Nemo heeft lekker vaart Krezip recht naar kippenvel K Wyclef Jean hitgevoelig Nije Kast klinkt goed Welkome invasie uit VS Gapen bij Britney Spears Amexicaans dansen Kylie wint woensdag 26 november 2003 Clownsvis Scène uit Finding Nemo De beste beslissing die de firma Disney het afge lopen decennium nam, was het binnenhalen van het be drijfje Pixar. Deze verzame ling computerpioniers en creatievelingen boekte op merkelijke kassuccessen met de geheel digitaal vervaar digde animatiefilms 'Toy Story' en 'Monsters Inc.'. En passant ontketenden ze daarmee een nog steeds voortgaande revolutie in de animatiewereld, die zich laat vergelijken met de in troductie van de lange te kenfilm door Walt Disney. In klassiekers als 'Sneeuwwit je' (1937), 'Dombo' (1941) en 'Bambi' (1942) verkenden Disney en zijn getalenteerde te kenaars destijds in ongekend hoog tempo de mogelijkheden van de animatiefilm. Films met getekende karaktertjes bleken niet alleen grappig te kunnen zijn zoals de cartoons van Mic key Mouse dat waren, maar ook spannend, romantisch en zelfs diep tragisch - denk alleen maar aan de dood van Bambi's moe der. De openingsscène van Fin- ding Nemo, waarin de moeder van de hoofdpersoon het leven laat bij een wanhopige poging haar kroost te beschermen te gen een roofvis, doet in zijn hartverscheurende wreedheid sterk denken aan 'Bambi'. Al leen zijn de hoofdpersonen nu geen hertjes die door handge schilderde tafereeltjes dartelen, maar visjes die rondzwemmen in een overtuigende driedimen sionale waterwereld. De rijke detaillering van de le vensvormen op de zeebodem is indrukwekkend. Nog imposan ter zijn de doordachte ruimtelij - ke effecten, zoals de breking van het zonlicht door het water en de spiegeling van de wanden in het aquarium, waarin de jeug dige clownsvis Nemo belandt nadat hij gevangen is door een menselijke duiker. De voor klei ne visjes (en ook voor hele kleine toeschouwertjes) tamelijk angstaanjagende grootsheid van de oceaan komt fraai tot ui ting doordat allerlei bedreigin gen eerst alleen als schimmige silhouetten zichtbaar zijn, om pas op het laatste moment in volle omvang op te duiken. Hoe wel de mensen van Pixar graag mogen wijzen op het belang van een goed verhaal, is dat niet het opmerkelijkste aan Finding Ne mo. Nemo wordt ontvoerd en probeert te ontsnappen uit het aquarium, terwijl zijn neuroti sche vader Marlin verschillende angsten moet overwinnen wan neer hij zijn zoon gaat zoeken in verschillende uithoeken van de oceaan. De op zichzelf niet opzienba rende zoektocht is evenwel zeer amusant uitgewerkt, dankzij een stoet kleurrijke (neven-) personages. Alleraardigst zijn bijvoorbeeld de drie zeeroofdie ren die onder aanvoering van een haai proberen af te kicken van het eten van vissen, in een naar de Anonieme Alcoholisten gemodelleerd zelfhulpgroepje. De show wordt gestolen door de blauwe vis Dory, die Marlin ver gezelt op zijn avontuurlijke zoektocht. De rake grappen die voortvloeien uit Doiy's extreme vergeetachtigheid zijn een toonbeeld van goed geschreven komedie. De hilarisch warrige teksten van Dory - in de Engels talige versie onnavolgbaar ver tolkt door rascomédiènne Ellen DeGeneres - zouden ook prima passen in een traditionele te kenfilm, maar komen des te be ter tot hun recht door de vaart waarmee het technische en ar tistieke hoogstandje Finding Nemo naar zijn vrolijke ontkno ping dendert. Fritz de Jong Finding Nemo: Regie: Andrew Stanton en Lee Unkrich. Met de stemmen van: Albert Brooks, Ellen DeGeneres, Willem Da- foe, Geoffrey Rush. Nederland se versie met de stemmen van Jasper Sohier, Jeroen van Ko- ningsbrugge, Annick Boer, Huub Stapel. De film draait in de grotere bioscopen. Krezip tijdens het concert That'll Be Unplugged in Tilburg. foto Ralph van de Lisdonk/GPD Een warm kampvuurtje, dansende vlammen, een kille zomeravond. Het zou de ultieme setting zijn voor een akoestisch optreden van Krezip. Wegdromen bij de melodieuze songs, bij de in nemende gitaarpartijen en bij de stem van Jacqueline Govaert. Een stem die galmt, die soms knarst en een enke le keer raakt aan jazz. Zoveel