PZC Maastricht lost schot voor de boeg W13 Prijs voor Dolfinarium Natuurkampeerkaart weer terug bij SBB zaterdag 29 november 2003 Maastricht in beweging 'Cijfers? Poeh, dat is altijd lastig. Laat één ding duidelijk zijn', zegt Marcel Knols, algemeen directeur van de WV: 'de goede naam van Maastricht staat nog steeds als een huis. Maar het is wél hoog tijd voor bezinning. Maastricht moet waken voor arrogantie'. De woekerende strijd om de toerist 's Werelds beste natuurfoto's Landal ook op andere dagen Zelf vliegen in Avifauna Vroeg plekje aan boord ANWB ook club van reizigers De binnenstad van Maastricht is in beweging. Bestra ting en meubilair van de winkelstraten veranderen in grijpend. Daarnaast wordt het kernwinkelgebied fors uitgebreid. Dit uitbreidingsproject wordt genoemd: 'Markt/Maas-Project'. In dat project is ook voorzien in de ondertunneling van de Maasboulevard en een nieuwbouw van Stadskantoren. Dit binnenstadsproject vraagt niet alleen veel aandacht van bewoners, onder nemers en bezoekers, maar zal zeker ook overlast be zorgen. Wie wil bekijken hoe het gezicht van de bin nenstad van Maastricht de komende jaren gaat veran deren, kan binnenlopen bij het Infocentrum Stadskern in Beweging. Dit infocentrum is gelegen aan de Visser smaas/Het Bat, nabij de St. Servaasbrug en is geopend van maandag t/m vrijdag van 09.00-12.30 en van 14.00-17.00 uur. Telefoon: 043-3504040 De VW-Maastricht is gevestigd midden in het centrum (voetgangersgebied van de stad). Kleine Staat 1, 6211 ED Maastricht. Afdeling Informatie 043-3 25 21 21 info@vwmaastricht.nl Afdeling Reserveringen 043-3 21 78 78 reserverinaen@vvvmaastricht.nl Afdeling Promotie 043-3 28 08 30 promotie@wvmaastricht.nl Afdeling Pers en Publiciteit 043-3 28 08 31 PR@vvvmaastricht.nl Directie en overige afdelingen 043-3 28 08 08 secr@vwmaastricht.nl Algemeen fax-nummer 043-3 21 37 46 Openingstijden WV balie: weekdagen: 2 januari t/m 30 april: maandag t/m vrijdag 09.00-18.00 uur, op zaterdag van 09.00-17.00 uur; 1 mei t/m 31 oktober: maandag t/m zaterdag 09.00-18.00 uur; 1 november t/m 31 december: maandag t/m vrijdag 09.00-18.00 uur, op zaterdag van 09.00-17.00 uur. zondagen: 1 mei t/m 31 oktober: elke zondag van 11.00-15.00 uur. feestdagen: 2, 3, en 4 maart (carnaval); 20 en 21 april (Pasen); 30 april (Koninginnedag) 29 mei (hemelvaartsdag); 8 en 9 juni (Pinksteren) geopend van 11.00-15.00 uur. Kantooruren alle andere afdelingen van WV Maas tricht: maandag t/m vrijdag 09.00-17.00 uur. E-mails worden zo spoedig mogelijk beantwoord (al leen op werkdagen). Openingstijden WV Balie ANWB Wijcker Brugstraat 24 maandag t/m vrijdag 09.30 -18.00 uur. donderdag koopavond tot 21.00 uur zaterdag 09.30 - 17.00 uur. DoorBranko Eijssen Het is niet meer van zelfsprekend dat die miljoenen toeristen jaarlijks naar Maas tricht komen. Daarom presenteerde de WV re cent een strategisch plan, waar mee Maastricht concurrerende steden moet voorblijven in de woekerende strijd om de toe rist. Er moet iets gebeuren. Maast richt moet alle mogelijkheden die het als stad heeft, optimaal blijven benutten. Dat zijn we de laatste tijd een beetje uit het oog verloren, verblind door de economische voorspoed. We moeten niet denken dat succes normaal is, anders gaat het woeg of laat fout', zegt Knols. De uitstraling van Maastricht staat buiten elke discussie. Het *3K::ï8s:;;j8^;:3^.:s^s;;;s«8¥5:::sjsss;;:sss:::gs5g;::«S8K::3Ssss.:.»Bs:::® eJLJ Een van de meest markante objecten van Maastricht, de Sint Servaas