Dat landschap, die luchten, dat licht! VI Wil Vraag antwoord Reis hoeken Valluik zaterdag 6 december 2003 Worpswede ligt circa 25 km ten noordoosten van HTV Bremen Vanaf de Weyersberg, een kleine heuvel aan de rand van Worpswede, heb je een prachtig mJÊL uitzicht over het Teufelsmoor. Het Teufelsmoor heeft niets met de duivel te maken. Het vlakke land tussen de riviertjes Wümmen en Oste was wat de Duitsers noemen een 'doves' land: saai en onvruchbaar. Halverwege de achttiende eeuw werd het gebied ontgonnen en in cultuur gebracht. En dat was duvels hard werken en weinig verdienen. Van doves Moor (moeras) naar duvels Moor werd het al gauw Teufels moor. Door de kanalen en de paden die het doorkruisen, is het gebied een waar eldorado voor kanoërs en toerfietsers die kunnen kiezen uit een reeks bewegwijzerde routes. De lengte van de tochten varieert van 12 tot 45 kilometer. Meer informatie Worpsweder Touristik, Bergstrasse 13, 27726 Worpswede, Duitsland, tel. 0049-479 295 012 1, e-mail info@worpswede.de. Avontuur bestaat nog Toeristen verkennen het bos bij Worpswede. Door de kanalen die het doorkruisen, is het gebied een waar eldorado voor kanoërs. Foto's JOOST KRÜGER Dankzij het scherpe licht kijkje, zover het oog reikt, over een vrijwel boomloos landschap met daarboven prachtige wolkenpartijen. Puur natuur. Zelfs windmolens, die in Duitsland als paddestoelen uit de grond schieten, of hoogspanningsmasten zijn in Worpswede in de verste verte niet te zien. In het museum hangen verschillende werken van kunstenaars die door de jaren heen in het dorp Worpswede hebben gewoond. DoorRINDERT PAALMAN Het moet een onoog lijk dorp zijn ge weest, eind 1800, troosteloos en ar moedig, en ook zo dicht tegen de rand van het veen. Een dorp van kleine boertjes en turfste kers. Maar Heinrich Vogeler, jong kunstenaar uit Düsseldorf, was er meteen helemaal weg van toen hij er op uitnodiging van een vriendin voor het eerst kwam. Dat eenzame vlakke landschap! Die prachtige luch ten! Dat scherpe licht! 'Es ist be- zaubernd', schreef hij aan vrien den. Niet veel later vestigde hij zich metterdaad in Worpswede. In zijn kielzog volgden andere kunstenaars, aanvankelijk nieuwsgierig door zijn verhalen maar al snel even enthousiast als hij. Onder aanvoering van Ot to Modersohn sloten ze zich aan een tot tot een groep: de Worps weder schilderskolonie. Hun eerste grote gezamenlijke ten toonstelling in Bremen, in 1895, werd als matig beoordeeld. maar dezelfde expositie later dat jaar in München was een groot succes. Vanaf dat moment was de naam van Worspwede als kunstenaarsdorp gevestigd en had het een magische aan trekkingskracht op andere kun stenaars. 'Worpswede, Worsp wede., Worpswede...het is een wonderland', schreef de kunste nares Paula Becker in haar dag boek, toen ze er schilderlessen volgde. En de dichter Rainer Ma ria Rilke die er een tijd lang woonde en een speciaal boek over Worspwede schreef, had het over 'een hemel van onbe schrijfelijke veranderingen en grootte.' In Duitsland is Worpswede -on geveer 25 kilometer ten noord oosten van Bremen- een begrip en heeft het een status vergelijk baar met die van Barbizon in Frankrijk en Bergen in Neder land. Het is tot op de dag een dorp gebleven waar kunste naars, vooral schilders, etsers en beeldhouwers, wonen en werken, ook al hebben die nooit meer de faam bereikt van de eer ste generatie als Vogeler, Fritz Schilderskolonie bracht Noord-Duitse Worpswede roem Maclcensen, Hans am Ende, Fritz Overbeck, Paula Becker en Modersohn. Jaarlijks bezoeken meer dan een half miljoen mensen het plaatsje vanwege de talrijke mu sea en galeries die het herbergt. Maar het zijn niet alleen de kunst en de bijzondere architec tuur waar ze op afkomen. Ook de omgeving, het schilderachti ge en magische Teufelsmoor, trekt veel bezoekers. Het gebied is een paradijs voor kanoërs, fietsers en natuurliefhebbers. Fascinerend landschap Worpswede is niet synoniem voor een bepaalde schilderstijl of-school, zoals Bergen en Barbi zon dat waren. Daarvoor ver schilden de schilders uit de eer ste periode te veel van elkaar