W@rdt 't een karige kerst? M PZC Kaars symbool voor romantiek Minder te besteden Vluchtroute Veilig kaarsen branden 56 miljoen kilo kaatsen woensdag 17 december 2003 Afgaande op alle sombere geluiden belooft het een karige kerst te worden. Maar is dat ook werkelijk zo? Want op sfeer en gezelligheid wordt meestal niet bezuinigd. Interpay verwacht in elk geval weer een nieuw 'pinrecord' en de supermarkten zijn er ook klaar voor. Door CAROLINE GÖTTGENS ensen den ken vaak dat bij een slechte I economie een slechte omzet met kerst hoort", zegt Anouk Achterberg van de Raad Nederlandse Detail handel. „Maar dat is niet zo. Tij dens een teruglopende econo mie zie je dat mensen niet min der, maar anders gaan beste den. Er wordt veel rationeler ge dacht en gelet op kwaliteit en prijzen. Maar men laat de teu gels wel vieren, zogezegd." Een paar oude ballen in een miezerige boom, een taaie kal koen en zelfgebreide sokken als cadeau. Zó zal het er in de Ne derlandse huishoudens niet uit zien tijdens de feestdagen. Henk van Dorst, directeur van Gebra, organisatie van de ge mengde- en speelgoedbranche, verwacht wel dat de consument een pas op de plaats maakt. „Ik zou liegen als ik zei dat het goed gaat. Mensen letten echt beter op hun geld." Toch wil dat niet zeggen dat er minder gekocht gaat worden: „Het kan ook zijn dat men juist spaart om met de feestdagen toch iets leuks te kopen." Uit een onderzoek van Trendbox blijkt dat twee van de drie con sumenten met de l feestdagen ongeveer hetzelfde denken te besteden aan ca- 'v; deautjes als vorig jaar. „Op cadeautjes voor kinderen word al helemaal niet gauw be zuinigd", meent Van Dorst. „We verwachten de omzet van vorig jaar in ieder geval te eve naren. Normaal is dat 1,04 mil jard per week, nu verwachten we een stijging van dertig pro cent. Dat is normaal", zegt Anouk Achterberg van RND. Ook in de reiswereld zijn de verwachtingen niet al te som ber. „Men gaat toch wel op va kantie, anders ben je de vrije dagen die je mag opnemen kwijt", zegt Jaap de Carpentier Wolf van TUI, de grootste reis organisatie van Nederland. „Voor vakantie wordt ook wel gespaard natuurlijk. Wat we zien is dat mensen over het al gemeen minder vaak op vakan tie gaan, maar dan opeens wel „Mensen gaan nu toch echt merken dat ze minder te be steden hebben. Dat hebben we in andere onderzoeken ook gezien", zegt Saskia Sol, voorlichtster van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlich ting (Nibud), dat voor de tweede keer een 'feestdagen enquête' houdt. Vorig jaar was van een recessie nog nau welijks sprake in de uitslagen. Dit jaar denkt men die recessie wel te signaleren, mede door de hogere werkloosheid. Hoe zit dat dan met die volle winkelstraten in de december maand? „Kijk maar eens naar de hoeveelheid tassen waar de mensen mee lopen", zegt Frank Quix van onderzoeksbu reau ITM. „Er wordt wel uitgegeven met de feestdagen, maar men koopt 'minder meer', zou je kunnen zeggen." Met kerst geeft men naar verwachting gemiddeld zo'n 105 euro per persoon uit. Vorig jaar was dat 182 euro. Vijftig procent van de ondervraagden denkt dat ze minder te besteden hebben. twee lceer per jaar heel goed. Ook voor deze periode gaat het goed met de boekingen. Vooral de all-inclusive vakanties: dat komt denk ik omdat je meteen weet hoeveel geld je kwijt bent aan hotels, tickets en diners." Pin-pielcuren Bij Interpay (het bedrijf dat het betalingsverkeer in Nederland regelt) zijn er ieder jaar rond de feestdagen een paar piekdagen wat betreft het aantal pinbeta lingen. Eén zo'n dag is de zaterdag voor kerst. „Er is een maximumcapaci- M teit die we aan- kunnen, zo'n 280 tot 320 betalingen per seconde. Met kerst is het meestal drukker dan met sinterklaas. Dan worden nog gauw de laat ste aankopen gedaan", zegt woordvoerder Marcel Wouter- sen van Interpay. Sinterklaas pinde dit jaar al ste vig: op zaterdag 29 november werd tussen half