Sloopplan voor A58
PZ
25 i Voetbalkunst
zaterdag 29 november 2003
1
z.
I De jacht op het zaad
i Een vorstelijk vorkje
Wegwerpgebaar
Teerresten
J
Redactie: 0113-315680
(jiww. pzc.nl
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes.
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
Het gebaar is veelzeggend. R. de
Pagter tikt met zijn wijsvinger te
gen zijn voorhoofd en zegt resoluut:
„Onzin." Dat herhaalt hij nog driemaal
en kijkt veelbetekenend rond in café
restaurant De Roode Leeuw aan de
rand van Nieuw- en Sint Joosland.
Geen van de gasten aan de bar spreekt
hem tegen. Stuk voor stuk zijn ze het
met de Middelburger eens: het idee van
de Zeeuwse Milieufederatie om de A58
tussen Heinkenszand en Nieuw- en
Sint Joosland te slopen is volstrekt on
zinnig.
Niet alleen in het café-restaurant in de
oksel van de A58 bij Nieuw- en Sint
Joosland wordt zo afwijzend gedacht over
het idee van het de ZMF. Ook in plaatsen als
Arnemuiden en Lewedorp, die toch aan
schurken tegen die snelweg, is nauwelijks
een medestander te vinden voor het plan dat
een week geleden werd gelanceerd door de
milieuorganisatie. Zelfs niet onder mensen
die vlak langs de A58 wonen.
Het bewuste gedeelte van A58 tussen
Nieuw- en Sint Joosland en Heinkenszand
is volgens de ZMF overbodig als de wegen
naar het Sloegebied zijn verdubbeld tot vier
banen. De Sloeweg tussen Heinkenszand en
de Westerscheldetunnel wordt immers over
enige tij d verdubbeldOok de Bernhardweg
tussen Middelburg en het Sloegebied moet
over een aantal jaren verbreed worden naar
vier banen. Twee vierbaansroutes door
Midden-Zeeland op betrekkelijk korte af
stand van elkaar, dat is er volgens de ZMF
één te veel. Ze vormen twee barrières in het
landschap en tasten de leefomgeving dub
bel aan.
ZMF-voorman T. van Mierlo opperde eerder
in deze krant dat sloop van een deel van de
A58 nieuwe ruimte biedt tussen het Veerse
Meer en het Sloe. Vooral voor recreatie en
landbouw. Ook kan er volgens hem een
nieuwe landschappelijke eenheid ontstaan.
T. de Hond is bezig met het winterklaar ma
ken van zijn tuin. Hij woont in de Roompot
straat in Lewedorp, een straat die bijna
grenst aan de A5 8Hij is als oud-werknemer
van Provinciale Waterstaat nauw betrok
ken geweest bij de aanleg van zowel de A58
als de Sloeweg. Hij drukt zich in zijn geba
ren iets diplomatieker uit dan De Pagter; hij
maakt slechts een wegwerpgebaar. Zijn
kwalificatie van het idee is echter even ver
nietigend: „Belachelijk."
De oud-ambtenaar geeft direct toe dat hij
veel ideeën van de ZMF omarmt. Bijvoor
beeld het ontpolderen van de Braakman.
Dat gebied op de grens van West- en Oost-
Zeeuws-Vlaanderen werd ruim veertig jaar
geleden ingepolderd. Nu mag het wat De
Hond betreft best weer terug gegeven wor
den aan de natuur. Daarmee geeft hij aan
dat met hem best valt te praten over het te
rugdraaien van een eenmaal genomen be
slissing. „Maar het slopen van de A58 is echt
te dwaas voor woorden.
Met veel slagen om de arm rekent hij voor
dat het plan van de federatie misschien wel
honderd miljoen kost. „Met alleen slopen
ben je er niet. Je moet ook nieuwe parallel
wegen aanleggen, nieuwe viaducten, noem
maar op." En dat in een tijd waarin er nau
welijks geld is te vinden voor nieuwe wegen
in het Zeeuwse. Hij stipt ook de kapitaal
vernietiging aan. Het slopen van de A58,
zelf als dat gebeurt over pakweg twintig
jaar, is geld weggooien.
De Hond heeft een flinke tuin die zowat
grenst aan de snelweg. Last van de A58
heeft hij echter niet. Hij hoort het verkeer op
een afstand van zo'n honderd meter passe
ren. Maar overlast? „Nee!Ook P. Goetheer
niet. Ze woont een paar honderd meter in
westelijke richting op net zo'n afstand van
de snelweg als de oud-ambtenaar. Wat haar
betreft verlegt de ZMF haar aandacht en
gaat ze iets doen aan de geuroverlast van
'hetfabriek McCain en aan de vrachtwa-
De A58 ter hoogte van Arnemuiden
fotografie Lex de Meester
gens die door haar dorp denderen. Haar
vriendin D. de Kooning valt haar bij. Ze
woont op een iets grotere afstand van de
A58 en vindt net als Goetheer dat het idee
van sloop maar bij een idee moet blijven.
J. Raas heeft hartelijk gelachen toen hij af
gelopen weekeinde kennisnam van het plan
van de ZMF, bekent hij terwijl hij even van
zijn fiets stapt. Blijkbaar zijn de plannen
makers van de ZMF door de serieuze voor
stellen heen en komen ze nu met de onzinni
ge, vervolgt de Lewedorper met een brede
grijns. Hij kent de ZMF als een beweging die
de controverse niet schuwt. Maar altijd zit
er wel een zekere logica in de plannen. Deze
keer mist hij ze echter. „Waar zit de milieu
winst?"
