lol van de ouders Handboekbinderij heeft altijd werk bkr voorkomt overkreditering 7 linderen krijgen steeds vaker te kampen met grote schulden luizenprijs a oktober ink omhoog het bedrijf profijt vrijdag 21 november 2003 Buschauffeurs krijgen 2,5 procent Omzet in horeca gedaald Hans Verkerk Keukens failliet Wegener voortaan koninklijk Greenspan tegen protectionisme OBI vangt bot "zaak tegen fed Elsevier Welvarend Negatief Zwarte lijst Financiële instelling Jeugd vult ene gat met het andere sorMayke Calis j/ilko Voordouw JISTERDAM - Jongeren wil- jconsumeren. Sparen vinden vervelend. Lenen is de norm, IK uit allerlei onderzoek, ijsrdoor raken steeds meer ugeren koopverslaaf d, zegt de Ksterdamse psychologe Ca- j« Karsten. Vooral meisjes lisen 14 en 18 jaar zijn vatbaar, «komt niet alleen door de re- „Soapseries zijn ook een gevaar. Het drankje dat inheiden daarin drinken, de jiding die de acteurs dragen, ilwillen ze imiteren." Jongeren," zo zegt Karsten, ,®ven ernaar om origineel te amaar in de praktijk lijken jallemaal op elkaar.Ze denkt hier een belangrijke rol is weg- voor de ouders. „Die •oeten duidelij k maken wat het jmschuld te maken. Straf ge- Biisgeen goede methode, hoe- glhet natuurlijk geen kwaad kan om de pinpas even in te ne men. Ook de scholen kunnen via projecten leren dat alleen maar kopen niet zaligmakend is." Het Jongeren Informatie Punt (JIP) uit Rotterdam geeft sinds september cursussen hoe om te gaan met schulden. Het JIP krijgt veel vragen van jongeren die net op kamers wonen en niet weten hoe ze bijvoorbeeld ver zekeringen, studiebeurs en energierekeningen moeten re gelen. Het kortetermijndenken van veel jongeren valt op, vindt medewerkster Miranda van der Heul. „Ze komen pas met vra gen als ze al uit hun huis zijn ge zet. Voor die tijd hebben ze wel twintig brieven gekregen, maar die maken ze niet open of ze denken dat het vanzelf wel goed komt." Het wordt ze ook wel makkelijk gemaakt, vindt Van der Heul. Bij banken kunnen jongeren wanneer ze eenmaal achttien zijn heel simpel een re kening openen. „Soms hebben ze wel drie bankrekeningen, loorMayke Calis iWilkoVoordouw ÖISTERDAM - Kinderen kun- upas zelfstandig een lening of Letalingsregeling aangaan als il8 jaar zijn. Vóór de achttien- iverjaardag moeten de ouders lijd de aanvraag voor een le- iigof een aankoop op krediet tienen. Daardoor kan schuld n ma worden verhaald. ïkopers vragen niet altijd om (handtekening van de ouders, nemen verkopers van mo- iltjes met abonnement het italtijd even nauw. a enkele keer wordt een 3mmer via een afbetalings- «eling verkocht aan een iderjarige zonder dat de ou- 5hun fiat geven. De ouders jndan in principe nog steeds sntwoordelijk, maar de iter zal bij na altijd oordelen de overeenkomst onrecht- ig was. De verkoper heeft waarbij ze het ene gat met het andere vullen." Ook zwichten jongeren voor alle mooie aan biedingen op afbetaling, merkt Van der Heul. „Het lijkt aan trekkelijk om zo scooters te ko pen. Maar ze vergeten dat de scooter hun eigendom nog niet is. Als er iets mee gebeurt, moe ten ze dat ook betalen." Jongeren lenen bij leeftijdgeno ten, maar vooral bij hun ouders. „Ik hoef dat meestal niet terug te betalen", zegt een dertienjari ge, die met haar vriendinnen voor een tassenwinkel staat. Ze hebben allemaal een mobieltje, dat door hun ouders wordt be taald. „Als ik iets wil, dan krijg ik het gewoon", zegt de 15-jari- ge Elaiza. Jennifer van zestien had een schuld van zeshonderd euro voor haar mobieltje. „Die rekening hebben mijn ouders betaald. Nu bel ik met een pre- paidkaart." Uit een onderzoek van het Na tionaal Instituut voor Budget voorlichting (Nibud) blijkt dat de meeste jongeren in Neder land een 'gat in de hand' heb ben. Van jongeren van 21 tot 25 procent komt zestig procent geld tekort. Zelfs kinderen van 10 tot 12 hebben schulden. Ook de incassobureaus merken dat het aantal jonge schuldenaars fors toeneemt, constateert het Nibud. De