Een film gaat snel voorbij De wereld onder water is bij uitstek driedimensionaal 26 I Het leven van Ramses Shaffy 27 I Popfotografie Bob van Dam 29 I Patricia Beysens in De Wegwijzer Johanna ter Steege in Verder dan de maan John Lasseter jnderdag 27 november 2003 J factie: 0113-315680 ,#w. pzc.nl .fnail: redactie@pzc.nl Ijstbus 314460 AA Goes. ijvertentie-exploitatie: lDord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; jeuws-Vlaanderen: 0114-372770; jationaal: 020-4562500. iiiii KSyjK; \tÊÊÊki JlliH e was net twee maanden acht jaar toen Neil Armstrong op 20 juli 1969 met een voorzichtig jongetje vanaf de trap van de Eagle lakend uitriep dat zijn eerste contact met lemaan maar een kleine stap was voor een nens, maar een reuzensprong voor de rasheid. Of Johanna ter Steege destijds om jen voor vier uur 's ochtends de tv-beelden an de eerste mens op de maan heeft gezien, an ze zich niet meer haarscherp voor de Rst halen. „Het was een grote gebeurtenis, awe hadden net televisie, dus het moet aast wel. En ik denk dat ik het toen met jen mond heb gadegeslagen." Johanna ter Steege: „In het Nederlands kan ik heerlijk uit mijn vel springen.' foto Phil Nijhuis/GPD De ophanden zijnde eerste maanlanding speelt een be langrijke rol in Verder dan de maan, de nieuwste film van Jo hanna ter Steege. Zij speelt Ita Werner, de moeder in het streng katholieke gezin van de alcoho lische varkensboer Mees, met verve neergezet door Huub Sta pel. De godvruchtige Mees wil niets weten van al dat NASA-gedoe. Aan de tap houdt hij stug vol dat het lichtgewicht gehuppel van de astronauten in een Hollywoodstudio in scène wordt gezet. Hij vindt zijn 9-ja- rige dochter Caro, een magni fieke rol van natuurtalent Neel- tje de Vree, qua godsbesef aan zijn zijde. Als ze nu al naar de maan gaan, zegt ze, wat gebeurt er dan volgend jaar? Schieten ze dan een raket naar de hemel, naar God? Dat vindt Hij vast niet goed. Die discussie herinnert Ter Steege zich ook uit haar jeugd jaren. „Ik kom dan wel uit een gereformeerd gezin, opgegroeid op een boerderij, maar die men taliteit heerste daar ook wel. Ik kan me dus Mees' opmerking heel goed voorstellen." In Twents accent: „Hoe kan da ooi nog goe komen. Dit eef God zo niet bedoeld." Afkomstig uit een calvinistische gemeenschap was het zich inle ven in de rol van een katholieke moeder niet zo moeilijk voor Ter Steege. „Want het instituut blijft toch hetzelfde. Natuurlijk is er een groot verschil tussen katholieken en protestanten. Maar het feit dat God daarbo ven staat en alles bepaalt, wordt door beide groepen beleefd. Persoonlijk denk ik dat katho lieken veel meer gevoel voor hu mor hebben. Wij protestanten hebben dat niet, we ontberen ook relativeringsvermogen." Ter Steege karakteriseert de film, waarin de familie Werner probeert de tegenslagen en de veranderingen van de moderne tijd in hun dagelijks leven te weerstaan, als een op en top fa miliedrama. „Een feest der her kenning voor mensen van mijn leeftijd. Maar ook echt een film voor moeders en dochters. Wel licht is het niet een film voor alle mannen: er wordt niet in ge schoten en er zitten veel vrou welijke aspecten in. Het is een heel alledaags verhaal, waar van ik denk dat heel veel men sen zich er in terug kunnen vin den. Natuurlijk is het drama dat boer Mees overkomt uitzonder lijk, maar de problematiek is van alledag. Het gaat over de twijfels die je hebt, de keuzen die moeten worden gemaakt. Kies je voor het gezin of voor je zelf? Het zorgen voor je naasten, de angst voor de buitenwereld, ga zo maar door." Het scenario van Jacqueline Epskamp deed Johanna beslui ten om aan de film mee te doen. „In de eerste plaats ging het om het