Tunneltarief stijgt met 2,5 procent
PZC
Hulptransporten richting oosten
Waterschapslasten hoger
voor burgers dan voor boeren
Deskundigen staan
vierkant achter fusie
van waterbedrijven
15
Weinig hoop voor Hoechst-pensioenen
Gemiddeld aantal voertuigen dat oversteek maakt daalt licht
Zestien maanden
cel voor bezit
van kinderporno
Nieuwe voorzitter D66 Zeeland
Vrijspraak poging doodslag
Valsheid in geschrifte onbestraft
Brandstichtster bijna vrij
Rijontzegging en boete hardrijder
Bijeenkomst
Palazzoli Huis
donderdag 4 december 2003
door Salva de Nooijer
GOES - Het was druk woens
dagmiddag in de Zeeuwse Zaal
van Motel Goes. Zo'n 160 man
was diep in gesprek en haalde
herinneringen op. Maar daar
waren de oud-medewerkers
van het verloren geraakte che
miebedrijf Hoechst niet voor
gekomen. Zij wilden weten wat
er met hun pensioengeld is ge
beurd.
Om dat uit te leggen hadden de
vakbonden een informatie
middag belegd. Het ziet er na
melijk naar uit dat het inmid
dels opgesplitste bedrijf de
pensioenafspraken met de
werknemers en oud-werkne
mers niet na kan komen. En
daar is veel ongerustheid over.
R. Meijer legde namens
Hoechst Holland NV uit dat het
belangrijkste probleem mo
menteel de rentestand is. „Die
is op dit moment op z'n laagste
punt sinds begin jaren '80. On
ze pensioenpolisvorm is daar
van afhankelijk." Veel hoop
kon hij niet bieden. „Al komt
er genoeg geld vrij bij de echte
opheffing van Hoechst Hol
land, dan is dat geld van de
aandeelhouder en niet voor de
pensioenen." Als enige licht
puntje vertelde R. van Beveren
namens de vakbonden dat er
nu samengewerkt en overlegd
wordt met Hoechst. „Na lang
praten is er in ieder geval een
samenwerkingsverband ont
staan." Verder benadrukt hij
dat de gesprekken nog niet ten
einde zijn, en dat de bonden
proberen een gerechtelijke
procedure te vermijden.
door Ben Jansen
GOES - De tarieven voor de
Westerscheldetunnel gaan vol
gend jaar met 2,5 procent om
hoog. Bestuurders van een
personenauto en motorrijders
betalen vanaf 5 januari 4,10 eu
ro, tien cent meer dan nu.
Een passage van een personen
auto met aanhanger gaat 6,15
euro kosten (nu 6 euro). Het ta
rief voor kleine vrachtwagens,
campers en bussen wordt ver
hoogd tot 15,40 euro (nu
15 em'o) en voor vrachtwagens
langer -dan 12 meter tot 20,50
euro (nu 20 euro).
T-tag
De abonnementstarieven voor
vaste klanten die een t-tag heb
ben, stijgen ook met 2,5 procent.
Dat betekent dat in de vier ta
riefcategorieën respectievelijk
3,08 euro, 4,61 euro, 11,55 euro
en 15,38 euro moet worden be
taald.
De NV Westerscheldetunnel
past daarmee de tarieven aan de
inflatie aan. Directeur T. Buis:
„Dat leidt tot minder mooi afge
ronde bedragen dan waarmee
we op 14 maart zijn begonnen.
Maar we hebben ervoor gekozen
de tarieven geleidelijk te laten
stijgen. Het leek ons niet wense
lijk de tarieven eens in de zoveel
jaar met grotere stappen te ver
hogen."
Wisselgeld
Met de tolgaarders van de tun
nel is overlegd of ze problemen
verwachten bij het innen van
het tolgeld en terugbetalen van
wisselgeld op basis van de nieu
we tarieven. Buis: „De meesten
MIDDELBURG - Een 45-jarige
Vlissinger is gisteren in Middel
burg voor het bezit van kinder
porno veroordeeld tot zestien
maanden gevangenisstraf,
waarvan vier maanden voor
waardelijk. De rechtbank acht
te ook poging tot doodslag be-
De man had 24 mei'dit jaar met
een hamer staan zwaaien in de
richting van een buurtbewoner,
nadat hij door een vrouw was
uitgedaagd.
