Verkeersplan laat op zich wachten Traktatie uit protest Plannen voor passagierstrein naar Gent Baggerdepot bij Zelzate blijft groeien Yranse drugstoeristen vrij door ontbreken van tolk bij verhoor Zeldzame helm terug in Sluis 13 Ontsnapping aan politie mislukt Belg zeeuwse almanak Prinsesje Terneuzen kon studie niet beginnen door ontbreken deskundig personeel Voormalig stadskantoor Sas van Gent gaat dicht Man gewond bij proef met gasfles ZEEUWS-VLAANDEREN door Wout Bareman ZELZATE - De Vlaamse rege ring wil het storten van bagger specie in de toekomst tot een mi nimum beperken. Dat staat in het Ontwerp Uitvoeringsplan Bagger- en Ruimingsspecie dat tot 2 januari ter inzage ligt. Voortaan kan alleen nog niet- herbruikbare en onverwerkba re specie gestort worden. In de Vlaamse Kanaalzone kan dat alleen nog in het immense bag gerdepot van Callemansputte op de linkeroever van het Ka naal Gent-Terneuzen bij Zelza te. Het depot ligt hemelsbreed op nauwelijks een halve kilometer van de grens bij Sas van Gent. In de jaren negentig kreeg Rijks waterstaat bij wijze van uitzon dering toestemming ook enkele honderdduizenden kubieke me ters verontreinigd slib uit het Zeeuws-Vlaamse deel van ka naal in het depot te dumpen. De Vlaamse regering wil snel af rekenen met de historische ach terstand bij het opschonen van de onbevaarbare waterlopen in het gebied van de Kanaalzone. De Administratie Waterwegen en Zeewezen van de Vlaamse Gemeenschap (AWZ), die be schikt over een vergunning om tot september 2011 in het depot Callemansputte te storten, werkt aan een uitbreidingsplan voor het depot. Volgens een voorlopige plan zou 900.000 ku bieke meters extra ruimte kun nen worden gecreëerd, onder meer door het afgraven en ver werken van de huidige slibberg. Gipsberg lemansputte al zo 'n vier milj oen kuub zwaar verontreinigd slib uit het Kanaal Gent-Terneuzen geborgen. De slibberg is inmid dels een kleine veertig meter hoog en steekt de immense na burige gipsberg van het concern Rhodia naar de kroon. De twee afvalbergen werpen een scha duw over de wijk Klein-Rus- land (Zelzate-West). Om de overlast voor de omwonenden in de toekomst te beperken, is hen een groengordel van vijf meter hoog beloofd. Eerder dit jaar al ging het pro vinciebestuur van Oost-Vlaan deren akkoord met het dumpen van nog eens 2,1 miljoen kubie ke meter (350.000 kuub per jaar) tot 2009. Dat jaar wordt beke ken of verdere uitbreiding mo gelijk is. Door de jaren heen werd in Cal- WESTDORPE - Na een achtervolging over de Tractaatweg heeft de po litie in de nacht van maandag op dinsdag een 27-jarige man uit Gent in zijn woonplaats aange houden voor verschillen de verkeersovertredin gen. De arrestatie vond plaats in samenwerking met de politie in Gent. De Gente naar reed nabij Westdorpe in een auto met een defect dimlicht. Hij negeerde het stopteken, reed een aantal malen door rood licht en ging er vervolgens met een snelheid van 130 kilome ter per uur vandoor, de grens over. Hij kreeg een proces-verbaal voor het rijden met een defect dim licht, het negeren van een stopteken, het rijden door rood licht en het over schrijden van de maxi mumsnelheid. Ook werd er in zijn auto een kleine hoeveelheid softdrugs aangetroffen. door Wout Bareman TERNEUZEN - De CD&V-frac- tie in de gemeenteraad van Gent ziet mogelijkheden om via de goederenspoorlijn naar Terneu zen voortaan ook reizigers te vervoeren. Uitbouw van de hui dige zogenoemde Dow-lijn kost veel geld, maar past helemaal