Zeeuwen in ban van ontpoldering PZC PZC Luchtvaartcrisis gaat aan Aziaten voorbij -] In ontwikkelingsschets staan veiligheid, toegankelijkheid en natuurlijkheid centraal Zwartboek vogelpest geen aanklacht tegen de pluimveehouderij 3 december 1953 V R woensdag 3 december 2003 door Ben Jansen In Rilland lag de nadruk op maatregelen om overstromin gen te voorkomen, in Vlissingen ging het vooral over de scheep vaart en in Terneuzen trok na- tuurherstel door ontpoldering de meeste aandacht. Tijdens de drie informatie-en inspraakbij eenkomsten in Zeeland over de aanzet voor een milieueffecten- rapport voor de Ontwikkeling- schets Schelde-estuarium zijn de drie aandachtsgebieden waarop deze schets moet zijn gebaseerd (veiligheid, toegan kelijkheid en natuurlijkheid) goed tot hun recht gekomen. Maart 2002 besloten de toenma lige minister van Verkeer en Wa terstaat Tineke Netelenbos en haar Vlaamse ambtgenoot Ste ve Stevaert een gezamenlijke ontwikkelingsschets voor het Schelde-estuarium te maken. Uiterlijk december 2004 moe ten beslissingen kunnen worden genomen over mogelijkheden om veiligheid, toegankelijkheid en natuurlijkheid te verbeteren. De speciaal hiervoor in het le ven geroepen Nederlands- Vlaamse projectorganisatie Proses ging ermee aan de slag Proses heeft haar zegenrijke werk tot voor kort in tamelijke afzondering en stilte verricht. Alleen vertegenwoordigers van Nederlandse en Vlaamse haven besturen, waterschappen, loka le en provinciale overheden, natuur- en milieubescher mingsorganisaties en land bouworganisaties zijn erbij be trokken. Dat gebeurt in het zogeheten Overleg Adviserende Partijen (OAP). Een blik op de samen stelling van dit orgaan leert dat de Antwerpse verdiepingslobby er een opmerkelijk sterke af vaardiging in heeft. Vorderingen Met de presentatie van de aanzet voor een milieueffecten- rapport - samen met een maat schappelijke kosten-batenana- lyse een van de bouwstenen voor de ontwikkelingschets - heeft Proses voor het eerst het deel van de samenleving dat niet tot het OAP behoort, op de hoogte gesteld van haar vorderingen. Er viel tijdens de informatie- en inspraakbijeenkomsten die de afgelopen weken op drie plaat sen in Zeeland zijn gehouden, veel uit te leggen. Om met het heetste hangijzer te beginnen: ontpoldering is ook noodzakelijk als de vaargeul in de Westerschelde geen centime ter verder wordt verdiept. Dat is in zekere zin de winst van de aanpak die voor de ontwikke lingschets is gekozen. Bekeken wordt hoe veiligheid, toeganke- lij kheid en natuurlij kheid in on derlinge samenhang - maar ook afzonderlijk - kunnen worden verbeterd. In theorie zou de uit komst van de onderzoeken kun nen zijn dat een nieuwe verdie ping niet mogelijk is vanwege de milieugevolgen of vanwege de scheve balans tussen kosten en baten, maar dat de natuurlijk heid van de Westerschelde wél moet worden verbeterd. Neder landse en Vlaamse deskundigen zijn het erover eens dat een grootschalige ontpoldering, bij voorbeeld in het Braakman-ge bied in Zeeuws-Vlaanderen, het meeste resultaat heeft. Het in zicht dat ook zonder verdieping maatregelen moeten worden ge troffen om de natuur in en aan de Westerschelde te verbeteren, heeft wel als consequentie dat een besluit om de vaargeul ver der aan de passen waarschijn lijk tot extra ontpolderingen zal leiden. De bezoekers van dé informa tie- en inspraakbijeenkomsten kregen ook te horen dat een eventuele verbinding tussen de Westerschelde en de Ooster- schelde geen ingreep is die direct verband houdt met een verdere verdieping van de vaar geul. Dit één kilometer brede Overscheldekanaal door de hals van Zuid-Beveland moet wor den gezien als een maatregel die noodzakelijk kan zijn om de ge volgen van de zeespiegelrijzing op te vangen. Bij gevaarlijk ho ge stormvloeden kan dan water uit de Westerschelde op de Oos terschelde worden gespuid, Hans Bakker, directeur van het vliegveld van Hong kong, zegt het mét vertrouwen. „De bezoekcijfers' voor Hong kong van de afgelopen jaren ha len we waarschijnlijk nooit meer. Maar met deze luchtha ven gaat het uitstekend." Af komstig van Schiphol weet hij het verschil tussen een bestem mingsluchthaven en een die het van overstappers moet hebben. Ook grootverbruiker van Chek Lap Kok-luchthaven, Cathay Pacific, is optimistisch. Na een jaar van problemen, is de maat schappij terug op het niveau van ruim