Delta ziet toekomst zonnig in Beter oppassen bij bochtenwerk Nederland wil einde aan subsidiegelden scheepsnieuwbouw 15 leine speler op energiemarkt moet blijven knokken voor de toekomst Zeeuwse Landschap ziet turbines als bedreiging oorlichting rer contact iider en kind Taakstraf voor heling laptop Rechter bestraft mishandeling Werkstraf voor middelvinger Rijden zonder rijbewijs bestraft Koffer gestolen Kerststal op kinderboerderij dinsdag 16 december 2003 JDDELBURG - Meer omzet, Krwinst, meer investeringen, lelia ziet de komende vier jaren jvertrouwen tegemoet. Maar Ker dan ooit beseft Delta dat fl a|s 'kleine speler' keihard jmoeten knokken om de stra- gie van Zeeuws, Multi utility Zelfstandig vol te kunnen tuiden. ^psplan 2004-2006 dat sieren door de aandeelhou- sm is goedgekeurd, ademt idrukkelijk de sfeer van rea- yae Het besef dat de kleine avang ook nadelen heeft, is erker dan voorheen aanwezig, ,rdt althans openlijker ge- ond. e directie vertrouwt op het ei- n kunnen, zei directievoorzit- r D. Luteijn gisteren op de ndeelhoudersvergadering in iddelburg. Sterke punten, de erkefinanciële positie, de goe- naam, de degelijke netwer- .ii,het bezit van elektriciteits- Strales en de sterke positie op 5 markt voor industriewater jllen worden uitgebuit. Maar jmaakt zich geen illusies over ongunstige elementen: Delta I op de stroommarkt voor lishoudens nooit op eigen Bcht een topper worden en ik in de milieusector kampt ft bedrijf met schaalnadelen. uteijn: „We moeten onze plus- D benutten maar ook onze be- trkingen kennen." menwerking iat proberen die min- mtenwel te compenseren door rategische samenwerkingen mie gaan met andere bedrij- n. Liefst door zelf het initia- te nemen, stelde Luteijn. Vewillen aan het roer blijven (Advertentie) zitten. Maar dat lukt niet altijd. Daarom zoeken we een partner voor de bouw van de Sloecen- trale en daarom willen we fuse ren met Waterbedrijf Euro poort." Die fusie van Delta Water met WBE staat tevens model voor samenwerking met energiebe drijven. De zogenoemde ZMZ- strategie wordt niet losgelaten, benadrukte Luteijn. Maar: „We hebben liever vijftig procent van een groot en sterk bedrijf dan honderd procent van een bedrijf dat eigenlijk geen goede toekomst heeft." Ondanks mo gelijke samenwerkingsverban den met niet-Zeeuwse bedrij ven, denkt Luteijn dat Delta 'een steunpilaar van de Zeeuw se economie' kan blijven. Delta boekt dit jaar een netto winst van pakweg 55 miljoen euro. Daarvan wordt meer dan de helft (30 miljoen) uitgekeerd aan de aandeelhouders: de pro vincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten. De komende jaren kunnen zij een bedrag van 30 miljoen tegemoet blijven zien, beloofde Luteijn. Oplopen De winst zal naar verwachting oplopen tot 79 miljoen volgend jaar, 83 miljoen in 2005 en 86 miljoen in 2006: De omzet die gehaald wordt uit de verkoop van stroom, gas, water, kabel diensten en milieuactiviteiten schiet, als de verwachtingen uitkomen, in 2005 door het mil jard euro. Al dat geld wordt niet diep weggeborgen in de be- drijfskas, maar gebruikt voor investeringen. Vooral volgend jaar gaat Delta veel meer uitge ven: ruim 100 miljoen euro (te gen dit jaar 73,9). De jaren daar na handhaaft het investerings bedrag zich op 90 miljoen euro. Grote uitgaven in 2004 zijn de voorgenomen bouw van wind- parken (Anna Mariapolder. Distridam) en de uitbreiding van warmtekrachtcentrales (voor de glastuinbouw bij Gre- snigt en in de Bathpolder). Bij Dow Benelux in Terneuzen wordt een nieuwe waterinstal latie gebouwd. Veel geld is bo vendien nodig voor de vervan ging van