Tunneltarief stijgt met 2,5 procent PZC Hulptransporten richting oosten Waterschapslasten hoger voor burgers dan voor boeren Deskundigen staan vierkant achter fusie van waterbedrijven 15 Weinig hoop voor Hoechst-pensioenen Gemiddeld aantal voertuigen dat oversteek maakt daalt licht Zestien maanden cel voor bezit van kinderporno Nieuwe voorzitter D66 Zeeland Vrijspraak poging doodslag Valsheid in geschrifte onbestraft Brandstichtster bijna vrij Rijontzegging en boete hardrijder Bijeenkomst Palazzoli Huis donderdag 4 december 2003 door Salva de Nooijer GOES - Het was druk woens dagmiddag in de Zeeuwse Zaal van Motel Goes. Zo'n 160 man was diep in gesprek en haalde herinneringen op. Maar daar waren de oud-medewerkers van het verloren geraakte che miebedrijf Hoechst niet voor gekomen. Zij wilden weten wat er met hun pensioengeld is ge beurd. Om dat uit te leggen hadden de vakbonden een informatie middag belegd. Het ziet er na melijk naar uit dat het inmid dels opgesplitste bedrijf de pensioenafspraken met de werknemers en oud-werkne mers niet na kan komen. En daar is veel ongerustheid over. R. Meijer legde namens Hoechst Holland NV uit dat het belangrijkste probleem mo menteel de rentestand is. „Die is op dit moment op z'n laagste punt sinds begin jaren '80. On ze pensioenpolisvorm is daar van afhankelijk." Veel hoop kon hij niet bieden. „Al komt er genoeg geld vrij bij de echte opheffing van Hoechst Hol land, dan is dat geld van de aandeelhouder en niet voor de pensioenen." Als enige licht puntje vertelde R. van Beveren namens de vakbonden dat er nu samengewerkt en overlegd wordt met Hoechst. „Na lang praten is er in ieder geval een samenwerkingsverband ont staan." Verder benadrukt hij dat de gesprekken nog niet ten einde zijn, en dat de bonden proberen een gerechtelijke procedure te vermijden. door Ben Jansen GOES - De tarieven voor de Westerscheldetunnel gaan vol gend jaar met 2,5 procent om hoog. Bestuurders van een personenauto en motorrijders betalen vanaf 5 januari 4,10 eu ro, tien cent meer dan nu. Een passage van een personen auto met aanhanger gaat 6,15 euro kosten (nu 6 euro). Het ta rief voor kleine vrachtwagens, campers en bussen wordt ver hoogd tot 15,40 euro (nu 15 em'o) en voor vrachtwagens langer -dan 12 meter tot 20,50 euro (nu 20 euro). T-tag De abonnementstarieven voor vaste klanten die een t-tag heb ben, stijgen ook met 2,5 procent. Dat betekent dat in de vier ta riefcategorieën respectievelijk 3,08 euro, 4,61 euro, 11,55 euro en 15,38 euro moet worden be taald. De NV Westerscheldetunnel past daarmee de tarieven aan de inflatie aan. Directeur T. Buis: „Dat leidt tot minder mooi afge ronde bedragen dan waarmee we op 14 maart zijn begonnen. Maar we hebben ervoor gekozen de tarieven geleidelijk te laten stijgen. Het leek ons niet wense lijk de tarieven eens in de zoveel jaar met grotere stappen te ver hogen." Wisselgeld Met de tolgaarders van de tun nel is overlegd of ze problemen verwachten bij het innen van het tolgeld en terugbetalen van wisselgeld op basis van de nieu we tarieven. Buis: „De meesten MIDDELBURG - Een 45-jarige Vlissinger is gisteren in Middel burg voor het bezit van kinder porno veroordeeld tot zestien maanden gevangenisstraf, waarvan vier maanden voor waardelijk. De rechtbank acht te ook poging tot doodslag be- De man had 24 mei'dit jaar met een hamer staan zwaaien in de richting van een buurtbewoner, nadat