PZC Veiliger scheepvaart bij diepere vaargeul Provincie Zeeland is een witte vlek in Rijksnota Ruimte Kinderen bezingen wereldschool Berkelbike maakt dwarslaesie draaglijker Ikommen! Debat goederenvervoer 17 Lamswaarde heeft website voor nieuws en roddels Gebruikte staven kerncentrale Borssele passen niet in nieuwe bunker Covra donderdag 27 november 2003 WCT Hometrainer Geen gevoel Prijs landbouwgrond keldert Plan voor Thomashuis in Hulst Brandje in Oost-Souburg Schaatsen op markt Terneuzen Zitten, meevieren en winnen! Voorkeur voor opwerken splijtstof rinorMaurits Sep BORSSELE - EPZ neigt er naar om door te gaan met het laten opwerken van kernafval uit de terncentrale Borssele. De kerncentrale Borssele voer de gisteren een lading gebruikte splijtstofstaven af naar Frank rijk. Daar wordt het nog bruik bare plutonium eruit gehaald. Het afval dat overblijft wordt verpakt in glascontainers en wordt over enkele jaren opge slagen in het ((hoog-radioactief afval behandelings- en opslag gebouw) habog bij de Covra. Exploitant EPZ van de kern centrale moet voor het einde van het jaar beslissen of zij doorgaat met het opwerken van kernafval. Het contract met het Franse Cogéma loopt door, maar EPZ kan het dit jaar kos teloos ontbinden. Dat komt doordat de centrale aanvanke lijk eind dit jaar zou sluiten. Directeur J. Bongers van EPZ heeft nog geen besluit genomen, maar neigt nadrukkelijk naar voortzetting van opwerking. Het alternatief is directe opslag, maar het habog bij de Covra is niet geschikt voor de langere splijtstofstaven van EPZ. Een nieuw gebouw kost honderden miljoenen euro's. Bovendien zijn de gevolgen voor het milieu volgens hem niet veel groter dan bij directe opslag. Ook Covra- directeurH. Codée vindt opwer king een betere keus, omdat het afval dan geen plutonium meer bevat en veel sneller minder schadelijk is. Greenpeace stelt echter alles in het werk om een einde te maken aan opwerking. De milieuorga nisatie heeft zowel staatssecre taris Van Geel van Milieu bena derd, als de aandeelhouders van EPZ: Delta en Essent. Green peace vindt opwerken slecht voor milieu en veiligheid en in strijd met internationale af spraken. Van Geel heeft volgens A. Holt- kamp van het ministerie van Vrom geen juridische mogelijk heden om EPZ te dwingen met opwerken te stoppen. De staats secretaris zal spoedig met het bedrijf overleggen over opwer king én over sluiting van de cen trale in 2013, kondigde Holt- kamp aan. Essent zegt zich nog te verdie pen in de kwestie. In tegenstel ling tot Delta, dat de beslissing volledig aan de directie van EPZ laat en zich niet actief met de discussie bemoeit, rekent Es sent het wel tot haar maat schappelijke plicht mee te pra ten. J. Veenstra: „Je kunt je als aandeelhouder niet verschuilen achter de directie. Je hebt ermee te maken, dus je hebt er ook iets van te vinden." door Ben Jansen VLISSINGEN - Verdieping van de vaargeul in de Westerschelde tan leiden tot meer veiligheid in bet scheepvaartverkeer. Als Antwerpen beter bereikbaar wordt voor grotere schepen, be tekent dat volgens J. Blomme van het havenbedrijf Antwer pen een geringere groei van het aantal schepen die de Wester- ichelde bevaren. Tijdens informatie- en in spraakbijeenkomst over de aanzet voor het milieueffecten- rapport Ontwikkelingsschets 2010 Schelde-estuarium, gis teravond in Vlissingen, erkende Blomme dat afgelopen zomer twee ernstige aanvaringen in het Nauw van Bath hebben plaatsgehad. Hij wees er achter #p dat het aantal incidenten in het scheepvaartverkeer op de Westerschelde gering is, wan ner het over een langere reeks van jaren wordt bekeken. Blomme onderstreepte dat de afgelopen tientallen jaren is ge bleken dat een toename van de theepsgrootte leidt tot afname ;an aantallen. Hij illustreerde lat met cijfers: in de periode [980-2003 is de goederenover slag in Antwerpen toegenomen van ruim 70 miljoen ton tot 140 miljoen ton. In diezelfde tijd is het aantal zeeschepen dat Ant werpen binnenloopt, gedaald van 18.000 tot 15.000. Een van de bezoekers van de bij - eenkomst vond dat niet de af metingen van de vaargeul in de Westerschelde een knelpunt vormen, maar de ontwikkeling dat schepen steeds groter wor den. Hij wees erop dat reders uit het oogpunt van kostenbespa ringen steeds krappere beman ningen op schepen zetten met alle risico's van dien. Hij pleitte er daarom voor serieus te kijken naar de mogelijkheid de havens van Vlissingen en Zeebrugge te gebruiken als terminals voor Antwerpen. Een ander drong erop aan ook te bekijken of in dat geval wegen, spoorlijnen en binnenvaartver- bindingen kunnen worden ver beterd op een zodanige manier dat de Zeeuwse economie ervan profiteert. Iemand wist een ra dicale oplossing om het karak ter van de Westerschelde te spa ren én de bereikbaarheid van Antwerpen voor te verbeteren: een kanaal van Terneuzen dwars door Zeeuws-Vlaande- ren naar Antwerpen. door Rinus Antonisse GOES - In de nieuwe nota Ruimte van het Rijk vormt Zee land een witte vlek. Geen kan sen voor Zeeland Seaports als derde haven van Nederland. Aanwijzing van de provincie als Nationaal Landschap groten deels verdwenen. Maatregelen voor gezondmaking van de zie le deltawateren afwezig. In de door de Tweede Kamer versmade ruimtelijke visie van oud-minister Pronk (PvdA) kwam Zeeland heel wat beter uit de verf, erkende gedeputeer de H. van Waveren (CDA, ruim telijke ordening) gisteren in Goes in een inleiding voor het departement Zeeland van de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel. „We moeten er komende maanden hard aan werken als Zeeland weer herkenbaar te zijn." Het ontbreken van ontwikke lingsmogelijkheden in de rijks nota geeft de provincie wel meer raimte om zelfstandig plannen temaken.Maar als j e niet op de waart staat, komt er ook geen ;eld uit Den Haag", aldus Van daveren. Ter verdediging van auidig minister Dekker (WD) van Vrom voerde hij aan dat zij weinig anders kan dan wegstre pen in de plannen van haar voorganger Pronk. „Ze heeft ook veel minder geld beschik baar." Hegedeputeerde zei dat uit oog punt van de internationale con currentiepositie Zeeland Sea- Ports op de kaart moet komen. Gok de uitvoering van de toe komstvisie deltawateren hoort !t0P thuis. Aanwijzing van de provincie tot Nationaal Land- ^Hap achtte hij alleen goed als but geen beperkingen geeft voor be ontwikkeling van het platte nd, maar juist kansen. Gver de aanleg van de Wester- schelde Container Terminal AVCT) merkte Van Waveren op bat Nederland te laks is omge sprongen met Europese richtlij- f®. „Daar zijn we met de WCT beihard tegenaan gelopen." Hij was blij dat over de uitleg jun de richtlijnen langzamer- ?und wat meer duidelijkheid joint. Die heeft de provincie no- om een nieuwe WCT-proce- dure te kunnen overwegen. Van uit de vergadering kwam de klacht dat het bedrijfsleven te weinig betrokken is bij de ont wikkelingsschets, anders dan bijvoorbeeld de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF). J. Mandos (Hogeschool Zeeland) waar schuwde voor de invloed van de ZMF, die hij een 'ondemocrati sche verzameling enorm conser vatieve mensen' noemde. De gedeputeerde kaatste de bal terug. „De ZMF brengt met een kleine club mensen uitstekend de belangen van natuur en mi lieu naar voren." Hij beklemtoonde dat het be drijfsleven de hand in eigen boezem moet steken. „Het heeft het bij de WCT volledig laten af weten. Het is té gemakkelijk af te geven op een club die het wel goed doet." Leerlingen van de Vossenburch zingen het lied 'Allemaal anders', door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Basisschool De Vossenburch is al een tijdje