Nieuwe ouderen zijn lekker gezond en lekker actief Ron Mueck in Haarlem 26 I Demonen van Gerrit Komrij 27 I Nieuw leven in het museum 29 I Muziek voor naakte vrouwen onderdag 20 november 2003 jjdactie: 0113-315680 *wW'Pzc'?' i mail: redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes. sdvertentie-ex p I o itat i e nrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Mws-Vlaanderen: 0114-372770; tonaal: 020-4562500. e mannen en vrouwen van de Australische beeldhouwer Ron Mueck zijn zo levensecht en de situatie waarin ze zich bevinden is zo intiem, dat je je bijna een voyeur voelt. Bij de oude vrouw die onder een deken ligtkrijg j ede neiging om te kij ken of de dekenpluisj es bewegen in het briesje van haar adem. Een aantal beelden van Mueck is te zien in de Hallen in Haarlem. Pregnantwoman In de wereld van de beeld houwkunst is Ron Mueck in nauwelijks tien jaar tijd hot stuff geworden. Nadat Saatchi het beeld van Muecks dode va der, getiteld Dead Dad, had aangekocht, was zijn naam ge maakt. Tentoonstellingen in talloze vooraanstaande musea, waaronder de National Gallery in Londen, volgden voor Mueck, die zich voor die tijd voorname lijk had beziggehouden met de special effects in de filmindu strie. Voor zijn beelden worden nu astronomisch hoge bedragen neergeteld. Mueck zelf wil niets van een hype weten. Hij zwijgt en werkt. De Engelse dichter Craig Ray- ne, ooit voorman van de dich- tersbeweging The Martians, schreef dat hij na het zien van deze beelden pas wist waarom de mensen ooit de behoefte had den gevoeld om zoiets als een ziel uit te vinden. En dat heeft Rayne goed gezien. Weeg een mens net na zijn dood. Weegt hij dan iets minder dan een seconde daarvoor? Nauwelijks. Alleen het gewicht van de ingeademde lucht ontbreekt. Zo dun en ijl is het leven. Zo weinig stelt het voor. De situatie waarin de meeste van Muecks figuren zich bevin den, versterken geraffineerd de suggestie dat ze echt leven. Ze denken na. De geest beweegt, maar het lichaam niet. De bewe gingen haperen even. Zoals je wel eens stil staat tussen kamer en keuken om je weer te herin neren wat je ook alweer in die keuken ging halen. Een man in een boot wordt even afgeleid door wat hij ziet in de verte, een oude vrouw is verzonken in een Oude vrouw foto Erwin Hermanns/FBF Fotografie Zo dun en ijl is het leven foto G PD Zelfportret droevig gemijmer. Elk moment kunnen Muecks figuren weer opstaan en verder gaan met hun leven. Een van de indrukwekkendste beelden is Mother and Child. We zien een vrouw die net een kind heeft gebaard. Daar ligt ze, af gepeigerd, nog met een waasje van zweet op het voorhoofd. De kou komt opzetten, ze kan zo gaan klappertanden. Mueck heeft een heel apart moment ge nomen voor zijn creatie. Bij de geboorte van een kind is er vaak niet meteen blijdschap op het gezicht van de moeder af te le zen. Er is ernst, verontrusting ook. Is het kind wel goed ge zond, zit alles erop en eraan? Het is die ernst die Mueck indrin gend heeft weergegeven in Mo ther and Child. Je zou verwach- fotoGPD Mother and child fotoGPD ten dat de moeder haar handen meteen beschermend om het kind heen legtmaar dat gebeurt niet. De liefde komt pas later op gang. „Er zijn meer mensen die realis tische sculpturen maken", zegt Karei Schampers, directeur van het Frans Halsmuseum, die de tentoonstelling van Mueck naar de Hallen in Haarlem heeft ge haald. „Maar vaak zijn dat toch typetjes. Bij Mueck is het niet alleen het beeld zelf, maar voor al ook het moment dat hij kiest. Cruciale momenten in het leven van de mens, intieme momen ten." Schampers pakt een cata logus van tafel. „Toen ik dit voor het eerst in de The National Gal lery in Londen zag, dacht ik: Is dit niet een beetje té. Alleen door de wisselende formaten heb je in de gaten dat het hier om een beeld gaat. Mother and Child is een klein beeld. Maar de Pregnant Woman is meer dan twee meter hoog. Ze staat daar machtig. Als een kariatide die het tempeldak moet dragen. Het beeld van zijn dode vader is maar één meter lang. Zo heeft Mueck het iets intiems meege