Zeeuwen in ban van ontpoldering
PZC
PZC
Luchtvaartcrisis gaat
aan Aziaten voorbij
-]
In ontwikkelingsschets staan veiligheid, toegankelijkheid en natuurlijkheid centraal
Zwartboek vogelpest
geen aanklacht tegen
de pluimveehouderij
3 december 1953
V
R
woensdag 3 december 2003
door Ben Jansen
In Rilland lag de nadruk op
maatregelen om overstromin
gen te voorkomen, in Vlissingen
ging het vooral over de scheep
vaart en in Terneuzen trok na-
tuurherstel door ontpoldering
de meeste aandacht. Tijdens de
drie informatie-en inspraakbij
eenkomsten in Zeeland over de
aanzet voor een milieueffecten-
rapport voor de Ontwikkeling-
schets Schelde-estuarium zijn
de drie aandachtsgebieden
waarop deze schets moet zijn
gebaseerd (veiligheid, toegan
kelijkheid en natuurlijkheid)
goed tot hun recht gekomen.
Maart 2002 besloten de toenma
lige minister van Verkeer en Wa
terstaat Tineke Netelenbos en
haar Vlaamse ambtgenoot Ste
ve Stevaert een gezamenlijke
ontwikkelingsschets voor het
Schelde-estuarium te maken.
Uiterlijk december 2004 moe
ten beslissingen kunnen worden
genomen over mogelijkheden
om veiligheid, toegankelijkheid
en natuurlijkheid te verbeteren.
De speciaal hiervoor in het le
ven geroepen Nederlands-
Vlaamse projectorganisatie
Proses ging ermee aan de
slag
Proses heeft haar zegenrijke
werk tot voor kort in tamelijke
afzondering en stilte verricht.
Alleen vertegenwoordigers van
Nederlandse en Vlaamse haven
besturen, waterschappen, loka
le en provinciale overheden,
natuur- en milieubescher
mingsorganisaties en land
bouworganisaties zijn erbij be
trokken.
Dat gebeurt in het zogeheten
Overleg Adviserende Partijen
(OAP). Een blik op de samen
stelling van dit orgaan leert dat
de Antwerpse verdiepingslobby
er een opmerkelijk sterke af
vaardiging in heeft.
Vorderingen
Met de presentatie van de
aanzet voor een milieueffecten-
rapport - samen met een maat
schappelijke kosten-batenana-
lyse een van de bouwstenen voor
de ontwikkelingschets - heeft
Proses voor het eerst het deel
van de samenleving dat niet tot
het OAP behoort, op de hoogte
gesteld van haar vorderingen.
Er viel tijdens de informatie- en
inspraakbijeenkomsten die de
afgelopen weken op drie plaat
sen in Zeeland zijn gehouden,
veel uit te leggen.
Om met het heetste hangijzer te
beginnen: ontpoldering is ook
noodzakelijk als de vaargeul in
de Westerschelde geen centime
ter verder wordt verdiept. Dat is
in zekere zin de winst van de
aanpak die voor de ontwikke
lingschets is gekozen. Bekeken
wordt hoe veiligheid, toeganke-
lij kheid en natuurlij kheid in on
derlinge samenhang - maar ook
afzonderlijk - kunnen worden
verbeterd. In theorie zou de uit
komst van de onderzoeken kun
nen zijn dat een nieuwe verdie
ping niet mogelijk is vanwege de
milieugevolgen of vanwege de
scheve balans tussen kosten en
baten, maar dat de natuurlijk
heid van de Westerschelde wél
moet worden verbeterd. Neder
landse en Vlaamse deskundigen
zijn het erover eens dat een
grootschalige ontpoldering, bij
voorbeeld in het Braakman-ge
bied in Zeeuws-Vlaanderen, het
meeste resultaat heeft. Het in
zicht dat ook zonder verdieping
maatregelen moeten worden ge
troffen om de natuur in en aan
de Westerschelde te verbeteren,
heeft wel als consequentie dat
een besluit om de vaargeul ver
der aan de passen waarschijn
lijk tot extra ontpolderingen zal
leiden.