een 'wereldschool'. Sinds gis teren is dat ook officieel, toen onthulde commissaris van de koningin W. van Gelder een bord voor aan de muur. Het predikaat wereldschool is een initiatief van het landelijk bu reau ter bestrijding van ras sendiscriminatie. De openba re school in Dauwendaele is de eerste Zeeuwse wereldschool. „Een wereldschool is een school die binnen de eigen grenzen discriminatie, voor oordelen en pesten probeert tegen te gaan", vertelt groeps leerkracht Margaret Schuit. „Kinderen ondertekenen alle maal een pestcontract. Maar het is natuurlijk niet zo dat het allemaal lieverdjes zijn." Een wereldschool probeert boven dien verder te kijken dan het leslokaal. „We kunnen het leed op de we reld niet veranderen, maar we staan er wel bij stil. We hebben bijvoorbeeld vorig jaar een schoonmaakactie in de buurt gehouden voor War Child. Dit jaar willen we iets doen met Unicef." Kinderen blijven kinderen, dus ook op een wereldschool wordt heus wel eens gepest. „Maar er zijn nu kinderen die elkaar op dat gedrag wijzen, het hoeft niet meer alleen maar van ons, de leerkrachten, te komen. Vaak ben je pestge drag voor door er over te pra ten voor er echt een conflict is." Rond de regels die zijn af gesproken wordt elke week een les gegeven. Bij Schuit in de klas is er bovendien veel aandacht voor andere landen en culturen. Soms over het land waar de leerlingen van daan komen, maar dat hoeft niet. „We hebben laatst een project gedaan over een land. foto Ruben Oreel De kinderen mochten zelf kie zen welk. Een leerlinge uit So malië stelde voor om het over Noorwegen te doen. Dat is het ook geworden." Voor de kinderen was het gis teren feest. Verkleed als prin ses, brandweerman, indiaan of Harry Potter, zongen ze liedjes van Sjef Hermans. 'Al lemaal anders, dat maakt het juist leuk' en 'Ik ben ik en jij bent jij'. De directeur van de openbare basisscholen op Walcheren, C. van Kuyvenho- ven, zei dat hij trots was op de kinderen. „Eigenlijk zou elke school een wereldschool moe ten zijn". GOES - De afdeling Goes van de Partij van de Arbeid houdt ko mende dinsdag een openbaar debat over de problematiek van de Zeeuwse spoorlijn. Aanleiding is de toename van het goederenvervoer per spoor door Zuid-Beveland. Wethouder Th. 't Hart en H. Admiraal, lector onder gronds ruimtegebruik aan de Hogeschool Zeeland en direc teur van het Centrum Onder gronds Bouwen, houden een in leiding. Daarna is er een debat onder leiding van Peter Bolder man en Willem Sloots. De bijeenkomst wordt gehou den in de foyer van theater De Mythe en begint 's avonds om half acht. Fini de Pauw: Als je fietst, merk je dat je beenspieren aanspannen. Het is wel gek, want eigenlijk kun je niets meer in je be nen voelen." foto Wim Kooyman door Eugène Verstraeten SLUISKIL - Fini de Pauw uit Sluikil is een van de tien proefpersonen die een nieuwe Nederlandse vinding testen, de Berkelbike. Dat is een fiets die het leven van mensen met een dwarslaesie aan zienlijk moet veraangenamen. Het vervoermiddel - genoemd naar de uitvinder ervan, Rik Berkelmans - kan worden aangedreven met armen en be nen. Met behulp van elektronica en een soort wielrennersbroek waarin elektro den verwerkt zijn, kunnen de beenspie ren met stroompulsjes aangestuurd wor den. Door middel van deze zogenaamde Functionele Electro Stimulatie (FES) kunnen bij het fietsen de benen weer ge bruikt worden. Door het gebruik van deze speciale fiets neemt onder meer de spiermassa toe en wordt ook de huid gestimuleerd, wat wondjes als gevolg van doorliggen voor komt. Uiteraard is de lichaamsbeweging ook goed voor de conditie en lichamelijke gezondheid. Fini de Pauw kwam in aanraking met de Berkelbike in zijn hoedanigheid van voorzitter van de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie. Toen hij vernam dat er