Havenpark blijft weer ijsbaanloos
A
Hé verplegende
Zin in een wer
PZC
ook boxsprings!
Bakelaar nieuwe
wethouder financiën
voor Goedereede
de Zonnebloem6
.If
Zierikzee Ondernemers Collectief (ZOC) krijgt financiering opnieuw niet rond
Burgemeesters zijn tegen tolheffing
iü 111
't c
Recreatiegebied ontstaat
door water in de polder
auping
WIE HELPT BIJ
HARTSTILSTAND?
GEEF U OP
VOOR DE CURSUS
REANIMATIE
Meer informatie?
donderdag 4 december 2003
door Inge Heuff
ZIERIKZEE - Ondanks eerdere
stellige berichten komt er ook
dit jaar geen ijsbaan op het Ha
venplein in Zierikzee. Het Zie
rikzee Ondernemers Collectief
(ZOC) krijgt de financiering op
nieuw niet rond. Initiatiefne
mer J. Meerdink ziet het draag
vlak wel groeien en verwacht
dat de ijsbaan er uiteindelijk zal
komen.
Al twee jaar wordt er gesproken
over een ijsbaan die vanaf zes
december tot en met het einde
van de kerstvakantie op het Ha
venplein in Zierikzee moet ko
men. Was er vorig jaar te laat be
gonnen aan de financiering van
het project, dit jaar werden de
eerste voorbereidingen al vroeg
getroffen. Toch lukte het de
werkgroep van het ZOC niet om
voldoende middelen binnen te
halen. „Een ijsbaan van 600 m2
kost honderdduizend euro",
legt initiatiefnemer J. Meerdink
uit. „We willen dat bedrag bin
nen zien te krijgen door recla
me-inkomsten, sponsoring, in
komsten door kaartverkoop en
activiteiten en door bijdragen
van de leden van het ZOC en alle
andere winkeliers. Met name
die reclameopbrengsten en
sponsoring vielen tegen omdat
bedrijven momenteel wat hui
verig zijn om te investeren in een
dergelijke evenement." De
werkgroep kreeg uiteindelijk
ongeveer zestig procent van de
benodigde kosten bijeen en dat
was te weinig. Een ander pro
bleem is dat alle kosten vooruit
betaald dienen te worden. Dat
houdt in dat het ZOC een deel
van de kosten, namelijk de te
verwachte inkomsten uit en
treegelden, moet voorschieten.
De ondernemersvereniging
heeft echter geen budget voor
een dergelijke voorinvestering.
Draagvlak
Meerdink merkt dat het draag
vlak voor de ijsbaan groeiende
isWas de ontvangst van het idee
vorig jaar behoudend, dit jaar
wilden meer mensen hun schou
ders er onder zetten. „In Zierik
zee moet je altijd alles eerst een
tijdje in de week zetten voordat
er iets gebeurt. Die ijsbaan komt
er echt wel. Binnenkort gaat de
werkgroep de gang van zaken
evalueren en een lijn uitzetten
voor volgend j aar. "Uit gesprek
ken die de gemeente vorig jaar
organiseerde met de weekmarkt
en andere belanghebbenden op
het Havenplein is in elk geval
gebleken dat men niet afwij
zend tegenover een ijsbaan voor
vijf weken staat. „Het wordt
dan ook iets moois', vindt
Meerdink. „Een ijsbaan met al
lure, stijlvol en sfeervol. Warme
chocolademelk, warme wijn,
versgebakken wafels, vuurkor-
ven, een echt winterevene-
ment." Meerdink denkt er een
goed toeristisch product mee te
introduceren waar zowel de vele
toeristen tijdens de kerstvakan
tie als de eigen bevolking van
kan genieten.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De invoering
van tol op de tunnelroute tussen
Midden-Zeeland en de Belgi
sche grens is een 'onzalig plan'.
Burgemeester J. Mulder van
Hulst noemt het 'de zottigheid
ten top en dodelijk voor
Zeeuws-Vlaanderen'. De bur
gemeesters van de 'tunnelge
meenten' Terneuzen en Borsele
serveren het idee af als een be
dreiging voor de concurrentie
positie van het Sloegebied en de
Kanaalzone.
Gedeputeerde T. Poppelaars
heeft zijn plan als proefproject
bij minister K. Peijs van Verkeer
en waterstaat op tafel gelegd.
Het past, volgens hem, helemaal
in het voornemen van de minis
ter om de weggebruikers na
2007 een kilometerheffing op te
leggen. Directeur T. Buis van de
NV Westerscheldetunnel rea
geert voorzichtig. „Als op die
manier de verdubbeling van de
Sloeweg en de Tractaatweg en
de aanleg van de kanaalkrui
sing bij Sluiskil kunnen worden
versneld, zou dat voor ons als
tunnelexploitant natuurlijk een
goede zaak zijn", aldus Buis. Hij
vindt het overigens prematuur
nu al te praten over participatie
van de tunnel bij de tolinning.
„Participeren is voor mij nu een
stap te ver. Meedenken willen
we natuurlijk wel."
