1EST De slagingskansen van de Golf V hrd Capri-remmen onder Bulgaars stof Subaru-dealers uit elkaar in samenwerking met Q AutoTrack.nl [jjdag 21 november 2003 fan de Volkswagen Solf zijn er sinds [574 meer dan twee biljoen gebouwd. Pat is precies het aantal kilometers dat rijschoolhouder Mies iinde Sande er in ieed. Dus wie anders vraagje een praktijk deel over de nieu we Golf V? Volkswagen Golf 1.9 TDI sportline Oude liefde roest niet De Peilstok Later naar de baas! Hoe komen we van die files af? 0 Meer carpoolen 4% Peugeot 407 krijgt gezicht Raspaardjes in Brummen Publiek overtuigt Mercedes Focus 2,5 keer miljonair Sneller remlicht van Philips Tweeliter turbo voor S60 factie: 0113 315680 rtv.pzc.nl/auto redactie@pzc.nl jjUS314460 AA Goes.Advertentie-exploitatie: „nrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; siiws-Vlaanderen: 0114-372770; p l: 020-4562500. Extra pagina: MotoRai tor Joop van der Pol \llemaal heeft hij ze gehad: van de Golf I uit 1974 tot en met de Golf IV uit 1998. Veertien Eks in totaal, en daarvóór twens ook nog drie kevers, 'moet er zo'n twee miljoen Üometer mee hebben afge- ejd, al zat hij meestentijds iet zelf achter het stuur. Mies de Sande (61) runde ruim ertig jaar een rijschool, en arom is hij de ideale copiloot nor een test van de nieuwe, pe generatie Golf. testexemplaar is een he- telsblauwe 1.9 TDI, een drie- leurs. De gestrekte portieren wieren zo enorm ver open dat ff, nog voordat we kennisma- :en met Mies, zulks doen met gemeen verschanst muur naast zijn huis. „Tja, daar ik al bang voor", gniffelt »e testpiloot. „Zelf rij ik al- de vierdeurs, dat is ver plicht in lesauto's. Ik heb er geen last van." Hij ziet er goed uit, vindt Mies, met die scher pe vouwen in de motorkap en die uitdagend kijkende kop lampen. „De pitten gaan nogal 'ns kapot, en eerst moest je er een studie van maken hoe je ze moest verwisselen. Ik zie dat je deze weer makkelijk zelf kunt vervangen", stelt-ie tevreden vast. Van de bolle achterklep met reuzenduimen als achterlich ten raakt Mies niet opgewon den, wel van het bovenmaatse logo dat als opener dient. De binnenruimte kan zijn goed keuring wegdragen. „Want dat was gek: in de Golf III kon ik mijn bariton-sax zó in de kof ferbak kwijt, maar in de IV, die feitelijk groter was, moest-ie op de achterbank. En de been ruimte was ook kleiner. Deze is gelukkig ruimer." Terwijl hij het nieuwe zonne brilvakje in de hemel mon stert, en goedkeurt dat het prullerige bekerhoudertje is vervangen door een simpele uitsparing in de console, moet Mies even kwijt dat hij heus geen Volkswagen-gek is. „Maar door zijn proporties en zijn rij gedrag is zo'n Golf gewoon een perfecte lesauto. Ook examina tors zitten er graag in. Toen het een tijd heel goed ging in de branche en rijscholen in Mer- cedessen gingen lessen, heb ik me eens laten verleiden om een Audi 80 te kopen. Gewel dig ding, maar te log en te ono verzichtelijk als leswagen. Zo'n Golf past als een jas, en hij doet precies wat je wil. Deze ook, alles klopt eraan. Goeie stoelen. Met al mijn kilometers heb ik geen dag last gehad van mijn rug, dat zegt toch wat. Kijk, de ventilatieknoppen en de radio hebben ze hoger ge plaatst. Stuk beter." De turbodieselmotor heeft voor onze testredacteur geen gehei men. „De oorspronkelijke die sels waren verschrikkelijke rammelkasten, maar toen de TDI's kwamen was dat een enorme verbetering. Wel lopen ze stationair