Westelijk taboe doorbroken
85
ff sm
PZC
Ca pello
100 witte t-shirts
Wijk Zandeke mag
gesloopt worden
voor grotere haven
AANBIEDING
M
Onderzoek naar
landschap
van grensregio
Diefstal uit
personenauto
Overlast door
dronken vrouw
FAMILIEBERICHTEN
doet vaak zeer
als je reuma hebt
Adverteerders
opgelet!
dinsdag 16 december 2003
OOSTBURG - Sinds de zomer
van 2002 loopt het project 'Ver
dwenen Cultuurlandschappen
in het grensgebied van Neder
land en Vlaanderen'. Doelstel
ling hiervan is het onderzoeken
of het mogelijk is een eenduidig
beeld van landschapsontwikke
ling te geven.
Het project moet leiden tot een
verbeterd inzicht in de proces
sen die bepalend waren voor de
vorming, verandering en het
verdwijnen van cultuurland
schappen. Hierbij moet behalve
aan natuurlijke ontwikkelingen
gedacht worden aan processen
van menselijk handelen, ge
stuurd door sociale en maat
schappelijke factoren.
Het verbeterd inzicht moet lei
den tot een meer geïntegreerd
beheers- en beschermingsbe-
leid ten aanzien van cultuurhis
torische waarden. Het onder
zoeksgebied omvat het grootste
deel van West Zeeuws-Vlaande
ren, vanaf de Westerschelde tot
in het Vlaamse zandgebied met
de zuidelijke begrenzing Mal-
degem-Eeklo.
Het onderzoeksproject wordt
gefinancierd door het Vlaams-
Nederlands Cultuurfonds en de
universiteiten van Wageningen
en Gent. De Stichting Cultureel
Erfgoed Zeeland participeert al
vanaf de aanvraag in het pro
ject. In het onderzoeksgebied
zijn drie promovendi werk
zaam,die hun werkzaamheden
zullen afsluiten met een proef
schrift.
Het afgelopen jaar hebben de
onderzoekers (archeoloog
Alexander Lehouck, geoloog
Geuch de Boer en historica Nele
Vanlemsbrouck) vooral besteed
aan een inventarisatie van de
voorhanden zijnde gegevens op
hun studiegebied.
Sinds september zijn Lehouck
en De Boer vanuit Oostburg be
zig met de uitvoering van veld
onderzoek in de testregio.
Hierbij worden in het vooron
derzoek geformuleerde vragen
getest op zoveel mogelijk loca
ties binnen het gebied. Het veld
onderzoek bestaat uit
oppervlaktekarteringen en kar
terende boringen. Ook de resul
taten van de studie tot nu toe
zijn in november gepresenteerd
op een internationaal congres in
het Finse Tampere.
Enkele jaren geleden
bracht de toenmalige Twee
de-Kamercommissie Eco
nomische Zaken onder
voorzitterschap van de hui
dige CDA-fractievoorzitter
Maxime Verhagen een
werkbezoek aan Midden-
Zeeuws-Vlaanderen. In de
communicatieboerderij van
Dow spraken de heren poli
tici, toen uitgebreid met lo
kale bestuurders en verte
genwoordigers van het be
drijfsleven over de Zeeuws-
Vlaamse infrastructuur na
het gereedkomen van de
Westerscheldetunnel.
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - Verhagen, Pe
ter van Heemst (PvdA) en zelfs
Remi Poppe (SP) begrepen er
niets van. „Hoe kun je nu het
doorgaand verkeer uit die tun
nel via een brug naar de oostelij
ke oever van het Kanaal Gent-
Temeuzen leiden om het vervol
gens weer in België over brug
gen en door tunnels heen te
jagen. Waarom geen nieuwe
verbinding vanaf de Wester
scheldetunnel rechtdoor op de
westelijke kanaaloever richting
België?" vroegen de kamerleden
zich hardop af.
De fabrieksdirecteuren keken
elkaar eens aan. Vragend. „Zie
je wel", fluisterde de toenmalige
Cerestar-directeur en werkge
versvoorman M. van Nunen zijn
secretaris A. Saman toe, „de lo
gica ontgaat ook deze heren
niet..."
