Vrees voor verkeerschaos zuiden u i j 1**1 Waterbedrijven stellen besluit over fusie uit De allerlaatste dodo? Onderzoek naar rol Indonesische marine Sluiskils gezin beleefde emotioneel weekeinde Biervliet gevaarlijk Werkgevers willen dat Rijk snel inspeelt op reconstructie Antwerpse Ring LPF vindt situatie w—mammmmmmmmBmnmmmmmmtm Diefstal uit horecapand Klachtencommissies zorg zijn tegen meldingsplicht Harmonie EMM naar landelijk kampioenschap zeeuwse almanak Geen hond bij Orange betaal je alles uit 1 bundel (ook je sms'jes) ZEEUWS-VLAANDEREN z woensdag 3 december 2003 door Wout Bareman 1 r TERNEUZEN - De Brabants- li Zeeuwse Werkgeversvereniging 3 (BZW) vreest een verkeerschaos K in een groot deel van Zuid-Ne- b derland als Rijkswaterstaat niet '3 snel inspeelt op de reconstructie 1 van de Antwerpse Ring (Rl). De A BZW ergert zich aan de passieve houding die waterstaat tot nu r toe heeft ingenomen, terwijl be- langrijke omleidingsroutes over 3 Zuid-Nederlands grondgebied i lopen. Eén daarvan leidt via de li Westerscheldetunnel. il; Volgens de BZW heeft water- staat nog geen idee van de ernst van de mogelijke knelpunten, laat staan van maatregelen die nodig zijn om een dreigende verkeerschaos te voorkomen. Er is ook nog geen budget beschik baar gesteld. De BZW heeft mi nister Peijs van Verkeer en Wa terstaat gisteren in een brief dringend gevraagd zich in de kwestie te verdiepen en nog voor het eind van het j aar duide- lijkheid te verschaffen over de te treffen maatregelen. „Al in juni hebben wij waterstaat vragen gesteld over omleidingsroutes, verwachte knelpunten en ade quate maatregelen. Pas onlangs is overleg op gang gekomen. Het gevoel van urgentie ontbreekt echter nog geheel. Gegevens over intensiteiten en te ver wachten knelpunten zijn pas begin 2004 voorhanden", klaagt de werkgeversvereniging. De BZW wil dat Nederland bij de door Conny van Gremberqhe MIDDELBURG - De directies van Delta NV en de NV Water bedrijf Europoort (WBE) heb ben besloten om de beslissing over de voorgenomen fusie tus sen de waterbedrijven uit te stellen. Het is de bedoeling om het besluit voor 31 maart op nieuw voor te leggen aan de aandeelhouders. Oorspronkelijk was het de be doeling om de finale besluitvor ming over de fusie tussen de wa terbedrijven deze maand te nemen. De aandeelhouders van Delta zouden zich 19 december over het samengaan uitspreken, de aandeelhouders van fusie partner WBE zouden dat op 8 december doen. Uit contacten van het nutsbedrijf met de Zeeuwse aandeelhouders - en met name Provinciale Staten - is gebleken dat zij meer tijd nodig hebben om alle voors en tegens van de voorgenomen fusie te kunnen afwegen. Het feit dat ook de ondernemingsraad van het Zeeuwse nutsbedrijf moeite heeft met het samengaan van de Zeeuwse waterdivisie met het Rotterdamse bedrijf speelt daarin zeker een rol. De directie van Delta verwacht dat na de discussie in Provincia le Staten deze maand de besluit vorming rond de fusie aan de aandeelhouders van beide be drijven kan worden voorgelegd. Gaan die akkoord dan is de op richting van een joint venture met terugwerkende kracht per 1 januari 2004 alsnog mogelijk. Belgische overheid pleit voor een tolvrije Liefkenshoektun- nel tijdens de werkzaamheden aan de Ring. Daarover wordt in Vlaanderen op dit moment, onder druk van politieke partijen en vakbon den, overigens al gepraat. In verband met de reconstructie wordt de capaciteit van de Ring gedurende een periode van tweemaal een halfjaar (mei-no- vember 2004 en mei-november 2005) gehalveerd. Bovendien is de Kennedytunnel in juli 2004 en 2005 voor alle vrachtverkeer en caravans gesloten. De Vlaamse overheid heeft voor een bedrag van 100 milj oen euro flankerende maatregelen voor bereid. Er worden onder meer vij f tij de- lij ke bruggen aangelegd op de belangrijkste kruispunten om zo de stad bereikbaar te houden. Puinhopen BZW-secretaris René Mens gis teren: „Wanneer de Nederland se overheid geen acties onder neemt, verwachten wij grote puinhopen op de wegen. In de regio Breda ondervindt het ver keer het komend j aar nog hinder van de aanleg van de HSL. En in Eindhoven zorgen de werk zaamheden aan de A2 nu al bij het