FZC WCT is neus van de kameel Hans Wilschut meer schilder dan fotograaf Zeeuws Orkest worstelt en ontzwemt Het beste aanbod 17 kunst Zeeuws gezicht lezers schrijven donderdag 20 november 2003 Straffen tot j,5jaar voor apen- en jrugshandel Europoort Licht Kruis IX Kruis X Dierenwelzijn III Schepen Windenergie Primafoon Voor wAector Dooms ©DELBURG - De rechtbank i Middelburg heeft gisteren (jjO-jarige man uit Sint-Phi- psland voor handel in wapens j harddrugs veroordeeld tot iiieënhalf jaar cel. Zijn 48-jari- Khtgenote kreeg voor haar 'jjdeel vijftien maanden ge- nigenisstraf, waarvan drie -aanden voorwaardelijk voor- ïaardelijk en de 22-jarige zoon ierd voor het verlenen van jnd- en spandiensten veroor- jM[d tot 180 dagen, waarvan B dagen voorwaardelijk en !10 uur werkstraf. 41-jarige IJzendijkenaar noet voor de levering van vijf npens een jaar gaan zitten. Ijdens een huiszoeking werd er linitie en een geluidsdemper «vonden. Tot een jaar cel werd éeen38-jarige man uit IJzen- veroordeeld. Hij was schuldig aan medeplichtigheid. |de strafmaat werd meegeno- jendatbij de man een aanzien- jjke hoeveelheid xtc-pillen en iiufetamine was aangetroffen. id zijn plaatsgenoot, die overigens elke betrokkenheid ontkende, in contact gebracht met een 28-jarige Tholenaar. Bezorgde op zijn beurt dat de is terechtkwamen bij de 51-jarige initiatiefnemer van de legale handel. De man werd bestraft met een jaar cel. De rechtbank wees erop dat er zwaar getild wordt aan de han- itlin wapens, waarvan het me- hndeel in het criminele circuit verdwijnt. Een 31-jarige Tholenaar werd nor zijn aandeel in de handel ran verdovende middelen en het ezit van een hennepkwekerij eroordeeld tot vijftien maan- engevangenisstraf. De Thole- trad als tussenpersoon op ijde levering van een kilo co- aïneaan de hoofdrolspeler. De trafbare feiten kwamen aan itlicht in het kader van het on- tizoek naar de moord op de «luwe J. Serné. Een infiltrant de politie kwam begin dit armeen café in Sint-Philips- adin contact met de loslippige der, die zich hoogdravend iet over het gemak waarmee aan wapens kon komen. door A. J. Snel Zeeland staat voor een drempel. Bin nen afzienbare tijd moeten keuzes worden gemaakt. Wordt het accent ge legd op begrippen als ruimte, openheid, water en groen of wordt de richting ge kozen van verdergaande industrialisa tie en bedrijvigheid? Op dit moment is er het risico dat een keuze wordt ontwe ken en dan wordt het een rommeltje. De provincie krijgt dan van alles wat en dus in essentie niets. Met die zienswijze komt voorzitter H. J. van Hunnik van de Stichting Het Zeeuwse Gezicht, vooruitlopend op een symposion dat woensdag 17 december wordt gehouden in Cadzand Bad. Het gaat dan over de recreatie en de beeld kwaliteit van de provincie. Op de stu diedag worden inleidingen gehouden door J.W. Bosch, directeur van Bosch en Slabbers, tuin- en landschapsarchitec ten, de Zeeuwse gedeputeerde H. van Waveren en T. Metz, journaliste en schrijfster van Pret! Leisure en land schap. De Stichting Het Zeeuwse Gezicht is er niet op uit zelf keuzes te maken, maar wil de discussie gaande houden over de kwaliteit van de vormgeving en het beeld van de bebouwde en onbebouwde omgeving. Aan de vraag welke richting wordt gekozen voor de recreatie in Zee land gaat de kwestie vooraf of nieuwe mogelijkheden voor die sector in het achterland voorhanden zijn, dan wel of de ruimte daar goeddeels zal worden beheerst door oprukkende industriële activiteiten. Van Hunnik: „Ik huldig persoonlijk de opvatting dat aan het fenomeen mens verbonden is dat die zich vervreemdt van de natuur. Dat is