Graven in de poepdoos van keizer Hadrianus De Kuip: echt gras De Arena: echt voetbal zaterdag 29 november 2003 Dooie boel Beleving Privacy In Italië doen ze het al jaren: Tifo (tifare=steunen). Ware supporters kunst van vlaggen, spandoeken en choreografieën, bedoeld om de club te inspireren én de tegenstander te sarren. In Milaan voeren rivali serende supporters met simpele velletjes papier al j aren een verbluffen de, artistieke strijd op de tribune. Komen de supporters van AC Milan op de proppen met een afbeelding van de duivel, het symbool van de Mi- lanfans, dan slaan de aanhangers van Inter terug met het kruis van Christus. Ook in Nederland heerst een bescheiden Tif o-koorts. De Tifo- si van Feyenoord deden reeds van zich spreken, maar de Ajacieden rea geerden gevat. Morgen Ajax-Feyenoord: wie wint met voetbalkunst? De Tifosi doen van zich spreken foto Robert Vos/ANP foto GPD Het begon in Rotterdam, niet in Amsterdam - laat dat duidelijk zijn. Het was in de late jaren negentig dat in de Kuip de eerste Nederlandse Tifosi zich roerden. Voor het eerst na de laatste vlaggenmode uit de jaren zeventig, veranderden tribunes in een vlaggenzee. Het doel was bereikt. Eén. De sfeer kreeg Italiaanse trekjes. Twee. De tegenstander was afgebluft. In de volgende jaren bracht het zoge noemde Tifo-team van het Legioen, de officiële supportersvereniging van Feyenoord, meer en grotere suppor- tersvlaggen de Kuip in. Later werden vijftig meter brede spandoeken de Kuip binnengedragen. En er kwamen snipperbombardementen, waarbij tienduizenden kilo's papier over de tribunes werden uitgestrooid. Het meeste opzien baarden de zoge noemde choreografieën. Dan hielden supporters rode, witte, zwarte, groene of witte vellen papier boven de kruin, zodat stukjes stadion in populaire Rotterdamse kleuren werden gehuld. Soms verschenen ludieke teksten. Be zoekende Ajax-fans, die zich al jaren ergerden aan het niet groeiende gras van hun Arena, werden op een mooie zondag getrakteerd op de tekst 'De Kuip echt gras'. Maanden later rea geerden de Amsterdammers in hun grasloze Arena gevat: 'Ajax echt voet bal'. Door insiders wordt Tifo gezien als een reactie op het hooliganisme, maar volgens Ton Strooband, mana ger supportersbeleid van de Feye noord Supportersvereniging, is dat 'totale onzin'. „Het is gewoon voet balkunst. Prachtig om zo de tegen stander af te bluffen. De acties zijn doorgaans een initiatief van een paar handige, creatieve, ijve rige supporters, die hun vrije tijd op offeren aan het versieren van een voetbalstadion. De supportersvereni- ging financiert de acties en zou dus eventueel evementenbureaus kunnen inschakelen, zegt Strooband. „Maar dat doen we dus niet. Het moet voor én door supporters zijn." En het moet gepast zijn. Gepast naar Rotterdamse maatstaven. Feye- noord-fans houden niet van carnava leske truttigheid. In Rotterdamse kringen wordt wel eens gegruwd als voor thuiswedstrijden van het Neder lands Elftal provinciaal oranjevolk op klompen de Kuip betreedt. De echte Feyenoorder houdt niet van boe- renorkesten als De Teletoeters, oranje geverfde indianen met trommels op hun buik of supportersclubs als Heren van Oranje. Elders in het land mag Tifo in op komst zijn, in de Kuip is het tegen woordig een onsje minder. „Bewust beleid", zegt Strooband, die vindt dat Feyenoord gebaat is bij leuk tribune spektakel tij dens de negentig minuten in plaats van de minuten voorafgaand aan de wedstrijd. „We willen het ac cent verleggen," zegt Strooband. „Maar dat blijkt dus moeilijk." Eigenlijk is het in de Kuip tijdens wedstrijden al tijden een 'dooie boel', vindt Strooband. In den lande mag dan nog het idee leven dat het Feye- noordstadion zindert door de passie van de fans, in