Geen kans culturele commissie
Euthanasie-arts vreest
kwaliteitsvermindering
BKU?
Kritiek op tolplan N62
valt Poppelaars tegen
maman
Onze huizen zijn goed genoeg voor ons
TUT-JURK
College laat muurtje Oosterland vallen
Wethouder Van der Salm geeft voorkeur aan ad hoe adviezen
1 Adventsconcert
i l
s 13
Zorgaanbieders heten Allévo
Eis taakstraf voor doorrijden
Alcoholcontroles verscherpt
Straf voor aanpakken inbreker
Mode voor de aanstaande moeder
De Zierikzeese woonwijk Plan Buyse is niet meer wat het is géweest, maar de meeste bewoners willen er niet weg.
door Inge Heuff
ZIERIKZEE - De grauwe, laatste da
gen van het jaar doen de wijk Plan Buy
se in Zierikzee geen eer aan. De straten,
die ook op een zonnige dag over het al
gemeen een wat saaie, eenvormige in
druk maken, zien er grijs, kil en verla
ten uit. Door de P.D. de Vosstraat rijdt
het doorgaande verkeer, door de stra
ten die toegang geven tot het Slinger-
bos loopt af en toe een inwoner die zijn
hond wil uitlaten. Voor de rest is het
hier maar stil.
Dat was in de jaren vijftig en zestig wel
anders. Toen woonden hier veel kinder
rijke gezinnen. De jonge buurtvereni
ging Onder de Dikke Toren organiseer
de regelmatig straatfeesten en op Ko
ninginnedag en andere feestdagen wer
den de straten versierd. Iedereen kende
elkaar, want het gros van de buurtbe
woners werkte bij Zeelandia.
Al in 1941 had deze fabriek het plan op
gevat om op de open lappen grond bij de
Slabberswerf en de Zuidwellestraat
huizen te bouwen. De fabriek had uit
breidingsplannen die, zodra de oorlog
afgelopen zou zijn, uitgevoerd moesten
worden. Dat zou nieuwe arbeiders aan
trekken die gehuisvest moesten wor
den. Daarnaast wilde directeur Doele-
man ook de eigen arbeiders goede huis
vesting geven. Na de oorlog bleek dat
het Rijk alleen woningbouw wilde fi
nancieren die vanuit woningbouwver
enigingen geïnitieerd werd. Zo werd in
1948 woningbouwvereniging Beter
Wonen (nu Zeeuwland) opgericht. De
verbintenis met Zeelandia bleef sterk,
veel bestuursleden werkten bij Zeelan
dia en een van de commisarissen was de
directeur van de fabriek.
Binnen een nu niet meer voor te stellen
korte termijn werden in de PD! de Vos-
straat de eerste dertien huizen neerge
zet. Verdere uitbreiding had pas plaats
na de ramp, maar toen werd Plan Buyse
voortvarend aangepakt. Eind maart
1955 legde toenmalig burgemeester
Schuurbeque Boeye de eerste steen.
Anderhalf jaar later trokken de eerste
huurders in hun nieuwe huizen, de huur
bedroeg toen gemiddeld zeven gulden
en een dubbeltje per week. Zo werd
straat na straat gevuld met min of meer
dezelfde kleine eengezinswoningen:
woonkamer, wc en keuken beneden,
douche en drie slaapkamers boven. De
naam die aan deze eerste grootschalige
inbreiding van Zierikzee werd gegeven,
komt van de voormalige eigenaar van
een groot deel van de grond, boomkwe
ker Buyse.
M. Goudzwaard kwam in 1954 in de
P.D. de Vosstraat wonen, in een van die
allereerste huizen. Zijn woning staat op
de nominatie om gesloopt te worden.
Hij heeft bij Zeelandia gewerkt, net als
al zijn buren. „We kenden elkaar alle
maal. Iedereen had kinderen en het was
hier een levendige boel. Dat is nu wel
anders. We zijn allemaal ouder gewor
den, sommigen zijn weg. De buurtver
eniging gaat nog een keer per jaar op
stap en met Koninginnedag wordt de
straat versierd maar dat is het." Eind
jaren tachtig zijn de huizen gereno
veerd. „Toen hadden ze de boel plat
moeten gooien", vindt Goudzwaard.