brug over de brede Maas. aantal van vijftien miljoen be zoekers per jaar - dat is meestal het getal dat gemeente en WV in officiële stukken vermelden - neemt volgens de laatste prog noses alleen maar toe. Maast richt kruipt richting twintig mil joen. Bijenkorf Vooral dankzij de komst van de Bijenkorf, het warenhuis dat vol gens verwachting wekelijks 50.000 mensen aantrekt. Dat is op jaarbasis bijna drie miljoen extra bezoekers. Op Amsterdam na, waar elk jaar 25 miljoen toe risten naar toe gaan, is geen stad in Nederland zo populair als Maastricht. De VW-direc- teur: 'Straks, als de nieuwe En- tre Deux klaar is en Mosae Fo rum er staat heeft Maastricht een nóg mooiere binnenstad. Prachtig, maar we moeten nu niet gaan afwachten. De concur rentie zit ook niet stil.' Knols noemt Tilburg als voor beeld. 'Zeg in Maastricht Tilburg en ie dereen trekt een vies gezicht. Tilburg? Dat kan toch niets zijn, vergeleken met Maastricht? Maar daar gaat het economisch toch écht beter dan hier. Ze heb ben het lef gehad om zich te pro fileren als moderne industrie stad. Het klinkt misschien voor geen meter, maar Tilburg heeft daar het beleid en bijhorende promotiecampagne op afge stemd. Ze hebben een duidelij ke keuze gemaakt. En met heel veel succes.' Om de sterke marktpositie van Maastricht te waarborgen claimt de WV de functie van regisseur. 'Een par tij die ideeën en mensen samen brengt, krachten bundelt, infor meert en inventariseert, over legt en overtuigt, stuurt, evalu eert en bijstuurt', zo staat het omschreven in het marketing plan. 'Neem bijvoorbeeld de Hei ligdomsvaart', vult Knols aan. Identificeren 'Wat willen we daar nog mee? Kunnen we daar activiteiten om heen plannen? Wil de organisa tie dat? Welke arrangementen kunnen we bieden? Misschien zijn er restaurateurs die een spe ciaal Heiligdomsvaartmenu wil len aanbieden. De WV wil dat in goede banen gaan leiden. Op zo'n manier dat gasten in de toe komst terug willen komen naar Maastricht. Tegelijkertijd moe ten we zorgen dat de Maastrich tenaar zich kan blijven identifi ceren met zijn of haar stad. Dat is een moeilijke taak en het kan alleen lukken als alle partijen meehelpen. Daarom klinkt ons waarschuwingschot, om ieder een daar van bewust te maken.' Het Dolfinarium Harderwijk is bekroond met twee Awards van de IAAPA, de wereldbond van attractieparken. Het Dolfina rium kreeg de tweede prijs in de categorie 'Beste live edutain- nentshow' voor de Steller zeel eeuwenshow 2003 en de derde Prijs in de categorie 'Beste show ter wereld rond de 100,000 dollar' voor de winter- folfijnenshow 2002/2003 'Op Kis naar het Noorderlicht'. Nog "iet eerder kreeg 'Harderwijk' Dvee prijzen tegelijk, wel kreeg het in 2001 de Big E-award voor hewinterdolfijnenshow 'De Winterwonderparel'. Momen teel is het Dolfinarium alleen °P zaterdag en zondag geopend fan 10.00 uur tot 17.00 uur. v'anaf 20 december t/m 4 janua ri 2004 is het park weer dage lijks geopend (m.u.v. eerste kerstdag, oude- en nieuwjaars dag). De winnende Steller zeel eeuwenshow is tijdens de gehe- Onlangs heeft het Haagse Museon de deuren opengedaan voor de expositie 'Wildlife Photo grapher of the Year 2003'. De tentoonstelling is te zien tot en met 7 maart 2004. 