FZC
WCT is neus van de kameel
Hans Wilschut meer
schilder dan fotograaf
Zeeuws Orkest worstelt en ontzwemt
Het beste aanbod
17
kunst
Zeeuws gezicht
lezers schrijven
donderdag 20 november 2003
Straffen tot
j,5jaar voor
apen- en
jrugshandel
Europoort
Licht
Kruis IX
Kruis X
Dierenwelzijn III
Schepen
Windenergie
Primafoon
Voor
wAector
Dooms
©DELBURG - De rechtbank
i Middelburg heeft gisteren
(jjO-jarige man uit Sint-Phi-
psland voor handel in wapens
j harddrugs veroordeeld tot
iiieënhalf jaar cel. Zijn 48-jari-
Khtgenote kreeg voor haar
'jjdeel vijftien maanden ge-
nigenisstraf, waarvan drie
-aanden voorwaardelijk voor-
ïaardelijk en de 22-jarige zoon
ierd voor het verlenen van
jnd- en spandiensten veroor-
jM[d tot 180 dagen, waarvan
B dagen voorwaardelijk en
!10 uur werkstraf.
41-jarige IJzendijkenaar
noet voor de levering van vijf
npens een jaar gaan zitten.
Ijdens een huiszoeking werd er
linitie en een geluidsdemper
«vonden. Tot een jaar cel werd
éeen38-jarige man uit IJzen-
veroordeeld. Hij was
schuldig aan medeplichtigheid.
|de strafmaat werd meegeno-
jendatbij de man een aanzien-
jjke hoeveelheid xtc-pillen en
iiufetamine was aangetroffen.
id zijn plaatsgenoot, die
overigens elke betrokkenheid
ontkende, in contact gebracht
met een 28-jarige Tholenaar.
Bezorgde op zijn beurt dat de
is terechtkwamen bij de
51-jarige initiatiefnemer van de
legale handel. De man werd
bestraft met een jaar cel.
De rechtbank wees erop dat er
zwaar getild wordt aan de han-
itlin wapens, waarvan het me-
hndeel in het criminele circuit
verdwijnt.
Een 31-jarige Tholenaar werd
nor zijn aandeel in de handel
ran verdovende middelen en het
ezit van een hennepkwekerij
eroordeeld tot vijftien maan-
engevangenisstraf. De Thole-
trad als tussenpersoon op
ijde levering van een kilo co-
aïneaan de hoofdrolspeler. De
trafbare feiten kwamen aan
itlicht in het kader van het on-
tizoek naar de moord op de
«luwe J. Serné. Een infiltrant
de politie kwam begin dit
armeen café in Sint-Philips-
adin contact met de loslippige
der, die zich hoogdravend
iet over het gemak waarmee
aan wapens kon komen.
door A. J. Snel
Zeeland staat voor een drempel. Bin
nen afzienbare tijd moeten keuzes
worden gemaakt. Wordt het accent ge
legd op begrippen als ruimte, openheid,
water en groen of wordt de richting ge
kozen van verdergaande industrialisa
tie en bedrijvigheid? Op dit moment is
er het risico dat een keuze wordt ontwe
ken en dan wordt het een rommeltje. De
provincie krijgt dan van alles wat en
dus in essentie niets.
Met die zienswijze komt voorzitter H. J.
van Hunnik van de Stichting Het
Zeeuwse Gezicht, vooruitlopend op een
symposion dat woensdag 17 december
wordt gehouden in Cadzand Bad. Het
gaat dan over de recreatie en de beeld
kwaliteit van de provincie. Op de stu
diedag worden inleidingen gehouden
door J.W. Bosch, directeur van Bosch en
Slabbers, tuin- en landschapsarchitec
ten, de Zeeuwse gedeputeerde H. van
Waveren en T. Metz, journaliste en
schrijfster van Pret! Leisure en land
schap.
De Stichting Het Zeeuwse Gezicht is er
niet op uit zelf keuzes te maken, maar
wil de discussie gaande houden over de
kwaliteit van de vormgeving en het
beeld van de bebouwde en onbebouwde
omgeving. Aan de vraag welke richting
wordt gekozen voor de recreatie in Zee
land gaat de kwestie vooraf of nieuwe
mogelijkheden voor die sector in het
achterland voorhanden zijn, dan wel of
de ruimte daar goeddeels zal worden
beheerst door oprukkende industriële
activiteiten.