In de Vlissingse woonwijk stond
hij bekend als pedofiel. Dat was
deze zomer voor drie mannen
aanleiding om in zijn woning in
te breken, omdat ze ervan over
tuigd waren dat hij kinderporno
verzamelde.
Het trio stal computers, cd-
roms en een dvd-speler met kin
derpornoplaatjes. Ze stapten
vervolgens met het bewijsmate
riaal naar de politie.
Het Openbaar Ministerie be
sloot daarop tot een inval in het
huis van de Vlissinger.Door heel
de woning lag kinderpomoma-
teriaal verspreid. Er werden cd-
roms en in boeken 145.000
plaatjes en beeldjes van jonge
kinderen aangetroffen. De man
zag er niet veel kwaad in.
De man is in 199 9 al eens veroor
deeld voor het verzamelen van
kinderporno. Hij woonde toen
in Aardenburg en maakte deel
uit van een kinderpornonet
werk in Nederland.
van hen hebben in dezelfde
functie bij de Provinciale
Stoombootdiensten gewerkt.
Daar was ook geen sprake van
afgeronde bedragen. Ze waren
er al aan gewend en ze lieten dan
ook weten dat ze er geen moeite
mee hebben."
Bij de inning van de kortingsta
rieven voor t-tag houders is er al
helemaal geen probleem, omdat
deze bedragen automatisch
worden geïnd.
Volgens Buis is het gemiddeld
aantal voertuigen dat gebruik
maakt van de tunnel nog steeds
hoger dan was verwacht. De
laatste maanden is sprake van
enige afname. „We hebben het
gemiddelde van meer dan
12.000 voertuigen per etmaal
niet kunnen vasthouden, laat
staan de pieken van meer dan
13.000 die we in augustus heb
ben bereikt. Het gemiddelde ligt
nu op ongeveer 11.500 voertui
gen per etmaal. Op basis van de
ervaringen die vroeger bij de
veerboten zijn opgedaan, moe
ten we er rekening mee houden
dat de laatste twee weken van
het jaar nog wel wat stiller zul
len zijn."
Uitgangspunt bij de ingebruik
name van de Westerscheltunnel
was dat een passage gemiddeld
4,54 euro zou opleveren. Dat
was ook het gemiddelde eindta-
rief van de veerboten. Buis con
stateert dat de na te streven
gemiddelde opbrengst in de
praktijk 7 procent lager uitvalt.
Dat komt door het succes van de
t-tag, waardoor méér tunnelge
bruikers korting krijgen dan
eerst was verondersteld. De ho
gere omzet doordat van de tun
nel meer gebruik wordt ge
maakt dan was verwacht,
maakt dit weer goed.
Vrijwilligers van hulpverleningsorganisatie Dorcas stellen in Aagtekerke voedselpakket samen.
foto Ruben Oreel
door Anita Janse en Rob Paardekam
AAGTEKERKE - Een blik bruine bo
nen, een zak macaroni en een tube tand
pasta. Het is maar een greep uit de le
vensmiddelen die verpakt zijn in de
voedselpakketten van Dorcas. Gisteren
vertrok vanuit Aagtekerke een vracht
wagen met 765 dozen richting Oost-
Europa. Volgende week vertrekt een
vrachtwagen met hulpmiddelen zoals
bedden en keukengerei naar het Russi
sche Novgorod. Deze hulpmiddelen
zijn bijeengebracht door de Stichting
voor Regionale Zorgverlening (SVRZ)
in Goes.
De voedselactie van de hulpverlenings
organisatie Dorcas is een landelijk pro
ject waaraan ook Walcheren een steen
tje heeft bijgedragen. De vrijwilligers
hadden het er de afgelopen tijd flink
druk mee. Verschillende keren stonden
zij in de Albert Heijn en in kleine buurt-
supers met hun voedsellijstjes. Winke
lende mensen konden één of enkele pro
ducten van dat lijstje aanschaffen en
afgeven aan de vrijwilligers. Zo werd
doos na doos gevuld.