„Tijdens de ramp heeft hier twee meter
water gestaan en dat zout krijg je nooit
uit de muren. De huizen zijn niet geheid
en de vloeren zijn slecht." Ter illustratie
wipt hij even op de bal van zijn voet en
het dressoir beweegt vrolijk mee. „On
derhoud wordt nauwelijks gepleegd. Je
moet echt zeuren bij Zeeuwland voor
dat er iets gebeurt. Én zelf doen we ook
niks meer. Het is zonde om nu nog nieu
we vloerbedekking te leggen, hoewel
dat wel nodig is." Toch willen Goud
zwaard en zijn vrouw niet weg. „Het is
hier heerlijk wonen", vinden beiden,
dicht bij de stad en het Slingerbos ach
ter de deur. Dit huis is goed genoeg voor
ons."
Kachel
D at vinden Dies en Riet Stout j esdi jk uit
de Kamemelks vaait ook. Al 35 jaar wo
nen zij er. „Niemand krijgt mij hier
weg", bromt Dies Stoutjesdijk. „De
enige reden dat ze dit rijtje willen slo-
foto Marijke Folkertsma
pen, is omdat hier een grote lap grond
achter ligt. Kunnen ze het vol bouwen.
Het echtpaar Stoutjesdijk heeft bij de
renovatie begin jaren tachtig de aan
pak zo simpel mogelijk gehouden. „Je
kon van alles kiezen, dubbel glas, cen
trale verwarming", vertelt Dies. „Heb
ben we niet gedaan. Je kreeg dan me
teen een grote huurverhoging. En met
onze kachel krijgen we het huis lekker
warm. Zoveel zijn we niet gewend.
Eisen
Het echtpaar Stoutjesdijk kan zich
voorstellen dat de huizen niet helemaal
meer voldoen aan de eisen van de tijd.
„Maar voor ons is het huis prima",
vindt Riet Stoutjesdijk. „We hebben
een grote tuin, het loopt hier dood dus
het is lekker rustig. Hierachter liggen
volkstuinen waar je kan tuinieren en
we hebben goede buren. Die raken we
kwijt als de huizen straks alleen voor
ouderen of voor jongeren worden."
Klachten over onderhoud hebben ze
niet, alles wordt netjes gerepareerd.
Maar zelf doen ze niet veel meer. De
schutting moet een likje verf hebben en
sinds de eerste brief, die nog sprak over
sloop in 2004, zetten ze geen nieuwe
vaste planten in de tuin. „Tja, we willen
niet weg maar we houden er wel reke
ning mee", zegt Riet. „Ik wil dan in ie
der geval hier weer terugkomen." „We
gaan niet weg", zegt Dies nogmaals.
Den Bosch Vughterstraaf 156
Breda Vcemarklstraat 53 Bussum Spiegeiskaat Jb
Rotterdam Koric Hoogstaat 18
!i'. open, bruidssuite op afspr. 010.-414 00 S3)
I ONLINE SHOP WWW.FI/TURE-AAAMAN.NL
zaterdag 6 december 2003
dooiJarcelModde
OOSTERLAND - Het afschei
dingsmuurtje rond de hervorm
de kerk in Oosterland lijkt zijn
langste dagen te hebben gehad.
Burgemeester en wethouders
zijn niet van plan terug te ko
men op hun besluit het kniehoge
t(i metselwerk te slopen.
De kort na de watersnoodramp
van 1953 gebouwde erf af schei
ding is weliswaar typerend voor
de plaatselijke omgeving, maar
verre van monumentaal,
schrijft het college in zijn be
antwoording van vragen van
Alert!. De gemeenteraadsfrac
tie is tegen de ongeveer negen
tigduizend euro kostende sloop
van het muurtje en vindt dat B
en W - in overleg met de dorps
raad ditmaal - op zoek moet
naar een oplossing om het met
selwerk te restaureren. Het col
lege voelt daar niets voor en wil
hooguit praten over het vervan
gen van de muur door een be-
tonrand of natuurlijke begroei
ing. Dat kost goed 8500 euro,
wat dan wel weer ten koste gaat
van andere onderhoudswerk
zaamheden, waarschuwt het
dagelijks gemeentebestuur.
