Vrees voor verkeerschaos zuiden u i j 1**1
Waterbedrijven
stellen besluit
over fusie uit
De allerlaatste dodo?
Onderzoek naar rol
Indonesische marine
Sluiskils gezin beleefde
emotioneel weekeinde
Biervliet gevaarlijk
Werkgevers willen dat Rijk snel inspeelt op reconstructie Antwerpse Ring LPF vindt situatie
w—mammmmmmmmBmnmmmmmmtm
Diefstal uit
horecapand
Klachtencommissies zorg
zijn tegen meldingsplicht
Harmonie EMM
naar landelijk
kampioenschap
zeeuwse almanak
Geen hond
bij Orange betaal je alles uit 1 bundel
(ook je sms'jes)
ZEEUWS-VLAANDEREN z
woensdag 3 december 2003
door Wout Bareman
1
r TERNEUZEN - De Brabants-
li Zeeuwse Werkgeversvereniging
3 (BZW) vreest een verkeerschaos
K in een groot deel van Zuid-Ne-
b derland als Rijkswaterstaat niet
'3 snel inspeelt op de reconstructie
1 van de Antwerpse Ring (Rl). De
A BZW ergert zich aan de passieve
houding die waterstaat tot nu
r toe heeft ingenomen, terwijl be-
langrijke omleidingsroutes over
3 Zuid-Nederlands grondgebied
i lopen. Eén daarvan leidt via de
li Westerscheldetunnel.
il; Volgens de BZW heeft water-
staat nog geen idee van de ernst
van de mogelijke knelpunten,
laat staan van maatregelen die
nodig zijn om een dreigende
verkeerschaos te voorkomen. Er
is ook nog geen budget beschik
baar gesteld. De BZW heeft mi
nister Peijs van Verkeer en Wa
terstaat gisteren in een brief
dringend gevraagd zich in de
kwestie te verdiepen en nog
voor het eind van het j aar duide-
lijkheid te verschaffen over de te
treffen maatregelen. „Al in juni
hebben wij waterstaat vragen
gesteld over omleidingsroutes,
verwachte knelpunten en ade
quate maatregelen. Pas onlangs
is overleg op gang gekomen. Het
gevoel van urgentie ontbreekt
echter nog geheel. Gegevens
over intensiteiten en te ver
wachten knelpunten zijn pas
begin 2004 voorhanden", klaagt
de werkgeversvereniging. De
BZW wil dat Nederland bij de
door Conny van Gremberqhe
MIDDELBURG - De directies
van Delta NV en de NV Water
bedrijf Europoort (WBE) heb
ben besloten om de beslissing
over de voorgenomen fusie tus
sen de waterbedrijven uit te
stellen. Het is de bedoeling om
het besluit voor 31 maart op
nieuw voor te leggen aan de
aandeelhouders.
Oorspronkelijk was het de be
doeling om de finale besluitvor
ming over de fusie tussen de wa
terbedrijven deze maand te
nemen. De aandeelhouders van
Delta zouden zich 19 december
over het samengaan uitspreken,
de aandeelhouders van fusie
partner WBE zouden dat op 8
december doen. Uit contacten
van het nutsbedrijf met de
Zeeuwse aandeelhouders - en
met name Provinciale Staten - is
gebleken dat zij meer tijd nodig
hebben om alle voors en tegens
van de voorgenomen fusie te
kunnen afwegen. Het feit dat
ook de ondernemingsraad van
het Zeeuwse nutsbedrijf moeite
heeft met het samengaan van de
Zeeuwse waterdivisie met het
Rotterdamse bedrijf speelt
daarin zeker een rol.
De directie van Delta verwacht
dat na de discussie in Provincia
le Staten deze maand de besluit
vorming rond de fusie aan de
aandeelhouders van beide be
drijven kan worden voorgelegd.
Gaan die akkoord dan is de op
richting van een joint venture
met terugwerkende kracht per 1
januari 2004 alsnog mogelijk.
Belgische overheid pleit voor
een tolvrije Liefkenshoektun-
nel tijdens de werkzaamheden
aan de Ring.