„Zo'n voedselpakket kan geen structu
rele verbetering tot stand brengen,
maar het geeft mensen toch het gevoel
dat er aanhen wordt gedacht", legt Rob
Augustijn uit. Augustijn is voorzitter
van de werkgroep Walcheren en heeft
zich de laatste weken samen met de an
dere vrijwilligers sterk gemaakt om de
dozen vol te krijgen.
Gisteren moesten de vrijwilligers het
werk uit handen geven, zij blijven ge
woon in Nederland. Toch hebben zij er
het volste vertrouwen in dat de dozen
hun eindbestemming ongedeerd zullen
halen.
De vrachtwagen uit Aagtekerke voegt
zich bij een konvooi dat samen goed is
voor het vervoer van 20.000 voedsel
pakketten. De vrachtwagens moeten
duizenden kilometer reizen, voordat de
laadklep weer zal worden geopend.
De grootste bedreiging voor het kon
vooi bestaat uit het vaak corrupte
douanepersoneel. „Wij geven nooit of
te nimmer geld aan de douaniers, ook al
duurt het soms uren voordat de vracht
wagens door mogen", vertelt Augus
tijn.
„Vorig jaar heeft één van chauffeurs
een douanier uitgenodigd om een ki j kj e
te nemen in een kindertehuis dat door
Dorcas onderhouden wordt. Dat maak
te indruk, veel douaniers beseffen niet
dat hun zelfverrijking ten koste gaat
van die kinderen."
Augustijn is zelf een keer door Roeme
nië gereisd om een indruk te krijgen wat
er met de hulpgoederen wordt gedaan.
„Ik heb daar gezien dat onze hulp hard
nodig is. Vooral in de wintermaanden is
het vaak erg moeilijk voor gezinnen om
aan voldoende voedsel te komen."
De hulpgoederen zijn bestemd voor
kansarmen zoals werklozen, bejaar
den, grote of éénoudergezinnen. Plaat
selijke kerken en hulporganisaties ver
delen de pakketten onder de gezinnen
die dehulp het beste kunnen gebruiken.
De totale waarde van de voedselpak
ketten uit Walcheren bedraagt circa
13.000 euro.
Novgorod
Volgende week woensdag vertrekt voor
de derde keer een hulptransport vanuit
Zeeland naar zorginstellingen in de
Russische stad Novgorod. Het gaat om
een grote hoeveelheid goederen die af
komstig zijn van de diverse locaties van
de Stichting voor Regionale Zorgverle-
ning(SVRZ).
In de maanden november van 2001 en
2002 vonden de eerste twee hulptrans-
porten naar Rusland plaats. Het derde
had op 27 november jongstleden moe
ten volgen, maar de Russische autori
teiten gaven geen toestemming. Die is
er inmiddels wel, zodat de SVRZ op 10
december een nieuwe poging waagt.
Het transport bevat onder meer 26 zo
geheten hoog/laagbedden, 20 nacht
kastjes, 20 gewone bedden met matras,
3 tilliften, 20 fietsen, 800 uniformen, 50
liter shampoo en verder tafels, stoelen
en keukenmateriaal. Alle goederen zijn
afgeschreven door de instellingen van
de SVRZ, maar zeer welkom in Rus
land.
De kosten van het transport bedragen
4000 euro. Dat geld is bijeen gespaard
door loterijen in de diverse ouderenin-
stellingen. Het transport wordt uitge
voerd door de organisatie Mission and
Relief Transport, die gespecialiseerd is
in hulptransporten naar het buiten
land.
door Rinus Antonisse
GOES - Burgers betalen een
steeds groter deel van de water
schapslasten, Daarentegen zijn
boeren juist minder gaan beta
len. De reden voor deze ver
schuiving is onduidelijk; de wa
terschappen hebben er slechts
zwakke argumenten voor.
Corine Hoeben van de Rij ksuni-
versiteit Groningen (Centrum
voor Onderzoek van de Econo
mie van de Lagere Overheden)
deed onderzoek naar de belas
tingen van de waterschappen.
