Russische kunst en overspel Aj ax heeft zijn wortels in Zuid-Afrika gelaten Bogart en Bergman hadden geen chemie 27 Casablanca Muziektheater in Middelburg Liefde uit de Hermitage BeeldvanTadol donderdag 11 december 2003 Het is zestig jaar geleden dat de filmklassieker Casa blanca drie Oscars won. De zoon van Humphrey Bogart, een dochter van Ingrid Bergman en een zoon van scenarist Philip Epstein halen herinneringen op aan de fameuze samenwerking van hun ouders. Meest verras sende ontboezeming: ondanks alle vervoering die Bogart en Bergman nog steeds bij het pu bliek teweeg brengen, konden deze twee sterren absoluut niet met elkaar over weg. Op Manhattan vond onlangs in het Lincoln Center een gala voorstelling plaats van de on sterfelijke film Casablanca. Lauren Bacall, de weduwe van Humphrey Bogart, was erbij aanwezig, evenals Isabella Ros- sellini als meest bekende doch ter van Ingrid Bergman. Eerder was er gelegenheid te praten met de oudste dochter van Berg man, Pia Lindstrom. En met Bogarts zoon Stephen. Leslie Epstein voegde zich erbij als zoon van Philip Epstein die sa men met diens tweelingbroer Julius het scenario voor Casa blanca schreef. Het filmverhaal is bekend: Tij dens de tweede wereldoorlog is Bogart een nachtclubeigenaar in Marokko waar de Fransen van Vichy collaboreren met de nazi's. Als voormalige geliefde van Bogart duikt Ingrid Berg man op en hij stelt haar in staat om met haar echtgenoot, een politieke vluchteling, per vlieg tuig te ontsnappen, in weerwil van wat hij zelf nog steeds voor die vrouw voelt. Volgens de bloedverwanten van de hoofd rolspelers en scenarioschrijvers kwam zelden een zo geroemde film zo verschrikkelijk moei zaam tot stand. Geen trek In 1942 was de 27-jarige, uit Zweden afkomstige Ingrid Bei'gman net bezig Hollywood te veroveren en had geen trek om Casablanca te doen. Ze werd echter gedwongen de Franse ve dette Michèle Morgan te ver vangen die het zich wél kon per mitteren om te weigeren. Pia Lindstrom: „Michèle Morgan had 55.000 dollar gevraagd voor de rol. Dat vond producent Jack Warner te veel. Vervolgens heeft mijn moeder het moeten doen voor 30.000 dollar minder. De regie van Casablanca was eerst aan William Wyler toebe dacht, die feestelijk bedankte voor de eer, waarna Michael Curtiz de opdracht in zijn maag kreeg gesplitst. Vreemd was de blijkbaar algemene tegenzin geenszins, want zelfs toen men met draaien begon, was er nog steeds geen voltooid script. Op dit punt worden de interviews tegengesproken die als extra's zijn toegevoegd aan de in Ne derland zojuist uitgebrachte dubbele jubileum-DVD van Ca sablanca. Volgens Stephen Bogart had zijn vader Casablanca be schouwd als een tussendoortje: „Het was geen film waar hij met speciale gevoelens op terug keek. Maar vergeet niet dat hij gedurende 1942 vier films heeft gedaan. Hij ging van de ene klus door naar de volgende. Trou wens, ondanks die drie Oscars heeft het tot de jaren zestig ge duurd voor Casablanca werd er kend als een mijlpaal in de film geschiedenis. Dat is eigenlijk pas gebeurd na de dood van mijn vader in 1957, toen hij ook zelf inmiddels een legende was ge worden." En volgens Pia Lindstrom rea geerde Ingrid Bergman (overle den in 1982) onaangenaam ge troffen als iemand nog eens de titel van die film liet vallen: „Ze had aan het maken van andere films aanmerkelijk meer plezier