hij door een vrouw was uitgedaagd. In de Vlissingse woonwijk stond hij bekend als pedofiel. Dat was deze zomer voor drie mannen aanleiding om in zijn woning in te breken, omdat ze ervan over tuigd waren dat hij kinderporno verzamelde. Het trio stal computers, cd- roms en een dvd-speler met kin derpornoplaatjes. Ze stapten vervolgens met het bewijsmate riaal naar de politie. Het Openbaar Ministerie be sloot daarop tot een inval in het huis van de Vlissinger.Door heel de woning lag kinderpomoma- teriaal verspreid. Er werden cd- roms en in boeken 145.000 plaatjes en beeldjes van jonge kinderen aangetroffen. De man zag er niet veel kwaad in. De man is in 199 9 al eens veroor deeld voor het verzamelen van kinderporno. Hij woonde toen in Aardenburg en maakte deel uit van een kinderpornonet werk in Nederland. van hen hebben in dezelfde functie bij de Provinciale Stoombootdiensten gewerkt. Daar was ook geen sprake van afgeronde bedragen. Ze waren er al aan gewend en ze lieten dan ook weten dat ze er geen moeite mee hebben." Bij de inning van de kortingsta rieven voor t-tag houders is er al helemaal geen probleem, omdat deze bedragen automatisch worden geïnd. Volgens Buis is het gemiddeld aantal voertuigen dat gebruik maakt van de tunnel nog steeds hoger dan was verwacht. De laatste maanden is sprake van enige afname. „We hebben het gemiddelde van meer dan 12.000 voertuigen per etmaal niet kunnen vasthouden, laat staan de pieken van meer dan 13.000 die we in augustus heb ben bereikt. Het gemiddelde ligt nu op ongeveer 11.500 voertui gen per etmaal. Op basis van de ervaringen die vroeger bij de veerboten zijn opgedaan, moe ten we er rekening mee houden dat de laatste twee weken van het jaar nog wel wat stiller zul len zijn." Uitgangspunt bij de ingebruik name van de Westerscheltunnel was dat een passage gemiddeld 4,54 euro zou opleveren. Dat was ook het gemiddelde eindta- rief van de veerboten. Buis con stateert dat de na te streven gemiddelde opbrengst in de praktijk 7 procent lager uitvalt. Dat komt door het succes van de t-tag, waardoor méér tunnelge bruikers korting krijgen dan eerst was verondersteld. De ho gere omzet doordat van de tun nel meer gebruik wordt ge maakt dan was verwacht, maakt dit weer goed. Vrijwilligers van hulpverleningsorganisatie Dorcas stellen in Aagtekerke voedselpakket samen. foto Ruben Oreel door Anita Janse en Rob Paardekam AAGTEKERKE - Een blik bruine bo nen, een zak macaroni en een tube tand pasta. Het is maar een greep uit de le vensmiddelen die verpakt zijn in de voedselpakketten van Dorcas. Gisteren vertrok vanuit Aagtekerke een vracht wagen met 765 dozen richting Oost- Europa. Volgende week vertrekt een vrachtwagen met hulpmiddelen zoals bedden en keukengerei naar het Russi sche Novgorod. Deze hulpmiddelen zijn bijeengebracht door de Stichting voor Regionale Zorgverlening (SVRZ) in Goes. De voedselactie van de hulpverlenings organisatie Dorcas is een landelijk pro ject waaraan ook Walcheren een steen tje heeft bijgedragen. De vrijwilligers hadden het er de afgelopen tijd flink druk mee. Verschillende keren stonden zij in de Albert Heijn en in kleine buurt- supers met hun voedsellijstjes. Winke lende mensen konden één of enkele pro ducten van dat lijstje aanschaffen en afgeven aan de vrijwilligers. Zo werd doos na doos gevuld. „Zo'n voedselpakket kan geen structu rele verbetering tot stand brengen, maar het geeft