'The Wildlife Photographer of the Year Competition' is een wedstrijd waaraan's werelds meest vooraan staande natuurfotografen deelnemen. Het Mu seon toont de 115 bekroonde foto's. De wedstrijd werd voor de twintigste keer gehouden, ruim 20.000 foto's werden ingestuurd. Het Museon is geopend op dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Op maandag, eerste kerstdag en nieuwjaarsdag is het Museon gesloten. In de schoolvakanties is het Museon op maandag geo pend. De toegangsprijs voor personen van 12 jaar en ouder bedraagt 6 euro, kinderen van 4-11 jaar betalen 3 euro en houders van een 65+Pas en CJP 5 euro. le openingsperiode nog te be wonderen. Vanaf 20 december is de winterdolfijnenshow 'Op reis naar het Noorderlicht' weer te zien. Deze show maakt deel uit van de speciale winter- openstelling van het Dolfina rium. Entree: 19,25. Landal GreenParks heeft de vaste regelmaat, die gebruikelijk is bij veel bungalowparken, doorbro ken. Steeds meer mensen vroegen om een flexi beler agenda i.v.m. hun werk en afspraken, vroe gen om andere dagen dan de vrijdag of de maan dag om te arriveren. In de maanden december en januari kan dat nu. Zo is het mogelijk een weekend te boeken met aankomst donderdag en vertrek zondag of een midweek van dinsdag tot zaterdag of elke dag aankomen voor een weekverblijf. In de kerstvakantie is het niet mogelijk, echter hier zijn wel mogelijkheden voor korte en lang ere verblijven. Landal GreenParks exploiteert en beheert 53 bungalowparken in Nederland, Duits land, België, Tsjechië en Oostenrijk, met in totaal ruim 9440 vakantiebungalows. Zie ook: www.landal.nl Avifauna, het beroemde vogelpark, heeft een website die weer geheel bij de tijd is. Wie www.avifauna.nl intikt gaat zelf een beetje vlie gen. Met behulp van virro oftewel virtueel rond kijken langs 360 graden-foto's krijgt de bezoeker een mooi idee van de vogeltuin. De bedoeling is uiteraard dat dit ronddraaien de inleiding is tot een werkelijk bezoek. Uit onderzoek is gebleken dat veel dagjesmensen eerst op internet een in druk proberen te krijgen van hun reisdoel. Wie gaat inloggen moet wel even zoeken. De foto's staan niet onder 'vogelpark' maar onder de ru briek 'algemeen'. Dan '360 graden' aantikken en dan de keuzemogelijkheden eronder. Niet hele maal logisch. Wie van plan is een reisje te maken naar Noord-Engeland, Zuid-Engeland, Schotland of Wales kan geld besparen door vroeg te boeken bij P&O Ferries. Overtochten in de nieuwe bro chure moeten worden geboekt voor 7 januari, rei zen voor 15 januari om in aanmerking te komen voor de korting. Nieuw van P@0 Ferries is dat de caravan op alle routes gratis meegaat, op geselec teerde afvaarten en bij telefonische boeking of via www.POferries.com. Vroeg boeken op de route Rotterdam/Zeebrug- ge-Hull levert tot 45 procent korting op in vergel ijking met de reguliere brochuretarieven. Een vijfdaags autoretour en twee personen is er vanaf 67. Ook op de route Calais-Dover (Zuid-Enge- land) gelden kortingen bij vroeg boeken. Na een afwezigheid van twee jaar keert de na tuurkampeerkaart weer terug op de terreinen van Staatsbosbeheer. Met ingang van volgend seizoen kan op de 43 terreintjes voortaan uit sluitend worden gekampeerd op vertoon van de kaart. Beheerders van andere natuurkam peerterreinen hebben verheugd gereageerd op het besluit. De afgelopen twee zomerseizoenen experimen teerde Staatsbosbeheer (SBB) met het kampe- ren-zonder-kaart. Het afschaffen zou drempel verlagend werken waardoor veel nieuwe kam peerders zouden worden aangetrokken, zo was indertijd de verwachting. Dat is tegengevallen: een kleine 10 procent meer kampeerders zette weliswaar de haringen in de grond, er waren echter ook veel nadelen. SBB noteert gemid deld zo'n 200.000 overnachtingen per