1EST
De slagingskansen van de Golf V
hrd Capri-remmen onder Bulgaars stof
Subaru-dealers uit elkaar
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
[jjdag 21 november 2003
fan de Volkswagen
Solf zijn er sinds
[574 meer dan twee
biljoen gebouwd.
Pat is precies het
aantal kilometers dat
rijschoolhouder Mies
iinde Sande er in
ieed. Dus wie anders
vraagje een praktijk
deel over de nieu
we Golf V?
Volkswagen Golf 1.9 TDI sportline
Oude liefde roest niet
De Peilstok
Later naar de baas!
Hoe komen we van
die files af?
0 Meer carpoolen 4%
Peugeot 407 krijgt gezicht
Raspaardjes in Brummen
Publiek overtuigt Mercedes
Focus 2,5 keer miljonair
Sneller remlicht van Philips
Tweeliter turbo voor S60
factie: 0113 315680
rtv.pzc.nl/auto
redactie@pzc.nl
jjUS314460 AA Goes.Advertentie-exploitatie:
„nrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
siiws-Vlaanderen: 0114-372770;
p l: 020-4562500.
Extra pagina: MotoRai
tor Joop van der Pol
\llemaal heeft hij
ze gehad: van de
Golf I uit 1974 tot
en met de Golf IV
uit 1998. Veertien
Eks in totaal, en daarvóór
twens ook nog drie kevers,
'moet er zo'n twee miljoen
Üometer mee hebben afge-
ejd, al zat hij meestentijds
iet zelf achter het stuur. Mies
de Sande (61) runde ruim
ertig jaar een rijschool, en
arom is hij de ideale copiloot
nor een test van de nieuwe,
pe generatie Golf.
testexemplaar is een he-
telsblauwe 1.9 TDI, een drie-
leurs. De gestrekte portieren
wieren zo enorm ver open dat
ff, nog voordat we kennisma-
:en met Mies, zulks doen met
gemeen verschanst muur
naast zijn huis. „Tja, daar
ik al bang voor", gniffelt
»e testpiloot. „Zelf rij ik al-
de vierdeurs, dat is ver
plicht in lesauto's. Ik heb er
geen last van." Hij ziet er goed
uit, vindt Mies, met die scher
pe vouwen in de motorkap en
die uitdagend kijkende kop
lampen. „De pitten gaan nogal
'ns kapot, en eerst moest je er
een studie van maken hoe je ze
moest verwisselen. Ik zie dat je
deze weer makkelijk zelf kunt
vervangen", stelt-ie tevreden
vast.
Van de bolle achterklep met
reuzenduimen als achterlich
ten raakt Mies niet opgewon
den, wel van het bovenmaatse
logo dat als opener dient. De
binnenruimte kan zijn goed
keuring wegdragen. „Want dat
was gek: in de Golf III kon ik
mijn bariton-sax zó in de kof
ferbak kwijt, maar in de IV, die
feitelijk groter was, moest-ie
op de achterbank. En de been
ruimte was ook kleiner. Deze is
gelukkig ruimer."
Terwijl hij het nieuwe zonne
brilvakje in de hemel mon
stert, en goedkeurt dat het
prullerige bekerhoudertje is
vervangen door een simpele
uitsparing in de console, moet
Mies even kwijt dat hij heus
geen Volkswagen-gek is. „Maar
door zijn proporties en zijn rij
gedrag is zo'n Golf gewoon een
perfecte lesauto. Ook examina
tors zitten er graag in. Toen het
een tijd heel goed ging in de
branche en rijscholen in Mer-
cedessen gingen lessen, heb ik
me eens laten verleiden om
een Audi 80 te kopen. Gewel
dig ding, maar te log en te ono
verzichtelijk als leswagen. Zo'n
Golf past als een jas, en hij
doet precies wat je wil. Deze
ook, alles klopt eraan. Goeie
stoelen. Met al mijn kilometers
heb ik geen dag last gehad van
mijn rug, dat zegt toch wat.
Kijk, de ventilatieknoppen en
de radio hebben ze hoger ge
plaatst. Stuk beter."
