dom en kiere
wiet als de ezel. Volgens Jozef,
de man van Maria dan. En Ma
ria? Zij weet dat haar ezel voor-
uithoort, het abc kent, dromen
kan onthouden en vele talen
spreekt, waardoor zijzelf, haar
man en hun 'ventje' te zijner tijd
voorgoed van alle werk en hon
ger verlost zullen zijn.
'Tsjak! Iemand had de ezel ooit
zijn linkeroor afgehakt. Maar
het gebeurde dat hij toch weer
een stem hoorde, met zijn rech
teroor. „Ezel," zei de stem,
„straks ploft er een ei neer in de
stal. Dwars door het dak. Een ei
zo groot als een pompoen. Er zal
een kindje uit
kruipen. Het zal
een piemeltje
hebben en ze zul
len het Jezus noe
men."
Zo begint Wat de
ezel zag van
Frank Adam en
Klaas Verplan
cke. Het is van alle kerstverha
len zonder twijfel met ruime
voorsprong het merkwaardigste
ooit. Wat te zeggen van een ezel
die een stem slechts half begre
pen dingen hoort zeggen? Wie
neemt raadsels serieus uit de
bek van een 'snotjong warhoofd'
dat langs de kant van de weg ge
boren werd: 'Zijn mama dood,
zijn papa nooit gekend! Zijn he
le veulenlevèmzonder meester
op de dool. Lipjes een oor kwijt
en rechts een oor doof.' Zou jij
zo'n van lotje getikt beest voor
wat dan ook ruilen, willen krij
gen zelfs met al het geld van de
wereld erbij? Nou dan!
Gelukkig is er Maria. Zij be
grijpt dat de stem die telkens in
de kop van haar ezel komt spre
ken niet van een boze geest is,
maar van een engel die woorden
en gedachten stuurt over dingen
die gaan komen - dat de dromen
van haar ezel dus voorspellin
gen zijn. Voorspellingen over
drie wijze mannen met twee
hoofden en vier benen; over een
ster die opeens foetsie is; over
rovers op zoek naar zilver en
goud; over herders; over een
boek met toverspreuken dat een
kookboek blijkt met dui
zend-en-een-manieren om een
ei te bereiden; over Jezus die ko
ning wordt.
Gelukkig ook was er Frank
Adam. Iiij kent als zoveel ande
ren de laatste zeven woorden
van Jezus aan het kruis ('In ma-
nus tuas, Domine, commendo
Spiritum meum.' wat 'Vader, in
uw handen beveel ik mijn
geest.' betekent) maar was de
enige die nieuwsgierig werd
naar wat dan de eerste zeven
woorden van Jezus geweest kon
den zijn. Hij keerde daarvoor
het eeuwenoude door iedereen
gekende kerstverhaal onderste
boven, achterstevoren, binnen
stebuiten; vulde de wonderlijke
geschiedenis aan met bruikbaar
vreemds dat hij eens hier en
daar had gevonden en liet de to
verij van zijn schrijfkunst ten
slotte haar werk doen, Het resul
taat? Een curieus kerstsprookje
dat je telkens weer op het ver
keerde been zet en onderuit
haalt, doet gniffelen, bulderen
van het lachen soms, met vragen
bezighoudt die niet meteen be
antwoord worden, tot tranen
brengt, laat genieten van taal,
lekker om te lezen of spannend
om naar te luisteren is en je ook
lang na kerst nog veel plezier be
zorgt. Óf in de
woorden van Dik-
ke-Djinnie-Uit-
Het-Boek: „Sma
kelijk lezen!"
Gelukkig vooral
was er ook Klaas
Verplancke. Hij
maakte bij het
verhaal 22 won
dermooie tekeningen in woes-
tijnkleuren. Ze vertellen wat in
woorden te lezen valt, maar ge
ven daar tegelijkertijd zo'n ver
rassende draai aan dat je bijna
ademloos naar die prenten blijft
kijken, om je lang daarna nog
vol verbazing af te vragen of je
echt gezien hebt wat je dacht te
zien. Het moet mogelijk zijn uit
te leggen wat deze illustraties
nou zo bijzonder maakt. Maar
wie dat probeert, heeft in ieder
geval heel veel, misschien zelfs
teveel woorden nodig. Laat je
betoveren. Je zidt versteld staan
van hoeveel er aan zo'n kijk-
avontuur te beleven valt. En
dan nog de ontdekking dat 'wat
de ezel zag' pas echt begrepen
kan worden door tedrijken en te
raden wat het je wil zeggen.
