PZC
Limburg geeft het voorbeeld
Zeeuwse theaters moeten samenwerken
Tafels van Tien in
De Bewaerschole
12
Woningbouw
kunst
lezers schrijven
dinsdag 18 november 2003
Knokke koopt
pompen tegen
wateroverlast
Zorgwoningen
Directeur Scheldetheater ziet grote toekomst voor podia
Uitzondering
Cultuurnota
Nazomer
Partytafels
Kruis VIII
Tunnel
Provincie
Satire VI
Zwaailichten
Satire V
Circus
Optreden in
Desafinado
KNOKKE-HEIST - De gemeen
te Knokke-Heist koopt zware
pompen die de brandweer kan
inzetten bij wateroverlast en
blusoperaties. Met de aankoop
wil de gemeente de waterover
last en eventuele overstromin
gen in het nabijgelegen Rams-
kapelle vermijden.
Burgemeester Leopold graaf
Lippens van Knokke-Heist is
het beu dat het gebied rond
Ramskapelle tijdens de winter
maanden voortdurend met wa
teroverlast heeft te kampen.
Ook was hij woest dat de lande
lijke overheid vorig jaar op ad
vies van Animal (Vlaamse na
tuurbeschermers, red.) het
voorstel van Knokke-Heist tor
pedeerde om aan de monding
van het Leopoldkanaal in Zee-
brugge een pompstation te bou
wen. Vorig jaar huurde de ge
meente Knokke-Heist bij een
Nederlandse firma zware pom
pen om het water uit het gebied
over te pompen in het Leopold
kanaal.
„Blijkbaar is Animal er voor
stander van dat tijdens de win
termaanden een heel gebied
overstroomt en de bewoners in
de problemen komen. Als dat
deze winter weer gebeurt, stap
ik naar de Raad van State die de
verantwoordelijkheid voor de
overstromingen dan maar moet
vastleggen. Verder kan ik niet
verzekeren dat Ramskapelle en
Oostkerke deze winter geen wa
teroverlast zullen hebben, maar
de gemeente zal alles in het werk
stellen om dit te verhinderen",
aldus Lippens.
Om problemen te voorkomen
heeft de gemeente een bouw-
aanvraag ingediend voor het
plaatsen van een zware pomp
aan het Leopoldkanaal in Oost
kerke. Komt die toestemming er
niet, dan zal de gemeente de
pompen toch plaatsen. Lippens
stelt strijdvaardig dat hij niet
bang is hierdoor in de gevange
nis te belanden.
Hij is ook niet te spreken over de
stilaan dichtslibbende Isabella-
vaart in Knokke. „Aminal zit
ons ook hier weer in het vaarwa
ter. Zij vinden dat er niks aan de
vaart mag veranderen. De ge
meente heeft plannen om de
vaart te baggeren zodat de door
stroming van het water vlotter
verloopt."
door Emile Calon
Limburg geeft het goede voorbeeld.
Het provinciebestuur aldaar vond
dat er echt iets gedaan moest worden
aan het tekort aan goedkope woningen.
Het riep een maand terug de woning
corporaties, projectontwikkelaars,
bouwondernemingen en gemeenten op
om de stagnatie in de woningbouw te
helpen oplossen. Dat zou kunnen door
de bouw mogelijk te maken van dui
zend betaalbare woningen, met name
voor starters op de woningmarkt.
Voor eind volgend jaar wil het provin
ciebestuur de duizend woningen laten
bouwen. Ze mogen maximaal
140.000,- per woning (vrij op naam)
kosten. Het idee is zeer goed ontvangen,
weet regiomanager M. Knoops van
BouwNed, de overkoepelende organi
satie van hoofdaannemers. De provin
cie heeft al zo'n honderd reacties op het
plan ontvangen. Ruim de helft van de
Limburgse gemeenten heeft bouwloca
ties aangeboden. En uit het hele land
hebben ondernemers bouwconcepten
toegezonden.
De respons overtreft ruimschoots de
doelstelling. De reacties tot dusver
kunnen leiden tot de bouw van 16 0 0 tot
2200 woningen, verwacht de Limburg
se gedeputeerde G. Driessen (volks
huisvesting en ruimtelijke ordening)
„Het zijn woningen waar echt behoefte
aan is", zegt Knoops in zijn kantoor in
Tilburg, vanwaaruit hij contact houdt
met de bouwwereld in Limburg,
Noord-Brabant en Zeeland. Net als in
Zeeland en andere provincies is er in
Limburg een schrijnend tekort aan
goedkope woningen voor starters.
