PZC
Mosterdman heeft naam terug
Helma Kotoun laat werk op
Art Expo New York zien
Stoere schilderijen over landschap
n
Onderzoeksteam
moordzaak in
Hulst opgeheven
kunst
Brussel wil ook
tongquotum fors
terugschroeven
Derde Zeeuw t
in race voor
kunstenaar
van het jaar
Schikking.nl
zaterdag 6 december 2003
door A. J. Snel
De mosterdmaker laat rust voor
recht gelden. Het ziet er althans
naar uit dat Ton Schröer, eigenaar van
de fabriek Tons Mosterd en Heerlijkhe
den te Zierikzee het juridisch vuur rond
zijn domeinnaam op het internet zal
blussen voor het is opgelaaid. Schröer
heeft zijn domeinnaam www.tonsmos-
terd.nl terug en van de tegenpartij die
poogde hem dat webadres te ontfutse
len, krijgt hij duizend euro schadever
goeding.
Niet genoeg om Schröers kosten te dek
ken. Maar hij heeft er meer plezier in
zich met klanten te onderhouden die
hem iets laten verdienen dan met juris
ten die aan hem verdienen. En dus
neemt hij waarschijnlijk genoegen met
de schikking die hem is aangeboden.
De kwestie nam twee jaar geleden een
aanvang. Een klant van Schröer, de
handelaar in en mixer van mosterd C.
Boesveld uit Almen in de Gelderse Ach
terhoek, legde bij de Stichting Internet
Domeinnaamregistratie de internet-
naam www.tonsmosterd.nl vast.
Schröer sloeg aanvankelijk weinig acht
op het misbruik van zijn handels- en
merknaam en koos zelf dan maar voor
het adres www.tonsmosterd.com.
Onrechtmatig
Nadat hij zich in juni vorig jaar zijn be
drijf van Zundert naar Zierikzee had
verplaatst, kreeg hij van het Vlissingse
innovatienetwerk voor ondernemers
Syntens het advies de domeinnaam
www.tonsmosterd.nl los te weken uit
het digitale systeem van zijn tegenstre
ver te Almen. Vooral omdat het gebruik
van de twee zo sterk op elkaar lijkende
aanduidingen alleen maar verwarring
kon wekken en immer in het nadeel van
Schröer zou werken.
Schröer wendde zich tot Considine Ad
vocaten bv in Den Haag. M. op 't Ende
van dat kantoor wist raad. Hij zag in de
handelwijze van de Achterhoekse mos
terdmixer een onrechtmatige daad en
spande een kort geding aan, dat deze
week zou dienen voor de rechtbank in
Middelburg. Op het laatste moment
hoefde de voorzieningenrechter er niet
aan te pas te komen. Boesveld kwam tot
inkeer en wilde afstand doen van de
naam Tons Mosterd die Schröer al sinds
1978 in gebruik heeft. Bovendien be
taalt hij duizend euro schadevergoe
ding aan de Zierikzeese mosterdfabri
kant.
Schröer verdenkt Boesveld ervan dat
die de domeinnaam heeft laten vastleg-
door Harmen van der Werf
BRUSSEL - De Europese Com
missie wil niet alleen de schol
visserij fors beperken, maar ook
het tongquotum voor 2004 sterk
gaan verlagen. Brussel heeft de
Europese ministers van Visserij
deze week voorgesteld de maxi
male hoeveelheid te vangen
tong in de Noordzee terug te
brengen van 15.800 naar 13.500
ton. De tongvisserij is met name
van belang voor de Zeeuwse vis
sers.
Visserijbiologen stelden in ok
tober nog voor het tongquotum
te verhogen.
De tongstand in de Noordzee is
volgens hen in tegenstelling tot
de scholstand aan het groeien.
Dat de Europese Commissie
toch een beperking van de tong
visserij wil, heeft te maken met
het feit dat tong vaak in combi
natie met schol wordt gevangen.
Ook de vangst van andere vis
soorten die met schol worden
gevangen, zoals tarbot en griet,
moet volgens Brussel omlaag.
Al eerder was bekend geworden
dat de Europese Commissie het
scholquotum wil terugschroe
ven, van 73.250 ton dit jaar naar
43.950 ton in 2004. Als het aan
Brussel ligt, blijft de hoeveel
heid te vangen kabeljauw vol
gend jaar gelijk op het histo
risch zeer lage niveau van
27.300 ton. Visserij biologen
wilden een vangstverbod voor
kabeljauw, omdat die vissoort
er in de Noordzee erg slecht
voorstaat.
Lobby
De Europese ministers van Vis
serij komen half december bij
elkaar om de quota voor 2004
vast te stellen.
