PZC
Zware maar leerzame oefening
ZMF vindt ontpoldering langs
Wester schelde onvermijdelijk
Provincie belooft extra aandacht
voor zwakkeren in het verkeer
18
vol alternatief
Fracties willen weten hoever bestemmingsplannen zijn bijgewerkt
m
Wmm
m
lezers schrijven
woensdag 26 november 2003
Achterhaald
1111^
!fpw!ir
Kunstschouw
Sinterklaas III
Seniorenraad
Laatste kans
op geld van PSD
Afgeschreven
boeken te koop
Speelautomaten
leeggehaald
Zorgenkind
Nederland bouwt twee nieuwe
SOS-dorpen in Afrika
SOS-Kinderdorpen
Ambassadeur Jan Smit
steunt SOS-Kinderdorpen
met nieuwe CD
SOS-Kinderdorpen
...want ieder kind verdient
een thuis...
JP
GIRO 2280
Raad vraagt naar inhaalslag
door Famke van Loon
ZIERIKZEE - De gemeenteraad
van Schouwen-Duiveland wil
wetén hoe het gesteld is met het
project, waarbij alle eilandelij-
ke bestemmingsplannen bij de
tijd worden gebracht. Aan het
college willen de fracties de op
dracht geven zowel financieel
als inhoudelijk de stand van za
ken op een rijtje te zetten. In
maart volgend jaar moet dat
overzicht op tafel liggen.
Schouwen-Duiveland telt nu
om en nabij de 140 bestem
mingsplannen. Een aanzienlijk
deel daarvan is sterk verouderd
(de oudste plannen stammen
van vóór 1965), terwijl een an
der deel door tussentijdse aan
passingen en bebouwing al lang
niet meer klopt met de huidige
situatie.
In 2001 is daarom het project
'Schouwen-Duiveland actueel
bestemd' gestart. In 2010 moe
ten alle bestemmingsplannen -
van bedrijventerreinen tot dor
pen en recreatiegebieden - bij de
tijd gebracht zijn. Voor deze
operatie is toen 3 milj oen gulden
uitgetrokken. Met als doel dat
Schouwen-Duiveland aan het
eind van derit (inplaatsvan 140
plannen) straks 40 grotere, ac
tuele bestemmingsplannen
overhoudt.
Voor deze hele operatie is een
draaiboek opgezet, waarin
nauwgezet per jaar en maand is
uitgestippeld welk bestem
mingsplan bij de horens gevat
wordt. Dat dat schema inmid
dels achterhaald is door de per
sonele problemen op de afdeling
ruimtelijke ordening, is duide
lijk. De eerste versie van het
plan voor de bebouwde kom van
Nieuwerkerk is afgelopen
maand op tafel gekomen, ter
wijl dat er aanvankelijk in het
najaar van 2001 had moeten lig
gen. Ook financieel gezien lijkt
de gemeente de bakens te moe
ten verzetten. In de laatste be-
stuiu'srapportage aan de raad
meldt het college dat er voor
2004 en 2005 nog voldoende
geld is. „Daarna is de verwach
ting dat het krediet niet toerei
kend zal zijn.Hoe de stand van
zaken nu daadwerkelijk is, en
welke gevolgen dat heeft voor
de verdere operatie, is voor de
gemeenteraad niet duidelijk. De
fracties willen daarom dat het
college nu eens exact op een rij
tje zet, hoe het met deze inhaals-
slag gesteld is. Daarbij moet ge
keken worden wat het toenma
lige gemeentebestuur als doel
heeft gesteld en hoe dat plan be
taald moet worden. Daar tegen
over moet de situatie per 1 janu
ari 2004 worden afgezet. „In
dien sprake is van afwijkingen
tevens in beeld brengen hoe met
behoud van de geplande eind
datum de oorspronkelijke doel
stelling alsnog gehaald kan
worden", stellen de fracties in
de raadsopdracht. Het college
krijgt ruim twee maanden de
tijd om dat overzicht op te stel
len. In maart van volgend jaar
willen de fracties duidelijkheid
hebben over de stand van zaken.
