Op Paleis Het Loo is de tafel vorstelijk gedekt Zeeuwse jeugdcriminelen krijgen heropvoeding op Glen Mills School zaterdag 29 november 2003 Verdienen Gevoelens Schok Linkshandige Vriendschap bestaat hier niet De Glen Mills School, aan de rand van het Overijsselse dorp Wezepwas vier j aar geleden een omstreden noviteit in Neder land. Een open instelling naar Amerikaans voorbeeld voor jeugdcriminelen vanaf vijftien jaar met een strafblad. Die wor den met discipline, sport en studie geresocialiseerd en gerehabili teerd. Weglopen kan. Maar dat doet slechts een enkeling. En een op de drie komt terug. Dit jaar publiceerde de school de eerste resultaten. Zeventig pro cent van de GMS-studenten valt bin nen een j aar niet terug in crimineel ge drag. Meer dan de helft behaalt op Glen Mills een diploma, vooral mavo en vmbo. Nog eens eenzesde haalt deelcertificaten. Na vertrek van school krijgt meer dan tachtig procent een vast adres en legale inkomsten. Het geheim van Glen Mills is sociale controle, groepsdruk en respect: gangprincipes, maar dan positief toe gepast. Bij de voormalige Willem-de Zwijgerkazerne, waarin de school re sideert, lopen de jongens rond als wa ren ze kadetten. Zonder uniform, maar de houding klopt. Tien Zeeuwse jongeren gaan per jaar naar Glen Mills; vanuit de ondertoezichtstelling bij Bureau Jeugdzorg Zeeland en van uit Jeugdreclassering. De eerste jongen die Sjoerd Ridders- ma van J eugdreclassering naar Wezep stuurde, komt eerdaags terug. Rid- dersma is trots op hem. Sinds zijn twaalfde is Fatih Zengin onder Rid- dersrria's hoede. Niks werkte. „Eigen lijk is-er sinds die tijd van alle kanten op hem gemopperd. Door ons, door zijn vader, de buurman, iedereen. Tot hij naar Glen Mills ging." Fatih Zengin (19) uit Middelburg is op Glen Mills een man geworden. Zelf verzekerd en hoffelijk. Gereserveerd, geen man van veel woorden. Behalve als hij over zijn school spreekt. Zijn school, waar hij verantwoordelijk is voor het gedrag van honderddertig studenten die zich proberen op te wer ken van recidiverend jeugdcrimineel tot waardig lid van de samenleving. Fatih is exec, de op één na hoogste sta tus van de campus. Met zijn vier exec- collega's bestuurt hij de dagelijkse gang van zaken op de Glen Mills School voor Winnaars, zoals de bewo Het basketbalveld van de Glen Mills School. foto Cees Baars/GPD ners zeggen. Behalve de directie en staf staat enkel de campus-president boven Fatih. Hij had zelf president kunnen worden, maar daarvoor is zijn verblijf van 21 maanden te kort. Ko mende maand begint Fatih een nieuw, zelfstandig leven in Middelburg. Nu zoekt hij een baan en een eigen wo ning. Hij kan alle kanten op, zegt hij. „Ik heb bijna mijn rijbewijs. Ik kan schilderen, daar heb ik een diploma voor behaald. Ik kan in de horeca wer ken of in de beveiliging. Ik wil heel graag met jongeren werken." Over twee jaar wil hij solliciteren bij de Glen Mills School. Niet omdat hij ver knocht is geraakt aan de Zwolse om geving. Die laat hem koud. „Het is dit, de school, hier." Fatih is terughoudend over de jongen die hij nog geen twee jaar geleden was „Berovingen, stelen, geweld, noem maar op, ik heb het gedaan", bekent hij kort. „Dan zat ik in jeugddetentie, dan was ik vrijweer vast, vrijvast, vrijTot Sjoerd me een video van de Glen Mills School liet zien. Ik vondhet interessant, vooral omdat de poort hier open is. Ben ik zo weg, dacht ik. Ik had geen idee hoe het hier zou zijn", vertelt hij met een lachje. Glen Mills is geen boot camp, geen drilschool met geschreeuw en gemar- cheer. Het gaat hier om respect, zegt Fatih. Dat wordt duur verdiend. „Het begip is