Het gaat om bewustwording PZC Zonder woorden meer zeggen PZC Tweedeling ontstaat in Zeeuwse landbouw Strijkers staan Danny Vera bij Actie voor Amnesty - 'MÉ: Agressieles 0800 - 0231 231 (GRATIS) kunst Twee Zeeuwen in race titel Kunstenaar van het jaar woensdag 3 december 2003 GOES - Engel Reinhoudt en Vertelkring Midden-Zeeland dragen op dinsdag 9 december waargebeurde verhalen voor van mensenrechtenactivisten uit diverse landen. Dit gebeurt in het kader van de Internatio nale Dag voor de Rechten van de Mens. De verhalen geven een beeld van wat de activisten dagelijks doen en de moeilijke omstandighe- den waaronder ze vaak moeten werken. Het evenement is van 10.00 tot 16.00 uur te bezoeken op de kerstmarkt in de Grote Kerk, waar ook Amnesty-werk groep Goes met een stand aan wezig is. De actie is bedoeld om handtekeningen in te zamelen. De handtekeningen worden aangeboden aan regeringen van landen waar mensenrechtenac tivisten grote risico's lopen, zo als de Filipijnen, Wit Rusland en Israël. Met de handtekeningen actie probeert Amnesty Inter national de aandacht te vesti gen op het in 1998 opgestelde verdrag ter bescherming van mensenrechtenverdedigers. Amnesty wil de regeringen van de risicogebieden oproepen om de mensenrechtenactivisten te steunen en te beschermen. Ook via sms en de website van Am nesty kunnen mensen hun steun betuigen. De actie in Goes is on derdeel van de landelijke inza melingsactie, verspreid over 250 plaatsen. C Advertentie ZEEUWS VEILINGHUIS Vandaag veiling Kunst antiekveilingen: Wo 3 dec.: 19:00 uur Do 4 dcc.: 13.30 uur Do 4 dcc.: 19.00 uur Kijkdagen: Wo 3 dec.: 10-18 uur Do 4 dec. 10-12 uur info: www.zeeuwsVeilinghuis.nl of 0118-650680. Adres: Herengracht 74.4331 PX Middelburg, door Raymond de Frel Na een derde klap gooit hij mij op de grond. Rothoer, kankerwijf, scheldt hij. Harde, confronterende en vooral niet al te nette taal. Het is dan ook niet voor niets dat docente verzor ging Tonni Gubbens haar brugklasleer lingen na het voorlezen van dit stukje vraagt wat dit voorbeeld gevoelsmatig met hen doet. Scholengemeenschap De Rede in Terneuzen startte deze week een lesproject om de agressie in en rond de school te verminderen. Aanleiding: een steekpartij, waarbij een dertienja rige leerling een veertienjarige scholier met een mes in zijn buik stak. Dat incident gebeurde eind september in de nabijgelegen Akkerwindelaan. Alweer een tijdje geleden dus, maar het trieste voorval heeft nog altijd een ze kere impact op veel leerlingen van de Terneuzense middelbare school. Op de een wat meer dan de ander, en iedere scholier gaat er op zijn of haar eigen manier mee om. „Feit is in ieder geval dat iedereen in het schoolgebouw de dader kende, puur omdat hij hier les volgde. Naar aanleiding van dit inci dent vonden we dat er zo snel mogelijk een lesproject moest worden opgestart. Om zo de geweldsproblematiek in en rond onze school kordaat aan te pak ken. En vooral om kinderen bewust te laten worden van hun eigen reacties in bepaalde situaties", vertelt Gubbens, die samen met een orthopedagoge aan de wieg stond van het project. Een gymnasiumbrugklas krijgt deze dinsdagochtend de eerste les uit een se rie van vijf. Datzelfde traject volgen ook alle andere onderbouwklassen. De hogere klassen worden alleen aan een enquête onderworpen. „Het moment dat je met geweld in aanraking komt, is adembenemend. Alles wat je je had voorgenomen om in zo'n situatie te doen, vergeet je dan vaak. En geweld kan ook heel kleinschalig zijn. Bijvoor beeld als er op de trap op school iemand aan je tas gaat hangen, of je een schop geeft. Hoe reageer je dan?", zet Gub bens het onderwerp neer. Zij weet op dat moment dat de meeste van deze leerlingen in een vrij be schermde omgeving zijn opgegroeid. „Dat is op vmbo-niveau dikwijls totaal anders. Zo heb ik na het steekincident met één klas ruim twee uur