De bezoekers van dé informa
tie- en inspraakbijeenkomsten
kregen ook te horen dat een
eventuele verbinding tussen de
Westerschelde en de Ooster-
schelde geen ingreep is die
direct verband houdt met een
verdere verdieping van de vaar
geul. Dit één kilometer brede
Overscheldekanaal door de hals
van Zuid-Beveland moet wor
den gezien als een maatregel die
noodzakelijk kan zijn om de ge
volgen van de zeespiegelrijzing
op te vangen. Bij gevaarlijk ho
ge stormvloeden kan dan water
uit de Westerschelde op de Oos
terschelde worden gespuid,
Hans Bakker, directeur van
het vliegveld van Hong
kong, zegt het mét vertrouwen.
„De bezoekcijfers' voor Hong
kong van de afgelopen jaren ha
len we waarschijnlijk nooit
meer. Maar met deze luchtha
ven gaat het uitstekend." Af
komstig van Schiphol weet hij
het verschil tussen een bestem
mingsluchthaven en een die het
van overstappers moet hebben.
Ook grootverbruiker van Chek
Lap Kok-luchthaven, Cathay
Pacific, is optimistisch. Na een
jaar van problemen, is de maat
schappij terug op het niveau van
ruim een jaar geleden. „Boven
dien denken wij in het komende
jaar te zullen groeien", zegt di
rectielid Robert Cutler van Ca
thay.
Zowel de luchthaven als Cathay
Pacific weten zich in de rug ge
dekt, wat de internationale eco
nomie ook moge doen, door de
ontwikkelingen in China. Met
groeipercentages tussen de acht
en tien procent per jaar van het
bruto binnenlands produkt be
gint de slapende draak lang
zaam wakker te worden.
„Daarom bouwen wij ook een
overstapterminal bij onze
luchthaven voor bussen", zegt
Bakker. Naarmate in het ach
terland van Hongkong meer
mensen wat te besteden krijgen,
willen zij ook op vakantie. „Dit
staat nog los van de zakenreizi
gers, die vanuit de Pearl River
Delta en de omgeving van
Zhangzhou aan de weg timme
ren."
Afgelopen week maakte Air
France, fusiepartner van KLM,
bekend op deze bestemming een
nieuwe route te hebben ge
opend. KLM zelf heeft via een
samenwerkingsverband met
China Southern ook een moge
lijkheid passagiers naar deze
bestemming door te boeken.
Beide maatschappijen, die het
in de rest van de wereld niet
makkelijk hebben, zien in Azië
nog groeimogelijkheden. Wat de
komende fusie tussen beide
maatschappijen ook voor gevol
gen heeft, voor het vliegverkeer
op China worden weinig pro
bleem voorzien. „Wat Air Fran
ce nu doet, bijt ons niet", aldus
een woordvoerder van KLM.
Het Braakman-gebied is een van de gebieden die eventueel in aanmerking zouden komen voor ontpoldering.
waar met behulp van de schui
ven in de pijlerdam een lagere
waterstand is in te stellen. Op
die manier kunnen extreem ho
ge waterstanden achterin de
Westerschelde en op de Zee-
schelde worden afgetopt.
Beveiliging
Vragenstellers toonden zich
evenwel uiterst kritisch over in
grijpende maatregelen in Ne
derland om overstromingskan
sen in Vlaanderen te beperken.
Des te meer, omdat de Vlamin
gen hun beveiliging tegen hoog
water niet op orde hebben. De
dijken langs de Westerschelde
zijn zo sterk dat ze - in statisti
sche kansen uitgedrukt - eens in
de 4000 jaar bezwijken. De dij
ken langs de Zeeschelde hebben
een overschrijdingskans van
eens inde 70 jaar.
Van de zijde van Proses werd
verzekerd dat een spuimoge-
lijkheid naar de Oosterschelde
bij extreem hoog water ook
stroomafwaarts effect zal heb
ben. Ter hoogte van Hans weert
moet de waterstand dan toch
mooi tien centimeter lager kun
nen zijn dan zonder Overschel-
de. Dat kan net het verschil uit
maken tussen overstromen of
droogblijven. Vooral tijdens de
informatie- en inspraakbijeen
komst in Rilland leverde deze
uitleg ongelovige reacties op.