Nieuwbouwlocatie in IJzendijke. De overkoepelende organisatie van aannemers vindt dat het mogelijk moet zijn saaie ak
kers aan de rand van dorpen en steden op te offeren voor woningbouw. foto Peter Nicolai
Maar ook is er een tekort aan woningen
voor ouderen. Vooral aan zogenoemde
zorgwoningen, waarin ouderen zelf
standig kunnen wonen en tegelijkertijd
zorg aan huis krijgen. Tot en met 2010
moeten er alleen al in Zeeland 1900 van
zulke woningen worden gebouwd. Dat
aantal komt bovenop het jaarlijkse wo
ningcontingent dat ook al tijden niet
wordt gehaald. Vorig jaar mochten er
bijvoorbeeld netto 1100 nieuwe wonin
gen gebouwd worden in Zeeland. Eind
vorig jaar bleek dat er maar 850 daad
werkelijk gerealiseerd zijn. Ook eind
dit jaar zal er weer een gat zitten tussen
wat gebouwd mocht worden en wat
daadwerkelijk is gerealiseerd.
Knoops weet daar alles van. De bouw
zit in het slop, zo zegt hij. Vooral de
nieuwbouw. Als er al bouwplannen
zijn, dan moet in de regel een ellenlange
weg worden afgelegd voor er daadwer
kelijk gemetseld kan worden. Hij pleit
dan ook voor het saneren van al de re
gels waarmee de bouw te maken heeft.
Alle verordeningen bij elkaar zijn vol
gens hem goed voor een gigantische
stapel van 40.000 pagina's.
Ook wat betreft het saneren van allerlei
regels wijst hij naar Limburg als voor
beeldprovincie. Het provinciebestuur
daar heeft besloten z'n eigen verorde
ningen stevig tegen het licht te houden.
De boel wordt met zo min mogelijk nu
ance doorgespit en beoordeeld op wat
er gemist kan worden. Knoops hoopt
dat in Zeeland ook eens op zo'n manier
naar alle bepalingen wordt gekeken.
Hij waarschuwt dat het opschonen van
de regels niet mag leiden tot nieuwe be
palingen. „Daar schiet niemand iets
mee op." Op gemeentelijk niveau is zo'n
saneringsronde ook zeer welkom, ver
volgt hij.
Knoops vindt verder dat het aantal mo
menten dat bezwaar gemaakt kan wor
den tegen een bouwplan ook beperkt
moet worden. „Per bouwplan één
rechtsgang." Nu is het zo dat bezwaar
makers een aantal malen naar de rech
ter kunnen stappen. Verliezen ze de ene
procedure, dan kan probleemloos een
volgende worden gestart. Door dit soort
tijdrovende procedures duurt het vijf
tot zes jaar voor een bouwplan daad
werkelijk gerealiseerd is. Er zijn er ech
ter ook die meer dan acht jaar in beslag
nemen.
Om de bouw weer op gang te helpen,
pleit Knoops voor verruiming van het
aantal bouwlocaties. Meer locaties
heeft direct een gunstig effect op de
grondprijs, zo betoogt hij. Onder de
Paarse kabinetten werd teveel gedaan
alsof er nauwelijks nog ruimte was om
te bouwen, waardoor bouwgrond uiter
mate schaars werd en zeer duur. Tien
procent van Nederland is bebouwd, re
kent hij voor. Naar zijn mening moet
het mogelijk zijn om binnen tien pro
cent van het gebied dat aan de bebouw
de kommen aansluit, nog wat percelen
te vinden die nu nauwelij ks voor verrij -
king van het landschap zorgen, zodat
maximaal twaalf procent van het Ne
derlandse areaal wordt bebouwd.
Die percelen moeten dan wel 'verstan
dig aangekleed worden'. Dus niet klak
keloos nieuwe wijken aan een dorp of
stad bouwen, maar een perceel verrij
ken met een kreek, wat bosjes, een gras
veld en woningen. „Zo'n uitbreidings
plan zorgt voor een verrijking." Zeker
als gekozen wordt voor percelen die nu
nauwelijks iets bijdragen aan het land
schappelijk schoon zoals maïsakkers of
andere landbouwpercelen waar alleen
maar bieten, aardappelen of bruine bo
nen groeien.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De provincie
neemt een te afwachtende hou
ding aan bij pogingen om de
Zeeuwse theaters nauwer te la
ten samenwertcén. De mogelijk
heden tot intensieve samenwer
king zijn er,meent directeur
Frans Lievens van het Schelde
theater in Terneuzen. Maar ze
worden nog nauwelijks uitge
buit. „Daar ligt een prachtige
taak voor de provincie."