Volgens Alert! moet de muur in
samenhang met de kerk tot het
cultureel erfgoed van Schou-
wen-Duiveland worden gere
kend. Het college weerlegt die
visie door er op te wijzen dat het
metselwerk pas na de waters
noodramp is neergezet, voor die
tijd stond er een hek. Ook vind
de coalitiepartij het vreemd dat
er geen overleg is geweest met
de dorpsraad, die tegen sloop is.
B en W doen die opmerking af
met de mededeling dat de me
ning van de dorpsraad al duide
lijk was. De vraagtekens die
Alert! zetten bij het bedrag dat
met de sloop is gemoeid, weer
legt het college door te wijzen op
de meerdere offertes die zijn
aangevraagd, waarvan de goed
koopste is gekozen. Een gedeel
telijk herstel van de huidige af
scheiding is niet mogelijk, aldus
B en W.
KRABBENDIJKE - Een 22-ja-
rige automobilist uit Krabben-
dijke is gisteren om 21.30 be
keurd omdat hij zonder licht
reed. Hij was het vergeten.
Advertentie
lelj HnnrAli Pankow
ZIERIKZEE - De instelling van
een culturele commissie maakt
op Schouwen-Duiveland geen
1 schijn van kans. Alert! pleit als
enige fractie in de gemeente-
2 raad voor de oprichting van zo'n
L breed adviesorgaan, maar krijgt
daarin geen steun van de overi-
ge partijen. Wethouder G. van
derSalm van Cultuur zegt liever
in afzonderlijke gevallen speci-
- fjek advies van deskundigen in
te winnen.
C. Schoneman van Alert! be
treurt dat. Zijn partij vindt dat
er in deze gemeente genoeg cul
turele vraagstukken zijn die om
onafhankelijke advisering vra
gen. „De wethouder geeft de
u voorkeur aan ad hoe adviezen.
J Volgens ons is het beter een per-
f(| imanente commissie te vormen.
J Daar is voldoende expertise op
breed cultureel gebied voor be-
,i schikbaar op Schouwen-Duive-
1 -:z—
K
lf; RENESSE - Het mannenkoor
'De Westhoekzangers' geeft
morgen een adventsconcert in
de Jacobskerk in Renesse.
Hetkoor staat onder leiding van
Elvira Vos-Simons. Het pro-
gramma biedt naast enkele tra-
a ditionele kerstliederen een se-
l( lectie fraaie Russische werken
en een aantal liederen uit de By-
zanthijnse-Slavische lithurgie.
Verdere medewerking wordt
verleend door het Schouws Ko
perensemble onder leiding van
Henk Blom. Het concert in de
Jacobskerk begint om 14.00 uur.
Vergeten
land", zegt Schoneman.
Eerder dit jaar betoonde Van
der Salms voorganger wethou
der A. van der Wouden zich nog
groot voorstander van zo'n cul
turele denktank. Hij achtte een
nieuw theater, een poppodium,
kunstaankopen en museumbe
leid zwaarwegend genoeg voor
een deskundig oordeel uit on
partijdige hoek. Volgens hem
zou de instelling van een cultu
rele werkgroep ook een wezen
lijk onderdeel vormen van de
cultuurnota die in de loop van
volgend jaar moet verschijnen.
De gemeente kende de afgelo
pen jaren wel een adviesorgaan
voor het podiumbeleid op
Schouwen-Duiveland. Dat was
de zogeheten Klankbordgroep
Podiumkunsten. Over de status
daarvan bestond echter voort
durend onduidelijkheid het
geen vooral bij de leden van de
klankbordgroep tot onvrede
leidde.
Al in 1999 raadde deze advies
groep het gemeentebestuur on
der meer aan de mogelijkheden
te onderzoeken voor gezamen
lijke huisvesting van poppodi
um Brogum en theater Mondra-
gon. Een jaar later uitten de
leden van de klankbordgroep
him teleurstelling over het feit
dat zij nauwelijks werden be
trokken in de discussie rond de
podiumvoorziening. Toenmalig
wethouder P. Berrevoets-
Ringelberg beloofde beter
schap, maar begin 2001 werd de
beslissing Theater Modragon
definitief te sluiten weer geheel
achter de rug van de klankbord
groep om genomen.