gesproken, omdat alle leerlingen innerlijk vrese lijk onrustig waren. Er zitten op deze school best wat kinderen die in de thuissituatie zijn opgegroeid met ge- Demonstratie tassenhangen tijdens een agressieles op scholengemeenschap De Rede. foto Camile Schelstraete weid. Dat vraagt om een gedegen, indi viduele aanpak. Vaakhoor je via via dat een kind met geweld te maken heeft. Het is als klassenmentor heel lastig om zoiets aan te pakken. Want hoe raak je in gesprek als het kind zelf niets laat blijken? Deze gymnasiumleerlingen herkennen wel het gevoel, maar meer ook niet. Hoewel het mij opvalt dat ook hier veel kinderen weieens met geweld te maken hebben gehad." Zo is één van deze twintig scholieren eens bedreigd met een mes, omdat hij niet precies deed wat een relschopper graag zag. Een ander werd eens door leerlingen uit de tweede klas tegenge houden, waarna hij op de vlucht sloeg. ,Ik had nog nooit zó hard gefietst"her innert hij zich. Gubbens: „Ja, in angst situaties ben je soms tot dingen in staat, die je nooit voor mogelijk hield." Het lesproject 'Geweld en Veiligheid' draait om bewustzijn, om het juiste handelen in bepaalde situaties. Het gaat over het verschil tussen pesten en plagen -„Om plagen kim je allebei la chen, om pesten niet"-, over geweld in de directe omgeving en over angstge voelens op school. „Als ik word gepest, reageer ik niet, want ze vinden het juist leuk als je iets zegt", zegt één van de kinderen. „Of ze gooien er dan juist een schepje bovenop", kaatst Gubbens de bal terug. Om maar aan te geven dat ie dere situatie om een andere aanpak kan vragen. „Mijn moeder zegt altijd dat ik dan met mijn mobieltje naar huis moet bellen, maar in zo'n situatie durf je dat niet altijd", weet een meisje. Het is dus praten, praten en nog eens praten geblazen tijdens dit wekelijkse mentoruurtje. Ervaringen uitwisselen, van elkaar leren. Gubbens: „Praten is heel belangrijk. Je merkt ook regelma tig dat ouders van een kind dat op straat met geweld te maken heeft gehad, hun telg meegeven er vooral niet over te praten. 'Want voor hetzelfde geld pak ken ze hem of haar weer', zo is de ge dachte. Maar echt, verzwijgen is niet de juiste aanpak." De Rede staat vanaf volgend schooljaar tijdens de "verzorgingslessen aan brugklassen structureel stil bij de geweldsproble matiek. Het personeel van de school wordt in een later stadium gevraagd naar zijn veiligheidsgevoel. Hoe en in welke vorm dat gebeurt, is nog niet be kend. door Rinus Antonisse KOUDEKERKE - De Zeeuwse landbouw is op weg naar een tweedeling. Er ontstaat een on derscheid in twee typen bedrij ven. Inzet van het provinciaal bestuur blijft alle agrarische ac tiviteiten te ondersteunen, want voor Zeeland vormt de land bouw nog altijd een belangrijke bedrijfstak. Gedeputeerde A. Poppelaars (CDA, landbouw) zei dat giste ren tijdens een bijeenkomst van de Zuidelijke Land- en Tuin bouw Organisatie, afdeling Walcheren, in Koudekerke. Hij onderstreepte dat 80 procent van de grond in de provincie voor de landbouw wordt ge bruikt en daarvan is weer circa 80 procent akkerbouw. Poppelaars gaf aan dat onge veer 30 procent van de boeren zich met hun bedrijven gaat richten op de wereldmarkt. Daarvoor is een bepaalde schaalgrootte noodzakelijk. Het overgrote deel van de be drijven, 7 0 procent, is te klein en kan de concurrentie op wereld niveau daardoor niet aan. Deze boeren zoeken andere wegen. Poppelaars maakte duidelijk dat de provincie deze verbrede landbouw steunt via het project Vitaal Platteland Zeeland (en ook door mee te werken aan komst van landschaps- en boe- renboscampings) De gedeputeerde onderstreepte dat provinciale hulp aan de gro tere boeren niet eenvoudig is. „Het stimuleren van schaalver groting - ook door bijvoorbeeld kavelruil - blijkt weerbarstig. Hoewel het aantal bedrijfsop- volgers scherp daalt en ere grond lijkt vrij te komen, zijnf