Sloopplan voor A58 PZ 25 i Voetbalkunst zaterdag 29 november 2003 1 z. I De jacht op het zaad i Een vorstelijk vorkje Wegwerpgebaar Teerresten J Redactie: 0113-315680 (jiww. pzc.nl E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes. Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. Het gebaar is veelzeggend. R. de Pagter tikt met zijn wijsvinger te gen zijn voorhoofd en zegt resoluut: „Onzin." Dat herhaalt hij nog driemaal en kijkt veelbetekenend rond in café restaurant De Roode Leeuw aan de rand van Nieuw- en Sint Joosland. Geen van de gasten aan de bar spreekt hem tegen. Stuk voor stuk zijn ze het met de Middelburger eens: het idee van de Zeeuwse Milieufederatie om de A58 tussen Heinkenszand en Nieuw- en Sint Joosland te slopen is volstrekt on zinnig. Niet alleen in het café-restaurant in de oksel van de A58 bij Nieuw- en Sint Joosland wordt zo afwijzend gedacht over het idee van het de ZMF. Ook in plaatsen als Arnemuiden en Lewedorp, die toch aan schurken tegen die snelweg, is nauwelijks een medestander te vinden voor het plan dat een week geleden werd gelanceerd door de milieuorganisatie. Zelfs niet onder mensen die vlak langs de A58 wonen. Het bewuste gedeelte van A58 tussen Nieuw- en Sint Joosland en Heinkenszand is volgens de ZMF overbodig als de wegen naar het Sloegebied zijn verdubbeld tot vier banen. De Sloeweg tussen Heinkenszand en de Westerscheldetunnel wordt immers over enige tij d verdubbeldOok de Bernhardweg tussen Middelburg en het Sloegebied moet over een aantal jaren verbreed worden naar vier banen. Twee vierbaansroutes door Midden-Zeeland op betrekkelijk korte af stand van elkaar, dat is er volgens de ZMF één te veel. Ze vormen twee barrières in het landschap en tasten de leefomgeving dub bel aan. ZMF-voorman T. van Mierlo opperde eerder in deze krant dat sloop van een deel van de A58 nieuwe ruimte biedt tussen het Veerse Meer en het Sloe. Vooral voor recreatie en landbouw. Ook kan er volgens hem een nieuwe landschappelijke eenheid ontstaan. T. de Hond is bezig met het winterklaar ma ken van zijn tuin. Hij woont in de Roompot straat in Lewedorp, een straat die bijna grenst aan de A5 8Hij is als oud-werknemer van Provinciale Waterstaat nauw betrok ken geweest bij de aanleg van zowel de A58 als de Sloeweg. Hij drukt zich in zijn geba ren iets diplomatieker uit dan De Pagter; hij maakt slechts een wegwerpgebaar. Zijn kwalificatie van het idee is echter even ver nietigend: „Belachelijk." De oud-ambtenaar geeft direct toe dat hij veel ideeën van de ZMF omarmt. Bijvoor beeld het ontpolderen van de Braakman. Dat gebied op de grens van West- en Oost- Zeeuws-Vlaanderen werd ruim veertig jaar geleden ingepolderd. Nu mag het wat De Hond betreft best weer terug gegeven wor den aan de natuur. Daarmee geeft hij aan dat met hem best valt te praten over het te rugdraaien van een eenmaal genomen be slissing. „Maar het slopen van de A58 is echt te dwaas voor woorden. Met veel slagen om de arm rekent hij voor dat het plan van de federatie misschien wel honderd miljoen kost. „Met alleen slopen ben je er niet. Je moet ook nieuwe parallel wegen aanleggen, nieuwe viaducten, noem maar op." En dat in een tijd waarin er nau welijks geld is te vinden voor nieuwe wegen in het Zeeuwse. Hij stipt ook de kapitaal vernietiging aan. Het slopen van de A58, zelf als dat gebeurt over pakweg twintig jaar, is geld weggooien. De Hond heeft een flinke tuin die zowat grenst aan de snelweg. Last van de A58 heeft hij echter niet. Hij hoort het verkeer op een afstand van zo'n honderd meter passe ren. Maar overlast? „Nee!Ook P. Goetheer niet. Ze woont een paar honderd meter in westelijke richting op net zo'n afstand van de snelweg als de oud-ambtenaar. Wat haar betreft verlegt de ZMF haar aandacht en gaat ze iets doen aan de geuroverlast van 'hetfabriek McCain en aan de vrachtwa- De A58 ter hoogte van Arnemuiden fotografie Lex de Meester gens die door haar dorp denderen. Haar vriendin D. de Kooning valt haar bij. Ze woont op een iets grotere afstand van de A58 en vindt net als Goetheer dat het idee van sloop maar bij een idee moet blijven. J. Raas heeft hartelijk gelachen toen hij af gelopen weekeinde kennisnam van het plan van de ZMF, bekent hij terwijl hij even van zijn fiets stapt. Blijkbaar zijn de plannen makers van de ZMF door de serieuze voor stellen heen en komen ze nu met de onzinni ge, vervolgt de Lewedorper met een brede grijns. Hij kent de ZMF als een beweging die de controverse niet schuwt. Maar altijd zit er wel een