PZC Zware maar leerzame oefening ZMF vindt ontpoldering langs Wester schelde onvermijdelijk Provincie belooft extra aandacht voor zwakkeren in het verkeer 18 vol alternatief Fracties willen weten hoever bestemmingsplannen zijn bijgewerkt m Wmm m lezers schrijven woensdag 26 november 2003 Achterhaald 1111^ !fpw!ir Kunstschouw Sinterklaas III Seniorenraad Laatste kans op geld van PSD Afgeschreven boeken te koop Speelautomaten leeggehaald Zorgenkind Nederland bouwt twee nieuwe SOS-dorpen in Afrika SOS-Kinderdorpen Ambassadeur Jan Smit steunt SOS-Kinderdorpen met nieuwe CD SOS-Kinderdorpen ...want ieder kind verdient een thuis... JP GIRO 2280 Raad vraagt naar inhaalslag door Famke van Loon ZIERIKZEE - De gemeenteraad van Schouwen-Duiveland wil wetén hoe het gesteld is met het project, waarbij alle eilandelij- ke bestemmingsplannen bij de tijd worden gebracht. Aan het college willen de fracties de op dracht geven zowel financieel als inhoudelijk de stand van za ken op een rijtje te zetten. In maart volgend jaar moet dat overzicht op tafel liggen. Schouwen-Duiveland telt nu om en nabij de 140 bestem mingsplannen. Een aanzienlijk deel daarvan is sterk verouderd (de oudste plannen stammen van vóór 1965), terwijl een an der deel door tussentijdse aan passingen en bebouwing al lang niet meer klopt met de huidige situatie. In 2001 is daarom het project 'Schouwen-Duiveland actueel bestemd' gestart. In 2010 moe ten alle bestemmingsplannen - van bedrijventerreinen tot dor pen en recreatiegebieden - bij de tijd gebracht zijn. Voor deze operatie is toen 3 milj oen gulden uitgetrokken. Met als doel dat Schouwen-Duiveland aan het eind van derit (inplaatsvan 140 plannen) straks 40 grotere, ac tuele bestemmingsplannen overhoudt. Voor deze hele operatie is een draaiboek opgezet, waarin nauwgezet per jaar en maand is uitgestippeld welk bestem mingsplan bij de horens gevat wordt. Dat dat schema inmid dels achterhaald is door de per sonele problemen op de afdeling ruimtelijke ordening, is duide lijk. De eerste versie van het plan voor de bebouwde kom van Nieuwerkerk is afgelopen maand op tafel gekomen, ter wijl dat er aanvankelijk in het najaar van 2001 had moeten lig gen. Ook financieel gezien lijkt de gemeente de bakens te moe ten verzetten. In de laatste be- stuiu'srapportage aan de raad meldt het college dat er voor 2004 en 2005 nog voldoende geld is. „Daarna is de verwach ting dat het krediet niet toerei kend zal zijn.Hoe de stand van zaken nu daadwerkelijk is, en welke gevolgen dat heeft voor de verdere operatie, is voor de gemeenteraad niet duidelijk. De fracties willen daarom dat het college nu eens exact op een rij tje zet, hoe het met deze inhaals- slag gesteld is. Daarbij moet ge keken worden wat het toenma lige gemeentebestuur als doel heeft gesteld en hoe dat plan be taald moet worden. Daar tegen over moet de situatie per 1 janu ari 2004 worden afgezet. „In dien sprake is van afwijkingen tevens in beeld brengen hoe met behoud van de geplande eind datum de oorspronkelijke doel stelling alsnog gehaald kan worden", stellen de fracties in de raadsopdracht. Het college krijgt ruim twee maanden de tijd om dat overzicht op te stel len. In maart van volgend jaar willen de fracties duidelijkheid hebben over de stand van zaken. Volgens wethouder L. Geluk- Poortvliet (ruimtelijke orde ning) is er niet zoveel aan de hand, ondanks de mededelin gen in de bestuursrapportage. Op het gebied van ruimtelijke ordening ligt een berg werk, waar zo nu en dan nieuwe zaken bijkomen. De afdeling zal daar om eind dit jaar voor die hele berg werk een aangepaste aan pak opzetten. Geluk: „Bij die herijking kijken we: wat hebben we vandaag in huis? De werk- voorraad wordt niet anders, maar wel hoe we die willen weg werken." door Piet Kleemans BURGH-HAAMSTEDE - In hun auto beknelde slachtoffers, een tankauto waaruit tolueen lekt en een Connexxionbus vol in paniek geraakte schoolkin deren. Dat waren de ingrediën ten van de gisteravond gehou den gezamenlijke oefening van brandweer, politie, ambulance