geven, zo is het te verdragen. Alsof het hemzelf anders ook te erg wordt. Hij werkt akelig pre cies. Elk haartje, elke baardstoppel, elke rimpel wordt weergegeven." Sommige mensen hebben de on hebbelijkheid je videobeelden te laten zien van de bevalling van hun vrouw. Je weet niet waar je kijken moet. Een slach ting, waar je liever niet bij bent. Bij Mueck krijg je dat gevoel he lemaal niet. Bij het zien van de vrouw net na de bevalling is er herkenning. Ja, zo was het. Wat is dat toch voor een bijzonder grensmoment? Bij het beeld van een oude vrouw dient zich de zelfde herkenning aan, maar het moment en de inhoud ervan zijn bijna niet te benoemen. Ze zit, met haar handen ineengestren geld, bijna biddend, met haar il lusieloze gezicht wat voor zich uit te staren. Arme sodemieter, denk je bij jezelf. Wie troost jou nog, wie kust jou als je dood bent? Alleen het theekopje voelt jouw lippen nog. Maar je vraagt je ook af wat je in godsnaam met die ouwe tang aan moet. Op straat zou je haar geen blik waardig keuren en hier, in het museum, sta je maar naar haar te kijken. Kunnen we maar niet geloven dat het leven zo misera bel is? De National Gallery in Londen, waar Mueck zich als gastkun- stenaar heeft laten inspireren door de wereldberoemde collec tie, heeft een video gemaakt van de beeldhouwer tijdens zijn werk in het atelier. Mueck is geen prater, hij verklaart niets, legt niets uit. Waarom hij een beeld heeft gemaakt van zijn dode vader? Daarmee heeft nie mand iets te maken. We zien hem op de video bezig met het maken van de zwangere vrouw, haar armen achter haar hoofd, haar gezicht verwrongen van uitputting. De geboorte is niet ver meer weg. „Mueck heeft zich in de Natio nal Gallery vooral laten aan spreken door het thema Moeder en Kind", zegt Schampers. „Het viel hem op dat het kindje Jezus vaak zo weinig levensecht was geschilderd. In die tijd was het voor kunstenaars nog vrij moei lijk om een pasgeboren baby te portretteren. Er was immers nog geen fotografie. Vaak liet men zich inspireren door eerde re voorstellingen die waren ge maakt, met alle clichés van dien. Meestal zie je op die schilderijen meteen de liefde tussen moeder en kind, maar Mueck keek beter en zag dat die pas in een later stadium kwam. Een kunstenaar die belangrijk voor hem is ge weest, is Albrecht Dürer. Dürer heeft in 1497 een portret van zijn vader gemaakt, met alle groeven en lijnen in het gezicht die bij de ouderdom horen. Als je het beeld Seated Woman be kijkt, dan zie je daar eenzelfde werkwijze, maar dan driemen- sionaal." Op de video kunnen we de tot standkoming van Pregnant Wo man stap voor stap volgen. Eerst zijn er de vele studies en tekeningen, dan volgt de aanzet tot een figuur, bijeengehouden door kippengaas. Vervolgens wordt laag voor laag de klei op gebracht, alles zeer minutieus. Uiteindelijk wordt het beeld gegoten in een mal. Mueck ge bruikt daarvoor glasvezel. Om dat hij een zo realistisch moge lijk weergave nastreeft, moet het hoofd daarna nog een keer worden gegoten. Maar deze keer met siliconen als materiaal. Bij glasvezel kun je namelijk geen haren inplanten. We zien hoe Mueck het hoofd erop zet, de aanhechting wordt gemaskeerd door een vouw in de nek. Als hij samen met een assistent het beeld uit de mal wrikt, uiterst voorzichtig, is het net alsof we hem zachtjes 'please, please horen fluisteren. Cees van Hoore Beelden van Ron Mueck: t/m 18 jan. in De Hallen in Haarlem, di. t/m za. 11-17 uur, zo. 12-17 uur. Ipehet geluk heeft tot op hoge leeftijd gezond te blijven, slijt zijn dagen niet fout achter de geraniums. Onder de 55- ®ers van nu zijn er die wilgen knotten, ■V !P rï°en> elke ochtend in zee zwem- deelnemen aan de Rijnmondloop van ^kilometer, optreden met het zangkoor "Me Krengen en Harley Davidsons Ven. Of ze zijn 'druk, druk, druk' met ,ei vormen van vrijwilligerswerk. Dat °d voor de deur staat ontkennen ze •■■'naar zolang hij nog niet heeft aange- J'. plukken ze vol overgave de dag. "e speciale foto-opdracht en expositie foment Nederland', waarvoor het vynSeum sinds zes jaar samenwerkt