zekere logica in de plannen. Deze keer mist hij ze echter. „Waar zit de milieu winst?" Ook anderen snappen niet waar de sloop goed voor is. Het milieuvoordeel ontgaat hen in het geheel. Ze zien ook niet de nieuwe kansen die ontstaan voor het Zeeuwse land schap als die weg wordt gesloopt. T. van der Weele van Shell-tankstation Selnisse wijst achter zich naar de verhoogde spoorbaan Vlissingen-Bergen op Zoom die iets voorbij zijn werkplek pal langs de A58 loopt. „En dat dan?" Hij heeft niets gelezen over sloop van de spoordijk en verplaatsing van het traject. Dan heeft sloop van de snelweg ook geen zin, constateert hij. Klanten van het Shell-tankstation Selnisse en het iets verderop gelegen Arnemuiden zijn evenmin gecharmeerd van het ZMF- initiatief„Ik denk dat die milieujongens en -meisjes niet goed op de kalender hebben gekeken. Volgens mij is het idee bedoeld als een 1 april-grap", zegt A. Polfliet uit Goes. Ze krijgt bijval van K. Brasser uit Vlissin- gen. Terwijl hij zijn grijze Saab vult zegt hij dat organisaties die dankzij gemeenschaps geld bestaaneerst wat beter moeten naden ken en niet met zo'n wangedrocht op de proppen komen. „Ik had ze hoger staan. Zo'n waardeloos idee, dat is de ZMF on waardig", zegt hij. Raas begrijpt niet waar de ZMF het idee vandaan haalt dat er na sloop nieuwe kan sen voor de landbouw ontstaan. Als er een sector het juist moeilijk heeft is het de land bouw. Die zit niet te wachten op meer grond voor nog meer extensieve landbouwpro ducten waarnaar op de wereldmarkt geen vraag is en waarvoor de steun vanuit Brus sel met het jaar minder wordt. Hij herhaalt dat het idee van de ZMF niet doordacht is. De bewoners van de Oude Havenstraat in Arnemuiden kijken dagelijks uit op de au to's die over de A58 rijden. A. Meerman woont al 45 jaar in die straat. Toen hij daar kwam te w'onen was er nog geen sprake van een snelweg. Vanuit zijn woonkamer keek hij zo uit over de polders. Terug naar die tijd wil hij absoluut niet. Hij vindt het uitzicht juist mooi. Vooral 's avonds en 's nachts, als de auto's hun lichten voeren, kan hij erg ge nieten van het voorbij rijdende verkeer. Last van het lawaai heeft hij niet. Zijn buur man D. van Belzen evenmin. Hij wijst naar het dubbelglas in de kozijnen en zegt dat op die manier alle herrie buiten blijft. Ook in zijn tuin, aan de achterkant van de woning, heeft hij geen last van het verkeerslawaai. Andere bewoners in de straat laten zich in soortgelijke bewoordingen uit. Uitzonde ring is J. van Belzen. Ze steekt haar duim hoog in de lucht als haar gevraagd wordt een reactie te geven op het plan van de mi lieufederatie. „Prima." Ze ondersteunt het van harte. Niet omdat ze twee snelwegen voor Midden-Zeeland iets te veel van het goede vindt noch om de herrie, want dat valt reuze mee. Ze ondersteunt het omdat de langsrijdende auto's nu resten teer achter laten op haar witte raamkozijnen. Ook G. Traas uit Lewedorp ziet het wel zitten. Vooral omdat hij denkt dat de bewoners van de 'nieuwe wijk' in zijn dorp, grenzend aan de A58, nu overlast van de snelweg onder vinden. De kade die een paar jaar geleden aangelegd is langs de snelweg om het geluid te weren is volgens hem niet afdoende. In de Roode Leeuw worden de jenevergla zen nog eens volgeschonken. P. van Loon uit Middelburg zegt dat hij vijf jaar geleden reeds voorspelde dat er een discussie zou komen over het voortbestaan van de A58 tussen Middelburg en Heinkenszand. „Dat kon je toch op je klompen aan voelen ko men zegt de oud-wegenbouwer terwij 1 hij nog een shagje draait. Hij verwacht echter niet dat het idee van de ZMF ooit veel steun zal krijgen. Daarvoor is het te ingrijpend en te duur. Eigenaar J. Neuteboom van het café-res taurant beaamt dat die steun onder de be volking van Nieuw- en Sint Joosland volle dig ontbreekt. De meeste inwoners van zijn dorp denken volgens hem dat er een steekje loszit bij de bedenkers van het plan. Hij verwijst naar de toekomstige aanleg van de N57 die Middelburg moet ontlasten. Hoe moet het met die weg als de A58 wordt afge broken? Wat hem betreft is het plan goed voor de prullenbak. Oud-waterstater De Hond weet zeker dat het plan daar terechtkomt. Hij vraagt zich wel af of de ZMF misschien een geheime agenda heeft en uiteindelijk iets anders hoopt te bereiken. Een ding weet hij zeker. Het plan van de ZMF om een deel van de A5 8 te slopen is niet meer dan wat spielerei. „Is in het geheel niet serieus te nemen." Emile Calon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21