Nederland is volop aan het lob
byen bij andere Noordzee-lan-
den om het voor Nederlandse
vissers belangrijke scholquo
tum op 65.000 ton te stellen, wat
altijd nog een aanzienlijke ver
laging betekent ten opzichte
van dit jaar.
Kabeljauw is voor Nederland
niet zo belangrijk, maar des te
meer voor de Schotten en De
nen.
Brussel houdt bij de voorstellen
voor visquota in principe reke
ning met de sociaal-economi
sche gevolgen.
a.
door Sheila van Doorsselaer
HULST - Het onderzoeksteam
van de Hulster moordzaak is op
geheven. De zaak is nu in han
den gegeven van de politie in
Terneuzen. Volgens politie
woordvoerder J. van Mourick
staat het onderzoek nu op een
heel laag pitje.
Twee weken geleden was het
aantal rechercheurs dat zich be
zighield met de op 30 oktober
aangetroffen vermoorde man
aan de Zijweg Galgenveld in
Hulst al teruggebracht naar zes
personen. Het onderzoeksteam
is nu helemaal opgeheven. De in
totaal 28 tips uit binnen- en bui
tenland die binnenkwamen aan
de hand van twee uitzendingen
van het programma Opsporing
Verzocht en opsporingsberich
ten op de Belgische tv, hebben
helemaal niks opgeleverd.
Het enige wat de rechercheurs
in Terneuzen nog rest is de resul
taten. afwachten van laborato
riumonderzoek, uitgevoerd in
het Nederlands Forensisch In
stituut in Rijswijk. Bij de vind
plaats van het slachtoffer zijn
allerhande sporen door de tech
nische recherche veiliggesteld.
In het laboratorium in Rijswijk
worden deze onderzocht. Van
Mourick kan niet zeggen om
welke sporen het precies gaat.
„Alles wat we in de nabijheid
van het slachtoffer hebben aan
getroffen, wordt onderzocht.
Dat wil niet zeggen dat alles ook
verband houdt met de moord,
maar het wordt wel nader beke
ken." De politie weet nog steeds
niet in welke richting de daders
moeten worden gezocht en wat
het motief van de moord is.
Daarnaast is de identiteit van
het slachtoffer nog altijd niet
bekend. De zoekmogelijkheden
van de politie zijn bijna uitge
put. Van Mourick: „Foto's en in
formatie over het slachtoffer
staan op talloze internetsites en
vermisten-databanken. Wij op
onze beurt zoeken ook in die da
tabanken, maar het slachtoffer
staat nergens geregistreerd als
vermist. Dat is niet zo vreemd,
er zijn veel eenzame mensen die
niet worden gemist." Nogstee;
doet de politie er het zwijgen^ 11
over de precieze doodsóorza; t
van het slachtoffer. Van Mop
riek: „Wij kunnen deze info -
matie niet prijsgeven, simp;
weg omdat we dan niets hebt; I
om de dader(s) mee te confrt'
teren. Als we alle informal L
weggeven, valt er niets meer; J
verhoren. Iedereen kan danvti
zeggen dat hij die moord hej
gepleegd. En geloof me, zul
mensen zijn er."
Het slachtoffer, vermoede! I
afkomstig uit het Midden-0:<
ten, had zwart haar, een zwy
baard en snor, was 1.83 me, L
lang en had een atletisch figu; l
Zijn leeftijd wordt geschatte
sen de 25 en 40 jaar. Opzj;
rechteronderarm had hij s j
tattoo van een hart met dele
ters 'S' en 'A'. Een ander ke l
merk is een moedervlekje opc
punt van zijn neus.
GOES - Niet twee maar dri e
Zeeuwse kunstenaars behore 1
tot de acht genomineerden vo;
de eerste verkiezing van de kir
stenaar van het jaar.
Zeeuws in de ruimste zin vanfce
woord, want twee van hen zij j:
in Zeeland geboren en één lied v
zich twee jaar geleden in Mil J
delburg gevestigd. Behalve c:
Jacques Tange (geboren in Yh s
singen) en Toos van Holste
(woonachtig in Middelburg 1
gaat het om Tinkebell. Datisé 1
kunstenaarsnaam van Katinh j
van Bruggen-Simonse. 2j
woont in Tilburg, maar ïsii
1979 geboren in Goes.
De overige vijf kunstenaar
in aanmerking komen voo:é
titel zijn Karei Appel, .Cornel
Emeke Buitelaar, Casper Fa;
sen en Riekus. De winna
wordt 16 december bekendge
maakt in de Jaarbeurs hl
Utrecht.
snelling. De kunstenares trok de
aandacht met haar robuuste,
uitbundige, spontane en kleur
rijke werk.
„Op de academie zeiden ze vaak
dat ik mijn werken niet hoef te
signeren omdat je op afstand
kunt zien dat ze van mij zijn.".