privé-genoegen is voor de fans van het Til- burgse zestal vanzelfsprekend niet weggelegd. Komende we ken toert de band met een (semi )akoestische set langs diverse zalen en schouwburgen in Ne derland en België. Volgende week donderdag staat de band in het Arsenaal in Vlissingen. Afgelopen zaterdag trapte de band af in Tilburg, voor een uit verkocht 013. Een thuiswedstrijd die voor het zestal de nodige zenuwen met zich meebracht. Misplaatste ze nuwen, want met zoveel bijval - het enthousiasme van het pu bliek nam gedurende het ander half uur durende optreden nooit af - moet 013 voor de band ge voeld hebben als het spreek woordelijke warme bad. En niet onterecht. Werd het ver schijnen van de dvd That'll Be Unplugged door een enkeling bestempeld als overbodige her halingsoefening, live laat Kre zip een ander gezicht zien. Naast een sterke uitvoering van Christina Aguilera's Beautiful (gezongen door Govaert is die tekst zó waar) waagde de band zich ook aan Four Seasons In One Day van Crowded House. Bescheiden aangekondigd door Govaert, die terecht opmerkte dat je sommige nummers beter niet kunt coveren. Maar net als de broertjes Finn, sloegen de zusjes Govaert er zich moeite loos, door heen. Nog opvallender dan deze co vers waren de nieuwe nummers die Krezip liet horen. In drie songs liet de band horen dat de koek nog niet op is. Het nieuwe werk sloot in 013 moeiteloos aan bij het eerdere repertoire, maar ontwikkeling was hoor baar. Minder spelen met voor spelbare dynamiek, in een rech te lijn naar kippenvel; Krezip kreeg het voor elkaar. Nou heeft Krezip 'unplugged' sowieso een hoog kippenvelge halte. Sommige nummers kwa men in een akoestische uitvoe ring beter uit de verf. En ook de rust, de intieme sfeer die de band creëerde was aangenaam. Niet alleen het publiek, ook drummer Thijs Romeijn, bassist Joost van Haaren, gitarist Tho mas Holthuis, toetsenist Anne- lies Kuijsters en gitarist Anne Govaert werkten het optreden zittend af. Een beetje onwennig misschien, want een enkele keer ('All Unsaid, In Her Sun') had den de zes zichtbaar moeite zich in te houden. Maar de ontlading die zo bij Krezip past, bleef uit. Vooral Govaert maakte dit ge mis goed met een behoorlijke portie humor en kwetsbaarheid. Beide bereikten een hoogtepunt in het jazzy That'll Be Me, waar in de bandleden om beurten de vocalen voor rekening namen. Daaruit sprak ook een gezonde portie relativeringsvermogen, die de plaats van jeugdige onbe zonnenheid heeft ingenomen. Als een charmante overlevings strategie. Paul Geerts Concert Krezip: That'll Be Un plugged - donderdag 4 decem ber om 20.15 uur in het Arsenaal Vlissingen. Twee dagen eerder speelt de band in Gent. ylie doet erg haar best om Madonna's rol over te ne men. Nu Kylie op nummer één is bin nengekomen met haar single 'Slow' is Madonna niet meer de langst heersende popkoningin van Groot-Brittannië. In febru ari 1988 was 'I should be so lucky' Kylies eerste Britse top- notering. Nu, vijftien jaar en ne gen maanden later, is er dus haar meest recente nummer één-hit. Eerder dit jaar verscheen de wat overbodige verzame laar Greatest Hits van The Fu- gees. Sinds het uiteenvallen van dit succesvolle trio heeft de op Haïti geboren rapper en song schrijver Wyclef Jean het bij zonder druk. Als een van de hip ste producers van het moment werkte hij onlangs bijvoorbeeld nog met mannen als R. Kelly en Willie Nelson. Toch is The Prea cher's Son - opvolger van 'Mas querade' uit 2002 - veel meer dan een gemakkelijk tussen doortje. Alleen al de gastenlijst is indrukwekkend, zoals ge bruikelijk bij de veelzijdige Jean: Carlos Santana, Buju Banton, The Edge (U2), Wayne Wonder en leading lady Missy Elliott (Party To Damascus) zijn er slechts een paar. Het levert een onderhoudende cd vol hit potentie op, die ondanks de gro te diversiteit (van reggae en R&B tot pop en hiphop) met speels gemak door de pas 31-ja- rige Jean bij elkaar wordt ge houden. Peter van der Heide Wyclef Jean: The Preacher's Son - Clef/J Records/BMG, 65.20 De doorstart van De Kast wordt een moeilijk verhaal. Niet omdat de band met het ver trek van zanger