nog proefpersonen nodig waren om de fiets te testen, hoefde hij niet lang na te denken. Zelf is De Pauw als dwarlaesiepatiënt al bijna twintig jaar aan een rolstoel gekluisterd. Hij doet sinds augustus met het onderzoek mee en zegt nu de effecten al goed te kunnen merken. „Als je fietst, merk je dat je beenspieren aanspannen. Ik kan dat moeilijk onder woorden brengen. Het is wel gek, want eigenlijk kun je niets meer in je benen voelen. Wat vooral ook op valt, is dat je benen een stuk dunner wor den. Dus de vochtafvoer is verbeterd. En ik heb nog niet zo'n slechte conditie als ik dacht." De Berkelbike koppelt het principe van de al bestaande 'handbike' aan de be proefde methode van elektrostimulatie. FES wordt al jarenlang in de Verenigde Staten toegepast in revalidatiecentra. Tot nu toe kon deze therapie niet thuis worden gevolgd vanwege de grote en kostbare apparatuur. Dat zette Rik Ber kelmans aan het denken en het resultaat is een driewielige ligfiets, waarbij zowel de armen als de benen zorgen voor de aandrijving. Het apparaat kan binnen worden ge bruikt als hometrainer, maar ook buiten als vervoermiddel. Handig daarbij is dat het voorstuk afge koppeld kan worden, zodat er een rol stoel overblijft. Volgens onderzoekers Petra Heesterbeek en Dick Thijssen zijn er mensen die na een maand trainen met de Berkelbike zelfstandig met hun benen kunnen fiet sen. Heesterbeek verwacht dat bij het fietsen uiteindelijk voor 30 procent de kracht uit de benen zal kunnen komen. „Ik voel nu het verschil al", zegt De Pauw. „Mijn armen worden minder snel moe. Dat betekent dat mijn benen mee werken." Het principe is volgens Dick Thijssen vergelijkbaar met de apparaatjes die op de commerciële televisiezenders worden aangeprezen om de buikspieren te trai nen. „Die werken ook met stroomstoot- jes. Of bijvoorbeeld de elektrostimulatie bij een fysiotherapeut om een tennisarm te behandelen. Dan praat je over 30 mil- li-ampere en dan moet je al even op je tanden bijten van de pijn. Hier bij de Ber kelbike praten we over maximaal 150 milli-ampere. Dat moet, anders heeft het geen effect. Zo'n hoge dosis kan alleen maar omdat de benen van dwarslaesie- patiënten gevoelloos zijn." De proef met de Berkelbike duurt zestien weken. Met de gegevens wordt gepro beerd de zorgverzekeraars zo ver te krij gen dat ze de aanschaf van zo'n apparaat vergoeden, of deels vergoeden. Want een investering van zo'n 10.000 euro is niet voor iedereen weggelegd. „Maar is het wel een apparaat dat de kwaliteit van je leven doet toenemen", vindt Fini de Pauw. „In de praktijk is het toch meestal zo dat mensen met een dwarslaesie rond moeten komen van een uitkering. Als de zorgverzekeraars niet bijspringen, zul je heel wat andere dingen moeten opgeven om zo'n fiets te kunnen aanschaffen. GOES - De grondprijs in de landbouw is het eerste halfjaai van 2003 fors gedaald, landelijk met bijna acht procent en ir het zuidwestelijk akkerbouwgebied (Zeeland en de Zuid-Hollandse eilanden) met 13,2 procent. De Dienst Lan delijk Gebied (DLG) heeft dit gisteren bekend gemaakt. Dt prijsdaling volgt op een stabilisatie van de grondprijs in dt tweede helft van 2002 en al een daling in de eerste helft var dat jaar. Van 1993 tot en met 2000 is de grondprijs constanl sterk gestegen. Volgens de DLG is de prijsdaling in het zuid westelijk akkerbouwgebied logisch. De prijs was er te hoog geworden. In de eerste helft van 2001 ging een hectare land bouwgrond in het zuidwestelijk akkerbouwgebied nog vooi gemiddeld 38.491 euro van de hand, in de eerste helft van dil jaar is de gemiddelde prijs gezakt tot 31.185 euro. Een oor zaak van de prijsdaling is waarschijnlijk dat de rijksoverheic niet meer zo actief is op de grondmarkt om grote werken aar te leggen, zoals de Betuwelijn en de hogesnelheidslijn. HULST - Stichting Thomashuizen Nederland in Gouda heefl plannen voor het opzetten van een Thomashuis in Zeeuws- Vlaanderen. Hier is plaats voor zes tot acht mensen met eer verstandelijke beperking. Onder de naam Thomashuizer worden overal in het land kleinschalige woonvoorzieninger. geopend, waar mensen met een verstandelijke beperking zc zelfstandig mogelijk wonen. De stichting is vorig jaar begonnen en heeft inmiddels zes Thomashuizen .Naar verwachting zullen er daar volgend j aai vijftien bijkomen waaronder één in Zeeuws-Vlaanderen. Dt stichting wil uiteindelijk in een periode van vij f jaar uitgroei en tot een keten van honderd kleinschalige woonvoorzienin gen in het land. Elk Thomashuis wordt geleid door ervarer mensen in de zorg, die voor zichzelf zijn begonnen. De zelf standige zorgondernemers bieden 24-uurs zorg aan hun be woners, die deze begeleiding inkopen met een Persoonsge bonden Budget. OOST-SOUBURG - In een nieuwe nog op te leveren woning ir de Gouwestraat te Oost-Souburg heeft gistermiddag branc gewoed in de meterkast. De oorzaak was een technische foul in de meterkast. In de woning ontstond flinke roetschade Ook in de bovengelegen, nog onbewoonde nieuwe woning was roetschade. De schade wordt geschat op vijfduizend euro Niemand raakte bij de brand gewond. TERNEUZEN - De Markt in Terneuzen is van zaterdag 13 de cember tot en met zondag 4 januari het domein van schaats liefhebbers. De Stichting Terneuzen On Ice zorgt er voor da' er in die periode evenals de afgelopen twee j aren weer een ij s- baan (12 bij 40 meter) op de Markt ligt, aangekleed met eer tent waar versnaperingen te krijgen zijn en een poffertjes kraam. Hoewel het er vooralsnog naar uitziet, dat de gemeen te Terneuzen dit jaar niet meer met geld over de brug komt oir de exploitatie van de schaatsbaan rond te breien, slaagt dt stichting er volgens Jan Dieleman van de organisatie dankzi bijdragen van sponsors zeer waarschijnlijk toch in de begro ting voor de attractie sluitend te krijgen. Helemaal zeker is de rol van de gemeente overigens niet, want het bezwaar van de stichting tegen de afwijzing van de subsidieaanvraag is niel afgehandeld. Het verzoek van de stichting moet nog door de gemeenteraad behandeld worden, zodat er een kansje is dal de gemeente toch bijdraagt in de kosten, aldus Dieleman. door Frank van Cooten LAMSWAARDE - Lamswaarde heeft sinds kort een eigen dorps website die de rol om nieuwtjes en roddels uit te wisselen moet overnemen van de verdwenen dorpssuper. Initiatiefnemer is Jurgen Buys- rogge: „Hoewel Lamswaarde nog geen zeshonderd inwoners telt, beschikt het toch over een flink aantal verenigingen. Ik tel er gauw 28 en dan ben ik er vast nog een paar vergeten. Twee keer per jaar verschijnt het clubblad van de plaatselijke voetbalvereniging SDO met daarin wedstrijdverslagen. „Het is echter leuker een wed strijdverslag al na een paar da gen te kunnen lezen dan een hal jaar nadien. Voor de tafeltennis vereniging gold hetzelfde", al dus de initiatiefnemer van de website. Buysrogge krijgt van de voet balelftallen en de tafeltennis vereniging wekelijks een ver slag dat hij op de website plaatst. „Maar alles wat eer vereniging kwijt wil, kan wor den geplaatst op www.lams- waarde.com." Op de website staat ook bijvoor beeld het bericht dat een dure rekenmachine is gevonden er waar de eigenaar het kan opha len. Voor de laatste roddels is of de website de rubriek 'Wist i dat' opgenomen. President Rooseveltlaan 772 Vlissingen Tel.: 0118-416188 Noorwegendagen in onze Stressless® studio 27-28-29 nov. Bij Van Belle Meubelen Vanavond extra koopavond! Advertentie Ontdek het comfort van de Stressless* fauteuils en win een waardevolle hotelbon voor 2 personen in een van de 14 hotels in Europa.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 17