mogelijkheden voor aanko; vrij beperkt en incidenteel",; dus Poppelaars. „Dé bottlen? is de hoge grondprijs." Hij2 het meest in samenwerking zelfs fusie van bedrijven. De provincie is doende nieiij sociaal-economische ontwj kelingen voor de Zeeuwse lat bouw in kaart te breng; deelde Poppelaars mee. Heto derzoek moet in de eerste W van volgend jaar klaar zijn. G keken wordt onder meer n; mogelij kheden voor versterkt van de keten producent-cc® ment (niet alleen in de bioloj sche landbouw, maar ook int gangbare). Daar hoort bij 0. derzoek naar de positie vam zogeheten agribusiness. Voorts wordt bekeken weii mogelijkheden er zijn voort troductie en vermarkting kansrijke nieuwe teelten. Dat bij dacht de gedeputeerde ond meer aan zoetwaterlandboir, maar ook aan traditions Zeeuwse producten. Tensk wordt nagegaan hoe de prow cie een rol kan spelen binnent vernieuwing van kennis, voe lichting en onderwijs. Poppelaars herinnerde aant discussie over de Wet op t Openluchtrecreatie en danig name het kamperen bij de bet Hij wees erop dat het dagelij provinciebestuur tegen verre ming van het aantal kampei eenheden op de boerderij tot: is. „Wel willen we de mogelij heden onderzoeken of de 10 breiding van 10 naar 15 eenb den voor het hele jaar, al int komende seizoen kan word. toegestaan." (Advertentie tatie over abonneir Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen door Jan van Damme MIDDELBURG - Deze week is in Zeeland voor het eerst de ani matiefilm Les Triplettes de Bel leville te zien. Een fantasievolle, met liefde gemaakte film die ei genlijk een groot publiek ver dient, oordelen de meeste recen senten. Regisseur Sylvain'Chomet is na een succes vollen"''release in Frankrijk al gewend aan loftui tingen. Vijf jaar heeft hij inten sief gewerkt aan zijn Triplettes. Dat lijkt lang. „Maar", zegt hij, „mijn eerste film La vieille da me et les pigeons kostte tien jaar werk. Les Triplettes is met 80 minuten vier keer zo lang en in de helft van de tijd ge maakt." Chomet (in 1963 geboren in Maisons-LafEite) was in sep tember te gast in Vlissingen, waar zijn film de afsluiting was van de vijfde editie van het fes tival Film by the Sea. Daar ver telde hij over zijn achtergrond als striptekenaar en zijn fasci natie voor animatie. Als zijn ou ders en zijn tien jaar oudere halfzus hem geen fabeltjes op de mouw hebben gespeld, dan openbaarde zijn liefde voor te kenen zich al toen hij 2,5 jaar was. „Mijn moeder gaf me toen een potlood en papier, en ik be gon te tekenen. In de kamer hadden we een televisietoestel staan met een beeldje erop. Ik moet nog echt jong geweest zijn toen ik daarvan studies maakte. En ik was heel vroeg gefasci neerd door animatie. Ken je die kleine projectoren die je vroeger had, Cinimax? Door aan een wieltje te draaien kon je de beel den laten bewegen. Ik heb de projector opengemaakt omdat ik wilde weten hoe dat werkte. Binnenin kon ik elk afzonder lijk framepje zien. Dat vond ik prachtig." Die kennelijk aange boren aanleg is volgens Chomet overigens slechts één deel van zijn succesverhaal. „Een goede animatiefilmer moet iets heb ben van een sporter of een professioneel musicus. Door zettingsvermogen, heel veel oe fenen, anders kom je er niet." Hij kreeg zijn opleiding op de 'cartoonschool' van Angoulê- me. In Frankrijk heeft dat insti tuut een goede naam.,In elk ge val zo goed", zegt Chomet, „dat ik er altijd van ben uitgegaan dat ik als tekenaar mijn brood zou kunnen verdienen." In de praktijk bleek dat inderdaad het geval, een groot aantal afge studeerden vond werk in de ani matie-industrie. Met de - veelal gewelddadige - films, die naar China en Korea konden worden gestuurd, viel goed geld te ver dienen. Zonder daarover deni grerend te willen doen, was dat niet het animatiewerk dat Cho met voor ogen had. Hij week uit naar Engeland, waar hij de 'kunst' van animatie ontdekte. Het