het interessante van de mens; hij onttrekt zich aan de natuur en gaat iets afwijkends doen. Ik zie een dier nog niet zo snel vioolspelen. Als je ervan uitgaat dat het de mens ei gen is een eigen omgeving te creëren, doe dat dan een beetje netjes. De Stich ting Het Zeeuwse Gezicht matigt zich niet aan de wijsheid in pacht te hebben, maar j e kunt hoe dan ook stellen dat het voor een kwalitatief hoogwaardige in richting van de provincie noodzakelijk is duidelijk te zijn in je keuzes." Voor Van Hunnik is het duidelijk dat een keuze voor de Westerschelde Con tainer Terminal op langere termijn als consequentie heeft dat in Zeeland een gebied ontstaat dat vergelijkbaar is met de Europoort. De WCT is de neus H.J. van Hunnik: „Je moet kiezen, anders wordt het een rommeltje.' van de kameel. Besluit je dat de WCT er moet komen dan ga je in 2005 aan de slag en de terminal zal in 2010 te klein blijken. Op termijn groeien Antwerpen en Vlissingen dan naar elkaar toe. Naar mijn mening zet je, als je voor de WCT kiest, een proces in gang dat je als één groot geheel moet plannen. Doe je er steeds een stukje industrie bij, dan ont staat een rommelig beeld. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van bedrij venterreinen langs de Rijksweg 58. Daar kun je voor kiezen, maar ook dan geldt dat j e moet zien zo'n ontwikkeling in totaliteit te plannen. Anders krijg je overal ongelijke plukken van bedrij ven. Ik heb het idee dat er op dit mo ment te veel aarzeling is. Dat is niet vreemd. Men wil rust en ruimte, maar men wil ook een zekere mate van wel stand en daar heb je economische ontwikkelingen voor nodig. De kunst is te kiezen en vervolgens een afstem ming te vinden waarbij een kwalitatief hoogwaardige inrichting mogelijk blijft." Van Hunnik heeft de indruk dat met na me toeristen die van verder af komen. Zeeland minder aantrekkelijk gaan vinden als ze door een corridor van be drijven richting kust moeten.Je ziet in Zuid-Holland wel mensen onder de rook van het industriegebied op het strand gaan liggen, maar dat zijn men sen uit de regio zelf. Wie van verder komt, reageert anders. Duitsers zullen een corridor met grotere en kleinere in dustrie niet op prijs stellen. Komt die er wel, dan moet je erop rekenen dat de re creatie zich in de loop van de jaren ster ker gaat concentreren rond de Ooster- schelde en ook op Schouwen-Duive- land." foto Lex de Meester Als het accent in Zeeland sterk komt te liggen op de recreatie, dan zal ook daar op een nadere keuze moeten volgen. Van Hunnik: „Veel Zeeuwen willen het houden zoals het is, maar er bestaat ook de neiging iets te ondernemen. We wil len wel recreanten hebben, maar er niet te veel van zien; wel de lusten maar niet de lasten. Als je kijkt naar het aanzien van Zeeland, dan denk ik dat het iets re delijk sobers heeft. De sfeer van Zee land is nog altijd open en vlak en daar bij past die soberheid. Tot nu toe zijn hier geen grote pretparken en de recre anten die hier naar toe komen willen dat ook niet. Het gaat vaak om gezinnen die zon, zee en strand willen en die de binnensteden willen bekijken. Dichtbij de kust is de kust wel vol genoeg en mag niet meer verstening plaatsvinden. Grote bungalowparken zullen er ver moedelijk ook niet meer bijkomen. Je mag verwachten dat een eerdere ont wikkeling van de recreatie in de rich ting van het achterland gaat, als de ruimte daar niet voor andere zaken wordt benut. Daarover gaat het op het symposium." loorErnst Jan Rozendaal - Op de foto's van Hans Uitschut is geen mens te zien. loth is die niet afwezig, omdat it Rotterdamse kunstenaar lidschappen fotografeert