beleefd. Sorry, Steve, maar ze kon niet overweg met jouw va der." Pieter van Lierop Casablanca: dubbel-DVD verkrijg baar op Warner Home Video: 65681MT, 98 minuten met veel ex tra's. Het is de droom van menig j onge voetbal ler: spelen bij Ajax. Voor een talent uit een arm Zuid-Afrikaans gezin biedt voet ballen bij een grote club in het rijke West- pa bovendien kansen op een beter be- i- Dat dit pad evenwel niet over rozen gaat, vertelt Ajax uit Afrika, een stripachti ge muziektheatervoox-stelling van De Nieuw Amsterdam, waarin dankzij film schermen ook hogeschool voetbal wordt ge demonstreerd. Lydia Rood schreef de tekst. Aram Adriaanse regisseert het stuk dat za terdag in Middelburg is te zien. Wie kent ze niet - en misschien ben je er zelf wel één geweest - die fanatieke jochies, die pch op (school)pleintjes en veldjes uitleven ju het voetbalspel? Zo iemand is ook Ayaxo- auit Kaapstad, bijgenaamd Ajax. Hij is de ster m de voorstelling Ajax uit Afrika. Hij is sen groot talent, een jongleur die meer kan an alleen een balletje hoog houden. Hij wordt opgemerkt door een scout. Een blik- mcarrière volgt. Hij mag naar Nederland «Jjbij het grote Ajax te schitteren. Europa, eter, het grote geld lonkt. En familie en 'enden profiteren mee. Maar zoals aan al- s 2it aan de glamour en het sterrendom een pcerzijde. Hij loopt krassen op zijn ziel op. nust in het killere noorden de warmte n het zuiden. Relaties, zoals die met zijn vnpna;„ j- Nilo Berrocal Vargas speelt Ajax. foto Jean van Lingen/GPD Het idee voor Ajax uit Afrika ontstond toen regisseur Aram Adriaanse met zijn theater groep De Nieuw Amsterdam op tournee was in Zuid-Afrika. Hij licht toe: „In Kaapstad heb je Ajax Cape Town, een satellietclub van Ajax. Want wat bindt ons tenslotte meer dan Jan van Riebeeck en de anti-Apart heidsbeweging in het verleden? Voetbal! In een vorige voorstelling 'The Bells of Amers foort' vertelden we over een vrouw die moest vluchten voor-de Apartheid en in Ne derland terechtkwam. Ajax uit Afrika ver telt eenzelfde soort verhaal, dat van een plant die je lostrekt uit de grond. De wortels blijven daar en de plant probeert hier verder te levenOntworteldVervolgens zocht ik ie mand die niets van voetbal wist, niets met Afrika had en goed kon schrijven, en toen kwam ik op Lydia Rood uit." De schrijfster, woonachtig op Marken, hap te meteen toe. Lydia Rood (1957), auteur van zeventig boeken (literatuur, jeugdboe ken, thrillers) en freelance journaliste, schreef immers eerder over voetbal in 'Nfra- ma, zwarte ster' (1999), een boek over een Ghanees voetbaltalent dat naar de jeugdop leiding van Ajax wordt gehaald. Als kind had Rood al iets met voetbal. „Ik ben opge groeid met voetbal", vertelt ze. „Ik had vier broertjes en een vader die naar voetbal ke ken, en dan heb je niet veel keus hoor, dan ga je niet ergens in een hoekje een borduur werkje zitten doen. Toen ik veertien was, stond er in mijn agenda niks over vriendjes of over eerste zoenen, maar wél stonden de uitslagen van Ajax vermeld. Je kan dat alle maal nog zo opzoeken. Ik heb twee keer een seizoenkaart van Ajax gehad, en ging, toen ik geen kaart had, ook nog geregeld naar een wedstrijd." „Toen ik Kameroen destijds op het WK zag, kwam ik erachter dat dit voor die spelers hét grote heldendom was. Dat vond ik een heel romantisch idee. Ik wilde toen iets doen met Afrika, en heb dat verhaal