Zwemmend redden is pret PZC Z@pp&zo verkoopt minder dan verwacht Opera voor kinderen moet ook deftig zijn Slot Lord of the Rings werd mediaspektakel woensdag 3 december 2003 Het blad Z@pp&zo is minder succesvol dan verwacht. De verkoopcijfers van deze om- roepgids voor kinderen, een ini tiatief van de publieke omroe pen en uitgever Sanoma, vallen behoorlijk tegen. Een aantal re cente wijzigingen moet het blad populairder maken. Bij de lancering van het tijd schrift werd gemikt op een opla ge van 50.000 stuks. Volgens Z@ppelin-coördinator Cathy Spierenburg gaan nu, een half jaar later, zo'n 20.000 exempla ren over de toonbank. Maar vol gens officiële cijfers van Het Oplage Instituut (HOI) is de be taalde oplage 10.000 stuks. Spierenburg erkent dat Z@pp &Zo een geduchte concurrent heeft in bladen als Fox Kids ma gazine. In de nieuwste editie van het gidsje ontbreken de omroepge gevens. „Kinderen blijken daar helemaal geen behoefte aan te hebben", aldus Spierenburg. „Zij weten feilloos welke pro gramma's wanneer worden uit gezonden. In plaats van het spoorboekje geven we kijktips." Met het nieuwe grotere formaat moet het blad in de schappen van de winkels meer opvallen. En onder meer om kosten te be sparen verschijnt Z@pp&Zo voortaan maandelijks in plaats van tweewekelijks. Spierenburg ziet de toekomst van Z@pp&Zo overigens be paald niet somber in. Ze onder streept dat ouders en kinderen het blad als waardering het cij fer acht geven. Met de wijzigin gen hoopt ze toch snel richting de geplande oplage van 50.000 te gaan. GPD Is het sport? Geen twijfel mo gelijk. Het gaat om prestaties, er is competitie, er zijn echte kampioenschappen. Maar zwemmend redden heeft ook iets speels, tegen een ernstige achtergrond. Wie Sjoerd de Bruin (13) en Wouter Kempe (13) bezig ziet tijdens de trai ning zou de indruk kunnen krij gen, dat het allemaal maar flau wekul is, terwijl de toepassing in de werkelijkheid een serieuze aangelegenheid is. Voordat je een echte Baywatch bent, moet je heel wat gepres teerd hebben," verklaart Sjoerd. „Om te beginnen moet je een hele rits diploma's en bre vetten halen. En behalve in het water, duiken we ook heel wat uurtjes met onze neus in de the- orieboeken. Best taaie kost, maar het hoort er gewoon bij." De beide leden van de Dr. A. Stavermanbrigade zijn weke lijks in het Vrijburgbad de ver schillende vaardigheden aan het oefenen. „Vette pret hoor," zegt Wouter. „Natuurlijk, het presteren staat voorop, maar dat betekent niet, dat je geen lol kunt maken." Klosgooien, het gebruik maken van een tuigje of het werpen van een zogenaamde torpedo zijn vaste onderdelen tij dens de trai ning. Maar het accent ligt toch op het zwemmen. „Alle slagen moet je onder de knie hebben," zegt Sjoerd. „Maar om drenke lingen uit het water te halen, moet je ook een aantal grepen leren: een kopgreep, een okselg- reep, een zeemansgreep of een schouder-nekgreep. Welke je gebruikt? Dat hangt af van de situatie. Bovendien is het ook wel handig, dat je een aantal be vrijdingsgrepen kunt toepas sen. Een drenkeling in paniek kan een redder ook in proble men brengen, snap je?" Vorige maand werd Wouter tij dens internationale wedstrij den in Eindhoven negende, terwijl Sjoerd in het eindklasse ment op een vijftiende stek ein digde. „De tegenstanders waren jaren ouder, dus als je dat be denkt, hebben we het nog niet zo slecht gedaan." Of Sjoerd in de voetsporen van zijn vader treedt weet hij nog niet. „Die werkt zomers als strandwacht op het Vlissingse badstrand. Dat is echt geen 'Baywatch in Flushing' hoor. Lekker hangen in het zand, den ken de meesten en genieten van al het 'moois' om je heen. Ver geet het maar. Het is gewoon keihard werken, zeker de afge lopen zomer." Volgend jaar viert de Dr. A. Sta vermanbrigade haar 80e ver jaardag. Naast een reünie op 19 juni wordt het een feest, dat vooral in het water gevierd wordt. „We houden dan het Ne derlands kampioenschap voor ploegen," vertelt Wouter. Kan sen? „Ja hoor, waarom