Ze stelt vast dat de afgelopen
vijf jaar een aanzienlijke ver
schuiving is opgetreden in de
kostenverdeling, zonder dat de
veranderingen in de belangen
goed zijn aangegeven.
Volgens haar betalen ingezete
gemiddeld 30 procent van
kosten, tegen 26 procent vijf
geleden. Eigenaren van ge
(gebouwd) betalen nu
procent in plaats van 38 pro
Eigenaren van gronden
(ongebouwd) betalen daarente
gen geen 34 procent meer, maar
29 procent. Het gaat hierbij om
landelijke gemiddelden.
De situatie bij de waterschap
pen Zeeuwse Eilanden en
Zeeuws-Vlaanderen wijkt
enigszins af van de rest van Ne
derland, tekent Hoeben aan. In
Zeeuws-Vlaanderen steeg het
kostenaandeel van de ingezete
nen met 21 procent (tot 22,7),
daalde het gebouwd met 11 pro
cent (tot 36,5) en steeg het onge
bouwd met 19,6 procent (tot
40,8 procent).
In het gebied van Zeeuwse Ei
landen daalde het aandeel van
de ingezetenen met 12 procent
(tot 22), nam het gebouwd met
14 procent toe (tot 55,3 procent)
en het aandeel ongebouwd steeg
met 9,4 procent. De uitzonde
ring wordt wellicht veroorzaakt
doordat er geen omslag meer
wordt opgelegd aan de pach
ters, aldus Hoeben. „De boeren
draaien mogelijk ten dele op
voor de kosten die werden ge
dragen door de pachters."
Kostenaandeel
In beide waterschappen is het
kostenaandeel van de ingezeten
ongeveer gelijk, maar de huisei
genaren betalen bij Zeeuwse Ei
landen een veel groter deel dan
in Zeeuws-Vlaanderen. Bij de
landeigenaren is dat net omge
keerd.
De twee Zeeuwse waterschap
pen kennen (vanaf 2004) de wa
terschapsbelastingen gebrui
kers. Dat is een combinatie van
de ingezetenenomslag (bij
Zeeuwse Eilanden 49,50 euro
per woonruimte, bij Zeeuws-
Vlaanderen 65,50 euro) en de
verontreinigingsheffing (bij
Zeeuwse Eilanden 58,65 per
vervuilingseenheid, bij
Zeeuws-Vlaanderen 59 euro).
Daarnaast is er de waterschaps
belastingen eigenaren, verdeeld
in de omslag gebouwde eigen
dommen (huisbezitters) en de
omslag ongebouwde eigendom
men (grondbezitters).
Hoeben geeft aan dat het uit
gangspunt bij de verdeling van
de kosten is, dat groepen meer
betalen naarmate zij meer be
lang hebben bij het werk van het
waterschap. Een groep die meer
betaalt, krijgt ook meer zeggen
schap in het waterschapsbe
stuur. „Dit verband tussen be
lang, betaling en zeggenschap is
hèt fundament onder de water
schapsorganisatie."
De onderzoeker noemt het es
sentieel dat het belang van de
verschillende groepen nauw
keurig wordt vastgesteld. Uit
haar onderzoek blijkt dat dit
problematisch is. Hoeben ging
na welke argumenten de water
schappen aanvoeren voor de
zwaardere belasting van huis
houdens en woningbezitters en
de lastenverlichting van de
landeigenaren.
Veel waterschappen voeren aan
dat het waterbeheer steeds meer
in het belang is van de groepen
'ingezetenen' en 'gebouwd' en
minder in dat van de categorie
'ongebouwd'. Dit door de toene
mende verstedelijking en omdat
waterschappen meer oog krij
gen voor natuurwaarden. Het
belang van ingezetenen bij be
scherming tegen overstromin
gen zou volgens de waterschap
pen gelijk gebleven zijn, dat van
gebouwd zou groter zijn gewor
den en dat van ongebouwd klei
ner. Desondanks zijn de ingeze
tenen en ongebouwd gemiddeld
genomen een groter deel van de
kosten voor de waterkeringen
gaan betalen, en gebouwd een
kleiner deel.
Hoeben vindt de methoden voor
kostendelingen ondoorzichtig.