De turbodieselmotor heeft voor
onze testredacteur geen gehei
men. „De oorspronkelijke die
sels waren verschrikkelijke
rammelkasten, maar toen de
TDI's kwamen was dat een
enorme verbetering. Wel lopen
ze stationair vrij hard, dat is
lastig voor mensen die leren
rijden. Dan kom je een bochtje
uit in z'n twee, en als je dan
meteen op een drempel stuit,
dan gaat-ie er te hard op af.
Dan moeten ze afremmen en
terugschakelen naar één."
Bord op het dak
Op de snelweg produceert de
Golf nogal wat motor- en wind
geruis, al kan Mies dat moeilijk
vergelijken. „Bij mij staat er al
tijd zo'n bord op het dak." In
het stadsverkeer waar het aan
komend automobilisme de
meeste tijd zit te zweten, hou
den motor en onderstel zich
rustig. „Beter dan in de IV. Wel
vind ik de banden roffelen,
maar deze lichtmetalen wielen
zijn ook erg breed. Dat spul is
aan ons vak niet besteed -
stoeprandjes he." Tegen het
examenzweet heeft de jongste
Golf trouwens standaard clima
tic aan boord, een halfautoma-
tische klimaatregeling.
Mies prijst de nieuwe elektro-
mechanische stuurbekrachti
ging die zelfs zijwind corri
geert. „Wat stuurt dat soepel!"
Onze Golf is tegen 715 euro
meerprijs ook voorzien van
een elektronisch stabiliteits
programma, ESP. Dat is geen
geld voor mechaniek dat stuur-
en taxatiefouten goedmoedig
repareert, maar voor Mies zou
het niet hoeven. „Ik rij altijd
heel kalm." Belangrijk voor een
leswagen is dat hij je niet laat
staan. „Is me nooit overkomen.
In al die jaren heb ik niet een
kapotte koppeling gehad, ter
wijl er toch vaak anderhalf,
twee ton op de teller stond.
Zo'n ding rijdt de hele dag, dus
de motor is altijd mooi op tem
peratuur. De olie blijft er met
gemak 30.000 kilometer op zit
ten en hij verbruikt niks."
Voor Mies van de Sande is het
na één les duidelijk: de Golf V
slaagt met gemak. „Ik ga hem
beslist kopen. Lekker voor me
zelf."
Uitrusting: Standaard o.a. zes airbags, elektromechanische stuurbe
krachtiging, abs, actieve hoofdsteunen, halfautomatische klimaatre
geling, bandenspanningscontrole, cruise control, elektrisch bediende
ramen, spiegels en vergrendeling op afstand.
Techniek: viercilinder 1.9/105 pk direct ingespoten turbodiesel;
koppel 250 Nm/1900 tpm., vijf versnellingen, voorwielaandrijving.
Voor
soepelheid
motor
rijgedrag
afwerking
Tegen
rumoer motor
windgeruis
portieruitslag
(3-drs)
(vorige Golf)
4.20x1.76x1.48 m 4.15x1.74x1.44 m
2.51 meter
idem
I x b x h:
wielbasis: 2.58 meter
draaicirkel: 10.90 meter
bagageruimte: 350/1305 liter 330/1184 liter
tankinhoud: 55 liter idem
gewicht: 1251kg 1228 kg
aanhanggew: 1.400 kg (geremd) idem
verbruik: 1:17 idem
Score: 8
Prijs: 1.9 TDI Sportline 27.250 euro 1.4 benzine v.a. 18.275 euro
Conclusie: De Golf kon dus toch weer beter. Volkswagen zal met zijn
evolutiemodel de binnenkort verwachte nieuwe Opel Astra en Ford
Focus stevig de maat nemen.
bzenduimen als achterlichten.
Uitdagend kijkende koplampen.
Sjiek: richtingaanwijzer in de
spiegel.
Mies van de Sande, 61 jaar, reed
veertien Golfjes
De Ford Capri was van mijn over
buurman. Hij was compleet gaar,
maar ik vond hem ongelooflijk
Mits. In een vorig leven was-ie ge-
«niikt als undercoverwagen van de politie
dat maakte hem nog cooler. Dus toen
®ijn overbuurman in geldnood zat, nam
^de Capri graag voor 1250 gulden van
over. Ik knapte hem op, spoot hem
Jer'n de originele, knaloranje kleur en
istond er weer als nieuw bij. Het was
1996.
zomer besloot ik een grote rondreis te
®aken door Oost-Europa, in mijn eentje.
erste halte was Boedapest, waar ik te-
Vhtkwam op een meerdaags rockfestival.