mensen toch het gevoel dat er aanhen wordt gedacht", legt Rob Augustijn uit. Augustijn is voorzitter van de werkgroep Walcheren en heeft zich de laatste weken samen met de an dere vrijwilligers sterk gemaakt om de dozen vol te krijgen. Gisteren moesten de vrijwilligers het werk uit handen geven, zij blijven ge woon in Nederland. Toch hebben zij er het volste vertrouwen in dat de dozen hun eindbestemming ongedeerd zullen halen. De vrachtwagen uit Aagtekerke voegt zich bij een konvooi dat samen goed is voor het vervoer van 20.000 voedsel pakketten. De vrachtwagens moeten duizenden kilometer reizen, voordat de laadklep weer zal worden geopend. De grootste bedreiging voor het kon vooi bestaat uit het vaak corrupte douanepersoneel. „Wij geven nooit of te nimmer geld aan de douaniers, ook al duurt het soms uren voordat de vracht wagens door mogen", vertelt Augus tijn. „Vorig jaar heeft één van chauffeurs een douanier uitgenodigd om een ki j kj e te nemen in een kindertehuis dat door Dorcas onderhouden wordt. Dat maak te indruk, veel douaniers beseffen niet dat hun zelfverrijking ten koste gaat van die kinderen." Augustijn is zelf een keer door Roeme nië gereisd om een indruk te krijgen wat er met de hulpgoederen wordt gedaan. „Ik heb daar gezien dat onze hulp hard nodig is. Vooral in de wintermaanden is het vaak erg moeilijk voor gezinnen om aan voldoende voedsel te komen." De hulpgoederen zijn bestemd voor kansarmen zoals werklozen, bejaar den, grote of éénoudergezinnen. Plaat selijke kerken en hulporganisaties ver delen de pakketten onder de gezinnen die dehulp het beste kunnen gebruiken. De totale waarde van de voedselpak ketten uit Walcheren bedraagt circa 13.000 euro. Novgorod Volgende week woensdag vertrekt voor de derde keer een hulptransport vanuit Zeeland naar zorginstellingen in de Russische stad Novgorod. Het gaat om een grote hoeveelheid goederen die af komstig zijn van de diverse locaties van de Stichting voor Regionale Zorgverle- ning(SVRZ). In de maanden november van 2001 en 2002 vonden de eerste twee hulptrans- porten naar Rusland plaats. Het derde had op 27 november jongstleden moe ten volgen, maar de Russische autori teiten gaven geen toestemming. Die is er inmiddels wel, zodat de SVRZ op 10 december een nieuwe poging waagt. Het transport bevat onder meer 26 zo geheten hoog/laagbedden, 20 nacht kastjes, 20 gewone bedden met matras, 3 tilliften, 20 fietsen, 800 uniformen, 50 liter shampoo en verder tafels, stoelen en keukenmateriaal. Alle goederen zijn afgeschreven door de instellingen van de SVRZ, maar zeer welkom in Rus land. De kosten van het transport bedragen 4000 euro. Dat geld is bijeen gespaard door loterijen in de diverse ouderenin- stellingen. Het transport wordt uitge voerd door de organisatie Mission and Relief Transport, die gespecialiseerd is in hulptransporten naar het buiten land. door Rinus Antonisse GOES - Burgers betalen een steeds groter deel van de water schapslasten, Daarentegen zijn boeren juist minder gaan beta len. De reden voor deze ver schuiving is onduidelijk; de wa terschappen hebben er slechts zwakke argumenten voor. Corine Hoeben van de Rij ksuni- versiteit Groningen (Centrum voor Onderzoek van de Econo mie van de Lagere Overheden) deed onderzoek naar de belas tingen van de waterschappen. Ze stelt vast dat de afgelopen vijf jaar een aanzienlijke ver schuiving is opgetreden in de kostenverdeling, zonder