een jaar geleden. „Boven dien denken wij in het komende jaar te zullen groeien", zegt di rectielid Robert Cutler van Ca thay. Zowel de luchthaven als Cathay Pacific weten zich in de rug ge dekt, wat de internationale eco nomie ook moge doen, door de ontwikkelingen in China. Met groeipercentages tussen de acht en tien procent per jaar van het bruto binnenlands produkt be gint de slapende draak lang zaam wakker te worden. „Daarom bouwen wij ook een overstapterminal bij onze luchthaven voor bussen", zegt Bakker. Naarmate in het ach terland van Hongkong meer mensen wat te besteden krijgen, willen zij ook op vakantie. „Dit staat nog los van de zakenreizi gers, die vanuit de Pearl River Delta en de omgeving van Zhangzhou aan de weg timme ren." Afgelopen week maakte Air France, fusiepartner van KLM, bekend op deze bestemming een nieuwe route te hebben ge opend. KLM zelf heeft via een samenwerkingsverband met China Southern ook een moge lijkheid passagiers naar deze bestemming door te boeken. Beide maatschappijen, die het in de rest van de wereld niet makkelijk hebben, zien in Azië nog groeimogelijkheden. Wat de komende fusie tussen beide maatschappijen ook voor gevol gen heeft, voor het vliegverkeer op China worden weinig pro bleem voorzien. „Wat Air Fran ce nu doet, bijt ons niet", aldus een woordvoerder van KLM. Het Braakman-gebied is een van de gebieden die eventueel in aanmerking zouden komen voor ontpoldering. waar met behulp van de schui ven in de pijlerdam een lagere waterstand is in te stellen. Op die manier kunnen extreem ho ge waterstanden achterin de Westerschelde en op de Zee- schelde worden afgetopt. Beveiliging Vragenstellers toonden zich evenwel uiterst kritisch over in grijpende maatregelen in Ne derland om overstromingskan sen in Vlaanderen te beperken. Des te meer, omdat de Vlamin gen hun beveiliging tegen hoog water niet op orde hebben. De dijken langs de Westerschelde zijn zo sterk dat ze - in statisti sche kansen uitgedrukt - eens in de 4000 jaar bezwijken. De dij ken langs de Zeeschelde hebben een overschrijdingskans van eens inde 70 jaar. Van de zijde van Proses werd verzekerd dat een spuimoge- lijkheid naar de Oosterschelde bij extreem hoog water ook stroomafwaarts effect zal heb ben. Ter hoogte van Hans weert moet de waterstand dan toch mooi tien centimeter lager kun nen zijn dan zonder Overschel- de. Dat kan net het verschil uit maken tussen overstromen of droogblijven. Vooral tijdens de informatie- en inspraakbijeen komst in Rilland leverde deze uitleg ongelovige reacties op. Een Overschelde moet wel wor den beschouwd als een oplos sing voor de verdere toekomst. Het onderzoek is voorlopig ge richt op de vraag of het zinvol is deze mogelijkheid verder te be studeren. Daarbij zal ook wor den bekeken of het afleiden van hoge waterstanden van de Wes terschelde naar de Oosterschel de haaks staat op het streven de Oosterschelde eveneens te ge bruiken voor de opvang van ho ge rivi eraf voeren. „Het gaat er dus om wie droge voeten houdt: Rotterdam of Antwerpen", vat te GroenLinks-Statenlid Mar ten Wiersma vorige week in Vlissingen deze kwestie bondig samen. Containerschepen De besluiten die de Nederlandse en Vlaamse politiek naar aan leiding van de ontwikkelings schets moeten maken, behelzen nog een andere keuze die voor Advertentie Driekwart jaarna de sars-epidemie en ondanks de wereldwijde eco nomische crisis, floreert de luchtvaart in Azië. In Europa en in de VS gaat het slecht met de bedrijfstak, maar daar niet. De prijsstunters zijn in aantocht, maar de gewone maatschappijen zien het niet som ber in. door James McGonigal „Misschien dat we in de toe komst lijnen gaan samenvoegen of beter gaan samenwerken. Maar voorlopig biedt de Aziati sche markt volop kansen." Dat denkt Robert Cutler van Cathay ook. „Wij hebben een heel moeilijk jaar achter de rug, dat we hebben overleefd door hard te snijden in de kosten. Maar heel Azië zit nu weer in de lift. En op de lange termijn zijn de ontwikkelingen in China heel belangrijk, daar'gaat het gebeuren.CP heeft plannen om in 2004 nieuwe bestemmingen in China zelf te openen, vanuit thuisbasis Hongkong. Maar als China een belangrijke markt wordt, is er dan niet de kans dat regionale prijsstunters straks de boel verpesten voor gevestigde maatschappijen, zo als Cathay Pacific, KLM en Air France? Cutler: „Ik denk dat dat risico