in ideeën, overtuigingen en ambi ties. Maar ze waren allen gefasci neerd door hetzelfde thema: het landschap. De samenhang van de groep brokkelde ook al vrij snel af. De een na de ander ging zijn eigen weg en al voor het uitbreken van de Eerste We reldoorlog hield de kolonie in feite op te bestaan. Heinrich Vogeler en Otto Mo- dershon gelden als de beroemd ste vertegenwoordigers van de groep. Vogeler, vaak afgeschil derd als een romanticus en dro mer, woonde en werkte op de Barkenhoff, een boerderij even buiten Worspwede waarvan hij de voorgevel in Jugenstil-stijl had laten veranderen. Het huis was het trefpunt van vele kun stenaars. Hoewel hij een van de grondleggers was van de kunste naarskolonie, paste hij eigenlijk helemaal niet in de groep. Hij schilderde weliswaar, maar ont wierp daarnaast ook serviezen, meubels en decors. Vogeler trouwde de piepjonge Martha. Martha was zijn favoriete muze, zijn inspiratiebron en werd vaak op zijn schilderijen afge beeld. Ze ontwikkelde zich tot een geëmancipeerde vrouw. In 1920 verbet ze Vogeler en ver huisde ze met haar dochters van de Barkenhoff naar Haus im Schluh, een paar kilometer ver derop. Ze nam bijna al het werk van Vogeler mee -schilderstuk- ken en meubilair- als ook werk van andere kunstenaars. Het huis werd al gauw een nieuwe ontmoetingsplaats voor kunste naars. Logeren in museum Tegenwoordig is Haus im Schluh, waar twee achterklein kinderen van Martha Vogeler de scepter zwaaien, een museum, deels kunst- deels Heimatmu- seum. Ook dient een gedeelte als hotel-pension. De gast ont bijt er in een kamer behangen met schilderijen van Vogeler, waaronder diens beroemde Frühling, een portret van Mart ha. Met de Barkenhoff, waar het hele jaar door grote wisselende exposities worden gehouden, behoort Haus im Schluh tot de oudste en mooiste musea van In museum Am Moder- sohn-Haus zijn van de belang wekkendste schilders van de groep vele werken onderge bracht, zodat men een goed overzicht krijgt. Worpswede. Van artistiek gro ter belang echter is het museum Am Modersohn-Haus aan de hoofdstraat van Worpswede. Vanaf de straat is de moderne nieuwbouw nauwelijks zicht baar, zo geraffineerd is het ach ter het historische huis gekop peld. Hier zijn van de belang wekkendste schilders van de groep vele werken onderge bracht zodat men een goed over zicht krijgt. Het huis was van 1897 tot 1921 de woon- en verblijfplaats van Otto Modersohn. Na de dood van zijn eerste vrouw trouwde Modersohn in 1901 met Paula Becker, die zich enkele jaren daarvoor in Worpswede had ge vestigd om schilderlessen te ne men. Het paar heeft er niet lang gewoond. Paula Becker stierf in 1907 in het kraambed. Ze liet een enor me productie na: zevenhonderd olieschilderijen en duizend teke ningen. Bij leven had ze maar drie schilderijen verkocht, aan onder anderen Vogeler en Rilke. Nu hangen haar werken in mu sea over de hele wereld. In het Modersohn-Haus zijn er vijftien te zien; een groot deel van haar collectie hangt in de Kunsthal in Bremen. Modersohn verhuisde na Beckers dood naar Fischerhude, vijftien kilometer van Worspwe de, maar keerde regelmatig te rug. In Fischerhude, dat authen tieker en intiemer is dan Worps wede, is het Otto Moderso- hn-museum gevestigd. Het werd in 1974 op initiatief van de nazaten opgericht. In de loop der jaren is het tweemaal uitgebreid. Het museum toont niet alleen werk uit de tijd dat Modersohn in Noord-Duitsland woonde - tot halverwege de ja ren twintig - maar ook uit de pe riode dat hij Beieren leefde, tot zijn dood in 1943. Ook van Pau la Becker-Modersohn zijn schil derijen tentoongesteld. F' Avontuur bestaat nog, zo blijkt tel kens weer. Twee Bel gische vrienden bes luiten per auto door Afrika te rijden. Na het nodige sponsor geld bijeen gesprok keld te hebben, ver trekken Gert Duson en Chris Portman in september 2002 rich ting Kaapstad. Onder weg komen ze veel 1-t™ Europese toeristen tegen, vooral Neder landers, die een soortgelijke reis maken. Per moderne terreinwagen of motor, en niet in een twintig jaar oude eend (in Vlaanderen 'geit' genoemd), zoals de Belgen. Het duo ont moet mensensmokkelaars, verdwaalt in de Sahara, beklimt de Kilimanjaro en logeert in Namibië in een dure privé lodge. Zes maan den reizen blijkt ook anderszins een openba ring: Duson en Portman merken hoe corrup tie hoogtij viet, blanke toeristen worden afge perst en misbruik wordt gemaakt van interna tionale hulporganisaties. 