Lievens denkt dat het theater
aanbod met de opening van De
Mythe in Goes het verzadi
gingspunt wel heeft bereikt. De
provincie beschikt nu, met acht
podia voor 375.000 Zeeuwen,
over voldoende voorzieningen.
Nu dat verzadigingspunt is be
reikt, moet worden gezocht naar
samenwerkingsverbanden.
Daarbij denkt Lievens in de eer
ste plaats aan de programme
ring, die goed op elkaar moet
worden afgestemd, maar ook
aan 'fysieke koppelingen' op het
gebied van technische voorzie
ningen, administratie en kassa.
„Ik heb dat al direct na de ope
ning van het Scheldetheater
aangekaart, maar tot nu toe is
dat allemaal niet uit de verf ge
komen. Volgens mij bestaat bij
de theaterdirecties wel degelijk
bereidheid tot koppeling. Het
wachten is kennelijk op een
aanzet van buitenaf. En die ver
wacht ik eigenlijk van de pro
vincie."
De theaterdirecteur beseft dat
hij - met de publiekprivate sa
menwerking met de gemeente -
een uitzondering vormt in het
Zeeuwse theaterland. Hij dient
als privaatrechterlijke theater
exploitant uit financieel oog
punt ook zo nu en dan de com
merciële kant op te gaan.
„Terwijl andere theaters sim
pelweg werken met een ge
meentelijk budget, waarbij hun
tekorten worden aangevuld
door de overheid. Ik stel overi
gens vast dat wij het, wat dat be
treft, zo slecht nog niet doen.
Kampte het vroegere Zuidland-
theater met tekorten van dertig
euro per kaartje, dan steekt dat
schril af bij het tekort van 10 eu
ro per kaartje in het Schelde
theater. En dat, terwijl het
Zuidlandtheater per seizoen
20.000 toeschouwers trok en wij
nü zo'n 50.000. Dat bewerkstel
lig je alleen maar door een effi
ciënte, zakelijke aanpak. En
dan weet ik wel dat andere,
zwaar gesubsidieerde theater
directeuren in den lande tegen
mijn aanpak aanhikken, maar
volgens mij is het de enige me
thode om de boel verantwoord
draaiende te houden, vooral ook
tegenover de gemeenschap."
Lievens wil de nauwe samen
werking tussen de Zeeuwse the
aters binnenkort samen met
collega Gerard Peijs van de
Zeeuwse Theaterstichting in
brengen in de discussie over de
nieuwe provinciale cultuurno
ta. Daarbij zal hij onder meer
wijzen op de 'theaterdriehoek',
die ontstaat als over een paar
jaar naast het Scheldetheater en
De Mythe ook de nieuwe
schouwburg in Middelburg in
gebruik wordt genomen. „We
moeten beseffen dat dan een
driehoek ontstaat met drie ge
lijke zijden, drie theaters die al
lemaal pakweg twintig minuten
van elkaar verwijderd zijn.
Daar kun je mooie dingen mee
doen. Want met die drie bieden
we wel 350 voorstellingen, die
we bovendien nog op elkaar
kunnen afstemmen ook. We
moeten elkaar geen vliegen af
vangen, nee, samen kunnen we
er iets moois van maken. Ik
schat de capaciteiten van Peijs
enorm hoog in - daarmee kun
nen we in Zeeland allemaal ons
voordeel doen - en ik denk dat
we samen iets moois op de kaart
kunnen zetten."
De theaterdirecteur uit Terneu
zen vindt de aandacht van de
provincie voor de cultuurbele
ving tot nu toe te eenzijdig ge
richt.
