Verkeersplan laat op zich wachten
Traktatie
uit protest
Plannen voor
passagierstrein
naar Gent
Baggerdepot
bij Zelzate
blijft groeien
Yranse drugstoeristen
vrij door ontbreken
van tolk bij verhoor
Zeldzame helm terug in Sluis
13
Ontsnapping
aan politie
mislukt Belg
zeeuwse almanak
Prinsesje
Terneuzen kon studie niet beginnen door ontbreken deskundig personeel
Voormalig
stadskantoor
Sas van Gent
gaat dicht
Man gewond bij
proef met gasfles
ZEEUWS-VLAANDEREN
door Wout Bareman
ZELZATE - De Vlaamse rege
ring wil het storten van bagger
specie in de toekomst tot een mi
nimum beperken. Dat staat in
het Ontwerp Uitvoeringsplan
Bagger- en Ruimingsspecie dat
tot 2 januari ter inzage ligt.
Voortaan kan alleen nog niet-
herbruikbare en onverwerkba
re specie gestort worden. In de
Vlaamse Kanaalzone kan dat
alleen nog in het immense bag
gerdepot van Callemansputte
op de linkeroever van het Ka
naal Gent-Terneuzen bij Zelza
te.
Het depot ligt hemelsbreed op
nauwelijks een halve kilometer
van de grens bij Sas van Gent. In
de jaren negentig kreeg Rijks
waterstaat bij wijze van uitzon
dering toestemming ook enkele
honderdduizenden kubieke me
ters verontreinigd slib uit het
Zeeuws-Vlaamse deel van ka
naal in het depot te dumpen.
De Vlaamse regering wil snel af
rekenen met de historische ach
terstand bij het opschonen van
de onbevaarbare waterlopen in
het gebied van de Kanaalzone.
De Administratie Waterwegen
en Zeewezen van de Vlaamse
Gemeenschap (AWZ), die be
schikt over een vergunning om
tot september 2011 in het depot
Callemansputte te storten,
werkt aan een uitbreidingsplan
voor het depot. Volgens een
voorlopige plan zou 900.000 ku
bieke meters extra ruimte kun
nen worden gecreëerd, onder
meer door het afgraven en ver
werken van de huidige slibberg.
Gipsberg
lemansputte al zo 'n vier milj oen
kuub zwaar verontreinigd slib
uit het Kanaal Gent-Terneuzen
geborgen. De slibberg is inmid
dels een kleine veertig meter
hoog en steekt de immense na
burige gipsberg van het concern
Rhodia naar de kroon. De twee
afvalbergen werpen een scha
duw over de wijk Klein-Rus-
land (Zelzate-West). Om de
overlast voor de omwonenden
in de toekomst te beperken, is
hen een groengordel van vijf
meter hoog beloofd.
Eerder dit jaar al ging het pro
vinciebestuur van Oost-Vlaan
deren akkoord met het dumpen
van nog eens 2,1 miljoen kubie
ke meter (350.000 kuub per jaar)
tot 2009. Dat jaar wordt beke
ken of verdere uitbreiding mo
gelijk is.
Door de jaren heen werd in Cal-
WESTDORPE - Na een
achtervolging over de
Tractaatweg heeft de po
litie in de nacht van
maandag op dinsdag een
27-jarige man uit Gent in
zijn woonplaats aange
houden voor verschillen
de verkeersovertredin
gen.
De arrestatie vond plaats
in samenwerking met de
politie in Gent. De Gente
naar reed nabij Westdorpe
in een auto met een defect
dimlicht. Hij negeerde het
stopteken, reed een aantal
malen door rood licht en
ging er vervolgens met een
snelheid van 130 kilome
ter per uur vandoor, de
grens over. Hij kreeg een
proces-verbaal voor het
rijden met een defect dim
licht, het negeren van een
stopteken, het rijden door
rood licht en het over
schrijden van de maxi
mumsnelheid. Ook werd
er in zijn auto een kleine
hoeveelheid softdrugs
aangetroffen.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De CD&V-frac-
tie in de gemeenteraad van Gent
ziet mogelijkheden om via de
goederenspoorlijn naar Terneu
zen voortaan ook reizigers te
vervoeren. Uitbouw van de hui
dige zogenoemde Dow-lijn kost
veel geld, maar past helemaal in
het plan van de christen-demo-1
craten de files op de weg weg te
werken door invoering van een
'voorstadsnet'.
