PZC Je gaat echt door een hel Waarschuwen voor loverboys lastige klus Even van de wereld af Scoop en Zeeuws Archief staan stil bij halve eeuw jeugd- en popcultuur Boete van 20.000 euro voor vervuilde grond 14 Fashion by the Sea in Meliskerke Loverboys kunst donderdag 27 november 2003 Antwerpse tunnel mogelijk tolvrij tijdens grote reconstructie I Onder toezicht Monumentaal Boodschappentas Filmbeelden Verzamelaars ANTWERPEN - Wordt de Lief- kenshoektunnel bij Antwerpen tijdens de ingrijpende recon structie van de Grote Ring rond de havenstad tolvrij of wordt het toltarief tijdelijk gehal veerd? De Vlaamse vakbonden willen daarover snel duidelijk heid. Een lager toltarief vinden ze onaanvaardbaar. De bonden weten zich gesteund door ver schillende Vlaamse politieke partijen. Vakbondsleden deelden de af gelopen dagen bij de tolpoortjes van de meest westelijke Schel- detunnel, die ook veelvuldig wordt gebruikt door met name Oost-Zeeuws-Vlamingen, pam fletten uit, waarin werd gepleit voor een tolvrije doorgang tij dens de werkzaamheden aan de Ring. Woordvoerder L. Van Ha- vere: „We weten dat er over een aanpassing van de tarieven wordt gepraat, maar voor ons is dat niet genoeg. Want moet er tóch worden betaald, dan leidt dat tot extra tijdverlies voor de tolpoortjes. Dus vragen wij om afschaffing van de tolheffing gedurende de werkzaamhe den." Die beginnen volgend jaar en nemen twee jaar in beslag. Vlaams minister G. Bossuyt (verkeer) sluit een tolvrije Lief- kenshoektunnel niet uit, maar hij acht het nu te vroeg die knoop al door te hakken. „Dat doen we pas op het moment dat de problemen zich aandienen." Onder normale omstandighe den betalen automobilisten nu drieënhalve euro per passage en vrachtwagenchauffeurs veer tien euro. De Vlaamse regering bereikte anderhalf jaar geleden al een overeenkomst met de tun nelexploitant NV Liefkens- hoektunnel over tien tolvrijstel lingen per jaar, gedurende maximaal twaalf uur per keer. Daarbij gaat het om het opvan gen van incidentele problemen op de Ring. 'Brussel' reserveert daarvoor één miljoen euro per jaar. Er ligt ook al geruime tijd een principe-akkoord over gra tis gebruik van de tunnel tij dens de reconstructiewerken, maar de financiering daarvan is nog verre van rond. In verband daarmee wordt ook gekeken naar tariefsverlaging. door Raymond de Frel Loverboys. Klinkt als de naam van een onschuldig bandje, waarbij tie nermeisjes wegzwijmelen. De werke lijkheid is anders. Loverboys doen zich aanvankelijk fantastisch voor met mooie cadeaus, vleiende woorden, kortom alles waar een enigszins labiel meisje gevoelig voor kan zijn. Eerst wordt ze volledig ingepalmd. Daarna begint de ellende, zoals gedwongen prostitutie. Ze wordt slachtoffer zonder dat ze dat beseft. En haar ouders? Die kijken vaak machteloos toe. Een ge sprek met een Terneuzens echtpaar, dat de greep op hun dochter Inge volledig is kwijtgeraakt. Toen Hans en Lia dinsdag in de krant lazen dat de gemeente Terneuzen in sa menwerking met middelbare scholen, de Kinderbescherming, politie en het Zeeuwse Jeugdzorgbureau een voor lichtingsproject opzet over de handel wijze van deze gladde jongens - in Ter- neuzen vooral van allochtone afkomst - fronsten ze hun wenkbrauwen. Zij kennen al deze instanties al, sterker nog: ze kunnen er nog een reeks bij op tellen. Ze zijn overal geweest om beetje bij beetje een einde te maken aan de hel waarin ze nu twee jaar leven. Het resul taat is nihil. De begeleiding was tot nu toe ronduit slecht, vindt Lia. Toch moe ten ze door, om zelf weer rust te krijgen. De intensieve contacten tussen Inge en de loverboy, voor wie ze prostitueert, gaan ondertussen gewoon door. De ellende begon in het tweede jaar van de middelbare school in Terneuzen. „Onze dochter bleef na schooltijd steeds langer weg van huis. Telkens kregen we te horen dat ze met een vrien din was mee geweest. Sterke verhalen, waarbij we onze twijfels