heel klein is. Zelfs de 'kor te' afstanden in Azië zijn rela tief groot. Het businessmodel van de Europese en Amerikaan se prijsstunters gaat uit van korte afstanden, waardoor vliegtuigen meerdere malen per dag kunnen vliegen. Het gaat ook ,uit van een passagiersaan bod dat point-to-point wil vlie gen, dat wil zeggen zonder be hoefte aan doorboeken haar andere bestemmingen." Cutler denkt dat de markt in Azië voorlopig nog geen behoef te heeft aan vliegmaatschappij en als Southwest (VS) of Rya- nair (Europa), die lage kosten en geringe dienstverlening koppe len aan lage prijzen. Cynisme Zijn optimisme wordt met enig cynisme bekeken door lucht vaartspecialisten die in Europa met dezelfde argumenten ver geefs de opkomst van prijsvech ters hebben willen bestrijden. „In Thailand, Maleisië, Indone sië, Vietnam, worden per kwar taal dergelijke vliegbedrijven opgericht. Het is ondenkbaar dat de grote jongens daar straks geen last van krijgen", aldus een analist in Amsterdam. Hans Bakker in Hongkong kan het allemaal niet schelen. Hij ziet de vliegmarkt in Azië alleen maar groeien, ,,,En ik wil graag met Chek Lap Kok de rol ver vullen die Schiphol vervult in Europa." GPD foto Peter Buteijn Antwerpen van vitaal belang is. Houdt Antwerpen zicht op een zodanige verbinding met de Noordzee dat de grootste con- tainei'schepen van nu en de na bije toekomst de haven zonder belemmeringen kunnen berei ken? Daarover werd tijdens de informatie- en inspraakbijeen komsten opgemerkt dat niet de grootte van de schepen maatge vend moet zijn voor de vaargeul, maar omgekeerd. Het is in Antwerpen bekend dat dit soort sentimenten in Neder land leeft. Daarbij wordt be scherming van de belangen van Rotterdam als drijfveer veron dersteld. Het is niet voor niets dat Antwerpen zo'n sterke ver tegenwoordiging in het Overleg Adviserende Partijen heeft. van onze redactie binnenland Er moet een parlementair onderzoek komen naar de aanpak van de vogelpest- crisis door minister Veerman van Landbouw. Daarvoor pleit de 'Waarheidscommis sie Vogelpest' die vandaag aan de minister en de vaste kamercommissie LNV het zwartboek 'Vogelpest, het verdriet van Nederland' uit reikt. Het boek geeft een ont hutsend beeld van de aanpak en de gevolgen van de vogel- pestcrisis in Nederland voor de hobbydierhouder. Maandenlang werkten de le den van dé Waarheidscom missie Vogelpest aan het 618 pagina's tellende zwartboek 'Vogelpest, het verdriet van Nederland'. Op de kaft een fraaie foto van een haan die met zijn kop uit een krat steekt waarin hij vervoerd zal worden, op de achter grond een medewerker van de AID in zijn blauwe over all. Het boek vormt volgens de Waarheidscommissie geen aanklacht tegen de in tensieve (pluim)veehouderij, Het moet de veehouder er juist van overtuigen dat de hobbykip geen bedreiging vormt. Het zwartboek bevat ook geen nieuwe wetenschappe lijke bevindingen over de cri sis. Deskundigen als prof. A. Stegeman, hoogleraar epide miologie aan de Universiteit van Utrecht en dierenarts J. van Bers lieten eerder in de media al weten dat zij het ruimen van hobbypluimvee totaal zinloos vinden en dat Veerman de plank mis slaat. De kans dat een hobbyvogel een epidemie in de be- drijfspluimveehouderij ver oorzaakt, is volgens Stege man verwaarloosbaar klein. Niet verrassend is Stege- mans pleidooi in het boek: Europa moet het vaccinatie beleid afschaffen en er moet een markertest komen om onderscheid te kunnen ma ken tussen gevaccineerde e; besmette dieren. De vaccina tie zou beperkt kunnen blij ven tot de commerciële sec tor. Italië is daarvan het besl voorbeeld binnen de EU. Ee; voorbeeld waaraan VeermaL volgens Stegeman navolging had kunnen geven tijdens (fe crisis in plaats van over ti gaan tot het doden van 30,1 i miljoen dieren, waarvail 16.490 stuks hobbypluiro vee. Niet Stegemans pleidoo, en de uitleg over de juridi sche houdbaarheid van he beleid van de minister make de het boek zo confronterend- maar de trieste verhalen vaiRl de gewone mens, de hobby,Ei dierhouder. Burgers die zieidc nog altijd geschoffeerd engtfcg intimideerd voelen door di de medewerkers van de AID. ZÉJr erg, dat sommigen tijdeii'dc hoorzittingen in Gelderlantto en Limburg hun zegje nieLc, durfden te doen, omdat zigii bang waren dat er AID'ersii het publiek waren. Hun ver W; halen zijn wél in het boek op on genomen. wc Netwerk fc Net als