verhaal, maar ook om het feit dat Stijn Coninx de regie had. Wij hoefden geen auditie te doen. Hij wilde per se Huub en mij in de film hebben. Wij heb ben elkaar ontmoet, Huub, Stijn, ik en producente Els Van- devorst, en het ging perfect. Nog nooit zo veel lol gehad op de set." Verder dan de maan komt over als een puur Hollandse film, maar zo'n nationaal product is het volgens de hoofdrolspeel ster ook weer niet. „Stijn is een Belg, cameraman Walter Van den Ende ook, en we hadden make-upmensen uit Duitsland. Het was een mooie mix." Het grootste genot van haar deelna me aan deze productie was dat ze weer eens in haar eigen taal mocht acteren. „Ik heb in meer Engelse en Franse producties gespeeld dan in Nederlandse. In je moerstaal is het makkelijk te improviseren. In de film sta ik bijvoorbeeld de spinazie te spoelen, terwijl ik razend ben op die alweer dronken Mees. Daar mocht ik heerlijk over uit mijn vel springen: 'Lui! Lamzak! Zaadlozer!Met een andere taal ligt dat toch wat moeilijker. Het kost je namelijk heel veel ener gie om je bevrijd te weten van de angst om over vreemde woorden te struikelen. Enerzijds geeft zo'n vreemde taal je wel het ge voel dat je meteen verandert in je personage, maar anderzijds belemmert het je omdat je nooit even uit de band kunt sprin gen." Ze roemt de kwaliteiten van cineast Stijn Coninx, regis seur van onder andere de met een Oscar genomineerde film 'Daens'. „Iemand zei eens: 'Als er één persoon is die de Israëli's en de Palestijnen nader tot el kaar kan brengen, dan is het Stijn wel'. En dat klopt. Hij zorgt ervoor dat dingen niet ex ploderen. Hij kan zo goed de vrede bewaren dat iedereen er tevreden mee is. Uitermate flexibel, gaat erg van zijn ac teurs uit. Er zijn ook heel nare regisseurs die vinden dat je je precies aan het script moet hou den. Die hebben geen interesse in hun spelers, weten niet wat acteren is. Da's heel lastig, hoor. Want de mooiste dingen ont staan pas als mensen samen werken." „Ik hou er niet van om in mijn eentje te werken omdat het dan heel moeilijk is om in een 'onze ker gebied' te stappen. Uit angst en uit zelfbescherming durf je dan niet je grenzen te verleggen. Een regisseur kan je over die streep trekken." Vol superlatie ven is ze over de rol van de jonge Neeltje de Vree, die dochter Ca ro gestalte geeft. „Fantastisch, zij draagt de film. Die gaat het heel ver schoppen." Ze is een beetje een einzelganger in de film- en toneelwereld, vindt ze zelf. Dan weer in het buitenland, dan weer in Neder land. ,Ik word graag uit mijn omgeving getrokken. Ik kom ook graag mensen tegen die dat doen." Maar Verder dan de maan gaf haar wel het gevoel dat ze 'thuiskwam'. „Tot mijn twaalfde hebben we op de boerderij gewoond. En ik had in de film de kleding aan waarin mijn moeder liep. Mijn moeder, die inmiddels niet meer leeft, en ik hebben dezelfde han den, even lange vingers. Ik her inner me dat ik in de kostuum ruimte zat, een bloemetjesjurk met schort aantrok en toen opzij keek naar mijn handen. Ik schrok: ik dacht dat ik mijn moeders hand zag. Je gaat ge woon terug in de tijd." „Ik speelde dus eigenlijk mijn moeder. Wij hadden ook zo'n soort boerderij als in de film, met net zo'n schuur en zo'n deel. Als ik in de film snikkend met mijn zus aan de keukentafel zit en uit het raam kijk is net het alsof ik ons erf zie." Met intens genoegen trok ze voor elke opname de 'boeren kostuums' aan. „Heerlijk. Je hoefde niet op te letten of je rok vies werd. In kostuumdrama's moet je altijd heel netjes gaan zitten, want anders komen er kreukels in je drieduizend euro kostende jurk." Over drama ge sproken: twee jaar geleden speelde Johanna ter Steege een naar lesbische liefde