Daarover wordt in Vlaanderen
op dit moment, onder druk van
politieke partijen en vakbon
den, overigens al gepraat.
In verband met de reconstructie
wordt de capaciteit van de Ring
gedurende een periode van
tweemaal een halfjaar (mei-no-
vember 2004 en mei-november
2005) gehalveerd. Bovendien is
de Kennedytunnel in juli 2004
en 2005 voor alle vrachtverkeer
en caravans gesloten. De
Vlaamse overheid heeft voor
een bedrag van 100 milj oen euro
flankerende maatregelen voor
bereid.
Er worden onder meer vij f tij de-
lij ke bruggen aangelegd op de
belangrijkste kruispunten om
zo de stad bereikbaar te houden.
Puinhopen
BZW-secretaris René Mens gis
teren: „Wanneer de Nederland
se overheid geen acties onder
neemt, verwachten wij grote
puinhopen op de wegen. In de
regio Breda ondervindt het ver
keer het komend j aar nog hinder
van de aanleg van de HSL. En in
Eindhoven zorgen de werk
zaamheden aan de A2 nu al bij
het kleinste incident voor lange
files. Je hoeft geen helderziende
te zijn om te voorspellen dat het
toenemende verkeersaanbod op
de Brabantse wegen als gevolg
van de werkzaamheden bij Ant
werpen tot ernstige overlast
gaan leiden. Regeren is vooruit
zien, maar de Nederlandse
overheid denkt daar blijkbaar
anders over."
De Ring fungeert als draaischijf
in de verkeersafwikkeling in
een belangrijk deel van Zuid-
Nederland en Vlaanderen.
Behalve bij de Westerschelde
tunnel voorspelt de BZW pro
blemen op de A58/A4 bij Bei'gen
op Zoom en Roosendaal, de
A58/A16 bij Breda (Princeville/
Galder), de A58/A2 bij Eindho
ven en de A2 bij Maastricht.
SLUISKIL - Op de vuilnisstort in de Koegorspol-
der bij Sluiskil houden zich al jaren honderden
meeuwen op. De omgeving is voedselrijk en, zo
lang er nog gestort wordt op de centrale Zeeuws-
Vlaamse belt, komt er elke dag een lading nieuwe
spijzen bij.
Als je echter als jonge meeuw op avontuur wilt en
je de belt verruilt voor de laad- en loskade van Hy
dro Agri, een kilometertje verderop, dan loop je
het risico in een minder veilige omgeving terecht
te komen. Een omgeving zonder voedsel, met ron
kende machines, auto's en mensen. Een milieu
waarin je van schrik de veren laat vallen en waar
in een jonge meeuw vrij snel gaat lijken op de al
lerlaatste dodo.
foto Camile Schelstraete
door Eugène Verstraeten
BIERVLIET - De Terneuzense
LPF-fractie vindt dat er door de
maatregelen op de rijksweg 61
ter hoogte van Biervliet een ge
vaarlijke situatie is ontstaan
voor automobilisten.
In schriftelijke vragen aan bur
gemeester en wethouders
vraagt raadslid C. Freeke de
situatie bij de afslag naar
Hoofdplaat nog eens tè bekij
ken. De slinger die daar met be
hulp van betonnen vluchtheu
vels in de rijweg is aangelegd
kan volgens Freeke aanleiding
geven tot ernstige verkeerson
gevallen.
De slinger in de weg maakt deel
uit van de maatregelen die zijn
genomen om fietsers en voet
gangers veiliger de rijksweg te
kunnen laten oversteken. Het
terugbrengen van de maximum
snelheid van 80 naar 60 kilome
ter per uur betekent volgens de
LPF op zichzelf een vooruit
gang-
De slinger en de vluchtheuvel
met betonnen randen zijn in de
ogen van de fractie echter le
vensgevaarlijk.
„Dit kan nimmer de bedoeling
van het project Duurzaam Vei
lig zijn", betoogt Freeke. „Het
project schiet overigens langza
merhand zijn doel voorbij. Dit
omdat een ongebreidelde op
mars van verkeersremmers
plaats heeft, te pas en te onpas.