Een handvol jaren geleden had
Van Nunen als voorzitter van de
Kring van Werkgevers in de Ka
naalzone al eens nadrukkelijk
gepleit voor een westelijke ver
bindingsweg tussen tunnel en
België, maar de Zeeuwse poli
tiek wilde daar niet aan. Met na
me oud-verkeersgedeputeerde
J. Hennekeij vond dat er over
die verbindingsweg maar beter
niet gesproken diende te wor
den. Althans niet in het open
baar, niet in raadszalen, niet in
het provinciehuis en zeker niet
in de media.
DeN62 eindigt de komende jaren gewoon bij het rotondetje bij Rijksweg 61.
De Kring hield zich aan die af
spraak. Hennekeij had redenen
voor zo'n stilteverbond. Aller
eerst moest het Westerschelde-
tunneldossier worden afgerond.
Een dossier dat tot op het laatste
moment financiële haken en
ogen kende. Ten tweede wilde
Hennekeij het Rijk eerst zover
krijgen dat er geld vrijgemaakt
zou worden voor de ombouw
van Rijksweg 61 westwaarts tot
een stroomweg, bij voorkeur
met vier rijstroken. En als dat
verhaal rond kon worden ge
breid, dan moest Zeeland de
Rijksschatkistbewaarders zo
ver zien te krijgen dat er ook nog
eens een sloot geld opzij gezet
zou worden voor de aanleg van
een tunnel onder het kanaal
Gent-Temeuzen door bij
Sluiskil. Een project dat eerst
nog redelijk betaalbaar leek
(250 miljoen gulden), maar mo
menteel berekend is op hetzelf
de aantal munten, maar dan in
euro's.
Zolang er geen zekerheid be
stond over die drie projecten
wilde Hennekeij geen lobby
beginnen voor een westelijke
verbindingsweg. Simpelweg
omdat het pleit voor het ene pro
ject, de noodzaak voor het ande
re - de kanaaltunnel dus - ver
zwakte. Daar kwam nog bij dat
de Belgische buren nu niet echt
op de verkeersstromen uit Zee
land zaten te wachten. Dat werd
analyse
althans gezegd. De westelijke
verbindingsweg - liefst uitge
voerd met een rondweg om Sas
van Gent heen - zou in de optiek
van de Vlamingen ten koste
gaan van het waardevolle kre-
kengebied bij Assenede.
Met het verstrijken van de tijd
verandert ook het inzicht, zo
blijkt. De Westerscheldetunnel
is ruim tien maanden in bedrijf.
Per etmaal scheuren zo'n 13.000
voertuigen door de tunnelbui
zén om vervolgens op gezette
tij den voor opstoppingen te zor
gen in Terneuzen, Tractaat- en
Sloeweg. Hennekeij - die Rijks
middelen wist te vergaren voor
de ombouw van de N61 en de ka
naaltunnel - is inmiddels amb
teloos burger en als bestuurder
opgevolgd door A. Poppelaars.
En ook in Terneuzen zit een ge
zelschap nieuwe bestuurders.
Een paar van deze nieuwelingen
(burgemeester J. Lonink en ver
keerswethouder J. van Schaik)
durfden het vorige week aan om
het aloude taboe aan de laars te
lappen. Van Schaik zei een on
derzoek naar de westelijke ver
bindingsweg te willen laten uit
voeren in het kader van de
samenstelling van een nieuw
verkeersplan voor Terneuzen.
Lonink op zijn beurt greep een
drukbezocht symposium over
wonen in Zeeuws-Vlaanderen
aan om openlijk voor een betere
noord-zuidverbinding langs het
foto Wim Kooyman
kanaal te pleiten. Niet alleen
puur uit verkeerstechnisch oog
punt. Maar ook omwille van
economische overwegingen.
Lonink verwacht namelijk dat
de verdere industriële ontwik
keling van de Kanaalzone zich
op de westelijke oever zal mani
festeren. Lonink wil dat Poppe
laars weer met de Belgen in de
slag gaat om een betere noord-
zuidverbinding op de politieke
agenda te krijgen. De oude ar
gumenten om dat vooral niet te
doen zijn, zo stelt Lonink sim
pelweg, achterhaald.
Steun krijgt het bestuur van
Terneuzen inmiddels van
R. Stoffels en zijn Partij voor
Zeeland. Echt blij is Lonink
daar niet mee. Liever zou hij
zich gesteund voelen door frac
ties die in de statenzaal bepa
lend zijn. Vooralsnog peinst ge
deputeerde Poppelaars er niet
over om over een N62 zuid
waarts te beginnen. Die eindigt
de komende jaren gewoon bij
het rotondetje bij Rijksweg 61.
door Wout Bareman
GENT - De Vlaamse regering
heeft het onteigeningsplan voor
de wijk 't Zandeken op de lin
keroever van het Kanaal Gent-
Terneuzen bij Evergem goedge
keurd. Dat gebeurde met veel
vertraging en dat leidde weer
tot grote onrust onder de paar
honderd bewoners.