Een Overschelde moet wel wor
den beschouwd als een oplos
sing voor de verdere toekomst.
Het onderzoek is voorlopig ge
richt op de vraag of het zinvol is
deze mogelijkheid verder te be
studeren. Daarbij zal ook wor
den bekeken of het afleiden van
hoge waterstanden van de Wes
terschelde naar de Oosterschel
de haaks staat op het streven de
Oosterschelde eveneens te ge
bruiken voor de opvang van ho
ge rivi eraf voeren. „Het gaat er
dus om wie droge voeten houdt:
Rotterdam of Antwerpen", vat
te GroenLinks-Statenlid Mar
ten Wiersma vorige week in
Vlissingen deze kwestie bondig
samen.
Containerschepen
De besluiten die de Nederlandse
en Vlaamse politiek naar aan
leiding van de ontwikkelings
schets moeten maken, behelzen
nog een andere keuze die voor
Advertentie
Driekwart jaarna de sars-epidemie en ondanks de wereldwijde eco
nomische crisis, floreert de luchtvaart in Azië. In Europa en in de VS
gaat het slecht met de bedrijfstak, maar daar niet. De prijsstunters
zijn in aantocht, maar de gewone maatschappijen zien het niet som
ber in.
door James McGonigal
„Misschien dat we in de toe
komst lijnen gaan samenvoegen
of beter gaan samenwerken.
Maar voorlopig biedt de Aziati
sche markt volop kansen."
Dat denkt Robert Cutler van
Cathay ook. „Wij hebben een
heel moeilijk jaar achter de rug,
dat we hebben overleefd door
hard te snijden in de kosten.
Maar heel Azië zit nu weer in de
lift. En op de lange termijn zijn
de ontwikkelingen in China
heel belangrijk, daar'gaat het
gebeuren.CP heeft plannen om
in 2004 nieuwe bestemmingen
in China zelf te openen, vanuit
thuisbasis Hongkong.
Maar als China een belangrijke
markt wordt, is er dan niet de
kans dat regionale prijsstunters
straks de boel verpesten voor
gevestigde maatschappijen, zo
als Cathay Pacific, KLM en Air
France? Cutler: „Ik denk dat dat
risico heel klein is. Zelfs de 'kor
te' afstanden in Azië zijn rela
tief groot. Het businessmodel
van de Europese en Amerikaan
se prijsstunters gaat uit van
korte afstanden, waardoor
vliegtuigen meerdere malen per
dag kunnen vliegen. Het gaat
ook ,uit van een passagiersaan
bod dat point-to-point wil vlie
gen, dat wil zeggen zonder be
hoefte aan doorboeken haar
andere bestemmingen."
Cutler denkt dat de markt in
Azië voorlopig nog geen behoef
te heeft aan vliegmaatschappij
en als Southwest (VS) of Rya-
nair (Europa), die lage kosten en
geringe dienstverlening koppe
len aan lage prijzen.
Cynisme
Zijn optimisme wordt met enig
cynisme bekeken door lucht
vaartspecialisten die in Europa
met dezelfde argumenten ver
geefs de opkomst van prijsvech
ters hebben willen bestrijden.
„In Thailand, Maleisië, Indone
sië, Vietnam, worden per kwar
taal dergelijke vliegbedrijven
opgericht. Het is ondenkbaar
dat de grote jongens daar straks
geen last van krijgen", aldus een
analist in Amsterdam.
Hans Bakker in Hongkong kan
het allemaal niet schelen. Hij
ziet de vliegmarkt in Azië alleen
maar groeien, ,,,En ik wil graag
met Chek Lap Kok de rol ver
vullen die Schiphol vervult in
Europa." GPD
foto Peter Buteijn
Antwerpen van vitaal belang is.