Het volk klaagt steen en been
over de getroffen maatregelen."
Freeke wijst er op dat schade die
soms na verloop van tijd op
treedt aan een dichtbij een
drempel gelegen woning prak
tisch niet verhaald kan worden.
Dit omdat de oorzaak van de
schade bijna niet te bewijzen is.
„Verkeersremmers remmen ook
verkeer af dat snel op de plaats
van bestemming moet zijn",
stelt Freeke, „zoals artsen, am
bulances, brandweer en poli
tie." Voor het milieu heeft het
project Duurzaam Veilig vol
gens de LPF eveneens gevolgen.
„Het afremmen en daarna weer
optrekken van de gemotoriseer
de voertuigen heeft tot gevolg
dat het brandstofverbruik en de
daarmee gepaard gaande uit
stoot van uitlaatgassen procen
tueel gigantisch de hoogte in
gaat."
Verder is er volgens Freeke ook
economische schade. „Schok-
brekers en onnodige slijtage van
remmen en dergelijke, 's Winters
blijken verkeersremmers, feite
lijk verhogingen in de weg, nog
glad te zijn terwijl de rest van de
weg reeds goed berijdbaar is.
Dit werkt ongevallen in de
hand."
Naar het oordeel van de LPF is
het de hoogste tijd voor een her
overweging van het project
Duurzaam Veilig.
Goed gevoel
Voorzitter J. Roost van de
dorpsraad Biervliet deelt de me
ning van de LPF niet, als het
gaat om de slinger in de weg.
„Dat is in goed overleg met
rijkswaterstaat gebeurd en wij
hebben er een goed gevoel bij
dat het in ieder geval remmend
werkt. Ons doel was om een vei
lige oversteekplaats te krijgen
voor de meest kwetsbare groep
verkeersdeelnemers, de kinde
ren en de ouderen. Dat is gelukt.
We hebben overigens ook vanuit
de bevolking nog geen negatieve
reacties gehoord over de nieuwe
situatie."
OOSTBURG - Tussen afgelopen
maandagavond elf uur en gis
terochtend half zeven is er inge
broken in een horecagelegen
heid in Oostburg.
In het pand werden gokkasten
opengebroken. Hieruit werden
honderden euro's weggenomen.
De toegang tot het pand werd
geforceerd; het totale schadebe
drag is nog onbekend.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Vier ministeries
gaan onderzoeken of de Indone
sische marine een rol speelt bij
interne conflicten, zoals in At-
jeh. Staatssecretaris Van Gen-
nip van Economische Zaken
heeft dit gisteren toegezegd aan
de Tweede Kamer tijdens een
kort debat over de mogelijke le
vering van vier korvetten aan
Indonesië door De Schelde in
Vlissingen.
Hoe lang het onderzoek gaat
duren, is niet bekend. Omdat er
vier ministeries bij betrokken
zijn, die van Buitenlandse Za
ken, Defensie, Ontwikkelings
samenwerking en Economische
Zaken, zal er volgens Van Gen-
I nip 'enige tijd' mee gemoeid
zijn. Voor levering van militaire
goederen aan de Indonesische
landmacht gelden sinds het
bloedige conflict op Oost-Ti-
mor in 1999 al strenge beperkin
gen. De Indonesische lucht
macht staat er ook niet goed op
vanwege de deelname aan de
strijd in Atjeh. Het Haagse on
derzoek moet uitwijzen of de
marine ook actief betrokken is
bij dergelijke conflicten.
Woordvoerders van WD, CDA
en LPF, voorstanders van de le
vering van de korvetten, wijzen
erop dat de korvetten bedoeld
zijn voor patrouilles tegen pira
terij en smokkel. SP-Kamerlid
K. van Velzen kan zich echter
niet voorstellen dat de marine
die schepen niet zal inzetten bij
interne conflicten.
„Groot-Brittannië heeft Hawk-
vliegtuigen geleverd aan Indo
nesië onder de voorwaarde dat
die niet in Oost-Timor zouden
worden ingezet", weet Van
Velzen. „Dat is toch gebeurd."