jaar. Zegt de heer Blok van SBB: 'Veel nieuwe men sen wisten niet wat ze konden verwachten, wa ren niet vertrouwd met de regeltjes, wisten niet goed hoe zich te gedragen en gaven uiteindelijk de beheerders steeds meer problemen. Al deze nadelige effecten wogen niet op tegen die 10 procent nieuwe instroom.' Veel trouwe bezoe kers klaagden de afgelopen twee jaar over die 'nieuwe instroom'. Ze hielpen niet mee met het schoonhouden van de toiletten, parkeerden de auto dag en nacht bij de tent, hadden de radio te hard aan staan, zagen het kampeerveld ook als voetbalterrein enzovoorts. Kortom, toene mende ergernissen, terwijl de bezoekers juist voor hun rust naar de kleinschalige terreinen komen. De Stichting Natuurkampeerterreinen (SNK), waarbij 139 terreinen zijn aangesloten (gemid deld 400.000 overnachtingen), is blij met het be sluit van SBB. 'De neuzen staan nu weer één kant op', zegt Gijsbert Valstar. Op de niet SBB-terreinen namelijk bleef de natuurkam peerkaart wel verplicht, SNK zag niets in het af schaffen. 'Er moet iets van een drempel zijn, ie mand koopt zo'n kaart zeer bewust en neemt dan ook kennis van de regeltjes.' De natuurkam peerkaart behoort bij het 9 euro kostende 'Groe ne Boekje', waarin alle terreinen met toelich ting staan vermeld. De terreinen zijn eenvou dig ingericht, dat wil zeggen met douches, stroom en warm water, maar er is geen vertier, geen zwembad en dergelijke. En ze liggen in fraaie (natuur)gebieden. 'Uit enquêtes blijkt dat die 9 euro geen enkele probleem is', aldus Val star. Boekje/kaart is onder meer te koop bij SNK (www.natuurkampeerterreinen.nl). bij de 139 aangesloten terreinen, bij alle ANWB-kantoren, bij sommige VW-kantoren, bij de meeste reisboekhan dels en bij de betere buitensportzaken. Gerard Chel De ANWB gaat zich meer manifesteren als een 'Club van Reizigers'. Opvallende nieuwe activi teit is de start van touroperator 'Pharos Rei zen', die zich Vooralsnog'op de reizende auto mobilist richt met een groot aantal bestemmin gen in vooral Midden en Zuid-Europa. Bij suc ces zal het aantal bestemmingen worden uitge breid en zullen ook vliegreizen worden aange boden. Reizen bij Pharos kunnen volledig via internet (www.pharosreizen.nl) worden ge boekt, maar ook bij de 55 ANWB-reiskantoren. Daarom is ook een lijvige brochure gedrukt. En de bond heeft een 'call center' achter de hand voor het beantwoorden van vragen. De nieuwe touroperator past in het beleid van de ANWB om zich meer als een 'Club van Reizi gers' te manifesteren. Al eerder kregen de ANWB-kantoren een eigen reisafdeling en werd Fox Vakanties overgenomen. En naast Pharos komt de bond volgend jaar met een uit gebreide website (via www.anwb.nl) waarop le den kunnen bladeren in alle in ons land ver krijgbare reisbrochures. Ook lanceert de ANWB in 2004 de 'reisselectie', waarbij de bond voor het gemak van de reiziger een soort voorselectie van vakantiebestemmingen maakt. Allereerst reizen van Pharos, Fox en de (bestaande) ledenreizen, vervolgens een keuze uit achttien brochures met reizen die, volgens de ANWB, een goede prijs-kwaliteit verhou ding hebben en tenslotte 'de rest'. Pharos Reizen van de ANWB richt zich voorals nog op bestemmingen voor de auto-toerist, zoals Italië. Het stadspark van Maastricht. De grote stad aan de Maas is publiekstrekker nummer twee van de Nederlandse steden - na Amsterdam - maar zal eraan moeten werken om die positie te behouden ARCHIEFFOTO'S

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39