dienst en - voor het eerst - de ge meente Schouwen-Duiveland. Een tankauto met het uiterst ge vaarlijke tolueen rijdt over de Hogeweg in Burgh-Haamstede en wil rechtsaf slaan de Kraaij- §nsteijnweg op. Een erachter rijdende bus van Connexxion- vol kinderen op weg naar school - merkt de voor de kruising stil staande tankauto te laat op ep botst er achterop. Door de bot sing ontstaat een lek in de tank wagen waardoor tolueen ont snapt. Tot overmaat van ramp botst een personenauto achterop de bus en die klap komt zo hard aan dat de inzittenden beklemd ko men te zitten. Aldus het scena rio van de oefening. Geen simpel ongevalletje voor de hulpverleners, geeft brand weerinstructeur R. van de Werf horst toe. Zowel in de bus als in de erop gebotste auto bevinden zich slachtoffers en bovendien dreigt het uit de lekgestoten tankwagen ontsnapte tolueen het riool in te lopen en dat dient absoluut voorkomen te worden. Een goede verkenning door de hulpverleners van de situatie, stelt Van de Werfhorst is essen tieel. In dit geval dienen daarbij m r.y .'v* l Jj yss ic li fvV- '.ytvyyy-R 1- In gaspakken gehulde brandweerlieden verkennen de situatie. beschermende gaspakken te worden gebruikt. Van der Werf horst: „Het onderlinge samen spel is heel belangrijk. Bij een ongeluk als dit moeten omstan ders absoluut vanwege het tolu een absoluut op afstand gehou den worden door de politie. Brandweer en ambulanceper soneel moet ongestoord kunnen werken." Bij de gemeente is tij dens de oefening de stressbe stendigheid van een aantal me dewerkers getest. Ongeruste ouders hebben van het ongeluk met de bus gehoord en willen weten hoe ernstig de situatie is en of hun kinderen gewond zijn of niet. Dit levert een stroom van verontruste telefoontjes op. Van de Werfhorst blikt met te vredenheid terug op wat hij om schrijft als een zware maar leer zame oefening. De onderlinge communicatie tussen de hulpverleners is goed verlopen en hetzelfde geldt voor de contacten tussen de hulpver leners en de gemeente. Bij de eerste inzet na de alarmering foto Dirk-Jan Gjeltema zijn door de brandweer volgens Van de Werfhorst wat fouten ge maakt. „In het begin is de druk erg hoog en dat zie je terug in fouten. Zo is bijvoorbeeld een verkeerd type schuim gebruikt. Maar over het geheel genomen zijn we heel tevreden. Wij heb ben al onze oefendoelen be reikt." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Overga weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Ten aanzien van uw artikel 'Zorg om de toekomst van Kunstschouw' (PZC 22-11) wil ik het volgende opmerken. 1. Journalistiek vind ik genoemd artikel geen hoogstandje. Mijn samenhangend betoog in de aangehaalde brief is geredu ceerd tot enkele statements, terwijl woordvoerder Kiel zijn onnozele reactie breed geëxpo seerd krijgt. Het bevordert niet de oordeelsvorming en riekt naar partijdigheid. 2. Ik geef in overweging, dat ik ongeveer vier maanden heb moeten wachten op een reactie van het bestuur en dan nog via deze krant. Voor mij is dit weer een gaaf voorbeeld van eilandelij ke hufterigheid, die zich begint te ontplooien, wanneer er perso nen te dicht op de huid gaan zit ten. 3. De keuze van het bestuur om niet inhoudelijk te reageren is een zwaktebod en roept nog meer vraagtekens op. Ik heb er begrip voor dat men liever de subsidiërende hand van de overheid blijft likken. 4. Ik ben niet verbaasd dat Kiel cs uit mijn brief menen te kunnen vaststellen, dat kwaliteitsbe waking een kwestie zou zijn van invoeren van een categorische imperatief. Dit doet het ergste vermoeden aangaande de com petentie van het bestuur. Jan Eikenaar, Zuidstraat 16 Burgh-Haamstede Wij als Kunst en Eer hebben niet de intentie gehad om alles in de publiciteit te brengen. Het enige doel was de burgerij vooraf te informeren hoe het komt dat wij er niet bij zijn. Wij hebben het comité gevraagd bij een voorbe spreking te zijn om wat 'dinge tjes' te voorkomen, zoals dat wanneer we aankwamen de boxen niet gelijk op volle sterk te over ons heen werd gestrooid. Wij