Van Velzen gaat ervan uit dat
het onderzoek zal uitwijzen dat
de Indonesische marine wel
degelijk een rol speelt in de
bloedige strijd in Atjeh. Zij
vindt het dan ook volstrekt on
verantwoord marineschepen
aan Indonesië te leveren.,Ik be
grijp dat er werkgelegenheid
mee is gemoeid in Zeeland,
maar in Atjeh komen dagelijks
onschuldige mensen om. Als po
liticus sta je dan toch voor een
onmogelijke keuze."
Het argument dat 'als Neder
land niet levert, doen Frankrijk
of Spanje het wel' gaat er bij Van
Velzen niet in. „Je moet ergens
een punt zetten. Als onderzoek
uitwijst dat de Indonesische
marine een kwalijke rol speelt,
dan moeten andere Europese
landen wel met heel goede rede
nen komen om toch te leveren."
De familie Kruger bij de aangeboden kerstboom. foto Camile Schelstraete
door Harold de Puysseleijr
SLUISKIL - Eind goed al
goed voor de familie Kruger
uit Sluiskil. Door omstandig
heden buiten henzelf om,
raakten Rudy Kruger en zijn
gezin financieel aan de grond.
Weldoeners uit de hele pro
vincie schoten te hulp, met als
klap op de vuurpijl de baan
die hem is aangeboden door
Delta Milieu uit Terneuzen.
Rudy heeft inmiddels een sol
licitatiegesprek gehad en gaat
volgende week maandag aan
de slag op de afdeling indu
striële reiniging van het be
drijf.
De Krugers zijn het afgelopen
weekeinde overstelpt door
gulle gevers met boodschap
pen. „Er kwam zelfs iemand
met een kerstboom van twee
meter aanzetten. Die staat in
middels in de huiskamer", al
dus Rudy. De Sluiskillenaar
veranderde deze zomer van
werkgever omdat hij meer
kon verdienen. Kruger kwam
bedrogen uit, want hij ging er
niet in verdiensten op vooruit.
Zijn nieuwe baas betaalde
hem tot op de dag van van
daag geen salaris uit, omdat
het bedrijf aan de rand van de
afgrond staat.
Schuldsaneringsinstituut Sa-
dra u it Goes heeft het gezin in
middels hulp aangeboden bij
het maken van een plan voor
het aflossen van de torenhoog
opgelopen schulden.
„We hebben een heel emotio
neel weekeinde achter de
rug", vertelt Rudy. „We heb
ben heel veel boodschappen
gekregen, en mensen kwamen
babykleertjes brengen voor
ons zoontje van vijftien maan
den oud. Het is werkelijk
overweldigend, wat er ge
beurd is. We zien eindelijk
weer lichtpuntjes." Een
vrouw uit Ouwerkerk bood de
familie Kruger spontaan aan
honderd euro in een envelop
pe te stoppen, maar dat heeft
Rudy geweigerd.
„Het ziet er nu allemaal een
stuk rooskleuriger uit en
daarom wilde ik dat geld niet
aannemen. Ik heb liever dat
mensen af en toe eens infor
meren hoe het met ons gaat."
Ook het gevaar van de drei
gende afsluiting van gas, wa
ter en licht in hun woning is
inmiddels geweken. Rudy's
nieuwe werkgever heeft be
loofd er voor te zorgen dat de
aansluitingen intact blijven.
Tenslotte spant ook de dorps
raad Sluiskil zich nog in voor
het gezin. De dorpsraad pro
beert bij de gemeente een ren
teloze lening te regelen.
door onze regioredactie
VLISSINGEN - De klachten
commissies in de volksgezond
heidszorg vrezen ondermijning
van hun positie, als een wets
voorstel wordt aangenomen dat
hen verplicht ernstige klachten
te melden aan de Inspectie voor
de Gezondheidszorg. De Eerste
Kamer behandelt het wetsvoor
stel binnenkort.