Kotoun kreeg regelmatig op
drachten vanuit het bedrijfsle
ven en na exposities in Neder
land ging ze ook met haar werk
de grens over. Sinds enkele
maanden zijn haar doeken via
een kunstgalerie in Miami ook
in Amerika te koop. Een wapen
feit waar Kotoun eigenlijk nog
maar net van bekomen was toen
het telefoontje uit Amerika
kwam. Of ze vijftien werken
wilde leveren voor de Art Expo.
De Amerikanen vielen voor
haar kleurgebruik en de sponta
niteit van haar doorgaans fors
uit de kluiten gewassen schilde
rijen.
Sprookje
„Het leek wel een sprookje,
maar het is werkelijkheid", zegt
een nog steeds nagenietende
Kotoun. Ze ziet de invitatie voor
de New Yorkse kunstbeurs als
een doorbraak waar ze tot nu
toe alleen maar van had durven
dromen. „Ik zit daar als een
bakvis midden tussen de grote
namen."
Namen waaronder die van de
invloedrijke Nederlandse kun
stenaar Clemens Briels, die net
als Kotoun bij voorkeur met fel
le contrasterende kleuren
werkt.
Kotoun steekt haar enthousias
me over de uitnodiging van de
Art Expo en het vooruitzicht
daar samen met Briels naar toe
te kunnen gaan niet onder stoe
len of banken. „Het is ontzet
tend leuk om gevraagd te wor
den voor zo'n beurs. Ik zie het
echt als één groot avontuur."
Dat ze voor de New Yorkse
kunstbeurs in februari vijftien
werken moet maken, jaagt haar
geen schrik aan. Mits ze tijdens
het schilderen maar jazzmuziek
van pianist Cor Bakker kan
draaien „Ik werk graag onder
stress. Dat heb ik aan mijn vroe
gere werk in de horeca overge
houden" Van Kotoun wordt
verwacht dat ze voor haar Ame
rikaanse avontuur doeken met
mensenfiguren en paarden
maakt. „Dat past uitstekend in
mijn stijl. En verder heb ik alle
vrijheid.
Ton Schröer: „Je kunt niet zomaar met een domeinnaam rommelen om makkelijk geld te verdienen."
foto Marijke Folkertsma
werkt hadden. Dat ging niet op. Je kunt
wel proberen cle naam Coca Cola te
claimen en te registreren maar daar
kom je natuurlijk niet mee weg. Boes
veld heeft blijkbaar niet in de gaten ge
had datje niet zomaar met een domein
naam kunt rommelen om makkelijk
geld te verdienen."
Boesveld ontkent ten stelligste dat hij
zich heeft laten leiden door hebzucht.
Uit het antwoord op de vraag hoe hij er
dan toch op is gekomen de naam van
zijn voormalige leverancier te misbrui
ken, blijkt dat de man uit de Achter
hoek niet voor één gat te vangen is. „Ik
was een paar j aar geleden van plan een
experiment te doen met mosterd in ton
netjes. Dus leek die naam 'tonsmosterd'
me wel aardig." Sinds enkele dagen is
Boesveld, die zelf ook een rechtsgeleer
de consulteerde, van gedachten veran
derd. „Ik heb dom gehandeld", meldt
hij berouwvol in een tongval die sterk
aan die van de grappenmaker Herman
Finkers doet denken.
Schröer mag dus duizend euro tege
moet zien. Hij heeft zelf intussen een re
kening van 3500 euro aan zijn Haagse
advocaat voldaan. Mogelijk krijgt hij
van dat geld een deel terug omdat de ju
ridische inspanningen van Op 't Ende
voortijdig konden worden beëindigd.
Maar Schröer schiet er hoe dan ook een
paar duizend euro bij in. Hij zou via een
bodemprocedure kunnen proberen als
nog recht gedaan te krijgen in de vorm
van een hogere schadeloosstelling.
Maar daar ziet hij wel een beetje tegen
op. „Niet dat ik er slecht van slaap,
maar zoiets büjft toch in je gedachten
spelen en dat vind ik niet prettig. Ik
concentreer me liever op mijn gewone
werk. Ik denk er daarom sterk over de
zaak nu maar te laten voor wat die is."
Landschap van Rijnhard Schregardus. foto Lex de Meest?
door Ernst Jan Rozendaal
GRIJPSKERKE - Landschap
pelijk is het thema van de laat
ste tentoonstelling van dit jaar
in boerderijgalerie De Osseberg
in Grijpskerke. Het is ook de
laatste expositie in het kader
van het Jaar van de Boerderij.
Alle exposanten zijn lid van de
Zeeuwse Kunstkring.
Aan de kunstenaars van de
kunstkring is het thema wel toe
vertrouwd. Zij zijn avontuurlijk
genoeg om een voor de hand lig
gende invulling te vermijden.
