Geen kans culturele commissie Euthanasie-arts vreest kwaliteitsvermindering BKU? Kritiek op tolplan N62 valt Poppelaars tegen maman Onze huizen zijn goed genoeg voor ons TUT-JURK College laat muurtje Oosterland vallen Wethouder Van der Salm geeft voorkeur aan ad hoe adviezen 1 Adventsconcert i l s 13 Zorgaanbieders heten Allévo Eis taakstraf voor doorrijden Alcoholcontroles verscherpt Straf voor aanpakken inbreker Mode voor de aanstaande moeder De Zierikzeese woonwijk Plan Buyse is niet meer wat het is géweest, maar de meeste bewoners willen er niet weg. door Inge Heuff ZIERIKZEE - De grauwe, laatste da gen van het jaar doen de wijk Plan Buy se in Zierikzee geen eer aan. De straten, die ook op een zonnige dag over het al gemeen een wat saaie, eenvormige in druk maken, zien er grijs, kil en verla ten uit. Door de P.D. de Vosstraat rijdt het doorgaande verkeer, door de stra ten die toegang geven tot het Slinger- bos loopt af en toe een inwoner die zijn hond wil uitlaten. Voor de rest is het hier maar stil. Dat was in de jaren vijftig en zestig wel anders. Toen woonden hier veel kinder rijke gezinnen. De jonge buurtvereni ging Onder de Dikke Toren organiseer de regelmatig straatfeesten en op Ko ninginnedag en andere feestdagen wer den de straten versierd. Iedereen kende elkaar, want het gros van de buurtbe woners werkte bij Zeelandia. Al in 1941 had deze fabriek het plan op gevat om op de open lappen grond bij de Slabberswerf en de Zuidwellestraat huizen te bouwen. De fabriek had uit breidingsplannen die, zodra de oorlog afgelopen zou zijn, uitgevoerd moesten worden. Dat zou nieuwe arbeiders aan trekken die gehuisvest moesten wor den. Daarnaast wilde directeur Doele- man ook de eigen arbeiders goede huis vesting geven. Na de oorlog bleek dat het Rijk alleen woningbouw wilde fi nancieren die vanuit woningbouwver enigingen geïnitieerd werd. Zo werd in 1948 woningbouwvereniging Beter Wonen (nu Zeeuwland) opgericht. De verbintenis met Zeelandia bleef sterk, veel bestuursleden werkten bij Zeelan dia en een van de commisarissen was de directeur van de fabriek. Binnen een nu niet meer voor te stellen korte termijn werden in de PD! de Vos- straat de eerste dertien huizen neerge zet. Verdere uitbreiding had pas plaats na de ramp, maar toen werd Plan Buyse voortvarend aangepakt. Eind maart 1955 legde toenmalig burgemeester Schuurbeque Boeye de eerste steen. Anderhalf jaar later trokken de eerste huurders in hun nieuwe huizen, de huur bedroeg toen gemiddeld zeven gulden en een dubbeltje per week. Zo werd straat na straat gevuld met min of meer dezelfde kleine eengezinswoningen: woonkamer, wc en keuken beneden, douche en drie slaapkamers boven. De naam die aan deze eerste grootschalige inbreiding van Zierikzee werd gegeven, komt van de voormalige eigenaar van een groot deel van de grond, boomkwe ker Buyse. M. Goudzwaard kwam in 1954 in de P.D. de Vosstraat wonen, in een van die allereerste huizen. Zijn woning staat op de nominatie om gesloopt te worden. Hij heeft bij Zeelandia gewerkt, net als al zijn buren. „We kenden elkaar alle maal. Iedereen had kinderen en het was hier een levendige boel. Dat is nu wel anders. We zijn allemaal ouder gewor den, sommigen zijn weg. De buurtver eniging gaat nog een keer per jaar op stap en met Koninginnedag wordt de straat versierd maar dat is het." Eind jaren tachtig zijn de huizen gereno veerd. „Toen hadden ze de boel plat moeten gooien", vindt Goudzwaard. „Tijdens de ramp heeft hier twee meter water gestaan en dat zout