drie en drie uur 's middags een recordbe drag van 5.685.517 euro gepind. Dat zijn 229 transacties per se conde. Vorig jaar was het piek moment 216 transacties per se conde, goed voor een bedrag van 5.325.917 euro. Op 21 de cember vorig jaar werd met een totaalbedrag van 5.839.916 euro (243 transacties per seconde) een absoluut jaarrecord gebro ken. Maar dat gaat er dit jaar waarschijnlijk weer aan. „Dat komt omdat steeds meer men sen elektronisch betalen. Maar wat het zegt over de totale be stedingen lean ik niet zeggen", aldus Woutersen. Supermarkten verwachten ook een goede omzet. In december zou die kunnen oplopen tot zo'n 585 miljoen euro. Vooral de restaurants gaan dat mer ken, verwacht onderzoeksbu reau GfK. Ook het Nibud denkt dat 'thuis eten' het dit jaar wint van bui ten de deur eten. Bij Koninklijk Horeca Nederland vinden ze het nog te vroeg voor zulke conclusies. En ook volgens de restauranteigenaren valt het al lemaal wel mee. 'Karig' is misschien een te sterk woord, maar 'doe maar ge woon' is volgens Albert Heijn een duidelijke trend voor het kerstmaal. Woordvoerster José Mes van Albert Heijn: „Ons the ma dit jaar is: van het gewone iets bijzonders maken. Bijvoor beeld bij een varkenshaasje een lekkere saus." Maar dat is niet vanwege de economische om standigheden: „Wij kijken voor het tijdschrift Allerhande naar de trends om ons heen, zoals in de restaurants." 'Mam, kan ons huis in brand vliegen?' Oudste vraagt het, vlak voordat ze gaat slapen. En ik weet ook wel waarom ze het vraagt. Ze heeft 's middags naar een film zitten kijken, waarin een huis in vlammen opging: veel rook, veel vuur en radeloze kinderen die zich ter nauwernood in veiligheid konden brengen. Kan ons huis in brand vliegen? Ja na tuurlijk kan ons huis in brand vliegen. De verwarmingsketel kan exploderen (weliswaar pas gecontroleerd, maar je weet nooit....). Er kan een schoorsteen brand ontstaan (het rookkanaal wordt regelmatig geveegd, maar toch...). De afzuigkap kan vlam vatten (moet ik binnenkort maar weer eens met een sopje ontvetten). Er kan een kortslui ting ontstaan. En ja, er zijn ook heel wat huizen verwoest doordat kinderen met lucifers speelden of met kaarsen kliederden. Maar dat vertel ik haar allemaal liever niet vlak voor het slapengaan. Want wie weet wat er dan allemaal door dat hoofdje gaat spoken? Het was een van mijn grootste kinderangsten. Mijn moeder verliezen leek me het ergste dat me kon overkomen, gevolgd door brand, 's Nachts dan welteverstaan, als je er niets van merkt, als de vlammen ineens aan je voeten liggen, als het trappengat is gevuld met een vieze dik ke rook en je geen kant meer op kimt. Maar moet ik Oudste - en Middelste, die met gespitste oren naast haar ligt - onnodig bang gaan maken? 'Er hangen rookmelders in huis', zeg ik daarom. 'Als er 's nachts een brand ontstaat, gaan die rinkelen en dan heb je nog tijd genoeg om te vluchten..' 'Waar naartoe?', is de volgende vraag. Ik realiseer me ineens hoe belangrijk Door Susanne Groeneveld redacteur en moeder van drie dochters het is dat ze weten wat ze moeten doen, mocht het ooit zover komen. Ja, waar naartoe? Naar de ouderslaapka mer. Dat lijkt me het meest logisch. Maar stel dat de weg naar onze kamer is versperd? Dan zullen ze via het dak raam moeten proberen weg te komen. En dat lukt alleen als er een nachtkast je onder wordt geschoven. 'Misschien moeten we een keer oefenen', stelt Oudste voor. Ik knik. Niet eens zo'n gek idee. Weer beneden zoek ik even op inter net: de meeste slachtoffers bij brand komen niet om door vuur, maar door extreem giftige rook. Als je slaapt zijn de reukorganen uitgeschakeld. Brand melders zijn dus van levensbelang. En ja, ook een vluchtroute. Kinderen heb ben de neiging om zich bij brand met een te verstoppen: onder het bed, ach ter de gordijnen. Helemaal fout! Ze moeten ramen en deuren zelf kunnen openen. Ze moeten de snelste weg naar buiten kennen. En eenmaal bui ten moeten ze weten waar ze elkaar en hun ouders kunnen ontmoeten. Daar ga ik het binnenkort toch eens met ze over hebben. 