stonden daar erg kort bij en dat is niet prettig. Op ons ver zoek hebben wij, in koninklijke harmonie, nooit een antwoord gehad, dus het koninklijke har monie-overleg is er beslist niet geweest. Wij hebben alleen te l horen gekregen dat onze mede werking niet nodig was en dater andere mogelijkheden waren om het geheel vrolijker te laten verlopen. Daar is op zich totaal niets mis mee, maar men moet nu niet gaan beweren en zeker niet in de pers, dat er koninklijk overleg is geweest. Dat is er be slist niet geweest. Dit soort be richten is wat ons nu het meest stoort en wat ons betreft blijft het hierbij Cees Lems vice-voorzitter Koninklijk Harmonie Kunst en Eer Wevershoek 21, Zierïkzee Voorzitter Henk Klatter in de PZC van 21 november dat de Seniorenraad geen slag kracht heeft. Wie zoals ik een paar jaar bij deze raad betrok ken is geweest, kijkt daar niet van op. Want het probleem waar het om draait, is namelijk Klat ter zelf. Hij weigert bijvoor beeld om nieuwe mensen in te werken en te begeleiden in de moeilijke materie van wonen, zorg en welzijn. Met zijn pseu- do-wetenschappelijk gepraat, waar een groot deel van de Seni orenraad niets van snapt, pro beert hij zijn mensen onder de duim te houden. Goede ideeën en suggesties verdwijnen door dit machtsspelletje onder tafel en komen tijdens het overleg met B en W niet ter sprake, want daar is alleen Klatter aan het woord. Wil de Seniorenraad weer slagkracht krijgen dan is het de hoogste tijd dat deze zeer dominante man verdwijnt. Door de komst van een nieuwe voorzitter, die van de Senioren raad wel een hechte en daad krachtige club wil maken, kun nen er weer goede adviezen richting gemeentebestuur gaan waar de oudere inwoners van Schouwen-Duiveland baat bij hebben. Onder voorzitterschap van Klatter is dit al jarenlang niet het geval. Ger van den Bosch Mauritsweg 32, Renm dopr Rinus Antoni'ssfe /'r' GOES - In het Westerscheldege- bied is ontpoldering onvermij delijk. Noodzakelijk om om de natuur in de riviermonding te herstellen. En zeker als een nieuwe, derde, verdieping van de vaargeul in de Westerschelde door Vlaanderen wordt doorge drukt. De ledenvergadering van de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF) nam gisteren tijdens een bijeenkomst in Goes een helder standpunt in. De rivier moet méér ruimte krijgen. Dat kan al leen als er land terug wordt ge geven aan het water. Ook als er onverhoopt niet verder verdiept MIDDELBURG - Begin vol gend jaar probeert de provincie het nog één keer. In binnen- en buitenlandse bladen verschij nen dan advertenties met de op roep meerwaardekaarten van de opgeheven autoveerdiensten over de Westerschelde in te leve ren en het tegoed te laten uitbe talenDit j aar heef t de provincie al drie keer dergelijke aanspo ringen gedaan. Inmiddels zijn 21.700 formulieren voor verzil vering van het tegoed verwerkt en is ruim 790.000 euro uitbe taald. Dat is maar iets meer dan een derde van het totale bedrag van 2,1 miljoen euro dat na de laatste vaardag van de PSD op 14 maart dit jaar nog op de meerwaardekaarten stond. GOES - De bibliotheek in Goes verkoopt vrijdag en zaterdag afgeschreven boeken.De biblio theek is vrijdag van 11.00 tot 20.00 uur open en zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur. In een horecagelegenheid aan de Hogezoom in Renesse werden tussen maandag en gistermor gen enkele speelautomaten ge leegd. Er werd een geldbedrag van enkele honderden euro's buitgemaakt. wordt, is de grotere ruimte toch gewenst. „Gewoon de dijken doorsteken en ontpolderen. Dat hoeft de veiligheid niet aan te tasten. Het wordt juist alleen maar veili ger" werd opgemerkt. Wel vond de vergadering dat het 'verko pen' van ontpoldering niet op het bord van de natuurbescher ming mag worden gelegd. Dat is taak van de overheid en de Ant werpse havenbaronnen. Het herstel van de natuur moet niet buiten het Scheldebekken plaatsvinden, stelde de leden vergadering eensgezind. Sug gesties om de sanering van Ha ringvliet en de randmeren Krammer-Volkerak en Zoom meer als