Mosterdman heeft naam terug Helma Kotoim laat werk op Art Expo New York zien Stoere schilderijen over landschap Onderzoeksteam moordzaak in Hulst opgeheven Brussel wil ook tongquotum fors terugschroeven Derde Zeeuw in race voor kunstenaar van het jaar Schikking.nl kunst zaterdag 6 december 2003 door Harmen van der Werf BRUSSEL - De Europese Com missie wil niet alleen de schol visserij fors beperken, maar ook het tongquotum voor 2004 sterk gaan verlagen. Brussel heeft de Europese ministers van Visserij deze week voorgesteld de maxi male hoeveelheid te vangen tong in de Noordzee terug te brengen van 15.800 naar 13.500 ton. De tongvisserij is met name van belang voor de Zeeuwse vis sers. Visserijbiologen stelden in ok tober nog voor het tongquotum te verhogen. De tongstand in de Noordzee is volgens hen in tegenstelling tot de scholstand aan het groeien. Dat de Europese Commissie toch een beperking van de tong visserij wil, heeft te maken met het feit dat tong vaak in combi natie met schol wordt gevangen. Ook de vangst van andere vis soorten die met schol worden gevangen, zoals tarbot en griet, moet volgens Brussel omlaag. Al eerder was bekend geworden dat de Europese Commissie het scholquotum wil terugschroe ven, van 73.250 ton dit jaar naar 43.950 ton in 2004. Als het aan Brussel ligt, blijft de hoeveel heid te vangen kabeljauw vol gend jaar gelijk op het histo risch zeer lage niveau van 27.300 ton. Visserijbiologen wilden een vangstverbod voor kabeljauw, omdat die vissoort er in de Noordzee erg slecht voorstaat. Lobby De Europese ministers van Vis serij komen half december bij elkaar om de quota voor 2004 vast te stellen. Nederland is volop aan het lob byen bij andere Noordzee-lan- den om het voor Nederlandse vissers belangrijke scholquo tum op 65.000 ton te stellen, wat altijd nog een aanzienlijke ver laging betekent ten opzichte van dit jaar. Kabeljauw is voor Nederland niet zo belangrijk, maar des te meer voor de Schotten en De nen. Brussel houdt bij de voorstellen voor visquota in principe reke ning met de sociaal-economi sche gevolgen. door Sheila van Doorsselaer HULST - Het ondei'zoeksteam van de Hulster moordzaak is op geheven. De zaak is nu in han den gegeven van de politie in Terneuzen. Volgens politie woordvoerder J. van Mourick staat het onderzoek nu op een heel laag pitje. Twee weken geleden was het aantal rechercheurs dat zich be zighield met de op 30 oktober aangetroffen vermoorde man aan de Zijweg Galgenveld in Hulst al teruggebracht naar zes personen. Het ondei'zoeksteam is nu helemaal opgeheven. De in totaal 2 8 tips uit binnen- en bui tenland die binnenkwamen aan de hand van twee uitzendingen van het programma Opsporing Verzocht en opsporingsberich ten op de Belgische tv, hebben helemaal niks opgeleverd. Het enige wat de rechercheurs in Terneuzen nog rest is de resul taten afwachten van laborato riumonderzoek, uitgevoerd in het Nederlands Forensisch In stituut in Rijswijk. Bij de vind plaats van het slachtoffer zijn allerhande sporen door de tech nische recherche veiliggesteld. In het laboratorium in Rijswijk worden deze onderzocht. Van Mourick kan niet zeggen om welke sporen het precies gaat. „Alles wat we in de nabijheid van het slachtoffer hebben aan getroffen, wordt onderzocht. Dat wil niet zeggen dat alles ook verband houdt met de moord, maar het wordt wel nader beke ken." De politie weet nog steeds niet in welke richting de daders moeten worden gezocht en wat het motief van de moord is. Daarnaast is de identiteit van het slachtoffer nog altijd niet bekend. De zoekmogelijkheden van de politie zijn bijna uitge put. Van Mourick: „Foto's en in formatie over het slachtoffer staan op talloze internetsites en vermisten-databanken. Wij op onze beurt zoeken ook in die da tabanken, maar het slachtoffer staat nergens geregistreerd als vermist. Dat is niet zo vreemd, er zijn veel eenzame mensen die