Delta ziet toekomst zonnig in
Beter oppassen bij bochtenwerk
Nederland wil einde
aan subsidiegelden
scheepsnieuwbouw
15
leine speler op energiemarkt moet blijven knokken voor de toekomst
Zeeuwse Landschap ziet turbines als bedreiging
oorlichting
rer contact
iider en kind
Taakstraf voor heling laptop
Rechter bestraft mishandeling
Werkstraf voor middelvinger
Rijden zonder rijbewijs bestraft
Koffer gestolen
Kerststal op
kinderboerderij
dinsdag 16 december 2003
JDDELBURG - Meer omzet,
Krwinst, meer investeringen,
lelia ziet de komende vier jaren
jvertrouwen tegemoet. Maar
Ker dan ooit beseft Delta dat
fl a|s 'kleine speler' keihard
jmoeten knokken om de stra-
gie van Zeeuws, Multi utility
Zelfstandig vol te kunnen
tuiden.
^psplan 2004-2006 dat
sieren door de aandeelhou-
sm is goedgekeurd, ademt
idrukkelijk de sfeer van rea-
yae Het besef dat de kleine
avang ook nadelen heeft, is
erker dan voorheen aanwezig,
,rdt althans openlijker ge-
ond.
e directie vertrouwt op het ei-
n kunnen, zei directievoorzit-
r D. Luteijn gisteren op de
ndeelhoudersvergadering in
iddelburg. Sterke punten, de
erkefinanciële positie, de goe-
naam, de degelijke netwer-
.ii,het bezit van elektriciteits-
Strales en de sterke positie op
5 markt voor industriewater
jllen worden uitgebuit. Maar
jmaakt zich geen illusies over
ongunstige elementen: Delta
I op de stroommarkt voor
lishoudens nooit op eigen
Bcht een topper worden en
ik in de milieusector kampt
ft bedrijf met schaalnadelen.
uteijn: „We moeten onze plus-
D benutten maar ook onze be-
trkingen kennen."
menwerking
iat proberen die min-
mtenwel te compenseren door
rategische samenwerkingen
mie gaan met andere bedrij-
n. Liefst door zelf het initia-
te nemen, stelde Luteijn.
Vewillen aan het roer blijven
(Advertentie)
zitten. Maar dat lukt niet altijd.
Daarom zoeken we een partner
voor de bouw van de Sloecen-
trale en daarom willen we fuse
ren met Waterbedrijf Euro
poort."
Die fusie van Delta Water met
WBE staat tevens model voor
samenwerking met energiebe
drijven. De zogenoemde ZMZ-
strategie wordt niet losgelaten,
benadrukte Luteijn. Maar: „We
hebben liever vijftig procent
van een groot en sterk bedrijf
dan honderd procent van een
bedrijf dat eigenlijk geen goede
toekomst heeft." Ondanks mo
gelijke samenwerkingsverban
den met niet-Zeeuwse bedrij
ven, denkt Luteijn dat Delta
'een steunpilaar van de Zeeuw
se economie' kan blijven.
Delta boekt dit jaar een netto
winst van pakweg 55 miljoen
euro. Daarvan wordt meer dan
de helft (30 miljoen) uitgekeerd
aan de aandeelhouders: de pro
vincie Zeeland en de Zeeuwse
gemeenten. De komende jaren
kunnen zij een bedrag van 30
miljoen tegemoet blijven zien,
beloofde Luteijn.
Oplopen
De winst zal naar verwachting
oplopen tot 79 miljoen volgend
jaar, 83 miljoen in 2005 en 86
miljoen in 2006: De omzet die
gehaald wordt uit de verkoop
van stroom, gas, water, kabel
diensten en milieuactiviteiten
schiet, als de verwachtingen
uitkomen, in 2005 door het mil
jard euro. Al dat geld wordt niet
diep weggeborgen in de be-
drijfskas, maar gebruikt voor
investeringen. Vooral volgend
jaar gaat Delta veel meer uitge
ven: ruim 100 miljoen euro (te
gen dit jaar 73,9). De jaren daar
na handhaaft het investerings
bedrag zich op 90 miljoen euro.
Grote uitgaven in 2004 zijn de
voorgenomen bouw van wind-
parken (Anna Mariapolder.