die ■der de mens niet zouden be- i. De strepen die vliegtui- m trekken boven nachtelijk York, Las Vegas in een zee licht, de zichtbare energie de havenindustrie; Wil- ühut toont zijn kijk op de he- endaagse wereld in galerie Van ■Berge in Goes en kunstcen- himDeWillem3 in Vlissingen. Jk voel me meer schilder dan 'lograaf', zegt Wilschut. „Ik geen strakke, documen ts platen. Ik vermoed iets en W probeer ik door middel van •tografie naar voren te halen. <®slukt dat al bij het maken de foto, bijvoorbeeld door standpunt dat ik inneem, of sluitertijd en de belichting Jttvoor ik kies. Het kan ook Peuren in de nabewerking. In jnncipe gebruik ik de technie- wn de donkere kamer. Ik beïnvloed alleen kleur, licht en hardheid. Een enkele keer ge bruik ik de computer. Uiteinde lijk blijft het wel een foto. Heb je de scherpte niet goed ingesteld, dan is j e foto gewoon niet goed. Scherpte is één van de elemen ten waarmee Wilschut speelt. Zowel in Goes als in Vlissingen hangen foto's waarop je als kij ker juist moeilijk kunt scherp- stellen. De foto kan niet als één geheel worden bekeken. Wil schut dwingt zijn publiek in het landschap rond te dwalen. Het zijn altijd nachtelijke land schappen. Toch zijn ze nooit in duisternis gehuld. Wilschut fo tografeert plekken waar het nooit echt donker wordt. „Ik zoek een zo puur mogelijke vorm van fotografie", legt hij uit. „Fotografie heeft alles met licht te maken. Dat is natuurlijk een open deur van jewelste. Maar wat mij fascineert is het moment dat de wereld zich naar binnen keert. De mens zelf is er niet, die heeft zich teruggetrok ken, ligt te slapen. Maar de hand van de mens is goed zichtbaar. Die uit zich in licht. Het resultaat is raadselachtig en intrigerend. De meeste van Wil- schuts landschappen ogen ver stild, ook al heeft hij verstede lijkte gebieden gefotografeerd. De sfeer is onwerkelijk. „Ik ben geïnteresseerd in aspecten die je normaal met het oog niet zo snel ziet, maar die door middel van de fotografie zichtbaar worden. Dat kan het kleurenspel zijn. Je vermoedt zoiets en met de foto wordt het duidelijk. Uiteraard versterk ik dat. Ik zet de kleur aan, of maak een weerspiege ling pregnanter. Dat zijn bewus te keuzes. Ook gebouwen die nog niet helemaal af zijn, vind ik aantrekkelijk, of de non-archi tectuur van snelwegen. Het is alsof daar de ziel is blootgelegd van de dingen die we dagelijks om ons heen zien." In Vlissingen zijn verschillende foto's te zien van de nachtelijke bewegingen van vliegtuigen bo ven New York. Heldere lijnen in de lucht boven de helverlichte stad. Door bij nacht een camera te laten draaien heeft de kunste- Fotograaf Hans Wilschut toont zijn werk in galerie Van den Berge in Goes. naar een van die foto's als het ware tot leven gewekt. Ook die video wordt in Vlissingen ge toond. Wilschut: „Ik heb een tijd in New York gewerkt. Net als veel mensen die daar naartoe gaan, vond ik het de eerste twee weken geweldig. Daarna werd ik de pressief. Ik kon het niet bevat ten. Ik zocht naar iets om de aantrekking van die stad in beeld te brengen. Ik verbleef toen in een huis waar ik de vlieg tuigen wel hoorde, maar ik kon ze niet zien. Toen ben ik op de daken geklommen. Daar kwa men ze aanvliegen, soms wel zes achter elkaar. In2001benik met die foto's begonnen, het jaar daarop ben ik ermee doorge gaan." Dat betekent dat de datum 11 september 2001 er middenin viel. Door de gebeurtenissen van die dag hebben Wilschuts foto Willem Mieras foto's er nog een extra, veront rustende betekenislaag bij ge kregen. De raadselachtige schoonheid van de door de mens gemaakte wereld blijkt uiterst fragiel. Exposities Hans Wilschut: tot en met 20 december in Galerie Van den Berge in Goes, open do t/m za van 12-17 uur en tot en met 18 januari in DeWillem3 in Vlissingen, open do t/m zo van 12-17 uur. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. We hebben het er zo vaak over dat 'vreemdelingen' in de Ne derlandse samenleving moeten integreren, maar afgaande op het begrip 'satire'blijkt hierover zoveel verschil van mening te bestaan, dat vrijheid van me ningsuiting bijna tot burger- loorlog leidt. Wat speelt zich al lemaal af in de hoofden van mensen, sprekend over o.a. het woord 'kruis'? De betekenis hiervan? En hoe leg je dat uit aan een vreemdeling die wil in tegreren? Velen voelen zich op de tenen getrapt of figuurlijk in het kruis getast, bij vergelijkin gen. Volgens mij zijn er in de Ne derlandse samenleving zodani ge ontwikkelingen dat je erg op je woorden moet passen als je voor iedereen acceptabal lollig wilt zijn en maakt het een groot verschil of je in de stad of op het platteland spreekt. Wanneer je een mening mag uiten, naar de reacties kunt kijken en daar dan alsnog bij blijft, kan het lang duren voor je weer in stil vaar water geraakt! George Calon Oud Vlissingen 28 Hoek Met enige verbazing en veront waardiging heb ik de stukjes Lezers Schrijven gelezen die reageerden op de almanak in de PZC van 10 november. De ma nier waarop dit humoristische stukje wordt afgekraakt en ge brek aan respect wordt verwe ten gaat echt nergens over. Ik ga er vanuit dat deze almanak ge schreven is met de bedoeling om even de boel te relativeren en te laten weten dat er heel verschil lende gedachtenwerelden ge bruik maken van hetzelfde openbare gebouw. Wees blij dat er een dergelijk stukje in de krant staat naast alle berichten over oorlogen ontstaan uit ge loofsovertuigingen. Ik heb zelf een christelijke opvoeding ge noten maar ben er niet van over tuigd dat alles wat in de bijbel geschreven staat waar is. Maar ik heb er wel uit geleerd dat er door respect voor eikaars in zicht veel ellende kan worden voorkomen en er bovenal vrijer en blijer kan worden geleefd. Daarom dit stukje. Ik hoop dat het kan relativeren ook al door kruist het misschien andere me ningen. Humor, satire en ernst komen samen in de almanak, ga zo door! Wim Noordhoek Torenstraat 17 Oostkapelle t Graag zou ik een reactie willen geven op de ingezonden brief van Van Dam (PZC,13-11) over het rapport over van Wakker Dier. De briefschrijver heeft het over een éénzijdig rapport. Een rapport over de bio-industrie kan alleen maar éénzijdig zijn omdat er niets positiefs te mel den is. Eén doffe dierenellende is het in de bio-industrie. Dierenmis handeling is meer regel dan uit zondering. Ondanks een verbod zijn onverdoofd castreren, staarten couperen en tanden knippen nog steeds aan de orde van de dag. Barbaarse praktij ken gebeuren in de bio-indu strie. Er moet dan ook zo snel mogelijk een verbod komen. De consument kan daar al iets aan doen door de producten uit de bio-industrie te negeren en EKO- producten te kopen. Maar de consument heeft alleen maar oog voor zijn of haar portemon nee. Die wil alleen het goed koopste stukje vlees. EKO vlees bevat geen toegevoegd vocht zodat je na het bereiden ook meer overhoudt. Doordat je dan een kleiner stukje kan kopen is het prijsverschil veel minder. In de winkels wordt het EKO vlees ook slecht gepresenteerd,daar liggen de kilo knaller of de plof- kippen prominent op de voor grond. De supermarkten heb ben daarin een verantwoorde lijkheid. Er moet op bio-indu strie producten een forse heffing komen die ten goede komt aan