klote. Niets gaat zoals je wil. Ik had het anders verwacht; dat ik dingen op mijn manier kon doen. Maar dat kan niet. Je moet elke dag werken, alleen dan krijg je meer privé en uiteindelijk salaris. Ik word be taald voor mijn werk als bestuurder. Bellen, een eigen kapsel, kleding, schoenen, een frisdrankje 's avonds of zelfs het mogen zitten op een stoel; het zijn privileges die een student verdie nen moet. Nieuwkomers worden op badslippers, met geschoren haar en zittend op de grond gewezen op hun status', concern, oftewel 'zorg'. Ieders zorg, welteverstaan. Iedereen om de concern heen, medestudent of staflid, bemoeit zich intensief met hem. De hele dag, zeven dagen in de week. Ze leren in een streng gedisciplineerd programma van sport, studie en socia lisering zichzelf omhoog te werken door zich positief en opbouwend te gedragen. Zo'n houding worden ze geacht ook af te dwingen bij hun medestudenten. Gaan die in de fout onder hun ogen, dan dient dat 'in proces'gebracht te geld en zakgeld en toegang tot de Bull's Club, de grote recreatiezaal met een bar vol frisdranken, biljarttafels en widescreen-televisie. Bull's die ex celleren worden rep en uiteindelijk exec. Dat is de elite, met een eigen ap partement met kookgelegenheid. Zij mogen ook het terrein af, voor een boodschap in het dorp of een avondje stappen. De Glen Millsdag heeft geen gaatjes voor gelummel: half zeven opstaan, tussen zeven en acht ontbijt, van acht tot kwart voor negen groepstaken: de schoonmaak van het complex en de worden; publiek uitgesproken en be straft door medestudenten. Niet mel den komt ook de getuigen op verlies van status en privileges te staan. Dat is geen klikken. Dat is elkaar helpen, legt Fatih geduldig uit. „Met niks zeg gen help je jezelf en de ander niet. Daarmee bouw je niets op. Een student kan status winnen door zich in te zetten voor studie, sport en groep. Dan kan hij aspirant-buil wor den en na een proeftijd buil (stier), lid van de studentenclub met een eigen recreatiehuis en vrijheden als privé- tijd, belrechten en verlof. De bull's houden de studenten op het rechte pad en bij de school. „De buli's zijn ons hek", noemt Fatih het. „De bulls zijn het hart van onze school." Als buil ben je rolmodel en bewaker van het gedrag van je medestudenten, kan je verlof aanvragen, krijg je reis- eigen was. Dan is er een uur groepsge- leide interactie. Gevoelens uiten, legt Fatih uit. „Wat je dwars zit, wat je ir riteert, alles wordt uitgesproken. Maar niet je verleden. Dat hou je voor je coach." Dan volgt een uur studie en drie kwartier lunchtijd in de mensa. Daarna zijn er groepstaken, studie en persoonlijke afspraken. De bull's sporten of beoefenen creativiteit van drie tot half vijf. Van vijf tot zes is het avondmaal. Tot zeven uur is er tijd om te bellen of te schrijven. Om zeven uur is het sporten of handvaardigheid tot de snack van negen uur. Om half tien volgt de dagbespreking in de groep. Om 23.00 uur gaat het licht uit. De studenten slapen met zessen op zaal. Als Fatih de deur van een slaap zaal opent, is de walm van de volle wasmanden aan de voeteneinden van de afgehaalde bedden vrij stevig. „Da's niet goed, die wasmanden", merkt Fatih op. Hij trekt een van de zes stalen kasten open die tussen de bedden staan. Die bevat weinig meer dan een verfrommelde badjas en een paar sportschoenen. „Deze is van een nieuwe jongen. Die wil nog weglopen. Niet goed, dus." Hij wijst op een inde- lingslijst bij de deur, met naam en sta tus van elke bedeigenaar. „Deze kast is van een buil", kondigt hij een twee de inspectie aan. De kastinhoud is aanmerkelijk uitgebreider én pico- bello