hunkeren de gravin in het toneelstuk Lu lu, opgevoerd in zowel Londen als Washington. Het was in die rol dat ze merkte dat ze heel lang geen toneel meer had gedaan. „Zolang je het niet doet, weet je niet wat je mist. In film heb je heel weinig tijd om diep te gaan. Je kunt niet al te lang repeteren. Met Lulu speelde ik acht voor stellingen per week. Wel zwaar, maar het verbazingwekkende eraan was dat je het stuk bleef vernieuwen. Dat je pas in de laatste voorstelling ontdekt: o, betekent die zin dat? In de film ben je ook wel aan het zoe ken, maar is de scène eenmaal opgenomen, dan moet je het achterlaten." Ze verlaat zich bij het spelen op de techniek van 'emotional me mory'. Leidraad daarbij is het boek 'Directing Actors' van Ju dith Weston, dat Ter Steege ook gebruikt bij masterclasses die ze geeft. „Daarin staan allerlei oe feningen voor hoe je je spel kunt verbeteren en hoe je tot emotio nele verdieping komt. Belang rijk is het gebruik van je zintui gen. Als je een bepaalde scène moet spelen ga je je inbeelden hoe je zintuigen erop reageren. Hoe de ruimte waarin je speelt eruit ziet, hoe het ruikt, enzo voort. Omdat je zo intens met je zintuigen bezig bent, genereert het altijd 'het gevoel'. Vaak zet ik de walkman op, met klassieke muziek, als ik me op moeilijke scènes moet voorbereiden. Af en toe draai ik een popnummertje, als ik heel blij of vrolijk moet zijn." Ze zou nog zo graag eens de rol spelen die mannen zo vaak spe len: een intelligent karakter, maar ook nog sexy, komisch en met macht. Dat laatste komt in haar volgende productie, een film van de Duitse cineaste San dra Nettelbeck, wel ter sprake. Daarin speelt Johanna ter Steege namelijk de rol van een vrouwelijke dirigent die een or kest naar haar hand mag zetten. Ze is nu al stevig op haar Duits aan het oefenen en kreeg les in dirigeren van Ed Spanjaard, op het podium van het Concertge bouw. „Of ze sexy wordt? Vast niet. Er zijn bijna geen sexy diri genten." Op dus naar weer een buiten lands avontuur. Maar voor de critici blijft ze een diva uit Twente. Of zoals NRC Handels blad ooit verwoordde: 'Ze is het complement van de blanke dui nen, een omafiets op een Am sterdamse brug, koek en zopie op het ijs.' Ze schatert het uit: „Wat een compliment, ik wil best koek en zopie zijn hoor." Peter Kuijt Verder dan de maan, een film van Stijn Coninx, gaat vandaag in Ne derlandse première. Hoofdrollen: Johanna ter Steege en Huub Stapel. et de afgelopen zomer een opbrengst van 320 miljoen dollar in Amerika al- al, werd Finding Nemo de meest suc- ssvolle animatiefilm aller tijden. Zeker als aankomt op driedimensionale compu- ïanimatie staat John Lasseter, het genie iter de Pixar Studio's, eenzaam aan de 'P- Hij had de wereld al veroverd met de >ee 'Toy Story'-films, 'A Bug's Life' en Monsters Inc.'. Daar is nu dus Finding Ne- to overheen gekomen als een productie die 'commercieel opzicht alles overtreft wat Haatste jaren bij Disney vandaan is geko- Ironisch genoeg beleeft Disney toch Stopjaar, als coproducent en distributeur joNemo. '®af vandaag is de hilarische vissenfilm i in Nederland te zien en kan er gekeken 'Wden naar de avonturen van een oranje ■jpa-vis die bij een Australisch koraalrif 'Pi zoontje Nemo kwijt raakt en dan het ?oor volgt naar Sydney waar de ukkepuk "Tijd moet worden uit het aquarium van standarts. Daarbij is allicht hulp nodig, ^ijk zijn onderweg de avonturen waarbij «een sprekend op Jack Nicholson lijken- :foaai betrokken raakt. Him ziet er verbluffend mooi uit. Door ovendien de enorme speelsheid waarmee "verhaal wordt verteld, valt er voor zowel )ng als oud enorm plezier aan te beleven. Scène uit Finding Nemo Volgens John Lasseter