Dat openbaar vervoersnet telt
drie verkeersassen met treinen
richting Dender, Schelde/Leie,
het meetjesland/Vlaamse Ar
dennen en het Land van Eg-
mond. Het laatste traject leidt
vanaf het station Gent-Dam
poort via Oostakker en staalfa
briek Sidmar naar Zelzate-
Oost. Daar zou het tracé in de
richting van Terneuzen (Axelse
Vlakte) kunnen worden doorge
trokken.
Maar een andere mogelijkheid
is het gebruik van de huidige
goederenspoorlijn op de weste
lijke kanaaloever vanaf het op
nieuw in te richten station Mui-
de in Gent. Het reizigersvervoer
in de Kanaalzone, tussen Ter-
neuzen en Gent, lijkt de fractie
van CD&V rendabel, mits wordt
ingespeeld op het woonwerk
verkeer, het vervoer van
studenten, scholieren, toeris
ten en vooral ook 'shoppers'.
Het Zelzaatse raadslid Martin
Acke (ook CD&V) juicht de
plannen toe. Het geeft de grens
streek, meent hij, een nieuwe
impuls.
De Gentse christen-democraten
vinden dat het spoorwegplan
prima past in hun project 'Gent,
toffe stad'. Verbetering van de
mobiliteit via het openbaar ver
voer is één van de speerpunten.
Volgens fractievoorzitter Mat-
thieu Dierickx is het het plan
voor het voorstadsnet getoetst
en haalbaar gebleken.
De Gentse professor George Al-
laert, enkele jaren ingehuurd
door de gemeente Terneuzen om
de ontwikkeling van de Kanaal
zone na de ingebruikname van
de Westerscheldetunnel in te
schatten, zag vorig jaar al mo
gelijkheden tot invoering van
het personenvervoer. En ook
verschillende raadsfracties be
pleitten een onderzoek. De WD
in Terneuzen heeft inmiddels
contact gezocht met de collega's
van de liberale VLD in Gent om
een aantal projecten, dat van
gezamenlijk belang is, samen te
bespreken en verder te onder
zoeken. Het gaat vooral om in
frastructurele plannen (sluis,
kanaal, weg-, water- en spoor
verbindingen). De exploitatie
van een mogelijke reizigerslijn
tussen Terneuzen en Gent zou in
handen moeten worden - gege
ven, vinden de Gentse christen
democraten, aan de Belgische
Spoorwegen en busmaatschap
pij De Lijn, die nu al instaat
voor het reizigersvervoer over
de weg.
Als de Dichter des Vader
lands spreekt, kan niemand
achterblijven. Dus ook in dat
Vlissings café werd de blijde
gebeurtenis gisterochtend
van alle kanten becommen
tarieerd.
„Zelfs de supermarkten heb
ben de oorlog gestaakt", wist
de een. „Ze verkopen nu
eensgezind oranje muisjes,
met als bonus een gratis rol
beschuit.
„Een kindje geboren. Nou
én...", schamperde een ander.
Typisch weer zo'n media-
hype." De vaste klanten be
stelden nog een kop koffie. En
knikten zwijgzaam. Ze wa
ren het roerend met de laatste
spreker eens.
Maar toen het tegen tienen
liep, en de uitbater de radio
wat harder draaide, spitsten
ze gespannen de oren. Want
ze wilden natuurlijk wel alle
maal even horen hoe ons
nieuwe prinsesje heet.
woensdag 10 december 2003
SAS VAN GENT - Het oude
stadskantoor in Sas van Gent
wordt gesloten. Het dagelijks
bestuur van Terneuzen wil de
gebouwen zo spoedig mogelijk
verkopen. De gemeentelijke ba
liediensten, die nu nog in het
voormalig stadskantoor zijn,
wil de gemeente overigens wel
handhaven in de kern Sas van
Gent.
Het Terneuzens college van bur
gemeester en wethouders gaat
ervan uit dat de baliediensten
binnen afzienbare tijd verhui
zen naar het oude gemeente
huis aan de Westkade. Een an
dere mogelijkheid is dat de ba
lie wordt ondergebracht in de
bibliotheek of in een Sasse
bank.