niet worden gemist." Nogstei doet de politie er het zwijgen'! over de precieze doodsoonJ van het slachtoffer. Van ly riek: „Wij kunnen deze infj matie niet prijsgeven, simpJ weg omdat we dan niets heb» om de dader(s) mee te conM teren. Als we alle inform^ weggeven, valt er niets meer] verhoren. Iedereen kan dans. zeggen dat hij die moord hè] gepleegd. En geloof me, zul mensen zijn er." Het slachtoffer, vermoede]] afkomstig uit het Midden-Oji ten, had zwart haar, een zwJ baard en snor, was 1.83 m«| lang en had een atletisch firn] Zijn leeftijd wordt geschat id sen de 25 en 40 jaar. Opd rechteronderarm had hij d tattoo van een hart met de la ters 'S' en 'A'. Een ander kd merk is een moedervlekje opd punt van zijn neus. GOES - Niet twee maar dii Zeeuwse kunstenaars behon tot de acht genomineerden v« de eerste verkiezing van de kia stenaar van het jaar. Zeeuws in de ruimste zin vanbj woord, want twee van hend in Zeeland geboren en éénhea zich twee jaar geleden in lij delburg gevestigd. Behalve tl Jacques Tange (geboren in Vfej singen) en Toos van Holstéj (woonachtig in Middelhui gaat het om Tinkebell. Datisï kunstenaarsnaam van Katuil van Bruggen-Simonse. Zj woont in Tilburg, maar is 1979 geboren in Goes. De overige vijf kunstenaars™ in aanmerking komen voord titel zijn Karei Appel, Conté] Emeke Buitelaar, Casper ba sen en Riekus. De winnd wordt 16 december bekende] maakt in de Jaarbeurs' Utrecht. door A. J. Snel De mosterdmaker laat rust voor recht gelden. Het ziet er althans naar uit dat Ton Schröer, eigenaar van de fabriek Tons Mosterd en Heerlijkhe den te Zierikzee het juridisch vuur rond zijn domeinnaam op het internet zal blussen voor het is opgelaaid. Schröer heeft zijn domeinnaam www.tonsmos- lerd.nl terug en van de tegenpartij die poogde hem dat webadres te ontfutse len, krijgt hij duizend euro schadever goeding. Niet genoeg om Schröers kosten te dek ken. Maar hij heeft er meer plezier in zich met klanten te onderhouden die hem iets laten verdienen dan met juris ten die aan hem verdienen. En dus neemt hij waarschijnlijk genoegen met de schikking die hem is aangeboden. De kwestie nam twee jaar geleden een aanvang. Een klant van Schröer, de handelaar in en mixer van mosterd C. Boesveld uit Almen in de Gelderse Ach terhoek, legde bij de Stichting Internet Domeinnaamregistratie de internet- naam www.tonsmosterd.nl vast. Schröer sloeg aanvankelijk weinig acht op het misbruik van zijn handels- en merknaam en koos zelf dan maar voor het adres www.tonsmosterd.com. Onrechtmatig Nadat hij zich in juni vorig jaar zijn be drijf van Zundert naar Zierikzee had verplaatst, kreeg hij van het Vlissingse innovatienetwerk voor ondernemers Syntens het advies de domeinnaam www.tonsmosterd.nl los te weken uit het digitale systeem van zijn tegenstre ver te Almen. Vooral omdat het gebruik van de twee zo sterk op elkaar lijkende aanduidingen alleen maar verwarring kon wekken en immer in het nadeel van Schröer zou werken. Schröer wendde zich tot Considine Ad vocaten bv in Den Haag. M. op 't Ende van dat kantoor wist raad. Hij zag in de handelwijze van de Achterhoekse mos terdmixer een onrechtmatige daad en spande een kort geding aan, dat deze week zou dienen voor de rechtbank in Middelburg. Op het laatste moment hoefde de voorzieningenrechter er niet aan te pas te komen. Boesveld kwam tot inkeer en wilde afstand doen van de naam Tons Mosterd die Schröer al sinds 1978 in gebruik heeft. Bovendien be taalt hij duizend euro schadevergoe ding aan de Zierikzeese mosterdfabri kant. Schröer verdenkt Boesveld ervan dat die de domeinnaam heeft laten vastleg- gen om er later een mooie prijs voor te kunnen vragen. „Dat registreren van intemetnamen is een tijdje een hype ge weest. Een paar jaar geleden hebben wat snelle jongens geprobeerd aan de haal te gaan met de namen die vervol gens gekocht konden worden door de ondernemers die daar al