verschil tussen de Franse en Engelse studio's moet vooral gezocht worden in stijl en diep gang. In Engeland, zou je kun nen zeggen, bewegen de teke ningen niet alleen, maar zijn ze ook bezield. Chomet: „Dat was een fantasti sche ervaring. Je maakt vijftig tekeningen en je ziet een figuur tje, een karakter bewegen. Dat is een droom. Voor mij is er een wereld van verschil tussen strips en tekenfilm. Dat heeft met lijnvoering te maken, met de manier waarop je surrealisti sche elementen veel beter in een film dan in een strip kunt invoe ren. Cartoons, dan heb je het over vorm en kleur. Voor anima tie ga je de beweging van men sen en dieren bestuderen." In Les Triplettes is die benade ring duidelijk terug te zien. Het verhaaltje, het avontuur zo men wil, is van ondergeschikt be lang. Het eenzame jongetje Champion en zijn grootmoeder Madame Souza zijn de hoofd personen. En hun hond Bruno, niet te vergeten. Champion ont dekt al op jonge leeftijd dat hij in de wieg is gelegd om een groot fietser te worden. Zijn groot moeder steunt hem in die ambi tie en traint hem tot hij sterk genoeg is om aan de Tour de France mee te doen. Tijdens de Tour wordt Champion met een aantal andere renners gekid napt. Madame Souza weet hem met hulp van een stel bejaarde musicalzangeressen (Les Tri plettes) te bevrijden. Nogmaals, het verhaaltje, ach. Waar het veel meer om gaat is de bezieling van elk afzonderlijk personage. Het zit hem in het ui- terlijk. Gangsters worden als Filmregisseur Syl vain Chomet tijdens het festival Film by the Sea. foto Lex de Meester zwarte, hoekige kleerkasten ge tekend. Ze zijn volstrekt emo tieloos. Dat in tegenstelling tot de figuren in het kamp van Champion. Alleen de hond al is een gang naar de bioscoop meer dan waard. En dan gaat het niet eens om de vondst om hem als reservewiel te gebruiken. Nee, het gaat om de manier waarop hij zich schor blaft tegen elke passerende trein. Ook gaat het om de blik in zijn ogen, als hij de trilling in huis voelt als er weer een trein aankomt. Je ziet hem dan nogal zwaarlijvig naar bo ven scharrelen. Chomet: „Van buitenaf gezien zijn alleen Bruno's ogen boven de venster bank zichtbaar. Duidelijk in af wachting van het moment, dat hij kan losbarsten. Ik heb veel honden geobserveerd, bijvoor beeld de manier waarop de ogen bewegen. Heel veel expressie bij mensen en dieren begint bij de ogen. In mijn film dus ook. Van uit de ogen verspreidt de emotie zich over de rest van het li chaam. Als je dat kan laten zien, dat is voor mij de magie van de animatie." Mijn films zijn in eerste instan tie niet voor kinderen bedoeld. De meeste mensen denken dat animatie kinderspel is en dus ook alleen voor kijkers onder de tien, twaalf jaar bestemd is. Veel van mijn collega's proberen eerst kinderen te bereiken en hopen dan via hen ook een vol wassen publiek te krijgen. Zo werk ik niet. Ik richt me na drukkelijk op volwassenen. Overigens blijken kinderen, zelfs al zijn ze nog maar 4 jaar oud, mijn Triplettes prachtig te vinden. Die kijken naar de be wegende tekeningen alsof het om het echte leven gaat." Les Triplettes de Belleville draait 5 en 6 dec om 19.30 uur, 7 dec om 20 uur en 10 en 17 dec om 14 uur in film theater Schuttershof in Middelburg en van 18 t/m 21 dec om 20.30 uur in 't Beest in Goes. het jaar te worden gekozen. De winnaar ontvangt 10.000 euro. Naast Van Holstein en Tange zijn Karei Appel, Corneille, Emeke Buitelaar, Casper Faas- sen, Riekus en Tinkebell geno mineerd. De genomineerden doen mee aan de Top Art Expositie die van 12 tot en met 16 december in de Jaarbeurs in Utrecht wordt ge houden. doorErnst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Een in Zee land woonachtige en een in Zee land geboren kunstenaar beho ren tot de acht genomineerden voor de titel Kunstenaar van het jaar. Toos van Holstein uit Mid delburg en Jacques Tange uit Schiedam (in 1960 