in het plan van de christen-demo-1 craten de files op de weg weg te werken door invoering van een 'voorstadsnet'. Dat openbaar vervoersnet telt drie verkeersassen met treinen richting Dender, Schelde/Leie, het meetjesland/Vlaamse Ar dennen en het Land van Eg- mond. Het laatste traject leidt vanaf het station Gent-Dam poort via Oostakker en staalfa briek Sidmar naar Zelzate- Oost. Daar zou het tracé in de richting van Terneuzen (Axelse Vlakte) kunnen worden doorge trokken. Maar een andere mogelijkheid is het gebruik van de huidige goederenspoorlijn op de weste lijke kanaaloever vanaf het op nieuw in te richten station Mui- de in Gent. Het reizigersvervoer in de Kanaalzone, tussen Ter- neuzen en Gent, lijkt de fractie van CD&V rendabel, mits wordt ingespeeld op het woonwerk verkeer, het vervoer van studenten, scholieren, toeris ten en vooral ook 'shoppers'. Het Zelzaatse raadslid Martin Acke (ook CD&V) juicht de plannen toe. Het geeft de grens streek, meent hij, een nieuwe impuls. De Gentse christen-democraten vinden dat het spoorwegplan prima past in hun project 'Gent, toffe stad'. Verbetering van de mobiliteit via het openbaar ver voer is één van de speerpunten. Volgens fractievoorzitter Mat- thieu Dierickx is het het plan voor het voorstadsnet getoetst en haalbaar gebleken. De Gentse professor George Al- laert, enkele jaren ingehuurd door de gemeente Terneuzen om de ontwikkeling van de Kanaal zone na de ingebruikname van de Westerscheldetunnel in te schatten, zag vorig jaar al mo gelijkheden tot invoering van het personenvervoer. En ook verschillende raadsfracties be pleitten een onderzoek. De WD in Terneuzen heeft inmiddels contact gezocht met de collega's van de liberale VLD in Gent om een aantal projecten, dat van gezamenlijk belang is, samen te bespreken en verder te onder zoeken. Het gaat vooral om in frastructurele plannen (sluis, kanaal, weg-, water- en spoor verbindingen). De exploitatie van een mogelijke reizigerslijn tussen Terneuzen en Gent zou in handen moeten worden - gege ven, vinden de Gentse christen democraten, aan de Belgische Spoorwegen en busmaatschap pij De Lijn, die nu al instaat voor het reizigersvervoer over de weg. Als de Dichter des Vader lands spreekt, kan niemand achterblijven. Dus ook in dat Vlissings café werd de blijde gebeurtenis gisterochtend van alle kanten becommen tarieerd. „Zelfs de supermarkten heb ben de oorlog gestaakt", wist de een. „Ze verkopen nu eensgezind oranje muisjes, met als bonus een gratis rol beschuit. „Een kindje geboren. Nou én...", schamperde een ander. Typisch weer zo'n media- hype." De vaste klanten be stelden nog een kop koffie. En knikten zwijgzaam. Ze wa ren het roerend met de laatste spreker eens. Maar toen het tegen tienen liep, en de uitbater de radio wat harder draaide, spitsten ze gespannen de oren. Want ze wilden natuurlijk wel alle maal even horen hoe ons nieuwe prinsesje heet. woensdag 10 december 2003 SAS VAN GENT - Het oude stadskantoor in Sas van Gent wordt gesloten. Het dagelijks bestuur van Terneuzen wil de gebouwen zo spoedig mogelijk verkopen. De gemeentelijke ba liediensten, die nu nog in het voormalig stadskantoor zijn, wil de gemeente overigens wel handhaven in de kern Sas van Gent. Het Terneuzens college van bur gemeester en wethouders gaat ervan uit dat de baliediensten binnen afzienbare tijd verhui zen naar het oude gemeente huis aan de Westkade. Een an dere mogelijkheid is dat de ba lie wordt ondergebracht in de bibliotheek