Officieel is dit adviesorgaan
nooit opgeheven, maar overleg
heeft er de afgelopen anderhalf
jaar niet meer plaatsgevonden.
redactie
SCHOUWEN-DUIVELAND
Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB zierikzee
Tel: (0111) 454647
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Marcel Modde (chef)
Piet Kleemans
Famke van Loon
Ali Pankow
Esme Soesman
Rudy Boogert (sport)
centrale redactie
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA goes
Tel: (0113) 315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pze.nl
internet
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vijdag gedu
rende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - De achttien
SCEN-artsen in de regio Rijn
mond hebben het bijltje er al bij
neergegooid. En als er niet snel
iets verandert, volgen hun colle
ga's in heel Nederland dat voor
beeld. Dat betekent dat huisart
sen voortaan verstoken blijven
van advies en ondersteuning bij
euthanasieverzoeken. Huis- en
SCEN-arts Hans Zuiderbaan
uit Terneuzen vreest een gigan
tische kwaliteitsvermindering.
In 1997 ging in Amsterdam on
der de vlag van de Koninklijke
Nederlandse Maatschappij tot
bevordering der Geneeskunst
(KNMG) het project SCEA
(Steun en Consultatie bij Eu
thanasie in Amsterdam) van
start. Doelstelling: het bieden
van deskundige, onafhankelij
ke adviezen in het kader van de
Wet toetsing levensbeëindiging
op verzoek en hulp bij zelfdo
ding. Oftewel, huisartsen die
met een verzoek voor euthana
sie worden geconfronteerd,
kunnen voor een wettelijk ver
plichte, tweede beoordeling een
gespecialiseerde huisarts in
schakelen.
Positieve resultaten in de
hoofdstad waren aanleiding om
een landelijk dekkende struc
tuur (SCEN) op te richten. „In
middels zijn in heel Nederland
SCEN-artsen actief. Zij hebben
expertise ontwikkeld, zijn goed
nageschoold, geven steun en
brengen huisartsen vakkennis
bij over euthanasie. Uiterst las
tige vraagstukken als 'wanneer
wel doen en wanneer niet' ko
men daarbij natuurlijk aan de
orde. Artsen voelen zich in deze
besluitvorming vaak onzeker,
zijn niet volledig van zichzelf
overtuigd of kunnen geen weer
stand meer bieden tegen druk
van buitenaf. Een SCEN-arts
beschermt de huisarts, maar
ook de familie van de patiënt.
Want er is niets erger dan ge
donder in de familie na de dood
van een patiënt", vertelt Zui
derbaan, één van de vijftien
SCEN-artsen in Zeeland.
De planning is om het SCEN-
netwerk volgend j aar uit te brei
den naar ziekenhuizen en ver
pleeghuizen. Maar of dat ook
daadwerkelijk wordt uitge
voerd is nog maar de vraag. Er is
immers heibel in de tent. Het
ministerie van Volksgezondheid
wil het project ook in de toe
komst blijven financieren, maar
dan wel in een flink afgeslankte
vorm. De KNMG heeft inmid
dels bezwaar aangetekend bij
het ministerie, maar antwoord
heeft de organisatie nog niet ge
had. De oplossing is volgens
Zuiderbaan simpel: „Laat de
KNMG de administratieve en
financiële zaken doen. Het is
echt noodzakelijk dat dit pro
ject wordt voortgezet. Euthana-
sie-kwesties zijn vaak heel be
lastend. Op die manier wordt de
arts even zelf patiënt. Alleen
daarom al moet deze ondersteu
ning doorgaan."
SCEN-arts Hans Zuiderbaan uit Terneuzen ondersteunt huisartsen
bij verzoeken om euthanasie of zelfdoding. Hij vreest voor kwali
teitsverlies van deze ondersteuning. foto Peter Nicolai
GOES - Oosterschelde Thuiszorg en Areus Zorgcentra gaan
samen verder onder de naam Allévo. Dat hebben de directies
van de twee instellingen gisteren aan het personeel bekendge
maakt.