organisatie zegt dat banken, grote bedrijven en kre dietverstrekkers zich verant- woordelijker moeten gedragen. Volgend schooljaar presenteert het Nibud een schuldenproject aan middelbare scholen. Mocht een jongere in ernstige financië le problemen raken (vorig jaar waren dat er naar schatting 10.000) dan komt hij terecht bij een lid van de Nederlandse Ver eniging voor Volkskrediet (NVVK). Directeur Harry Wet- zels zegt dat jongeren vaak har der worden aangepakt dan ou dere schuldenaars. „We willen dat ze schuldenvrij raken. Er wordt heel weinig kwijtge scholden. Dus als de auto of de scooter niet per se nodig is, moet die als eerste de deur uit." Frans Blanchard, directeur van de Vereniging Communicatie Adviesbureau's pleit de reclame vrij. „Mensen zijn uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor hun gedrag. Ook al wordt de reclame aan banden gelegd, zoals bij voorbeeld bij drank, dan zoeken fabrikanten de jongeren op. De ze marketingmethode is vaak veel effectiever", stelt Blan chard. „Wij dwingen niemand iets te kopen. Jongeren moeten van ouders en op school maar le ren hoe ze met hun geld om moe ten gaan." GPD dan geen poot meer om op te staan; de jonge klant moet zijn brommer of telefoon wel inleve ren. De ouders hoeven niet altijd de volledige schuld van het kind te betalen, ook niet als ze onderte kend hebben. Als het kind een inkomen heeft, bijvoorbeeld via een krantenwijk of een baantje in een winkel, moet het kind de schuld zelf deels terugbetalen. Bovendien is de ouder niet meer verantwoordelijk voor de schuld als die ontstaat na de achttiende verjaardag, als tot die verjaardag altijd keurig is betaald. In een enkel geval kan een kind van onder de achttien financiële verplichtingen aangaan zónder handtekening van de ouders, bijvoorbeeld als hij een eigen zaak begint. Die kinderen krij gen bij het kantongerecht een zogenaamde handlichting. De minimumleeftijd hiervoor is zestien. GPD Tijdens het kopen van een cd even mobiel bellen. Veel jongeren geven te veel geld uit. foto Harmen de Jong/GPD HOUTEN - Vakbonden en werkgevers in het streekvervoer hebben een onderhandelingsakkoord bereikt over een nieuwe CAO. Volgens dit akkoord worden met terugwerkende kracht de lo nen van de circa 12.000 werknemers, voornamelijk buschauf feurs, per 1 maart met 2,5 procent verhoogd. Dat hebben de CNV Bedrij venbond en FNV Bondgenoten gis teren bekendgemaakt. De CAO kent een looptijd van twee jaar en geldt vanaf 1 januari 2003. ANP ZOETERMEER - De horeca heeft in het derde kwartaal de omzet met 3,4 procent zien afnemen vergeleken met het het zelfde kwartaal vorig jaar. Dat komt vooral doordat minder mensen hotels, restaurants en cafés bezoeken. De cijfers zijn teleurstellend omdat de zomermaanden in de cijfers zijn verwerkt. Het warme weer heeft geen positieve in vloed gehad op de omzetten. Bedrijven in de hotel- en dran kensector zagen hun omzetten met 5,2 en 4,1 procent het meest dalen. Restaurants hebben 3,1 procent minder omge zet. Voor heel 2003 verwacht het bedrijfschap uit te komen op een omzetverlies van 2 procent. GPD ALPHEN AAN DE RIJN - Hans Verkerk Keukens heeft giste ren faillissement aangevraagd. Het bedrijf dat de keukens van Verkerk installeert, Home Retail Facilities, dreigt ook over de kop te gaan. Klanten van Hans Verkerk dreigen de du pe te worden van de financiële problemen van het bedrijf. De twee bedrijven proberen met investeerders een doorstart te maken. Een deel van de ongeveer 130 werknemers zou hier door hun baan kunnen behouden. Ook moeten consumenten die een aanbetaling hebben gedaan zo toch nog hun keuken krijgen. Maar de vakbond heeft hier een hard hoofd in. ANP APELDOORN - De uitgeverij Wegener mag zich koninklijk noemen. Dat is bekendgemaakt bij de viering van het hon derdjarig bestaan van het bedrijf. In november 1903 begon Johan Wegener in Apeldoorn met een nieuws- en advertentieblad. De latere Apeldoornse Cou rant was geboren. Tegenwoordig