PZC
MotoRai springt ook
even op de scooter
1
Op een spannende raceplee naar het werk
Gaat de spierbundel aan de ketting?
mm
IÈÊm'i
27
vrijdag 21 november 2003
btorfamilie
De Sportster krijgt power
BMW valt van zijn geloof
Slot met ingebouwd kabaal
De motorscooter speelt een glansrol in het
Europese woonwerkverkeer. Vier van de tien
aankopen zijn scootermodellen. Alleen ons
land blijft achter, terwijl zo'n ding toch veel
file- en parlceerellende kan oplossen.
Een vermogende Kawasaki
M nu toe ontsnapte de motorfiets goeddeels
Europese milieu- en veiligheidsdictaten.
'ïar de komende jaren worden de teugels
^gehaald, en dat zie je aan de nieuwe ge-
gratie motoren.
Indian terug of toch niet?
Motor van de toekomst
^Motorfiets-
p verkopen
Totaal 2002
0 Yamaha
j)Honda
|J BMW
Q Suzuki
g Kawasaki
Q Harley Davidson
j Laverda
"minst verkocht
16.845
4.092
3.566
2.131
1.896
1.258
1.172
1
Bron: RDC/RAI
Park Verkopen
1999
iOOO
2001
2002
392.000
413.989
437.798
460.822
494.450
14.602
17.845
19.626
17.562
16.845
Bron: CBS (parkgegevens)
RDC/RAI (verkopen)
Q) Motorverkopen
naar cilinderinhoud (in
t/m 250 cc I
1 4,9
6,0
1 4.0
1994
1998 2002
251-650 cc
Door Rien van der Steen
De organisatie van de MotoRai
2003 denkt dat vooral het on
begrensde gevoel van vrijheid
de motorrijder aanspreekt.
Vandaar dat de beurs behalve
aan nieuwe modellen veel aan
dacht besteedt aan motorva
kanties en mode voor bikers.
Motorfietsen en scooters, kle
ding, accessoires en onderde
len zijn van donderdag 27 tot
en met zondag 30 november te
zien in drie hallen van de Am
sterdamse Rai. Bezoekers met
MotoRai Amsterdam; donderdag
27 en vrijdag 28 november
11.00-22.00 uur, zaterdag 29 en
zondag 30 november 10.00-
B.00 uur. Entree 12 euro, tot 17
jaar half geld, tot 4 jaar gratis.
een geldig motorrijbewijs mo
gen een rondje rond de ten
toonstellingshallen rijden op
ter beschikking gestelde moto
ren.
Behalve de motor is het deze
keer vooral de rondborstige
scooter waar de aandacht naar
toe geleid wordt. De ontwikke
ling van de scooter sinds de ja
ren twintig van de vorige eeuw
wordt in beeld gebracht met
Vespa's, Zündapps, Lambretta's
en Heinkels. Ook is er een over
zicht van oude en nieuwe be
roepsmotorfietsen. Zoals poli
tiemotoren, vooral van BMW,
en legermachines als Triumphs
en Guzzi's.
Op het scooterplein staan de
motor- en bromscooters in het
middelpunt, natuurlijk om de
scooter opnieuw als bruikbaar
en parkeervriendelijk alterna
tief voor woon-werkverkeer on
der de aandacht te brengen.
Want op de plek waar normaal
gesproken een auto neerge-
plant wordt, kunnen wel zes
scooters staan. En dat is toch
iets om over na te denken.
www.motorai.nl
36,2
30,7
30,5
1994
1998 2002
651-950 cc
35,1 28,3 19,0
1994
951 cc
1998
2002
35,2
21,5
1994
1998 2002
Bron: RDC/RAI
Harley Davidson viert zijn honderdste verjaardag on
der andere met een nieuwe generatie Sportster. De
motor moet zijn voorganger, een beetje 'de Harley voor
de vrouw', doen vergeten. Hij krijgt niet alleen veel
meer power maar ook een in trillingsdempers gezet mo
torblok. De nieuwe Sportster kon wel eens een verkoop
hit worden, want met een vanafprijs van 12.920 euro is
ook de grote 1.2-literversie onder de exclusieve merken
relatief betaalbaar.
ij
De Harley Sportster wordt volwassen.
