PZC h i y l Wie stout was, kreeg de roe 26 Suikersint Reclameverbod woensdag 26 november 2003 "f Brengt sinterklaas louter vreugde? Neen. Deskundigen doen ons adviezen aan de hand om de stress van de commercie en het dichten te verlichten. Het juk van sint Door INGRID STIJKEL Met sinterklaasfeest moet vooral gezel lig zijn, maar in sommige gezin nen veroorzaakt het wekenlange stress. Gezins pedagoog Peter Cuyvers pleit voor een minder lange periode van sinterklaasreclame en tele visieprogramma's. Dat zou in een aantal huishoudens heel wat rust met zich meebrengen. Echt wetenschappelijk onder zoek naar sinterklaas en stress binnen gezinnen is nog nooit gedaan. Maar iedereen zal de ze situatieschets ongetwij feld herkennen. Wan- s neer begin oktober de •f eerste reclamefolders voor het sinterklaas feest in de brieven bus vallen, begint s het. Kinderen stre pen aan wat ze het liefst willen, ma ken verlanglijstjes met daarop de duurste ca deaus. Ondertussen wachten ze gespannen - en soms angstig - af of sinterklaas aan hun ver wachtingen voldoet. „Kinderen kunnen in deze pe riode soms minder makkelijk slapen, in sommige gevallen vertonen ze lastig of drukker gedrag", geeft psycholoog Ta- mar de Vos-Van der Hoeven het effect van sinterklaas op de kleintjes aan. „Sommigen kun nen ook slecht omgaan met de verstoorde regelmaat op school door de voorbereidingen voor het sinterklaasfeest. Hierdoor kunnen er ook op school soms wat problemen ontstaan in het gedrag of bij het maken van het schoolwerk." Maar het zijn niet alleen de „Ik ben een groot voorstander van een reclameverbod in een vroegtijdig stadium", meent gezinspedagoog Peter Cuyvers. „Speelgoedfabrikanten zouden een convenant moeten afsluiten waarin wordt vastgelegd dat ze slechts enkele weken voor 5 december de reclamefolders verstu ren. ,Qok op televisie mogen de sinterklaasprogramma's pas vlak voor 5 december worden uitgezonden. Jonge kin deren zitten daardoor veel minder lang in spanning." 2X1- XX, kinderen die in deze tijd van het jaar gebukt gaan onder sin- terklaas-stress. Ouders willen van het sinterklaasfeest dol graag een onvergetelijk 'heer lijk avondje' maken. Ze willen hoe dan ook aan de wensen van hun kinderen tegemoetko men en voorkomen dat ze on derdoen voor een ander. Aan de andere kant is het ook zaak de portemonnee in de gaten te houden. Vooral de gezinnen met op groeiende kinderen zijn in de sinterklaasperiode extra kwets baar, zegt gezinspedagoog Pe ter Cuyvers uit Amsterdam. „Kinderen van nul tot drie jaar zorgen nog niet voor proble men. Maar kinderen van een jaar of acht gaan vergelijken wat andere kinderen op school hebben gekregen. Als een vriendje dan een piratenschip van sinterklaas heeft gehad en jouw kind een blokkendoos, dan kan dat tot protest leiden. Ik denk dat daardoor veel ou ders zich overkopen", zegt Cuyvers die ooit voorzitter van de Nationale Gezinsraad was en tegenwoordig directeur is van Family Facts, een adviesbu reau in gezinszaken. Volgens de gezinspedagoog gaat het vooral mis in gezin nen waar het normaal ook al niet goed gaat. Hij doelt dan op de huishoudens waar sprake is van onderhuidse spanningen. „Je krijgt dan situaties waarin ouders het sinterklaasfeest gaan gebruiken om gezag af te dwingen. Of ouders die hun kind eigenlijk verwaarlozen en dat met sinterklaas willen compenseren met veel ca deaus." Psycholoog Tamar de Vos-Van der Hoeven vindt dat ouders Zodra de reclamefolders in de brievenbus zitten, beginnen de kinderen al met de verlanglijstjes. sinterklaas nooit als een ex cuus moeten gebruiken: „Drei gen dat zwarte Piet stoute kin deren meeneemt, kan voor grote angst bij het kind zor gen." Opgejaagd De psychische druk die de enorme berg reclame veroor zaakt, is groot. Wekenlang val len sinterklaasfolders in de brievenbus, verschijnen adver tenties in de krant en wordt op radio en tv aandacht aan het traditionele feest geschonken. „Die reclamecampagnes heb- ben tot gevolg dat ouders niet willen dat hun kind onderdoet voor een ander. Ze worden opgejaagd door de advertentiedruk en heb ben een sterk gevoel het kind vooral gelukkig te willen maken", zegt Cuyvers. Dat groter maken van het feest dan ouders eigenlijk zouden willen, kan eveneens een be hoorlijk effect op kinderen hebben. Sterker, zegt Tamar de Vos-Van