Ook anderen snappen niet waar de sloop
goed voor is. Het milieuvoordeel ontgaat
hen in het geheel. Ze zien ook niet de nieuwe
kansen die ontstaan voor het Zeeuwse land
schap als die weg wordt gesloopt. T. van der
Weele van Shell-tankstation Selnisse wijst
achter zich naar de verhoogde spoorbaan
Vlissingen-Bergen op Zoom die iets voorbij
zijn werkplek pal langs de A58 loopt. „En
dat dan?" Hij heeft niets gelezen over sloop
van de spoordijk en verplaatsing van het
traject. Dan heeft sloop van de snelweg ook
geen zin, constateert hij.
Klanten van het Shell-tankstation Selnisse
en het iets verderop gelegen Arnemuiden
zijn evenmin gecharmeerd van het ZMF-
initiatief„Ik denk dat die milieujongens en
-meisjes niet goed op de kalender hebben
gekeken. Volgens mij is het idee bedoeld als
een 1 april-grap", zegt A. Polfliet uit Goes.
Ze krijgt bijval van K. Brasser uit Vlissin-
gen. Terwijl hij zijn grijze Saab vult zegt hij
dat organisaties die dankzij gemeenschaps
geld bestaaneerst wat beter moeten naden
ken en niet met zo'n wangedrocht op de
proppen komen. „Ik had ze hoger staan.
Zo'n waardeloos idee, dat is de ZMF on
waardig", zegt hij.
Raas begrijpt niet waar de ZMF het idee
vandaan haalt dat er na sloop nieuwe kan
sen voor de landbouw ontstaan. Als er een
sector het juist moeilijk heeft is het de land
bouw. Die zit niet te wachten op meer grond
voor nog meer extensieve landbouwpro
ducten waarnaar op de wereldmarkt geen
vraag is en waarvoor de steun vanuit Brus
sel met het jaar minder wordt. Hij herhaalt
dat het idee van de ZMF niet doordacht is.
De bewoners van de Oude Havenstraat in
Arnemuiden kijken dagelijks uit op de au
to's die over de A58 rijden. A. Meerman
woont al 45 jaar in die straat. Toen hij daar
kwam te w'onen was er nog geen sprake van
een snelweg. Vanuit zijn woonkamer keek
hij zo uit over de polders. Terug naar die tijd
wil hij absoluut niet. Hij vindt het uitzicht
juist mooi. Vooral 's avonds en 's nachts, als
de auto's hun lichten voeren, kan hij erg ge
nieten van het voorbij rijdende verkeer.
Last van het lawaai heeft hij niet. Zijn buur
man D. van Belzen evenmin. Hij wijst naar
het dubbelglas in de kozijnen en zegt dat op
die manier alle herrie buiten blijft. Ook in
zijn tuin, aan de achterkant van de woning,
heeft hij geen last van het verkeerslawaai.
Andere bewoners in de straat laten zich in
soortgelijke bewoordingen uit. Uitzonde
ring is J. van Belzen. Ze steekt haar duim
hoog in de lucht als haar gevraagd wordt
een reactie te geven op het plan van de mi
lieufederatie. „Prima." Ze ondersteunt het
van harte. Niet omdat ze twee snelwegen
voor Midden-Zeeland iets te veel van het
goede vindt noch om de herrie, want dat valt
reuze mee. Ze ondersteunt het omdat de
langsrijdende auto's nu resten teer achter
laten op haar witte raamkozijnen. Ook
G. Traas uit Lewedorp ziet het wel zitten.
Vooral omdat hij denkt dat de bewoners van
de 'nieuwe wijk' in zijn dorp, grenzend aan
de A58, nu overlast van de snelweg onder
vinden. De kade die een paar jaar geleden
aangelegd is langs de snelweg om het geluid
te weren is volgens hem niet afdoende.
In de Roode Leeuw worden de jenevergla
zen nog eens volgeschonken. P. van Loon uit
Middelburg zegt dat hij vijf jaar geleden
reeds voorspelde dat er een discussie zou
komen over het voortbestaan van de A58
tussen Middelburg en Heinkenszand. „Dat
kon je toch op je klompen aan voelen ko
men zegt de oud-wegenbouwer terwij 1 hij
nog een shagje draait. Hij verwacht echter
niet dat het idee van de ZMF ooit veel steun
zal krijgen. Daarvoor is het te ingrijpend en
te duur.
Eigenaar J. Neuteboom van het café-res
taurant beaamt dat die steun onder de be
volking van Nieuw- en Sint Joosland volle
dig ontbreekt. De meeste inwoners van zijn
dorp denken volgens hem dat er een steekje
loszit bij de bedenkers van het plan.
Hij verwijst naar de toekomstige aanleg van
de N57 die Middelburg moet ontlasten. Hoe
moet het met die weg als de A58 wordt afge
broken? Wat hem betreft is het plan goed
voor de prullenbak.
Oud-waterstater De Hond weet zeker dat
het plan daar terechtkomt. Hij vraagt zich
wel af of de ZMF misschien een geheime
agenda heeft en uiteindelijk iets anders
hoopt te bereiken. Een ding weet hij zeker.
Het plan van de ZMF om een deel van de A5 8
te slopen is niet meer dan wat spielerei. „Is
in het geheel niet serieus te nemen."
Emile Calon