Houdt Antwerpen zicht op een
zodanige verbinding met de
Noordzee dat de grootste con-
tainei'schepen van nu en de na
bije toekomst de haven zonder
belemmeringen kunnen berei
ken? Daarover werd tijdens de
informatie- en inspraakbijeen
komsten opgemerkt dat niet de
grootte van de schepen maatge
vend moet zijn voor de vaargeul,
maar omgekeerd.
Het is in Antwerpen bekend dat
dit soort sentimenten in Neder
land leeft. Daarbij wordt be
scherming van de belangen van
Rotterdam als drijfveer veron
dersteld. Het is niet voor niets
dat Antwerpen zo'n sterke ver
tegenwoordiging in het Overleg
Adviserende Partijen heeft.
van
onze redactie binnenland
Er moet een parlementair
onderzoek komen naar
de aanpak van de vogelpest-
crisis door minister Veerman
van Landbouw. Daarvoor
pleit de 'Waarheidscommis
sie Vogelpest' die vandaag
aan de minister en de vaste
kamercommissie LNV het
zwartboek 'Vogelpest, het
verdriet van Nederland' uit
reikt. Het boek geeft een ont
hutsend beeld van de aanpak
en de gevolgen van de vogel-
pestcrisis in Nederland voor
de hobbydierhouder.
Maandenlang werkten de le
den van dé Waarheidscom
missie Vogelpest aan het 618
pagina's tellende zwartboek
'Vogelpest, het verdriet van
Nederland'. Op de kaft een
fraaie foto van een haan die
met zijn kop uit een krat
steekt waarin hij vervoerd
zal worden, op de achter
grond een medewerker van
de AID in zijn blauwe over
all. Het boek vormt volgens
de Waarheidscommissie
geen aanklacht tegen de in
tensieve (pluim)veehouderij,
Het moet de veehouder er
juist van overtuigen dat de
hobbykip geen bedreiging
vormt.
Het zwartboek bevat ook
geen nieuwe wetenschappe
lijke bevindingen over de cri
sis. Deskundigen als prof. A.
Stegeman, hoogleraar epide
miologie aan de Universiteit
van Utrecht en dierenarts J.
van Bers lieten eerder in de
media al weten dat zij het
ruimen van hobbypluimvee
totaal zinloos vinden en dat
Veerman de plank mis slaat.
De kans dat een hobbyvogel
een epidemie in de be-
drijfspluimveehouderij ver
oorzaakt, is volgens Stege
man verwaarloosbaar klein.
Niet verrassend is Stege-
mans pleidooi in het boek:
Europa moet het vaccinatie
beleid afschaffen en er moet
een markertest komen om
onderscheid te kunnen ma
ken tussen gevaccineerde e;
besmette dieren. De vaccina
tie zou beperkt kunnen blij
ven tot de commerciële sec
tor. Italië is daarvan het besl
voorbeeld binnen de EU. Ee;
voorbeeld waaraan VeermaL
volgens Stegeman navolging
had kunnen geven tijdens (fe
crisis in plaats van over ti
gaan tot het doden van 30,1 i
miljoen dieren, waarvail
16.490 stuks hobbypluiro
vee. Niet Stegemans pleidoo,
en de uitleg over de juridi
sche houdbaarheid van he
beleid van de minister make de
het boek zo confronterend-
maar de trieste verhalen vaiRl
de gewone mens, de hobby,Ei
dierhouder. Burgers die zieidc
nog altijd geschoffeerd engtfcg
intimideerd voelen door di de
medewerkers van de AID. ZÉJr
erg, dat sommigen tijdeii'dc
hoorzittingen in Gelderlantto
en Limburg hun zegje nieLc,
durfden te doen, omdat zigii
bang waren dat er AID'ersii
het publiek waren. Hun ver W;
halen zijn wél in het boek op on
genomen. wc
Netwerk fc
Net als steunbetuigingen aafha
dierenarts Sjef van Ben Br
Nuenenaar Ad van Noort ef ox
Kenneth Broekman uit Solve:
meren die de AID voorhieltln
leiding te geven aan een net-vij
werk van cellen die hobby, in
dieren hielpen onderduikeifèir
de zogenaamde Ark. Alledn: ka
maken deel uit van de tien kroi
den tellende Waarheidscoro: 19
missie en werden door di de
AID verhoord. Broekman be Vo
landde voor tien dagen in d, goi
cel in Grave. Zijn zaak is nolbrt
altij d in onderzoek. str
Broekman: „We willen niefcgrc
de kop van Veerman, we wï pro
len nieuw beleid voor tot tot
komstige ziekte-uitbraker me
Nooit meer mogen allee an
economische belangen d Wc
dienst uitmaken. Veermai sec
moet luisteren naar de we nir
tenschappers. Als hij dat hat'ga;
gedaan, was het zover nic Va
gekomen". GPD ter
Zw
ciji
BANANEN - Lr Israël heerst
een koudegolf. In het Jordaan-
dal bij Tiberias bevriezen de
bananen aan de bomen.