Ziekenhuizen en andere instel
lingen in de gezondheidszorg
zijn verplicht een klachtencom
missie in te stellen van dri? per
sonen, met een onafhankelijke
voorzitter. Zowel patiënten als
hulpverleners in de zorg kunnen
daar terecht met hun Machten.
Die kunnen betrekMng hebben
op de bejegening van de patiënt
en op verkeerde behandelingen.
Volgens het wetsvoorstel moe
ten de klachtencommissies
Machten doorgeven aan de
overheid en de Inspectie.
Laatstgenoemde kan dan bij
voorbeeld juridische procedu
res beginnen. De Machtencom
missies denken dat door die
meldingsplicht hulpverleners
in de zorg kopschuw zullen wor
den om klachten te melden. De
Machtenbehandeling zal daar
door aan kwaliteit inboeten.
Onder meer de artsenorganisa
tie KNMG en de Nederlandse
Vereniging van Ziekenhuizen
deelden de vrees van de Mach
tencommissies. Zij roepen de
Eerste Kamer op het voorstel te
verwerpen.
Directeur J. van den Blink van
het Ziekenhuis Walcheren sluit
zich aan bij de vrees voor onder
mijning. „Wij zien dit wetsvoor
stel niet als een aanwinst. Onze
Machtencommissie functio
neert prima en meldt ernstige
Machten uit eigen beweging al
aan de Inspectie voor de Ge
zondheidszorg. De verplichting
om klachten te deponeren is dus
overbodig en bemoeilijkt de
werksituatie van de Machten
commissies."
KOEWACHT - De harmonie
Eendracht Maakt Macht (EMM)
Koewacht is door de KNFM uit
genodigd om deel te nemen aan
het achttiende topconcours in
Arnhem.
EMM is honderd jaar een fanfa
re geweest, maar onder leiding
van Anne Marie Janssen is het
korps omgevormd tot harmo
nie. Deze behaalde tijdens het
Zeeuws concours in Middelburg
in november het hoogste aantal
punten en bleek ook landelijk
het hoogste te hebben gescoord
in hun afdeling. Het topcon
cours wordt op 27 maart in Arn
hem gehouden.
Blijkens de gestaag toene
mende hopen poep, waartus
sen wandelaars in het Vlis-
singse laveren, groeit de
hondenpopulatie daar on
rustbarend. Echter, de hoe
veelheid penningen die
bezitters van trouwe viervoe
ters aan de gemeente afdra
gen, vermindert opzienba
rend. Dat kan dus niet.
Dus stuurt het gemeentebe
stuur nu beambten de huizen
langs. Zij proberen te achter
halen wie een hond heeft,
maar daarvoor geen belas
ting betaalt. Geen gemakke
lijke klus. Want je kan als
controleur natuurlijk veel
vermoeden, maar dat is altijd
nog ivat anders dan bewijzen
dat het ook zo is.
Met dat probleem zag een
controleur ten plattelande
zich onlangs ook geconfron
teerd. Op het erf van een
boerderij trof hij diverse voe
derbakken aan en een niet
geringe hoeveelheid keutels.
Toen hij de landbouwer daar
over aansprak, hield die zich
volledig van de domme: „Een
hond, een hond.... Nee, ik. heb
wel katten, maar geen hond.
Waarop de beambte repli
ceerde: „Dat gaan we dan
nog wel eens controleren.
Vooralsnog noteer ik u op vijf
honden."
„Vijf honden, vijf hon
den....", riep onze boer ver
ontwaardigd, „Dat klopt van
geen kant. Ik heb er maar
drie."
Een belletje uit het buitenland, een sms'je, een foto versturen... Alleen bij
Orange betaal je alle diensten uit 1 bundel. Heel simpel. Zo bepaal je zelf
waaraan jij je geld besteedt.
Bovendien verstuur je als nieuwe Orange Free abonnee alle mms- en
sms-berichten gratis tot 1 februari 200-1. Kijk dus snel op www.orange.nl,
of loop eens binnen bij de Orange shop, BelCompany of TeleCom-Today.
the future's bright, the future's Orangn
www.orange.nl orange
Advertentie