Burgemeester Mulder van Hulst
liet gistermiddag, tijdens een
vergadering van de Brabants-
Zeeuwse Werkgeversvereniging
geen spaander heel van het tol-
plan. „Het zou voor het eerst
zijn dat tol zou worden geheven
voor een provinciale weg. Stel je
voor: we betalen al tol voor de
Westerscheldetunnel, daar zou
straks die tolweg bij komen en
vervolgens wordt er ook nog een
ilPllK
door Famke van Loon
GOEDEREEDE - Het college
van de gemeente Goedereede is
weer compleet. T. Bakelaar van
de PvdA is door een meerder
heid van de gemeenteraad be
noemd als wethouder financiën.
Hij neemt de plaats in van voor
malig wethouder P. Grinwis van
de Vereniging Gemeente Belang
(VGB), die begin november door
de fracties naar huis werd ge
stuurd.
De bestuurlijke commotie in
Goedereede onstond rond een
vermogensverklaring van 5,67
miljoen euro, die door de ge
meente in 2000 is afgegeven
voor de bouw van twintig lood
sen van vismijn United Fish
Auctions (UFA). In deze visaf-
slagen werken die van Stellen
dam, Colijnsplaat en Scheve-
ningen nauw samen. De
omstreden garantstelling is des
tij ds ondertekend zonder mede
weten of goedkeuring van het
college of de gemeenteraad.
Wethouder Grinwis heeft vorig
najaar, toen de verklaring on
verwachts opdook, wél overleg
gevoerd met de bank. Van dit
overleg was alleen
burgemeester C. Sinke op de
hoogte. De andere wethouders
en de gemeenteraad waid
hierover niet ingelicK'
Dit achterhouden van inform;
tie kostte de wethouder financ.
en begin november de politie!?
kop. Deze week heeft de
meenteraad met 13 stemr
voor en twee blanco stemr
zijn opvolger benoemd: T. Balt
laar (PvdA). Gezien de gangd
zaken rond het wegsturen va
Grinwis, waarbij coalitie-par.
CDA zich te elfder ure tegen:
wethouder keerde, ziet de V(3
er volgens fractievoorzitter}
Feller weinig brood in een nie.'
we wethouder te leveren. „Dis
delijk mogezijn dat ons vertrw
wen in de collega's van het CD]
een grote deuk heeft opgei:
pen."
Zodoende keert de PvdA nuit
rug in de coalitie. Het is teve»
een opvallende benoeming or
dat Bakelaar ten tijde van der
gifte van de vermogensverkt
ring ook al wethouder finance
was. Bij zijn laatste benoemt
hebben verschillende partij-;
wél gehamerd op een gedegene
voorspoedig onderzoek naar:
totstandkoming van de verm;
gensverklaring. De bedoeling:
dat het vernieuwde college:
het eerste kwartaal van 201
wat dat betreft openheid va
zaken zal geven.
Tolheffing op de hele tunnelroute zou onder meer de verdubbeling van de Tractaatweg kunnen financieren.
foto Wim Kooyman
kilometerheffing van toepas
sing. Het zou enorme conse
quenties hebben voor dit
gebied." Ook zijn collega's J.
Gelok van Borsele en J. Lonink
van Terneuzen zien niets in de
heffing. „Hoewel de creativiteit
van de gedeputeerde me wel
aanspreekt, verwacht ik een
hoop problemen. Je zult sowieso
maatregelen moeten nemen te
gen sluipverkeer via het slui-
zencomplex in Terneuzen en
bijvoorbeeld ook via Sas van
Gent."
Verbaasd
Hij weerspreekt de vaststelling
van gedeputeerde Poppelaars
dat de verdubbeling van de
Tractaatweg het minst urgent is
van de drie knelpunten, die zijn
ontstaan sinds de ingebruikna
me van de Westerscheldetunnel.
„Natuurlijk is er daar ook een
fikse toename van het verkeer,
net als op de Sloeweg. Die twee
knelpunten zijn onlosmakelijk
met elkaar verbonden." Burge
meester Gelok is hooglijk ver
baasd over het voorstel van
Poppelaars aan minister Peijs
en wijst het alleen al uit econo
misch oogpunt van de hand.
„Wij wisten hier helemaal niets
van, terwijl we toch al geruime
tijd in gesprek zijn over een op
lossing voor een betere afwikke
ling van het tunnelverkeer. Dit
komt echt helemaal uit de lucht
vallen en je moet je afvragen of
het idee überhaupt uitvoerbaar
is." Ook Gelok vreest dat auto
mobilisten uit zullen wijken
naar sluipwegen.
Fonds
Net als de burgemeesters vindt
woordvoerder K. Buuts van de
EVO, de ondernemersorganisa
tie voor Logistiek en Transport,
dat de regio niet moet opdraaien
voor een typische taak van de
Rijksoverheid. „Voor dit soort
zaken bestaat toch een landelijk
fonds, waaraan wij allemaal
flink meebetalen, om het maar
eens vriendelijk te zeggen. Ik
vind dit een onzalig plan en
vraag me af waaróm in Zuid-
West-Nederland zo'n kwestie
anders zou moeten worden aan
gepakt dan elders in het land."