geboren in Vlissingen) horen 16 december in de Jaarbeurs in Utrecht of zij de winnaar zijn van de competi tie die dit jaar voor het eerst wordt gehouden. De verkiezing is georganiseerd door de Business Art Service, een organisatie die kunst verhuurt en verkoopt aan be drijven. Ook de Federatie Kunstuitleen - de koepel van kunstuitlenen in Nederland - werkt mee. Vanaf 1 juli kon het Nederlandse publiek via inter net een stem uitbrengen op een kunstenaar. Op 1 oktober leverde dat een groslijst van honderd genomi neerden op. Daarop kon het pu bliek tot 3 0 november stemmen. De acht kunstenaars die per 1 december het klassement aan voerden, maken kans om tijdens het Nationale Kunstgala op 16 december tot kunstenaar van Danny Vera, vorig jaar in het Arsenaaltheater in Vlissingen. foto Lex de Meeste door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Voor het con cert dat hij volgende week vrij dag geeft in het Arsenaaltheater in Vlissingen laat Danny Vera zich behalve door zijn begelei dingsband bijstaan door zes strijkers. Bovendien zingt hij voor het eerst live een duet met Toni Willé, de voormalige zan geres van Pussycat. De Middel burgse zanger beseft dat het een bijzonder optreden gaat wor den. Daarom gaat een camera ploeg opnamen maken voor een dvd. Hij is altijd in voor iets nieuws. Zo is ook het idee voor dit con cert ontstaan. „Vorig jaar heb ik mijn cd For the light in your eyes in het Arsenaaltheater gepre senteerd. Dat was een prachtige avond. Laatst sprak ik de eige naar, Bart Stinenbosch, en hij vroegme: 'Moet je niet weer eens bij mij in het Arsenaal komen spelen?' „Ik dacht meteen: 'Graag. Super.' Het leek me al leen een goed idee om niet het zelfde te doen als vorig jaar. Wel dezelfde liedjes, maar op een andere manier. Ik heb eerst aan blazers gedacht, maar daar heb ik toch niet zoveel mee. 'Waar om geen strijkers?', dacht ik toen. Dat is natuurlijk moeilijk, maar wel heel mooi. Vera benaderde het Amster damse gezelschap Colla Voce. Met vier violen, één altviool en een cello denkt hij goed uit de voeten te kunnen. Op zijn de buutalbum staan vijf liedjes met een begeleiding van strij kers. Voor het eerst krijgt hij nu de kans die liedjes uit te voeren zoals ze op de plaat zijn gezet. Voor veel van zijn andere num mers heeft hij speciale strijkers arrangementen geschreven. „En we gaan ook een aantal nieuwe liedjes doen." Toen hij eenmaal besloten had iets anders te doen dan het ge bruikelijke rock 'n' roll-concert, rijpte er nog een ander plannetj e in zijn hoofd. „Als ik toch zes strijkers erbij vraag, bedacht ik dat ik ook wel kon proberen To ni Willé te strikken." Zij is de voormalige frontvrouw van Pussycat met wie Vera op zijn album het hartverscheurende lied 'Heart half empty' vertolkt. „Ik heb dat duet live nog nooit gezongen. Dat wordt super. Toni Willé is niet de eerste de bes!' Zij heeft in de jaren zeventig^; een dikke nummer één-hit had. In de muziekbusine wordt nog steeds hoog tege haar opgekeken." Een belangrijk verschil met zij vorige concert in het Arsenai theater is dat het publieke keer niet kan blijven staan. „H; wordt een theaterachtig co: eert. Ik vind het leuk om te Iff ken of we dat ook kunnen. Als; op een festival sta, kan ik ns zes ballads achter elkaar spek Nu kan ik elk nummer spelt' dat ik zelf mooi vind. En als te dens een gewoon concert dezs) op zijn kop staat, wil ik in te- vuur van het spel nog wel ee een verkeerd akkoord pakle Dat gaat hier niet gebeuren. A les moet perfect zijn. Het wort een eenmalig concert. Ik zieff dat niet zo snel nog een keero ganiseren. Vandaar dat ik te laat registreren. Het zou tot zonde zijn als ik het zomat' voorbij zou laten gaan." Concert Danny Vera m.m.v. Co'. Voce en Toni Willé, vrijdag 72 <k Arsenaaltheater Vlissingen, vang 20.00 uur. Info wiow.dannf- ra.com.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 38