of in een Sasse bank. „Zeker is wel dat onze diensten niet verkassen naar Terneuzen. Onderzoek heeft uitgewezen dat er op jaarbasis zo'n 4000 handelingen worden verricht. Dat is meer dan we hadden ver wacht. We kunnen het de bur gers nu niet aandoen om ze voor elke gemeentelijke dienst naar Terneuzen te laten komen", al dus wethouder J. van Schaik (organisatie). door Aector Dooms MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter, G. No- mes, heeft gisteren vijf Franse drugstoeristen vrijgesproken. De politie heeft volgens de poli tierechter zijn werk in het kader vaneen drugsactie in Terneuzen niet goed gedaan. Het punt waarover Nomes struikelde, was dat uit het dos sier niet bleek of de verdachten zijn gehoord in het bijzijn van een tolk of dan wel met een ver balisant die de Franse taal machtig is. Uit niets bleek of de Fransen toestemming hadden gegeven voor een verhoor. Omdat het onderzoek daardoor onvolledig was zag de politie rechter geen kans om de Fran sen te veroordelen. De grote drugsactie vond 12 september plaats. Het vijftal, afkomstig uit Tourcoing, Lille, Commines en Roubaix werd die dag aangehouden met enkele grammen hasj en hennep. Voor het bezit en de uitvoer van de softdrugs eiste officier van jus titie J. Groen in totaal 990 euro boete. Groen was verrast door de op merking van de politierechter. Hij verwees voor het bewijs naar de verbalisanten, die de softdrugs bij de verdachten hadden aangetroffen. Nomes vond dat hij de Fransen op basis van de waarnemingen van de agenten niet kon veroordelen. Overigens kwam niemand van de verdachten opdagen. Zij wa ren eerder niet ingegaan op het transactiebedrag van Justitie, zodat ze gisteren werden opge roepen om op de zitting te ver schijnen. De Fransen krijgen wel de uitspraak van de politie rechter thuisgestuurd. De gerestaureerde middeleeuwse helm is nu te zien in het museum van Aardenburg. door René van Stee AARDENBURG - Na een res tauratie van een half jaar heeft de gemeente Sluis een van de opvallendste voorwerpen uit haar collectie oudheidkundige voorwerpen terug in haar bezit. Het gaat om een zogeheten ge sloten Bourgondische storm hoed (burgonet) uit de eerste helft van de zeventiende eeuw. De ijzeren ruiterhelm maakte deel uit van een harnas en werd gebruikt door cavaleristen van het Staatse leger. In de loop van de eeuwen zijn ze bijna allemaal verloren gegaan. Daarom kan volgens conservator A. Wille- boordse van het Archeologisch Museum in Aardenburg met recht gesproken worden van een redelijk zeldzaam stuk, waar van het belang verder reikt dan de geschiedenis van Sluis. „De precieze herkomst van de helm is onduidelijk. Niettemin ligt een Sluisse origine voor de hand, omdat Sluis eind zestien de en begin zeventiende eeuw veelvuldig het toneel van oor logshandeling is geweest", legt Willeboordse uit. In 1579 koos Sluis de kant van de opstande ling onder leiding van Willem van Oranje. Acht jaar later werd de Belfortstad na een enkele maanden durend beleg her overd door de Spaanse land voogd Parma. In 1604 bracht Maurits van Nassau Sluis defi nitief in het Staatse kamp. Na die verovering werd het een gar nizoensstad aan de grens. Verroest De restauratie kostte tweedui zend euro en is mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van de Stichting Steunfonds van Zeeuwse MuseaDe lijst van mankementen was erg lang. Zo was het oppervlak verroest en foto Peter Nicolai zaten op meerdere plaatsen gaatjes en putjes. Verschillende