over Nframa ver zonnen. Ik moest me natuurlijk ook in de voetballerij gaan verdiepen. Hoe dat in Ghana georganiseerd is. En ik ben toen veel naar Ajax gegaan. Daar kreeg ik alle mede werking, zodat ik er zo over kon schrijven dat het ook nog ergens op sloeg. Want als je alleen Studio Sport kijkt, weet je niet hoe het er in de catacomben toegaat. Toen was het dus niet zo eng meer om nü ja te zeggen tegen het verzoek of ik een toneelstuk wilde schrijven over voetbal. Ajax was een Griek se held. En top voetballers zijn net als film en popsterren de goden en helden van van- Aram Adriaanse: „Ja, ze zijn echt sterren, ze kunnen iedereen en alles krijgen, zal ik maar zeggen. Natuurlijk gaat dit stuk over voetbal, maar het behandelt die wereld niet heel controversieel zoals gebeurt in de voet baldocumentaire 'Daar hoorden zij engelen zingen' van Roel van Dalen. Daar stonden de fans de ingang van de bioscoop te ver sperren omdat van hun Ajax, in hun ogen tenminste, de vuile was werd buiten gehan gen. Dat is hier niet aan de orde, er wordt helemaal geen negatief beeld van Ajax ge schetst. Of van de voetbalwereld in het alge meen." Hoe wordt een en ander op het toneel ver beeld? Door een balletje hoog te houden? „Door een combinatie van muziektheater en filmbeelden", zegt Adriaanse. „Op film schermen worden allerlei situaties uit de voetbalwereld verbeeld, van kleedkamers tot de catacomben, van het veld tot de tribu ne." Lydia Rood, die behalve het script ook twaalf van de dertien liedteksten schreef: „Op die manier kun je toch de sfeer van de voetbalwereld overbrengen. Want je kunt nu eenmaal niet een hele training op het to neel verbeelden." De muziek is gecomponeerd door de Zuid- Afrikaanse componist Sean Bergin, die in 2000 de VPRO-Boy Edgarprijs won. De hoofdrol wordt vertolkt door Marlon David Henry, die laatst nog te zien was in de suc cesvolle musical 'Aida'. In hoeverre is Ajax uit Afrika een politiek stuk? „Alles is poli tiek", vindt Adriaanse. „Je kunt zeggen: het ligt altijd aan het geld. Doordat het ongelijk verdeeld is in de wereld moeten mensen met grote talenten helemaal hier naar toe komen om het grote geld te verdienen, om hier hun talent te gelde te maken. Ajax had ook daar kunnen blijven. Maar dan was hij in een township een van de miljoenen geweest. Maar wat gebeurt er met zo iemand als hij hier naar toe komt? Wat is de invloed van de omgeving op zo'n jongen? Hoe werkt het ontbreken van de vertrouwde omgeving op hem door? Daar gaat Ajax uit Afrika over." Rood voegt daar aan toe: „Als je een boek, toneelstuk of film interessant wil maken, moet je daar geen eenduidige boodschap in stoppen. Er zijn mensen die vinden dat ik in mijn boeken van alles te beweren heb. Maar ik waak ervoor om de wereld te verdelen in goeien en slechten. Dat is meer de afdeling Arnold Schwarzenegger. Zo simpel is het niet. Ik laat liever de nuance zien." Nico de Boer Voorstelling: Ajax uit Afrika, door theatergroep DeNieuiu Amsterdam. Tekst: Lydia Rood. Regie: Aram Adriaanse. Spel: Nilo Berrocal Vargas. Felix Burleson, Karim El Guennouni, Marloii David Henry, Jolanda Spoel, Kim Zoutendijk. Muziek: Sean Bergin. Zaterdag 13 dec om 20 uur in de Stadsschouiv- burg Middelburg; vrijdag 6 februari 2004 in Lan taren- Venster Rotterdam. ezelfde Catharina de Grote die haar krankzinnige echtgenoot tsaar Peter III in 1762 liet vermoorden, schonk haar belangrijkste minnaar Grigori Orlov het Marmeren Paleis dat nog steeds aan de oevers van de Neva in St. Petersburg staat en een kostbaar zilveren servies dat ze in Parijs bestelde. Op de expositie Liefde uit de Hermitage in de Nieuwe Kerk in Amsterdam schuilt achter de pracht en praal de harde werkelijkheid van moorden en overspel in de tsarenfamilie. De expositie is de laatste uit de serie grote tentoonstel lingen waarvoor de Nieuwe Kerk samenwerkte met de Her mitage. 