Volgens wethouder L. Geluk-
Poortvliet (ruimtelijke orde
ning) is er niet zoveel aan de
hand, ondanks de mededelin
gen in de bestuursrapportage.
Op het gebied van ruimtelijke
ordening ligt een berg werk,
waar zo nu en dan nieuwe zaken
bijkomen. De afdeling zal daar
om eind dit jaar voor die hele
berg werk een aangepaste aan
pak opzetten. Geluk: „Bij die
herijking kijken we: wat hebben
we vandaag in huis? De werk-
voorraad wordt niet anders,
maar wel hoe we die willen weg
werken."
door Piet Kleemans
BURGH-HAAMSTEDE - In
hun auto beknelde slachtoffers,
een tankauto waaruit tolueen
lekt en een Connexxionbus vol
in paniek geraakte schoolkin
deren. Dat waren de ingrediën
ten van de gisteravond gehou
den gezamenlijke oefening van
brandweer, politie, ambulance
dienst en - voor het eerst - de ge
meente Schouwen-Duiveland.
Een tankauto met het uiterst ge
vaarlijke tolueen rijdt over de
Hogeweg in Burgh-Haamstede
en wil rechtsaf slaan de Kraaij-
§nsteijnweg op. Een erachter
rijdende bus van Connexxion-
vol kinderen op weg naar school
- merkt de voor de kruising stil
staande tankauto te laat op ep
botst er achterop. Door de bot
sing ontstaat een lek in de tank
wagen waardoor tolueen ont
snapt.
Tot overmaat van ramp botst
een personenauto achterop de
bus en die klap komt zo hard aan
dat de inzittenden beklemd ko
men te zitten. Aldus het scena
rio van de oefening.
Geen simpel ongevalletje voor
de hulpverleners, geeft brand
weerinstructeur R. van de Werf
horst toe. Zowel in de bus als in
de erop gebotste auto bevinden
zich slachtoffers en bovendien
dreigt het uit de lekgestoten
tankwagen ontsnapte tolueen
het riool in te lopen en dat dient
absoluut voorkomen te worden.
Een goede verkenning door de
hulpverleners van de situatie,
stelt Van de Werfhorst is essen
tieel. In dit geval dienen daarbij
m
r.y .'v* l Jj
yss ic li
fvV-
'.ytvyyy-R 1-
In gaspakken gehulde brandweerlieden verkennen de situatie.
beschermende gaspakken te
worden gebruikt. Van der Werf
horst: „Het onderlinge samen
spel is heel belangrijk. Bij een
ongeluk als dit moeten omstan
ders absoluut vanwege het tolu
een absoluut op afstand gehou
den worden door de politie.
Brandweer en ambulanceper
soneel moet ongestoord kunnen
werken." Bij de gemeente is tij
dens de oefening de stressbe
stendigheid van een aantal me
dewerkers getest. Ongeruste
ouders hebben van het ongeluk
met de bus gehoord en willen
weten hoe ernstig de situatie is
en of hun kinderen gewond zijn
of niet. Dit levert een stroom van
verontruste telefoontjes op.
Van de Werfhorst blikt met te
vredenheid terug op wat hij om
schrijft als een zware maar leer
zame oefening.
De onderlinge communicatie
tussen de hulpverleners is goed
verlopen en hetzelfde geldt voor
de contacten tussen de hulpver
leners en de gemeente. Bij de
eerste inzet na de alarmering
foto Dirk-Jan Gjeltema
zijn door de brandweer volgens
Van de Werfhorst wat fouten ge
maakt. „In het begin is de druk
erg hoog en dat zie je terug in
fouten. Zo is bijvoorbeeld een
verkeerd type schuim gebruikt.
Maar over het geheel genomen
zijn we heel tevreden. Wij heb
ben al onze oefendoelen be
reikt."
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Overga
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Ten aanzien van uw artikel
'Zorg om de toekomst van
Kunstschouw' (PZC 22-11) wil
ik het volgende opmerken. 1.