is het overrompelend succes van Nemo vooral te danken aan de originaliteit van het onderwerp en een bij zondere gevoel voor wat bij uitstek met driedimensionale computeranimatie tot zijn recht kan komen. Hij haait de herinne ring op aan vier jaar geleden, de dag dat An drew Stanton - die uiteindelijk de film ook mocht regisseren - zijn idee bij de collega's van de Pixar-staf uit de doeken deed. „Ik geloof dat hij wel twee uur heeft staan te vertellen. Hij had het zelfs over autobiogra fische elementen, zoals het tropisch aquari um dat vroeger bij zijn tandarts in de behan delkamer stond. En over zijn eigen angst als jonge vader om ergens in een druk park zijn zoontje uit het oog te verliezen en kwijt te raken. Toen Andrew eindelijk klaar was, wilde hij weten wat ik van zijn idee vond. Ik heb hem geantwoord dat hij me al in de al lereerste minuut overtuigd had, met het woord 'vissen'. Ik doe zelf aan duiksport en herkende ogenblikkelijk de mogelijkheden: Natüürlijk! De onderwaterwereld is bij uit stek driedimensionaal. En daar is geen zwaartekracht. Alle bewegingen kunnen alle kanten uit." Elke film die ze hebben gemaakt bij Pixar, bracht volgens Lasseter altijd ook specifie ke problemen mee. In 'Monsters Inc.' was het de grote uitdaging om de pels van het hoofdpersonage overtuigend te imiteren. In Finding Nemo vormde het met de computer creëren van 'water' het voornaamste pro bleem. Bij de totstandkoming van Finding Nemo is Lasseter overigens alleen betrokken ge weest als creatief producent. „Ik kan na tuurlijk niet alle Pixar-films zelf regisseren, aangezien je voor elke productie nu een maal vier jaar nodig hebt en we toch elk jaar met een nieuwe film willen komen. Dus die andere drie kan ik hooguit superviserendat is ook mijn taak, terwijl ik intussen aan mijn volgende eigen productie doorwerk." Dat project zal 'Cars' heten en gaat over au to's. „Als je mijn werk een beetje kent, weet je dat ik me altijd aangetrokken heb gevoeld tot het tot leven brengen van eigenlijk dood se objecten, van schemerlampen tot en met aardappels. Voor mij heeft ieder object een eigen persoonlijkheid.Ik ben altijd stapel gek geweest van auto's." Maar voor 'Cars' in de bioscopen komt, zul len we eerst nog kennismaken met 'The In- credibles', een film waarvan John Lasseter eveneens zeer hoge verwachtingen koestert. „Hij wordt geregisseerd door Brad Bird. Hij. was een van de jongens achter 'The Simp sons'. Maar hij heeft ook 'The Iron Giant' gemaakt, een van de beste animatiefilms van de afgelopen 20 jaar." Lasseter gelooft niet dat de traditionele tweedimensionale animatiefilm in Disney- stijl ten dode is opgeschreven. „Het heeft weinig met stijl of techniek te maken dat die films het de laatste jaren veel minder heb ben gedaan dan de voorgangers. Het is mis gegaan door weinig aansprekende hoofd personages en de zwakke manier waarop verhalen worden verteld. Niemand heeft ooit van een 'live action' film gezegd dat hij flopte omdat hij gedraaid was op 35 mm in plaats van op 70 mm. Succes of geen succes heeft bijna nooit iets met de techniek te ma ken. Kijk naar 'Spirited Away': Dat is een Japanse tweedimensionale animatiefilm die een enorm succes heeft gehad, wereld wijd. Maar die zag er dan ook niet alleen rijk en schitterend uit maar had tevens een ver haal dat briljant werd verteld. En als wij bij1 Pixar een verkeerd onderwerp zouden kie zen of een verhaal krakkemikkig zouden vertellen, dan gingen wij op onze beurt drie dimensionaal de mist in." Pieter van Lierop Finding Nemo draait vanaf vandaag in de biosco pen in Vlissingen, Hulst, Bergen op Zoom, Rotter dam en Vlaanderen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25