AFSCHEID - Schouwen-Dui-
veland heeft afscheid geno
men van de Dienst Zuiderzee
werken. Deze overheidsdienst
werd in 1919 opgericht voor de
uitvoering van de inpolde
ringsplannen. Tijdens een bij
eenkomst in de Concertzaal in
Zierikzee werden aan de staf
en medewerkers van deze
dienst en aan de aannemers
plaquettes uitgereikt, ter her
innering aan het grootse werk
dat op Schouwen-Duiveland
werd verricht. „De dijken zijn
nu dicht", sprak dijkgraaf vi
het waterschap Schouwen
Klompe, „maar we gaan n>
enige zorg de winter tegemo:
Waakzaamheid blijft geb
den."
CLUB DER DIKKEN - Di
West-Berlijnse dames hebbi
een 'club der dikken' opj
richt. Leden moeten tenmins
125 kilogram wegen. De cli
stelt zich voor gezellige b:
eenkomsten te houden
koffie en koek. Met de bij es
komsten willen ze de magen
op humoristische wijze op hi
plaats zetten en protesten
tegen het zingen van het li:
'Je bent te dik voor mij
Hoofdredactie:
A L Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 315500
Fax:(0113)315669
E-mail; redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 264
4380 AG Vlissingen
Tel. (0118) 493000
Fax:(0118)493009
E-maïl: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 31.5670
Fax. (0113)315669
E-mail. redgoes@pzc.nl
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (011-5) 645769
Fax, (0115) 645742
E-mail: redtern@pzc nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114) 372776
Fax. (0114) 372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111) 4-54647
Fax (0111)454657
E-mail; redzzee@pzc nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30-17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail; web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12,00 uur.
Abonnementen
0800-0231231
(bij acceptgirobetaling geldleen
V(
Vi
KH
Kei
VOO
Dal
van
Riy
Vol;
den
lan<
Sao
de j
scht
schi
doo
JfWt
1 nia)
"weg
ival.
Vi
per maand: 19,4b
per kwartaal: 56,60
per jaar- €217,00
Voor toezending per post geldt
een toeslag
E-mail; lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor F
liet einde van de betaalperiode. I
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag:€ 1,20 ji
zaterdag: 1,70
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW J!
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertenfeorders worden
uitgevoerd overeenkomstig F
de Algemene Voorwaarden van [2
Wegener NV en volgens de
Regelen voor het Advertentiewezen,j
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantoo'1
zondag, van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113) 315555
Fax(0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel (0113)315540
Fax(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintje
Tel, (0113) 315650
Fax: (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeelanci
Tel'(0113) 315520
Fax; (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114) 372770
Fax:(0114)372771
lnternet:www pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van liet Wegener-concern. De<k4
u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voort
ze (abonnementen)adminislralieen om u te (laten) informeren over voor u relevante dlenslco
producten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig gesti
teerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelr d;u kunt u dit schriftelijk melden,1
PZC, afdeling lezersservice, Postbus 3228 4800 MB Brede
Behoort tof UJEQGDGr
door
gn Li
MA4
Orga
Sami
SE)
van
snell
gere
en l
Maas
OVS]
Sche:
eeng
verd.
nen e
DeH
na o'
State
af te j
sloot
Fleece
sweatshirts
92-176
Vanaf