Havenpark blijft weer ijsbaanloos A Hé verplegende Zin in een wer PZC ook boxsprings! Bakelaar nieuwe wethouder financiën voor Goedereede de Zonnebloem6 .If Zierikzee Ondernemers Collectief (ZOC) krijgt financiering opnieuw niet rond Burgemeesters zijn tegen tolheffing iü 111 't c Recreatiegebied ontstaat door water in de polder auping WIE HELPT BIJ HARTSTILSTAND? GEEF U OP VOOR DE CURSUS REANIMATIE Meer informatie? donderdag 4 december 2003 door Inge Heuff ZIERIKZEE - Ondanks eerdere stellige berichten komt er ook dit jaar geen ijsbaan op het Ha venplein in Zierikzee. Het Zie rikzee Ondernemers Collectief (ZOC) krijgt de financiering op nieuw niet rond. Initiatiefne mer J. Meerdink ziet het draag vlak wel groeien en verwacht dat de ijsbaan er uiteindelijk zal komen. Al twee jaar wordt er gesproken over een ijsbaan die vanaf zes december tot en met het einde van de kerstvakantie op het Ha venplein in Zierikzee moet ko men. Was er vorig jaar te laat be gonnen aan de financiering van het project, dit jaar werden de eerste voorbereidingen al vroeg getroffen. Toch lukte het de werkgroep van het ZOC niet om voldoende middelen binnen te halen. „Een ijsbaan van 600 m2 kost honderdduizend euro", legt initiatiefnemer J. Meerdink uit. „We willen dat bedrag bin nen zien te krijgen door recla me-inkomsten, sponsoring, in komsten door kaartverkoop en activiteiten en door bijdragen van de leden van het ZOC en alle andere winkeliers. Met name die reclameopbrengsten en sponsoring vielen tegen omdat bedrijven momenteel wat hui verig zijn om te investeren in een dergelijke evenement." De werkgroep kreeg uiteindelijk ongeveer zestig procent van de benodigde kosten bijeen en dat was te weinig. Een ander pro bleem is dat alle kosten vooruit betaald dienen te worden. Dat houdt in dat het ZOC een deel van de kosten, namelijk de te verwachte inkomsten uit en treegelden, moet voorschieten. De ondernemersvereniging heeft echter geen budget voor een dergelijke voorinvestering. Draagvlak Meerdink merkt dat het draag vlak voor de ijsbaan groeiende isWas de ontvangst van het idee vorig jaar behoudend, dit jaar wilden meer mensen hun schou ders er onder zetten. „In Zierik zee moet je altijd alles eerst een tijdje in de week zetten voordat er iets gebeurt. Die ijsbaan komt er echt wel. Binnenkort gaat de werkgroep de gang van zaken evalueren en een lijn uitzetten voor volgend j aar. "Uit gesprek ken die de gemeente vorig jaar organiseerde met de weekmarkt en andere belanghebbenden op het Havenplein is in elk geval gebleken dat men niet afwij zend tegenover een ijsbaan voor vijf weken staat. „Het wordt dan ook iets moois', vindt Meerdink. „Een ijsbaan met al lure, stijlvol en sfeervol. Warme chocolademelk, warme wijn, versgebakken wafels, vuurkor- ven, een echt winterevene- ment." Meerdink denkt er een goed toeristisch product mee te introduceren waar zowel de vele toeristen tijdens de kerstvakan tie als de eigen bevolking van kan genieten. door Wout Bareman TERNEUZEN - De invoering van tol op de tunnelroute tussen Midden-Zeeland en de Belgi sche grens is een 'onzalig plan'. Burgemeester J. Mulder van Hulst noemt het 'de zottigheid ten top en dodelijk voor Zeeuws-Vlaanderen'. De bur gemeesters van de 'tunnelge meenten' Terneuzen en Borsele serveren het idee af als een be dreiging voor de concurrentie positie van het Sloegebied en de Kanaalzone. Gedeputeerde T. Poppelaars heeft zijn plan als proefproject bij minister K. Peijs van Verkeer en waterstaat op tafel gelegd. Het past, volgens hem, helemaal in het voornemen van de minis ter om de weggebruikers na 2007 een kilometerheffing op te leggen. Directeur T. Buis van de NV Westerscheldetunnel rea geert voorzichtig. „Als op die manier de verdubbeling van de Sloeweg en de Tractaatweg en de aanleg van de kanaalkrui sing bij Sluiskil kunnen worden versneld, zou dat voor ons als tunnelexploitant natuurlijk een goede zaak zijn", aldus Buis. Hij vindt het overigens prematuur nu al te praten over participatie van de tunnel bij de tolinning. „Participeren is voor mij nu een stap te ver. Meedenken willen we natuurlijk wel." Burgemeester Mulder van Hulst liet gistermiddag, tijdens een vergadering van de