Van Hunnik: „Ik huldig persoonlijk de
opvatting dat aan het fenomeen mens
verbonden is dat die zich vervreemdt
van de natuur. Dat is het interessante
van de mens; hij onttrekt zich aan de
natuur en gaat iets afwijkends doen. Ik
zie een dier nog niet zo snel vioolspelen.
Als je ervan uitgaat dat het de mens ei
gen is een eigen omgeving te creëren,
doe dat dan een beetje netjes. De Stich
ting Het Zeeuwse Gezicht matigt zich
niet aan de wijsheid in pacht te hebben,
maar j e kunt hoe dan ook stellen dat het
voor een kwalitatief hoogwaardige in
richting van de provincie noodzakelijk
is duidelijk te zijn in je keuzes."
Voor Van Hunnik is het duidelijk dat
een keuze voor de Westerschelde Con
tainer Terminal op langere termijn als
consequentie heeft dat in Zeeland een
gebied ontstaat dat vergelijkbaar is
met de Europoort. De WCT is de neus
H.J. van Hunnik: „Je moet kiezen, anders wordt het een rommeltje.'
van de kameel. Besluit je dat de WCT er
moet komen dan ga je in 2005 aan de
slag en de terminal zal in 2010 te klein
blijken. Op termijn groeien Antwerpen
en Vlissingen dan naar elkaar toe. Naar
mijn mening zet je, als je voor de WCT
kiest, een proces in gang dat je als één
groot geheel moet plannen. Doe je er
steeds een stukje industrie bij, dan ont
staat een rommelig beeld. Hetzelfde
geldt voor de ontwikkeling van bedrij
venterreinen langs de Rijksweg 58.
Daar kun je voor kiezen, maar ook dan
geldt dat j e moet zien zo'n ontwikkeling
in totaliteit te plannen. Anders krijg je
overal ongelijke plukken van bedrij
ven. Ik heb het idee dat er op dit mo
ment te veel aarzeling is. Dat is niet
vreemd. Men wil rust en ruimte, maar
men wil ook een zekere mate van wel
stand en daar heb je economische
ontwikkelingen voor nodig. De kunst
is te kiezen en vervolgens een afstem
ming te vinden waarbij een kwalitatief
hoogwaardige inrichting mogelijk
blijft."
Van Hunnik heeft de indruk dat met na
me toeristen die van verder af komen.
Zeeland minder aantrekkelijk gaan
vinden als ze door een corridor van be
drijven richting kust moeten.Je ziet in
Zuid-Holland wel mensen onder de
rook van het industriegebied op het
strand gaan liggen, maar dat zijn men
sen uit de regio zelf. Wie van verder
komt, reageert anders. Duitsers zullen
een corridor met grotere en kleinere in
dustrie niet op prijs stellen. Komt die er
wel, dan moet je erop rekenen dat de re
creatie zich in de loop van de jaren ster
ker gaat concentreren rond de Ooster-
schelde en ook op Schouwen-Duive-
land."
foto Lex de Meester
Als het accent in Zeeland sterk komt te
liggen op de recreatie, dan zal ook daar
op een nadere keuze moeten volgen.
Van Hunnik: „Veel Zeeuwen willen het
houden zoals het is, maar er bestaat ook
de neiging iets te ondernemen. We wil
len wel recreanten hebben, maar er niet
te veel van zien; wel de lusten maar niet
de lasten. Als je kijkt naar het aanzien
van Zeeland, dan denk ik dat het iets re
delijk sobers heeft. De sfeer van Zee
land is nog altijd open en vlak en daar
bij past die soberheid. Tot nu toe zijn
hier geen grote pretparken en de recre
anten die hier naar toe komen willen
dat ook niet. Het gaat vaak om gezinnen
die zon, zee en strand willen en die de
binnensteden willen bekijken. Dichtbij
de kust is de kust wel vol genoeg en mag
niet meer verstening plaatsvinden.