jaren mee ge werkt hadden. Dat ging niet op. Je kunt wel proberen de naam Coca Cola te claimen en te registreren maar daar kom je natuurlijk niet mee weg. Boes veld heeft blijkbaar niet in de gaten ge had dat je niet zomaar met een domein naam kunt rommelen om makkelijk geld te verdienen. Boesveld ontkent ten stelligste dat hij zich heeft laten leiden door hebzucht. Uit het antwoord op de vraag hoe hij er dan toch op is gekomen de naam van zijn voormalige leverancier te misbrui ken, blijkt dat de man uit de Achter hoek niet voor één gat te vangen is. „Ik was een paar jaar geleden van plan een experiment te doen met mosterd in ton netjes. Dus leek dienaam 'tonsmosterd' me wel aardig." Sinds enkele dagen is Boesveld, die zelf ook een rechtsgeleer de consulteerde, van gedachten veran derd. „Ik heb dom gehandeld", meldt hij berouwvol in een tongval die sterk aan die van de grappenmaker Herman Finkers doet denken. Schröer mag dus duizend euro tege moet zien. Hij heeft zelf intussen een re kening van 3500 euro aan zijn Haagse advocaat voldaan. Mogelijk krijgt hij van dat geld een deel terug omdat de ju ridische inspanningen van Op 't Ende voortijdig konden worden beëindigd. Maar Schröer schiet er hoe dan ook een paar duizend euro bij in. Hij zou via een bodemprocedure kunnen proberen als nog recht gedaan te krijgen in de vorm van een hogere schadeloosstelling. Maar daar ziet hij wel een beetje tegen op. „Niet dat ik er slecht van slaap, maar zoiets blijft toch in je gedachten spelen en dat vind ik niet prettig. Ik concentreer me liever op mijn gewone werk. Ik denk er daarom sterk over de zaak nu maar te laten voor wat die is." Ton Schröer: „Je kunt niet zomaar met een domeinnaam rommelen om makkelijk geld te verdienen." foto Marijke Folkertsma door Ernst Jan Rozendaal GRIJPSKERKE - Landschap pelijk is het thema van de laat ste tentoonstelling van dit jaar in boerderijgalerie De Osseberg in Grijpskerke. Het is ook de laatste expositie in het kader van het Jaar van de Boerderij. Alle exposanten zijn lid van de Zeeuwse Kunstkring. Aan de kunstenaars van de kunstkring is het thema wel toe vertrouwd. Zij zijn avontuurlijk genoeg om een voor de hand lig gende invulling te vermijden. Wie een reeks van aquarellen van weidelandschappen of boomdijken verwacht, kan De Osseberg beter links laten lig gen. Het onderwerp is veel fan tasievoller aangepakt. Soms zelf zo, dat je je kunt afvragen of het term landschappelijk de la ding nog wel dekt. Christel Wij- land draagt bijvoorbeeld een vierluik bij getiteld 'De straat van Gibraltar'. Dat suggereert nog wel een landschap, maar de kunstenares heeft in rood, zwart en wit grafische vormen weer gegeven. Een erg mooi letter landschap, maar niet letterlijk een landschap. Bij de meeste kunstenaars is die link naar de werkelijkheid er wel. Uit het een schilderij van Leen van Duivendij k en beelden van Cobi Boone wordt duidelijk dat een landschap in Zeeland ook water is. In 'Exploring the blue, in search of you' heeft Van Duivendij k golfbewegingen weergegeven, maar zoals de ti tel al duidelijk maakt beoogt hij veel meer dan een weergave van de werkelijkheid. Ook Boone vertelt als ze golven uitbeeldt meer dan het verhaal van de zee. Haar gaat het veeleer om het contrast tussen beweging en stilstand, tussen vluchtigheid en massaliteit. Indrukwekkend zijn de 'Land- vormen' die Jorien Brugmans heeft geschilderd. Het zijn vier luiken waarin facetten van een duinlandschap zichtbaar zijn. Grote vlakken beige, blauw en zwart, met subtiele randen helmgras. Het zijn sterke, stoere schilderijen. Dat geldt ook voor de vier land schappen die Rijnhard Schre- gardus bijdraagt. Hij heeft dui delijke verwijzingen naar de mythologie, die zijn schilderijen doorgaans zo herkenbaar ma ken, nagelaten. Ook is hij in de ze werken zuiniger met het ge bruik van materialen als zand om de oppervlakte structuur te geven. De werken zijn er niet minder krachtig om. Opvallend zijn ook de bijdragen van Els van Baarle en Marie- Louise Kommers. 