ARC Handelsblad, lukte het Janine Ver(37) uit alle lagen van de samenle- Nieuwe Ouderen' voor de lens te krij- 'e bezocht daarvoor evenementen als Jf®beurzen en legde contacten via Uit- o 55 websites en tijdschriften als Midi. Ook kreeg ze vanzelf tips uit j!faaste omgeving: „Zodra ik mensen de oyer mijn opdracht was er altijd •J^er iemand die iemand kende die op '-btigste nog met een computercursus jonnen." Naken van afspraken bleek door de vol le agenda's al niet eenvoudig. De grootste complicatie die Schrijver moest overwin nen was echter de titel die de initiatiefne mers vooraf voor het project hadden be dacht: 'Gouwe Ouwe'. Ze merkte al gauw dat de gemiddelde 55-plusser van nu zich niet oud voelt en vooral niet als zodanig be handeld wil worden. 'Gouwe Ouwe' maakte daarom plaats voor 'Forever Young' omdat die vlag de emotionele lading van het thema wel bleek te dekken. Schrijver hanteerde het uitgangspunt dat ze een opgewekt stemmende, respectvolle expositie wilde maken. Actieve ouderen vi sueel belachelijk maken, zou geen enkele moeite hebben gekost, maar die neerbui gende benadering is haar vreemd. Naar de eeuwige jeugd hunkerende bejaarde vrou wen met neergestorte facelifts of gerimpel de, uitgezakte, mannelijke 70-plussers met veel jongere vrouwtjes aan hun zijde, ont breken dan ook. Wie een ironische glimlach toch niet kan onderdrukken bij het zonge bruinde stel in haar Volvo-cabriolet (een huwelijkscadeautje) in Marbella, waar ze een tweede huis hebben, krijgt van Schrij ver een standje: „De vrouw vertelde me dat ze het gevoel heeft op aarde in de hemel ge vallen te zijn. Dat is toch prachtig?" De 'Nieuwe Ouderen' op deze foto's, vanwe ge de komende sluiting van het Rijksmuse um te zien in het Fotografiemuseum Am sterdam, ogen verbluffend fit en spannen zich met inspirerend plezier in dat zo te hou den. Op de Golfclub van Hank speelt de heer Boer (72) elke morgen negen holes, de heer Ossenblok (67) traint twee keer per week zes- en zevenjarigen bij voetbalclub De Musschen in Rotterdam, Wil Hurford (74) geeft ongeveer zes uur per week yogales en Hans (67) en Winnifred (59) de Beukelaar maken deel uit van een actieve groep Harley Davidson-rijders. Lijken deze activiteiten nog goed bereikbaar voor wie op tijd zonden als veel drinken, zwaar roken en te veel eten heeft uitgebannen, maar wie doet het Tilly Janssen (63) en Chris Molendijk (69) op die leeftijd na om zonder een grammetje te veel de tien kilometer van de Rijnmondloop te voltooien? Of zwemt als Elisabeth Lust uit Vlissingen op 66-jarige leeftijd nog élke dag in zee? Van de 55-plussers in Nederland - met een aantal van 3,7 miljoen maken ze op dit mo ment rond de dertig procent van de bevol king uit - plukt het merendeel de vruchten van de enorm gegroeide welvaart na de Tweede Wereldoorlog. Met in herinnering de sobere omstandigheden waarin hun ou ders Nederland na 1945 moesten opbou wen, geniet de 'Forever Young'-generatie daar met volle teugen van. Ze volgen een cursus muziekgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit, stichten een woongemeenschap in de prachtige natuur nabij Middelburg of formeren een ploeg vrijwilligers om de driemastschoener De Eendracht in de vaart te houden. Maar het leven van deze 'Nieuwe Ouderen' houdt veel meer in dan het louter najagen van eigen genoegens. Riet Wortman (67) doet vrijwilligerswerk voor de St. Jacobs- kerk in Vlissingen, Joke Been (61) is vrijwil ligster in een Wereldwinkel en ambassadri ce bij kunstevenementen in Rotterdam en de heer Melief (69) bezorgt één maal per week maaltijden van Tafeltje Dekje in Ba- rendrecht. Oud-bloemenkweker Klaas van der Woude (72) reist de wereld rond om zijn kennis over te dragen aan kwekers in Derde Wereld-landen. Franpoise Ledeboer Expositie: Document Nederland: Forever Young. Janine Schrijver fotografeert de nieuwe ouderen - Foam Fotografiemuseum Amsterdam; t/m 8 fe bruari. Dagelijks 10-17 uur, do. en vri. 10-21 uur. Elisabeth Lust uit Vlissingen foto Janine Schrijver/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25