onderdelen waren ingescheurd, gebroken of vervormd. Andere ontbraken. De stormhoed is tot en met 21 december te bezichtigen in het Archeologisch Museum. Het voorwerp verhuist waarschijn lijk naar het Streekmuseum in IJzendijke. Willeboordse:„Mo menteel worden plannen uitge werkt om het museum te herin- richten rond het thema West- Zeeuws-Vlaamse vestingbouw- kunde in de periode van Maurits tot Napoleon. De helm past uit stekend bij dit thema." door Marco Hamelink TERNEUZEN - Terwijl enkele duizenden collega's zich ver zamelden in de Heineken Mu sic Hall in Amsterdam, voerde het personeel van verzorgings huis Bachten Dieke in Terneu zen geheel op eigen wijze actie voor een nieuwe CAO. Het verplegend personeel van Bachten Dieke maakte er een leuke dag van voor haar cliën ten en bewoners. Er was een hapje en een drankje en er werden wafels gebakken. Bo vendien was in de gemeen schapsruimte een bingo voor de bewoners. De ondernemingsraad (OR) wilde met deze actie een sig naal afgeven zonder dat de be woners hier de dupe van zou den worden. „We kunnen wel met z'n allen naar Amsterdam, maar er is al zoveel werk in de zorg. Als wij vandaag dingen •aten liggen, moeten onze col- egas dat morgen oplossen Daarom hebben we voor deze actie gekozen", aldus OR- voorzitster N. de Jonge. Een groot deel van het perso neel was voor de gelegenheid gehuld in een t-shirt dat him ongenoegen duidelijk maakte. De tekst 'Wij maken ons zorgen om de zorg' op de shirts, but tons en posters sprak voor zich. „We maken ons ook echt zor gen. De verschillen in salaris tussen het bedrijfsleven en de zorg zijn te groot. Het gaat trouwens niet alleen om het sa laris. Het kabinet zegt dat de ondernemingsraden verant woordelijk zijn voor het tot stand komen van een CAO om dat zij er er met de bonden niet uitkomen. Dat is niet haalbaar. Er gaat veel te veel ti j d in zitten en bovendien is het onze taak niet", aldus De Jonge. Harde acties De bewoners van Bachten Die ke konden de actie van het per soneel waarderen. Niet alleen omdat ze getrakteerd werden Met de tekst 'Wij maken ons zorgen om de Zorg' op hun T-shirt verwent het verplegend personeel van Bachten Dieke de bewoners met wafels en koffie. foto Peter N icolai op hapjes en wafels. De Jonge: „Ze staan vierkant achter ons. Ook zij zeggen: 'jullie werken zo hard voor ons en krijgen er zo weinig voor terug'. Op deze landelijke actiedag hebben wij nu op deze ludieke manier ge probeerd om onze problemen onder de aandacht te krijgen. Als het echter niet anders kan zullen ook wij harde acties niet schuwen." (jnnrConnvvan Gremberghe TERNEUZEN - Het verkeers plan voor de Kanaalzone laat t nog zeker een klein jaar op zich wachten. Dit plan, waarin op- r lossingen worden aangedragen t voor de grootste verkeersknel- pUnten in de nieuwe gemeente Terneuzen. had eigenlijk zowat voltooid kunnen zijn, maar door het ontbreken van deskundig personeel kon de gemeente geen begin maken met de studie. Wethouder J. van Schaik (ver heer en vervoer): „Die verkeers- deskundige hebben we nu wel en die zal, na een korte inwerk- periode, zich volledig op de planontwikkeling mogen stor ten. Overigens zal gaandeweg blijken dat we alles niet alleen kunnen doen, dus het is vrijwel zeker dat we externe hulp zullen inhuren bij een deskundig bu reau." Van Schaik wil nadrukkelijk niet dat er haastwerk geleverd wordt. Het plan dat volgend na- i jaar aan de raad zal worden voorgelegd moet doordacht zijn en gedegen oplossingen