„Het is prima hoor, dat hele na
zomerspektakel. Het trekt lan
delijke aandacht en randstede
lingen staan er ongetwijfeld van
te kijken dat dit in zo'n kleine
provincie allemaal kan. Maar ik
vraag me af of het Zeeuwse pu
bliek op iets dergelijks zit te
wachten, terwijl het wel mede
Tien Heestermans bij haar time-table 'La mort des amants' in De Bewaerschole.
foto Marijke Folkertsma
door Ali Pankow
BURGH-HAAMSTEDE - De thematiek
is dezelfde, de verbeelding biedt herken
bare elementen, maar is tevens toch
verrassend anders. Beeldend kunstena
res Tien Heestermans exposeert haar ti
me-tables in De Bewaerschole in Burgh-
Haamstede. Eerder al rond de eeuwwis
seling presenteerde zij hier onder de titel
Time, ocean of endless dreams haar in
terpretatie van de eindeloze tijd en de on
beperkte mogelijkheden de tijd te beste
den.
Nu komt Heestermans met haar 'Tafels
van Tien'. Wederom getuigt ze daarmee
van haar fascinatie voor het verloop van
tijd en de oneindigheid van sterrenhe
mels en de immer voortgaande stromen
van eb en vloed. Naast tijd biedt ook taal
aanknopingspunten voor deze kunste
nares. Het werk van schrijvers en dich
ters als Baudelaire, Rimbaud en Yource-
nar is voor haar een rijke inspiratiebron.
Verder koestert zij voorkeur voor materi
alen als lood en glas en voor diepblauwe
tinten. Het is allemaal terug te vinden in
deze tentoonstelling in De Bewaerscho
le.
De 'Tafels van Tien' zijn tien ronde 'par
tytafels' met bijzondere presentaties, de
één wat toegankelijker dan de ander.
Heestermans zelf is nauwelijks tot nade
re duiding van haar werk te bewegen.
,Het is vooral associatief", zegt ze talloze
keren. „Als ik het precies benoem wat het
voor mij betekent, ligt het zo vast, terwijl
juist iedereen er zijn eigen indrukken bij
moet krijgen", verklaart ze haar terug
houdendheid.
Over één ding is ze wel heel duidelijk: Ze
is niet uit op melancholie. Het verbeelden
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC vers
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactir
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat!l!
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worri
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden D
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over8'*
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
In uw editie van 8 november
wordt in de almanak het kruis
van Christus gelieerd en geclus
terd met erotisch getinte voor-
stelllingen en voordrachten.
Gesteld wordt dat het in feite al
lemaal om hetzelfde gaat. Inge
zonden brieven, volgend op de
gewraakte almanak spreken
van gekwetste gevoelens van
gelovigen. Ik sluit me daarbij
aan en maak ernstig bezwaar te
gen deze liederlijke vorm van
satire. Voor mij en vele andere
christenen is dit ontoelaatbaar.
Het is een bespotting van de
hoogste waarden van christe
nen: Jezus Christus en Die ge
kruisigd. Het is de spot drijven
met het offer van God Zelf. In de
loop der jaren zie ik een sterke
verschuiving in uw opinievor-
mende artikelen. Een verschui
ving van inhoud waarin christe
nen zich konden vinden, naar
een inhoud waaraan wij ons
steeds vaker storen. Toch sprak
ik tot heden over de PZC als 'on
ze krant'. Het zal niet de bedoe
ling zijn om te kwetsen en
wellicht heeft uw redactie de
strekking van deze almanak
niet op de juiste merites inge
schat. Ik hoop, en verwacht ook,
dat het een incident was en geen
tendentieus verschijnsel.
Wim Louws
Swaalingestraat 68
Zoutelande
opdraait voor de subsidiëring
van dat spektakel. Ik denk dat
het roer om moet en dat de pro
vincie weer veel meer aandacht
moet gaan besteden aan de re
guliere podiumkunsten binnen
de eigen grenzen."
De provincie moet coördineren,
stimuleren en ook meefinancie-
ren. Het initiatief tot nauwe sa
menwerking van de theaters is,
volgens Lievens, de eerste stap
in de goede richting.
van de tand des tijds en de tekenen van
verval met gebroken glas of door zuur
aangevreten teksten op lood zou die in
druk kunnen wekken.
Voor Heestermans hoeft het einde van
het ene niet per definitie treurig te zijn,
maar kan het juist het begin van iets
nieuws betekenen.
„Ik leg eerder een extreme drang tot le
ven in mijn werk dan melancholie over
wat voorbij is", zegt de kunstenares. Een
treffend voorbeeld daarvan levert haar
tafel met de titel 'La mort des amants'
naar het gelijknamige gedicht van Bau
delaire. Twee omgevallen wijnglazen op
een kleed van vroeger gebruikte loden
wikkels van wijnflessen. „Het is geen let
terlijke vertaling, maar een associatieve
weergave", zegt Heestermans. Zij laat
met deze tafel niet de treurnis om een
voorbije liefde prevaleren, maar biedt
zicht op de mogelijkheid voor
nieuwe liefdes die nu weer kunnen op
bloeien.