Grote bungalowparken zullen er ver
moedelijk ook niet meer bijkomen. Je
mag verwachten dat een eerdere ont
wikkeling van de recreatie in de rich
ting van het achterland gaat, als de
ruimte daar niet voor andere zaken
wordt benut. Daarover gaat het op het
symposium."
loorErnst Jan Rozendaal
- Op de foto's van Hans
Uitschut is geen mens te zien.
loth is die niet afwezig, omdat
it Rotterdamse kunstenaar
lidschappen fotografeert die
■der de mens niet zouden be-
i. De strepen die vliegtui-
m trekken boven nachtelijk
York, Las Vegas in een zee
licht, de zichtbare energie
de havenindustrie; Wil-
ühut toont zijn kijk op de he-
endaagse wereld in galerie Van
■Berge in Goes en kunstcen-
himDeWillem3 in Vlissingen.
Jk voel me meer schilder dan
'lograaf', zegt Wilschut. „Ik
geen strakke, documen
ts platen. Ik vermoed iets en
W probeer ik door middel van
•tografie naar voren te halen.
<®slukt dat al bij het maken
de foto, bijvoorbeeld door
standpunt dat ik inneem, of
sluitertijd en de belichting
Jttvoor ik kies. Het kan ook
Peuren in de nabewerking. In
jnncipe gebruik ik de technie-
wn de donkere kamer. Ik
beïnvloed alleen kleur, licht en
hardheid. Een enkele keer ge
bruik ik de computer. Uiteinde
lijk blijft het wel een foto. Heb je
de scherpte niet goed ingesteld,
dan is j e foto gewoon niet goed.
Scherpte is één van de elemen
ten waarmee Wilschut speelt.
Zowel in Goes als in Vlissingen
hangen foto's waarop je als kij
ker juist moeilijk kunt scherp-
stellen. De foto kan niet als één
geheel worden bekeken. Wil
schut dwingt zijn publiek in het
landschap rond te dwalen.
Het zijn altijd nachtelijke land
schappen. Toch zijn ze nooit in
duisternis gehuld. Wilschut fo
tografeert plekken waar het
nooit echt donker wordt. „Ik
zoek een zo puur mogelijke
vorm van fotografie", legt hij
uit. „Fotografie heeft alles met
licht te maken. Dat is natuurlijk
een open deur van jewelste.
Maar wat mij fascineert is het
moment dat de wereld zich naar
binnen keert. De mens zelf is er
niet, die heeft zich teruggetrok
ken, ligt te slapen. Maar de hand
van de mens is goed zichtbaar.
Die uit zich in licht.
Het resultaat is raadselachtig en
intrigerend. De meeste van Wil-
schuts landschappen ogen ver
stild, ook al heeft hij verstede
lijkte gebieden gefotografeerd.
De sfeer is onwerkelijk. „Ik ben
geïnteresseerd in aspecten die je
normaal met het oog niet zo snel
ziet, maar die door middel van
de fotografie zichtbaar worden.
Dat kan het kleurenspel zijn. Je
vermoedt zoiets en met de foto
wordt het duidelijk. Uiteraard
versterk ik dat. Ik zet de kleur
aan, of maak een weerspiege
ling pregnanter. Dat zijn bewus
te keuzes. Ook gebouwen die
nog niet helemaal af zijn, vind ik
aantrekkelijk, of de non-archi
tectuur van snelwegen. Het is
alsof daar de ziel is blootgelegd
van de dingen die we dagelijks
om ons heen zien."
In Vlissingen zijn verschillende
foto's te zien van de nachtelijke
bewegingen van vliegtuigen bo
ven New York. Heldere lijnen in
de lucht boven de helverlichte
stad. Door bij nacht een camera
te laten draaien heeft de kunste-
Fotograaf Hans Wilschut toont zijn werk in galerie Van den Berge in Goes.
naar een van die foto's als het
ware tot leven gewekt. Ook die
video wordt in Vlissingen ge
toond.
Wilschut: „Ik heb een tijd in
New York gewerkt. Net als veel
mensen die daar naartoe gaan,
vond ik het de eerste twee weken
geweldig. Daarna werd ik de
pressief. Ik kon het niet bevat
ten. Ik zocht naar iets om de
aantrekking van die stad in
beeld te brengen. Ik verbleef
toen in een huis waar ik de vlieg
tuigen wel hoorde, maar ik kon
ze niet zien. Toen ben ik op de
daken geklommen. Daar kwa
men ze aanvliegen, soms wel zes
achter elkaar. In2001benik met
die foto's begonnen, het jaar
daarop ben ik ermee doorge
gaan."
