Westelijk taboe doorbroken 85 ff sm PZC Ca pello 100 witte t-shirts Wijk Zandeke mag gesloopt worden voor grotere haven AANBIEDING M Onderzoek naar landschap van grensregio Diefstal uit personenauto Overlast door dronken vrouw FAMILIEBERICHTEN doet vaak zeer als je reuma hebt Adverteerders opgelet! dinsdag 16 december 2003 OOSTBURG - Sinds de zomer van 2002 loopt het project 'Ver dwenen Cultuurlandschappen in het grensgebied van Neder land en Vlaanderen'. Doelstel ling hiervan is het onderzoeken of het mogelijk is een eenduidig beeld van landschapsontwikke ling te geven. Het project moet leiden tot een verbeterd inzicht in de proces sen die bepalend waren voor de vorming, verandering en het verdwijnen van cultuurland schappen. Hierbij moet behalve aan natuurlijke ontwikkelingen gedacht worden aan processen van menselijk handelen, ge stuurd door sociale en maat schappelijke factoren. Het verbeterd inzicht moet lei den tot een meer geïntegreerd beheers- en beschermingsbe- leid ten aanzien van cultuurhis torische waarden. Het onder zoeksgebied omvat het grootste deel van West Zeeuws-Vlaande ren, vanaf de Westerschelde tot in het Vlaamse zandgebied met de zuidelijke begrenzing Mal- degem-Eeklo. Het onderzoeksproject wordt gefinancierd door het Vlaams- Nederlands Cultuurfonds en de universiteiten van Wageningen en Gent. De Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland participeert al vanaf de aanvraag in het pro ject. In het onderzoeksgebied zijn drie promovendi werk zaam,die hun werkzaamheden zullen afsluiten met een proef schrift. Het afgelopen jaar hebben de onderzoekers (archeoloog Alexander Lehouck, geoloog Geuch de Boer en historica Nele Vanlemsbrouck) vooral besteed aan een inventarisatie van de voorhanden zijnde gegevens op hun studiegebied. Sinds september zijn Lehouck en De Boer vanuit Oostburg be zig met de uitvoering van veld onderzoek in de testregio. Hierbij worden in het vooron derzoek geformuleerde vragen getest op zoveel mogelijk loca ties binnen het gebied. Het veld onderzoek bestaat uit oppervlaktekarteringen en kar terende boringen. Ook de resul taten van de studie tot nu toe zijn in november gepresenteerd op een internationaal congres in het Finse Tampere. Enkele jaren geleden bracht de toenmalige Twee de-Kamercommissie Eco nomische Zaken onder voorzitterschap van de hui dige CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen een werkbezoek aan Midden- Zeeuws-Vlaanderen. In de communicatieboerderij van Dow spraken de heren poli tici, toen uitgebreid met lo kale bestuurders en verte genwoordigers van het be drijfsleven over de Zeeuws- Vlaamse infrastructuur na het gereedkomen van de Westerscheldetunnel. door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - Verhagen, Pe ter van Heemst (PvdA) en zelfs Remi Poppe (SP) begrepen er niets van. „Hoe kun je nu het doorgaand verkeer uit die tun nel via een brug naar de oostelij ke oever van het Kanaal Gent- Temeuzen leiden om het vervol gens weer in België over brug gen en door tunnels heen te jagen. Waarom geen nieuwe verbinding vanaf de Wester scheldetunnel rechtdoor op de westelijke kanaaloever richting België?" vroegen de kamerleden zich hardop af. De fabrieksdirecteuren keken elkaar eens aan. Vragend. „Zie je wel", fluisterde de toenmalige Cerestar-directeur en werkge versvoorman M. van Nunen zijn secretaris A. Saman toe, „de lo gica ontgaat ook deze heren niet..." Een handvol jaren geleden had Van Nunen als voorzitter