hadden. Waar ze werkelij k uithingdat wisten we niet Via via hoorden we op een gegeven mo ment dat ze vaak bij een man, halver wege de dertig, in Terneuzen vertoefde. Ik reed langs dat adres en zag haar fiets staan. Niet veel later werden alle fiet sen naar binnen gereden, omdat een vriendin van Inge mij voorbij had zien rijden. Later vroegen we Inge naar de situatie, maar ze ontkende alles", ver telt Hans. Een medewerker van Jeugdzorg advi seerde de familie vervolgens de politie in te schakelen, ,,'s Nachts om vier uur werd ze thuisgebracht door politie agenten, die enigszins vies naar ons ke ken. Later bleek waarom: onze dochter had verklaard dat mijn man haar sek- S iff W Loverboys doen zich aanvankelijk fantastisch voor om een meisje in te palmen. Begin dit jaar kwam Inge weer thuis, maar verbetering in de situatie bleef uit. „Ze ging verder met dat wat ze al die tijd al deed: liegen en bedriegen. Wij re gelden een vakantiebaantje voor haar, maar daar kreeg ze al snel de zak. Op school kwam ze nauwelijks meer, wat natuurlijk ook voor problemen zorgde. Ze is immers leerplichtig. Inge was al leen thuis om te slapen, maar zelfs dat veranderde in september. Ze heeft twee maanden bij die kerel ingewoond." Een paar maanden eerder bleef ze ook al een nachtje weg, waarop Hans actie ondernam. „Ik ging naar het huis van die kerel. Hij hing uit het raam en ant woordde dat Inge inderdaad bij hem was. Ik wist genoeg. Op naar het poli tiebureau. Sta ik daar, wie komt daar aanfietsen? Juist. Nou, toen ging ik door het lint", vertelt Hans. Een verblijf in een crisisopvang, meer dere adviezen van maatschappelijk werkers, het hielp allemaal niet. Inge bleef totaal afhankelijk van haar lover boy en is dat vandaag de dag nog steeds. „Ze woont weer thuis, want op een ge geven moment stond ze toch weer bij sueel had misbruikt. De man bij wie ze was aangetroffen, had haar in bescher ming genomen. Nou, ik vertrouw mijn man voor een dikke tweehonderd pro cent. Inge? Die ging de volgende och tend gewoon weer naar die kerel toe", aldus Lia. Kort daarop werd het meisje naar een crisisopvang gestuurd. Lia: „Dat wilde ze zelf ook wel, want zo kreeg ze meer vrijheid. En dat op 14-jarigeleeftijd! Ze bleef wel in Terneuzen naar school gaan, dus zag ze ook kans om bij die vent langs te gaan. Echt, daar gaan veel meer meiden uit het Terneuzense naar toe. Thuis konden we er gewoonweg niet over praten, wat natuurlijk tot een uiterst gespannen situatie leidde." foto Cor Viveen ons voor de deur. Dan laat je haar toch niet staan, je blijft immers verantwoor delijk. En je laat haar uiteraard ook niet bij die vent zitten. We hadden inmid dels een afspraak gemaakt met een ad vocaat, om de mogelijkheid van onder toezichtstelling te bespreken. Die af spraak hebben we toen afgezegd, in de hoop dat het zou verbeteren", zegt Hans. De hoop blijkt vergeefs. De Kinderbescherming komt binnenkort praten over ondertoezichtstelling. Lia: „Het klinkt misschien gek, maar ik zie ernaar uit dat ze in een internaat wordt geplaatst. Dan kunnen wij eindelijk eens volledig tot rust komen." Hans: „Op wie we vooral boos zijn? Nee, niet op onze dochter. Inge is er gewoon inge tuind door al die mooie praatjes. Soms heeft ze kleding aan waarvan ik denk: die hebben wij echt niet betaald. Siera den net zo." Lia: „Ze is heel erg labiel, heel beïnvloedbaar. Ze was op allerlei fronten actief, maar het enige wat ze nu nog doet is zich in opdracht van hem prostitueren." Uit privacy-overwegingen zijn de namen Hans, Lia en Inge gefingeerd. door Raymond de Frel TERNEUZEN - In Terneuzen zijn zo'n vijftien meisjes slacht offer geworden van loverboys, een verhullende naam voor pooiers. De gemeente Terneu zen begint in samenwerking met diverse instanties een voor lichtingsproject, maar de mid delbare scholen in Terneuzen zien nu al in dat dit een ver draaid lastige klus is. De leerlingen van het Zelden- rust-Steelantcollege (ZSC) zijn grotendeels op de hoogte van de activiteiten van loverboys, al is het onderwerp zeker geen ge sprek van de dag. „Nee, we praten er niet veel over. Wel is het zo dat mijn moe der me al tijden voor dit soort dingen waarschuwt", vertelt Lieneke Knuyt (16). De veer tienjarige Sterre Nijsten vindt het loverboy-verhaal voor Ter neuzense begrippen eigenlijk onwerkelijk. „Je leest in blaad jes als de Fancy weieens verha len van meisjes die in de trucjes van deze mannen zijn getuind. Maar dan denk je toch niet dat dit hier gebeurt? Dan heb je het toch eerder over steden als Am sterdam?" ZSC-directielid J. Nout kan niet echt concreet zijn over de pro blematiek. „Het lastige is datje over vermoedens praat. Bewij zen, dat is het probleem. Ik heb begrepen dat het vooral om mannen van in de dertig, soms zelfs veertig, gaat. Maar ik zou graag meer duidelijkheid heb ben om dit probleem goed aan te pakken. Intern geven we wel al voorlichting, bijvoorbeeld tij dens lessen maatschappijleer en verzorging." In probleemgebieden in de Randstad lopen al enkele voor lichtingsprojecten. Daaraan wordt een Zeeuwse draai gege ven. Wethouder C. Liefting (jeugdzaken) werd door de wijktafel Triniteit (een overleg orgaan van een wijk in Terneu zen) op de hoogte gebracht van de activiteiten van loverboysin Terneuzen. Scholengemeen schap De Rede grenst aan deze wijk. Sectordirecteur havo/ vwo/brugklassen J. Begijn: „De wijk Triniteit is inmiddels ver bouwd, dus ik weet niet of het daar nu nog speelt. Maar wij zijn in ieder geval heel alert op de lo verboys. Met name de lagere klassen lichten we in, de oude ren weten immers wel dat dit soort dingen niet alleen in de Randstad gebeurt. Het moeilij ke blijft dat je een loverboyniet kan aanwijzen. Er is geen eti ketje opgeplakt", aldus Begijn. door Aector Doorns MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft gisteren een 45-jarige landbouwer uit Kruiningen 40.000 euro boete, waarvan de helft voorwaarde lijk, opgelegd voor het storten van vervuilde grond. De helft van de boete komt voor rekening van de BV, de rechts persoon. De aardappelsorteergrond (dro ge tarra) was afkomstig van de fritesfabrieken in Kruiningen en Bergen op Zoom. Gedurende vier jaar, eind jaren 90 en begin 2000, was er met containers restgrond van de aardappelen naar het Kruiningse bedrijf ver voerd. Voor het verwerken en de opslag van de tarragrond had het akkerbouwbedrijf geen mi lieuvergunning. Van drie feiten werd de Krui- ninger vrijgesproken. De recht bank achtte niet bewezendatde man op zijn bedrijf sloopafval en mest heeft opgeslagen. Ook werd hij niet schuldig bevonden aan het verontreinigen van het oppervlaktewater in een sloot, vlakbij zijn woning. De officier van justitie had 100.000 euro, waarvan 40.000 euro voorwaar- delijk, geëist. De boer is inmiddels overge stapt op biologische landbouw producten. door Annemarie Zevenbergen MELISKERKE - Ooit gaat ze vliegen. Op eigen kracht. Ge woon weg, 'effe .van de wereld a£'. Icarus achtefna. Hoewel ze liever niet dezelfde noodlan ding in zee wil maken. Tamaar Tóth Varjü is ervan overtuigd dat ze een keer het luchtruim zal kiezen en ze is er op voorbereid. Haar collectie vliegkleding is om te beginnen wind-, water- en luchtdicht. En er zit zwemkle- ding bij, 'voor als het toch mis gaat'. De ontwerpen van Ta- maar zijn tot begin januari zien op de expositie Fashion by the Sea in het zijdemuseum in Me liskerke. Tamaar Tóth Varjü (Utrecht) zoekt in haar werk de monu mentale kant. „Ik ben heel ver halend, literair-filosofisch be zig. Ik wil in mijn werk direct reageren op dingen die in mijn omgeving gebeuren. Ik zoek al tijd naar vormen rondom het li chaam met al zijn 'rare' bewe gingen. Mijn ontwerpen moeten dat volgen. Daarbij heb je altijd te maken met taille, armen en benen die bewegen. Mijn ont werpen zijn heel ruimtelijk en zowel letterlijk als figuurlijk heel