Van Roddy Doyle die eerder ver
raste met De giechelbehande
ling verscheen het volslagen
maffe kerstverhaal Zwerver
redt het kerstfeest. Er gebeurt
wat in de titel wordt beloofd,
maar voor het zover is heb je
eerst zoveel moppig ongerijmds,
geestig onzinnigs en vermake
lijk bizars gelezen dat je het ver
haal waarschijnlijk niet kimt na
vertellen. Wie (Monty Python
achtige) humor die als droog
zand aan elkaar hangt kan waar
deren weet nu voldoende.
Jan Sineekens
Frank Adam en Klaas Verplan
cke: Wat de ezel zag/Of de zeven
eerste woorden van Jezus.
Davidsfonds/Infodok; 104 pag.;
15,95 euro.
Roddy Doyle: Zwerver redt het
kerstfeest. Met tekeningen van
Brian Ajhar. Prometheus; 136
pag.; 13,50 euro.
In België en Frankrijk is
XIII (spreek uit dertien)
van het duo Vance en Van
Hamme een populaire strip.
In Nederland (nog) niet. In
het spel dat van de strip ge
maakt werd, ben je als spe
ler zelf de raadselachtige
XIII.
De hoofdpersoon spoelt op
een strand aan met een
schotwond aan zijn hoofd, ge
heugenverlies. een sleuteltje
voor een bankkluis en een raad
selachtige tatoeage van een Ro
meins cijfer XIII onder zijn sleu
telbeen.
De speler krijgt onomstotelijk
bewijs te zien dat je de moorde
naar van de president van de
Verenigde Staten bent, ai. Wie
eigenlijk achter de moord zit,
wie je getraind heeft en vooral
wie jezelf bent en wie nummer I
onder zijn sleutelbeen heeft
staan, is de vraag in de eerste
vijf delen van de serie. Het ver
haal doet bij vlagen denken aan
dat van de film The Bourne Iden
tity, al is de cartoon vele malen
complexer en is de hoofdrolspe
ler veel cooler.
Cd-uitgever Ubisoft heeft de
strip XIII als basis gebruikt
voor haar laatste spel. Net als
de held in de strip ben je een su
perintelligente, supergetrainde
elitecommando zonder dat je
het zelf weet. In een adembene
mend mooi getekende omgeving
moet je je een weg van A naar B
banen door met messen te
gooien, te vechten, met stoelen
te slaan of je vijanden met een
arsenaal aan interessante wa
pens te lijf te gaan. En, bonus!
Iedere keer als je schiet of slaat
zie je POW!THUDDen
OOUGH! in beeld. Als in een
echte cartoon. Kleine frames ko
men in beeld waarin je clo-
se-ups ziet van hoe je tegenstan
der getroffen wordt door je
kruisboog.
Hoewel het een vorm lijkt waar
van je snel zou denken dat het
Met het scherpschuttersgeweer kun je van grote afstand je vijanden op de korrel nemen. Illustratie UbiSoft
kinderachtig is; in XIII is deze
met stijl uitgevoerd. De tekenin
gen, de vormgeving en de omge
vingen die in het spel voorbijko
men zijn echt zeldzaam mooi.
Een hele dikke pluim voor wie
daar achter zit. Zo kan het ge
beuren dat je in een nieuwe om
geving belandt en dat je even
van het uitzicht wilt genieten.
Je bent even afgeleid. POW!
Word je meteen voor je knar ge
schoten. En THUD! Krijg je als
bonus nog een stomp in de
maag. Dat komt er van.
Gaandeweg achterhaal je steeds
meer van je verleden en leer je
steeds meer te weten komen
over wie je nu zelf bent en wat
je rol in het geheel is. Steeds
krijg je nieuwe aanwijzingen,
soms in een soort flash-back-vi-
sioenen, dan weer als gesprek
ken of voorwerpen.
Kenners van de strip schieten
trouwens weinig op met hun
voorkennis. Het spel volgt wel
grofweg de verhaallijn maar ver
schilt toch op te veel punten.
Iets meer denkwerk voor de spe
ler was misschien leuker ge
weest. Uiteindelijk moet je je
toch zelf door het spel vooral
heenveehten.
XIII is voor wat betreft het spe
len van het spel zelf een aardig
schietspel en niet spectaculair
anders dan de vergelijkbare spel
len. Net als de collega-spellen in
het genre biedt ook XIII veel mo
gelijkheden om het spel met
meerdere te spelen in een net
werk of via internet. Het ver
schil is misschien dat XIII daar
naast wel een goed verhaal
heeft in een wel heel erg mooi
getekende omgeving,
xm is een uitgave van UbiSoft.
Het spel is op PC, Playstation II
en op X-Box uitgebracht.
Guido van der Heijden
DEZE REGENDRUPPEL HAD HET NA/ERRELljfc OP toij GE/VAU NT
foto Peter Nicolai
V.l.n.r. Quinten, Luka en Oliver Missiaen met hun uitrusting voor de afdaling.