kleinste incident voor lange files. Je hoeft geen helderziende te zijn om te voorspellen dat het toenemende verkeersaanbod op de Brabantse wegen als gevolg van de werkzaamheden bij Ant werpen tot ernstige overlast gaan leiden. Regeren is vooruit zien, maar de Nederlandse overheid denkt daar blijkbaar anders over." De Ring fungeert als draaischijf in de verkeersafwikkeling in een belangrijk deel van Zuid- Nederland en Vlaanderen. Behalve bij de Westerschelde tunnel voorspelt de BZW pro blemen op de A58/A4 bij Bei'gen op Zoom en Roosendaal, de A58/A16 bij Breda (Princeville/ Galder), de A58/A2 bij Eindho ven en de A2 bij Maastricht. SLUISKIL - Op de vuilnisstort in de Koegorspol- der bij Sluiskil houden zich al jaren honderden meeuwen op. De omgeving is voedselrijk en, zo lang er nog gestort wordt op de centrale Zeeuws- Vlaamse belt, komt er elke dag een lading nieuwe spijzen bij. Als je echter als jonge meeuw op avontuur wilt en je de belt verruilt voor de laad- en loskade van Hy dro Agri, een kilometertje verderop, dan loop je het risico in een minder veilige omgeving terecht te komen. Een omgeving zonder voedsel, met ron kende machines, auto's en mensen. Een milieu waarin je van schrik de veren laat vallen en waar in een jonge meeuw vrij snel gaat lijken op de al lerlaatste dodo. foto Camile Schelstraete door Eugène Verstraeten BIERVLIET - De Terneuzense LPF-fractie vindt dat er door de maatregelen op de rijksweg 61 ter hoogte van Biervliet een ge vaarlijke situatie is ontstaan voor automobilisten. In schriftelijke vragen aan bur gemeester en wethouders vraagt raadslid C. Freeke de situatie bij de afslag naar Hoofdplaat nog eens tè bekij ken. De slinger die daar met be hulp van betonnen vluchtheu vels in de rijweg is aangelegd kan volgens Freeke aanleiding geven tot ernstige verkeerson gevallen. De slinger in de weg maakt deel uit van de maatregelen die zijn genomen om fietsers en voet gangers veiliger de rijksweg te kunnen laten oversteken. Het terugbrengen van de maximum snelheid van 80 naar 60 kilome ter per uur betekent volgens de LPF op zichzelf een vooruit gang- De slinger en de vluchtheuvel met betonnen randen zijn in de ogen van de fractie echter le vensgevaarlijk. „Dit kan nimmer de bedoeling van het project Duurzaam Vei lig zijn", betoogt Freeke. „Het project schiet overigens langza merhand zijn doel voorbij. Dit omdat een ongebreidelde op mars van verkeersremmers plaats heeft, te pas en te onpas. Het volk klaagt steen en been over de getroffen maatregelen." Freeke wijst er op dat schade die soms na verloop van tijd op treedt aan een dichtbij een drempel gelegen woning prak tisch niet verhaald kan worden. Dit omdat de oorzaak van de schade bijna niet te bewijzen is. „Verkeersremmers remmen ook verkeer af dat snel op de plaats van bestemming moet zijn", stelt Freeke, „zoals artsen, am bulances, brandweer en poli tie." Voor het milieu heeft het project Duurzaam Veilig vol gens de LPF eveneens gevolgen. „Het afremmen en daarna weer optrekken van de gemotoriseer de voertuigen heeft tot gevolg dat het brandstofverbruik en de daarmee gepaard gaande uit stoot van uitlaatgassen procen tueel gigantisch de hoogte in gaat." Verder is er volgens Freeke ook economische schade. „Schok- brekers en onnodige slijtage van remmen en dergelijke, 's Winters blijken verkeersremmers, feite lijk verhogingen in de weg, nog glad te zijn terwijl de rest van de weg reeds goed berijdbaar is. Dit werkt ongevallen in de hand." Naar het oordeel van de LPF is het de hoogste tijd voor een her overweging van het project Duurzaam Veilig. Goed gevoel Voorzitter J. Roost van de dorpsraad Biervliet deelt de me ning van de LPF niet, als het gaat om de slinger in de weg. „Dat is in goed overleg met rijkswaterstaat gebeurd en wij hebben er een goed gevoel bij dat het in ieder geval remmend werkt. Ons doel was om een vei lige oversteekplaats te krijgen voor de meest kwetsbare groep verkeersdeelnemers, de kinde ren en de ouderen. Dat is gelukt. We hebben overigens ook vanuit de bevolking nog geen negatieve reacties gehoord over de nieuwe situatie." OOSTBURG - Tussen afgelopen maandagavond elf uur en gis terochtend half zeven is er inge broken in een horecagelegen heid in Oostburg. In het pand werden gokkasten opengebroken. Hieruit werden honderden euro's weggenomen. De toegang tot het pand werd geforceerd; het totale schadebe drag is nog onbekend. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Vier ministeries gaan onderzoeken of de Indone sische marine een rol speelt bij interne conflicten, zoals in At- jeh. Staatssecretaris Van Gen- nip van Economische Zaken heeft dit gisteren toegezegd aan de Tweede Kamer tijdens een kort debat over de mogelijke le vering van vier korvetten aan Indonesië door De Schelde in Vlissingen. Hoe lang het onderzoek gaat duren, is niet bekend. Omdat er vier ministeries bij betrokken zijn, die van Buitenlandse Za ken, Defensie, Ontwikkelings samenwerking en Economische Zaken, zal er volgens Van Gen- I nip 'enige tijd' mee gemoeid zijn. Voor levering van militaire goederen aan de Indonesische landmacht gelden sinds het bloedige conflict op Oost-Ti- mor in 1999 al strenge beperkin gen. De Indonesische lucht macht staat er ook niet goed op vanwege de deelname aan de strijd in Atjeh. Het Haagse on derzoek moet uitwijzen of de marine ook actief betrokken is bij dergelijke conflicten. Woordvoerders van WD, CDA en LPF, voorstanders van de le vering van de korvetten, wijzen erop dat de korvetten bedoeld zijn voor patrouilles tegen pira terij en smokkel. SP-Kamerlid K. van Velzen kan zich echter niet voorstellen dat de marine die schepen niet zal inzetten bij interne conflicten. „Groot-Brittannië heeft Hawk- vliegtuigen geleverd aan Indo nesië onder de voorwaarde dat die niet in Oost-Timor zouden worden ingezet", weet Van Velzen. „Dat is toch gebeurd." Van Velzen gaat ervan uit dat het onderzoek zal uitwijzen dat de Indonesische marine wel degelijk een rol speelt in de bloedige strijd in Atjeh. Zij vindt het dan ook volstrekt on verantwoord marineschepen aan Indonesië te leveren.,Ik be grijp dat er werkgelegenheid mee is gemoeid in Zeeland, maar in Atjeh komen dagelijks onschuldige mensen om. Als po liticus sta je dan toch voor een onmogelijke keuze." Het argument dat 'als Neder land niet levert, doen Frankrijk of Spanje het wel' gaat er bij Van Velzen niet in. „Je moet ergens een punt zetten. Als onderzoek uitwijst dat de Indonesische marine een kwalijke rol speelt, dan moeten andere Europese landen wel met heel goede rede nen komen om toch te leveren." De familie Kruger bij de aangeboden kerstboom. foto Camile Schelstraete door Harold de Puysseleijr SLUISKIL - Eind goed al goed voor de familie Kruger uit Sluiskil. Door omstandig heden buiten henzelf om, raakten Rudy Kruger en zijn gezin financieel aan de grond. Weldoeners uit de hele pro vincie schoten te hulp, met als klap op de vuurpijl de baan die hem is aangeboden door Delta Milieu uit Terneuzen. Rudy heeft inmiddels een sol licitatiegesprek gehad en gaat volgende week maandag aan de slag op de afdeling indu striële reiniging van het be drijf. De Krugers zijn het afgelopen weekeinde overstelpt door gulle gevers met boodschap pen. „Er kwam zelfs iemand met een kerstboom van twee meter aanzetten. Die staat in middels in de huiskamer", al dus Rudy. De Sluiskillenaar veranderde deze zomer van werkgever omdat hij meer kon verdienen. Kruger kwam bedrogen uit, want hij ging er niet in verdiensten op vooruit. Zijn nieuwe baas betaalde hem tot op de dag van van daag geen salaris uit, omdat het bedrijf aan de rand van de afgrond staat. Schuldsaneringsinstituut Sa- dra u it Goes heeft het gezin in middels hulp aangeboden bij het maken van een plan voor het aflossen van de torenhoog opgelopen schulden. „We hebben een heel emotio neel weekeinde achter de rug", vertelt Rudy. „We heb ben heel veel boodschappen gekregen, en mensen kwamen babykleertjes brengen voor ons zoontje van vijftien maan den oud. Het is werkelijk overweldigend, wat er ge beurd is. We zien eindelijk weer lichtpuntjes." Een vrouw uit Ouwerkerk bood de familie Kruger spontaan aan honderd euro in een envelop pe te stoppen, maar dat heeft Rudy geweigerd. „Het ziet er nu allemaal een stuk rooskleuriger uit en daarom wilde ik dat geld niet aannemen. Ik heb liever dat mensen af en toe