werkelijkheid is het, op wat hoogtepunten na, op de tribunes al jaren een tamelijk sfeerloze bedoe ning. „Vroeger hadden we in de Kuip een repertoire aan songs. Waren we trendsetters. Maar tegenwoordig hoor je bij ons dezelfde dingen als bij Fortuna Sittard en RBC. Hij weet wel hoe het komt. „Acht jaar geleden zaten er wekelijks vijfen twintigduizend supporters in de Kuip. Tegenwoordig vijfenveertig- duizend en dan zitten er een hoop toe schouwers bij. Toeschouwers zijn mensen die wel een goed gevoel heb ben bij Feyenoord, maar tegelijk min der fanatisme tonen en vergeten dat je sfeer alleen zelf kunt maken. Daarbij is sprake geweest van domme pech. Toen vorig jaar Ajax op bezoek zou komen in de Kuip, hadden vrij willigers op alle 45.000 tribunestoel- t j es rode en witte vellen papier gelegd. Helaas keurde de brandweer de pa piershow een paar uur voor de wed strijd af. Stewards moesten vervol gens halsbrekende toeren uithalen om de Kuip tijdig papiervrij te maken. Morgen, op bezoek in de Arena. De Amsterdamse Tifosi van Vak410 be reiden zich voor op een warm onthaal voor de Rotterdamse 'vrinden'die he laas zonder al te veel supportersattri buten ten tonele zullen verschijnen. Dat wordt even slikken voor Strooband en de zijnen, die toch al niet graag in de Arena op visite gaan. „Ajax-publiek is bioscooppubliek. In die Arena hangt altijd een bedrukte sfeer. Al staan er vijftigduizend men sen op de banken, dan nog ademt daar geen voetbalsfeer. Vak410? Ach, dat is een smal vakje bovenin het stadion. Daar zitten een paar mensen in Ajax- shirtjes met hun spandoekjes. Als ze ons morgen toch weten te verrassen? Dan trekken wij bij een volgende gele genheid in de Kuip weer alle registers open. Zo is het spelletje." Wessel Penning Dat die 'kakkerlakken' uit Rotter dam het een 'kindervak' noemen, ach ze liggen er niet wakker van. Het is een achterhaald idee dat de gemid delde leeftijd op het niveau van een middelbare school zit. Maar één ding moet ze van het hart. „Noem ons alsje blieft geen 'sfeervak'. Dat klinkt zo gemaakt, alsof het door Ajax is be dacht." En als Vak410 in de Amsterdam Arena iets niet is, dan is het dat wel. De in spanningen komen van de Tifosi zelf. Er komt geen cent van het Ajax-be- stuur of een sponsor. De Tifo-pot wordt gespekt door de verkoop van Ajax-producten. Van het geld worden stof, verf, stiften en spuitbussen ge kocht bij een groothandel of textiel winkel, op de Albert Cuyp of de Dap- permarkt. Alles moet goedkoop en wordt eigenhandig gemaakt, soms met de hulp van een schoonmoeder met een naaimachine. Het bewijs wordt geleverd in een grote loods ergens onder de rook van Am sterdam. Een klein groepje Tifosi be reidt zich voor op een druk weekje met achtereenvolgens Heerenveen, AC Milan en Feyenoord thuis. Een deel van de vloer ligt bezaaid met spuit bussen en een doos vol blikjes cola en gevulde koeken. Uit de boxen van au to's stampt dreunende housemuziek. „We laten niks drukken", zegt een woordvoerder. „De meeste dingen zijn eigen ideeën, maar we kijken ook veel naar buitenlandse clubs, Weet jij of die Feyenoorders iets gaan doen morgen?" De sfeer in de Arena kan beter, nee, móet beter. Wie in Nederlandse stadi ons wordt bezongen met de term 'Ajax-publiek', voelt zich diep bele digd. „Ajax-publiek is verwend. Het moet vaak echt van ons komen", er kennen ze in Vak410 Toegegeven, de supporters van Twen te en Feyenoord waren eerder met Ti fo, en op het gebied van choreografie is Feyenoord beter. Maar op andere terreinen zijn de Ajax-Tifosi in twee jaar tijd de anderen voorbijgestreefd, klinkt het zelfverzekerd. En dan is de klassieker tegen Feyenoord altijd weer een hoogtepunt in de Tifo-strijd. Dat de voorbereidingen al drie maan den geleden zijn