bieden voor verkeersproblemen die zich al hebben aangediend en door de ingebruikstelling van de Westerscheldetunnel alleen TERNEUZEN - Een 28-jarige man uit Hellevoetsluis is gister middag rond kwart voor een ge wond geraakt bij een ongeval aan de Dokweg in Terneuzen. De man zat in een bouwkeet te eten toen een collega wilde con troleren of een gasfles die in de keet stond leeg was. Toen hij de ze opendraaide spoot gas uit de fles tegen een gaskachel, waar door een steekvlam ontstond. De 28-jarige man liep hierdoor brandwonden aan gezicht en handen op. Hij werd per ambu lance overgebracht naar een ziekenhuis in Gent. maar ernstiger zijn geworden. „Met noodgreepj es schieten we weinig op. Dat verkeersplan moet echt oplossingen bieden en niet alleen voor de grotere pro blemen. Ook de wensen van ge wone mensen, van de dorps- en wijkraden moeten in het plan aan bod komen. Tevens dient er in genomen te zijn een nieuwe opzet van het Terneuzense par keerbeleid en ten derde dienen de deskundigen oplossingen aan te dragen voor de ver keersproblematiek op de Sasse Westkade, de verkeersafwikke ling naar en van Dow en de huidige situatie met de N61 en de Tractaatweg. Ook wil ik de mogelijke aanleg van een weste lijke ontsluitingsweg N62-Bel- gische grens laten onderzoe ken." Flessenhals „Het vorige week gelanceerde tolplan van gedeputeerde Pop- pelaars werd ingegeven door verwachte problemen op de aan- en afvoerwegen van de Westerscheldetunnel in 2010, maar als we naar de recentste cijfers over de verkeersontwik- kelingen in Midden-Zeeuws- Vlaanderen en de Zak van Beve land kijken, dan blijkt dat nu al het gebied rond Terneuzen en de kern Terneuzen een flessenhals te zijn", zegt Van Schaik. De tellingen van Rijkswater staat en de provincie Zeeland spreken boekdelen. De afgelo pen zomer gingen er gemiddeld per dag 14.285 voertuigen door de Westerscheldetunnel. De Sloeweg richting Goes had te maken met soortgelijke aantal len, richting Middelburg (N254) reden er gemiddeld per dag zon'n 9970 voertuigen, goed voor een stijging van 81 procent. Elders in Midden- en Noord- Zeeland bleef het verkeersaan bod nagenoeg hetzelfde als voor de opening van de Westerschel detunnel. In Zeeuws-Vlaanderen daaren tegen zijn de verkeersstromen fors gewijzigd. Op de N61(Terneuzen-Hulst) daalde het aanbod met 22 procent, maar op de N61 westwaarts (Hoek - Schoondijke) steeg het aanbod tussen de 25 en 39 pro cent, afhankelijk van het weg- tracé. Op de N62 (tunnel-N61) groeide het verkeersaanbod slechts met drie procent, terwijl het verkeer op de N252 tussen Terneuzen en Sluiskil daalde met 26 procent. Daaruit kan ge concludeerd worden dat het meeste verkeer uit de tunnel via de kern Terneuzen een weg zoekt zuid-of oostwaarts. De brug bij Sluiskil blijft onver minderd een obstakel, maar verwerkt dagelijk drie- tot vijf duizend minder auto's dan de kern Terneuzen. Het verkeers aanbod op de Tractaatweg nam toe met 11 procent en op de N252 (Sluiskil-Sas van Gent) met zes procent. Expressweg De verkeersdruk in Oost- Zeeuws-Vlaanderen nam op vrijwel alle doorgaande wegen af. Hieruit mag de conclusie ge trokken worden dat verkeer vanuit de Kanaalzone oost waarts in toenemende mate ge bruik maakt van de inmiddels gedeeltelijk tot autosnelweg omgebouwde Expressweg (Knokke-Antwerpen). Het ge bruik van de Liefkenshoektun- nel steeg minimaal, met 1 pro cent naar ruim 15.570 voertuigen gemiddeld per dag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 45