dat de veranderingen in de belangen goed zijn aangegeven. Volgens haar betalen ingezete gemiddeld 30 procent van kosten, tegen 26 procent vijf geleden. Eigenaren van ge (gebouwd) betalen nu procent in plaats van 38 pro Eigenaren van gronden (ongebouwd) betalen daarente gen geen 34 procent meer, maar 29 procent. Het gaat hierbij om landelijke gemiddelden. De situatie bij de waterschap pen Zeeuwse Eilanden en Zeeuws-Vlaanderen wijkt enigszins af van de rest van Ne derland, tekent Hoeben aan. In Zeeuws-Vlaanderen steeg het kostenaandeel van de ingezete nen met 21 procent (tot 22,7), daalde het gebouwd met 11 pro cent (tot 36,5) en steeg het onge bouwd met 19,6 procent (tot 40,8 procent). In het gebied van Zeeuwse Ei landen daalde het aandeel van de ingezetenen met 12 procent (tot 22), nam het gebouwd met 14 procent toe (tot 55,3 procent) en het aandeel ongebouwd steeg met 9,4 procent. De uitzonde ring wordt wellicht veroorzaakt doordat er geen omslag meer wordt opgelegd aan de pach ters, aldus Hoeben. „De boeren draaien mogelijk ten dele op voor de kosten die werden ge dragen door de pachters." Kostenaandeel In beide waterschappen is het kostenaandeel van de ingezeten ongeveer gelijk, maar de huisei genaren betalen bij Zeeuwse Ei landen een veel groter deel dan in Zeeuws-Vlaanderen. Bij de landeigenaren is dat net omge keerd. De twee Zeeuwse waterschap pen kennen (vanaf 2004) de wa terschapsbelastingen gebrui kers. Dat is een combinatie van de ingezetenenomslag (bij Zeeuwse Eilanden 49,50 euro per woonruimte, bij Zeeuws- Vlaanderen 65,50 euro) en de verontreinigingsheffing (bij Zeeuwse Eilanden 58,65 per vervuilingseenheid, bij Zeeuws-Vlaanderen 59 euro). Daarnaast is er de waterschaps belastingen eigenaren, verdeeld in de omslag gebouwde eigen dommen (huisbezitters) en de omslag ongebouwde eigendom men (grondbezitters). Hoeben geeft aan dat het uit gangspunt bij de verdeling van de kosten is, dat groepen meer betalen naarmate zij meer be lang hebben bij het werk van het waterschap. Een groep die meer betaalt, krijgt ook meer zeggen schap in het waterschapsbe stuur. „Dit verband tussen be lang, betaling en zeggenschap is hèt fundament onder de water schapsorganisatie." De onderzoeker noemt het es sentieel dat het belang van de verschillende groepen nauw keurig wordt vastgesteld. Uit haar onderzoek blijkt dat dit problematisch is. Hoeben ging na welke argumenten de water schappen aanvoeren voor de zwaardere belasting van huis houdens en woningbezitters en de lastenverlichting van de landeigenaren. Veel waterschappen voeren aan dat het waterbeheer steeds meer in het belang is van de groepen 'ingezetenen' en 'gebouwd' en minder in dat van de categorie 'ongebouwd'. Dit door de toene mende verstedelijking en omdat waterschappen meer oog krij gen voor natuurwaarden. Het belang van ingezetenen bij be scherming tegen overstromin gen zou volgens de waterschap pen gelijk gebleven zijn, dat van gebouwd zou groter zijn gewor den en dat van ongebouwd klei ner. Desondanks zijn de ingeze tenen en ongebouwd gemiddeld genomen een groter deel van de kosten voor de waterkeringen gaan betalen, en gebouwd een kleiner deel. Hoeben vindt de methoden voor kostendelingen ondoorzichtig. „Het belang van categorieën wordt vastgesteld door middel van vuistregels en rekenmetho den." Ze pleit voor meer helder heid of aanzienlijke vereenvou diging, zeker ook omdat de