krijg je nooit uit de muren. De huizen zijn niet geheid en de vloeren zijn slecht." Ter illustratie wipt hij even op de bal van zijn voet en het dressoir beweegt vrolijk mee. „On derhoud wordt nauwelijks gepleegd. Je moet echt zeuren bij Zeeuwland voor dat er iets gebeurt. Én zelf doen we ook niks meer. Het is zonde om nu nog nieu we vloerbedekking te leggen, hoewel dat wel nodig is." Toch willen Goud zwaard en zijn vrouw niet weg. „Het is hier heerlijk wonen", vinden beiden, dicht bij de stad en het Slingerbos ach ter de deur. Dit huis is goed genoeg voor ons." Kachel D at vinden Dies en Riet Stout j esdi jk uit de Kamemelks vaait ook. Al 35 jaar wo nen zij er. „Niemand krijgt mij hier weg", bromt Dies Stoutjesdijk. „De enige reden dat ze dit rijtje willen slo- foto Marijke Folkertsma pen, is omdat hier een grote lap grond achter ligt. Kunnen ze het vol bouwen. Het echtpaar Stoutjesdijk heeft bij de renovatie begin jaren tachtig de aan pak zo simpel mogelijk gehouden. „Je kon van alles kiezen, dubbel glas, cen trale verwarming", vertelt Dies. „Heb ben we niet gedaan. Je kreeg dan me teen een grote huurverhoging. En met onze kachel krijgen we het huis lekker warm. Zoveel zijn we niet gewend. Eisen Het echtpaar Stoutjesdijk kan zich voorstellen dat de huizen niet helemaal meer voldoen aan de eisen van de tijd. „Maar voor ons is het huis prima", vindt Riet Stoutjesdijk. „We hebben een grote tuin, het loopt hier dood dus het is lekker rustig. Hierachter liggen volkstuinen waar je kan tuinieren en we hebben goede buren. Die raken we kwijt als de huizen straks alleen voor ouderen of voor jongeren worden." Klachten over onderhoud hebben ze niet, alles wordt netjes gerepareerd. Maar zelf doen ze niet veel meer. De schutting moet een likje verf hebben en sinds de eerste brief, die nog sprak over sloop in 2004, zetten ze geen nieuwe vaste planten in de tuin. „Tja, we willen niet weg maar we houden er wel reke ning mee", zegt Riet. „Ik wil dan in ie der geval hier weer terugkomen." „We gaan niet weg", zegt Dies nogmaals. Den Bosch Vughterstraaf 156 Breda Vcemarklstraat 53 Bussum Spiegeiskaat Jb Rotterdam Koric Hoogstaat 18 !i'. open, bruidssuite op afspr. 010.-414 00 S3) I ONLINE SHOP WWW.FI/TURE-AAAMAN.NL zaterdag 6 december 2003 dooiJarcelModde OOSTERLAND - Het afschei dingsmuurtje rond de hervorm de kerk in Oosterland lijkt zijn langste dagen te hebben gehad. Burgemeester en wethouders zijn niet van plan terug te ko men op hun besluit het kniehoge t(i metselwerk te slopen. De kort na de watersnoodramp van 1953 gebouwde erf af schei ding is weliswaar typerend voor de plaatselijke omgeving, maar verre van monumentaal, schrijft het college in zijn be antwoording van vragen van Alert!. De gemeenteraadsfrac tie is tegen de ongeveer negen tigduizend euro kostende sloop van het muurtje en vindt dat B en W - in overleg met de dorps raad ditmaal - op zoek moet naar een oplossing om het met selwerk te restaureren. Het col lege voelt daar niets voor en wil hooguit praten over het vervan gen van de muur door een be- tonrand of natuurlijke begroei ing. Dat kost goed 8500 euro, wat dan wel weer ten koste gaat van andere onderhoudswerk zaamheden, waarschuwt het dagelijks gemeentebestuur. Volgens Alert! moet de muur in samenhang met de kerk tot het cultureel erfgoed van Schou- wen-Duiveland worden gere kend. Het college weerlegt die visie door er op te wijzen dat het metselwerk pas na de waters noodramp is neergezet, voor die tijd stond er een hek. Ook vind de coalitiepartij