Dat betekent dat de datum 11
september 2001 er middenin
viel. Door de gebeurtenissen
van die dag hebben Wilschuts
foto Willem Mieras
foto's er nog een extra, veront
rustende betekenislaag bij ge
kregen. De raadselachtige
schoonheid van de door de mens
gemaakte wereld blijkt uiterst
fragiel.
Exposities Hans Wilschut: tot en
met 20 december in Galerie Van den
Berge in Goes, open do t/m za van
12-17 uur en tot en met 18 januari in
DeWillem3 in Vlissingen, open do
t/m zo van 12-17 uur.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
We hebben het er zo vaak over
dat 'vreemdelingen' in de Ne
derlandse samenleving moeten
integreren, maar afgaande op
het begrip 'satire'blijkt hierover
zoveel verschil van mening te
bestaan, dat vrijheid van me
ningsuiting bijna tot burger-
loorlog leidt. Wat speelt zich al
lemaal af in de hoofden van
mensen, sprekend over o.a. het
woord 'kruis'? De betekenis
hiervan? En hoe leg je dat uit
aan een vreemdeling die wil in
tegreren? Velen voelen zich op
de tenen getrapt of figuurlijk in
het kruis getast, bij vergelijkin
gen. Volgens mij zijn er in de Ne
derlandse samenleving zodani
ge ontwikkelingen dat je erg op
je woorden moet passen als je
voor iedereen acceptabal lollig
wilt zijn en maakt het een groot
verschil of je in de stad of op het
platteland spreekt. Wanneer je
een mening mag uiten, naar de
reacties kunt kijken en daar dan
alsnog bij blijft, kan het lang
duren voor je weer in stil vaar
water geraakt!
George Calon
Oud Vlissingen 28
Hoek
Met enige verbazing en veront
waardiging heb ik de stukjes
Lezers Schrijven gelezen die
reageerden op de almanak in de
PZC van 10 november. De ma
nier waarop dit humoristische
stukje wordt afgekraakt en ge
brek aan respect wordt verwe
ten gaat echt nergens over. Ik ga
er vanuit dat deze almanak ge
schreven is met de bedoeling om
even de boel te relativeren en te
laten weten dat er heel verschil
lende gedachtenwerelden ge
bruik maken van hetzelfde
openbare gebouw. Wees blij dat
er een dergelijk stukje in de
krant staat naast alle berichten
over oorlogen ontstaan uit ge
loofsovertuigingen. Ik heb zelf
een christelijke opvoeding ge
noten maar ben er niet van over
tuigd dat alles wat in de bijbel
geschreven staat waar is. Maar
ik heb er wel uit geleerd dat er
door respect voor eikaars in
zicht veel ellende kan worden
voorkomen en er bovenal vrijer
en blijer kan worden geleefd.
Daarom dit stukje. Ik hoop dat
het kan relativeren ook al door
kruist het misschien andere me
ningen. Humor, satire en ernst
komen samen in de almanak, ga
zo door!
Wim Noordhoek
Torenstraat 17
Oostkapelle
t
Graag zou ik een reactie willen
geven op de ingezonden brief
van Van Dam (PZC,13-11) over
het rapport over van Wakker
Dier. De briefschrijver heeft het
over een éénzijdig rapport. Een
rapport over de bio-industrie
kan alleen maar éénzijdig zijn
omdat er niets positiefs te mel
den is.
Eén doffe dierenellende is het in
de bio-industrie. Dierenmis
handeling is meer regel dan uit
zondering. Ondanks een verbod
zijn onverdoofd castreren,
staarten couperen en tanden
knippen nog steeds aan de orde
van de dag. Barbaarse praktij
ken gebeuren in de bio-indu
strie. Er moet dan ook zo snel
mogelijk een verbod komen. De
consument kan daar al iets aan
doen door de producten uit de
bio-industrie te negeren en
EKO- producten te kopen. Maar
de consument heeft alleen maar
oog voor zijn of haar portemon
nee. Die wil alleen het goed
koopste stukje vlees. EKO vlees
bevat geen toegevoegd vocht
zodat je na het bereiden ook
meer overhoudt. Doordat je dan
een kleiner stukje kan kopen is
het prijsverschil veel minder. In
de winkels wordt het EKO vlees
ook slecht gepresenteerd,daar
liggen de kilo knaller of de plof-
kippen prominent op de voor
grond. De supermarkten heb
ben daarin een verantwoorde
lijkheid. Er moet op bio-indu
strie producten een forse heffing
komen die ten goede komt aan
de biologische sector zodat het
prijsverschil kleiner wordt.