van de Kring van Werkgevers in de Ka naalzone al eens nadrukkelijk gepleit voor een westelijke ver bindingsweg tussen tunnel en België, maar de Zeeuwse poli tiek wilde daar niet aan. Met na me oud-verkeersgedeputeerde J. Hennekeij vond dat er over die verbindingsweg maar beter niet gesproken diende te wor den. Althans niet in het open baar, niet in raadszalen, niet in het provinciehuis en zeker niet in de media. DeN62 eindigt de komende jaren gewoon bij het rotondetje bij Rijksweg 61. De Kring hield zich aan die af spraak. Hennekeij had redenen voor zo'n stilteverbond. Aller eerst moest het Westerschelde- tunneldossier worden afgerond. Een dossier dat tot op het laatste moment financiële haken en ogen kende. Ten tweede wilde Hennekeij het Rijk eerst zover krijgen dat er geld vrijgemaakt zou worden voor de ombouw van Rijksweg 61 westwaarts tot een stroomweg, bij voorkeur met vier rijstroken. En als dat verhaal rond kon worden ge breid, dan moest Zeeland de Rijksschatkistbewaarders zo ver zien te krijgen dat er ook nog eens een sloot geld opzij gezet zou worden voor de aanleg van een tunnel onder het kanaal Gent-Temeuzen door bij Sluiskil. Een project dat eerst nog redelijk betaalbaar leek (250 miljoen gulden), maar mo menteel berekend is op hetzelf de aantal munten, maar dan in euro's. Zolang er geen zekerheid be stond over die drie projecten wilde Hennekeij geen lobby beginnen voor een westelijke verbindingsweg. Simpelweg omdat het pleit voor het ene pro ject, de noodzaak voor het ande re - de kanaaltunnel dus - ver zwakte. Daar kwam nog bij dat de Belgische buren nu niet echt op de verkeersstromen uit Zee land zaten te wachten. Dat werd analyse althans gezegd. De westelijke verbindingsweg - liefst uitge voerd met een rondweg om Sas van Gent heen - zou in de optiek van de Vlamingen ten koste gaan van het waardevolle kre- kengebied bij Assenede. Met het verstrijken van de tijd verandert ook het inzicht, zo blijkt. De Westerscheldetunnel is ruim tien maanden in bedrijf. Per etmaal scheuren zo'n 13.000 voertuigen door de tunnelbui zén om vervolgens op gezette tij den voor opstoppingen te zor gen in Terneuzen, Tractaat- en Sloeweg. Hennekeij - die Rijks middelen wist te vergaren voor de ombouw van de N61 en de ka naaltunnel - is inmiddels amb teloos burger en als bestuurder opgevolgd door A. Poppelaars. En ook in Terneuzen zit een ge zelschap nieuwe bestuurders. Een paar van deze nieuwelingen (burgemeester J. Lonink en ver keerswethouder J. van Schaik) durfden het vorige week aan om het aloude taboe aan de laars te lappen. Van Schaik zei een on derzoek naar de westelijke ver bindingsweg te willen laten uit voeren in het kader van de samenstelling van een nieuw verkeersplan voor Terneuzen. Lonink op zijn beurt greep een drukbezocht symposium over wonen in Zeeuws-Vlaanderen aan om openlijk voor een betere noord-zuidverbinding langs het foto Wim Kooyman kanaal te pleiten. Niet alleen puur uit verkeerstechnisch oog punt. Maar ook omwille van economische overwegingen. Lonink verwacht namelijk dat de verdere industriële ontwik keling van de Kanaalzone zich op de westelijke oever zal mani festeren. Lonink wil dat Poppe laars weer met de Belgen in de slag gaat om een betere noord- zuidverbinding op de politieke agenda te krijgen. De oude ar gumenten om dat vooral niet te doen zijn, zo stelt Lonink sim pelweg, achterhaald. Steun krijgt het bestuur van Terneuzen inmiddels van R. Stoffels en zijn Partij voor