is Wegener een beursgeno teerde onderneming die dagelijks 1,2 miljoen dagbladen - waaronder de PZC - produceert. Wekelijks maakt Wegener ruim 7 miljoen nieuwsbladen en huis-aan-huiskranten. ANP WASHINGTON - Het opkomende protectionisme in de Ver enigde Staten en andere landen is een bedreiging voor de we reldhandel. Dat heeft Alan Greenspan, de president van de Amerikaanse centrale banken, gisteren gezegd. In een verhulde waarschu wing aan de Amerikaanse regering zei Greenspan dat 'het te genhouden en het omkeren van protectionisme dringend noodzakelijk is.' De VS zijn op het ogenblik met enkele landen in handelscon flicten verwikkeld, die zijn ontstaan doordat de Amerikaanse regering de eigen industrie wil beschermen tegen concurentie van buitenaf. Zo ligt er een geschil met de EU over extra in voerrechten op staal en is er ruzie met China omdat de VS de invoer van Chinees textiel willen beperken. ANP/AFP/RTR KLDOORN - Een doorsnee aingis in oktober flink duur- i geworden. De gemiddelde «psom lag vorige maand op i.OOO euro, 3 procent meer «in dezelfde maand een jaar it Week uit gisteren vrijgege- acijfers van het Kadaster, ml appartementen stegen akin prijs. Dit type woning •ginoktober gemiddeld voor MOO euro van de hand tegen ÜOOO euro een jaar geleden, it is een toename 3,9 procent, gezinswoningen brachten aüddeld 226.000 euro op, 2,7 tent meer dan een jaar gele- a sde stijging ten opzichte van tierde kwartaal is opvallend. ®demaanden juli, augustus 'september constateerde het liaster een prijsstijging van 'procent bij een gemiddelde ójsvan205.000 euro. Oktober 5? 1,2 procent boven dat peil aantal verkochte huizen Wot 17.343. Dat is in verge ving met september een toe- van 3,2 procent. Ten op- We van oktober 2002 was de Wmet 7,1 procent nog veel ster. ■verwachting in de huizen- kleeft dat aan het eind van "relatief slappe jaar 2003 de !®pen zullen oplopen. Veel kgbezitters met verhuis den willen hun huis voor 1 Hiari verkocht hebben om de baarde nog fiscaal gunstig te mogen financieren. iI]a' 1 januari mag dat niet »r-ANP ^lERDAM - Reed Elsevier "'ets fout bij de af schij ving goodwill. De onderne- 'er van het hof in Am- -- wees gisteren een 'tegen de uitgever af. Stichting Onderzoek Be- informatie (SOBI) van r Lakeman had de zaak gezwengeld. Hij stelde dat Elsevier onterecht overna- ™nies sinds 2001 in veertig ging afschrijven, terwijl »e tijd twintig jaar ge- door Inge Heuff tik iefde Reed Elsevier zo de ANP was. Volgens Lakeman MIDDELBURG - Aan de Rot terdamse Kaai in Middelburg wordt een eeuwenoud ambacht nog dagelijks uitgeoefend. Met een minimum aan machines binden de acht medewerkers van Handboekbinderij Van de Woestijne BV jaargangen van tijdschriften in net als boeken in kleine oplagen. „Er is veel ver anderd in de branche en toch is het principe hetzelfde geble ven", zegt directeur John Joos- sens. Het met de hand inbinden van tijdschriftjaargangen en boe ken is erg arbeidsintensief. De reden dat dit nog steeds gebeurt, is dat voor tijdschriften - met hun wisselende formaten en in kleine oplagen - het niet renda bel is daar machines op af te stemmen. Bovendien moeten de nietjes handmatig verwijderd worden en willen veel opdracht gevers dat de advertenties niet mee ingebonden worden. Die snijden de boekbinders met de hand uit de tijdschriften. Dat bespaart de opdrachtgever aan zienlijke ruimte op de plank. Ook boekuitgaven in kleine op lagen (tot circa vijfhonderd stuks) worden, om dezelfde re den, met de hand ingebonden. Het oude ambacht leeft dus nog steeds, ook aan de Rotterdamse Kaai in Middelburg. Daar is Handboekbinderij Van de Woestijne gevestigd. Dit bijna 140 jaar oude bedrijf vindt in december twee panden verder op nieuw onderdak bij Drukke rij Meulenberg. „Mijn vader heeft zeventien jaar geleden de handboekbinderij overgeno men", vertelt John Joossens. „De boekbinderij werkt zelf standig naast onze drukkerijac tiviteiten. Maar omdat we vol