„Het belang van categorieën
wordt vastgesteld door middel
van vuistregels en rekenmetho
den." Ze pleit voor meer helder
heid of aanzienlijke vereenvou
diging, zeker ook omdat de
financiën en organisatie van de
waterschappen op dit moment
ter discussie staan.
GOES - J. Jorritsma-van Oosten is gekozen tot nieuwe voor
zitter van D66, regio Zeeland. Ze volgt F. Kiel op. De nieuwe
voorzitter van Democraten66 kan bogen op een ruime politie
ke ervaring. Ze was onder meer lid van de Tweede Kamer en
Provinciale Staten en voorzitter van de bestuurdersvereni
ging van D66.
De regio Zeeland heeft ook een nieuwe regioraad ingesteld.
Daarin gaan staten- en raadsleden, samen met hun steunfrac-
ties, de lokale en regionale koers van de partij bespreken en
standpunten op elkaar afstemmen.
MIDDELBURG - Een 43-jarige inwoner van Vlissingen is
gisteren in Middelburg vrijgesproken van poging doodslag.
De rechtbank achtte niet bewezen dat de Vlissinger tijdens
een ruzie opzettelijk een man met een mes in de hals stak had
gestoken.
Het incident speelde zich 7 augustus dit jaar af in de Vlissing
se drugsscene. Het slachtoffer moest na de steekpartij een
spoedoperatie in het ziekenhuis ondergaan. De officier van
justitie had twee jaar cel geëist.
MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft een 66-
jarige vrouw uit Goes schuldig verklaard aan valsheid in ge
schrifte zonder haar straf op te leggen. Haar 2 9-jarige dochter
uit Goes werd eveneens schuldig bevonden zonder er straf
voor te krijgen.
De vrouwen waren in gebreke gebleven door hun vermogen
over eind jaren '90 en begin 2000 niet op het inkomstenformu
lier aan de gemeente Goes te vermelden. De vrouwen bezaten
dure sieraden, die ze vanuit Koeweit hadden ingevoerd in Ne
derland.
MIDDELBURG - Een 49-jarige vrouw uit Terneuzen is over
enkele dagen op vrije voeten. Dat besliste gisteren de
rechtbank in Middelburg. De Terneuzense kreeg wegens
brandstichting 300 dagen celstraf, waarvan 54 dagen voor
waardelijk, met verplicht reclasseringscontact opgelegd. De
gevangenisstraf heeft ze bijna helemaal in voorarrest uitge
zeten. De vrouw stak 5 april dit jaar haar woning in brand.
Sindsdien zit ze in de gevangenis. Tijdens haar detentie is ze
voor onderzoek naar haar psychische gesteldheid opgenomen
in het Pieter Baan Centrum. Daar viel de behandeling positief
uit, zodat ze 8 december vrijkomt.
MIDDELBURG - Een 23-jarige inwoner uit Vlissingen is
door de rechtbank in Middelburg veroordeeld tot een boete
van 350 euro en eenrij-ontzegging van vier maanden. De man
kreeg de straf omdat hij op de Postweg in Lewedorp 145 kilo
meterper uur reed. Ter plekke geldt een maximum van 80. Hij
had zo'n haast in verband met zijn werk als autohandelaar en
te laat was bij een afspraak om een auto op te halen.
Het was niet de eerste keer dat de Vlissinger voor een dergelijk
feit veroordeeld werd. Bijna twee jaar geleden ging hij
ook al eens over de scheef en kreeg hij vier maanden rij-ont-
zegging met een proeftijd van twee jaar. De officier
van justitie eiste 502 euro boete en uitvoering van de
voorwaardelijke rij-ontzegging. De rechter vond dat te ver
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Goed voor de
huishoudens, goed voor de in
dustrie en goed voor de werkge
legenheid. Kortom, goed voor
Zeeland. Houdt het provincie
bestuur de fusie tussen de
waterbedrijven van Delta en
Europoort tegen, dan verliest
Delta de concurrentie op de
markt voor industriewater en
gaan de huishoudens heel veel
meer betalen voor hun drink
water.