vrij hard, dat is lastig voor mensen die leren rijden. Dan kom je een bochtje uit in z'n twee, en als je dan meteen op een drempel stuit, dan gaat-ie er te hard op af. Dan moeten ze afremmen en terugschakelen naar één." Bord op het dak Op de snelweg produceert de Golf nogal wat motor- en wind geruis, al kan Mies dat moeilijk vergelijken. „Bij mij staat er al tijd zo'n bord op het dak." In het stadsverkeer waar het aan komend automobilisme de meeste tijd zit te zweten, hou den motor en onderstel zich rustig. „Beter dan in de IV. Wel vind ik de banden roffelen, maar deze lichtmetalen wielen zijn ook erg breed. Dat spul is aan ons vak niet besteed - stoeprandjes he." Tegen het examenzweet heeft de jongste Golf trouwens standaard clima tic aan boord, een halfautoma- tische klimaatregeling. Mies prijst de nieuwe elektro- mechanische stuurbekrachti ging die zelfs zijwind corri geert. „Wat stuurt dat soepel!" Onze Golf is tegen 715 euro meerprijs ook voorzien van een elektronisch stabiliteits programma, ESP. Dat is geen geld voor mechaniek dat stuur- en taxatiefouten goedmoedig repareert, maar voor Mies zou het niet hoeven. „Ik rij altijd heel kalm." Belangrijk voor een leswagen is dat hij je niet laat staan. „Is me nooit overkomen. In al die jaren heb ik niet een kapotte koppeling gehad, ter wijl er toch vaak anderhalf, twee ton op de teller stond. Zo'n ding rijdt de hele dag, dus de motor is altijd mooi op tem peratuur. De olie blijft er met gemak 30.000 kilometer op zit ten en hij verbruikt niks." Voor Mies van de Sande is het na één les duidelijk: de Golf V slaagt met gemak. „Ik ga hem beslist kopen. Lekker voor me zelf." Uitrusting: Standaard o.a. zes airbags, elektromechanische stuurbe krachtiging, abs, actieve hoofdsteunen, halfautomatische klimaatre geling, bandenspanningscontrole, cruise control, elektrisch bediende ramen, spiegels en vergrendeling op afstand. Techniek: viercilinder 1.9/105 pk direct ingespoten turbodiesel; koppel 250 Nm/1900 tpm., vijf versnellingen, voorwielaandrijving. Voor soepelheid motor rijgedrag afwerking Tegen rumoer motor windgeruis portieruitslag (3-drs) (vorige Golf) 4.20x1.76x1.48 m 4.15x1.74x1.44 m 2.51 meter idem I x b x h: wielbasis: 2.58 meter draaicirkel: 10.90 meter bagageruimte: 350/1305 liter 330/1184 liter tankinhoud: 55 liter idem gewicht: 1251kg 1228 kg aanhanggew: 1.400 kg (geremd) idem verbruik: 1:17 idem Score: 8 Prijs: 1.9 TDI Sportline 27.250 euro 1.4 benzine v.a. 18.275 euro Conclusie: De Golf kon dus toch weer beter. Volkswagen zal met zijn evolutiemodel de binnenkort verwachte nieuwe Opel Astra en Ford Focus stevig de maat nemen. bzenduimen als achterlichten. Uitdagend kijkende koplampen. Sjiek: richtingaanwijzer in de spiegel. Mies van de Sande, 61 jaar, reed veertien Golfjes De Ford Capri was van mijn over buurman. Hij was compleet gaar, maar ik vond hem ongelooflijk Mits. In een vorig leven was-ie ge- «niikt als undercoverwagen van de politie dat maakte hem nog cooler. Dus toen ®ijn overbuurman in geldnood zat, nam ^de Capri graag voor 1250 gulden van over. Ik knapte hem op, spoot hem Jer'n de originele, knaloranje kleur en istond er weer als nieuw bij. Het was 1996. zomer besloot ik een grote rondreis te ®aken door Oost-Europa, in mijn eentje. erste halte was Boedapest, waar ik te- Vhtkwam op een meerdaags rockfestival. ®week later stak ik 's nachts de grens ®et Roemenië over. Meteen na de grens- N zat de weg vol onverhoedse kuilen. JP de zandweggetjes door de bergen ston- fna"e kuilen vol water, waardoor je 't hoe diep ze waren. Maar de Cap- 'ttok me overal doorheen en ik werd be id, onwaarschijnlijke vergezichten, val- Jn met cowboys die buffels weidden en e kampeerplekjes aan snelstromende Jlfrtjes (zie foto). f eer rond middernacht reed ik over de Jf°nne Oonauvlakte richting de Bulgaar- i(J^ens' met muziek van Bob Dylan en uckley in de cassetterecorder. Tegen "i® was ik bij het grensstadje Calafat. Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. Ik moest op een speciaal terrein buiten de stad parkeren. Ik draaide de leuning van mijn stoel naar achteren en viel in slaap. Midden in de nacht werd er op mijn auto geslagen. 'De bootgaat!', werd er geroepen. In colonne trokken we, onder politiebege leiding, door het stadje dat verder geslo ten was voor toeristen. Aan de kade lag een schip dat ons over de kilometersbrede Donau bracht. Bulgarije wekte de indruk nog in de com munistische jaren zeventig te leven. In het eerste plaatsje sliep ik in een voormalig partijhotel waar ik nog een officieel stem pel kreeg van het Staatsbureau voor Toe risme. Mijn remblokken bleken versleten. Ik vond een garage met drie westerse auto stickers op het raam, maar ik geloofde niet echt dat ze hadden wat ik zocht. De man achter de balie wees naar een paar schappen waar bergjes oude onderdelen lagen. Tot mijn verbijstering lag er, onder een dikke laag stof, een set remblokken voor een '76er Ford Capri. Via Macedonië reed ik met kloppend hart Albanië binnen, het meest mysterieuze land van Europa. Veertig jaar isolatie had de natie totaal uitgewoond. Alles was ar moedig en kapot, behalve de volksaard: de mensen probeerden met bewonderens waardige moed het beste van hun leven te maken. Op de weg omarmden de Albanezen hun nieuwe vrijheid. Het leek erop alsof ze na het opengaan van de grenzen allemaal een oude Mercedes hadden gekocht om daar mee in totale anarchie over de haveloze wegen te scheuren. Twee dagen later was ik terug in Arnhem. Een grotere cultuurschok was amper denkbaar. Pas toen ik probeerde het slot van mijn voordeur te openen met de con tactsleutel van de Capri, besefte ik dat hier alles weer stil stond. Het heeft een tijdje gerommeld bij Subaru. Een groep dealers heeft zich losgemaakt van de importeur om onder de naam Cosis verder te gaan. Het is min of meer een gevolg van de nieuwe regels voor selectieve en exclusieve autodistributie van Eurocommissaris Monti, waardoor autodealers nieuwe contracten aangeboden kregen. Volgens Boudewijn Finson van Subaru Benelux halen de 'dissi dente dealers' hun Subaru's nu in Duitsland. Subaru presen teerde deze week een nieuwe Subaru heeft zijn Legacy wat verfijnd. Legacy, de vierde generatie sinds veertien jaar. Het gewicht van de vierwielaangedreven au to nam iets af doordat de mo torkap en de achterklep van aluminium zijn. De 2.0, 2.5 en 3.0 boxermotoren zijn wat ver fijnd met onder meer een elek tronisch gecontroleerde gas- klep. De 2.0 kost 27.995 euro, de 2.5 29.495. De stationwagon is 1.000 euro duurder. Ook de Outback is vernieuwd, hij staat voor 32.495 euro in de prijs lijst. Het gebeurt steeds vaker dat een weg maandenlang wordt geterroriseerd door files wegens werkzaamheden, op de gekste tijden. Er zijn genoeg mogelijkheden om dat te voorkomen: een tijdelijke weg naast het traject, betere communicatie, de inzet van bussen. Wat vindt u? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Q Vorige week vroegen we u welke re medie tegen files hout snijdt. Bijna een kwart van de honderden stemmers vindt het verder spreiden van werktijden de oplossing. Het aanleggen van meer rij- en spitsstroken spreekt ook veel mensen aan. De tolwegen die minister Peijs op termijn wil gaan invoe ren helpen volgens de lezers geen zier. O Werktijden spreiden 0 Meer rij- en spitsstroken Q Beter openbaar vervoer Dichter bij huis werken Q Andere mening Q Cruise control benutten 0 80 per uur verplichten (3 Aparte banen werkverkeer 4% Tol heffen 2% O Bart van Arem, filespecialist bij onderzoek- en adviesbureau TNO Inro: "Spreiden van werktijden is een goede optie om files te verminderen. Loop bijvoor beeld 's morgens eerst thuis je e-mail door, of ga tele- vergaderen. Door te schuiven met werktijden pak je het probleem bij de bron aan. Het in de auto kunnen beschik ken over alternatieve routes bij werk aan de weg of bij ongelukken helpt ook. Op lange termijn zie ik toekomst in een mix van technische hulpmiddelen en overheids maatregelen. En ja, ook rekeningrijden hoort daar bij." Peugeot licht heel voorzichtig sluiertipjes op van de nieuwe 407. In de lente zal de op volger van de 406 zich aandienen. De spitse neus van het huidige model is vervangen door een ^e Peu9eo1:4"? stoer front met een enorme, breed grijnzende luchtin laat. De Peu is voor de Fransen van enorm belang, want de middenklasser heeft het als 405 en 406 bijzonder goed gedaan. In The Gallery van Aaldering Classic Cars in Brummen loopt tot en met 1 februari een tentoonstelling van Ferrari's. Bijzondere exemplaren van het merk uit Mara- nello zoals de 250 Pininfarina, de 250 GT Berlinetta, 3309 GTC en een 365 GTB/ Daytona zijn er te bekijken. Prins Bernhard was in 1951 de eerste Nederlander die een Ferrari aanschafte. The Gallery, Brummen. Maandag tot en met vrijdag 08.30-17.30 uur, zaterdag 09.00-16.00 uur, eerste zondag van elke maand 11.00-16.00 uur. Entree 7,50 euro. Ford heeft zijn 2,5 miljoenste Focus in Europa ver kocht. Ford heeft in totaal een marktaandeel in Euro pa van 8,8 procent. De grootste markten voor het merk zijn Turkije en Groot-Brittannië. In Italië is Ford dankzij de Focus het grootste importmerk en in Nederland staat het in de Top-4. Philips heeft remlampjes op de markt gebracht die vijftig procent eerder oplichten dan gewone verlich ting. Volgens de firma is dat gelukt door aanpassingen van de gloeispiraal en het gasmengsel. VisionPlus heten de lampjes, en ze zijn afgeleid van de eerder geïntrodu ceerde Visionplus halogeen-koplampen. Het sneller branden van de remlichten kan achterliggers volgens Philips bij honderd kilometer per uur een extra remweg bieden van drie meter. Volvo gaat zijn populaire S60 voortaan ook uitrusten met een 2.0 liter turbomotor. Deze vijfcilinder 2.0T heeft 180 pk en komt in de Volvo-hiërarchie tussen de 2.4 en 2.5T. Hij kost 34.950 euro. uto Rij-instructeur Mies van de Sande in de Golf V: „Wat stuurt dat soepelI Foto's Mare Bolsius Het was 'een stroom van posi tieve reacties tijdens de show van Frankfurt' die Mercedes-Benz de knoop deed doorhakken: de gro te CLS gaat in pro ductie. De vierdeurs coupé wordt ge- Mercedes CLS: groot maar elegant, maakt in Sindelfin- gen. Hij krijgt luchtvering en een zeventraps automaat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23