luchtig. Ik vind sowieso dat je niet alles zo zwaar moet ne men. Ik hou niet van hoogdra vendheid. Je moet luchtigheid in je leven houden. Humor is ze ker in mijn werk een belangrijk aspect. Ik wil er altijd een knip oog in. Ik zie mezelf ook niet al leen als kunstenaar of alleen als mode-ontwerpster. Ik wil niet in een hokje worden gestopt. Ik weet wel dat mijn docenten vroeger zeiden 'je bent een kun stenaar die zich met mode bezig houdt'. Daar zit wel wat in. Ik zou me niet kunnen binden aan een bepaald modemerk. Altijd binnen één stramien werken kan ik niet. Dan zou ik me dood gaan vervelen. Ik wil open en fris blijven." In Meliskerke springt een van haar ontwerpen uit haar vlieg- collectie in het oog. Een monu mentale creatie in helderblauw. De onderkant van de jurk is ge vormd uit opvouwbare vierkan ten die zich met lucht kunnen vullen. Daardoor ontstaat een vervreemdend effect, alsof de draagster kan opstijgen. Het jasje heeft driehoeken als mou wen en het rugpand, eveneens met driehoeken, kan zich met lucht vullen. „Er zitten allemaal kiertjes in de stof waardoor de lucht als het ware door het hele kledingstuk heen stroomt. Door bewegingen van de draagster zet je die lucht ook in beweging. Daardoor krijg je een soort har monica-effect. Het ziet er heel groots uit, maar het is op te vou wen tot een pakketje dat je ge woon in je tas kunt meenemen." Tamaar is al langere tijd bezig met het aspect vliegen. „Moet je je voorstellen, dat je een jurk of eenjashebtdieje kunt aantrek ken en waarmee je dan weg vliegt. Gewoon, effe weg van de wereld." Lachend: „Zoiets wil iedereen toch in de kast heb ben." De textielkunstenares heeft heel wat onderzoek ver richt naar mogelijheden om op eigen kracht te kunnen vliegen. Zo stak ze haar licht op in de me dische wereld. „Er bestaan al mogelijkheden om spieren te transplanteren. Waarom zou het niet ooit mogelijk kunnen zijn om spieren die je nodig hebt om te kunnen vliegen, te laten transplanteren." Dat ze ook het werk van Leonardo da Vinei be studeerde laat zich raden. Deze kunstenaar-wetenschapper uitvinder had een vliegdroom en liet talloze tekeningen na, waarop vliegtechnieken zijn verbeeld. Behalve door het thema vliegen is Tamaar ook geboeid door vouwtechieken. Kinderen kun nen al met speciale kleine vouw blaadjes beweegbare, soms harmonica-achtige, objecten maken. En Japanners zijn met hun origami-technieken ware meesters van het vouwen. Die elementen zijn duidelijk terug te vinden in het werk van Ta maar. Haar ontwerpen zijn, hoe monumentaal ook, vrijwel al tijd opvouwbaar. Het zijdemuseum toont verder de 'boodschappentas-collectie' van de Utrechtse. „Ik hou ervan om te experimenteren met stof fen. Uitgangspunt van deze col lectie is een simpele plastic tas. Als grapje heb ik verder kleine, felgekleurde boodschappentas- jes gemaakt van een luxe, hand- geborduurde stof." De voormalige raadszaal in het museum biedt daarnaast ruimte aan modeontwerpen van de uit Zeeland afkomstige Rianne de Wit, Cora Kok en Ineke Vink. De beide laatste exposanten wer ken veel samen en tonen een col lectie kleding en hoeden waarin het boek een grote rol speelt. Hoeden die als een opengeval len boek het hoofd sieren naast luchtige creaties in organza met opgedrukte gedichten en bijbel teksten. Fashion by the Sea: te zien in het Zij demuseum in Meliskerke t/m3 jan. I and the Night Revellers, met (vlnr) Ron Castel, Davy van Roggen, Cyriel van de Hemel, Wijnand van Gessel en Charles Bukkens, eindl96j tijdens een optreden in Vlissingen. popcollectie HenkFeij. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Popmuziek en jongeren cultuur hebben een stevig stempel gedrukt op de afgelopen vijftig jaar. Toch is daarvan weinig gedocumenteerd. Met een tentoon stelling en een boek over jeugd- en jonge rencultuur in Zeeland hoopt het Zeeuws Ar chief in Middelburg over twee jaar een in haalslag te maken. Daaraan vooraf gaat een project van Scoop dat is gewijd aan vijftig jaar popmuziek. Het zit een beetje in de lucht, zegt adjunct directeur Peter Sijnke van het Zeeuws Ar chief. Jaargangen van het jongerentijd schrift Hitweek verschijnen in facsimilé, musea wijden exposities aan de jaren zestig en zeventig, er verschijnen boeken over beatmeisjes en nederbeat. „We zitten vijftig jaar na het begin van de rock 'n' roll", ver klaart Sijnke. „Dat nodigt uit tot terugkij ken. Dan blijkt dat van de pop- en jongeren cultuur verrekte weinig is gedocumenteerd. Dat komt waarschijnlijk omdat popcultuur lange tijd niet als cultuur werd beschouwd. Dat is nu aan het veranderen." Sijnke is een groot popliefhebber. Hobby en werk komen in dit onderwerp samen. „Al jaren wil ik iets doen met de recente geschie denis, maar dan vanuit het gezichtspunt van jongeren." En als iets in de lucht hangt, duurt het niet lang of je komt een geestver want tegen. Dat was Cor de Jonge, consu lent popmuziek bij Scoop. „Peter Sijnke en ik bleken een vergelijkbaar idee te hebben", zegt hij. „Ik wilde iets met vijftig jaar pop muziek en hij met vij ftig j aar j eugd- en j on- gerencultuur. We zijn bij elkaar gaan zitten om dat uit te werken." De Jonge heeft de Vlissingse coverband Co pycat gevraagd een programma samen te stellen met hoogtepunten uit vijftig jaar popmuziek. Hij heeft 'Rock around the clock' van Bill Haley his Comets aange wezen als begin van de popmuziek. De Jon ge: „Natuurlijk is aan die plaat veel vooraf gegaan, maar dat was het eerste rock 'n' roll-nummer dat een echte wereldhit werd. Het is geschreven in 1953 en uitgebracht in 1954. Je kunt dus stellen dat de popmuziek in 2004 vijftig jaar bestaat." Vorige week heeft Copycat een succesvolle try out gedaan voor studenten van de Hoge school Zeeland. De bedoeling is dat het mu ziekprogramma nog wordt verlevendigd met filmbeelden. Volgend jaar zou het dan op poppodia en in theaters in Zeeland kun nen worden uitgevoerd. In het seizoen 2004/2005 worden in het kader van het vak Culturele Kunstzinnige Vorming scholen aangedaan. Zodoende is het project van Scoop een op maat voor dat van het Zeeuws Archief, dat medio 2005 zijn beslag moet krijgen. „Vol gend jaar besteden wij grootscheeps aan dacht aan de slavernij, dus moest de jeugd- en jongerencultuur wachten tot 2005", al dus Sijnke. Bovendien is de voorbereidings tijd hard nodig, want het wordt groot aan gepakt. Het Zeeuws Archief wil een zoge naamde 'belevingstentoonstelling' inrich ten, inclusief een jaren zestig stijlkamer.De auteurs Jan Kuipers en Robbert Jan Swiers zijn gevraagd een boek te schrijven over vijftig jaar jeugd- en jongerencultuur ffl Zeeland, te verschijnen bij uitgeverij Apri- lisuitZaltbommel. Sijnke: „Daarin komtde popmuziek aan bod, maar ook jeugdhon ken, het actiewezen, de kleding, de mentali teit. Wellicht is dat ook te relateren aan de ontsluiting van Zeeland." Voor boek en expositie is het Zeeuws Ar chief naarstig op zoek naar materiaal. „Openbare instellingen hebben vrijvvel niets gedocumenteerd", aldus Sijnke. .,»e zijn dus aangewezen op privéverzarae- laars." Een van hen is Henk Feij, muzieK- programmeur bij Omroep Zeeland. A'et Sijnke en publicist Jan Dirk van Scheven vormt hij de redactie voor het te schrijven boek. Inmiddels is ook contact gelegd me Mare Pauwels en Ariël Meeusen uit Terneu zen, die bezig zijn met een geschiedenis van de popmuziek in Zeeuws-Vlaanderen. Sijn ke: „Maar we hopen nog een heleboel parti culiere verzamelaars op het spoor te komen. Ze kunnen bij dragen aan het documented van een tot dusver vergeten stukje contem poraine geschiedenis." Wie materiaal heeft over vijftig jaar jeugd-en P" gerencultuur in Zeeland kan dat melden bi] Zeeuws Archief: info@zeeuwsarchief.nl, of: 01 678800. De ontwerpen van Tamaar Tótli Varjü zijn, hoe monumentaal ook, vrijwel altijd opvouwbaar. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 14