financiën en organisatie van de waterschappen op dit moment ter discussie staan. GOES - J. Jorritsma-van Oosten is gekozen tot nieuwe voor zitter van D66, regio Zeeland. Ze volgt F. Kiel op. De nieuwe voorzitter van Democraten66 kan bogen op een ruime politie ke ervaring. Ze was onder meer lid van de Tweede Kamer en Provinciale Staten en voorzitter van de bestuurdersvereni ging van D66. De regio Zeeland heeft ook een nieuwe regioraad ingesteld. Daarin gaan staten- en raadsleden, samen met hun steunfrac- ties, de lokale en regionale koers van de partij bespreken en standpunten op elkaar afstemmen. MIDDELBURG - Een 43-jarige inwoner van Vlissingen is gisteren in Middelburg vrijgesproken van poging doodslag. De rechtbank achtte niet bewezen dat de Vlissinger tijdens een ruzie opzettelijk een man met een mes in de hals stak had gestoken. Het incident speelde zich 7 augustus dit jaar af in de Vlissing se drugsscene. Het slachtoffer moest na de steekpartij een spoedoperatie in het ziekenhuis ondergaan. De officier van justitie had twee jaar cel geëist. MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft een 66- jarige vrouw uit Goes schuldig verklaard aan valsheid in ge schrifte zonder haar straf op te leggen. Haar 2 9-jarige dochter uit Goes werd eveneens schuldig bevonden zonder er straf voor te krijgen. De vrouwen waren in gebreke gebleven door hun vermogen over eind jaren '90 en begin 2000 niet op het inkomstenformu lier aan de gemeente Goes te vermelden. De vrouwen bezaten dure sieraden, die ze vanuit Koeweit hadden ingevoerd in Ne derland. MIDDELBURG - Een 49-jarige vrouw uit Terneuzen is over enkele dagen op vrije voeten. Dat besliste gisteren de rechtbank in Middelburg. De Terneuzense kreeg wegens brandstichting 300 dagen celstraf, waarvan 54 dagen voor waardelijk, met verplicht reclasseringscontact opgelegd. De gevangenisstraf heeft ze bijna helemaal in voorarrest uitge zeten. De vrouw stak 5 april dit jaar haar woning in brand. Sindsdien zit ze in de gevangenis. Tijdens haar detentie is ze voor onderzoek naar haar psychische gesteldheid opgenomen in het Pieter Baan Centrum. Daar viel de behandeling positief uit, zodat ze 8 december vrijkomt. MIDDELBURG - Een 23-jarige inwoner uit Vlissingen is door de rechtbank in Middelburg veroordeeld tot een boete van 350 euro en eenrij-ontzegging van vier maanden. De man kreeg de straf omdat hij op de Postweg in Lewedorp 145 kilo meterper uur reed. Ter plekke geldt een maximum van 80. Hij had zo'n haast in verband met zijn werk als autohandelaar en te laat was bij een afspraak om een auto op te halen. Het was niet de eerste keer dat de Vlissinger voor een dergelijk feit veroordeeld werd. Bijna twee jaar geleden ging hij ook al eens over de scheef en kreeg hij vier maanden rij-ont- zegging met een proeftijd van twee jaar. De officier van justitie eiste 502 euro boete en uitvoering van de voorwaardelijke rij-ontzegging. De rechter vond dat te ver door Maurits Sep MIDDELBURG - Goed voor de huishoudens, goed voor de in dustrie en goed voor de werkge legenheid. Kortom, goed voor Zeeland. Houdt het provincie bestuur de fusie tussen de waterbedrijven van Delta en Europoort tegen, dan verliest Delta de concurrentie op de markt voor industriewater en gaan de huishoudens heel veel meer betalen voor hun drink water. Zo luidde gisteravond het oor deel van drie onafhankelijke deskundigen over de fusie van de