steunbetuigingen aafha dierenarts Sjef van Ben Br Nuenenaar Ad van Noort ef ox Kenneth Broekman uit Solve: meren die de AID voorhieltln leiding te geven aan een net-vij werk van cellen die hobby, in dieren hielpen onderduikeifèir de zogenaamde Ark. Alledn: ka maken deel uit van de tien kroi den tellende Waarheidscoro: 19 missie en werden door di de AID verhoord. Broekman be Vo landde voor tien dagen in d, goi cel in Grave. Zijn zaak is nolbrt altij d in onderzoek. str Broekman: „We willen niefcgrc de kop van Veerman, we wï pro len nieuw beleid voor tot tot komstige ziekte-uitbraker me Nooit meer mogen allee an economische belangen d Wc dienst uitmaken. Veermai sec moet luisteren naar de we nir tenschappers. Als hij dat hat'ga; gedaan, was het zover nic Va gekomen". GPD ter Zw ciji BANANEN - Lr Israël heerst een koudegolf. In het Jordaan- dal bij Tiberias bevriezen de bananen aan de bomen. AFSCHEID - Schouwen-Dui- veland heeft afscheid geno men van de Dienst Zuiderzee werken. Deze overheidsdienst werd in 1919 opgericht voor de uitvoering van de inpolde ringsplannen. Tijdens een bij eenkomst in de Concertzaal in Zierikzee werden aan de staf en medewerkers van deze dienst en aan de aannemers plaquettes uitgereikt, ter her innering aan het grootse werk dat op Schouwen-Duiveland werd verricht. „De dijken zijn nu dicht", sprak dijkgraaf vi het waterschap Schouwen Klompe, „maar we gaan n> enige zorg de winter tegemo: Waakzaamheid blijft geb den." CLUB DER DIKKEN - Di West-Berlijnse dames hebbi een 'club der dikken' opj richt. Leden moeten tenmins 125 kilogram wegen. De cli stelt zich voor gezellige b: eenkomsten te houden koffie en koek. Met de bij es komsten willen ze de magen op humoristische wijze op hi plaats zetten en protesten tegen het zingen van het li: 'Je bent te dik voor mij Hoofdredactie: A L Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 315500 Fax:(0113)315669 E-mail; redactie@pzc.nl Vlissingen: Oostsouburgseweg 10 Postbus 264 4380 AG Vlissingen Tel. (0118) 493000 Fax:(0118)493009 E-maïl: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 31.5670 Fax. (0113)315669 E-mail. redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (011-5) 645769 Fax, (0115) 645742 E-mail: redtern@pzc nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114) 372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111) 4-54647 Fax (0111)454657 E-mail; redzzee@pzc nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail; web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12,00 uur. Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldleen V( Vi KH Kei VOO Dal van Riy Vol; den lan< Sao de j scht schi doo JfWt 1 nia) "weg ival. Vi per maand: 19,4b per kwartaal: 56,60 per jaar- €217,00 Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail; lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor F liet einde van de betaalperiode. I Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag:€ 1,20 ji zaterdag: 1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW J! Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertenfeorders worden uitgevoerd overeenkomstig F de Algemene Voorwaarden van [2 Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen,j Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantoo'1 zondag, van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113) 315555 Fax(0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel (0113)315540 Fax(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintje Tel, (0113) 315650 Fax: (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeelanci Tel'(0113) 315520 Fax; (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114) 372770 Fax:(0114)372771 lnternet:www pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van liet Wegener-concern. De<k4 u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voort ze (abonnementen)adminislralieen om u te (laten) informeren over voor u relevante dlenslco producten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig gesti teerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelr d;u kunt u dit schriftelijk melden,1 PZC, afdeling lezersservice, Postbus 3228 4800 MB Brede Behoort tof UJEQGDGr door gn Li MA4 Orga Sami SE) van snell gere en l Maas OVS] Sche: eeng verd. nen e DeH na o' State af te j sloot Fleece sweatshirts 92-176 Vanaf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4