PZC MotoRai springt ook even op de scooter 1 Op een spannende raceplee naar het werk Gaat de spierbundel aan de ketting? mm IÈÊm'i 27 vrijdag 21 november 2003 btorfamilie De Sportster krijgt power BMW valt van zijn geloof Slot met ingebouwd kabaal De motorscooter speelt een glansrol in het Europese woonwerkverkeer. Vier van de tien aankopen zijn scootermodellen. Alleen ons land blijft achter, terwijl zo'n ding toch veel file- en parlceerellende kan oplossen. Een vermogende Kawasaki M nu toe ontsnapte de motorfiets goeddeels Europese milieu- en veiligheidsdictaten. 'ïar de komende jaren worden de teugels ^gehaald, en dat zie je aan de nieuwe ge- gratie motoren. Indian terug of toch niet? Motor van de toekomst ^Motorfiets- p verkopen Totaal 2002 0 Yamaha j)Honda |J BMW Q Suzuki g Kawasaki Q Harley Davidson j Laverda "minst verkocht 16.845 4.092 3.566 2.131 1.896 1.258 1.172 1 Bron: RDC/RAI Park Verkopen 1999 iOOO 2001 2002 392.000 413.989 437.798 460.822 494.450 14.602 17.845 19.626 17.562 16.845 Bron: CBS (parkgegevens) RDC/RAI (verkopen) Q) Motorverkopen naar cilinderinhoud (in t/m 250 cc I 1 4,9 6,0 1 4.0 1994 1998 2002 251-650 cc Door Rien van der Steen De organisatie van de MotoRai 2003 denkt dat vooral het on begrensde gevoel van vrijheid de motorrijder aanspreekt. Vandaar dat de beurs behalve aan nieuwe modellen veel aan dacht besteedt aan motorva kanties en mode voor bikers. Motorfietsen en scooters, kle ding, accessoires en onderde len zijn van donderdag 27 tot en met zondag 30 november te zien in drie hallen van de Am sterdamse Rai. Bezoekers met MotoRai Amsterdam; donderdag 27 en vrijdag 28 november 11.00-22.00 uur, zaterdag 29 en zondag 30 november 10.00- B.00 uur. Entree 12 euro, tot 17 jaar half geld, tot 4 jaar gratis. een geldig motorrijbewijs mo gen een rondje rond de ten toonstellingshallen rijden op ter beschikking gestelde moto ren. Behalve de motor is het deze keer vooral de rondborstige scooter waar de aandacht naar toe geleid wordt. De ontwikke ling van de scooter sinds de ja ren twintig van de vorige eeuw wordt in beeld gebracht met Vespa's, Zündapps, Lambretta's en Heinkels. Ook is er een over zicht van oude en nieuwe be roepsmotorfietsen. Zoals poli tiemotoren, vooral van BMW, en legermachines als Triumphs en Guzzi's. Op het scooterplein staan de motor- en bromscooters in het middelpunt, natuurlijk om de scooter opnieuw als bruikbaar en parkeervriendelijk alterna tief voor woon-werkverkeer on der de aandacht te brengen. Want op de plek waar normaal gesproken een auto neerge- plant wordt, kunnen wel zes scooters staan. En dat is toch iets om over na te denken. www.motorai.nl 36,2 30,7 30,5 1994 1998 2002 651-950 cc 35,1 28,3 19,0 1994 951 cc 1998 2002 35,2 21,5 1994 1998 2002 Bron: RDC/RAI Harley Davidson viert zijn honderdste verjaardag on der andere met een nieuwe generatie Sportster. De motor moet zijn voorganger, een beetje 'de Harley voor de vrouw', doen vergeten. Hij krijgt niet alleen veel meer power maar ook een in trillingsdempers gezet mo torblok. De nieuwe Sportster kon wel eens een verkoop hit worden, want met een vanafprijs van 12.920 euro is ook de grote 1.2-literversie onder de exclusieve merken relatief betaalbaar. ij De Harley Sportster wordt volwassen. BMW staat niet op de MotoRai. Dat is jammer, zeker omdat er een compleet nieuwe motorfiets in de K-se- rie op stapel staat. Misschien dat op de Motorshow Bo logna in december een tipje van de sluier wordt opge licht. Uit betrouwbare bron vernemen we dat BMW van zijn geloof valt en een dwars geplaatste vierpitter heeft ontwikkeld. Daarmee moet BMW de supersportmachi nes van vooral de Japanse merken direct beconcurreren. Het vergt weinig fantasie om je voor te stellen dat BMW nu wel eens in de MotoGP kon opduiken, de Formule 1 van de motorsport. Frits Winkens, 54 Marcel Winkens .27 Dorine Winkens, 54 Tonneke Winkens, 23 'f'its: „Op de motor vergeet ik |enalles. Ik hou van opschie- ,maar met verstand. Opstij- i is niet moeilijk, zeg ik al H landen wel feel: „Ontspanning, dat telt ®or mij het meest op de mo to". '"mine: „Ik geniet van de vrij- en de mooie plekjes waar je anders nooit komt". 