'Zeeuwse kust' heet de lange, doorschij nende lap textiel die eerstge noemde bijdraagt. Prachtig zijn daarop paalhoofden weergege ven. Leuk is ook haar serie 'De kleuren van zuid-west-Neder land'. Daarop heeft ze kaaitë! uit een atlas, die door rnidd* van kleuren bijvoorbeeld o aanwezigheid van waterste men weergeven, met textielbr werkt. Kommers toont reh- van paarden, fossielen en te dende dames. Het zijn afbee dingen op gebakken klei, ogen als vondsten uit de ou: heid. Is het landschappet Wel als je redeneert dat ze letter lijk het landschap in hande heeft wanneer ze haar kuri maakt, net als keramiste Tes* Braat van wie enkele moe schalen te zien zijn. Het voert te ver iedereen ten» men. De selectie mag duideli? maken dat de tentoonstelling De Osseberg veelzijdig, verft1 send en gevarieerd is. Expositie: Landschappelijk kunstenaars van de Zeeuwse Ku^ kring, t/m 3 januari in De Ossets- in Grijpskerke (bij Sint Laurf open di t/m za van 14.00-17.001- (25 en 26 dec en 1 jan gesloten). snelling. De kunstenares trok de aandacht met haar robuuste, uitbundige, spontane en kleur rijke werk. „Op de academie zeiden ze vaak dat ik mijn werken niet hoef te signeren omdat je op afstand kunt zien dat ze van mij zijn." Kotoun kreeg regelmatig op drachten vanuit het bedrijfsle ven en na exposities in Neder land ging ze ook met haar werk de grens over. Sinds enkele maanden zijn haar doeken via een kunstgalerie in Miami ook in Amerika te koop. Een wapen feit waar Kotoun eigenlijk nog maar net van bekomen was toen het telefoontje uit Amerika kwam. Of ze vijftien werken wilde leveren voor de Art Expo. De Amerikanen vielen voor haar kleurgebruik en de sponta niteit van haar doorgaans fors uit de kluiten gewassen schilde rijen. Sprookje „Het leek wel een sprookje, maar het is werkelijkheid", zegt een nog steeds nagenietende Kotoun. Ze ziet de invitatie voor de New Yorkse kunstbeurs als een doorbraak waar ze tot nu toe alleen maar van had durven dromen. „Ik zit daar als een bakvis midden tussen de grote namen." Namen waaronder die van de invloedrijke Nederlandse kun stenaar Clemens Briels, die net als Kotoun bij voorkeur met fel le contrasterende kleuren werkt. Kotoun steekt haar enthousias me over de uitnodiging van de Art Expo en het vooruitzicht daar samen met Briels naar toe te kunnen gaan niet onder stoe len of banken. „Het is ontzet tend leuk om gevraagd te wor den voor zo'n beurs. Ik zie het echt als één groot avontuur." Dat ze voor de New Yorkse kunstbeurs in februari vijftien werken moet maken, jaagt haar geen schrik aan. Mits ze tijdens het schilderen maar jazzmuziek van pianist Cor Bakker kan draaien „Ik werk graag onder stress. Dat heb ik aan mijn vroe gere werk in de horeca overge houden" Van Kotoun wordt verwacht dat ze voor haar Ame rikaanse avontuur doeken met mensenfiguren en paarden maakt. „Dat past uitstekend in mijn stijl. En verder heb ik alle vrijheid. .door Piet Kleemans MORIAANSHOOFD - Het gaat hard met de Schouwen-Duive- landse kunstenares Helma Kot oun. Haar werk was al te zien op internationale exposities in Finland en Italië en in februari volgend jaar gaat ze naar Ame rika. Kotoun is uitgenodigd om vijftien werken te showen op de prestigieuze meerdaagse kunst beurs Art Expo in New York. Kotoun begon veertien jaar ge leden als hobby met schilderen. Later werd ze lid van schilders club Perspectief onder leiding van beeldend kunstenaar Kees van de Wetering en ging lessen volgen aan de Vrije Academie in Rotterdam bij Mart Bechtold. Enkele jaren geleden kwam haar carrière in een stroomver- Helma Kotoun is druk bezig met werken voor de New Yorkse Art Expo. foto Marijke Folkertsma Landschap van Rijnbard Schregardus. foto Lex de Mees!:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 58