begonnen, zegt veel. We proberen iedere wedstrijd weer wat anders te doen, bijvoorbeeld naar aanleiding van een actie van de tegen partij bij een vorige wedstrijd." Vak410 is ook anders dan de F-side. De gevestigde harde kern heeft een Engelse beleving van voetbal dat meer wordt gekoppeld aan hooliga nisme In Vak410 gaan ze meer voor de Italiaanse beleving, waar voetbal met passie en temperament wordt verhe ven tot een geloof en Tifo een tot kunst verheven stadionactiviteit is. In Vak410 hebben ze niet de illusie dat te evenaren. Wel staan er reisjes naar het buitenland op het programma, zo als de wedstrijd Genua-Torino in de Italiaanse Serie B. Ja, zelfs in de Toto divisie van Italië is Tifo niet te evena ren. „Het is niet te vergelijken. De be leving is daar anders. Nederlanders zijn er te nuchter voor. Je hebt in Italië grotere Tif o-groepen die ook veel in vloed op de club hebben. In Nederland is de invloed van supporters klein." Vak410, ook vertegenwoordigd in de Ajax Supportersdelegatie, doet er in ieder geval alles aan. Er worden ge sprekken gevoerd met Aj ax en de poli tie. Graag willen de Tifosi praten met de NOS en Canal Plus, zodat er ook op tv meer aandacht voor is. Want Tifosi willen gezien worden. „De kick is five minutes of fame. Je ziet misschien maar drie kwartier van de wedstrijd. Jammer, maar dat hoort erbij." Ook de KNVB staat op het gespreks- lijstje. Want Nederland is voor Tifo niet alleen te nuchter, maar zeker ook te bureaucratisch. Zie maar eens een vlaggenstok naar uitwedstrijden mee te nemen, of zie de paniek bij een fak kel in het stadion. Clubbesturen kij ken met angst en beven naar weer een boete van de UEFA. Tifo-acties leveren niet alleen mooie plaatjes op maar kunnen ook een ant woord zijn op supportersgeweld, den ken de Tifosi in Vak410. „Dit is veel respectvoller. Je pakt elkaar op een lu dieke en vreedzame wijze." In Italië houdt de koepelorganisatie, waarbij diverse supporterslegioenen in heel Europa zijn aangesloten, elk seizoen een Europese verkiezing voor de beste Tifo-groep. Het schijnt dat Feyenoord die titel, uitgereikt door een commercieel bedrij f dat Tifo-arti- kelen verkoopt, een paar jaar geleden in de wacht heeft gesleept. In Vak410 zien ze zo'n verkiezing ook wel zitten, maar dan met een onafhankelijke Ne derlandse organisatie die iedere club en actie beoordeelt. Morgen is weer een kans om de aarts rivaal af te troeven. Of ze al een tipje van de sluier willen oplichten? „Het heeft duizend euro gekost en het wordt groots. Meer kunnen en willen we niet zeggen, want als iedereen dat al weetis de kick weg. Tonny van der Mee )oepen en plassen, we lopen er niet mee te koop. Ter compensatie van de gêne ma- in we onze toiletten en badkamers almaar ®euzer. Was dat in de Romeinse tijd ook t?De Maastrichtse archeologe Gemma fflsen daalt in Italië regelmatig af in riolen 'toiletten van tweeduizend jaar geleden. aliaanse scholieren zijn anders dan scho- trenuit andere landen. Niet zozeer door blauwzwarte haar of door hun kleding - fflerkleding anno 2003 is universeel - aar door de wolk van permanent geroeze- «s waarin ze gaan gehuld. Ze schreeuwen at, ze halen geen fratsen uit. Voor Neder- adse begrippen zijn ze zelfs extreem ge- Kiplineerd. Maar ze kletsen wel aan één tik door. kf en toe is het hier net de Kalverstraat," Kucht archeologe Gemma Jansen wan- 'fze de zoveelste buslading Italiaanse iholieren langs de Canopus, een 120 meter ®g, met zuilen en standbeelden omgeven sterbassin ziet trekken. Ze strijken neer in Restanten van een gebouw aan de kop van 'vijver, pakken hun lunchpakketten uit 'rugzak en beginnen te eten. 