Distridam) en de uitbreiding
van warmtekrachtcentrales
(voor de glastuinbouw bij Gre-
snigt en in de Bathpolder). Bij
Dow Benelux in Terneuzen
wordt een nieuwe waterinstal
latie gebouwd. Veel geld is bo
vendien nodig voor de vervan
ging van schakelstations in het
stroomnetwerk.
Inlijstwerk?
lijstenmakerij Gijzel
Voor bedrijf en particulier
KfflugM.'siraal 102A/4421 BV Kapelle
PI 13-342383. lax 0113-340044
ERNEUZEN - De consultatie-
ureaus in Zeeland willen het
ontact tussen ouders en kinde
in verbeteren. De bureaus ge
in voorlichting over de ont-
ikkeling die hun kinderen
loruiaken.
cel van de nieuwe voorlich-
ngstaak is om te voorkomen
van kinderen ver-
erd wordt uitgelegd en de ver-
wding tussen kind en ouder
ironisch verstoord raakt,
fij kunnen op de consultatie-
Kalis die problemen vroeg
sporen of door voorlichting
orkomen. Alles is erop gericht
it het kind later niet bij Jeugd-
irg terecht moet," zegt peda-
log Henny van den Brink van
Walcherse OKZ-uitvoerder
ergstroom. „Het breekt mijn
ut als een ouder zegt dat zijn
Jdeen 'rotjong' is dat bewust
st. Dat wordt anders als je uit-
gt dat een kind van anderhalf
n verbod begint te begrijpen
de lichaamshouding en
emgebruik van de ouder, maar
at verbod ook sterk koppelt
in de aanwezigheid van die
ider. Gaat die weg, dan is het
rbod ook weg tot de ouder te-
igkomt.
!s a's een kind herinneringen
af krijgen, kan het een regel
nplaats geven."
aar ook zaken als het nut van
it leren kruipen voor een baby
nhet belang van samen spelen
«et een heel jong kind komen
«ft bod. Op sommige bureaus
Welden verpleegkundigen uit
'gen beweging ouders wat ze de
«mende tijd kunnen beleven
«n nieuwe vaardigheden van
«tm kind. Door extra training
T«or de OKZ-medewerkers
Nt dat praktijk in Zeeuws-
jlaanderen en Walcheren. Ou
der- e:
Windmolens in de buurt van Colijnsplaat.
door Rinus Antonisse
HEINKENSZAND - Stop met
de bouw van windmolens in
Zeeland. Ze drukken het histo
risch gegroeide landschap vol
ledig weg. De molens hebben
nadelige gevolgen op de open
heid en weidsheid van de pro
vincie.
De noodkreet komt van M.
Hemminga, directeur stichting
Het Zeeuwse Landschap (HZL).
„De molens passen volledig niet
in de schaal van Zeeland", zegt
hij. Doorgaan met uitbreiding
van windparken betekent vol
gens hem dat een belangrijke
waarde van de Delta - het weid
se landschap - wordt wegge
gooid.
Hemminga heeft al langer zijn
twijfels over de inpasbaarheid
van windturbines in Zeeland.
De twijfels sloegen om in 'zeker
weten' na de komst van tien gro
te windmolens in de Willem-
Annapolder bij Biezelinge.
„Door hun hoogte zijn deze mo
lens zo nadrukkelijk aanwezig
dat ze het complete landschap
tot op vele kilometers afstand
domineren. Zelfs de hoogspan
ningsmasten die vlak voor de
polder staan, lijken plotseling
een dwergformaat te hebben ge
kregen."
Voorbode
In Zeeuws Landschap, het tijd
schrift van HZL, noemt Hem
minga de komst van de nieuwe
generatie grote windmolens in
de Willem-Annapolder een
voorbode van wat de provincie
te wachten staat: almaar hoger
wordende gevaarten die door
hun kolossale formaat het land
schap een ander aanzien geven.
Geen open horizon meer, maar
een hekwerk van molens aan de
einder. „Het wordt steeds gek
ker en de vraag is of je dat moet
willen."
De HZL-directeur betwijfelt
ernstig of de door de milieube
weging zo gepropageerde wind
molens wel de juiste oplossing
zijn voor de behoefte aan meer
schone energie in Nederland.
Hij wijst erop dat wind een in
stabiele bron van energie is, die
nooit meer dan een minimaal
deel van de energiebehoefte kan
dekken.