'Het Goud van de Scythen', 'De Rijkdom van Stroganoffen de expositie over Catharina zelf gaven de afgelo pen jaren al een overweldigende indruk van de rijkdommen van de tsaren. De schatten bleven na de moord op de laatste tsaar Ni- colaas II in 1918 achter in het voormalige Winterpaleis en groeiden door latere aanwin sten en schenkingen aan tot een museale collectie van rond de drie miljoen objecten. Voor deze nieuwe expositie zijn 250 meesterwerken geselec teerd die thema's als ouderlief de, liefde tussen man en vrouw, liefdesgeschiedenissen uit de mythologie en de bijbel, ritue len, symbolen, betaalde liefde en erotiek illustreren. Door het loslaten van de chronologie van de kunstgeschiedenis verster ken voorwerpen uit verschillen de tijden en culturen naast el kaar de boodschap van de liefde als belangrijkste menselijke emotie. Een moeder met kind uit het oude Egypte zegt hetzelfde als het schilderij 'Moeder en kind' van Maurice Denis uit de negentiende eeuw; de liefdesgo din Aphrodite die oprijst tussen twee schelpen uit de vijfde eeuw voor Christus combineert in de ze opzet vanzelfsprekend met 'Amor en Psyche' van Rodin (1840-1917). Morgengaben De sectie liefdesrituelen toont een Griekse gouden huwelijks tiara uit de derde eeuw voor Christus naast zogenoemde 'Morgengaben', juwelen die in de zestiende eeuw als geschenk werden overhandigd na de eer ste huwelijksnacht. Maar daar hoort ook het zilverkleurige bruidskleed thuis dat tsaar Alexander III (1844-1894) droeg toen hij de slaapkamer van zij n echtgenote Dagmar van Denemarken binnentrad. In de sectie betaalde liefde en erotiek liggen Romeinse munt jes met erotische scènes waar van wordt vermoed dat ze als betaalmiddel voor bordelen fungeerden. Daar hangt ook een Chinees bordeelgordijn uit de achttiende eeuw met op de voor zijde een keurige scène en op de achterkant een afbeelding die aan duidelijkheid niets te wen sen overlaat. In onze ogen curi eus is de etuidoos met fallussen uit de collectie van Alexander III, die ze volgens de mode van Aphrodite in de schelp Frangois Boucher: Verleiding en verloving zijn tijd waardeerde als symbo len van kracht en overwinning. Behalve een fervent verzame laar van minnaars was Cathari na de Grote (1729-1796) ook een hartstochtelijk verzamelaar van kunst. Ze stuurde haar af gezanten door heel Europa op koopjesjacht en legde het fun dament onder de immense verzameling. De legendarische tsarina speelt op deze laatste Hermitage-expositie dan ook opnieuw een prominente rol. Familieportret Catharina kocht het ontroeren de familieportret dat Anthonie van Dyck (rond 1619) in de jaren zeventig van de achttiende eeuw in Brussel schilderde. Daarbij is waarschijnlijk be middeld door vorst Golitsyn die als Haagse gezant tussen 1768 en 1797 ook talloze andere schilderijen voor de keizerlijke collectie kocht. Op de tentoon stelling is