compensatie voor de schade aan de Westerschelde- natuur uit te voeren, wees de vergadering van hand. „Het gaat in de eerste plaats om het belang van de Westerschelde zélf. Dat is niet uitwisselbaar. Het moet natuurlijk niet in de vorm van een bloempotje op het veerplein Kruiningen. En aan leg van nieuw schor in Engeland is een sigaar uit eigen doos", verwoordde A. Beenhakker het gevoelen van de ledenvergade ring. Hij pleitte ervoor in elk ge val het Verdronken Land van Saeftinge aan te pakken. „Dat is van schorgebied een zandplaat geworden." ZMF-medewerker V. Klap gaf aan dat de ZMF bewust meedoet in (besloten) overleg over de Ontwikkelingsschets 2010 voor het Scheldebekken. „Dat bete kent dat we niet a priori tegen verdere verdieping zijn. Het uit sluiten van verdere verdieping is eigenlijk niet aan de orde", liet hij zich ontvallen. Zijn col lega G. van Zonneveld nuan ceerde dat. Verdieping is voor de ZMF 'nee, tenzij.' Klap was op timistisch over de mogelijkheid nieuwe verdiepingsschade te beperken door een andere bag ger- en stortstrategie. De ledenvergadering verstrekte bestuur en medewerkers een duidelijk signaal. Meepraten okee, maar niet tot elke prijs. „Krijgen we waar voor ons geld als je de weg van vooroverleg ii}- gaat?", vroeg oud-voorzitter C. Karelse zich af. „Je verkoopt je voordat de waar op tafel ligt." Voorzitter J. van der Doef verze kerde dat zulks niet het geval is. „We moeten met wantrouwen en zelfbewustzijn aan zo'n pro ces meedoen. Het wil niet zeg gen: meeglijden en meebuigen. Maar we moeten geen blokkade opwerpen waardoor we als ge sprekspartner niet meer mee doen." Klap zei dat de houding van: zonder meer tegen verdie ping, in het verleden geen groot succes was. door Emile Calon MIDDELBURG - De provincie gaat proberen de veiligheid van fietsers en voetgangers te ver hogen. Deze zogenoemde zwak ke verkeersdeelnemers moeten volgens gedeputeerde T. Poppe- laars (CDA, verkeer) extra be schermd worden omdat ze te vaak het slachtoffer zijn van een verkeersongeval. Van de doden die dit jaar in het verkeer vielen behoorde het me rendeel tot die groep, zo bleek gisteren uit de cijfers van het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid Zeeland. Tot en met afgelopen maandag zijn er in Zeeland 25 verkeers doden gevallen. Dat zijn er twee meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Als gekeken wordt naar het voortschrijdend jaar gemiddelde dan zijn er in één jaar tijd, van eind november 2002 tot en met eind november 2003, welgeteld 31 doden in het verkeer gevallen. 56 Procent van de doden was voetganger, fietser of zat op een brommer. En één van de vier doden fietste. In vergelijking tot vorig jaar is het aantal slachtoffers onder motorrijders zeer sterk gedaald, van zes naar één. Wat verder op valt is het grote aantal doden dat valt bij een eenzijdig onge val. Maar liefst 44 procent te genover 30 procent vorig jaar. Veel dodelijke slachtoffers zit ten ook in twee leeftijdscatego rieën, die van 18 tot en met 22 jaar en 65 jaar en ouder. Beide groepen nemen een aan deel van 28 procent in, zo maak te Poppelaars bekend. J. Midavaine van de Fietsers bond stelde tijd.ens de bijeen komst dat Noord-Zeeland voor wat betreft zwakke verkeers deelnemers een echt zorgenkind is. Nu West-Zeeuws-Vlaande ren dankzij het verkeersveilig- heidsproject Duurzaam Veilig heel wal veiliger geworden is valt vooral Schouwen-Duive land volgens hem op als een ge bied met veel risico's voor (brom )fietsers en wandelaars. Poppelaars probeerde hem enigszins gerust te stellen en vertelde dat waterschap en pro vincie binnen niet al te lange tijd starten met de aanleg van enke le vrijliggende fietspaden al daar. „Vooral fietsers zijn heel kwetsbaar." Van de kant van de ANWB werd wel opgemerkt dat fietsers deels zelf schuldig zijn aan het feit dat ze zo vaak betrokken zijn bij on gevallen. Regiobestuurder J. Magnée voerde aan dat fietsers zich in de regel maar zelden aan alle ver keersregels houden. Als ze de re gels op het gebied van verlich ting