'er, niet ver van Rome, is de plek waar de Mieinse keizer Hadrianus (76-138 na ®r) zijn gasten placht te ontvangen in zijn itenverblijfde Villa Adriana. Liggend in m halve cirkel hadden de gasten van de 'izer al etend en drinkend een klassiek uit- chtop de zuilen en standbeelden reflecte- »de vijver. De indruk op hun netvlies zal (iöig hebben verschild van die van de ®°djesetende, sms'ende Italiaanse scho en bijna negentien eeuwen later. ,euHadrianus keizer was, strekte het Ro- 'sinse rijk zich uit van Engeland tot Israël, ®de Noordzee tot de Eufraat. Hij was een ttator die, in tegenstelling tot zijn voor vers, vond dat de Romeinen maar eens "Kten ophouden met hun voortdurende ïoveringsoorlogen. Hij was vrijwel voort and onderweg om de grenzen van het im- (tise rijk vast te leggen, kscheidenheid was niet de meest in het oog springende eigenschap van de kunst- en cultuurminnende keizer, die al vrij snel na zijn aantreden in het jaar 117 opdracht had gegeven tot de bouw van Villa Adriana. Het complex, op zo'n dertig kilometer ten oos ten van Rome bij het plaatsje Tivoli, had tien jaar later al de proporties van een mid delgrote stad. Van het 120 hectare grote bui tenverblijf resten alleen nog de ruïnes. Vooral de pausen uit de zeventiende eeuw gingen zich in de Villa Adriana te buiten aan marmerroofhun buit maakt nu deel uit van de pracht en praal van het Vaticaan en de ook in opdracht van Hadrianus gebouwde Engelenburcht. De Maastrichtse archeologe Gemma Jansen promoveerde vorig jaar op een onderzoek naar riool- en afwateringssystemen in Ro meinse steden. Het onderwerp waar archeo logen letterlijk de neus voor ophalen, liet haar niet meer los. Nog steeds daalt ze regel matig af in klassiek Romeinse riolen en toi letten. Gemma Jansen: „Het is een vrolijk thema, maar het is ook nieuw en baanbre kend onderzoek. In de archeologie ligt de nadruk nog steeds op architectuur en mooie muurschilderingen. De klassieke wereld moet een voorbeeldige wereld zijn waar men zich aan kan spiegelen." Onderzoek naar sanitair past daar niet in. Graven in riolen en toiletten is allesbehalve verheffend en al helemaal niet hygiënisch. Maar Jansen gelooft heilig in haar missie. „Met het in kaart brengen van hun riolerin gen en toiletten kun je iets te weten komen over het dagelijks leven van de Romeinen, iets waar we eigenlijk niet zo veel vanaf we ten. Je kunt ervan leren hoe ze omgingen met hygiëne, hoe ze aankeken tegen priva cy." In onze tijd is poepen en plassen omgeven met gêne. Was dat bij de Romeinen ook al zo? In de Villa Adriana heeft Jansen inmiddels zo'n veertig toiletten in kaart gebracht. Col lectieve toiletten, zoals we die kennen uit Pompeï, maar ook individuele toiletten. Archeologe Gemma Jansen op het toilet van de keizer zelf. foto Harry Heuts/GPD Voor de keizer zelf, maar ook voor zijn hoog geplaatste gasten. Opvallend is dat de een- of tweepersoonstoiletten luxueuzer waren ingericht. Op een van de toiletten trof de groep Neder landse en Vlaamse archeologen die onder leiding van Gemma Jansen staat gouden mozaïekstenen aan. Het toilet moet dus met goud bekleed zijn geweest. Voor Jansen het bewijs dat Hadrianus, van wie wordt ge zegd dat hij als amateur-architect mee heeft geholpen met het ontwerpen van de villa, de mensen in zijn omgeving altijd wilde impo neren, tot op de toiletten toe. Gemma en haar collega's deden de vondst ten tijde van de val van Saddam Hoessein, die óók zijn badkamers met goud had laten bekleden. Jansen: „De vergelijking is zo gek nog niet. Ook Hadrianus was een dictator. Veel hebben we niet van hem, maar wel zijn toiletten, zelfs die waar hij zeker op heeft gezeten. Dat is voor mij de magie van dit on derzoek: via de toiletten kun je heel dicht bij hem komen." Toch heeft Gemma Jansen zich gedurende het onderzoek kunnen onttrekken aan de verleiding