De naam Allévo klinkt volgens de directies positief en dyna
misch. Hij vindt zijn oorsprong in de Latijnse taal en staat
voor 'ondersteunen' en 'optillen'. De cliëntenraden van drie
Arcus-vestigingen lieten onlangs nog weten tegen de fusie
met Oosterschelde Thuiszorg te zijn, maar hun advies werd
van hogerhand verworpen. Het samengaan zou noodzakelijk
zijn om de belangen van de patiënten op een goede manier te
kunnen blijven behartigen. De organisaties fuseren 1 januari
2004.
MIDDELBURG - Een 39-jarige inwoner van Kwadendamme
moest zich gisteren in Middelburg verantwoorden voor het
doorrijden na een aanrijding, waarbij een 19-jarige fietser
werd gedood. Officier van justitie A. Flikweert vond het ge
drag van de man bizar en eiste 180 uur werkstraf en acht
maanden rijontzegging. De Kwadendammer reed 30 april
over de Drieweg tussen Heinkenszand en Nisse naar huis,
toen hij plots een enorme klap hoorde. Hij ging er vanuit dat
hij een mens had aangereden. „Maar ik wist niet wat ik ermee
aanmoest. Ik ben van schrik doorgereden", zei hij. De officier
merkte op dat er signalen waren dat er alcohol in het spel was
en dat de verdachte te hard had gereden. De Kwadendammer
had de volgende dag via teletekst vernomen dat iemand was
doorgereden na een dodelijk ongeval. Hij begreep meteen dat
hij de automobilist was, maar ging toch naar de sportschool.
Dankzij een overbuurman kon hij worden aangehouden.
Het Openbaar Ministerie zag geen kans om de man voor dood
door schuld aan te klagen. „Het valt niet meer vast te stellen of
hij aanmerkelijke schuld had aan de aanrijding", stelde de of
ficier. De politierechter doet over twee weken uitspraak.
TERNEUZEN - De politie voert de komende winterperiode in
Zeeuws-Vlaanderen extra alcoholcontroles uit. Dat gebeurt
op plaatsen, tijdstippen en dagen waarop er een groter risico
is dat automobilisten met een slok op achter het stuur krui
pen, zoals na kerstborrels op het werk. De controles vinden
plaats in het kader van de BOB-wintertoer. Evenals voor
gaande jaren brengt het BOB-team van 3VO Zeeuws-Vlaan
deren het belang van de BOB ('Bewust Onbeschonken Be
stuurder') onder de aandacht tijdens kerstmarkten en bij de
extra alcoholcontroles.
MIDDELBURG - Een 31-jarige inwoner van Papendrecht en
een 35-jarige man uit Dordrecht moeten een werkstraf uitg-
voeren omdat ze een inbreker in Kloosterzande eigenhandig
hebben aangepakt. De mannen wilden 3 februari in Klooster
zande een inbraak in een leegstaande woning zelf oplossen
door de inbreker te bedreigen met Obscene taal. „Ze hadden er
beter aangedaan om eerst de politie te bellenmeende de offi
cier. De inbreker werd bijna twee maanden later in Klooster
zande nog een keer fors aangepakt door de jongste verdachte.
Het slachtoffer werd met een hekje geslagen en liep bij de mis
handeling een schouderbreuk op. Beide verdachten hadden
een fors strafblad. De officier eiste tegen het duo werkstraffen
van 200 en 80 uur. Politierechter G. van Unnik veroordeelde
de Papendrechter tot 150 uur taakstraf en de Dordtenaar tot
80 uur taakstraf.
door Conny van Gremberghe
MIDDELBURG - Verkeersge-
deputeerde A. Poppelaars is te
leurgesteld in de gemeenten van
Zeeuws-Vlaanderen en Mid
den-Zeeland. Hij betreurt het
ten zeerste dat tal van gemeen
tebestuurders zijn plan om tol te
gaan heffen op het N62-tracé
tussen Goes en de Belgische
grens deze week bij voorbaat
hebben afgeschoten.
De kritiek valt de provinciebe
stuurder zwaar tegen, temeer
omdat slechts één wethouder -
de Terneuzense PvdA'er J. van
Schaik - heeft willen nadenken
over alternatieve f inancierings-
mogelijkheden voor de verbre
ding van de Sloe-en Tractaat-
weg en de aanleg van de tunnel
onder het kanaal Gent-Terneu-
zen bij Sluiskil.