Brabants- Zeeuwse Werkgeversvereniging geen spaander heel van het tol- plan. „Het zou voor het eerst zijn dat tol zou worden geheven voor een provinciale weg. Stel je voor: we betalen al tol voor de Westerscheldetunnel, daar zou straks die tolweg bij komen en vervolgens wordt er ook nog een ilPllK door Famke van Loon GOEDEREEDE - Het college van de gemeente Goedereede is weer compleet. T. Bakelaar van de PvdA is door een meerder heid van de gemeenteraad be noemd als wethouder financiën. Hij neemt de plaats in van voor malig wethouder P. Grinwis van de Vereniging Gemeente Belang (VGB), die begin november door de fracties naar huis werd ge stuurd. De bestuurlijke commotie in Goedereede onstond rond een vermogensverklaring van 5,67 miljoen euro, die door de ge meente in 2000 is afgegeven voor de bouw van twintig lood sen van vismijn United Fish Auctions (UFA). In deze visaf- slagen werken die van Stellen dam, Colijnsplaat en Scheve- ningen nauw samen. De omstreden garantstelling is des tij ds ondertekend zonder mede weten of goedkeuring van het college of de gemeenteraad. Wethouder Grinwis heeft vorig najaar, toen de verklaring on verwachts opdook, wél overleg gevoerd met de bank. Van dit overleg was alleen burgemeester C. Sinke op de hoogte. De andere wethouders en de gemeenteraad waid hierover niet ingelicK' Dit achterhouden van inform; tie kostte de wethouder financ. en begin november de politie!? kop. Deze week heeft de meenteraad met 13 stemr voor en twee blanco stemr zijn opvolger benoemd: T. Balt laar (PvdA). Gezien de gangd zaken rond het wegsturen va Grinwis, waarbij coalitie-par. CDA zich te elfder ure tegen: wethouder keerde, ziet de V(3 er volgens fractievoorzitter} Feller weinig brood in een nie.' we wethouder te leveren. „Dis delijk mogezijn dat ons vertrw wen in de collega's van het CD] een grote deuk heeft opgei: pen." Zodoende keert de PvdA nuit rug in de coalitie. Het is teve» een opvallende benoeming or dat Bakelaar ten tijde van der gifte van de vermogensverkt ring ook al wethouder finance was. Bij zijn laatste benoemt hebben verschillende partij-; wél gehamerd op een gedegene voorspoedig onderzoek naar: totstandkoming van de verm; gensverklaring. De bedoeling: dat het vernieuwde college: het eerste kwartaal van 201 wat dat betreft openheid va zaken zal geven. Tolheffing op de hele tunnelroute zou onder meer de verdubbeling van de Tractaatweg kunnen financieren. foto Wim Kooyman kilometerheffing van toepas sing. Het zou enorme conse quenties hebben voor dit gebied." Ook zijn collega's J. Gelok van Borsele en J. Lonink van Terneuzen zien niets in de heffing. „Hoewel de creativiteit van de gedeputeerde me wel aanspreekt, verwacht ik een hoop problemen. Je zult sowieso maatregelen moeten nemen te gen sluipverkeer via het slui- zencomplex in Terneuzen en bijvoorbeeld ook via Sas van Gent." Verbaasd Hij weerspreekt de vaststelling van gedeputeerde Poppelaars dat de verdubbeling van de Tractaatweg het minst urgent is van de drie knelpunten, die zijn ontstaan sinds de ingebruikna me van de Westerscheldetunnel. „Natuurlijk is er daar ook een fikse toename van het verkeer, net als op de Sloeweg. Die twee knelpunten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden." Burge meester Gelok is hooglijk ver baasd over het voorstel van Poppelaars aan minister Peijs en wijst het alleen al uit econo misch oogpunt van de hand. „Wij wisten hier helemaal niets van, terwijl we toch al geruime tijd in gesprek zijn over een op lossing voor een betere afwikke ling van het tunnelverkeer. Dit komt echt helemaal uit de lucht vallen en je moet je afvragen of het idee überhaupt uitvoerbaar is." Ook Gelok vreest dat auto mobilisten uit zullen wijken naar sluipwegen. Fonds Net als de burgemeesters vindt woordvoerder K. Buuts van de EVO, de ondernemersorganisa tie voor Logistiek en Transport, dat de regio niet moet opdraaien voor een typische taak van de Rijksoverheid. „Voor dit soort zaken bestaat toch een landelijk fonds, waaraan wij allemaal flink meebetalen, om het maar eens vriendelijk te zeggen. Ik vind dit een onzalig plan en vraag me af waaróm in Zuid- West-Nederland zo'n kwestie anders zou moeten worden aan