eens infor meren hoe het met ons gaat." Ook het gevaar van de drei gende afsluiting van gas, wa ter en licht in hun woning is inmiddels geweken. Rudy's nieuwe werkgever heeft be loofd er voor te zorgen dat de aansluitingen intact blijven. Tenslotte spant ook de dorps raad Sluiskil zich nog in voor het gezin. De dorpsraad pro beert bij de gemeente een ren teloze lening te regelen. door onze regioredactie VLISSINGEN - De klachten commissies in de volksgezond heidszorg vrezen ondermijning van hun positie, als een wets voorstel wordt aangenomen dat hen verplicht ernstige klachten te melden aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg. De Eerste Kamer behandelt het wetsvoor stel binnenkort. Ziekenhuizen en andere instel lingen in de gezondheidszorg zijn verplicht een klachtencom missie in te stellen van dri? per sonen, met een onafhankelijke voorzitter. Zowel patiënten als hulpverleners in de zorg kunnen daar terecht met hun Machten. Die kunnen betrekMng hebben op de bejegening van de patiënt en op verkeerde behandelingen. Volgens het wetsvoorstel moe ten de klachtencommissies Machten doorgeven aan de overheid en de Inspectie. Laatstgenoemde kan dan bij voorbeeld juridische procedu res beginnen. De Machtencom missies denken dat door die meldingsplicht hulpverleners in de zorg kopschuw zullen wor den om klachten te melden. De Machtenbehandeling zal daar door aan kwaliteit inboeten. Onder meer de artsenorganisa tie KNMG en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen deelden de vrees van de Mach tencommissies. Zij roepen de Eerste Kamer op het voorstel te verwerpen. Directeur J. van den Blink van het Ziekenhuis Walcheren sluit zich aan bij de vrees voor onder mijning. „Wij zien dit wetsvoor stel niet als een aanwinst. Onze Machtencommissie functio neert prima en meldt ernstige Machten uit eigen beweging al aan de Inspectie voor de Ge zondheidszorg. De verplichting om klachten te deponeren is dus overbodig en bemoeilijkt de werksituatie van de Machten commissies." KOEWACHT - De harmonie Eendracht Maakt Macht (EMM) Koewacht is door de KNFM uit genodigd om deel te nemen aan het achttiende topconcours in Arnhem. EMM is honderd jaar een fanfa re geweest, maar onder leiding van Anne Marie Janssen is het korps omgevormd tot harmo nie. Deze behaalde tijdens het Zeeuws concours in Middelburg in november het hoogste aantal punten en bleek ook landelijk het hoogste te hebben gescoord in hun afdeling. Het topcon cours wordt op 27 maart in Arn hem gehouden. Blijkens de gestaag toene mende hopen poep, waartus sen wandelaars in het Vlis- singse laveren, groeit de hondenpopulatie daar on rustbarend. Echter, de hoe veelheid penningen die bezitters van trouwe viervoe ters aan de gemeente afdra gen, vermindert opzienba rend. Dat kan dus niet. Dus stuurt het gemeentebe stuur nu beambten de huizen langs. Zij proberen te achter halen wie een hond heeft, maar daarvoor geen belas ting betaalt. Geen gemakke lijke klus. Want je kan als controleur natuurlijk veel vermoeden, maar dat is altijd nog ivat anders dan bewijzen dat het ook zo is. Met dat probleem zag een controleur ten plattelande zich onlangs ook geconfron teerd. Op het erf van een boerderij trof hij diverse voe derbakken aan en een niet geringe hoeveelheid keutels. Toen hij de landbouwer daar over aansprak, hield die zich volledig van de domme: „Een hond, een hond.... Nee, ik. heb wel katten, maar geen hond. Waarop de beambte repli ceerde: „Dat gaan we dan nog wel eens controleren. Vooralsnog noteer ik u op vijf honden." „Vijf honden, vijf hon den....", riep onze boer ver ontwaardigd, „Dat klopt van geen kant. Ik heb er maar drie." Een belletje uit het buitenland, een sms'je, een foto versturen... Alleen bij Orange betaal je alle diensten uit 1 bundel. Heel simpel. Zo bepaal je zelf waaraan jij je geld besteedt. Bovendien verstuur je als nieuwe Orange Free abonnee alle mms- en sms-berichten gratis tot 1 februari 200-1. Kijk dus snel op www.orange.nl, of loop eens binnen bij de Orange shop, BelCompany of TeleCom-Today. the future's bright, the future's Orangn www.orange.nl orange Advertentie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 37