doende ruimte over hebben, trekt in december de boekbin derij bij de drukkerij in." De klantenkring van de hand boekbinderij is divers, maar over het algemeen niet welva rend. Vooral ziekenhuizen, uni versiteitsfaculteiten en instel lingsbibliotheken uit het hele land weten de Middelburgse handboekbinderij te vinden. De afgelopen jaren waren deze in stellingen echter wat terughou dend in het laten inbinden van hun tijdschriftjaargangen. Joossens: „Er ligt voor ons veel werk op de planken, maar er is lang niet altijd geld om het te la ten uitvoeren. Wij proberen ons in elk geval goed te profileren, Antonio Wood is bezig met boekbinden bij Meulenberg/Van de Woestijne. zodat de opdrachtgevers aan ons denken. Netwerken en een uitstekend contact met be staande klanten zijn belangrijk. Behalve via onze site bestaat werving ook door mond-tot- mond reclame. En uiteindelijk worden de tijdschriften inge bonden. Als het nu niet is, dan gebeurt het later. Wij maken ons dan ook geen zorgen." Er zijn volgens Joossens nog maar weinig bedrijven in Ne derland die dit handwerk op de ze schaal uitvoeren. „Wij zijn in zuidwest-Nederland de groot ste, meestal gaat het om hele kleine ondernemingen of druk kerijen die het binden van boe ken met de hand erbij doen. Tot enkele jaren terug had een groot aantal universiteiten, zieken huizen en andere instellingen met veel tijdschriftabonnemen ten eigen boekbinders in dienst. Die afdelingen zijn echter gro tendeels opgedoekt, zowel door bezuinigingen als door de komst van de digitale tijdschriften." De digitalisering is voor de handboekbinderij niet echt een bedreiging. Er verschijnen wel meer titels op cd-rom maar het gros van de tijdschriften blijft op papier uitgegeven worden. Alle ingebonden tijdschriften en boeken worden bij Van de Woestijne in de band gezet waarop de titel en jaargang naam: Handboekbinderij Van de Woestijne BV plaats: Middelburg opgericht: 1865 aantal werknemers: acht omzet: 340.000 euro worden gestempeld. Ook dat is handwerk. „We hebben wel wat machines", vertelt Joossens. „Maar alleen de snijmachine is echt modern en computerge stuurd. Die kan alles tot op de tiende millimeter strak snijden en is veilig in gebruik. De rest wordt alleen gebruikt als hulp middel bij het handwerk." Regelmatig krijgt de boekbin derij oude boeken ter reparatie aangeboden. Zo ligt op een van de tafels een grote, oude fami liebijbel waarvan de lederen kaft beschadigd is door brand. „Wij verrichten wel restauratie werk, maar dat is zo arbeidsin tensief dat de kosten erg hoog liggen. Bovendien kan veel res tauratiewerk de productiviteit naar beneden halen. Want de stroom tijdschriftjaargangen is constant. Dan kun je niet opeens enkele medewerkers op restau- ratieklussen zetten. Daarom zijn we kritisch met het werk dat we aannemen en binnen welke termijn het af moet zijn." Behalve het inbinden van boe ken en tijdschriften heeft de handboekbinderij een extra specialiteit: het op maat maken van zuurvrije opbergcassettes foto Ruben Oreel voor bijzondere uitgaven. Mu sea als het Rijksmuseum en Ste delijk Museum in Amsterdam en het Haags Gemeentemuseum zijn opdrachtgever voor zulke dozen en cassettes. „Waardevolle prenten en boe ken moeten zuurstofarm en zuurvrij opgeborgen kunnen worden om verval tegen te gaan. Wij maken cassettes op maat die aan museale eisen voldoen. Dat is een enorm precies en arbeids intensief karwei dat maar wei nig bedrijven in Nederland nog doen." De medewerkers voor dit speci ale werk, maar ook voor de handboekbinderij, worden in tern opgeleid. In Nederland is er geen opleiding voor, wel in Bel gië, maar Joossens zegt dat alle benodigde kennis in huis is. „Ei genlijk kan iedereen die zorg vuldig en geconcentreerd kan werken en van mooi handwerk houdt, dit werk doen. Wij heb ben dan ook geen probleem om mensen te vinden, er komen zelfs open sollicitaties binnen. Maar het is wel zo dat de gemid delde leeftijd rond de veertig ligt. Jongeren