opgeborgen. „Zie je", is Fatih's droge commentaar. Het bulls-voetbalteam van GMS is geducht in de Overijsselse competitie. „We staan tweede in de A-klasse", zegt Fatih trots bij het nieuwe voet balveld, geschonken door een spon sor. Oude bushokjes vormen de dug-outs, de gammele tribune wordt binnenkort vervangen door een in ei gen huis gemaakte zitinrichting. Ze ker zestig supporters gaan mee in de gele Amerikaanse schoolbus waar mee het GMS-team uitwedstrijden bezoekt. „We supporteren fanatiek", lacht Fatih. „Dat imponeert wel. Maar wie ook verliest, geven wij ap plaus. 'Goed gespeeld', zeggen we dan." Hoe intensief de jongeren samenleven en elkaar opvoeden, er is geen plaats voor vriendschap. Fatih, ernstig: „Dat bestaat hier niet. Dat kan ook niet. Dat ondermijnt de sfeer. Ziet ie mand vriendschap, dan worden die jongens meteen in proces gebracht. Je krijgt dan andere belangen. Het is hier ieder voor zich. En voor de school." In de filmzaal, waar de belangrijke evenementen als de installatie van de nieuwe bull's plaatsvinden, wijst Fa tih de stoelen aan waar zijn ouders za ten toen hij buil werd. En waar Sjoerd Riddersma zat. „Hij maakte allemaal foto's", geniet hij nog na. Zijn ogen worden zacht als hij over zijn ouders praat. Zij zijn tevreden met de verandering die hij heeft on dergaan, knikt hij. „Ze kunnen het haast niet geloven. Toen ik de eerste keer met verlof terugging naar huis had ik een pak aangedaan. Mijn moe der herkende me niet. Het was een grote schok voor haar. 'Waar is die ou de Fatih gebleven', riep ze." Hij heeft een vriendin. Toekomstplan nen hebben ze samen nog niet. „Ik denk alleen aan het moment dat ik vrij kom." Zijn relatie is heel belangrijk, vindt hij„Het is een extra prikkel om mijn best te doen, om zoveel mogelijk bij haar te kunnen zijn." Er zijn tegenslagen geweest. „Na tuurlijk. Je komt, in het begin zeker, overal tegenslagen tegen. Als je geen verlof krijgt terwijl je naar huis wil, bijvoorbeeld. Dat zijn grote teleur stellingen. Dan kan je alles kort en klein slaan, maar dat helpt je niet. Zijn tegenslagen die door andere stu denten veroorzaakt worden extra zuur? Fatih kijkt niet-begrijpend. El kaar dekken is negatief bij Glen Mills. „Je moet een ander helpen. Daarmee help je jezelf. Dat gaat hier automa tisch." Anderen corrigeren zal hij ook in de buitenwereld blijven doen, denkt hij. „Als ik jongeren de fout in zie gaan, zal ik zeker ingrijpen. Ik zal me ze pra ten, ze vertellen dat ze daar niets mee opschieten. Daar hebben ze geen toe komst mee. Van gestolen geld kan je geen kind opvoeden." Met een hoofdknik wijst hij op een groepje jongens dat buiten op de bin nenplaats overlegt bij grote plastic bakken met verpakt brood. „Kijk, dat is eigen initiatief. Ze vervoeren samen het brood naar de mensa opdat ze straks kunnen eten. Dat heeft nie mand ze gezegd. Dat is goed. Samen werken", zegt hij tevreden. ,Ik heb hier leren besturen, delegeren, controleren. En beoordelen. De coa ches worden hier door de studenten aangenomen", vertelt hij enthousiast. „Wij moeten hecht met ze samenwer ken, dus wij bepalen wie het wordt. Wij selecteren degene die voor een ge sprek naar de directeur gaat om aan genomen te worden. We vragen ze: wat kan j e me biedenWat is j e waarde voor Glen Mills. Wij komen allemaal van de straat. Ons vertel je niets. Je houdt hier niemand voor de gek. Er is geen truc die we niet kennen. Hier heeft iedereen je door. Dat is de kracht." Er werken nu vier oud-studenten bij de school, vertelt Stefan Teders, Fa- tih's coach. Enkelen gingen zelfs naar Glen Mills instituut in Amerika ge weest om opgeleid te worden. Teders