®week later stak ik 's nachts de grens
®et Roemenië over. Meteen na de grens-
N zat de weg vol onverhoedse kuilen.
JP de zandweggetjes door de bergen ston-
fna"e kuilen vol water, waardoor je
't hoe diep ze waren. Maar de Cap-
'ttok me overal doorheen en ik werd be
id, onwaarschijnlijke vergezichten, val-
Jn met cowboys die buffels weidden en
e kampeerplekjes aan snelstromende
Jlfrtjes (zie foto).
f eer rond middernacht reed ik over de
Jf°nne Oonauvlakte richting de Bulgaar-
i(J^ens' met muziek van Bob Dylan en
uckley in de cassetterecorder. Tegen
"i® was ik bij het grensstadje Calafat.
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
Ik moest op een speciaal terrein buiten de
stad parkeren. Ik draaide de leuning van
mijn stoel naar achteren en viel in slaap.
Midden in de nacht werd er op mijn auto
geslagen. 'De bootgaat!', werd er geroepen.
In colonne trokken we, onder politiebege
leiding, door het stadje dat verder geslo
ten was voor toeristen. Aan de kade lag
een schip dat ons over de kilometersbrede
Donau bracht.
Bulgarije wekte de indruk nog in de com
munistische jaren zeventig te leven. In het
eerste plaatsje sliep ik in een voormalig
partijhotel waar ik nog een officieel stem
pel kreeg van het Staatsbureau voor Toe
risme. Mijn remblokken bleken versleten.
Ik vond een garage met drie westerse auto
stickers op het raam, maar ik geloofde
niet echt dat ze hadden wat ik zocht. De
man achter de balie wees naar een paar
schappen waar bergjes oude onderdelen
lagen. Tot mijn verbijstering lag er, onder
een dikke laag stof, een set remblokken
voor een '76er Ford Capri.
Via Macedonië reed ik met kloppend hart
Albanië binnen, het meest mysterieuze
land van Europa. Veertig jaar isolatie had
de natie totaal uitgewoond. Alles was ar
moedig en kapot, behalve de volksaard: de
mensen probeerden met bewonderens
waardige moed het beste van hun leven te
maken.
Op de weg omarmden de Albanezen hun
nieuwe vrijheid. Het leek erop alsof ze na
het opengaan van de grenzen allemaal een
oude Mercedes hadden gekocht om daar
mee in totale anarchie over de haveloze
wegen te scheuren.
Twee dagen later was ik terug in Arnhem.
Een grotere cultuurschok was amper
denkbaar. Pas toen ik probeerde het slot
van mijn voordeur te openen met de con
tactsleutel van de Capri, besefte ik dat hier
alles weer stil stond.
Het heeft een tijdje gerommeld
bij Subaru. Een groep dealers
heeft zich losgemaakt van de
importeur om onder de naam
Cosis verder te gaan. Het is
min of meer een gevolg van de
nieuwe regels voor selectieve
en exclusieve autodistributie
van Eurocommissaris Monti,
waardoor autodealers nieuwe
contracten aangeboden kregen.
Volgens Boudewijn Finson van
Subaru Benelux halen de 'dissi
dente dealers' hun Subaru's nu
in Duitsland. Subaru presen
teerde deze week een nieuwe
Subaru heeft zijn Legacy wat verfijnd.
Legacy, de vierde generatie
sinds veertien jaar. Het gewicht
van de vierwielaangedreven au
to nam iets af doordat de mo
torkap en de achterklep van
aluminium zijn. De 2.0, 2.5 en
3.0 boxermotoren zijn wat ver
fijnd met onder meer een elek
tronisch gecontroleerde gas-
klep.
De 2.0 kost 27.995 euro, de 2.5
29.495. De stationwagon is
1.000 euro duurder. Ook de
Outback is vernieuwd, hij staat
voor 32.495 euro in de prijs
lijst.