Er moet eindelijk eens een be
gin worden gemaakt met de
afbouw van de bio-industrie.
De Partij voor Dieren zal zich
fel tegen de bio-industrie blij
ven verzetten in het belang van
het dierenwelzijn.
Rob Ossewaarde
Prins Bernhardstraat 25
Oud Sabbinge
Bij dezen een kleine correctie op
het artikel van Piet Kleemans
over de GO 3 van de schippers-
familie Lokker uit Goederede.
Als zeilmaker, en ook werk
zaam voor de schippers in Goe-
ree, Ouddorp en Stellendam heb
ik dit schip goed gekend. Voor
de goede orde echter dit: De
schepen die vanuit de havens
van Goeree/Overflakkee voeren
waren geen Botters maar Bla
zers. Dit is ook duidelijk waar te
nemen aan de kop en de achter
zijde van het schip. Een botter
had een veel hoger oplopende
kop en een sluiker achterschip.
Een Blazer was voor en achter
meer gelijklopend zoals op deze
foto te zien is. Overigens is ook
Blazerbehoud iets waar veel
voor te zeggen is, te meer omdat
van deze schepen er haast niets
over is gebleven voor het nage
slacht.
J.D. de Korte
Stelbergstraat 15
Bruinisse
Weer een bericht over windtur
bines in de PZC van 13-11. Dit
maal bij Spijkenisse. Zuid-Hol
land wil in 2010 zeker 250 me
gawatt windenergie opwekken.
Dat vermogen is genoeg om
twintigduizend huishoudens
van stroom te voorzien, schrijft
men. Het zijn leugens. Men gaat
hier uit van het opgesteld ver
mogen, maar de beste windmo
lens hebben een rendement van
nog geen 30%. Een derde van
250 is 83 megawatt. Een derde
van 20.000 huishoudens zijn er
nog maar 6.666. In het beste ge
val dan. Dat er altijd huishou
dens genoemd worden is om
demagogische redenen. Om de
zaken bewust mooier voor te
stellen dan ze zijn. Een middel
grote fabriek komt er al aan te
kort. Ons spoorwegstelsel ge
bruikt meer stroom dan heel
Zeeland aan huishoudelijk ge
bruik. Een aluminiumsmelterij
in Vlissingen-Oost gebruikt
meer stroom dan de hele provin
cie Zeeland in het huishouden.
Van het totale energieverbruik
in Nederland is 0,3% windener
gie, een druppel op een gloeien
de plaat. Als we alle geschikte
plaatsen in ons land benutten
om turbines te plaatsen (een
woud van molens) dan halen we
misschien 3%.Het is als piesen
in een oceaan. Het is eenheilloze
weg. Ondergronds met die mo
lens.
Henk Barentsen
Koudekerseweg 17
Biggekerke
Advertentie
KEUZEN, Seheldelheater
■Reeuws Orkest onder leiding van Jo-
forkhemer in werken van Bach, Brit-
■jenBrucknerSoliste: Esther Apituley
^°[KeesCi]so uw
P'eeuwse concertzalen kom je zelden
7® symfonie van Anton Bruckner te-
Mahler wel: enkele van diens even
'«ssale werken waren de afgelopen ja-
'n Middelburg of Veere te horen. Ook
loet Zeeuws Orkest, de club die zich
week voor het eerst in zijn bestaan
"«Bruckner waagt.
7?U2e viel op de vierde symfonie, een
^wuckners mooiste en meest toegan-
J| en mede daardoor een van zijn
'■Yairste werken. Het is een uitdagen-
Programmering die alleen al daarom
:)(°mende avonden in Middelburg en
js ®óór bezoekers verdient dan het
r tweederde bezette Scheldetheater,
'®0agavond in Terneuzen.
7- Programma als dat van de nu lopen-
tn jBa(arsserie getuigt van de vitaliteit
;Ltet orkest. Dat wordt nog eens on-
„l0ceePt doordat naast Bruckner geen
Meert uit het ijzeren repertoire
staat, maar een veel minder bekende
compositie uit de vorige eeuw, een werk
voor altviool en strijkers van de Engels
man Benjamin Britten. Zo zorgt men
voor verrassing in en verbreding van het
repertoire.