het vreemd dat er geen overleg is geweest met de dorpsraad, die tegen sloop is. B en W doen die opmerking af met de mededeling dat de me ning van de dorpsraad al duide lijk was. De vraagtekens die Alert! zetten bij het bedrag dat met de sloop is gemoeid, weer legt het college door te wijzen op de meerdere offertes die zijn aangevraagd, waarvan de goed koopste is gekozen. Een gedeel telijk herstel van de huidige af scheiding is niet mogelijk, aldus B en W. KRABBENDIJKE - Een 22-ja- rige automobilist uit Krabben- dijke is gisteren om 21.30 be keurd omdat hij zonder licht reed. Hij was het vergeten. Advertentie lelj HnnrAli Pankow ZIERIKZEE - De instelling van een culturele commissie maakt op Schouwen-Duiveland geen 1 schijn van kans. Alert! pleit als enige fractie in de gemeente- 2 raad voor de oprichting van zo'n L breed adviesorgaan, maar krijgt daarin geen steun van de overi- ge partijen. Wethouder G. van derSalm van Cultuur zegt liever in afzonderlijke gevallen speci- - fjek advies van deskundigen in te winnen. C. Schoneman van Alert! be treurt dat. Zijn partij vindt dat er in deze gemeente genoeg cul turele vraagstukken zijn die om onafhankelijke advisering vra gen. „De wethouder geeft de u voorkeur aan ad hoe adviezen. J Volgens ons is het beter een per- f(| imanente commissie te vormen. J Daar is voldoende expertise op breed cultureel gebied voor be- ,i schikbaar op Schouwen-Duive- 1 -:z— K lf; RENESSE - Het mannenkoor 'De Westhoekzangers' geeft morgen een adventsconcert in de Jacobskerk in Renesse. Hetkoor staat onder leiding van Elvira Vos-Simons. Het pro- gramma biedt naast enkele tra- a ditionele kerstliederen een se- l( lectie fraaie Russische werken en een aantal liederen uit de By- zanthijnse-Slavische lithurgie. Verdere medewerking wordt verleend door het Schouws Ko perensemble onder leiding van Henk Blom. Het concert in de Jacobskerk begint om 14.00 uur. Vergeten land", zegt Schoneman. Eerder dit jaar betoonde Van der Salms voorganger wethou der A. van der Wouden zich nog groot voorstander van zo'n cul turele denktank. Hij achtte een nieuw theater, een poppodium, kunstaankopen en museumbe leid zwaarwegend genoeg voor een deskundig oordeel uit on partijdige hoek. Volgens hem zou de instelling van een cultu rele werkgroep ook een wezen lijk onderdeel vormen van de cultuurnota die in de loop van volgend jaar moet verschijnen. De gemeente kende de afgelo pen jaren wel een adviesorgaan voor het podiumbeleid op Schouwen-Duiveland. Dat was de zogeheten Klankbordgroep Podiumkunsten. Over de status daarvan bestond echter voort durend onduidelijkheid het geen vooral bij de leden van de klankbordgroep tot onvrede leidde. Al in 1999 raadde deze advies groep het gemeentebestuur on der meer aan de mogelijkheden te onderzoeken voor gezamen lijke huisvesting van poppodi um Brogum en theater Mondra- gon. Een jaar later uitten de leden van de klankbordgroep him teleurstelling over het feit dat zij nauwelijks werden be trokken in de discussie rond de podiumvoorziening. Toenmalig wethouder P. Berrevoets- Ringelberg beloofde beter schap, maar begin 2001 werd de beslissing Theater Modragon definitief te sluiten weer geheel achter de rug van de klankbord groep om genomen. Officieel is dit adviesorgaan nooit opgeheven, maar overleg heeft er de afgelopen anderhalf jaar niet meer plaatsgevonden. redactie SCHOUWEN-DUIVELAND Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB zierikzee Tel: (0111) 454647 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Marcel