gepakt dan elders in het land." Buuts vindt het ook in strijd met pogingen vanuit de regio om be drijven én mensen te trekken. „En zo'n tolheffing beïnvloedt het vestigingsklimaat zeker niet positief." Secretaris P. Geert- man van de Zeeuwse Commissie Transport Infrastructuur ten slotte wijst erop dat het logistie ke bedrijfsleven principieel te gen kostenverhogingen is. Hij wil eerst de concrete voorstellen afwachten. WÊÊtÊÊÊKBtÊBÊÊÊÊÊÊBSBSÊÊ door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Door water in te laten in de Wilhelminapolder tot aan de A58 bij Arnemuiden ontstaat een groot gebied voor verblijfs- en dagrecreatie. Cam ping de Witte Raaf kan dan in zuidelijke richting uitbreiden. De Muidenweg moet daarvoor verlegd worden. Dat blijkt uit Deelgebiedsvisie Oranjeplaat van de gemeente Middelburg. Om meer recreatie toe te staan is het wel nodig dat de landingsbaan van Vliegveld Midden-Zeeland te draaien en te verharden. B en W van Mi: delburg hebben het archil? tenbureau Karelse van der Ms uit Rotterdam gevraagd e ruimtelijke visie te ontwikkel; voor het gebied Oranjeplar Uitgangspunt is dat het eilaa' Lemmerplaat een open, grot: long blijft. De openbare oevt bevinden zich aan de ranè vanhetVeerseMeerendeprir. te oevers zijn terug te vinder: het binnengebied. De Orar plaat zelf blijft behouden; terrein voor de dagrecrea: Rondom het Hotel van Betert mag wel een nog nader aan wijzen deel bebouwd worden Auping weet wat mensen willen: Kom kijken, proeven, voelen, liggen, kiezen. GOES De Vlijt Bedden, Beestenmarkt 12 Hoe meer je aan een ander geeft, hoe rijker je wordt. Denk je eens in dat je een bijdrage hebt geleverd aan de kansen van kinderen op een normaal leven. World Partners maakt dat mogelijk door projecten te realiseren die samen met de lokale bevolking wor den opgezet. In India is dat een zijderupsenproject ter ondersteuning van de lokale kostschool. Met de winst helpen we de mensen m de regio aan de eerste levensbehoeften. We hebben uw steun hard nodig bij het opzetten van nog veel meer projecten. Er is nog zoveel te doen. En het mooie is: je krijgt er als mens ook nog wat voor terug. Dal noemen ze bij World Partners nou een win/win situatie. World Partners werkt vanuit een christelijke visie. Xe ondersteunt bedrtjfsprojecten in tweede- en derdewereldlanden, niet financiële bijdragenpersoonlijke inzet en gebed van (christen) zake e t Stichting World Partners Wilt u zich als World Partner inzetten itoorÈ duurzaam partnership I met óndernemers? Of wilt u graag meer informatie? Neem dan contact op met World Partners (0317)31 77 65. Groen en daalseweg 35 6871 CN Renkum Tel. 31-(0)317-31 77 65 Fax 31-(0)317-31 81 15 Postbank 2393646 ABN-AMRO 409547352 info@woridpartners.org www.worIdpartners.org Als u morgen getuige bent van een hartstilstand, wilt u dan hulpeloos toeschouwer zijn of geoefend hulpverlener? Reanimatie is levensreddend. Maar kan niet uit een boekje geleerd worden. Geef u op voor een prak tische cursus die gemiddeld zo'n 4 tot 6 uur duurt. Toelatingseisen zijn er niet. En zo'n cursus is natuurlijk vooral belangrijk voor familieleden van hart patiënten, maar ook voor brandweer, politie, portiers, sporttrainers, winkelpersoneel, mensen van het openbaar vervoer etc. Meer weten? Informeer bij het Nederlandse Rode Kruis afdeling Vlissingen, tel. 0118-466668 of kijk op http://clubnet.zeelandnet.nl/rkuisv voor meer informa tie. Of informeer bij de Nederlandse Hartstichting, Bureau Reanimatie, Postbus 3140, 3502 GC Utrecht, 030-2844543, reanimatie@hartstichting.nl Nederlandse^F Hartstichting vrienden van de hartsticht Wil jij de Zonnebloem helpen om 6750 langdurig zieken en (zwaar) lichamelijk gehandicapten een onvergetelijke vakantie te bezorgen? Sluit je dan aan bij ons enthousiaste en supergemotiveerde team van 7000 vrijwilligers, waaronder een groot aantal verpleegkundigen en zieken verzorgenden. Het kostje een weekje van je vrije tijd, maar je krijgt er dan ook heel wat voor terug. Bel (076) 564 63 62 of kijk op www.zonnebloem.nl Postbus 2100, 4800 CC. Breda Postbank 10 98 5101 E-mail info@zonnebloem.nl Internet www.zonnebloem.nl I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 40