Journalistiek vind ik genoemd
artikel geen hoogstandje. Mijn
samenhangend betoog in de
aangehaalde brief is geredu
ceerd tot enkele statements,
terwijl woordvoerder Kiel zijn
onnozele reactie breed geëxpo
seerd krijgt. Het bevordert niet
de oordeelsvorming en riekt
naar partijdigheid. 2. Ik geef in
overweging, dat ik ongeveer
vier maanden heb moeten
wachten op een reactie van het
bestuur en dan nog via deze
krant. Voor mij is dit weer een
gaaf voorbeeld van eilandelij ke
hufterigheid, die zich begint te
ontplooien, wanneer er perso
nen te dicht op de huid gaan zit
ten. 3. De keuze van het bestuur
om niet inhoudelijk te reageren
is een zwaktebod en roept nog
meer vraagtekens op. Ik heb er
begrip voor dat men liever de
subsidiërende hand van de
overheid blijft likken. 4. Ik ben
niet verbaasd dat Kiel cs uit
mijn brief menen te kunnen
vaststellen, dat kwaliteitsbe
waking een kwestie zou zijn van
invoeren van een categorische
imperatief. Dit doet het ergste
vermoeden aangaande de com
petentie van het bestuur.
Jan Eikenaar, Zuidstraat 16
Burgh-Haamstede
Wij als Kunst en Eer hebben niet
de intentie gehad om alles in de
publiciteit te brengen. Het enige
doel was de burgerij vooraf te
informeren hoe het komt dat wij
er niet bij zijn. Wij hebben het
comité gevraagd bij een voorbe
spreking te zijn om wat 'dinge
tjes' te voorkomen, zoals dat
wanneer we aankwamen de
boxen niet gelijk op volle sterk
te over ons heen werd gestrooid.
Wij stonden daar erg kort bij en
dat is niet prettig. Op ons ver
zoek hebben wij, in koninklijke
harmonie, nooit een antwoord
gehad, dus het koninklijke har
monie-overleg is er beslist niet
geweest. Wij hebben alleen te l
horen gekregen dat onze mede
werking niet nodig was en dater
andere mogelijkheden waren
om het geheel vrolijker te laten
verlopen. Daar is op zich totaal
niets mis mee, maar men moet
nu niet gaan beweren en zeker
niet in de pers, dat er koninklijk
overleg is geweest. Dat is er be
slist niet geweest. Dit soort be
richten is wat ons nu het meest
stoort en wat ons betreft blijft
het hierbij
Cees Lems
vice-voorzitter Koninklijk
Harmonie Kunst en Eer
Wevershoek 21, Zierïkzee
Voorzitter Henk Klatter
in de PZC van 21 november dat
de Seniorenraad geen slag
kracht heeft. Wie zoals ik een
paar jaar bij deze raad betrok
ken is geweest, kijkt daar niet
van op. Want het probleem waar
het om draait, is namelijk Klat
ter zelf. Hij weigert bijvoor
beeld om nieuwe mensen in te
werken en te begeleiden in de
moeilijke materie van wonen,
zorg en welzijn. Met zijn pseu-
do-wetenschappelijk gepraat,
waar een groot deel van de Seni
orenraad niets van snapt, pro
beert hij zijn mensen onder de
duim te houden. Goede ideeën
en suggesties verdwijnen door
dit machtsspelletje onder tafel
en komen tijdens het overleg
met B en W niet ter sprake, want
daar is alleen Klatter aan het
woord. Wil de Seniorenraad
weer slagkracht krijgen dan is
het de hoogste tijd dat deze zeer
dominante man verdwijnt.
Door de komst van een nieuwe
voorzitter, die van de Senioren
raad wel een hechte en daad
krachtige club wil maken, kun
nen er weer goede adviezen
richting gemeentebestuur gaan
waar de oudere inwoners van
Schouwen-Duiveland baat bij
hebben. Onder voorzitterschap
van Klatter is dit al jarenlang
niet het geval.
Ger van den Bosch
Mauritsweg 32, Renm
dopr Rinus Antoni'ssfe
/'r'
GOES - In het Westerscheldege-
bied is ontpoldering onvermij
delijk. Noodzakelijk om om de
natuur in de riviermonding te
herstellen. En zeker als een
nieuwe, derde, verdieping van
de vaargeul in de Westerschelde
door Vlaanderen wordt doorge
drukt.