Modde (chef) Piet Kleemans Famke van Loon Ali Pankow Esme Soesman Rudy Boogert (sport) centrale redactie Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA goes Tel: (0113) 315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pze.nl internet www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vijdag gedu rende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur door Raymond de Frel TERNEUZEN - De achttien SCEN-artsen in de regio Rijn mond hebben het bijltje er al bij neergegooid. En als er niet snel iets verandert, volgen hun colle ga's in heel Nederland dat voor beeld. Dat betekent dat huisart sen voortaan verstoken blijven van advies en ondersteuning bij euthanasieverzoeken. Huis- en SCEN-arts Hans Zuiderbaan uit Terneuzen vreest een gigan tische kwaliteitsvermindering. In 1997 ging in Amsterdam on der de vlag van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) het project SCEA (Steun en Consultatie bij Eu thanasie in Amsterdam) van start. Doelstelling: het bieden van deskundige, onafhankelij ke adviezen in het kader van de Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdo ding. Oftewel, huisartsen die met een verzoek voor euthana sie worden geconfronteerd, kunnen voor een wettelijk ver plichte, tweede beoordeling een gespecialiseerde huisarts in schakelen. Positieve resultaten in de hoofdstad waren aanleiding om een landelijk dekkende struc tuur (SCEN) op te richten. „In middels zijn in heel Nederland SCEN-artsen actief. Zij hebben expertise ontwikkeld, zijn goed nageschoold, geven steun en brengen huisartsen vakkennis bij over euthanasie. Uiterst las tige vraagstukken als 'wanneer wel doen en wanneer niet' ko men daarbij natuurlijk aan de orde. Artsen voelen zich in deze besluitvorming vaak onzeker, zijn niet volledig van zichzelf overtuigd of kunnen geen weer stand meer bieden tegen druk van buitenaf. Een SCEN-arts beschermt de huisarts, maar ook de familie van de patiënt. Want er is niets erger dan ge donder in de familie na de dood van een patiënt", vertelt Zui derbaan, één van de vijftien SCEN-artsen in Zeeland. De planning is om het SCEN- netwerk volgend j aar uit te brei den naar ziekenhuizen en ver pleeghuizen. Maar of dat ook daadwerkelijk wordt uitge voerd is nog maar de vraag. Er is immers heibel in de tent. Het ministerie van Volksgezondheid wil het project ook in de toe komst blijven financieren, maar dan wel in een flink afgeslankte vorm. De KNMG heeft inmid dels bezwaar aangetekend bij het ministerie, maar antwoord heeft de organisatie nog niet ge had. De oplossing is volgens Zuiderbaan simpel: „Laat de KNMG de administratieve en financiële zaken doen. Het is echt noodzakelijk dat dit pro ject wordt voortgezet. Euthana- sie-kwesties zijn vaak heel be lastend. Op die manier wordt de arts even zelf patiënt. Alleen daarom al moet deze ondersteu ning doorgaan." SCEN-arts Hans Zuiderbaan uit Terneuzen ondersteunt huisartsen bij verzoeken om euthanasie of zelfdoding. Hij vreest voor kwali teitsverlies van deze ondersteuning. foto Peter Nicolai GOES - Oosterschelde Thuiszorg en Areus Zorgcentra gaan samen verder onder de naam Allévo. Dat hebben de directies van de twee instellingen gisteren aan het personeel bekendge maakt. De naam Allévo klinkt volgens de directies positief en dyna misch. Hij vindt zijn oorsprong in de Latijnse taal en staat voor 'ondersteunen' en 'optillen'. De cliëntenraden van drie Arcus-vestigingen lieten onlangs nog weten tegen de fusie met Oosterschelde Thuiszorg te