Een indrukwekkend beeld biedt ook de
tafel met de naam 'The great war': een
nostalgische typemachine bedekt met
een verharde laag alluminiumcement.
Uit de papierrol komt de tekst 'Do not go
gentle into that good night' van Dylan
Thomas, die componist John Gale op zijn
beurt als uitgangspunt nam voor zijn sui
te gewijd aan de Falklandoorlog.
Zo weet Heestermans met al haar tien ta
fels sterke beelden te creëren die elke be
schouwer op eigen wijze kan interprete
ren, maar die tevens toch ook de nieuws
gierigheid prikkelen naar de beweegre
denen van de maakster. Beetje jammer
dat er op dat punt veel onbeantwoord
blijft.
'De Tafels van Tien' zijn tot en met zaterdag 6
december te bekijken in De Bewaerschole van
dinsdag tot en met zaterdag tussen 13.30 en
16.30 uur.
zonde van het rijksgeld datdaar
ingepompt wordt van ons belas
tinggeld. Vooral het erbij haler,
of betrekken van een gehandi
capte vind ik riooljournalistiek
Als je op deze manier in depic
ture wilt komen, omdat je ken
nelijk niet meer in je marshebi
dan ben je wel diep gezonkenea
een min mannetje. Overigens
wil ik aan dit programma geen
woord meer vuil maken. Spij.
kerman krijgt zijn portie wel,
Laten we maar vrolijk Oranje
kleding blijven dragen bij deel-
name aan internationale wei
strijden en geef het spijkert»
maar een rode kaart!
R.J. Burgmaju
Halve Maanstm nlf
Oostkapei
sp
Ik wil reageren op het voorval in
de Westerscheldetunnel op 10-
11-2003. Dat is nu al de vierde
keer. Iedere keer wordt een buis
afgesloten voor werkzaamhe
den dus moet alles door één buis.
Ik vind de tunnel gevaarlijk en
naargeestig. Zoals nissen, pech
stroken en snelheidscamera's.
Als je van de éénbaansweg in
eens op een tweebaansweg
komt, dan veranderen er veel in
snelheidsduivels. En dan heb ik
nog een tip. Wat dacht men van
wat lichtreclame? En doe eens
een bod op het mozaïek van ho
tel Britannia. Dat zou mooi
staan.
mevr. de Leeuwen-Groeneveld
Steenhuisstraat 31
Vlissingen
Ben je aangeschoten en wat grof
in de mond tegen een agent, zon
der spreken je middelvinger op
steken: een bon wegens beledi
ging van een ambtenaar in func
tie. Zoiets doe je niet! Op school
gepest worden? Een aanklacht
indienen en schadevergoeding
eisen. Veel scholen geven voor
lichtingslessen over pestgedrag
en de gevolgen daarvan. Daar
worden contracten voor opge
maakt. Scholieren gaan besef
fen, dat 'lollig' wezen ten koste
van een ander, a-sociaal gedrag
is (met z 'n allen tegen éénHeel
Nederland, ook Thom de Graaf,
Boris Dittrich en Gerrit Zalm
vindt dat een goede aanpak, re
ken maar.
's Avonds voor de tv bekijkt de
jeugd het product van creatieve
en kunstzinnige mensen. Ze
zien dan hoe die volwassenen
hun identificatievoorbeelden)
andere mensen belachelijk ma
ken, woorden in de mond leggen
die ze nooit gezegd hebben,
mensen 'afzeiken', netter
woord: afserveren. Ze kunnen
zich dan terecht afvragen:
Waarom moeten wij een pest-
protocol tekenen? Waarom een
agent niet uitschelden voor 'Jan
met de korte naam'? Natuurlijk,
op tv is dat kunst, parodie, en
tertainment. Het laatste taboe
in Nederland: Je mag nooit,
nooit, driewerf nooit aan de
'Vrijheid van Meningsuiting
'komen. Zelfs er niet naar wij
zen: 'enige terughoudendheid
zou in overweging kunnen wor
den genomen' (Jan Peter Balke
nende en Piet Hein Donner). De
mediamensen meteen op hun
achterste benen. Het is - helaas -
het enige soort mensen dat zich
niet laat corrigeren. Hun smoes:
wij zijn de hoeders van de demo
cratie. Me hoela! Pestprotocol
nodig. Ik kan er met mijn pet
niet bij
Kees van Brummelen
J. Brasserstraat 1
Middelburg
Zwaailichten die wel ofnietmo-
gen worden gevoerd. Eenintei
conflict tussen teveel instantie
die daar wel en niet over
CPA, SHZ, HAP, RAV,MediEs-
press, IGZ. In deze communie-
tiechaos moeten de dokterseé-
ter wel zorgen dat de mensa
goed en snel geholpen worden.