'Mam, kan ons huis in brand vliegen?' Ja dat kan. En je kunt er - zeker in deze tijd van lichtjes, lampjes en vuurpij len - maar beter op voorbereid zijn. Door PAUL GEERTS De tijd dat in Nederland alleen kaarsen werden gebrand met Kerstmis is allang voorbij. Te genwoordig zijn kaarsen het hele jaar door populair. Ster ker. Op geen andere plaats in Europa worden zoveel kaarsen gebrand als in Nederland. Cees van den Heuvel van De Vergulde Kaars in Gouda ver moedt dat dit samenhangt met de hang naar romantiek. „Vroeger was een kaars func tioneel. Mensen stalcen een kaars aan voor voldoende ver lichting." Die functie is eigen lijk al sinds 1879 onderge schikt. In dat jaar vond Edison de gloeilamp uit. De kaars ver dween in de voorraadkast, kwam hooguit met Kerstmis en bij een stroomstoring tevoor schijn. Tot de jaren zeventig, toen de Nederlander weer mas saal naar de kaars greep. „Ge zelligheid", noemt Van den Heuvel als belangrijkste reden. „Daaraan hebben mensen het hele jaar door behoefte." Vol gens productmana ger Jolanda Verbruggen van Bolsius spelen ook woon- tijdschriften en -programma's een rol: „Die zetten kaarsen en theelichten kwistig in als sfeer maker." Niet alleen de stompkaars is In plaats van lampjes brandden vroeger echte kaarsjes in de kerstboom. Dat is tegenwoordig ondenkbaar omdat veiligheid voorop staat. Een brandvrije kerst vraagt dan ook om de nodi ge oplettendheid. Een aantal aandachtspunten: -Laat kaarsen nooit zonder toezicht branden. -Plaats een theelicht altijd in een houder met genoeg ventila- tie-openingen. Bij onvoldoende openingen kan de tempera tuur in de houder oplopen. -Zet een kaars niet op de tocht. Een kaars die op de tocht staat gaat walmen en druipen. -Zet een kaars niet in de buurt van gordijnen of andere brandbare objecten. -Blaas de kaars voorzichtig uit. Gebruik bij voorkeur een speciale kaarsendover. Dit voorkomt kaarsvetvlekken op tafelkleden en kleding. Doof een kaars nooit met water. -Zet kaarsen niet te dicht bij elkaar. Staan ze wel te dicht bij elkaar, dan kunnen ze gaan druipen. -Zet kaarsen altijd rechtop. Een scheve kaars gaat walmen en druipen. -Zorg ervoor dat de pit nooit langer is dan een centimeter. Knip de pit eventueel bij. -Zet de kaars in een stevige, stabiele kandelaar of op een goede ondergrond. -Gebruik altijd een onbrandbare kaarsenhouder. momenteel populair, ook de geurkaars doet het goed. „Geu ren worden steeds vaker ge bruikt om een bepaalde sfeer in het interieur te creëren. Ze moeten een prettig gevoel op roepen, maar niet overheer send zijn," zegt grootleveran cier Gouda. Wat betreft kleur is de witte of ivoorkleurige kaars nog altijd het meest geliefd. De Nederlandse producenten brengen jaarlijks bijna 83 mil joen kilo kaarsen op de marlet. Maar geen stomp- of geurkaars kan tippen aan de verkoop van waxine- of theelichtjes. Bolsius produceert jaarlijks zo'n 700 miljoen theelichtjes voor de Nederlandse markt en ook bij woonwarenhuis Ikea zijn ze niet aan te slepen. Bolsius ver moedt dat de populariteit sa menhangt met de komst van steeds nieuwe theelichthou ders. Daarnaast zijn waxine lichtjes gemakkelijk overal neer te zetten. Zoals in de bad kamer; heerlijk tot jezelf ko men in een verkwikkend bad met daaromheen theelichtjes. Daarvoor hoeft het geen Kerst mis te zijn. In Nederland gaat J3=' lijks zo'n 56 miljoen tö kaars in rook. op. Per Ne derlander is dat zo'n 3,; kilo kaars, zo blijkt uitcij fers van de Europese Ver eniging van Kaarsenfa brikanten. Noorweg® komt met 3 kilo op tweede plaats, gevo# door Zwitserland met kilo. De Britten brande' jaarlijks 0,15 kilo kaars een brand- tijd van vijf uur. theelichtje brandt gen110- deld vier uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 22