ook het bijzondere fa milieportret van Lorenzo Lotto uit 1523 te zien dat ze voor de Hermitage kocht. Behalve een 'gewone' afbeelding van een man en een vrouw is dit schilde rij ook een allegorie van echte lijke trouw en wederzijdse lief de. Het hondje in de armen van de dame symboliseert de trouw. Op tafel ligt een eekhoorn, het diertje dat volksgeloven eigen schappen toekent die de man dient te vermijden: ongebrei delde hartstocht, wellust en ver jaging van het wijfje. De Hermitage bezit negenen dertig delen van het Parijse ser vies dat Catharina in 1770 aan haar geliefde Orlov schonk. Op de tentoonstelling is alleen de soepterrine te zien, maar dat glanzende object is zo groot dat in één blik duidelijk wordt dat ze kosten noch moeite spaarde om haar minnaar te plezieren. De deksel is versierd met een sculptuurgroep bestaande uit twee Amor-figuren met bloe men en druiven die allegorisch de lente verbeelden. Ze kocht voor deze favoriet ook het schil derij met een liefdessène in een park van Jean-Baptiste Pater, gemaakt tussen 1725 en 1735. Maar ook haar andere minnaars kwamen niets tekort. Daarvan getuigt de snuifdoos met mono grammen van Catharina en haar favoriet Semjon Zoritsj, die de tsarina rond 1775 in St. Petersburg liet vervaardigen door Jean Jacques Duck. Wreed heerser Catharina ging gelijk de man nen uit het Huis Romanov im mer zonder gewetensbezwaren haar eigen gang, waarbij voor de mannen overigens als excuus kan gelden dat vorstelijke tel gen in die dagen alleen gearran geerde huwelijken sloten. Haar zoon Paul deed trouw zijn plich ten in bed en schonk zijn echtge note Maria Fjodorovna tien kinderen, onder wie de Anna Pavlona die later trouwde met de Nederlandse koning Willem II. Maar ook hij hield er een min nares op na. Tsaar geworden in 1796 ontpopte hij zich als een wreed heerser die een reeks gro teske wetten uitvaardigde: bui tenlandse boeken en vrij reizen werden verboden, het theater stond onder censuur. De volgen de moord in de tsarenfamilie diende zich aan: met medewe ten van zijn oudste zoon Alexander werd hij in de nacht 12 maart 1801 om het leven ge bracht door een groep officie ren. Hoe als familie verder te leven na zo'n vreselijke gebeurtenis? In haar toelichting bij het dag boek dat gravin Marie Cornélie van Wassenaer Obdam in 1824- 1825 bijhield tijdens haar reis naar het Russische hof, vertelt Thera Coppens dat ze voor een rol als diepbedroefde weduwe koos. Op haar reizen naar de verschillende residenties van de tsaren nam ze bijvoorbeeld al tijd het met bloed bevlekte bed mee waarop haar man was ver moord. Bovendien moesten haar kinderen elk jaar op zijn sterfdag voor zijn ziel bidden. De expositie 'Liefde uit de Her mitage' omvat ook een aantal werken die geen connectie heb ben met de turbulente geschie denis van het Huis Romanov. Een hoogtepunt is 'Lucie en haar partner' van Kees van Dongen uit 1911 dat uit een pri- vé-collectie in 1939 eerst in het Staatsmuseum voor Nieuwe Westerse Kunst in Moskou be landde en in 1948 naar de Her mitage verhuisde. Frangoise Ledeboer Expositie: Liefde uit de Hermitage - Nieuwe Kerk Amsterdam; geopend van 12 december tot en met 18 april, dagelijks van 10 tot 18 uur en op donderdagen tot 22 uur. Op 25 december en 1 januari geslo ten. Flumphrey Bogart en Ingrid Bergman in Casablanca.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27