Buuts vindt het ook in strijd met
pogingen vanuit de regio om be
drijven én mensen te trekken.
„En zo'n tolheffing beïnvloedt
het vestigingsklimaat zeker niet
positief." Secretaris P. Geert-
man van de Zeeuwse Commissie
Transport Infrastructuur ten
slotte wijst erop dat het logistie
ke bedrijfsleven principieel te
gen kostenverhogingen is. Hij
wil eerst de concrete voorstellen
afwachten.
WÊÊtÊÊÊKBtÊBÊÊÊÊÊÊBSBSÊÊ
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Door water in
te laten in de Wilhelminapolder
tot aan de A58 bij Arnemuiden
ontstaat een groot gebied voor
verblijfs- en dagrecreatie. Cam
ping de Witte Raaf kan dan in
zuidelijke richting uitbreiden.
De Muidenweg moet daarvoor
verlegd worden.
Dat blijkt uit Deelgebiedsvisie
Oranjeplaat van de gemeente
Middelburg. Om meer recreatie
toe te staan is het wel nodig dat
de landingsbaan van Vliegveld
Midden-Zeeland te draaien en
te verharden. B en W van Mi:
delburg hebben het archil?
tenbureau Karelse van der Ms
uit Rotterdam gevraagd e
ruimtelijke visie te ontwikkel;
voor het gebied Oranjeplar
Uitgangspunt is dat het eilaa'
Lemmerplaat een open, grot:
long blijft. De openbare oevt
bevinden zich aan de ranè
vanhetVeerseMeerendeprir.
te oevers zijn terug te vinder:
het binnengebied. De Orar
plaat zelf blijft behouden;
terrein voor de dagrecrea:
Rondom het Hotel van Betert
mag wel een nog nader aan
wijzen deel bebouwd worden
Auping weet wat mensen willen:
Kom kijken, proeven, voelen, liggen, kiezen.
GOES De Vlijt Bedden, Beestenmarkt 12
Hoe meer je aan een ander geeft, hoe rijker je wordt. Denk je eens
in dat je een bijdrage hebt geleverd aan de kansen van kinderen
op een normaal leven. World Partners maakt dat mogelijk door
projecten te realiseren die samen met de lokale bevolking wor
den opgezet. In India is dat een zijderupsenproject ter ondersteuning
van de lokale kostschool. Met de winst helpen we de mensen m
de regio aan de eerste levensbehoeften. We hebben uw steun hard
nodig bij het opzetten van nog veel meer projecten. Er is nog zoveel
te doen. En het mooie is: je krijgt er als mens ook nog wat voor
terug. Dal noemen ze bij World Partners nou een win/win situatie.
World Partners werkt vanuit een christelijke visie.
Xe ondersteunt bedrtjfsprojecten in tweede- en derdewereldlanden, niet financiële
bijdragenpersoonlijke inzet en gebed van (christen) zake e t
Stichting World Partners
Wilt u zich als World
Partner inzetten itoorÈ
duurzaam partnership I
met óndernemers?
Of wilt u graag meer
informatie?
Neem dan contact op
met World Partners
(0317)31 77 65.
Groen en daalseweg 35
6871 CN Renkum
Tel. 31-(0)317-31 77 65
Fax 31-(0)317-31 81 15
Postbank 2393646
ABN-AMRO 409547352
info@woridpartners.org
www.worIdpartners.org
Als u morgen getuige bent van een hartstilstand,
wilt u dan hulpeloos toeschouwer zijn of geoefend
hulpverlener?
Reanimatie is levensreddend. Maar kan niet uit
een boekje geleerd worden. Geef u op voor een prak
tische cursus die gemiddeld zo'n 4 tot 6 uur duurt.
Toelatingseisen zijn er niet. En zo'n cursus is
natuurlijk vooral belangrijk voor familieleden van hart
patiënten, maar ook voor brandweer, politie, portiers,
sporttrainers, winkelpersoneel, mensen van het
openbaar vervoer etc.
Meer weten? Informeer bij het Nederlandse Rode
Kruis afdeling Vlissingen, tel. 0118-466668 of kijk op
http://clubnet.zeelandnet.nl/rkuisv voor meer informa
tie.
Of informeer bij de Nederlandse Hartstichting,
Bureau Reanimatie, Postbus 3140, 3502 GC Utrecht,
030-2844543, reanimatie@hartstichting.nl
Nederlandse^F Hartstichting
vrienden van de hartsticht
Wil jij de Zonnebloem helpen om 6750
langdurig zieken en (zwaar) lichamelijk
gehandicapten een onvergetelijke
vakantie te bezorgen?
Sluit je dan aan bij ons enthousiaste
en supergemotiveerde team van 7000
vrijwilligers, waaronder een groot
aantal verpleegkundigen en zieken
verzorgenden. Het kostje een weekje
van je vrije tijd, maar je krijgt er dan
ook heel wat voor terug.
Bel (076) 564 63 62 of kijk op
www.zonnebloem.nl
Postbus 2100, 4800 CC. Breda Postbank 10 98 5101
E-mail info@zonnebloem.nl Internet www.zonnebloem.nl I