De ledenvergadering van de
Zeeuwse Milieu Federatie
(ZMF) nam gisteren tijdens een
bijeenkomst in Goes een helder
standpunt in. De rivier moet
méér ruimte krijgen. Dat kan al
leen als er land terug wordt ge
geven aan het water. Ook als er
onverhoopt niet verder verdiept
MIDDELBURG - Begin vol
gend jaar probeert de provincie
het nog één keer. In binnen- en
buitenlandse bladen verschij
nen dan advertenties met de op
roep meerwaardekaarten van
de opgeheven autoveerdiensten
over de Westerschelde in te leve
ren en het tegoed te laten uitbe
talenDit j aar heef t de provincie
al drie keer dergelijke aanspo
ringen gedaan. Inmiddels zijn
21.700 formulieren voor verzil
vering van het tegoed verwerkt
en is ruim 790.000 euro uitbe
taald. Dat is maar iets meer dan
een derde van het totale bedrag
van 2,1 miljoen euro dat na de
laatste vaardag van de PSD op
14 maart dit jaar nog op de
meerwaardekaarten stond.
GOES - De bibliotheek in Goes
verkoopt vrijdag en zaterdag
afgeschreven boeken.De biblio
theek is vrijdag van 11.00 tot
20.00 uur open en zaterdag van
10.00 tot 13.00 uur.
In een horecagelegenheid aan
de Hogezoom in Renesse werden
tussen maandag en gistermor
gen enkele speelautomaten ge
leegd. Er werd een geldbedrag
van enkele honderden euro's
buitgemaakt.
wordt, is de grotere ruimte toch
gewenst.
„Gewoon de dijken doorsteken
en ontpolderen. Dat hoeft de
veiligheid niet aan te tasten. Het
wordt juist alleen maar veili
ger" werd opgemerkt. Wel vond
de vergadering dat het 'verko
pen' van ontpoldering niet op
het bord van de natuurbescher
ming mag worden gelegd. Dat is
taak van de overheid en de Ant
werpse havenbaronnen.
Het herstel van de natuur moet
niet buiten het Scheldebekken
plaatsvinden, stelde de leden
vergadering eensgezind. Sug
gesties om de sanering van Ha
ringvliet en de randmeren
Krammer-Volkerak en Zoom
meer als compensatie voor de
schade aan de Westerschelde-
natuur uit te voeren, wees de
vergadering van hand.
„Het gaat in de eerste plaats om
het belang van de Westerschelde
zélf. Dat is niet uitwisselbaar.
Het moet natuurlijk niet in de
vorm van een bloempotje op het
veerplein Kruiningen. En aan
leg van nieuw schor in Engeland
is een sigaar uit eigen doos",
verwoordde A. Beenhakker het
gevoelen van de ledenvergade
ring. Hij pleitte ervoor in elk ge
val het Verdronken Land van
Saeftinge aan te pakken. „Dat is
van schorgebied een zandplaat
geworden."
ZMF-medewerker V. Klap gaf
aan dat de ZMF bewust meedoet
in (besloten) overleg over de
Ontwikkelingsschets 2010 voor
het Scheldebekken. „Dat bete
kent dat we niet a priori tegen
verdere verdieping zijn. Het uit
sluiten van verdere verdieping
is eigenlijk niet aan de orde",
liet hij zich ontvallen. Zijn col
lega G. van Zonneveld nuan
ceerde dat. Verdieping is voor de
ZMF 'nee, tenzij.' Klap was op
timistisch over de mogelijkheid
nieuwe verdiepingsschade te
beperken door een andere bag
ger- en stortstrategie.
De ledenvergadering verstrekte
bestuur en medewerkers een
duidelijk signaal. Meepraten
okee, maar niet tot elke prijs.
„Krijgen we waar voor ons geld
als je de weg van vooroverleg ii}-
gaat?", vroeg oud-voorzitter C.
Karelse zich af. „Je verkoopt je
voordat de waar op tafel ligt."
Voorzitter J. van der Doef verze
kerde dat zulks niet het geval is.