niet? We hebben een jonge ploeg, maar ik denk dat het mogelijk is om een medaille te pakken." Op 3 januari komt een ploeg van de Dr. Stavermanbrigade in ac tie tijdens het Nederlands kam pioenschap E.H.A.D., oftewel Eerste Hulp Aan Drenkelingen. „Mensen redden uit een auto onder water of uit een omgesla gen boot. Dat soort dingen. Daar doen wij nog niet aan mee," verklaren Sjoerd en Wou ter. „Dat komt later nog wel." Hans Segboer Bart Visman: Ik heb er soms wel moeite mee dat je als componist altijd in je eentje zit te schrijven." foto Robert van Stuyvenberg weg zonder enkele tientallen handtekeningen te hebben uit gedeeld. Peter Jackson, de Ring-master himself, bleef gro tendeels onzichtbaar. Tot een week voor de première was hij nog bezig met de eindmontage van de film, die hij pas op de ga- la-avond voor het eerst volledig af zou zien. Maandag was de grote dag. De première van The Return of the King werd het grootste media spektakel dat het land ooit heeft gekend. Naar schatting hon derdduizend 'kiwi's' waren naar Wellington gekomen om spelers en makers toe te juichen. Dwars door het centrum was een par cours afgezet voor een optocht. De sterren werden per open auto door de straten gereden, vooraf gegaan door tientallen figuran ten in hobbit-, ore- of elfen dracht. Op Courtenay Place was een rode loper van vijfhonderd meter uitgerold, waarover de genodigden naar het Embassy Theatre konden lopen. De oude bioscoop, tijdelijk voorzien van een reusachtige Nazgul, was speciaal voor de première volle dig gerenoveerd. Peter Jackson had persoonlijk het leeuwen deel van de verbouwing voor zijn rekening had genomen, zo vastbesloten was hij om zijn stadgenoten 's werelds eerste voorstelling te geven. Bloedstollende finale Een zeer select gezelschap ver trok na twee uur handenschud den en handtekeningen uitdelen dan eindelijk naar binnen, om de kroon op vijf jaar hard wer ken te bekijken. De pers had al een dag eerder kunnen zien dat Return of the King inderdaad een glorieuze afsluiting van een monumentaal filmproject is ge worden. In ruim drie uur voert Jackson zijn kijker naar een bloedstollende finale, waarin alle lijnen van het complexe verhaal volmaakt samenvallen. Actie, drama, spektakel en he roïek, The Return of the King biedt cinema van een praktisch ongeëvenaarde klasse. Mark van den Tempel Vissersdochter Maaike (so praan Maaike Poorthuis) zit op de pier te treuren over haar verdwenen vader. Dan ver schijnt zeegod Triton met een reusachtige schelp. Aarzelend zet Maaike de kinkhoorn aan haar mond. Uit de orkestbak klinken machtige hoornklan ken. Opeens gebeuren er won derlijke dingen. Vier winden verschijnen en voeren het meisje over de hele aardbol naar haar vader, die in allerlei hachelijke situaties verzeild raakt. In het Cultureel Centrum van Harderwijk repeteert operage zelschap Opera Trionf o De Roep van de Kinkhoorn een gloed nieuwe opera speciaal voor kin deren. Componist Visman staat vlakbij de orkestbak en houdt het gebeuren nauwlettend in de gaten. „Ik wil alles meemaken: de jassen van de musici over de stoelen, de pleisters voor gesto ten tenen op het toneel. Fantas tisch dat theatergevoel Het is de eerste repetitie met or kest en toneel. De jonge zangers van Opera Trionf o, een gezel schap dat vijf jaar geleden werd opgericht om afgestudeerde vo calisten opera-ervaring te bie den, lijken er zin in te hebben. Regisseuse Machteld van Bronkhorst zoekt nog naar de juiste vorm. Boem, daar zakt zanger Mare Pantus (Maaikes vader) door zijn strandstoel. Di rigent Benoït Debrock tikt af: „Kunnen jullie nog duidelijker articuleren. Het moet preciezer en scherper." Verstaanbaarheid staat voorop: het verhaal moet te volgen zijn. „Opera? Daar kun je de tekst nooit van verstaan!had schrijver Paul Biegel uitgeroe pen toen initiatiefneemster en oprichtster van Opera Trionfo Jeanne Companjen hem om een libretto vroeg. „Bij ons wordt het anders", had Companjen ge antwoord. Biegel liet zich