Want dat is hun missie. Zo sim
pel is dat. Geen wonder datsois-
migen hierdoor gedemotiveeii
raken. Inmiddels is het volsta!
onduidelijk wanneer je iu 4 (el
112 of wanneer je de HAP mos
bellen. Gebrek aan duidelijk
heid, leiding, organisatie enver-
antwoordelijkheid. Versnippe
ring en miscommunicatie, ft -c'
maatschappelijke ziekte va
deze tijd. Dat geldt ook voor
organisatie van de huisartsen
posten, die sinds enige tijdindit
land woeden. Te veel compi
tergestuurde vragen. Te vsq™
tijdverlies voordat hulp wor
toegezegd. Dat de patiënten»
lectie niet door een compute
maar door een ervaren arts.van
uit zijn praktijkervaring
worden gedaan, komt in
brein op. Waar blijven de(if-
rings)bestuurders met
kennis die ook weet hebbema
managementtechnieken?
het probleem aanpakken mSp
centrale leiding die duidelijki
en een goede organisatie o
poten kunnen zetten? Onze sa
menleving is nog steeds
doordrongen van de simpelebf
stuurskundige wetmatigha
dat verantwoordelijkheidwell
delegeren, maar nooit te dele
is. Het probleem is dat wei
met een gebrekkige medisch
zorg gedurende nota bene tw«
derde van een etmaal zitten J
een prijs van ruim 200 eurovoi
een visite. GezondheidszorgI
duur? Ziehier één van delekka
Wie doet er wat aan?
J. deKoè|!|r
Boulevard Bankert al
Vlissinf
In de PZC van 11 november las
ik dat de Koningin zich ergert
aan de satire op haar Huis. Hare
Majesteit staat daarbij niet al
leen want er zullen vele Neder
landers zijn die zich daar ook
aan zullen ergeren. Iemand die
zich niet kan verdedigen wordt
door ene lullende Spijker te kijk
gezet. Als ik lid was van die uit
zendende zich publieke omroep
noemende Vara dan lag mijn op
zegbrief al in hun postbus. Ook
Graag wil ik reageren op de ui-
spraak van de kamerleè
Eerdmans (LPF) en Van
(SP). Eindelijk eens mensen -
de politiek die het voor het ft
lang van de dieren willen opne
men. Hoe lang moeten we al
kwellingen en martelingen I»
ten voortbestaan, eer de poli'
de wet omgooit om al dit leed)
doen verminderen, en danzegii
verminderen omdat niet de ge
hele bevolking zich ervan he
wust wil zijn wat er in onzeü-
menleving plaatsvindt
betrekking tot dierenleed. Ee
goede stap in de richting om®-
cussen een verbod op te legp
om te werken met wilde dieren
Sommige mensen durven tebe-
weren dat een circus dan
circus meer is. Sluiten
mensen dan echt hun oj
tijgers, beren en olifanten-1
veel te kleine ruimtes zien
gen, en maar wachten op M
volgende kunsten die zem«8
vertonen, en dan beloond
den met eten. Met de mens®-
werd dit eeuwen geleden
gedaan. Ze werden tentoon?)
steld omdat ze anders war®
dan de doorsneebevolking
had leedvermaak om een nar
cap. Nu heeft men leedvernu
om deze prachtige dieren,
thuishoren in een veel an®
omgeving waar hun kuns--
echt tot zijn recht komen, na®
lijk de kunst om ééntezijn®»
hun eigen omgeving.
Sandra
Koudekerks^1
VHsstnf'
MIDDELBURG - Trio Carloj'
Wijs geeft morgenavond J
concert in jazz/bluescafe
inado aan de Koorkerks r
aanvang15
in Middelburg. De
21.00 uur.