Konden de bijna tachtig musici op het
podium en dirigent Berkhemer voldoen
aan de eisen, die Bruckner technisch,
muzikaal en in concentratie aan zijn uit
voerenden stelt? Met een aantal slagen
om de arm: jawel. Geen kwaad woord
over de tempokeuzes van Berkhemer,
maar het was merkwaardig te horen hoe
binnen de juiste tempi het eerste deel
toch weidsheid en ruimtelijkheid tekort
kwam: het musiceren maakte op mij
soms een kortademige indruk; de finale
lukte in dat opzicht beter. In sommige
overgangspassages halverwege eerste en
vierde deel met name dreigde het orkest
de spanningsboog te laten verslappen.
En met respect voor de manier, waarop
de solohoornist zijn cruciale aandeel
speelde: intonatieprobleempjes deden
zich, evenals bij de solotrompettist, net
vaak genoeg voor om storend te wordei -
.Tot de fraaie elementen aan de uitvoe
ring reken ik onder meer de kernachtige
koralen van de koperblazers, die welis
waar stevig werden aangezet, maar
waarin de balans met de strijkers nauwe
lijks werd verstoord.
Hoogtepunten waren voor mij echter de
processieachtige mars van het Andante
(mooi ingezet en volgehouden door de
celli) en het alert gespeelde Scherzo, in
clusief de volkse Landler. En natuurlijk:
Berkhemer bouwde de klankeruptie aan
het slot van de finale prachtig op.
Zo liet de uitvoering zich dinsdag wat mij
betreft handzaam samenvatten: het
Zeeuws Orkest worstelde soms met
Bruckner, maar ontzwom. De keuze voor
een groot bezet werk als Bruckners Vier
de is niet alleen muzikaal een uitdaging,
het is ook door de verschillende te bespe
len locaties akoestisch een waagstuk. In
het Terneuzense Scheldetheater was de
akoestiek niet ideaal, maar met de
klankborden achter het podium ging het
geluid wel de goede kant op. In de Mid
delburgse Concertzaal zullen de talrijke
zachte passages uitstekend tot hun recht
komen, maar zal de zaal de niet minder
talrijke klankexplosies moeilijk kunnen
verwerken. In de Grote Kerk van Goes
zullen de koperexplosies van Bruckner
zaterdag waarschijnlijk het best uitko
men, maar misschien dat daar de fluiste
ringen niet overal zullen dóórklinken.
Ach, geen wonder dat Bruckner geen al
ledaags componist is in Zeeuwse con
certzalen.
Het solostuk tijdens de najaarsserie is
Brittens 'Lachrymae' voor altviool en
strijkorkest. Als uitgangspunt nam Brit
ten een lied van zijn zestiende-eeuwse
landgenoot John Dowland. Maar anders
dan gebruikelijk schreef hij geen thema
met variaties, maar componeerde hij tien
fragmenten die pas aan het eind, als het
thema verschijnt, variaties op Dowlands
lied blijken te zijn geweest. Esther Api
tuley speelde het werk met een prachtige
toon en trefzeker van techniek en liet aan
het slot het thema in alle eenvoud en elo
quentie opbloeien.De concerten begin
nen met een reprise: de derde orkestsuite
van Bach, die eerder afgelopen voorjaar
werd gespeeld tijdens de dorpentoernee
van het orkest. Het leek me dinsdag in
Terneuzen dat het werk vlotter werd uit
gevoerd dan in april in Kapelle, maar nog
steeds met minder ritmische drive dan
ook Bachs orkestmuziek tegenwoordig
pleegt mee te krijgen.
Het Zeeuws Orkest treedt met hetzelfde
programma op in Middelburg (donder
dag, bedrijvenconcert) en vrijdag, Con
certzaal, 20 uur, en speelt zaterdag in de
Grote Kerk in Goes, 20 uur.
hoe meer u belt hoe
lager het tarief
elk halfjaar gratis
een Automatisch
Abonnements Advies
u betaalt alleen voor
wat u belt
Ga nu snel naar:
NEC N223i
2 maanden gratis
FlexiBel abonnement
2 maanden
gratis i-mode
Bestellen kan ook via 0800 0105 of www.kpn.com
Vraag in de winkel naar de voorwaarden, i-mode en het i-mode logo zijn merken
of geregistreerde merken van NTT DoCoMo Inc. in Japan en andere landen.