der Hoeven, de mate van stress bij het kind is sterk afhankelijk van hoe het kind, maar ook vooral de ouders te gen het sinterklaasfeest aan kijken. De invloed van de re- i clamestortvloed is ispfe vermoedelijk nog vele malen groter bij kinde ren dan bij hun ouders. Doordat ze nauwelijks tijdsbe sef hebben, weten ze niet hoe lang ze nog moeten wachten voordat ze de sinterklaas-ca deautjes krijgen, zegt De Vos- Van der Hoeven. Cuyvers wil niet 'betutte- lend' over komen. Want die sinterklaas stress is toch voor de meeste ouders en kinderen vooral een gezonde kwestie. Je kunt het vergelijken met de verjaardag van een kind, meent de gezins pedagoog. „We moeten ons niet gaan aanpraten dat sinter klaas een te zwaar feest wordt. Straks groeien de kinderen nog op als kasplantjes. In de meeste gezinnen leidt het sinterklaas feest echt niet tot excessen." De Vos-Van der Hoeven sluit zich daarbij aan. De angst die kinderen bijvoorbeeld voelen bij binnenkomst in de stad van die vreem de man uit Spanje, kan ook hele maal geen kwaad. „Voor kinde ren kan het best goed zijn op een veilige manier een beetje te experimenteren met angst. Het kind leert zo ook zijn angst te overwinnen." Sint is een product van zijn tijd. De Goedheiligman wordt steeds opnieuw gekneed door de maatschappij die hem jaarlijks binnenhaalt. Omdat de maatschappij verandert, moet de sint volgen. Als de maatschappij een vin ger is, is de sint de vingerafdruk. Op die manier kan je met sint een re constructie maken van de Nederland se maatschappij. Lange tijd was sint bijvoorbeeld een hulpmiddel om de kinderziel aan een katholiek, christe lijk geweten te helpen. Sint en zijn pieten wisten alles. De 'misdaden' van elk 'ukkie' stonden in het grote boek van sint. Zijn pietermannen hielden achter schoorstenen en bo men alles in de gaten. Het Goddelij ke, Alwetende Oog in zwart-witver- pakking. Volgens Friedrich Nietzsche begint de mens zonder geweten aan zijn aards bestaan en moet dat geweten er daar om al vroeg worden ingeslagen. Met een hardhandige opvoeding. Sint ge bruikt wat minder geweld om het jeugdige geweten te stimuleren. Als een kind beseft dat het altijd in de ga ten wordt gehouden - óók als het al leen is -, dan let het beter op zijn ei gen daden. Het kind begint zijn ge drag te zien in goed-kwaad, gewenst- ongewenst. Ziedaar de geboorte van het geweten, zegt Nietzsche. Op de sint als Goedgewetenman is weinig kritiek geweest. Wel op de 'terreurmiddelen' die hij voor de pro ductie van dat kindergeweten inzette, zoals het dreigen met de roe en het meenemen van ongehoorzame kinde ren naar Spanje. Om daar eventueel zeep van hen te maken. Eind vorige eeuw kreeg de sint te ma ken met emancipatoire krachten. Machten in de samenleving vonden bijvoorbeeld dat de oude sint een overdreven aandacht aan de dag leg de voor jonge kinderen. De Tabber- man werd een anti-pedofiel mikpunt. Tegelijkertijd ontstonden vragen over de klassieke rolverdehng. Sint was blank, zijn Pieten zwart. Dat leek ver dacht veel op discriminatie en rassen haat. Kinderen kregen met de paple pel het mensbeeld 'de-blanke-is-de- baas-en-de-zwarte-is-de-dienaar' inge goten. Racisme? On-ver-teer-baar! Het sintracisme hjkt goeddeels over wonnen, want de Amsterdamse Sin terklaascentrale meldt dat bij hen één op de zes zwarte Pieten van Suri naamse afkomst is. Ze vinden het best geinig om te doen. Maar - teken des tijds! - momenteel worden Sint Piet volgens diezelfde Sinterklaascen trale vooral lastig gevallen door Tur ken en Marokkanen. Omdat ze in sint een christelijk symbool zien. Is nu al in te schatten hoe Sint en Piet in 2010 worden beoordeeld en beje gend? Jazeker! De Nederlander maakt zich steeds drukker om zijn gezond heid. Steeds meer Nederlanders wor den - vaak al op jonge leeftijd - suiker patiënt. Diabetes is een uitdijende volksziekte en wordt een 'hot item'. De komende jaren ontstaat het beeld van de sint als Spaanse Suikeroom die met pepernoten, chocoladeletters en marsepein de niertjes en alvlees- kliertjes van kleine kinderen op springen zet. Nu al verspreiden de Pieten rond sint's verjaardag bijna tien miljoen kilo verslavende zoet stoffen. Dat zijn wagonladingen vol vetvormers en diabetesdrugs. De komende jaren verandert Klaas in een Suikersint, een diabetesdealer die met zijn