'Tonneke: „Gewoon keigezel- i'Smetz'n allen er op uit". •genlijk zijn het automensen, Frits is Seat-dealer, maar in /vrije tijd klimt de hele familie .tas graag op de motor. Frits f pakt dan zijn BMW R1150RT Dorine (54) haar Honda Sha- w uit 1986. Ze hadden nooit teen leven met motoren ge tto totdat Dorine haar man «tweedehandsje cadeau deed or vaderdag. Nu rijden ze IOOO kilometer per jaar en heb- eiookzoon Marcel en dochter pee hun rijbewijs. Een eigen hebben de kinderen nog ft, maar soms lenen ze er een «een bevriende rijschoolhou- fen trekt het complete gezin uit. Elk jaar doen ze een prsusje VRO, voortgezette opleiding. Door Rob van Ginneken De scooter is op niet al te lange afstanden bij uitstek geschikt als vervoermiddel naar werk of school. Die toepassing is allang ontdekt: bromscooters maken tachtig procent uit van de bromfietsverkopen. Bij de veel zwaardere motorscooter ligt dat anders. Dit jaar zijn er in ons land tot nu toe 670 ver kocht, en dat is eigenlijk niets. In de rest van Europa is de mo torscooter populairder dan toermachines en sportmoto- ren, en zelfs populairder dan custom-modellen. Dit jaar wor den er 490.000 geleverd. Parcours Het waarom werd duidelijk in een onlangs uitgevoerde prak tijkvergelijking tussen scooter, auto en openbaar vervoer. De motorscooter legde een par cours dwars door Amsterdam (RAI-Dam-Olympisch Stadion) moeiteloos binnen 28 minuten af. De rijder zat al omgekleed aan de tweede kop koffie toen de auto aankwam. De tram deed er ondanks een goede ver binding meer dan een uur over. Imago Waarom komt de scooter dan toch zelden in beeld? Is het omdat hij in motorkringen pes terig als raceplee wordt om schreven? Volgens Eugène Daams, woord voerder van de importeurs, speelt er meer. „Natuurlijk is er een imagoprobleem. Scooters zijn duur, dus mogen ze best spannender worden. Dat ge beurt ook: vooral de Italiaanse modellen ogen sportief en er komen uit Japan steeds meer gespierde scooters. Zelfs een met een 650 cc tweecilinder motorblok, anti-blokkeerrem- men en een soort tiptronic au tomaat die ook handmatig be- dienbaar is." „Als het beeld verandert, komt de doorbraak vanzelf", denkt Daams. „Het grote publiek denkt nog steeds aan het pruttelende tweetaktje van vroeger. Actieve motorrijders weten beter, maar dié willen net niet op een scooter gezien worden. Een motorfiets is voor al hobby en emotie, een scoo ter vooral zakelijk en functio- De motorscooter kan meehelpen fi le- en parkeerproblemen te vermin deren. neel. Aan de andere kant: de bromscooterrijders van nu kij ken al heel anders tegen het motorscooter-concept aan. De importeurs zouden sowieso met heel andere doelgroepen moeten praten. Zakelijke rij ders bijvoorbeeld." Daams legt uit: „In het hele mobiliteitsverhaal kan dit een deel van de oplossing zijn. Geen gedoe met files, op tijd op je bestemming en goede ba gagemogelijkheden. Parkeer problemen zijn er niet. Boven dien kent een motorscooter van de zaak geen fiscale bijtel ling. Van die nieuwe belasting vrije kilometervergoeding van achttien cent kun je geen privé auto rijden, maar wel een dik ke scooter. En vergeet niet dat 1,3 miljoen mensen een motor rijbewijs hebben, die kunnen zo opstappen." Beter weer Bij Verkeerscentrum Neder land, onder andere bekend van de file-informatie, ziet men elk serieus alternatief zitten. Mark van der Vusse: „Wanneer er in de spits zelfs maar een klein aantal auto's bij komt, worden de files opeens veel langer. Dat werkt ook omgekeerd, zoals we tijdens iedere schoolvakan tie merken." Als de scooter, de fiets en de trein elk een paar procent meer voor hun rekening ne men, zouden de files en par keerproblemen merkbaar ver minderen. Saillant: zelfs in buurland Bel gië zijn dit jaar al vier keer zo veel scooters verkocht als in Nederland, en in Duitsland zelfs ruim 33.000. Zou het daar soms beter weer zijn? Je zou het nieuwe product van Xe- na kunnen om schrijven als een extra fanatiek slot voor motor, scoo ter en brommer. Het zogenaamde Xenalock is er als schijfremslot en als sluiting voor een solide antidief- Xenalock combineert slot en alarm, stal-ketting. Op zich is het slot al goed voor een zogeheten Klasse 4 Plus beveiligingsniveau, zoals veel verzekeraars eisen. Maar het Xenalock gooit er nog een schepje bovenop door bij onraad een oorverdovend kabaal te maken. Het alarm produceert 120 dB. Een combinatie van zo'n slot met een meter ketting kost 169 euro. Ooit was een Harley-Davidson een hele dikke motor fiets, maar de Amerikaanse V-twin is in de Custom klasse niet meer toonaangevend. Als het over de inhoud van het motorblok gaat is de nieuwe Kawasaki VN2000 bijvoorbeeld een duidelijk geval van baas boven baas. Zo als de naam al aangeeft, spreek je over een motor met twee cilinders die een inhoud hebben van een volle liter per stuk. Samen goed voor 2.053 cc. Uit die enorme cilin derinhoud haalt Kawasaki een relatief bescheiden ver mogen. Over vermogen gesproken: de VN2000 is de kost baarste Kawasaki ooit. Het prijskaartje vermeldt 20.498 euro. Kawasaki VN2000, superdik en superduur. 