„Zeker is wel dat onze diensten
niet verkassen naar Terneuzen.
Onderzoek heeft uitgewezen
dat er op jaarbasis zo'n 4000
handelingen worden verricht.
Dat is meer dan we hadden ver
wacht. We kunnen het de bur
gers nu niet aandoen om ze voor
elke gemeentelijke dienst naar
Terneuzen te laten komen", al
dus wethouder J. van Schaik
(organisatie).
door Aector Dooms
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter, G. No-
mes, heeft gisteren vijf Franse
drugstoeristen vrijgesproken.
De politie heeft volgens de poli
tierechter zijn werk in het kader
vaneen drugsactie in Terneuzen
niet goed gedaan.
Het punt waarover Nomes
struikelde, was dat uit het dos
sier niet bleek of de verdachten
zijn gehoord in het bijzijn van
een tolk of dan wel met een ver
balisant die de Franse taal
machtig is. Uit niets bleek of de
Fransen toestemming hadden
gegeven voor een verhoor.
Omdat het onderzoek daardoor
onvolledig was zag de politie
rechter geen kans om de Fran
sen te veroordelen.
De grote drugsactie vond 12
september plaats. Het vijftal,
afkomstig uit Tourcoing, Lille,
Commines en Roubaix werd die
dag aangehouden met enkele
grammen hasj en hennep. Voor
het bezit en de uitvoer van de
softdrugs eiste officier van jus
titie J. Groen in totaal 990 euro
boete.
Groen was verrast door de op
merking van de politierechter.
Hij verwees voor het bewijs
naar de verbalisanten, die de
softdrugs bij de verdachten
hadden aangetroffen. Nomes
vond dat hij de Fransen op basis
van de waarnemingen van de
agenten niet kon veroordelen.
Overigens kwam niemand van
de verdachten opdagen. Zij wa
ren eerder niet ingegaan op het
transactiebedrag van Justitie,
zodat ze gisteren werden opge
roepen om op de zitting te ver
schijnen. De Fransen krijgen
wel de uitspraak van de politie
rechter thuisgestuurd.
De gerestaureerde middeleeuwse helm is nu te zien in het museum van Aardenburg.
door René van Stee
AARDENBURG - Na een res
tauratie van een half jaar heeft
de gemeente Sluis een van de
opvallendste voorwerpen uit
haar collectie oudheidkundige
voorwerpen terug in haar bezit.
Het gaat om een zogeheten ge
sloten Bourgondische storm
hoed (burgonet) uit de eerste
helft van de zeventiende eeuw.
De ijzeren ruiterhelm maakte
deel uit van een harnas en werd
gebruikt door cavaleristen van
het Staatse leger. In de loop van
de eeuwen zijn ze bijna allemaal
verloren gegaan. Daarom kan
volgens conservator A. Wille-
boordse van het Archeologisch
Museum in Aardenburg met
recht gesproken worden van een
redelijk zeldzaam stuk, waar
van het belang verder reikt dan
de geschiedenis van Sluis.
„De precieze herkomst van de
helm is onduidelijk. Niettemin
ligt een Sluisse origine voor de
hand, omdat Sluis eind zestien
de en begin zeventiende eeuw
veelvuldig het toneel van oor
logshandeling is geweest", legt
Willeboordse uit. In 1579 koos
Sluis de kant van de opstande
ling onder leiding van Willem
van Oranje. Acht jaar later werd
de Belfortstad na een enkele
maanden durend beleg her
overd door de Spaanse land
voogd Parma. In 1604 bracht
Maurits van Nassau Sluis defi
nitief in het Staatse kamp. Na
die verovering werd het een gar
nizoensstad aan de grens.
Verroest
De restauratie kostte tweedui
zend euro en is mede mogelijk
gemaakt dankzij een bijdrage
van de Stichting Steunfonds
van Zeeuwse MuseaDe lijst van
mankementen was erg lang. Zo
was het oppervlak verroest en
foto Peter Nicolai
zaten op meerdere plaatsen
gaatjes en putjes. Verschillende
onderdelen waren ingescheurd,
gebroken of vervormd. Andere
ontbraken.