Zeeland. Echt blij is Lonink daar niet mee. Liever zou hij zich gesteund voelen door frac ties die in de statenzaal bepa lend zijn. Vooralsnog peinst ge deputeerde Poppelaars er niet over om over een N62 zuid waarts te beginnen. Die eindigt de komende jaren gewoon bij het rotondetje bij Rijksweg 61. door Wout Bareman GENT - De Vlaamse regering heeft het onteigeningsplan voor de wijk 't Zandeken op de lin keroever van het Kanaal Gent- Terneuzen bij Evergem goedge keurd. Dat gebeurde met veel vertraging en dat leidde weer tot grote onrust onder de paar honderd bewoners. Die hielden maanden geleden al een protestactie tegen het uit blijven van een definitief be sluit over de sanering. De wijk moet plaatsmaken voor uitbrei ding van de haven van Gent. De aanleg van het Kluizendok, te genhanger van de Axelse Vlak- te/Autrichepolder in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone, is enkele jaren in volle gang en de bedreigde wijk kwam steeds meer in het nauw. Gent heeft haast, want de overi ge haventerreinen op de ooste lijke kanaaloever zijn groten deels uitgegeven. De eerste fase van het Kluizendok is inmiddels gereed. Er ligt al een kaaimuur van een kilometer lang, parallel aan het kanaal. Een deel van de toekomstige haventerreinen is al opgespoten. En nu de spoor lijn Temeuzen-Gent verhuist van de kanaalkade naar een westelijke tracé is het eerste ge deelte van het dok nagenoeg klaar voor gebruik. Sloop Ook de Vlaamse regering blijkt nu overtuigd van de noodzaak haast te maken met de sloop van de woonwijk. Er is voorlopig 25 miljoen euro uitgetrokken voor onteigening. De vrees van de in woners, landbouwers en onder nemers dat ze in fasen zouden worden onteigend en mensen dus tijdelijk op een bouwplaats terecht zouden komen, wordt niet bewaarheid. De eigenaren worden in één keer onteigend en niet perceel na perceel. De ont eigeningen beginnen volgend voor j aar en wordt voorbereid en begeleid door een sociaal be middelaar. De stad Gent moet overigens zelf opdraaien voor de ruiming van de zwaar verontreinig stortplaats van het ch bedrijf La Floridienne bouwlocatie van het Kluizg! dok. De rechtbank in sliste dat vorige week, stadsbestuur de directie vanïa bedrijf had gedaagd in verbat; met de financiering van desa& ring van het stort. Maar omdat dit gebeurde op grond vanfe lieuregels, die pas van krach werden toen de stad het teina had gekocht (in '75), oordeelj: de rechtbank dat de zaak is vet. jaard. De sanering van do stort plaats - één van de zwaarst vt;. ontreinigde van Vlaanderen- inmiddels wel al in v< Gering De belangstelling voor hetKfc zendok was tot nu toe mededcc al de hindemissen (spoorlijs saneringswijk en stort) genn; Het havenbedrijf heeft inmii dels 40 hectare in conce: geven aan het Gentse metaal; constructiebedrijf Aeltermar Ook een houtbedrijf, datnuncc is gevestigd op de oostelijke fel naaloever, overweegt een huizing. Volgens havensch^ D. Termont lopen er besprekfe gen met andere vestigingskar, ij didaten. is TERNEUZEN - Uit een pc nenauto op de B innen vaartwtj tl in Terneuzen werd gisteravond I1 een autoradio/cd-speler nel i een waarde van meer dan hon derd euro gestolen. BRESKENS - Een 51-jange vrouw uit Breskens kreeg teravond een bekeuring on zij iedere keer de Dorpsstraat!! haar woonplaats opliep en het verkeer in gevaar brachtZe had volgens de politie iets tenei gedronken. jf/et oers/qyen/ia't/ Aeóóen toy Aennt&yenomen oan /iet ooer/ye/cn aan onze zeer yetoaart/eert/e