BMW staat niet op de MotoRai. Dat is jammer, zeker
omdat er een compleet nieuwe motorfiets in de K-se-
rie op stapel staat. Misschien dat op de Motorshow Bo
logna in december een tipje van de sluier wordt opge
licht. Uit betrouwbare bron vernemen we dat BMW van
zijn geloof valt en een dwars geplaatste vierpitter heeft
ontwikkeld. Daarmee moet BMW de supersportmachi
nes van vooral de Japanse merken direct beconcurreren.
Het vergt weinig fantasie om je voor te stellen dat BMW
nu wel eens in de MotoGP kon opduiken, de Formule 1
van de motorsport.
Frits Winkens, 54
Marcel Winkens .27
Dorine Winkens, 54
Tonneke Winkens, 23
'f'its: „Op de motor vergeet ik
|enalles. Ik hou van opschie-
,maar met verstand. Opstij-
i is niet moeilijk, zeg ik al
H landen wel
feel: „Ontspanning, dat telt
®or mij het meest op de mo
to".
'"mine: „Ik geniet van de vrij-
en de mooie plekjes waar
je anders nooit komt".
'Tonneke: „Gewoon keigezel-
i'Smetz'n allen er op uit".
•genlijk zijn het automensen,
Frits is Seat-dealer, maar in
/vrije tijd klimt de hele familie
.tas graag op de motor. Frits
f pakt dan zijn BMW R1150RT
Dorine (54) haar Honda Sha-
w uit 1986. Ze hadden nooit
teen leven met motoren ge
tto totdat Dorine haar man
«tweedehandsje cadeau deed
or vaderdag. Nu rijden ze
IOOO kilometer per jaar en heb-
eiookzoon Marcel en dochter
pee hun rijbewijs. Een eigen
hebben de kinderen nog
ft, maar soms lenen ze er een
«een bevriende rijschoolhou-
fen trekt het complete gezin
uit. Elk jaar doen ze een
prsusje VRO, voortgezette
opleiding.
Door Rob van Ginneken
De scooter is op niet al te lange
afstanden bij uitstek geschikt
als vervoermiddel naar werk of
school. Die toepassing is allang
ontdekt: bromscooters maken
tachtig procent uit van de
bromfietsverkopen. Bij de veel
zwaardere motorscooter ligt
dat anders. Dit jaar zijn er in
ons land tot nu toe 670 ver
kocht, en dat is eigenlijk niets.
In de rest van Europa is de mo
torscooter populairder dan
toermachines en sportmoto-
ren, en zelfs populairder dan
custom-modellen. Dit jaar wor
den er 490.000 geleverd.
Parcours
Het waarom werd duidelijk in
een onlangs uitgevoerde prak
tijkvergelijking tussen scooter,
auto en openbaar vervoer. De
motorscooter legde een par
cours dwars door Amsterdam
(RAI-Dam-Olympisch Stadion)
moeiteloos binnen 28 minuten
af. De rijder zat al omgekleed
aan de tweede kop koffie toen
de auto aankwam. De tram
deed er ondanks een goede ver
binding meer dan een uur over.
Imago
Waarom komt de scooter dan
toch zelden in beeld? Is het
omdat hij in motorkringen pes
terig als raceplee wordt om
schreven?
Volgens Eugène Daams, woord
voerder van de importeurs,
speelt er meer. „Natuurlijk is er
een imagoprobleem. Scooters
zijn duur, dus mogen ze best
spannender worden. Dat ge
beurt ook: vooral de Italiaanse
modellen ogen sportief en er
komen uit Japan steeds meer
gespierde scooters. Zelfs een
met een 650 cc tweecilinder
motorblok, anti-blokkeerrem-
men en een soort tiptronic au
tomaat die ook handmatig be-
dienbaar is."