Wie een reeks van aquarellen
van weidelandschappen of
boomdijken verwacht, kan De
Osseberg beter links laten lig
gen. Het onderwerp is veel fan
tasievoller aangepakt. Soms
zelf zo, dat je je kunt afvragen of
het term landschappelijk de la
ding nog wel dekt. Christel Wij-
land draagt bijvoorbeeld een
vierluik bij getiteld 'De straat
van Gibraltar'. Dat suggereert
nog wel een landschap, maar de
kunstenares heeft in rood, zwart
en wit grafische vormen weer
gegeven. Een erg mooi letter
landschap, maar niet letterlijk
een landschap.
Bij de meeste kunstenaars is die
link naar de werkelijkheid er
wel. Uit het een schilderij van
Leen van Duivendijk en beelden
van Cobi Boone wordt duidelijk
dat een landschap in Zeeland
ook water is. In 'Exploring the
blue, in search of you' heeft Van
Duivendijk golfbewegingen
weergegeven, maar zoals de ti
tel al duidelijk maakt beoogt hij
veel meer dan een weergave van
de werkelijkheid. Ook Boone
vertelt als ze golven uitbeeldt
meer dan het verhaal van de zee.
Haar gaat het veeleer om het
contrast tussen beweging en
stilstand, tussen vluchtigheid
en massaliteit.
Indrukwekkend zijn de 'Land-
vormen' die Jorien Brugmans
heeft geschilderd. Het zijn vier
luiken waarin facetten van een
duinlandschap zichtbaar zijn.
Grote vlakken beige, blauw en
zwart, met subtiele randen
helmgras. Het zijn sterke, stoere
schilderijen.
Dat geldt ook voor de vier land
schappen die Rijnhard Schre
gardus bijdraagt. Hij heeft dui
delijke verwijzingen naar de
mythologie, die zijn schilderij en
doorgaans zo herkenbaar ma
ken, nagelaten. Ook is hij in de
ze werken zuiniger met het ge
bruik van materialen als zand
om de oppervlakte structuur te
geven. De werken zijn er niet
minder krachtig om.
Opvallend zijn ook de bijdragen
van Els van Baarle en Marie-
Louise Kommers. 'Zeeuwse
kust' heet de lange, doorschij
nende lap textiel die eerstge
noemde bijdraagt. Prachtig zijn
daarop paalhoofden weergege
ven. Leuk is ook haar serie 'De
kleuren van zuid-west-Neder-
land'. Daarop heeft ze kaart?:
uit een atlas, die door middi
van kleuren bijvoorbeeld
aanwezigheid van waters!*
men weergeven, met textiel be-
werkt. Kommers toont reliéu
van paarden, fossielen en h
dende dames. Het zijn afbeet
dingen op gebakken klei, 8
ogen als vondsten uit de oud;
heid. Is het landschappelijk
Wel als je redeneert dat zeiette
lijk het landschap in hand?
heeft wanneer ze haar kun-'
maakt, net als keramiste Tess
Braat van wie enkele moot
schalen te zien zijn.
Het voert te ver iedereen te no?
men. De selectie mag duidelij»
maken dat de tentoonstelling!1
De Osseberg veelzijdig, verras
send en gevarieerd is.
Expositie: 'Landschappelijk', d*"
kunstenaars van de Zeeuwse Kw*
kringt/m 3 januari in De Ossebt
in Grijpskerke bij Sint Laurw
open di t/m za van 14.00-17.00 ift'
(25 en 26 dec en 1 jan gesloten),
gen om er later een mooie prijs voor te
kunnen vi'agen. „Dat registreren van
intern etna men is een tijdje een hype ge
weest. Een paar jaar geleden hebben
wat snelle jongens geprobeerd aan de
haal te gaan met de namen die vervol
gens gekocht konden worden door de
ondernemers die daar al jaren mee ge-
Helma Kotoun is druk bezig met werken voor de New Yorkse Art Expo. foto Marijke Folkertsma
door Piet Kleemans
MORIAANSHOOFD - Het gaat
hard met de Schouwen-Duive-
landse kunstenares Helma Kot
oun. Haar werk was al te zien op
internationale exposities in
Finland en Italië en in februari
volgend jaar gaat ze naar Ame
rika. Kotoun is uitgenodigd om
vijftien werken te showen op de
prestigieuze meerdaagse kunst
beurs Art Expo in New York.
Kotoun begon veertien jaar ge
leden als hobby met schilderen.
Later werd ze lid van schilders
club Perspectief onder leiding
van beeldend kunstenaar Kees
van de Wetering en ging lessen
volgen aan de Vrije Academie in
Rotterdam bij Mart Bechtold.
Enkele jaren geleden kwam
haar carrière in een stroomver-