met/e- toer/eter en co//cya {/entte /ÊtHtn/i /f/y'/e/óen /aaryc/ent/a/s' een toarme/sersoon/y/- Aetd met ocel mzet en Actro/i/en/etc/ /n/ /aar toer en c/e tottiAe/. CK// toeneen. /aar man z/Zieo en t/e reet aan t/e/amt- /c oee/ i ter/te toe />y /iet uertocr/en aan t/t'tyrote oer/ten. /eoina <St/e/stenen m <J7/m z/t/rt. en <S(/it/; /Tanae> //he/es ens fflèn/o {/toc/sei &ro oan. //tffin ffet oere/ayen/cit/ namen toy Aennte oan /et ooer- /ye/en oan {/et/te /((Hjej/tett/e ee/tye/iote oan onze co/Zeya z/Zieo S/z-onA' roemen z/Zieo cn^/ann/'e oee/eter/te toe. Qjirect/e en /ler-wnee/ Q)c z/êyter (jomstractte 0 CP Gfirreaem Astma Fonds advieslijn voor iedereen die te maken heeft met astma of COPD Bel: 0800-2272596 (gratis) werkdagen 10-14 uur advieslijn@astmafonds.nl postbus 5, 3830 AA Leusden www.astmafonds.nl Astma Fonds Enige en algemene kennisgeving. Met grote verslagenheid geven wij u kennis van het geheel plotseling overlijden op 62-jarige leeftijd van mijn vrouw en moeder KOOS JANSSEN echtgenote van A. M. H. Houben Sluis: A. M. H. Houben M. J. G. G. Houben 14 december 2003 Nieuwstraat 7, 4524 EB Sluis. De crematieplechtigheid vindt in besloten kring plaats. Wat geven we haar terug Voor alles wat ze is kwijtgeraakt Geef om een oorlogskind -L H i- iL-- 1/ drukkerij, inclusief bedrukking op 1 zijde in 1 kleur exclusief startkosten exclusief btw PER STUK vraag onze gratis prijslijst aan! Noordland 29 4451 RP Heinkenszand Postbus 37 4450 AA Heinkenszand T. (0113) 562 776 F. (0113) 562 905 E. info@capello.nl www.capello.nl Met reuma willen je gewrichten vaak niet wat jij wilt. 1 op de ïo mensen heeft daar last van, van kleuter tot Ofc. oudere. Voor hen is er het Reumafonds. W' 7Z X J Geef tegen reuma. Giro 324 (ReumdfOnaS Gewijzigde afsiuittijden advertenties tijdens de feestdagen Gewone advertenties voor de krant van Sluittijden reserveringen Siuittijden zetmateriaal Sluittijden compleet materiaal Woensdag 24 december Maandag 22 december 9.00 uur Maandag 22 december 9.00 uur Maandag 22 december 12.00 uur Zaterdag 27 december Maandag 22 december 12.00 uur Maandag 22 december 12.00 uur Maandag 22 december 14.00 uur Maandag 29 december Dinsdag 23 december 13.00 uur Dinsdag 23 december 13.00 uur Dinsdag 23 december 15.00 uur Dinsdag 30 december Dinsdag 24 december 15.00 uur Woensdag 24 december 13.00 uur Woensdag 24 december 15.00 uur Vrijdag 2 januari Maandag 29 december 17.00 uur Maandag 29 december 17.00 uur Dinsdag 30 december 10.00 uur Zaterdag 3 januari Dinsdag 30 december 12.00 uur Dinsdag 30 december 12.00 uur Dinsdag 30 december 13.00 uur Maandag 5 januari Woensdag 31 december 11.00 uur Woensdag 31 december 13.00 uur Woensdag 31 december 15.00 uur Rubrieksadvertenties voor de krant van Telefonische opgave Rubrieksadvertenties voor de krant van Telefonische opgave Zaterdag 24 december Dinsdag 23 december 10.00 uur Vrijdag 2 januari Dinsdag 30 december 12.00 uur Maandag 29 december Dinsdag 23 december 12.00 uur Zaterdag 3 januari Dinsdag 30 december 13.00 uur Dinsdag 30 december 24 december 13.00 uur Maandag 5 januari Verkoopteam regio Zeeuws-Vlaanderen Baudeloo 16 - 4561 ES Hulst Postbus 62 - 4560 AB Hulst Telefoon 0114-372772 Fax 0114-372771 Email balie: teamzvl@wuzn.nl Email techniek: techniek@wuzn.nl Woensdag 24 en 31 december is ons kantoor om 16.00 uur GESLOTEN. Wij wensen U prettige feestdagen en een gezond 2004. Woensdag 31 december 13.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 40