nakomen kan dat al veel leed voorkomen, stelde hij. Tijdens de bijeenkomst van het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid werd ook gesproken over het plan om alle wegen in Zeeland een zelfde lay-out te geven. Elk type weg krijgt de zelfde belijning. Dat is volgens beleidsambtenaar W. Blom- maert de manier om met de beperkte geldmiddelen die voorhanden zijn een zo goed mogelijk effect te bereiken op het terrein van verkeersveilig heid. Poppelaars liet daarop wel weten dat er ook intensief ge communiceerd zal worden met de bevolking om nut en nood zaak van deze aanpak uit te leg gen. Dat is volgens hem nodig omdat er vaak heel wat onbe grip bestaat over sommige ver keersmaatregelen. „Wij nemen die niet om bestuurders te pes ten maar om de veiligheid te vergroten." Vrolijke kinderen met hun moeder; het lijkt zo gewoon. Toch zijn er duizenden kinderen in de wereld voor wie dat niet zo is. Ze zijn hun ouders verloren of door hen in de steek gelaten. Meestal komen deze kinderen op straat terecht en belanden ze in een neerwaartse spiraal van criminaliteit, drugsgebruik en prostitutie. Maar ook zij hebben recht op een liefdevol thuis. Over de hele wereld worden kinderen die er helemaal alleen voor staan opgevangen in SOS-kinderdorpen, in hun eigen land. Ze wonen daar in een veilig gezinshuis, samen met hun eigen SOS-moeder en SOS-broertjes en -zusjes. Elk kind krijgt een liefdevolle opvoeding en groeit op tot een kansrijke en sociale volwassene. SOS-Kinderdorpen biedt daarmee het beste alternatief voor een natuurlijke gezinssitu atie. Maar de omgeving profiteert mee, want de faciliteiten van een kinderdorp, zoals een school en medische en sociale voorzieningen, zijn toegankelijk voor alle mensen uit de omgeving. SOS-Kinderdorpen heeft wereld wijd meer dan 430 kinderdorpen gebouwd in 132 landen. Toch zijn er altijd nieuwe dorpen nodig. SOS-Kinderdorpen Nederland zet zich daarom nu extra in voor het bouwen van twee nieuwe kinder dorpen in Afrika. In Tsjaad wordt hard gewerkt aan de bouw van het eerste nieuwe dorp dat in 2004 de deuren zal openen. Het tweede dorp wordt, mede dankzij de Nationale Post code Loterij, gebouwd in Meru, Kenia. Een nieuw SOS-kinderdorp betekent een nieuw thuis voor 120 kinderen, die er nu nog alleen voor staan. Daarnaast kunnen zo'n zestigduizend mensen uit de omgeving ook profiteren van de voorzieningen van het dorp. SOS- Kinderdorpen doet dit mooie werk dankzij de financiële steun en inzet van donateurs en vrijwilli gers. Draag ook bij aan de toe komst van een kind en vul de bon op deze pagina in. Want ieder kind verdient een thuis Altijd opgevangen in hun eigen land door hun liefdevolle SOS-moeder. De populaire Volendamse zanger Jan Smit is al vier jaar ambassadeur voor SOS- Kinderdorpen en steunt de organisatie waar hij maar kan. Op zijn nieuwe CD 'Op eigen benen' staat zelfs het speciaal geschreven nummer met de titel 'Want ieder kind verdient een thuis'. Jan Smit: "SOS-Kinderdorpen is een fan tastische organisatie die kinderen over de hele wereld helpt, in hun eigen land". Ik ben vereerd met deze functie en ont zettend blij dat ik iets voor mijn leeftijds genootjes kan doen." Jan bezocht al eerder kinderdorpen in Thailand en Jordanië en vertrekt binnen kort voor een documentaire over SOS- Kinderdorpen naar Suriname. Bij oorlogen en (natuurrampen betalen de kinderen de hoogste prijs. Vooral degenen die hun ouders hebben verloren. SOS-Kinderdorpen geeft ze een nieuwe moeder, een huis, broertjes en zusjes en een opleiding. Overat ter wereld. Steunt u ons werk als donateur? Stuur de bon in voor meer informatie, bel (020) 408 01 90 of kijk op www.soskinderdorpen.nl SOS-Kinderdorpen JA. stuur mij meer iufiinnalir over hel werk van SOS-Kin«lerclor|>eii en h«>«' ik donateur kau worden N.a.v. deze advertentie in: Adres: Postcode/plaats: Telefoon: Deze bon kunt u in een ongefrankeerde envelop sturen aan: SOS-Kinderdorpen, Antwoordnummer 46001, 1060 VB AMSTERDAM w :n -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 42