Die hielden maanden geleden al
een protestactie tegen het uit
blijven van een definitief be
sluit over de sanering. De wijk
moet plaatsmaken voor uitbrei
ding van de haven van Gent. De
aanleg van het Kluizendok, te
genhanger van de Axelse Vlak-
te/Autrichepolder in de
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone,
is enkele jaren in volle gang en
de bedreigde wijk kwam steeds
meer in het nauw.
Gent heeft haast, want de overi
ge haventerreinen op de ooste
lijke kanaaloever zijn groten
deels uitgegeven. De eerste fase
van het Kluizendok is inmiddels
gereed. Er ligt al een kaaimuur
van een kilometer lang, parallel
aan het kanaal. Een deel van de
toekomstige haventerreinen is
al opgespoten. En nu de spoor
lijn Temeuzen-Gent verhuist
van de kanaalkade naar een
westelijke tracé is het eerste ge
deelte van het dok nagenoeg
klaar voor gebruik.
Sloop
Ook de Vlaamse regering blijkt
nu overtuigd van de noodzaak
haast te maken met de sloop van
de woonwijk. Er is voorlopig 25
miljoen euro uitgetrokken voor
onteigening. De vrees van de in
woners, landbouwers en onder
nemers dat ze in fasen zouden
worden onteigend en mensen
dus tijdelijk op een bouwplaats
terecht zouden komen, wordt
niet bewaarheid. De eigenaren
worden in één keer onteigend en
niet perceel na perceel. De ont
eigeningen beginnen volgend
voor j aar en wordt voorbereid en
begeleid door een sociaal be
middelaar.
De stad Gent moet overigens
zelf opdraaien voor de ruiming
van de zwaar verontreinig
stortplaats van het ch
bedrijf La Floridienne
bouwlocatie van het Kluizg!
dok. De rechtbank in
sliste dat vorige week,
stadsbestuur de directie vanïa
bedrijf had gedaagd in verbat;
met de financiering van desa&
ring van het stort. Maar omdat
dit gebeurde op grond vanfe
lieuregels, die pas van krach
werden toen de stad het teina
had gekocht (in '75), oordeelj:
de rechtbank dat de zaak is vet.
jaard. De sanering van do stort
plaats - één van de zwaarst vt;.
ontreinigde van Vlaanderen-
inmiddels wel al in v<
Gering
De belangstelling voor hetKfc
zendok was tot nu toe mededcc
al de hindemissen (spoorlijs
saneringswijk en stort) genn;
Het havenbedrijf heeft inmii
dels 40 hectare in conce:
geven aan het Gentse metaal;
constructiebedrijf Aeltermar
Ook een houtbedrijf, datnuncc
is gevestigd op de oostelijke fel
naaloever, overweegt een
huizing. Volgens havensch^
D. Termont lopen er besprekfe
gen met andere vestigingskar, ij
didaten. is
TERNEUZEN - Uit een pc
nenauto op de B innen vaartwtj tl
in Terneuzen werd gisteravond I1
een autoradio/cd-speler nel i
een waarde van meer dan hon
derd euro gestolen.
BRESKENS - Een 51-jange
vrouw uit Breskens kreeg
teravond een bekeuring on
zij iedere keer de Dorpsstraat!!
haar woonplaats opliep en
het verkeer in gevaar brachtZe
had volgens de politie iets tenei
gedronken.
jf/et oers/qyen/ia't/ Aeóóen toy Aennt¥omen oan
/iet ooer/ye/cn aan onze zeer yetoaart/eert/e met/e-
toer/eter en co//cya
{/entte /ÊtHtn/i
/f/y'/e/óen /aaryc/ent/a/s' een toarme/sersoon/y/-
Aetd met ocel mzet en Actro/i/en/etc/ /n/ /aar toer
en c/e tottiAe/.
CK// toeneen. /aar man z/Zieo en t/e reet aan t/e/amt-
/c oee/ i ter/te toe />y /iet uertocr/en aan t/t'tyrote
oer/ten.