„We moeten met wantrouwen
en zelfbewustzijn aan zo'n pro
ces meedoen. Het wil niet zeg
gen: meeglijden en meebuigen.
Maar we moeten geen blokkade
opwerpen waardoor we als ge
sprekspartner niet meer mee
doen." Klap zei dat de houding
van: zonder meer tegen verdie
ping, in het verleden geen groot
succes was.
door Emile Calon
MIDDELBURG - De provincie
gaat proberen de veiligheid van
fietsers en voetgangers te ver
hogen. Deze zogenoemde zwak
ke verkeersdeelnemers moeten
volgens gedeputeerde T. Poppe-
laars (CDA, verkeer) extra be
schermd worden omdat ze te
vaak het slachtoffer zijn van een
verkeersongeval.
Van de doden die dit jaar in het
verkeer vielen behoorde het me
rendeel tot die groep, zo bleek
gisteren uit de cijfers van het
Regionaal Orgaan Verkeersvei
ligheid Zeeland.
Tot en met afgelopen maandag
zijn er in Zeeland 25 verkeers
doden gevallen. Dat zijn er twee
meer dan in dezelfde periode
vorig jaar. Als gekeken wordt
naar het voortschrijdend jaar
gemiddelde dan zijn er in één
jaar tijd, van eind november
2002 tot en met eind november
2003, welgeteld 31 doden in het
verkeer gevallen. 56 Procent
van de doden was voetganger,
fietser of zat op een brommer.
En één van de vier doden fietste.
In vergelijking tot vorig jaar is
het aantal slachtoffers onder
motorrijders zeer sterk gedaald,
van zes naar één. Wat verder op
valt is het grote aantal doden
dat valt bij een eenzijdig onge
val. Maar liefst 44 procent te
genover 30 procent vorig jaar.
Veel dodelijke slachtoffers zit
ten ook in twee leeftijdscatego
rieën, die van 18 tot en met 22
jaar en 65 jaar en ouder.
Beide groepen nemen een aan
deel van 28 procent in, zo maak
te Poppelaars bekend.
J. Midavaine van de Fietsers
bond stelde tijd.ens de bijeen
komst dat Noord-Zeeland voor
wat betreft zwakke verkeers
deelnemers een echt zorgenkind
is. Nu West-Zeeuws-Vlaande
ren dankzij het verkeersveilig-
heidsproject Duurzaam Veilig
heel wal veiliger geworden is
valt vooral Schouwen-Duive
land volgens hem op als een ge
bied met veel risico's voor (brom
)fietsers en wandelaars.
Poppelaars probeerde hem
enigszins gerust te stellen en
vertelde dat waterschap en pro
vincie binnen niet al te lange tijd
starten met de aanleg van enke
le vrijliggende fietspaden al
daar. „Vooral fietsers zijn heel
kwetsbaar."
Van de kant van de ANWB werd
wel opgemerkt dat fietsers deels
zelf schuldig zijn aan het feit dat
ze zo vaak betrokken zijn bij on
gevallen.
Regiobestuurder J. Magnée
voerde aan dat fietsers zich in de
regel maar zelden aan alle ver
keersregels houden. Als ze de re
gels op het gebied van verlich
ting nakomen kan dat al veel
leed voorkomen, stelde hij.
Tijdens de bijeenkomst van het
Regionaal Orgaan Verkeersvei
ligheid werd ook gesproken
over het plan om alle wegen in
Zeeland een zelfde lay-out te
geven. Elk type weg krijgt de
zelfde belijning. Dat is volgens
beleidsambtenaar W. Blom-
maert de manier om met de
beperkte geldmiddelen die
voorhanden zijn een zo goed
mogelijk effect te bereiken op
het terrein van verkeersveilig
heid. Poppelaars liet daarop wel
weten dat er ook intensief ge
communiceerd zal worden met
de bevolking om nut en nood
zaak van deze aanpak uit te leg
gen. Dat is volgens hem nodig
omdat er vaak heel wat onbe
grip bestaat over sommige ver
keersmaatregelen. „Wij nemen
die niet om bestuurders te pes
ten maar om de veiligheid te
vergroten."