zijn, maar hun advies werd van hogerhand verworpen. Het samengaan zou noodzakelijk zijn om de belangen van de patiënten op een goede manier te kunnen blijven behartigen. De organisaties fuseren 1 januari 2004. MIDDELBURG - Een 39-jarige inwoner van Kwadendamme moest zich gisteren in Middelburg verantwoorden voor het doorrijden na een aanrijding, waarbij een 19-jarige fietser werd gedood. Officier van justitie A. Flikweert vond het ge drag van de man bizar en eiste 180 uur werkstraf en acht maanden rijontzegging. De Kwadendammer reed 30 april over de Drieweg tussen Heinkenszand en Nisse naar huis, toen hij plots een enorme klap hoorde. Hij ging er vanuit dat hij een mens had aangereden. „Maar ik wist niet wat ik ermee aanmoest. Ik ben van schrik doorgereden", zei hij. De officier merkte op dat er signalen waren dat er alcohol in het spel was en dat de verdachte te hard had gereden. De Kwadendammer had de volgende dag via teletekst vernomen dat iemand was doorgereden na een dodelijk ongeval. Hij begreep meteen dat hij de automobilist was, maar ging toch naar de sportschool. Dankzij een overbuurman kon hij worden aangehouden. Het Openbaar Ministerie zag geen kans om de man voor dood door schuld aan te klagen. „Het valt niet meer vast te stellen of hij aanmerkelijke schuld had aan de aanrijding", stelde de of ficier. De politierechter doet over twee weken uitspraak. TERNEUZEN - De politie voert de komende winterperiode in Zeeuws-Vlaanderen extra alcoholcontroles uit. Dat gebeurt op plaatsen, tijdstippen en dagen waarop er een groter risico is dat automobilisten met een slok op achter het stuur krui pen, zoals na kerstborrels op het werk. De controles vinden plaats in het kader van de BOB-wintertoer. Evenals voor gaande jaren brengt het BOB-team van 3VO Zeeuws-Vlaan deren het belang van de BOB ('Bewust Onbeschonken Be stuurder') onder de aandacht tijdens kerstmarkten en bij de extra alcoholcontroles. MIDDELBURG - Een 31-jarige inwoner van Papendrecht en een 35-jarige man uit Dordrecht moeten een werkstraf uitg- voeren omdat ze een inbreker in Kloosterzande eigenhandig hebben aangepakt. De mannen wilden 3 februari in Klooster zande een inbraak in een leegstaande woning zelf oplossen door de inbreker te bedreigen met Obscene taal. „Ze hadden er beter aangedaan om eerst de politie te bellenmeende de offi cier. De inbreker werd bijna twee maanden later in Klooster zande nog een keer fors aangepakt door de jongste verdachte. Het slachtoffer werd met een hekje geslagen en liep bij de mis handeling een schouderbreuk op. Beide verdachten hadden een fors strafblad. De officier eiste tegen het duo werkstraffen van 200 en 80 uur. Politierechter G. van Unnik veroordeelde de Papendrechter tot 150 uur taakstraf en de Dordtenaar tot 80 uur taakstraf. door Conny van Gremberghe MIDDELBURG - Verkeersge- deputeerde A. Poppelaars is te leurgesteld in de gemeenten van Zeeuws-Vlaanderen en Mid den-Zeeland. Hij betreurt het ten zeerste dat tal van gemeen tebestuurders zijn plan om tol te gaan heffen op het N62-tracé tussen Goes en de Belgische grens deze week bij voorbaat hebben afgeschoten. De kritiek valt de provinciebe stuurder zwaar tegen, temeer omdat slechts één wethouder - de Terneuzense PvdA'er J. van Schaik - heeft willen nadenken over alternatieve f inancierings- mogelijkheden voor de verbre ding van de Sloe-en Tractaat- weg en de aanleg van de tunnel onder het kanaal Gent-Terneu- zen bij Sluiskil. „Gemeentebestuurders mogen wat mij betreft kritisch reage ren op zaken