'Ik ben geen Paul Theroux' verontschuldigt Gert Duson zich bij voorbaat. Maar 'Een vreemde eend in Afrika' laat zich prima le zen. Duson vermijdt dagboekfragmenten en te veel technische details, waardoor het boek ook goed te verteren is voor wie niet in een oude auto door Afrika crost. Gert Duson: Een vreemde eend in Afrika. Uitgeverij Terra-tannoo, 17,95 euro, ISBN 9020954164. Ijskoud de beste Wat doe je als stadsvrouw van midden der tig, na een leven vol mislukte relaties, sigaretten en drank? Dan ga je op zoek naar jezelf. Het liefst onder extreme omstandighe den, lopend naar de zuidpool bijvoorbeeld. En dat, terwijl haar wintersportervaring niet verder reikt dan een georganiseerde skivakan tie in Bulgarije. Hoewel de Britse Catherine Hartley niet bepaald het prototype van de stoere poolreiziger is, wordt ze toch geaccep teerd als lid van een Antarctica-expeditie voor amateurs. Met veel humor beschrijft ze haar ervaringen, het eentonige landschap en het gebrek aan afleiding, maar ook de triomf als ze het einddoel haalt. Om zich vervolgens in een tweede avontuur te storten, namelijk de noordpool. Interessant is het te lezen hoe verschillend de beide polen zijn, zowel qua temperatuur (de noordpool is veel kouder), qua landschap (de noordpool is drijvend ijs) en wat betreft het middelpunt. Dat is er na melijk niet, althans niet gemarkeerd, zodat het zelfs nog enig zoeken kost om het echte 'noordpoolpunt' te vinden. Catherine Hartley: Een ijskoud avontuur. Uitgeverij BZZTÓH, 18,50 euro, ISBN 9045300435. ALICE PLEKKENPOL Verrassende accommodatie Wij willen met de hele familie een weekend weg. Weten jullie een verrassende accommo datie? Rien van den Anker, hoofd Pers PR TRN: 'Het was een tijdje tuttig maar cocoonen met vrienden of familie kan weer helemaal. Voor de ene groep telt het bij elkaar zijn, ter wijl anderen er even helemaal uit willen in een aparte locatie. Tegenwoordig kan je bij voorbeeld met de hele club overnachten in een kerk, zoals de Kerkuil in Gasselternij- veen. Ook leuk is slapen in een tjalk of een éénmastklipper. En in het monumentendorp Orvelte ligt De Borckerhof. Stapje hier naar buiten dan lijkt het alsof je terug in de tijd bent gegaan. Men loopt hier in klederdracht en het vervoer gaat per koets.' Deze en andere groepsaccommodaties zijn te vinden op www.nlqroepsaccommodaties.nl. De uitdrukking werd geboren tij dens een eerste bezoek aan Boe dapest. Nadat we de koffers in het hotel hadden achtergelaten, trokken we de stad in. Zo liep ik samen met mijn vriend Dennis door de straten, zonder plan, gewoon hier links en daar rechts en we zien wel waar we uitkomen. Als verse toerist heb je vaak nog die welwil lendheid om een onbekende plek mooi of bijzonder te vinden. Hoopvol wijs je elkaar op dingen die anders zijn dan thuis. Na een uur wandelen waren we op een wat hoger gelegen plein beland, met uitzicht op een stukje Boedapest. We gingen op een muur tjezitten en keken naar beneden. Kijk', zei ik. 'Een tram.' En wat een bijzondere kleur. Het lijkt wel vanillevla.' Het voertuig stak in elk geval goed af tegen een rij door schoorsteenrook en luchtver vuiling beroete gevels. De volksdemocrati- sche industrie nam het niet zo nauw met de uitstoot van gassen. Het begon zachtjes te regenen. "Wat vind je ervan, tot nu toe?' vroeg ik. Dennis dacht na. Het heeft een hoog Luikgehalte', zei hij tenslotte. Ik begreep wat hij bedoelde. Als er een ver kiezing was voor de Meest Ongezellige Stad van Europa, zou Luik mijn stem krijgen. Dat is niet gebaseerd op diepgaand onder zoek. Ik ken Luik alleen van het er door heen rijden, op weg naar andere oorden. In mijn herinnering is de lucht dan altijd loodgrijs en de wolken wenen. Luik huilt vaak. Er valt ook weinig te