'Rob van Ginneken öanderingen zijn niet zó aculair dat ze meteen op- I®. maar tijdens de Moto- Werk je de eerste effecten nieuwe Europese milieu- gen. De bijna spreekwoor dje vrijheid van motor en ™rijder wordt namelijk anden gelegd. Alle nieu- Motorfietsen en motorscoo- "s moeten volgend jaar vol doen aan de zogeheten Euro2 milieunormen voor geluid en uitstoot van schadelijke stof fen. Krachtbronnen Tweetaktmodellen verdwijnen met hun mengsmering geheel uit beeld en ouderwets luchtge- koelde viertaktmotoren maken plaats voor stillere en schonere krachtbronnen met vloeistof- koeling en een radiateur. Klas- De Kawasaki ZX-10R, raceprestaties in een productiemodel. sieke carburateurs worden steeds meer vervangen door brandstofinspuiting. Het zal duidelijk zijn dat al dit nieuws de rijeigenschappen beïnvloedt, maar ook leidt tot een, laten we zeggen, innova tief prijskaartje. Dat komt ook doordat veel nieuwe modellen vast inspelen op de toekomsti ge, nog strengere Euro3 milieu- De Yamaha XT660X speelt in op de supermotard-trend. normen. Bijvoorbeeld door ka talysatoren in de uitlaten te monteren, want over twee mo torseizoenen zijn die verplicht. Volgende maatregelen zullen nog veel ingrijpender zijn. De vraag is of de tot het uiterste opgevoerde halve racemachi nes die Euro3-schifting kunnen overleven. Op deze MotoRai stelen drie- De Ducati Sportdassic: nostalgie en moderne techniek. dubbelgespierde machines nog wel de show: de Yamaha YZF- R1 (180 pk en een vederge wicht van 172 kilogram) en zijn Kawasaki- en Honda-con- currenten ZX-10R en Fireblade. De van-dik-hout-koers wordt enthousiast voortgezet door gi ganten als de 2,3-liter Triumph Rocket driecilinder en de VN2000 Kawasaki tweepitter. Een Harley-Davidson is van daag de dag eigenlijk maar een kleintje in de Custom klasse. Een nieuwe trend is de super- motard, een kruising tussen een crossmachine en sportieve straatmotor. Sprekend voor beeld is de Yamaha XT660X. Deze Spartaanse sportievelin- gen zijn wellicht een alterna tief voor de toekomst. Steeds meer rijders vragen zich af wat je in ons land eigenlijk moet met een motorfiets die in zijn eerste versnelling al goed is voor een vette snelheidsover treding. Ook Ducati speelt daar op in met zijn primeur van drie Sportclassic studiemodellen. Die combineren nostalgische vormgeving met hypermoder ne techniek en gezond-ver stand-prestaties. In Amsterdam wordt de comeback gevierd van het Amerikaanse Indian. Er staan klassieke V-twin model len die tussen de 30 en 35 mille gaan kosten. Kleinig heidje: na een korte productieperiode is de fabriek we gens betalingsproblemen gesloten. Volgens woordvoer der Contant is dat een tijdelijke terugslag. „Er is voor een enorm bedrag een nieuwe fabriek neergezet, er zijn al honderden dealers, dus het moet raar lopen als nie mand een relatief klein bedrag investeert om de boel op te kopen." Voor alle zekerheid heeft de nieuwe importeur alvast twintig Indians op voorraad genomen. Volgende week in Auto: Kennismaking: Alfa Romeo GT En die ouwe Panda, is dat nog wat? Oude liefde: Een geamputeerd vliegtuigje Niet op de Mo- toRai, maar wel op de afgelo- pen Tokyo Motor Show lanceerden HP Suzuki en Honda Bjbl\ j| elk een prototype dat je het best j kunt omschrijven Jr als crossover. De Suzuki G-Strider Suzuki G-Strider: scootercomfort met en de Honda Grif- motorhart. fon zijn een krui sing tussen een toermotor en een scooter. De machines bieden de zithouding, de bergruimte en het comfort van een scooter, maar hebber, de uitstraling van een gespier de motor. De Suzuki beschikt over een viercilinder lijn motor van 900 cc, de Honda is gebouwd rond een vierci linder boxermotor van 750 cc. Beide hebben een tiptro- nic-achtige automaat die je met de hand kunt schakelen. De zitpositie kan net als bij een auto worden versteld. Ook uit auto'and leenden ze snufjes als starten met een transponderkaartje en satellietnavigatie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27