„Als het beeld verandert, komt
de doorbraak vanzelf", denkt
Daams. „Het grote publiek
denkt nog steeds aan het
pruttelende tweetaktje van
vroeger. Actieve motorrijders
weten beter, maar dié willen
net niet op een scooter gezien
worden. Een motorfiets is voor
al hobby en emotie, een scoo
ter vooral zakelijk en functio-
De motorscooter kan meehelpen fi
le- en parkeerproblemen te vermin
deren.
neel. Aan de andere kant: de
bromscooterrijders van nu kij
ken al heel anders tegen het
motorscooter-concept aan. De
importeurs zouden sowieso
met heel andere doelgroepen
moeten praten. Zakelijke rij
ders bijvoorbeeld."
Daams legt uit: „In het hele
mobiliteitsverhaal kan dit een
deel van de oplossing zijn.
Geen gedoe met files, op tijd
op je bestemming en goede ba
gagemogelijkheden. Parkeer
problemen zijn er niet. Boven
dien kent een motorscooter
van de zaak geen fiscale bijtel
ling. Van die nieuwe belasting
vrije kilometervergoeding van
achttien cent kun je geen privé
auto rijden, maar wel een dik
ke scooter. En vergeet niet dat
1,3 miljoen mensen een motor
rijbewijs hebben, die kunnen
zo opstappen."
Beter weer
Bij Verkeerscentrum Neder
land, onder andere bekend van
de file-informatie, ziet men elk
serieus alternatief zitten. Mark
van der Vusse: „Wanneer er in
de spits zelfs maar een klein
aantal auto's bij komt, worden
de files opeens veel langer. Dat
werkt ook omgekeerd, zoals
we tijdens iedere schoolvakan
tie merken."
Als de scooter, de fiets en de
trein elk een paar procent
meer voor hun rekening ne
men, zouden de files en par
keerproblemen merkbaar ver
minderen.
Saillant: zelfs in buurland Bel
gië zijn dit jaar al vier keer zo
veel scooters verkocht als in
Nederland, en in Duitsland
zelfs ruim 33.000. Zou het daar
soms beter weer zijn?
Je zou het nieuwe
product van Xe-
na kunnen om
schrijven als een
extra fanatiek slot
voor motor, scoo
ter en brommer.
Het zogenaamde
Xenalock is er als
schijfremslot en
als sluiting voor
een solide antidief- Xenalock combineert slot en alarm,
stal-ketting. Op
zich is het slot al goed voor een zogeheten Klasse 4 Plus
beveiligingsniveau, zoals veel verzekeraars eisen. Maar
het Xenalock gooit er nog een schepje bovenop door bij
onraad een oorverdovend kabaal te maken. Het alarm
produceert 120 dB. Een combinatie van zo'n slot met
een meter ketting kost 169 euro.
Ooit was een Harley-Davidson een hele dikke motor
fiets, maar de Amerikaanse V-twin is in de Custom
klasse niet meer toonaangevend. Als het over de inhoud
van het motorblok gaat is de nieuwe Kawasaki VN2000
bijvoorbeeld een duidelijk geval van baas boven baas. Zo
als de naam al aangeeft, spreek je over een motor met
twee cilinders die een inhoud hebben van een volle liter
per stuk. Samen goed voor 2.053 cc. Uit die enorme cilin
derinhoud haalt Kawasaki een relatief bescheiden ver
mogen. Over vermogen gesproken: de VN2000 is de kost
baarste Kawasaki ooit. Het prijskaartje vermeldt 20.498
euro.
Kawasaki VN2000, superdik en superduur.
'Rob van Ginneken
öanderingen zijn niet zó
aculair dat ze meteen op-
I®. maar tijdens de Moto-
Werk je de eerste effecten
nieuwe Europese milieu-
gen. De bijna spreekwoor
dje vrijheid van motor en
™rijder wordt namelijk
anden gelegd. Alle nieu-
Motorfietsen en motorscoo-
"s moeten volgend jaar vol
doen aan de zogeheten Euro2
milieunormen voor geluid en
uitstoot van schadelijke stof
fen.