Zo luidde gisteravond het oor
deel van drie onafhankelijke
deskundigen over de fusie van
de waterbedrijven van Delta en
Europoort. Zij gaven op verzoek
van Provinciale Staten hun me
ning over de voorgenomen fusie
en reageerden op de vragen en
twijfels die bij de Statenfracties
leven. De conclusie van de drie
over de fusie was unaniem posi
tief. Eén van de grootste zorgen
van de Staten is de kwaliteit van
het drinkwater. Daarvoor is
geen reden, benadrukte Th.
Martijn, die in verschillende
functies veertig jaar lang in de
drinkwatersector werkzaam is
geweest. „Ondanks alle fusies
die we al gehad hebben, behoort
de kwaliteit van het Nederland
se drinkwater nog steeds tot de
beste ter wereld. De kwaliteit is
in de wet vastgelegd en wordt
elk jaar gecontroleerd door de
rijksoverheid. Er is nooit iets op
aan te merken geweest. Zelfs de
Consumentenbond heeft gezegd
dat het beter is om water uit de
kraan te drinken dan water uit
de fles. "De Zeeuwse belangen
worden volgens de deskundigen
goed gediend met een fusie. J.
Ernes (adviseur watermanage
ment en voorheen werkzaam bij
het Waterbedrijf Limburg)
voorspelde juist dat de huishou
dens heel veel meer voor hun
drinkwater moeten gaan beta
len als de fusie met doorgaat.
Zonder samenwerking met Eu
ropoort acht hij Delta te klein
om overeind te blijven op de
markt voor industriewater. En
zonder cle inkomsten uit de leve
ring van water aan bedrijven als
Dow in Terneuzen, wordt het
waterleidingnet volgens Ernes
'onbetaalbaar'. „Dan moeten
mensen tarieven gaan betalen
die u niet voor mogelijk houdt.
"Het fusiebedrijf Neptunus
maakt het bovendien mogelijk
flink te investeren in de indu
striewatervoorziening. Dat
maakt Delta én Europoort
weerbaarder tegenover inter
nationale concurrenten, maar
leidt over enkele jaren ook tot
méér werkgelegenheid, ook in
Zeeland, voorspelden Martijn.
Ernes en P. Verheijen, onder
meer oud-commissaris bij hèt
nutsbedrijf
Pnem-Mega.Verheijen vond
ook dat de medewerkers van
Delta die betrokken zijn in de
waterfusie voldoende garantie
hebb'en op het behoud van
werkgelegenheid. In navolging
van de ondernemingsraad van
Delta is een groot deel van de
Staten daar allerminst van
overtuigd. Verheijen wees erop j
dat de zogenoemde dienstverle
ningsovereenkomsten ervoor i
zorgen dat Neptunus onder
houdsmonteurs in dienst moet
nemen als wordt besloten het
onderhoudswerk aan een ander
bedrijf uit te besteden dan aan
Delta. „Het effect is dat die
overeenkomsten niet ontbon
den zullen worden en mensen
dus hun baan houden. "Veel
fracties zijn bang dat zij door de
fusie hun greep op de water
voorziening in Zeeland verlie
zen. Inderdaad mag de provin
cie dan nog slechts meesturen
met de auto waarin zij meerijdt,
ter-wijl zij het stuurwiel nu ste
vig in eigen hand heeft, erken
den de deskundigen. „Maar",
nuanceerde Ernes, „dat is wel
het stuur van een auto die niet
meedoet aan de wedstrijd."
TERNEUZEN - Het Palazzoli
Huis Terneuzen organiseert op
dinsdag 16 december een koffie
ochtend voor mensen die gecon
fronteerd zijn met kanker.
Het Palazzoli Huis is er niet al
leen voor (ex-) kankerpatiën
ten, maar ook voor hun naasten.
Op de koffie-ochtenden die een
maal per maand worden gehou
den, kunnen mensen vrijblij
vend binnenlopen om te kijken
of het iets voor hen is. De gast
vrouwen zijn ervaren rouwbe-
geleidsters. De koffie-ochtend
op 16 december in het Palazzoli
Huis Terneuzen, gevestigd in
verpleeghuis Ter Schorre, is van
10 tot 11.30 uur.