De toepassing van windenergie,
hoe beperkt van betekenis ook,
dreigt wel buitensporige conse
quenties voor de omgeving te
hebben, aldus Hemminga. Hoe
wel hij beseft dat overstappen
op andere, minder nadelige vor
men van alternatieve energie
niet eenvoudig is, pleit hij toch
voor méér inzetten op getijden-
energie.
De directeur van Het Zeeuwse
Landschap stelt dat juist in Zee
land die getij denenergie kansen
heeft, in combinatie met het
noodzakelijk geachte getijher
stel in de zieke Delta wateren.
„Niet in de Oosterschelde, maar
bijvoorbeeld wel bij de Brou-
wersdam in cle Grevelingen, in
combinatie met doorvoer van
getij naar Krammer-Volkerak",
betoogt Hemminga.
Zeeland heeft met het Rijk afge
sproken in 2010 te zorgen voor
205 megawatt aan windenergie.
Als daaraan niet te ontkomen is,
pleit Hemminga in navolging
van de Zeeuwse Milieu Federa
tie voor concentratie van mo
lens in drie windparken: Neeltje
Jans, Sloegebied en Kanaalzo
ne. Ook de provincie gaat die
richting uit, maar wil nog wel
lopende plannen op diverse
plekken in de provincie uitge
voerd zien. Hemminga's voor
foto Dirk-Jan Gjeltema
keur gaat zonder meer uit naar
een heroverweging van de oude
politieke besluiten over wind
energie, 'zodat niet wordt voort
gegaan met de plaatsing van
nieuwe windmolens tegen beter
weten in.' Hij erkent dat er toch
wat moet gebeuren met alterna
tieve energie, waarbij getij-
stroom de beste optie is.
door Ben Jansen
GOES - Grote schepen moeten
in de bochten in de Westerschel-
de met extra aandacht worden
begeleid. De commissie nauti
sche veiligheid Scheldemonden
concludeert dit naar aanleiding
van de aanvaring die zich op 13
augustus in het Nauw van Bath
heeft voorgedaan tussen de
Grande Nigeria en de Nada V.
De commissie, die bestaat uit de
leiding van de Nederlandse en
de Vlaamse loodsdiensten en de
hoofden van de beide scheep-
va a rtbegelei dingsdiensten
heeft de aanvaring van 13 au
gustus en ook die van 2 0 j uli tus
sen de Pelican I en de Maersk
Bahrein geanalyseerd.
Dit onderzoek heeft in het geval
van de aanvaring tussen de
Grande Nigeria en de Nada V
geleid tot de vaststelling dat de
scheepvaartbegeleiding nog
grotere aandacht moet schen
ken aan situaties waarbij zoge
naamde bovenmaatse schepen
bij het uitkomen van bochten
tegenliggers ontmoeten.
Verkeersleiders
De apparatuur van de Schel-
deradarketen biedt de moge
lijkheid in een vroegtijdig stadi-
MIDDELBURG - „Ik ben al genoeg gestraft", zei gisteren een
26-jarige inwoner van Nieuw en Sint Joosland op de zitting
van de Middelburgse politierechter. De man werd wegens
schuldheling van een laptop veroordeeld tot achtentwintig
uur werkstraf, maar hij vond dat hij niets verkeerd had ge
daan. Via internet werd een laptop aangeboden. Hij betaalde
900 euro voorde computer, die ruim een jaar oud bleek te zijn.
De laptop had een nieuwwaarde van 2500 euro, maar de man
zag er niets verkeerd in. „Er wordt fors op computers afge
schreven", stelde hij. Achteraf zei hij dat hij het beter had
moeten uitzoeken. Na enige tijd bood hij de laptop via Zee-
landnet te koop aan. Een potentiële koper checkte september
vorig jaar de laptop via de fabrikant. Uit het identificatie
nummer bleek dat de laptop van diefstal afkomstig was,
waarna er aangifte werd gedaan. De politierechter meende
dat de man had kunnen vermoeden dat de laptop gestolen
was. „U had beter moeten opletten." Ze vond een taakstraf
passend.