Syb van der Ploeg en drummer Nico Outhuij se nou zoveel aan kwali teit heeft ingeboet, integendeel zelfs, maar vooral omdat de groep het belangrijkste boeg beeld is kwijtgeraakt. Muzikaal gezien heeft de Friese band er nog nooit zo goed voorgestaan als vandaag de dag. De Gro ningse topdrummer Fokke de Jong werd overgenomen van Normaal en zanger Jan Tekstra is niet alleen een begenadigd liedjesschrijver (onder meer voor Marco Borsato), hij zingt ook een stuk beter dan zijn voorganger. Maar ja, kwaliteit is niet het enige dat telt in Ne derland Muziekland. Het is dus vooral de vraag of de (bijna) veertigers van De Nije Kast in staat zullen zijn het 'oude' pu bliek te behouden en tegelijker tijd een nieuw publiek aan te spreken. Dat zou geen probleem moeten zijn met instant-hits als 'Alles Is Anders' en 'Pure Lust'. Maar leg dat maar eens uit aan onze vaderlandse diskjockeys. Martin Groenewold De Nije Kast: De Nije Kast - Coast to Coast, 51.03 min. Transatlanticism is de vierde plaat van Death Cab For Cutie, een band die in de Ver enigde Staten al honderddui zend platen verkocht met avon tuurlijke en melodieuze pop. In Europa is het viertal nauwelijks bekend, maar deze plaat doet zijn naam eer aan. Death Cab For Cutie reikt over de oceaan en veroorzaakt enige opschud ding onder de popliefhebbers in ons kleine landje. Terecht: dit is een plaat die nationale trotsen als Daryll-Ann en Johan met ge bogen hoofden terugstuurt naar de oefenruimte. Zo sfeervol, spannend, puur en intens klon ken zij nooit. Death Cab For Cu tie combineert de sprankelende melodieën van de Britse pop met de spanning van de Amerikaan se indierock. Transatlanticism brengt ons het beste van twee werelden. Onweerstaanbare paapaa-koortjes (Sound Of Death Cab for Cutie Transatlantics^*» Settling), zinderende explosivi teit (We Looked Like Giants), bitterzoete melodieën (Tiny Vessels) en adembenemende spanningsopbouw (Transatlan ticism). Een zeer welkome inva sie van overzee. Maaike Borst Death Cab For Cutie: Transat lanticism - Munich In de clip bij de single 'Me Against The Music' speelt Madonna het nagejaagde ide aal, dat in lucht oplost als je het eindelijk kunt aanraken. En in de bio bij haar vierde album In The Zone prijst juffrouw Spears haar idool tot vervelens toe de hemel in. Het is duidelijk: Britney wil de nieuwe Madonna worden. Maar, zo geeft ze zelf toe, dat is misschien een beetje prematuur. Inderdaad. Spears mag het sta dium van kirrende bimbo dan voorbij zijn, de songschrijver- kwaliteiten, de visie en het raffi nement van haar voorbeeld heeft ze (nog) lang niet. Zo blij ven Britneys flirts met hiphop, bubbling, dance en oosterse muziek voornamelijk overeind dankzij de inspanningen van zangers, producers en mede componisten als R. Kelly, Cathy Dennis, Moby en Red Zone. En werken haar pogingen om de ge rijpte zangeres uit te hangen op de gaapspieren. Gelukkig laat ze in het cd-boekje weer uitge breid haar navelpiercing be wonderen. Rob Broere Britney Spears: In The Zone - BMG, 53.57 min. Accordeonist Flaco Jimenez is niet alleen een van de be kendste, maar al jaren ook een van de beminnelijkste ambassa deurs van de conj untoHet is de ze op Europese polka en wals gebaseerde dansmuziek uit de grensstreek van Texas en het noorden van Mexico (Tex-Mex) waarmee de familie Jimenez naam maakte. Behalve bijdra gen aan platen van bevriende muzikanten als Ry Cooder, Doug Sahm en Ibrahim Ferrer levert Jimenez ook regelmatig een cd onder eigen naam af. De elf uitvoeringen op het met bo lero, ranchera en cumbia gevul de, mooi traditioneel gehouden Squeeze Box King (El Rey Del Acordeón), werden voor het eerst allemaal door de 64-jarige zelf geproduceerd. Alleen de opener is wat flauwtjes, de over bekende polka 'En El Cielo No Hay Cerveza'. „In de hemel is geen bier", klinkt het zowaar in de Nederlandse taal. En daar mee onderstreept Jimenez nog maar eens dat hij een speciale band heeft met dit kikkerland je. Peter van der Heide Flaco Jimenez: Squeeze Box King - Compadre/Sonic Rende zvous, 34.19 min.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 29