waterbedrijven van Delta en Europoort. Zij gaven op verzoek van Provinciale Staten hun me ning over de voorgenomen fusie en reageerden op de vragen en twijfels die bij de Statenfracties leven. De conclusie van de drie over de fusie was unaniem posi tief. Eén van de grootste zorgen van de Staten is de kwaliteit van het drinkwater. Daarvoor is geen reden, benadrukte Th. Martijn, die in verschillende functies veertig jaar lang in de drinkwatersector werkzaam is geweest. „Ondanks alle fusies die we al gehad hebben, behoort de kwaliteit van het Nederland se drinkwater nog steeds tot de beste ter wereld. De kwaliteit is in de wet vastgelegd en wordt elk jaar gecontroleerd door de rijksoverheid. Er is nooit iets op aan te merken geweest. Zelfs de Consumentenbond heeft gezegd dat het beter is om water uit de kraan te drinken dan water uit de fles. "De Zeeuwse belangen worden volgens de deskundigen goed gediend met een fusie. J. Ernes (adviseur watermanage ment en voorheen werkzaam bij het Waterbedrijf Limburg) voorspelde juist dat de huishou dens heel veel meer voor hun drinkwater moeten gaan beta len als de fusie met doorgaat. Zonder samenwerking met Eu ropoort acht hij Delta te klein om overeind te blijven op de markt voor industriewater. En zonder cle inkomsten uit de leve ring van water aan bedrijven als Dow in Terneuzen, wordt het waterleidingnet volgens Ernes 'onbetaalbaar'. „Dan moeten mensen tarieven gaan betalen die u niet voor mogelijk houdt. "Het fusiebedrijf Neptunus maakt het bovendien mogelijk flink te investeren in de indu striewatervoorziening. Dat maakt Delta én Europoort weerbaarder tegenover inter nationale concurrenten, maar leidt over enkele jaren ook tot méér werkgelegenheid, ook in Zeeland, voorspelden Martijn. Ernes en P. Verheijen, onder meer oud-commissaris bij hèt nutsbedrijf Pnem-Mega.Verheijen vond ook dat de medewerkers van Delta die betrokken zijn in de waterfusie voldoende garantie hebb'en op het behoud van werkgelegenheid. In navolging van de ondernemingsraad van Delta is een groot deel van de Staten daar allerminst van overtuigd. Verheijen wees erop j dat de zogenoemde dienstverle ningsovereenkomsten ervoor i zorgen dat Neptunus onder houdsmonteurs in dienst moet nemen als wordt besloten het onderhoudswerk aan een ander bedrijf uit te besteden dan aan Delta. „Het effect is dat die overeenkomsten niet ontbon den zullen worden en mensen dus hun baan houden. "Veel fracties zijn bang dat zij door de fusie hun greep op de water voorziening in Zeeland verlie zen. Inderdaad mag de provin cie dan nog slechts meesturen met de auto waarin zij meerijdt, ter-wijl zij het stuurwiel nu ste vig in eigen hand heeft, erken den de deskundigen. „Maar", nuanceerde Ernes, „dat is wel het stuur van een auto die niet meedoet aan de wedstrijd." TERNEUZEN - Het Palazzoli Huis Terneuzen organiseert op dinsdag 16 december een koffie ochtend voor mensen die gecon fronteerd zijn met kanker. Het Palazzoli Huis is er niet al leen voor (ex-) kankerpatiën ten, maar ook voor hun naasten. Op de koffie-ochtenden die een maal per maand worden gehou den, kunnen mensen vrijblij vend binnenlopen om te kijken of het iets voor hen is. De gast vrouwen zijn ervaren rouwbe- geleidsters. De koffie-ochtend op 16 december in het Palazzoli Huis Terneuzen, gevestigd in verpleeghuis Ter Schorre, is van 10 tot 11.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15