MIDDELBURG - Een twintigjarige inwoner van Vlissingen
is gisteren in Middelburg voor mishandeling, bedreiging en
vernieling veroordeeld tot 240 uur werkstrafwaarvan 80 uur
voorwaardelijk. De incidenten speelden zich af binnen een re
latie. Politierechter M. Meeuwisse achtte bewezen dat de
Vlissinger zijn (ex) vriendin vorig jaar een paar keer heeft
mishandeld. Ook stond het voor haar vast dat hij 12 april dit
jaar haar vader en haar broer had mishandeld en bedreigd.
Twee jaar geleden was hij een relatie aangegaan met het
slachtoffer. De problemeh begonnen toen de vrouw na een
aantal maanden zwanger bleek. Officier van Justitie R. Jeu
ken vond dat er sprake was van misselijke mishandelingen,
die tijdens de zwangerschap van de vrouw hebben plaats ge
had. „Dat is kwalijk. U moet er een streep onderzetten en zich
volwassen gaan opstellen." De officier eiste 240 uur werk
straf.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter M. Meeuw
isse heeft gisteren een 29-jarige inwoner van Terneuzen voor
het beledigen van de politie veroordeeld tot twintig uur werk-
straf. De man had 10 augustus dit jaar in de binnenstad van
Terneuzen zijn middelvinger opgestoken en 'fuck you' naar
twee agenten geroepen. De Terneuzenaar had zich laten gaan,
omdat hij het niet eens was met een bekeuring. „Het was een
drukke avond. Dan is het heel vervelend voor agenten als ze
ten overstaan van tweehonderd mensen beledigd worden. Zij
moeten hun werk doen. U was gefrustreerd over de boete,
maar dan moet u zich niet op deze manier afreageren", zei de
politierechter.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft giste
ren een 47-jarige man uit Sas van Gent voor het rijden zonder
geldig rijbewijs conform de eis een half jaar rijontzegging en
zestig uur taakstraf opgelegd. De Sassenaar stond 10 april dit
jaar in Terneuzen met zijn bedrijfsauto onhandig geparkeerd
op de Axelse Dam. Hij besloot de auto te verzetten naar een
plek op de Axelsestraat. De tweehonderd meter werden hem
fataal, omdat een politieauto langszij kwam. „De politie
stond me op te wachten", reageerde hij. De verdachte is eerder
veroordeeld voor dronken rijden en het rijden zonder rijbe
wijs. „U was dubbel gewaarschuwd", meende officier van
justitie R. Jeuken, die zijn eis zag ingewilligd.
De Grande Nigeria en de Nada V. kwamen op 13 augustus dit jaar met elkaar in aanvaring in het Nauw
van Bath. luchtfoto Peter Buteijn
um te onderkennen wanneer
schepen elkaar tegenkomen in
een bocht. Is daar sprake van.
dan zullen de verkeersleiders de
loodsen op de elkaar naderende
schepen vroegtijdiginformeren,
zodat die onderling afspraken
kunnen maken over het passe
ren. Die afspraken zullen dooi
de verkeersleiders worden ge
controleerd.
Gang van zaken
Verder hebben de loodsdiensten
hun loodsen er nog eens met na
druk op gewezen dat ze vóór de
aanvang van de traject over de
Westerschelde de kapitein of de
stuurman terdege moeten infor
meren over de gang van zaken
op de vaarweg naar Antwerpen
of de Zeeuwse havens.
Naar aanleiding van het onder
zoek naar de aanvaring' tussen
de Pelican I en de Maersk. Bah
rein is inmiddels een verondie-
ping in het Nauw van Bath op
geruimd op advies van de com
missie nautische veiligheid
Scheldemonden. De steenhoop
op deze plek, die op de zeekaar
ten stond aangegeven, is overi
gens niet de oorzaak van de aan
varing.
Scheldevaart
De commissie nautische veilig
heid Scheldemonden is deze zo
mer - nog vóór de aanvaringen
zich voordeden - ingesteld door
de Permanente Commissie van
Toezicht op de Scheldevaart De
commissie heeft de taak de ver
keersveiligheid op de Wester
schelde en de toeleidende vaar
geulen in het mondingsgebied te
bevorderen en te adviseren over
het nautisch beheer. In het ka
der hiervan worden scheep
vaartincidenten geanalyseerd.