weet van Fatih's voornemen om terug te komen als werknemer van GMS. Prima, toch? Jongens als Fatih weten uit de eerste hand hoe het leven op straat in elkaar steekt en wat ze hier doormaken. Die ervaring en deskun digheid is waardevol." Het gevaar bestaat dat jongens, uit vrees voor de vrijheid en verlokkingen van de grote buitenwereld, zich ver schuilen op Glen Mills, erkent hij. „Heel wat jongens hechten sterk aan de regelmaat en de relatieve veilig heid van de school. Wij adviseren ze eerst twee jaar buiten de school te le ven, gewoon lekker werken. De erva ring leert dat de meesten de eerste maand volledig los gaan. Daarna pik ken ze de draad weer op." De overstap naar 'buiten' is span nend, erkent Fatih. Hij ziet uit naar zijn familie, vriendin en vrienden. „Glen Mills is me erg goed bevallen. De leiding van Glen Mills gaf me ver trouwen en geld. Hier, ik krijg zeven tig euro voor de reis naar Middelburg en daar kan ik nog koffie nemen en zo. Ik ben hier volwassen geworden. Claudia Sondervan gin van de negentiende eeuw en behoorde waar schijnlijk aan de Frans-Nederlandse koning Lode- wijk Napoleon. Zijn monogram staat niet meer op de lepels en vorken. Zijn opvolger, de zuinige 'koning koopman' Willem I liet dat wegwerken en vervangen door zijn eigen koninklijke wapen. Zo had de koning wel meer kostenbesparende oplos singen voor de problemen waarmee hij kort na het be gin zijn koningschap werd geconfronteerd. In de uit gebreide uitzet ontbraken bijvoorbeeld passende grote vazen en andere gebruikelijke zilveren tafel versieringen. De hofmaarschalk moest die dan maar huren wanneer er een groot diner werd gegeven op het paleis, maar toen de koning de rekening kreeg en hoorde dat kopen op den duur voordeliger uitpakte, was dat besluit snel genomen. Aan het kleinste detail is aandacht besteed, zoals je dat van een vorstelijk diner natuurlijk ook verwacht. De hofmaarschalk heeft samen met de museumstaf de tafel opnieuw gereed gemaakt voor het diner - ook dat is centimeterwerk, zoals nog duidelijker wordt in de andere zalen waar de meetlat eveneens zijn werk heeft gedaan. Adembenemend is de tafelschikking in de Audiëntie zaal voor een diner ten tijde van koningin Wilhelmi- na, waarbij de tafel is gedekt met cadeaus van haar ouders Willem III en Emma. Duidelijk is dat een linkshandige hier in grote problemen komt omdat al het bestek (zeven stuks) keurig in het gelid aan de rechterkant van het bord ligt. In aparte vitrines gunt het museum de bezoekers een nadere blik op het ser vies, glas en bestek. Opvallend is daarbij, zo legt conservatrice Wies Er- kelens uit, dat de Oranjes bij de monogrammen een afwijkende traditie hebben vergelijken met die van andere koninklijke families. Daar wordt doorgaans alleen de gestileerde eerste letter van de naam ge bruikt, desnoods met een cijfer, maar bij de Oranjes Koningin Beatrix ki j kt niet op een zilverën lepel of vork meer of minder. Dat blijkt uit de nieuwe tentoonstelling in Paleis Het Loo. Verspreid over de verschillende zalen van de oude zomerresidentie van de Oranjes zijn zeven tafels gedekt met een schat aan zilver, porselein en linnen uit de koninklijke verza melingen. Het levert een uniek inkijkje in het formele en informele paleisleven. Wie zelf voor het eerst bij een koninklijk diner is uit genodigd, raakt wellicht in lichte paniek bij het zien van de tafelschikking voor het avondeten dat konin gin Beatrix en prins Claus in de zomer van 1988 in de Nieuwe Eetzaal op Het Loo aanboden aan de Britse koningin Elizabeth en haar man. Zoveel pracht en praal op één tafelZoveel kostbaarheden, als dat maargoed gaat! Het