overtuigen. Hij toog aan het werk en schreef zijn eerste opera-libretto. En reken maar dat er dan een spannend verhaal wordt verteld vol sprookjesachtige gebeurtenis sen, humor en dramatiek. De 78-jarige schrijver is met vijftig boeken op zijn naam door de wol geverfd. Waarom een opera voor kinde ren? Companjen: „Van de over heid moeten we op zoek naar een nieuw publiek. Dan kom je snel bij de jeugd uit. Als drie van de vierhonderd kinderen in de zaal later een keertje naar de opera gaan, is dat al winst. Kin dertheater is er heel veel", zegt ze. „Maar vaak krijg je de in druk dat men voor kinderen het beste niet nodig vindt. Het or kest wordt vervangen door een piano of een harmonica. Ik wil de ze zo graag een keer een echte opera laten zien." Opera voor kinderen moet voor al niet kinderachtig zijn, vindt ook componist Visman. „Ik heb er bewust voor gekozen geen synthesizers te gebruiken of ci taten uit de popmuziek. Ik wilde een volwassen opera maken met alles erop en eraan", vertelt hij met een jongensachtig enthou siasme. „Een beetje deftig." Visman is niet op zijn knieën ge gaan. Wel heeft hij zijn muziek bewust toegankelijk gehouden. Aanstekelijke walsklanken, pi- ratenkoren met de kracht van meezingers, sfeervolle zeemu- ziek.,Ik heb me afgevraagd wat ik zou hebben willen horen toen ik zelf kind was. Alsof ik een twaalfjarige Mozart was, maar dan wel eentje die de film Bambi gezien heeft." Maanden lang werkte Visman thuis bij Biegel aan de Amster damse Keizersgracht. Hij bene den aan de vleugel, de schrijver boven aan zijn tafel. Alle tijd voor overleg. Soms vroeg Vis man om een regel extra tekst maar meestal was Biegel onver biddelijk: „Zo moet het wel kunnen." „Het was een enorme klus", be kent Visman. „Anderhalfuur muziek voor zangers en een en semble van vijftien man, dat zijn heel wat noten." Maar hij heeft de smaak te pak ken gekregen. Plannen genoeg voor nieuwe projecten. Visman: „Ik zou elke vijf jaar een opera willen schrijven. Dan blijft er genoeg tijd over om kamermu ziek te componeren. Een opera is zo grootschalig. Dan is het be langrijk ook stukken met wei nig noten te schrijven, om je hoofd leeg te maken en de juiste vragen te stellen." Visman is afgeleid: uit de zaal klinkt al weer zijn muziek. Het werk roept, de puntjes moeten op de 'i' worden gezet. Visman: „Opera maken is vooral prak tisch zijn." Winand van de Kamp Opera Trionfo met 'De Roep van de Kinkhoorn' van Bart Visman. Solisten, Vocaal Ensemble, en Het Muziek Collectief o.l.v. Be noït Debrock. Regie: Machteld van Bronkhorst. Decor/kos tuums: Fer Smidt. Op 7/12 in Arnhem (Schouwburg), 14/12 in Haarlem (Toneelschuur), 21/12 in Tilburg (schouwburg), 27/12 in Leiden (Schouwburg), 3/1 in Amsterdam (Concertgebouw), 4/1 in Utrecht (Schouwburg), 10/1 in Zwolle (Odeon) en 11/1 in Rotterdam (Schouwburg). Een goedemorgen met... compo nist Bart Visman. Radio 4, 8.30 uur De acteurs Dominic Monaghan, Elijah Wood, Billy Boyd, Orlando Bloom, Sir Ian McKellen, Liv Tyler, Viggo Mortensen, Sean Astin (met dochter Alexandra) en Andy Serkis (vlnr) na de wereldpremière van Lord of the Rings - The Return of the King in Wellington. foto Anthony Phelps. Met de memorabele woorden „I'm home" sluit Peter Jackson zijn Lord of the Rings- trilogie afWoorden die ook veelvuldig te horen waren in de dagen voorafgaande aan de we reldpremière van The Return of the King. De première van de film, maan dagmiddag, was één grote lief desverklaring van Nieuw-Zee- land aan zijn favoriete inwoner, Peter Jackson, en de spelers uit zijn epos. Vorige week druppel den medewerkers als Viggo Mortensen, Liv Tyler en Elijah Wood Wellington binnen. Fans wachtten geduldig voor het Continental Hotel om een glimp op te wachten van de ster ren. Met name hoofdrolspeler Wood en de razend populaire Orlando Bloom kwamen niet DE TAFEL VAN 2. Sjoerd de Bruin, verkleed als Zwarte Piet, brengt zijn maatje Wouter Kempe op het droge. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 24