De stormhoed is tot en met 21
december te bezichtigen in het
Archeologisch Museum. Het
voorwerp verhuist waarschijn
lijk naar het Streekmuseum in
IJzendijke. Willeboordse:„Mo
menteel worden plannen uitge
werkt om het museum te herin-
richten rond het thema West-
Zeeuws-Vlaamse vestingbouw-
kunde in de periode van Maurits
tot Napoleon. De helm past uit
stekend bij dit thema."
door Marco Hamelink
TERNEUZEN - Terwijl enkele
duizenden collega's zich ver
zamelden in de Heineken Mu
sic Hall in Amsterdam, voerde
het personeel van verzorgings
huis Bachten Dieke in Terneu
zen geheel op eigen wijze actie
voor een nieuwe CAO.
Het verplegend personeel van
Bachten Dieke maakte er een
leuke dag van voor haar cliën
ten en bewoners. Er was een
hapje en een drankje en er
werden wafels gebakken. Bo
vendien was in de gemeen
schapsruimte een bingo voor
de bewoners.
De ondernemingsraad (OR)
wilde met deze actie een sig
naal afgeven zonder dat de be
woners hier de dupe van zou
den worden. „We kunnen wel
met z'n allen naar Amsterdam,
maar er is al zoveel werk in de
zorg. Als wij vandaag dingen
•aten liggen, moeten onze col-
egas dat morgen oplossen
Daarom hebben we voor deze
actie gekozen", aldus OR-
voorzitster N. de Jonge.
Een groot deel van het perso
neel was voor de gelegenheid
gehuld in een t-shirt dat him
ongenoegen duidelijk maakte.
De tekst 'Wij maken ons zorgen
om de zorg' op de shirts, but
tons en posters sprak voor zich.
„We maken ons ook echt zor
gen. De verschillen in salaris
tussen het bedrijfsleven en de
zorg zijn te groot. Het gaat
trouwens niet alleen om het sa
laris. Het kabinet zegt dat de
ondernemingsraden verant
woordelijk zijn voor het tot
stand komen van een CAO om
dat zij er er met de bonden niet
uitkomen. Dat is niet haalbaar.
Er gaat veel te veel ti j d in zitten
en bovendien is het onze taak
niet", aldus De Jonge.
Harde acties
De bewoners van Bachten Die
ke konden de actie van het per
soneel waarderen. Niet alleen
omdat ze getrakteerd werden
Met de tekst 'Wij maken ons zorgen om de Zorg' op hun T-shirt verwent het verplegend personeel
van Bachten Dieke de bewoners met wafels en koffie. foto Peter N icolai
op hapjes en wafels. De Jonge:
„Ze staan vierkant achter ons.
Ook zij zeggen: 'jullie werken
zo hard voor ons en krijgen er
zo weinig voor terug'. Op deze
landelijke actiedag hebben wij
nu op deze ludieke manier ge
probeerd om onze problemen
onder de aandacht te krijgen.
Als het echter niet anders kan
zullen ook wij harde acties niet
schuwen."
(jnnrConnvvan Gremberghe
TERNEUZEN - Het verkeers
plan voor de Kanaalzone laat
t nog zeker een klein jaar op zich
wachten. Dit plan, waarin op-
r lossingen worden aangedragen
t voor de grootste verkeersknel-
pUnten in de nieuwe gemeente
Terneuzen. had eigenlijk zowat
voltooid kunnen zijn, maar door
het ontbreken van deskundig
personeel kon de gemeente geen
begin maken met de studie.
Wethouder J. van Schaik (ver
heer en vervoer): „Die verkeers-
deskundige hebben we nu wel
en die zal, na een korte inwerk-
periode, zich volledig op de
planontwikkeling mogen stor
ten. Overigens zal gaandeweg
blijken dat we alles niet alleen
kunnen doen, dus het is vrijwel
zeker dat we externe hulp zullen
inhuren bij een deskundig bu
reau."
Van Schaik wil nadrukkelijk
niet dat er haastwerk geleverd
wordt. Het plan dat volgend na-
i jaar aan de raad zal worden
voorgelegd moet doordacht zijn
en gedegen oplossingen bieden
voor verkeersproblemen die
zich al hebben aangediend en
door de ingebruikstelling van
de Westerscheldetunnel alleen
TERNEUZEN - Een 28-jarige
man uit Hellevoetsluis is gister
middag rond kwart voor een ge
wond geraakt bij een ongeval
aan de Dokweg in Terneuzen.