zich steeds meer te gaan identifi ceren met de keizer. Eerder het tegendeel is het geval. De grootheid van Hadrianus, on der meer bezongen in de roman Hadrianus' gedenkschriften van Marguerite Yource- nar, verkruimelt als het ware bij het verder graven in de toiletten van zijn villa. Zo be twijfelt ze of keizer Hadrianus wel de inne mende man is geweest zoals hij vaak wordt beschreven. Wanneer we door de keizerlijke vertrekken lopen waar waarschijnlijk de slaapvertrekken van de keizer en zijn vrouw Sabina waren, fantaseert ze bij de aanblik van enkele dichtgemetselde deuropeningen over het slechte huwelijk van de twee. „Zéér onwetenschappelijk." Ze is de eerste om dat toe te geven, maar als je dagen achter elkaar bijna verstoken van de buitenwereld met een schepje in door aarde bedekte toiletten zit te graven, wil je je fantasie wel eens de ruimte geven. Hadrianus stond ook wel bekend als de wa terarchitect. Als keizer kon hij beschikken over dertig procent van het water dat via de vier aquaducten bij Tivoli werd aangele verd. Het complex was overvoerd met vij vers en fonteinen. Via een ingenieus systeem van leidingen en sluizen kon Hadrianus op elk gewenst moment waterpartijen langs de muren laten lopen. Hij had er lol in om zelf de hendels te bedienen en zo zijn gasten te verrassen en te imponeren. De keizer had het hele complex laten voor zien van stromend water. Dat gold ook voor de toiletten. Voor de met marmer beklede zitplaatsen liep een goot waarin de gebrui ker een aan een stok bevestigde spons kon uitspoelen. Van toiletpapier was nog geen sprake. Spoeling en ventilatie waren goed geregeld; er was voortdurend stromend wa ter en de meeste toiletten hadden ruime ven sters. Het blijft natuurlijk gissen, maar we mogen vermoeden dat het er niet bovenma tig gestonken zal hebben. De eenpersoonstoiletten in de Villa Adriana zijn de meest luxueus uitgevoerde toiletten in het Romeinse rijk. Die conclusie kan Gemma Jansen na drie graafexpedities bin nen een jaar wel trekken. In de veertig toi letten in de villa die ze met haar ploegje heeft onderzocht, kwamen talloze marme ren muursteentjes boven ten bewijze van de mozaïeken die muren en plafonds bedekt moeten hebben. Toch zeggen de vondsten nog weinig over de mate van privacy rond de Romeinse stoel gang. Aanwijzingen in die richting zijn nooit gevonden. De rijk gedecoreerde een persoonstoiletten in de Villa Adriana zijn uniek, maar de meerpersoonstoiletten blij ven de fantasie prikkelen. Waren ze een uit gelezen plek voor uitgebreide, vaak intieme gesprekken? Jeroen van Vaerenbergh, een Vlaamse archeoloog die Jansen assisteert bij de opgravingen in Villa Adriana, ver moedt van wel. „In de toiletten stroomde al tijd water. Ze vormden de ideale ruimte om te praten over zaken die niet gehoord moch ten worden." Dat in elk geval op de mannen- toiletten lange gesprekken werden gevoerd, lijkt hem zeer waarschijnlijk. De lange ge waden zorgden bovendien voor voldoende privacy. Gemma Jansen kan het echter moeilijk ge loven. „Volgens mij is het een mythe dat de Romeinen breedvoerig discussieerden ter wijl ze op het toilet zaten," zegt ze. „Omdat het voor onze begrippen zo raar is, samen op het toilet zitten, accepteer je vervolgens ook dat de gebruikers er lange gesprekken voer den." Ze vermoedt dat de schaamte te groot was om langer naast elkaar op het toilet te zitten dan strikt noodzakelijk. Ze haalt een ge dicht aan van de rond 'het jaar nul' levende Romeinse dichter Ovidius, waarin deze een opsomming geeft van mogelijkheden om van je geliefde af te komen. Een van zijn dichterlijke suggesties: bekijk haar op het toilet en de betovering is verbroken. Wido Smeets

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25