„Gemeentebestuurders mogen
wat mij betreft kritisch reage
ren op zaken die uit de provinci
ale koker komen, maar dan zou
het ook gepast zijn om met al
ternatieven te komen, maar die
heb ik tot op heden niet ge
hoord", zegt een wat aangedane
Poppelaars.
De verkeersgedeputeerde geeft
toe dat de lancering van zijn
plan wat onbeholpen is verlo
pen, waardoor elke nuance in
het tolverhaal is verdwenen.
„Nu blijft het beeld hangen van
'Poppelaars wil extra tol heffen
op de hele tunnelweg en de
Zeeuwen laten betalen voor za
ken die nog aangelegd moeten
worden', maar zo simpel is het
niet. Kijk, het provinciebestuur
voorziet de komende jaren ver
keersproblemen ontstaan op de
aan- en afvoerwegen van de
Westerscheldetunnel. De ver
keersintensiteit op die wegen is
nu al hoog - 14.000 voertuigen
per dag - en dat neemt toe tot
rond de 20.000 tegen 2010.
De provincie wil die wegen zo
snel mogelijk verbreden van
twee tot vierbaans, maar het
Rijk heeft ons zeer duidelijk te
kennen gegeven dat daarvoor
geen geld te veiwachten valt uit
de rijkskas. Wil je als provincie
iets bereiken, dan zullen we zelf
iets moeten bedenken'. Welnu,
dat hebben we gedaan", ver
haalt hij.
Ruil
De volgende mogelijkheden om
de verbreding van de wegen -
kosten zo'n 85 miljoen euro-
toch te bekostigen zijn binnen
het provinciebestuur de revue
gepasseerd. Poppelaars: „Het
Rijk betaalt alles zelf, maar dan
is de realisatie van de wegwer
ken niet te verwachten voor
2015. De provincie neemt de
Rijkswegen N62, deel N61 en
Tractaatweg van het Rijk over
en ruilt deze voor een aantal
provinciale wegen. Bij zo'n
transactie kunnen de wegver-
bredingen worden meegeno
men, maar ja, dan zadelt het
Rijk ons op met een reeks oude
rijkswegen, bijvoorbeeld de
N57, op Walcheren waaraan wij
weer kapitalen aan onder-
houdsgeldkwijt zullen zijn. Een
andere optie is dat de provincie
het investeringsbedrag van 85
miljoen weet terug te brengen
door extra fondsen te vragen
van gemeenten en het bedrijfs
leven in Zeeland. De positie van
de meeste gemeenten is echter
niet van dien aard dat ze kunnen
zeggen van hier heb je wat mil
joenen. Wat we ook kunnen
overwegen is het totale weg-
tracé onderbrengen bij de NV
Westerscheldetunnel, maar dan
zal er ook tol geheven moeten
worden en als je dan tol wilt hef
fen, dan kunnen we het ook zelf
gaan doen, maar dan wel bij
wijze van proef. Dat laatste wil
ik dan ook voorstellen in het
overleg met de ministers Zalm
en Peijs in januari. Doen we
niets, dan gebeurt er ook niets.
Niet duidelijk
Over hoeveel tol er door wie be
taald moet worden en waar is
nog niet duidelijk.
Poppelaars: „Dat alles hangt
mede af van wat bijvoorbeeld de
gemeenten en het bedrijfsleven
willen. Stel dat de gemeenten
toch willen meehelpen om het
totale financieringsbedrag wat
terug te brengen, dan gaat het
bedrag dat via tol op zou moeten
worden gebracht al een stuk
omlaag. Ik sluit ook niet uit dat
we het voorstel Van Schaik in
het verhaal meenemen en dat we
de extra tol alleen in rekening
brengen bij niet-Zeeuwse pas
santen en het vrachtverkeer. Al
deze varianten zijn wat mij be
treft bespreekbaar. Tol heffen is
niet mijn doel. Het enige wat ik
wil is problemen oplossen en die
problemen zullen zich zeker
aandienen."
Poppelaars hoopt na de jaars
wisseling - en na het gesprek
met de ministers - het overleg
met gemeenten en bedrijfsleven
over de wegenproblematiek te
intensiveren. „Als men voor die
tijd alternatieven wil aandra
gen wil ik dat graag heren", al
dus de gedeputeerde.
pagina 15:
de eeuwige anti-tol strijd