de biologische sector zodat het prijsverschil kleiner wordt. Er moet eindelijk eens een be gin worden gemaakt met de afbouw van de bio-industrie. De Partij voor Dieren zal zich fel tegen de bio-industrie blij ven verzetten in het belang van het dierenwelzijn. Rob Ossewaarde Prins Bernhardstraat 25 Oud Sabbinge Bij dezen een kleine correctie op het artikel van Piet Kleemans over de GO 3 van de schippers- familie Lokker uit Goederede. Als zeilmaker, en ook werk zaam voor de schippers in Goe- ree, Ouddorp en Stellendam heb ik dit schip goed gekend. Voor de goede orde echter dit: De schepen die vanuit de havens van Goeree/Overflakkee voeren waren geen Botters maar Bla zers. Dit is ook duidelijk waar te nemen aan de kop en de achter zijde van het schip. Een botter had een veel hoger oplopende kop en een sluiker achterschip. Een Blazer was voor en achter meer gelijklopend zoals op deze foto te zien is. Overigens is ook Blazerbehoud iets waar veel voor te zeggen is, te meer omdat van deze schepen er haast niets over is gebleven voor het nage slacht. J.D. de Korte Stelbergstraat 15 Bruinisse Weer een bericht over windtur bines in de PZC van 13-11. Dit maal bij Spijkenisse. Zuid-Hol land wil in 2010 zeker 250 me gawatt windenergie opwekken. Dat vermogen is genoeg om twintigduizend huishoudens van stroom te voorzien, schrijft men. Het zijn leugens. Men gaat hier uit van het opgesteld ver mogen, maar de beste windmo lens hebben een rendement van nog geen 30%. Een derde van 250 is 83 megawatt. Een derde van 20.000 huishoudens zijn er nog maar 6.666. In het beste ge val dan. Dat er altijd huishou dens genoemd worden is om demagogische redenen. Om de zaken bewust mooier voor te stellen dan ze zijn. Een middel grote fabriek komt er al aan te kort. Ons spoorwegstelsel ge bruikt meer stroom dan heel Zeeland aan huishoudelijk ge bruik. Een aluminiumsmelterij in Vlissingen-Oost gebruikt meer stroom dan de hele provin cie Zeeland in het huishouden. Van het totale energieverbruik in Nederland is 0,3% windener gie, een druppel op een gloeien de plaat. Als we alle geschikte plaatsen in ons land benutten om turbines te plaatsen (een woud van molens) dan halen we misschien 3%.Het is als piesen in een oceaan. Het is eenheilloze weg. Ondergronds met die mo lens. Henk Barentsen Koudekerseweg 17 Biggekerke Advertentie KEUZEN, Seheldelheater ■Reeuws Orkest onder leiding van Jo- forkhemer in werken van Bach, Brit- ■jenBrucknerSoliste: Esther Apituley ^°[KeesCi]so uw P'eeuwse concertzalen kom je zelden 7® symfonie van Anton Bruckner te- Mahler wel: enkele van diens even '«ssale werken waren de afgelopen ja- 'n Middelburg of Veere te horen. Ook loet Zeeuws Orkest, de club die zich week voor het eerst in zijn bestaan "«Bruckner waagt. 7?U2e viel op de vierde symfonie, een ^wuckners mooiste en meest toegan- J| en mede daardoor een van zijn '■Yairste werken. Het is een uitdagen- Programmering die alleen al daarom :)(°mende avonden in Middelburg en js ®óór bezoekers verdient dan het r tweederde bezette Scheldetheater, '®0agavond in Terneuzen. 