De man zat in een bouwkeet te
eten toen een collega wilde con
troleren of een gasfles die in de
keet stond leeg was. Toen hij de
ze opendraaide spoot gas uit de
fles tegen een gaskachel, waar
door een steekvlam ontstond.
De 28-jarige man liep hierdoor
brandwonden aan gezicht en
handen op. Hij werd per ambu
lance overgebracht naar een
ziekenhuis in Gent.
maar ernstiger zijn geworden.
„Met noodgreepj es schieten we
weinig op. Dat verkeersplan
moet echt oplossingen bieden en
niet alleen voor de grotere pro
blemen. Ook de wensen van ge
wone mensen, van de dorps- en
wijkraden moeten in het plan
aan bod komen. Tevens dient er
in genomen te zijn een nieuwe
opzet van het Terneuzense par
keerbeleid en ten derde dienen
de deskundigen oplossingen
aan te dragen voor de ver
keersproblematiek op de Sasse
Westkade, de verkeersafwikke
ling naar en van Dow en de
huidige situatie met de N61 en
de Tractaatweg. Ook wil ik de
mogelijke aanleg van een weste
lijke ontsluitingsweg N62-Bel-
gische grens laten onderzoe
ken."
Flessenhals
„Het vorige week gelanceerde
tolplan van gedeputeerde Pop-
pelaars werd ingegeven door
verwachte problemen op de
aan- en afvoerwegen van de
Westerscheldetunnel in 2010,
maar als we naar de recentste
cijfers over de verkeersontwik-
kelingen in Midden-Zeeuws-
Vlaanderen en de Zak van Beve
land kijken, dan blijkt dat nu al
het gebied rond Terneuzen en de
kern Terneuzen een flessenhals
te zijn", zegt Van Schaik.
De tellingen van Rijkswater
staat en de provincie Zeeland
spreken boekdelen. De afgelo
pen zomer gingen er gemiddeld
per dag 14.285 voertuigen door
de Westerscheldetunnel. De
Sloeweg richting Goes had te
maken met soortgelijke aantal
len, richting Middelburg (N254)
reden er gemiddeld per dag
zon'n 9970 voertuigen, goed
voor een stijging van 81 procent.
Elders in Midden- en Noord-
Zeeland bleef het verkeersaan
bod nagenoeg hetzelfde als voor
de opening van de Westerschel
detunnel.
In Zeeuws-Vlaanderen daaren
tegen zijn de verkeersstromen
fors gewijzigd. Op de
N61(Terneuzen-Hulst) daalde
het aanbod met 22 procent,
maar op de N61 westwaarts
(Hoek - Schoondijke) steeg het
aanbod tussen de 25 en 39 pro
cent, afhankelijk van het weg-
tracé. Op de N62 (tunnel-N61)
groeide het verkeersaanbod
slechts met drie procent, terwijl
het verkeer op de N252 tussen
Terneuzen en Sluiskil daalde
met 26 procent. Daaruit kan ge
concludeerd worden dat het
meeste verkeer uit de tunnel via
de kern Terneuzen een weg
zoekt zuid-of oostwaarts. De
brug bij Sluiskil blijft onver
minderd een obstakel, maar
verwerkt dagelijk drie- tot vijf
duizend minder auto's dan de
kern Terneuzen. Het verkeers
aanbod op de Tractaatweg nam
toe met 11 procent en op de
N252 (Sluiskil-Sas van Gent)
met zes procent.
Expressweg
De verkeersdruk in Oost-
Zeeuws-Vlaanderen nam op
vrijwel alle doorgaande wegen
af. Hieruit mag de conclusie ge
trokken worden dat verkeer
vanuit de Kanaalzone oost
waarts in toenemende mate ge
bruik maakt van de inmiddels
gedeeltelijk tot autosnelweg
omgebouwde Expressweg
(Knokke-Antwerpen). Het ge
bruik van de Liefkenshoektun-
nel steeg minimaal, met 1 pro
cent naar ruim 15.570
voertuigen gemiddeld per dag.