willen misschien liever met machines werken." door Brenda van Dam Misschien bent u zich er niet eens van bewust, maar de kans is groot dat u vermeld staat in het Centraal Krediet Infor matiesysteem (CKI) van BKR in Tiel. Bureau Krediet Registratie registreert het leen- en aflosge- drag van meer dan acht miljoen consumenten in ons land. Dit om 'overkreditering' te voorko men, wat natuurlijk een prima doelstelling is. Toch is de organisatie in de ogen van veel consumenten de kwaaie hond: „Van BKR moch ten we geen lening afsluiten", wordt er vaak gedacht. Waar komen de vooroordelen van daan? Bureau Kredietregistratie is zo'n veertig jaar geleden opge richt om te voorkomen dat con sumenten méér geld lenen dan ze kunnen aflossen. Als een con sument een lening wil afsluiten, is een instelling verplicht om eerst bij BKR te toetsen. Lopen er nog andere leningen? Heeft de klant misschien producten waaraan een mogelijk krediet gekoppeld is, zoals een credit card of een klantenkaart? Gege vens die een kredietverstrekker nodig heeft bij de beslissing of een krediet verantwoord is. Te genwoordig staan trouwens ook gsm-abonnementen bij BKR ge registreerd. „Ook die gegevens zijn belang rijk. Als mensen schulden heb ben, is dat vaak ook bij telecom- bedrijven. Door gsm-abonne menten aan CKI toe te voegen, ontstaat een beter beeld van ie mands financiële verplichtin gen", legt woordvoerder Karin Schreuder van BKR uit. BKR wil consumenten bescher men, maar kampt met een boel vooroordelen. Het grootste vooroordeel is wel: BKR beslist of je een lening krijgt. „BKR krijgt hierbij een veel te grote rol toebedeeld", legt Schreuder uit. „Als een financiële instel ling op grond van onder meer een BKR-toetsing besluit dat het niet verstandig is om een krediet te verstrekken, dan is dat de beslissing van de instel ling. Bij de afwijzing wordt de naam BKR vaak genoemd en die blijft bij de mensen hangen. Als onze naam valt, dan is het vaak bij een negatieve ervaring: je krijgt immers die gewenste lening niet. Wordt de lening wél toege kend, dan heeft ook toetsing plaatsgevonden, maar dan wordt BKR niet genoemd." Een financiële dienstverlener houdt inderdaad niet alleen rekening met BKR-gegevens, maar kijkt ook naar inkomen, gezinssa menstelling, woonlasten en der gelijke. Een ander hardnekkig misver stand is dat er een zogenaamde 'zwarte lijst' bij BKR zou be staan. „Diverse media maken daar zelfs melding van", vertelt Schreuder. „Maar er bestaat helemaal geen zwarte lijst. Wij registreren alle consumenten die gebruik maken van krediet. Dus niet alleen mensen met een betalingsachterstand." 95 pro cent van die consumenten ko men hun betalingsverplichtin gen overigens zonder proble men na. „BKR weet alles over mijis het derde grote vooroordeel. „Ook dat is niet juist", weerlegt Karin Schreuder. „Wij registreren al leen de meest noodzakelijke persoonsgegevens zoals naam, adres, geboortedatum en verder de objectieve kredietgegevens." Dan gaat het om de krediet vorm, het geleende bedrag, het moment dat de lening moet zijn afgelost. Ook het moment dat er daadwerkelijk is afgelost wordt genoteerd. Deze gegevens blij ven daarna nog vijf jaar in het systeem staan. Instellingen zijn verder ver plicht om betalingsachterstan den te melden. Dit gebeurt ech ter pas na een paar maanden en nadat de consument gewaar schuwd is. „Verder weten we een heleboel ook niet", vertelt Schreuder. „We hebben geen ge gevens over studieschulden of achterstanden in huur, energie of de belasting." Al met al staan toch heel wat ge gevens in het Centraal Krediet Informatiesysteem. Op basis van de Wet bescherming per soonsgegevens zijn deze alleen beschikbaar voor de financiële instelling die mogelijk de lening gaat verstrekken én voor de consument zelf. Wie zijn BKR-gegevens wil op vragen, kan hiervoor terecht bij elke bank in Nederland. Neem 4,50 euro en legitimatie mee. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 7