Krachtbronnen
Tweetaktmodellen verdwijnen
met hun mengsmering geheel
uit beeld en ouderwets luchtge-
koelde viertaktmotoren maken
plaats voor stillere en schonere
krachtbronnen met vloeistof-
koeling en een radiateur. Klas-
De Kawasaki ZX-10R, raceprestaties
in een productiemodel.
sieke carburateurs worden
steeds meer vervangen door
brandstofinspuiting.
Het zal duidelijk zijn dat al dit
nieuws de rijeigenschappen
beïnvloedt, maar ook leidt tot
een, laten we zeggen, innova
tief prijskaartje. Dat komt ook
doordat veel nieuwe modellen
vast inspelen op de toekomsti
ge, nog strengere Euro3 milieu-
De Yamaha XT660X speelt in op de
supermotard-trend.
normen. Bijvoorbeeld door ka
talysatoren in de uitlaten te
monteren, want over twee mo
torseizoenen zijn die verplicht.
Volgende maatregelen zullen
nog veel ingrijpender zijn. De
vraag is of de tot het uiterste
opgevoerde halve racemachi
nes die Euro3-schifting kunnen
overleven.
Op deze MotoRai stelen drie-
De Ducati Sportdassic: nostalgie en
moderne techniek.
dubbelgespierde machines nog
wel de show: de Yamaha YZF-
R1 (180 pk en een vederge
wicht van 172 kilogram) en
zijn Kawasaki- en Honda-con-
currenten ZX-10R en Fireblade.
De van-dik-hout-koers wordt
enthousiast voortgezet door gi
ganten als de 2,3-liter Triumph
Rocket driecilinder en de
VN2000 Kawasaki tweepitter.
Een Harley-Davidson is van
daag de dag eigenlijk maar een
kleintje in de Custom klasse.
Een nieuwe trend is de super-
motard, een kruising tussen een
crossmachine en sportieve
straatmotor. Sprekend voor
beeld is de Yamaha XT660X.
Deze Spartaanse sportievelin-
gen zijn wellicht een alterna
tief voor de toekomst. Steeds
meer rijders vragen zich af wat
je in ons land eigenlijk moet
met een motorfiets die in zijn
eerste versnelling al goed is
voor een vette snelheidsover
treding.
Ook Ducati speelt daar op in
met zijn primeur van drie
Sportclassic studiemodellen.
Die combineren nostalgische
vormgeving met hypermoder
ne techniek en gezond-ver
stand-prestaties.
In Amsterdam wordt de comeback gevierd van het
Amerikaanse Indian. Er staan klassieke V-twin model
len die tussen de 30 en 35 mille gaan kosten. Kleinig
heidje: na een korte productieperiode is de fabriek we
gens betalingsproblemen gesloten. Volgens woordvoer
der Contant is dat een tijdelijke terugslag. „Er is voor
een enorm bedrag een nieuwe fabriek neergezet, er zijn
al honderden dealers, dus het moet raar lopen als nie
mand een relatief klein bedrag investeert om de boel op
te kopen."
Voor alle zekerheid heeft de nieuwe importeur alvast
twintig Indians op voorraad genomen.
Volgende week in Auto:
Kennismaking: Alfa Romeo GT
En die ouwe Panda, is dat nog wat?
Oude liefde: Een geamputeerd vliegtuigje
Niet op de Mo-
toRai, maar
wel op de afgelo-
pen Tokyo Motor
Show lanceerden HP
Suzuki en Honda Bjbl\ j|
elk een prototype
dat je het best j
kunt omschrijven Jr
als crossover. De
Suzuki G-Strider Suzuki G-Strider: scootercomfort met
en de Honda Grif- motorhart.
fon zijn een krui
sing tussen een toermotor en een scooter. De machines
bieden de zithouding, de bergruimte en het comfort van
een scooter, maar hebber, de uitstraling van een gespier
de motor. De Suzuki beschikt over een viercilinder lijn
motor van 900 cc, de Honda is gebouwd rond een vierci
linder boxermotor van 750 cc. Beide hebben een tiptro-
nic-achtige automaat die je met de hand kunt schakelen.
De zitpositie kan net als bij een auto worden versteld.
Ook uit auto'and leenden ze snufjes als starten met een
transponderkaartje en satellietnavigatie.