schakelstations in het stroomnetwerk. Inlijstwerk? lijstenmakerij Gijzel Voor bedrijf en particulier KfflugM.'siraal 102A/4421 BV Kapelle PI 13-342383. lax 0113-340044 ERNEUZEN - De consultatie- ureaus in Zeeland willen het ontact tussen ouders en kinde in verbeteren. De bureaus ge in voorlichting over de ont- ikkeling die hun kinderen loruiaken. cel van de nieuwe voorlich- ngstaak is om te voorkomen van kinderen ver- erd wordt uitgelegd en de ver- wding tussen kind en ouder ironisch verstoord raakt, fij kunnen op de consultatie- Kalis die problemen vroeg sporen of door voorlichting orkomen. Alles is erop gericht it het kind later niet bij Jeugd- irg terecht moet," zegt peda- log Henny van den Brink van Walcherse OKZ-uitvoerder ergstroom. „Het breekt mijn ut als een ouder zegt dat zijn Jdeen 'rotjong' is dat bewust st. Dat wordt anders als je uit- gt dat een kind van anderhalf n verbod begint te begrijpen de lichaamshouding en emgebruik van de ouder, maar at verbod ook sterk koppelt in de aanwezigheid van die ider. Gaat die weg, dan is het rbod ook weg tot de ouder te- igkomt. !s a's een kind herinneringen af krijgen, kan het een regel nplaats geven." aar ook zaken als het nut van it leren kruipen voor een baby nhet belang van samen spelen «et een heel jong kind komen «ft bod. Op sommige bureaus Welden verpleegkundigen uit 'gen beweging ouders wat ze de «mende tijd kunnen beleven «n nieuwe vaardigheden van «tm kind. Door extra training T«or de OKZ-medewerkers Nt dat praktijk in Zeeuws- jlaanderen en Walcheren. Ou der- e: Windmolens in de buurt van Colijnsplaat. door Rinus Antonisse HEINKENSZAND - Stop met de bouw van windmolens in Zeeland. Ze drukken het histo risch gegroeide landschap vol ledig weg. De molens hebben nadelige gevolgen op de open heid en weidsheid van de pro vincie. De noodkreet komt van M. Hemminga, directeur stichting Het Zeeuwse Landschap (HZL). „De molens passen volledig niet in de schaal van Zeeland", zegt hij. Doorgaan met uitbreiding van windparken betekent vol gens hem dat een belangrijke waarde van de Delta - het weid se landschap - wordt wegge gooid. Hemminga heeft al langer zijn twijfels over de inpasbaarheid van windturbines in Zeeland. De twijfels sloegen om in 'zeker weten' na de komst van tien gro te windmolens in de Willem- Annapolder bij Biezelinge. „Door hun hoogte zijn deze mo lens zo nadrukkelijk aanwezig dat ze het complete landschap tot op vele kilometers afstand domineren. Zelfs de hoogspan ningsmasten die vlak voor de polder staan, lijken plotseling een dwergformaat te hebben ge kregen." Voorbode In Zeeuws Landschap, het tijd schrift van HZL, noemt Hem minga de komst van de nieuwe generatie grote windmolens in de Willem-Annapolder een voorbode van wat de provincie te wachten staat: almaar hoger wordende gevaarten die door hun kolossale formaat het land schap een ander aanzien geven. Geen open horizon meer, maar een hekwerk van molens aan de einder. „Het wordt steeds gek ker en de vraag is of je dat moet willen." De HZL-directeur betwijfelt ernstig of de door de milieube weging zo gepropageerde wind molens wel de juiste oplossing zijn voor de behoefte aan meer schone energie in Nederland. Hij wijst erop dat wind een in stabiele bron van energie is, die nooit meer dan een minimaal deel van de energiebehoefte kan dekken. De toepassing van windenergie, hoe beperkt van betekenis ook, dreigt wel buitensporige conse quenties voor de omgeving te hebben, aldus Hemminga. Hoe wel hij beseft dat overstappen op andere, minder nadelige vor men van alternatieve energie niet eenvoudig is, pleit hij toch