Het gebeurt steeds vaker dat een weg
maandenlang wordt geterroriseerd
door files wegens werkzaamheden, op de
gekste tijden. Er zijn genoeg mogelijkheden
om dat te voorkomen: een tijdelijke weg
naast het traject, betere communicatie, de
inzet van bussen. Wat vindt u? Stem mee in
de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Q Vorige week vroegen we u welke re
medie tegen files hout snijdt. Bijna een
kwart van de honderden stemmers vindt het
verder spreiden van werktijden de oplossing.
Het aanleggen van meer rij- en spitsstroken
spreekt ook veel mensen aan. De tolwegen
die minister Peijs op termijn wil gaan invoe
ren helpen volgens de lezers geen zier.
O Werktijden spreiden
0 Meer rij- en spitsstroken
Q Beter openbaar vervoer
Dichter bij huis werken
Q Andere mening
Q Cruise control benutten
0 80 per uur verplichten
(3 Aparte banen werkverkeer 4%
Tol heffen 2%
O Bart van Arem, filespecialist bij onderzoek- en
adviesbureau TNO Inro: "Spreiden van werktijden
is een goede optie om files te verminderen. Loop bijvoor
beeld 's morgens eerst thuis je e-mail door, of ga tele-
vergaderen. Door te schuiven met werktijden pak je het
probleem bij de bron aan. Het in de auto kunnen beschik
ken over alternatieve routes bij werk aan de weg of bij
ongelukken helpt ook. Op lange termijn zie ik toekomst
in een mix van technische hulpmiddelen en overheids
maatregelen. En ja, ook rekeningrijden hoort daar bij."
Peugeot licht
heel voorzichtig
sluiertipjes op van
de nieuwe 407. In
de lente zal de op
volger van de 406
zich aandienen. De
spitse neus van het
huidige model is
vervangen door een ^e Peu9eo1:4"?
stoer front met een enorme, breed grijnzende luchtin
laat. De Peu is voor de Fransen van enorm belang, want
de middenklasser heeft het als 405 en 406 bijzonder
goed gedaan.
In The Gallery van Aaldering Classic Cars in Brummen
loopt tot en met 1 februari een tentoonstelling van
Ferrari's. Bijzondere exemplaren van het merk uit Mara-
nello zoals de 250 Pininfarina, de 250 GT Berlinetta,
3309 GTC en een 365 GTB/ Daytona zijn er te bekijken.
Prins Bernhard was in 1951 de eerste Nederlander die
een Ferrari aanschafte.
The Gallery, Brummen. Maandag tot en met vrijdag 08.30-17.30
uur, zaterdag 09.00-16.00 uur, eerste zondag van elke maand
11.00-16.00 uur. Entree 7,50 euro.
Ford heeft zijn 2,5 miljoenste Focus in Europa ver
kocht. Ford heeft in totaal een marktaandeel in Euro
pa van 8,8 procent. De grootste markten voor het merk
zijn Turkije en Groot-Brittannië. In Italië is Ford dankzij
de Focus het grootste importmerk en in Nederland staat
het in de Top-4.
Philips heeft remlampjes op de markt gebracht die
vijftig procent eerder oplichten dan gewone verlich
ting. Volgens de firma is dat gelukt door aanpassingen
van de gloeispiraal en het gasmengsel. VisionPlus heten
de lampjes, en ze zijn afgeleid van de eerder geïntrodu
ceerde Visionplus halogeen-koplampen. Het sneller
branden van de remlichten kan achterliggers volgens
Philips bij honderd kilometer per uur een extra remweg
bieden van drie meter.
Volvo gaat zijn populaire S60 voortaan ook uitrusten
met een 2.0 liter turbomotor. Deze vijfcilinder 2.0T
heeft 180 pk en komt in de Volvo-hiërarchie tussen de
2.4 en 2.5T. Hij kost 34.950 euro.
uto
Rij-instructeur Mies van de Sande in de Golf V: „Wat stuurt dat soepelI
Foto's Mare Bolsius
Het was 'een
stroom van posi
tieve reacties tijdens de
show van Frankfurt'
die Mercedes-Benz
de knoop deed
doorhakken: de gro
te CLS gaat in pro
ductie. De vierdeurs
coupé wordt ge- Mercedes CLS: groot maar elegant,
maakt in Sindelfin-
gen. Hij krijgt luchtvering en een zeventraps automaat.