lachen, als je naar de bebouwing langs het water kijkt. Maar ik vrees dat Luik grote oren heeft en een lang geheugen. Op de één of andere manier weet de stad dat ik onaardige din gen over haar gedacht en gezegd heb. Zij zon op wraak. Ik zou anders niet kunnen verklaren hoe het komt dat ik er vorige weëk zo vreselijk verdwaald ben. Via Maas tricht was ik met de auto onderweg naar Pa rijs. Tegen de tijd dat ik Luik bereikte was het vijf uur 's middags en het werd snel don ker. Ook deze keer hadden mijn ruitenwis sers heel wat hemelwater te verwerken. Pa rijs of Lille, dat was de goede richting, onge twijfeld zou dat ergens aangegeven staan, dacht ik optimistisch. Maar nergens een bord te bekennen. Luik lachte in haar vuistje. Vooral toen ik uitein delijk op de snelweg naar Aken terecht kwam en besefte dat er iets heel erg ver keerd was gegaan. Ik nam de eerste de bes te afslag. Na een eindeloze tocht door grauwe buiten wijken kwam ik weer in Luik terug. Met de neus plat tegen de voorruit speurde ik naar aanwijzingen. Inmiddels had de stad alle andere borden die voor mij van belang wa ren ook verstopt. 'Ik zal nooit meer iets le lijks over Luik zeggen', prevelde ik schuld bewust, 'hand op mijn hart.' Het moet gezegd. Luik ïs niet haatdragend. Parijs rechtsaf, wees mij opeens een piep klein bordje. 'My preciousmiljoenen er voor de laatste keer op te wijzen dat het overwel digende landschap, de re gisseur en vele spelers Nieuw-Zeelands zijn hangt op Wellington Airport een enorme verbeelding van ('My precious') Gollum, een karakter uit de boe ken. De film Lord of the Rings van Peter Jackson heeft meer toeristen naar Nieuw-Zeeland gehaald dan welke miljoenencam pagne ook. Zo velen, dat men bij Tourism New Zealand ldjkt of hier en daar de rem er niet op moet worden gezet. Op 18 december gaat het laatste deel - 'The return of the King' - van het majestu euze Tolkien-drie- luik overal ter we reld op het doek. Uiteraard ook in Wellington, dat vo rig jaar de verzeke ring kreeg van de première van de première. Daarna zullen overal ter wereld weer miljoe nen naar de biosco- De goede tovenaar Gandalf uit 'Lord pen stromen. Om of the Rings'. Slagharen in de prijzen Het al vele keren onderscheiden at tractiepark Slagharen heeft weer een bekertje erbij in de kast. In Or lando Florida besliste de juiy van de IAAPA, de overkoepelende orga nisatie van attractieparken (5000 le den) dat het Nederlandse park uit Overijssel zilver had verdiend. Slag haren met 5000 bedden en 1,2 mil joen bezoekers moest de Enchan ted Kingdom van de Filippijnen la ten voorgaan. Curagao ziet ze vliegen In oktober 2003 vlogen meer Neder landers dan ooit naar Curasao voor een vakantie. Het aantal toeristen uit ons land nam toe met 68,9%, van 5153 bezoekers in oktober 2002 tot 8703 in dezelfde maand dit jaar. Het gaat trouwens hele maal goed met het ABC-eiland als bestemming voor de relaxende mens, in totaal kwamen er in okto ber bijna 21.000 toeristen, een stij ging van 18,2 procent. De Europese markt pluste met bijna zestig pro cent. De lage vliegprijzen en de ster ke euro hielpen zeer. Ook Aruba meldde voor dezelfde maand een fikse stijging, ruim 43 In de eer ste tien maanden van dit jaar heb ben in totaal 29.409 Nederlandse toeristen vakantie gevierd op Aru ba, ten opzichte van vorig jaar is dit een stijging van ruim 27%. In totaal werd Aruba tussen januari en okto ber 2003 door meer dan 531.000 toeristen bezocht. Kerstcircus op het web Op veel plaatsen in Nederland zijn in de komende weken kerstcircus sen te vinden, klein en groot, maar altijd vol bezieling. Om nu een beet je uit te vinden waar in eigen omge ving een circus neerstrijkt of welke bij voorbeeld zijn uitverkocht heeft i Gera de Leeuw, die een eigen tekst- I bureau heeft samen met webmas ter Ricardo van der Blom www.cir- cus-web.nl door de telefoonlijnen gestuurd, een leuk initiatief. Wantf de belangstelling voor het feno meen kerstcircus groeit enorm, i Nog meer weten? Tel: 010-591.10.08 of 06-51.46.29.53 enj ook qera@circus-web.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39