voor méér inzetten op getijden- energie. De directeur van Het Zeeuwse Landschap stelt dat juist in Zee land die getij denenergie kansen heeft, in combinatie met het noodzakelijk geachte getijher stel in de zieke Delta wateren. „Niet in de Oosterschelde, maar bijvoorbeeld wel bij de Brou- wersdam in cle Grevelingen, in combinatie met doorvoer van getij naar Krammer-Volkerak", betoogt Hemminga. Zeeland heeft met het Rijk afge sproken in 2010 te zorgen voor 205 megawatt aan windenergie. Als daaraan niet te ontkomen is, pleit Hemminga in navolging van de Zeeuwse Milieu Federa tie voor concentratie van mo lens in drie windparken: Neeltje Jans, Sloegebied en Kanaalzo ne. Ook de provincie gaat die richting uit, maar wil nog wel lopende plannen op diverse plekken in de provincie uitge voerd zien. Hemminga's voor foto Dirk-Jan Gjeltema keur gaat zonder meer uit naar een heroverweging van de oude politieke besluiten over wind energie, 'zodat niet wordt voort gegaan met de plaatsing van nieuwe windmolens tegen beter weten in.' Hij erkent dat er toch wat moet gebeuren met alterna tieve energie, waarbij getij- stroom de beste optie is. door Ben Jansen GOES - Grote schepen moeten in de bochten in de Westerschel- de met extra aandacht worden begeleid. De commissie nauti sche veiligheid Scheldemonden concludeert dit naar aanleiding van de aanvaring die zich op 13 augustus in het Nauw van Bath heeft voorgedaan tussen de Grande Nigeria en de Nada V. De commissie, die bestaat uit de leiding van de Nederlandse en de Vlaamse loodsdiensten en de hoofden van de beide scheep- va a rtbegelei dingsdiensten heeft de aanvaring van 13 au gustus en ook die van 2 0 j uli tus sen de Pelican I en de Maersk Bahrein geanalyseerd. Dit onderzoek heeft in het geval van de aanvaring tussen de Grande Nigeria en de Nada V geleid tot de vaststelling dat de scheepvaartbegeleiding nog grotere aandacht moet schen ken aan situaties waarbij zoge naamde bovenmaatse schepen bij het uitkomen van bochten tegenliggers ontmoeten. Verkeersleiders De apparatuur van de Schel- deradarketen biedt de moge lijkheid in een vroegtijdig stadi- MIDDELBURG - „Ik ben al genoeg gestraft", zei gisteren een 26-jarige inwoner van Nieuw en Sint Joosland op de zitting van de Middelburgse politierechter. De man werd wegens schuldheling van een laptop veroordeeld tot achtentwintig uur werkstraf, maar hij vond dat hij niets verkeerd had ge daan. Via internet werd een laptop aangeboden. Hij betaalde 900 euro voorde computer, die ruim een jaar oud bleek te zijn. De laptop had een nieuwwaarde van 2500 euro, maar de man zag er niets verkeerd in. „Er wordt fors op computers afge schreven", stelde hij. Achteraf zei hij dat hij het beter had moeten uitzoeken. Na enige tijd bood hij de laptop via Zee- landnet te koop aan. Een potentiële koper checkte september vorig jaar de laptop via de fabrikant. Uit het identificatie nummer bleek dat de laptop van diefstal afkomstig was, waarna er aangifte werd gedaan. De politierechter meende dat de man had kunnen vermoeden dat de laptop gestolen was. „U had beter moeten opletten." Ze vond een taakstraf passend. MIDDELBURG - Een twintigjarige inwoner van Vlissingen is gisteren in Middelburg voor mishandeling, bedreiging en vernieling veroordeeld tot 240 uur werkstrafwaarvan 80 uur voorwaardelijk. De incidenten speelden zich af binnen een re latie. Politierechter M. Meeuwisse achtte bewezen dat de Vlissinger zijn (ex) vriendin vorig jaar een paar keer heeft mishandeld. Ook stond het voor haar vast dat hij 12 april dit jaar haar vader en haar broer had mishandeld en