De Raad voor de Scheepvaart
stelt een officieel onderzoek in
naar beide aanvaringen. De
conclusies daaruit zullen even
tueel aanleiding zijn voor nade
re nautische maatregelen.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Nederland blijft
er in de Europese Unie op hame
ren een einde te maken aan
subsidieregelingen voor
scheepsnieuwbouw. Binnen de
Europese Unie wordt ondertus
sen gewerkt aan een nieuw sub
sidieregime dat voorjaar 2004
moet ingaan. Nederlandse
scheepswerven halen al minder
orders binnen.
De Tweede Kamer px-aat mor
gen over het Nederlandse
scheepsbouwbeleid. Het is al
vast duidelijk dat het ministerie
van Economische Zaken weinig
zin heeft opnieuw een subsidie
regeling in het leven te roepen,
waaiwoor ook het geld ont
breekt op de begroting. Staats
secretaris Van Gennip heeft dit
aangegeven in antwoord op vra
gen van de Kamerleden A. Slob
(ChristenUnie) en B. van der
Vlies (SGP).
Het standpunt van Van Gennip
is niet nieuw. Nederland draagt
al jaren het standpunt uit dat de
financiële ondersteuning van
scheepsnieuwbouw moet stop
pen, in de Europese Unie en
daarbuiten. Andere landen
gooien echter steeds roet in het
eten, met voorop Zuid-Korea,
waartegen de Europese Unie
een klacht heeft ingediend bij
wereldhandelsorganisatie
WTO. Die procedure kan nog
lang aanslepen. Nederland
heeft er bij Brussel op aange
drongen vaart te zetten achter
de kwestie.
Zolang het conflict met Zuid-
-Korea niet uit de wereld is, wil
de Europese Commissie de lid
staten blijven toestaan om steun
te verlenen aan scheepswerven.
Ook Nederland doet dat. Tot en
met 31 maart volgend jaar geldt
de Tijdelijke regeling order-
steun scheepsnieuwbouw (Tros)
op grond waarvan scheepsbou
wer zes procent subsidie kun
nen krijgen. De regeling geldt
alleen voor schepen waarvan
wordt aangenomen dat Zuid-
-Korea die onder de marktprijs
verkoopt.
De Tros is een succes. Het bud
get van zestig miljoen euro is on
voldoende Veertien werven
hebben 168 aanvragen inge
diend. De subsidie is slechts toe
reikend voor 104 schepen ter
waarde van 1 miljard euro. De
discussie in de Tweede Kamer
zal zich morgen toespitsen op de
vraag of en hoe de regeling moet
worden verlengd. Binnen de Eu
ropese Unie zijn grote scheeps-
bouwlanden als Spanje en
Duitsland voor voortzetting.
Nederland zal waarschijnlijk
niet achter kunnen blijven, om
dat het aantal nieuwbouwor-
ders voor Nederlandse werven
dit jaar al fors is teruggelopen.
De aangekondigde sluiting van
scheepswerf Van der Giessen-
-de Noord in Krimpen aan den
IJssel begin volgend jaar is me
de daardoor veroorzaakt. Ne
derland steunt overigens wel
een nieuwe Europese strategie
om de scheepsbouwindustrie op
peil te houden. In die strategie is
onder meer sprake van een sub
sidie van maximaal twintig pro
cent voor vernieuwende projec
ten, het bevorderen van de bouw
van veilige en milieuvriendelij
ke schepen, een verbetering van
financieringssystemen én een
Europese aanpak voor de bouw
van marineschepen.
MIDDELBURG - Op de Ka-
naalweg in Middelburg is zon
dagmiddag rond vijf uur een
kofier gestolen. De eigenaar
stond in een telefooncel te bel
len en had zijn koffer buiten la
ten staan. In de koffer zaten
schoenen, kleding en een disc-
man ter waarde van enkele hon
derden euro's.
ZIERIKZEE - Op kinderboer
derij De Punt in Zierikzee wordt
donderdag 18 en zaterdag 20 de
cember een levende kerststal
opgesteld.
De enscenering van het christe
lijk geboortetafereel gebeurt
door medewerkers van de boer
derij. De stal is respectievelijk
van 13.00 tot 15.00 uur en van
11.00 tot 15.00 uur te bezoeken.
Tevens staat er op het terrein
aan de Scheldestraat een kleine
kerstmarkt waar diverse ver
snaperingen verkrijgbaar zijn.
Vrijdag 19 december is de kin
derboerderij gesloten in ver
band met de jaarlijkse interne
kerstviering van het personeel.