/eoina <St/e/stenen m <J7/m
z/t/rt. en <S(/it/; /Tanae>
//he/es ens fflèn/o {/toc/sei
&ro oan. //tffin
ffet oere/ayen/cit/ namen toy Aennte oan /et ooer-
/ye/en oan
{/et/te /((Hjej/tett/e
ee/tye/iote oan onze co/Zeya
z/Zieo S/z-onA'
roemen z/Zieo cn^/ann/'e oee/eter/te toe.
Qjirect/e en /ler-wnee/
Q)c z/êyter (jomstractte 0 CP
Gfirreaem
Astma Fonds advieslijn
voor iedereen die te maken heeft met
astma of COPD
Bel: 0800-2272596 (gratis)
werkdagen 10-14 uur
advieslijn@astmafonds.nl
postbus 5, 3830 AA Leusden
www.astmafonds.nl
Astma
Fonds
Enige en algemene kennisgeving.
Met grote verslagenheid geven wij u kennis van het
geheel plotseling overlijden op 62-jarige leeftijd van
mijn vrouw en moeder
KOOS JANSSEN
echtgenote van A. M. H. Houben
Sluis: A. M. H. Houben
M. J. G. G. Houben
14 december 2003
Nieuwstraat 7,
4524 EB Sluis.
De crematieplechtigheid vindt in besloten kring
plaats.
Wat geven we haar terug Voor alles
wat ze is kwijtgeraakt
Geef om een
oorlogskind
-L H i- iL-- 1/
drukkerij,
inclusief bedrukking
op 1 zijde in 1 kleur
exclusief startkosten
exclusief btw
PER STUK
vraag onze gratis
prijslijst aan!
Noordland 29
4451 RP Heinkenszand
Postbus 37
4450 AA Heinkenszand
T. (0113) 562 776
F. (0113) 562 905
E. info@capello.nl
www.capello.nl
Met reuma willen je gewrichten vaak niet wat jij wilt.
1 op de ïo mensen heeft daar last van, van kleuter tot
Ofc. oudere. Voor hen is er het Reumafonds.
W' 7Z X J
Geef tegen reuma. Giro 324 (ReumdfOnaS
Gewijzigde afsiuittijden advertenties tijdens de feestdagen
Gewone advertenties
voor de krant van
Sluittijden
reserveringen
Siuittijden
zetmateriaal
Sluittijden
compleet materiaal
Woensdag 24 december
Maandag
22 december
9.00 uur
Maandag
22 december
9.00 uur
Maandag
22 december
12.00 uur
Zaterdag 27 december
Maandag
22 december
12.00 uur
Maandag
22 december
12.00 uur
Maandag
22 december
14.00 uur
Maandag 29 december
Dinsdag
23 december
13.00 uur
Dinsdag
23 december
13.00 uur
Dinsdag
23 december
15.00 uur
Dinsdag 30 december
Dinsdag
24 december
15.00 uur
Woensdag
24 december
13.00 uur
Woensdag
24 december
15.00 uur
Vrijdag 2 januari
Maandag
29 december
17.00 uur
Maandag
29 december
17.00 uur
Dinsdag
30 december
10.00 uur
Zaterdag 3 januari
Dinsdag
30 december
12.00 uur
Dinsdag
30 december
12.00 uur
Dinsdag
30 december
13.00 uur
Maandag 5 januari
Woensdag
31 december
11.00 uur
Woensdag
31 december
13.00 uur
Woensdag
31 december
15.00 uur
Rubrieksadvertenties
voor de krant van
Telefonische
opgave
Rubrieksadvertenties
voor de krant van
Telefonische
opgave
Zaterdag 24 december
Dinsdag
23 december
10.00 uur
Vrijdag 2 januari
Dinsdag
30 december
12.00 uur
Maandag 29 december
Dinsdag
23 december
12.00 uur
Zaterdag 3 januari
Dinsdag
30 december
13.00 uur
Dinsdag 30 december
24 december
13.00 uur
Maandag 5 januari
Verkoopteam regio Zeeuws-Vlaanderen
Baudeloo 16 - 4561 ES Hulst
Postbus 62 - 4560 AB Hulst
Telefoon 0114-372772
Fax 0114-372771
Email balie: teamzvl@wuzn.nl
Email techniek: techniek@wuzn.nl
Woensdag 24 en 31 december is
ons kantoor om 16.00 uur GESLOTEN.
Wij wensen U prettige feestdagen
en een gezond 2004.
Woensdag
31 december
13.00 uur