bedreigd. Twee jaar geleden was hij een relatie aangegaan met het slachtoffer. De problemeh begonnen toen de vrouw na een aantal maanden zwanger bleek. Officier van Justitie R. Jeu ken vond dat er sprake was van misselijke mishandelingen, die tijdens de zwangerschap van de vrouw hebben plaats ge had. „Dat is kwalijk. U moet er een streep onderzetten en zich volwassen gaan opstellen." De officier eiste 240 uur werk straf. MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter M. Meeuw isse heeft gisteren een 29-jarige inwoner van Terneuzen voor het beledigen van de politie veroordeeld tot twintig uur werk- straf. De man had 10 augustus dit jaar in de binnenstad van Terneuzen zijn middelvinger opgestoken en 'fuck you' naar twee agenten geroepen. De Terneuzenaar had zich laten gaan, omdat hij het niet eens was met een bekeuring. „Het was een drukke avond. Dan is het heel vervelend voor agenten als ze ten overstaan van tweehonderd mensen beledigd worden. Zij moeten hun werk doen. U was gefrustreerd over de boete, maar dan moet u zich niet op deze manier afreageren", zei de politierechter. MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft giste ren een 47-jarige man uit Sas van Gent voor het rijden zonder geldig rijbewijs conform de eis een half jaar rijontzegging en zestig uur taakstraf opgelegd. De Sassenaar stond 10 april dit jaar in Terneuzen met zijn bedrijfsauto onhandig geparkeerd op de Axelse Dam. Hij besloot de auto te verzetten naar een plek op de Axelsestraat. De tweehonderd meter werden hem fataal, omdat een politieauto langszij kwam. „De politie stond me op te wachten", reageerde hij. De verdachte is eerder veroordeeld voor dronken rijden en het rijden zonder rijbe wijs. „U was dubbel gewaarschuwd", meende officier van justitie R. Jeuken, die zijn eis zag ingewilligd. De Grande Nigeria en de Nada V. kwamen op 13 augustus dit jaar met elkaar in aanvaring in het Nauw van Bath. luchtfoto Peter Buteijn um te onderkennen wanneer schepen elkaar tegenkomen in een bocht. Is daar sprake van. dan zullen de verkeersleiders de loodsen op de elkaar naderende schepen vroegtijdiginformeren, zodat die onderling afspraken kunnen maken over het passe ren. Die afspraken zullen dooi de verkeersleiders worden ge controleerd. Gang van zaken Verder hebben de loodsdiensten hun loodsen er nog eens met na druk op gewezen dat ze vóór de aanvang van de traject over de Westerschelde de kapitein of de stuurman terdege moeten infor meren over de gang van zaken op de vaarweg naar Antwerpen of de Zeeuwse havens. Naar aanleiding van het onder zoek naar de aanvaring' tussen de Pelican I en de Maersk. Bah rein is inmiddels een verondie- ping in het Nauw van Bath op geruimd op advies van de com missie nautische veiligheid Scheldemonden. De steenhoop op deze plek, die op de zeekaar ten stond aangegeven, is overi gens niet de oorzaak van de aan varing. Scheldevaart De commissie nautische veilig heid Scheldemonden is deze zo mer - nog vóór de aanvaringen zich voordeden - ingesteld door de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart De commissie heeft de taak de ver keersveiligheid op de Wester schelde en de toeleidende vaar geulen in het mondingsgebied te bevorderen en te adviseren over het nautisch beheer. In het ka der hiervan worden scheep vaartincidenten geanalyseerd. De Raad voor de Scheepvaart stelt een officieel onderzoek in naar beide aanvaringen. De conclusies daaruit zullen even tueel aanleiding zijn voor nade re nautische maatregelen. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Nederland blijft er in de Europese Unie op hame ren een einde te maken aan subsidieregelingen voor scheepsnieuwbouw. Binnen de Europese Unie wordt ondertus sen gewerkt aan een nieuw sub sidieregime dat voorjaar 2004 moet ingaan. Nederlandse scheepswerven halen al minder orders binnen. De Tweede Kamer px-aat mor gen over het Nederlandse scheepsbouwbeleid. Het is al vast duidelijk dat het ministerie van Economische Zaken weinig zin heeft opnieuw een subsidie regeling in het leven te roepen, waaiwoor ook het geld ont breekt op de begroting. Staats secretaris Van Gennip heeft dit aangegeven in antwoord op vra gen van de Kamerleden A. Slob (ChristenUnie) en B. van der Vlies (SGP). Het standpunt van Van Gennip is niet nieuw. Nederland draagt al jaren het standpunt uit dat de financiële ondersteuning van scheepsnieuwbouw moet stop pen, in de Europese Unie en daarbuiten. Andere landen gooien echter steeds roet in het eten, met voorop Zuid-Korea, waartegen de Europese Unie een klacht heeft ingediend bij wereldhandelsorganisatie WTO. Die procedure kan nog lang aanslepen. Nederland heeft er bij Brussel op aange drongen vaart te zetten achter de kwestie. Zolang het conflict met Zuid- -Korea niet uit de wereld is, wil de Europese Commissie de lid staten blijven toestaan om steun te verlenen aan scheepswerven. Ook Nederland doet dat. Tot en met 31 maart volgend jaar geldt de Tijdelijke regeling order- steun scheepsnieuwbouw (Tros) op grond waarvan scheepsbou wer zes procent subsidie kun nen krijgen. De regeling geldt alleen voor schepen waarvan wordt aangenomen dat Zuid- -Korea die onder de marktprijs verkoopt. De Tros is een succes. Het bud get van zestig miljoen euro is on voldoende Veertien werven hebben 168 aanvragen inge diend. De subsidie is slechts toe reikend voor 104 schepen ter waarde van 1 miljard euro. De discussie in de Tweede Kamer zal zich morgen toespitsen op de vraag of en hoe de regeling moet worden verlengd. Binnen de Eu ropese Unie zijn grote scheeps- bouwlanden als Spanje en Duitsland voor voortzetting. Nederland zal waarschijnlijk niet achter kunnen blijven, om dat het aantal nieuwbouwor- ders voor Nederlandse werven dit jaar al fors is teruggelopen. De aangekondigde sluiting van scheepswerf Van der Giessen- -de Noord in Krimpen aan den IJssel begin volgend jaar is me de daardoor veroorzaakt. Ne derland steunt overigens wel een nieuwe Europese strategie om de scheepsbouwindustrie op peil te houden. In die strategie is onder meer sprake van een sub sidie van maximaal twintig pro cent voor vernieuwende projec ten, het bevorderen van de bouw van veilige en milieuvriendelij ke schepen, een verbetering van financieringssystemen én een Europese aanpak voor de bouw van marineschepen. MIDDELBURG - Op de Ka- naalweg in Middelburg is zon dagmiddag rond vijf uur een kofier gestolen. De eigenaar stond in een telefooncel te bel len en had zijn koffer buiten la ten staan. In de koffer zaten schoenen, kleding en een disc- man ter waarde van enkele hon derden euro's. ZIERIKZEE - Op kinderboer derij De Punt in Zierikzee wordt donderdag 18 en zaterdag 20 de cember een levende kerststal opgesteld. De enscenering van het christe lijk geboortetafereel gebeurt door medewerkers van de boer derij. De stal is respectievelijk van 13.00 tot 15.00 uur en van 11.00 tot 15.00 uur te bezoeken. Tevens staat er op het terrein aan de Scheldestraat een kleine kerstmarkt waar diverse ver snaperingen verkrijgbaar zijn. Vrijdag 19 december is de kin derboerderij gesloten in ver band met de jaarlijkse interne kerstviering van het personeel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15