bezoek van de Britse vorstin vond destijds plaats in het kader van de viering van de 300ste verjaardag van de 'Glorious Revolution'. Dat was toen 'onze' stadhouder Willem III zijn katholieke Engelse schoonvader James een schop onder zijn achterste gaf en met zijn vrouw Mary de Engelse kroon in bezit nam. Voor Elizabeth de eer om van een zilveren bord te eten dat in opdracht van 'William Mary' is ge maakt en dat hun monogrammen draagt. Voor de Britse gasten is werkelijk alles uit de kast ge haald - en dat laatste moet letterlijk worden geno men Geheel in de sfeer van de bijzondere gebeurtenis werd een toepasselijke tafelversiering gekozen, met stukken van het voor koning Willem II gemaakte zo genoemde 'Engelse plateau'. En prominent in de eetzaal staat nu ook weer een vergulde bokaal die ko ningin Wilhelmina van het toenmalige Britse ko ningspaar cadeau kreeg bij haar gouden regeringsju bileum in 1948. Bestek en borden - porselein en zilver - zijn overigens een ratjetoe. Dat wil zeggen dat ze uit verschillende perioden afkomstig zijn, tot de visvorkjes van Beatrix en Claus aan toe. Het grote bestek dateert uit het be De tafelschikking van het diner (1988) ter gelegenheid van een bezoek van de Britse vorstin Elizabeth. foto's Cees Baars/GPD werd in het verleden ook de titel gebruikt. Het bestek van de Prins van Oranje is gewaarmerkt 'PvO' en prinses Marianne krijgt van haar vader koning Wil lem I vorken, messen en lepels met 'PM'. Voor zijn j on- ge dochter bedacht Willem III het monogram PWN, prinses Wilhelmina der Nederlanden. Voor het diner staan de stoelen verleidelijk klaar en de lakeien in origineel livrei maken het geheel zeer geloofwaardig. De tafelschikking voor het souper van Willem I's eerste vrouw Wilhelmina van Pruisen is wat ingetogener. Hier is het uit 1791 stammend serviesgoed bijzonder omdat er de wapens opstai van Oranje en Pruisen. Dat was gezien de nauwel) den tussen beide vorstenhuizen ook niet zo verfflj derlijk. Het kostbare servies is binnen de familie' hand tot hand gegaan en kwam in 19 01 via de Pr' sche kant weer terug bij de nieuwe koningin Wil mina, die het als huwelijksgeschenk kreeg. Het Loo geeft ieder van de zeven koninginnen die derland sinds 1813 heeft gekend één tafel. Voort ningin Anna Paulowna (vrouw van Willem II)s'a; een tweede ontbijt klaar, met voor die tijd heel bi; zonder, kleine banaantjes. Op Het Loo werden® wel meer exotische vruchten in kassen gekweekt tuinman was trots op de vijftig kleine ananassen' hij had. Schoondochter koningin Sophie kwam ooknata scheiding van tafel en bed van Willem III nogop» Loo, zo stelde Erkelens vast op basis van de oude journalen van de hofmaarschalk. Daarin staatda koning at in de rode salon en de koningin in de ge Voor Sophie is in haar oude vertrek een tweedede] ner gedekt. Het vrolijkste onderdeel is ongetwijfeld de uitstal in Wilhelmina's salon voor 'de thee als bij mijn® der'. Voor de hofhouding van koningin Juliana®'1 dat een begrip. Vaste richtlijnen daarvoor best» niet, daarvoor was het kennelijk te vanzelfsprek' Juliana had de koekjes, taart, cake en andere» nijen klaar staan, net zoals haar moeder dat ken® deed. Ook hier heeft de bezoeker het idee dat deo koningin en haar gezin ieder moment binnen k® lopen voor 'een moment voor henzelf'. Hans» Aan tafel bij zeven koninginnen, twee eeuwen® dekken aan het Nederlandse hof. De tentoong® stukken behoren tot de Koninklijke Verzamel®! en worden voor een groot deel nog steeds gebru® Paleis Het Loo, t/m 31 januari 2004 Fatih Zengin (19) uit Middelburg: „Het is ieder voor zich."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 24