Vrolijke kinderen met hun moeder;
het lijkt zo gewoon. Toch zijn er
duizenden kinderen in de wereld voor
wie dat niet zo is. Ze zijn hun ouders
verloren of door hen in de steek
gelaten. Meestal komen deze
kinderen op straat terecht en
belanden ze in een neerwaartse
spiraal van criminaliteit, drugsgebruik
en prostitutie. Maar ook zij hebben
recht op een liefdevol thuis.
Over de hele wereld worden kinderen die er helemaal alleen voor
staan opgevangen in SOS-kinderdorpen, in hun eigen land. Ze wonen
daar in een veilig gezinshuis, samen met hun eigen SOS-moeder en
SOS-broertjes en -zusjes. Elk kind krijgt een liefdevolle opvoeding en
groeit op tot een kansrijke en sociale volwassene. SOS-Kinderdorpen
biedt daarmee het beste alternatief voor een natuurlijke gezinssitu
atie. Maar de omgeving profiteert mee, want de faciliteiten van een
kinderdorp, zoals een school en medische en sociale voorzieningen,
zijn toegankelijk voor alle mensen uit de omgeving.
SOS-Kinderdorpen heeft wereld
wijd meer dan 430 kinderdorpen
gebouwd in 132 landen. Toch zijn
er altijd nieuwe dorpen nodig.
SOS-Kinderdorpen Nederland zet
zich daarom nu extra in voor het
bouwen van twee nieuwe kinder
dorpen in Afrika.
In Tsjaad wordt hard gewerkt aan
de bouw van het eerste nieuwe
dorp dat in 2004 de deuren zal
openen. Het tweede dorp wordt,
mede dankzij de Nationale Post
code Loterij, gebouwd in Meru,
Kenia. Een nieuw SOS-kinderdorp
betekent een nieuw thuis voor 120
kinderen, die er nu nog alleen
voor staan. Daarnaast kunnen
zo'n zestigduizend mensen uit de
omgeving ook profiteren van de
voorzieningen van het dorp. SOS-
Kinderdorpen doet dit mooie werk
dankzij de financiële steun en
inzet van donateurs en vrijwilli
gers. Draag ook bij aan de toe
komst van een kind en vul de bon
op deze pagina in.
Want ieder kind verdient een thuis
Altijd opgevangen in hun eigen land door hun liefdevolle SOS-moeder.
De populaire Volendamse zanger Jan
Smit is al vier jaar ambassadeur voor SOS-
Kinderdorpen en steunt de organisatie
waar hij maar kan. Op zijn nieuwe CD
'Op eigen benen' staat zelfs het speciaal
geschreven nummer met de titel 'Want
ieder kind verdient een thuis'.
Jan Smit: "SOS-Kinderdorpen is een fan
tastische organisatie die kinderen over
de hele wereld helpt, in hun eigen land".
Ik ben vereerd met deze functie en ont
zettend blij dat ik iets voor mijn leeftijds
genootjes kan doen."
Jan bezocht al eerder kinderdorpen in
Thailand en Jordanië en vertrekt binnen
kort voor een documentaire over SOS-
Kinderdorpen naar Suriname.
Bij oorlogen en (natuurrampen
betalen de kinderen de hoogste prijs.
Vooral degenen die hun ouders hebben
verloren. SOS-Kinderdorpen geeft ze
een nieuwe moeder, een huis,
broertjes en zusjes en een opleiding.
Overat ter wereld.
Steunt u ons werk als donateur?
Stuur de bon in voor meer informatie,
bel (020) 408 01 90 of kijk op
www.soskinderdorpen.nl
SOS-Kinderdorpen
JA. stuur mij meer iufiinnalir
over hel werk van
SOS-Kin«lerclor|>eii en h«>«'
ik donateur kau worden
N.a.v. deze advertentie in:
Adres:
Postcode/plaats:
Telefoon:
Deze bon kunt u in een ongefrankeerde
envelop sturen aan:
SOS-Kinderdorpen, Antwoordnummer 46001,
1060 VB AMSTERDAM
w
:n
-