die uit de provinci ale koker komen, maar dan zou het ook gepast zijn om met al ternatieven te komen, maar die heb ik tot op heden niet ge hoord", zegt een wat aangedane Poppelaars. De verkeersgedeputeerde geeft toe dat de lancering van zijn plan wat onbeholpen is verlo pen, waardoor elke nuance in het tolverhaal is verdwenen. „Nu blijft het beeld hangen van 'Poppelaars wil extra tol heffen op de hele tunnelweg en de Zeeuwen laten betalen voor za ken die nog aangelegd moeten worden', maar zo simpel is het niet. Kijk, het provinciebestuur voorziet de komende jaren ver keersproblemen ontstaan op de aan- en afvoerwegen van de Westerscheldetunnel. De ver keersintensiteit op die wegen is nu al hoog - 14.000 voertuigen per dag - en dat neemt toe tot rond de 20.000 tegen 2010. De provincie wil die wegen zo snel mogelijk verbreden van twee tot vierbaans, maar het Rijk heeft ons zeer duidelijk te kennen gegeven dat daarvoor geen geld te veiwachten valt uit de rijkskas. Wil je als provincie iets bereiken, dan zullen we zelf iets moeten bedenken'. Welnu, dat hebben we gedaan", ver haalt hij. Ruil De volgende mogelijkheden om de verbreding van de wegen - kosten zo'n 85 miljoen euro- toch te bekostigen zijn binnen het provinciebestuur de revue gepasseerd. Poppelaars: „Het Rijk betaalt alles zelf, maar dan is de realisatie van de wegwer ken niet te verwachten voor 2015. De provincie neemt de Rijkswegen N62, deel N61 en Tractaatweg van het Rijk over en ruilt deze voor een aantal provinciale wegen. Bij zo'n transactie kunnen de wegver- bredingen worden meegeno men, maar ja, dan zadelt het Rijk ons op met een reeks oude rijkswegen, bijvoorbeeld de N57, op Walcheren waaraan wij weer kapitalen aan onder- houdsgeldkwijt zullen zijn. Een andere optie is dat de provincie het investeringsbedrag van 85 miljoen weet terug te brengen door extra fondsen te vragen van gemeenten en het bedrijfs leven in Zeeland. De positie van de meeste gemeenten is echter niet van dien aard dat ze kunnen zeggen van hier heb je wat mil joenen. Wat we ook kunnen overwegen is het totale weg- tracé onderbrengen bij de NV Westerscheldetunnel, maar dan zal er ook tol geheven moeten worden en als je dan tol wilt hef fen, dan kunnen we het ook zelf gaan doen, maar dan wel bij wijze van proef. Dat laatste wil ik dan ook voorstellen in het overleg met de ministers Zalm en Peijs in januari. Doen we niets, dan gebeurt er ook niets. Niet duidelijk Over hoeveel tol er door wie be taald moet worden en waar is nog niet duidelijk. Poppelaars: „Dat alles hangt mede af van wat bijvoorbeeld de gemeenten en het bedrijfsleven willen. Stel dat de gemeenten toch willen meehelpen om het totale financieringsbedrag wat terug te brengen, dan gaat het bedrag dat via tol op zou moeten worden gebracht al een stuk omlaag. Ik sluit ook niet uit dat we het voorstel Van Schaik in het verhaal meenemen en dat we de extra tol alleen in rekening brengen bij niet-Zeeuwse pas santen en het vrachtverkeer. Al deze varianten zijn wat mij be treft bespreekbaar. Tol heffen is niet mijn doel. Het enige wat ik wil is problemen oplossen en die problemen zullen zich zeker aandienen." Poppelaars hoopt na de jaars wisseling - en na het gesprek met de ministers - het overleg met gemeenten en bedrijfsleven over de wegenproblematiek te intensiveren. „Als men voor die tijd alternatieven wil aandra gen wil ik dat graag heren", al dus de gedeputeerde. pagina 15: de eeuwige anti-tol strijd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 59