7- Programma als dat van de nu lopen- tn jBa(arsserie getuigt van de vitaliteit ;Ltet orkest. Dat wordt nog eens on- „l0ceePt doordat naast Bruckner geen Meert uit het ijzeren repertoire staat, maar een veel minder bekende compositie uit de vorige eeuw, een werk voor altviool en strijkers van de Engels man Benjamin Britten. Zo zorgt men voor verrassing in en verbreding van het repertoire. Konden de bijna tachtig musici op het podium en dirigent Berkhemer voldoen aan de eisen, die Bruckner technisch, muzikaal en in concentratie aan zijn uit voerenden stelt? Met een aantal slagen om de arm: jawel. Geen kwaad woord over de tempokeuzes van Berkhemer, maar het was merkwaardig te horen hoe binnen de juiste tempi het eerste deel toch weidsheid en ruimtelijkheid tekort kwam: het musiceren maakte op mij soms een kortademige indruk; de finale lukte in dat opzicht beter. In sommige overgangspassages halverwege eerste en vierde deel met name dreigde het orkest de spanningsboog te laten verslappen. En met respect voor de manier, waarop de solohoornist zijn cruciale aandeel speelde: intonatieprobleempjes deden zich, evenals bij de solotrompettist, net vaak genoeg voor om storend te wordei - .Tot de fraaie elementen aan de uitvoe ring reken ik onder meer de kernachtige koralen van de koperblazers, die welis waar stevig werden aangezet, maar waarin de balans met de strijkers nauwe lijks werd verstoord. Hoogtepunten waren voor mij echter de processieachtige mars van het Andante (mooi ingezet en volgehouden door de celli) en het alert gespeelde Scherzo, in clusief de volkse Landler. En natuurlijk: Berkhemer bouwde de klankeruptie aan het slot van de finale prachtig op. Zo liet de uitvoering zich dinsdag wat mij betreft handzaam samenvatten: het Zeeuws Orkest worstelde soms met Bruckner, maar ontzwom. De keuze voor een groot bezet werk als Bruckners Vier de is niet alleen muzikaal een uitdaging, het is ook door de verschillende te bespe len locaties akoestisch een waagstuk. In het Terneuzense Scheldetheater was de akoestiek niet ideaal, maar met de klankborden achter het podium ging het geluid wel de goede kant op. In de Mid delburgse Concertzaal zullen de talrijke zachte passages uitstekend tot hun recht komen, maar zal de zaal de niet minder talrijke klankexplosies moeilijk kunnen verwerken. In de Grote Kerk van Goes zullen de koperexplosies van Bruckner zaterdag waarschijnlijk het best uitko men, maar misschien dat daar de fluiste ringen niet overal zullen dóórklinken. Ach, geen wonder dat Bruckner geen al ledaags componist is in Zeeuwse con certzalen. Het solostuk tijdens de najaarsserie is Brittens 'Lachrymae' voor altviool en strijkorkest. Als uitgangspunt nam Brit ten een lied van zijn zestiende-eeuwse landgenoot John Dowland. Maar anders dan gebruikelijk schreef hij geen thema met variaties, maar componeerde hij tien fragmenten die pas aan het eind, als het thema verschijnt, variaties op Dowlands lied blijken te zijn geweest. Esther Api tuley speelde het werk met een prachtige toon en trefzeker van techniek en liet aan het slot het thema in alle eenvoud en elo quentie opbloeien.De concerten begin nen met een reprise: de derde orkestsuite van Bach, die eerder afgelopen voorjaar werd gespeeld tijdens de dorpentoernee van het orkest. Het leek me dinsdag in Terneuzen dat het werk vlotter werd uit gevoerd dan in april in Kapelle, maar nog steeds met minder ritmische drive dan ook Bachs orkestmuziek tegenwoordig pleegt mee te krijgen. Het Zeeuws Orkest treedt met hetzelfde programma op in Middelburg (donder dag, bedrijvenconcert) en vrijdag, Con certzaal, 20 uur, en speelt zaterdag in de Grote Kerk in Goes, 20 uur. hoe meer u belt hoe lager het tarief elk halfjaar gratis een Automatisch Abonnements Advies u betaalt alleen voor wat u belt Ga nu snel naar: NEC N223i 2 maanden gratis FlexiBel abonnement 2 maanden gratis i-mode Bestellen kan ook via 0800 0105 of www.kpn.com Vraag in de winkel naar de voorwaarden, i-mode en het i-mode logo zijn merken of geregistreerde merken van NTT DoCoMo Inc. in Japan en andere landen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 17