mierzoete snoepinjecties kleine kinderen chronisch ziek heeft gemaakt. Ouders, formuleer nu alvast uw aanklacht. Door MARTIJN HOVER Sinterklaas arriveert elk jaar halverwege de maand novem ber op zijn stoomboot uit Span je in Nederland. Hij wordt ver gezeld door zwarte Pieten die lekkers strooien in een of ande re hoek en hem bijstaan in het verdelen van kadootjes onder de brave kinderen van ons land. Dat is algemeen bekend. Maar zoals bij zoveel dingen die algemeen bekend zijn, zit het met het echte verhaal van Sint Nicolaas een beetje anders. Dat hij met een stoomboot vol Pieten in Nederland aankomt, moet wel kloppen, want dat kunnen we elk jaar op de tele visie zien. Maar of hij echt uit Spanje komt? Oorspronkelijk in elk geval niet. Over het leven van Sint Nicolaas is welis waar niet veel bekend, maar vast staat wel dat hij in de vierde eeuw bisschop was van het stadje Myra in wat toen nog Klein-Azië heette, en tegenwoordig Turkije Zijn ouders heetten mis schien Euphenios en Anna en lieten hem een grote erfenis na, waar hij, als een echte sin terklaas, zeer vrijgevig mee om sprong. Later werd hij een vrome bis schop, wat hij 50 jaar zou blij ven. Al snel na zijn dood werd hij als heilige vereerd, maar in welk jaar hij precies is gestor ven, is niet bekend. Misschien was het 340, maar ook de jaren 341, 342, 343, 345 en 351 wor den genoemd. Gek genoeg zijn de verschillende bronnen het mSSmtZ* - - - - Xgj> Sint Nicolaas met zijn zwarte Pieten op het Eindhovens Kanaal. wel eens over de da tum van zijn overlij den. 6 december, de dag waarop tot op de dag van van daag zijn feest wordt gevierd. Over zijn leven doen vele legen den de ronde. Zo zou hij eens drie scholieren tot leven heb ben gewekt, die om hun geld door een boosaardige herber gier waren vermoord en inge pekeld in een ton. Ook zou hij drie maagden van de prostitu tie hebben gered door op drie opeenvolgende nachten zakjes met goud voor hun onmisbare bruidsschat door hun venster naar binnen te werpen. Aan de ze verhalen heeft hij waar schijnlijk zijn reputatie van gulle kindervriend te danken. Sint Nicolaas werd in heel West-Europa een geliefde heili ge nadat Italiaanse zeelui in 1087 zijn gebeente, een krach tig relikwie, uit Klein-Azië had den geroofd en meegenomen naar de Zuid-Italiaanse stad Ba- ri, waar het nog altijd begraven ligt. De veronderstelling dat de sint uit Spanje komt, is waar schijnlijk terug te voeren op het feit dat zeelui om in Bari te komen om Spanje heen moes ten varen. In de Middeleeuwen werd het Sint-Nicolaasfeest aanvankelijk vooral op kloosterscholen ge- Foto Vincent Wilke vierd. De sint verscheen in een zogenaamd 'mirakelspel' aan de kinderen. Hij beloonde ijve rige leerlingen met geschenken en sprak luie scholieren be straffend toe. Vanuit de kloos terscholen verspreidde het feest zich verder, waarbij het ook wel voorkwam dat als bis schop verklede kinderen zelf de straat op gingen en om geld en lekkernijen bedelden. Ook schonken verliefde jongelui el kaar harten van suikerwerk en taaipoppen die 'vrijers' en 'vrijsters' moesten voorstellen. Het gebruik sloeg vooral in de Lage Landen aan, zozeer zelfs dat na de Reformatie pogingen van de protes tantse ker ken om het sin terklaasfeest te verbieden jam merlijk faalden. Wel slaagden de autoriteiten erin de vierin? van het feest naar de huiselijk kring terug te dringen, waarbij de nadruk kwam te liggen op de opvoedkundige aspecten: wie zoet was kreeg lekkers, wie stout was de roe. In 1845 verscheen het boekje 'Sinterklaas en zijn knecht'van de Amsterdamse schoolmeester Jan Schenkman. Die gaf in dal boekje, dat verhaaltjes, prenten en liedjes bevatte, vorm aan het sinterklaasfeest zoals wij dat nu nog kennen. Hij bedacht ook de naam zwarte Piet. Voor heen waren in Nederland lei regionale benamingen voor het knechtje van de sint in c loop geweest: Nicodemus, As- siepan, Hans Moef of Jan d« Knecht. De positie van Sint Nicolaas lijkt in Nederland voorlopig on aantastbaar. Een offensiefs de uit Amerika overgewaa kerstman werd in de jan11 tachtig en negentig met succes gesmoord. Dat is maar ook, want 'Santa Claus' is maar gewoon een door Coca Cola ver zonnen, mislukte Sinter klaas. Zelfs zijn naam heeft hij van onze goedhei ligman gestolen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 26