PZC Limburg geeft het voorbeeld Zeeuwse theaters moeten samenwerken Tafels van Tien in De Bewaerschole 12 Woningbouw kunst lezers schrijven dinsdag 18 november 2003 Knokke koopt pompen tegen wateroverlast Zorgwoningen Directeur Scheldetheater ziet grote toekomst voor podia Uitzondering Cultuurnota Nazomer Partytafels Kruis VIII Tunnel Provincie Satire VI Zwaailichten Satire V Circus Optreden in Desafinado KNOKKE-HEIST - De gemeen te Knokke-Heist koopt zware pompen die de brandweer kan inzetten bij wateroverlast en blusoperaties. Met de aankoop wil de gemeente de waterover last en eventuele overstromin gen in het nabijgelegen Rams- kapelle vermijden. Burgemeester Leopold graaf Lippens van Knokke-Heist is het beu dat het gebied rond Ramskapelle tijdens de winter maanden voortdurend met wa teroverlast heeft te kampen. Ook was hij woest dat de lande lijke overheid vorig jaar op ad vies van Animal (Vlaamse na tuurbeschermers, red.) het voorstel van Knokke-Heist tor pedeerde om aan de monding van het Leopoldkanaal in Zee- brugge een pompstation te bou wen. Vorig jaar huurde de ge meente Knokke-Heist bij een Nederlandse firma zware pom pen om het water uit het gebied over te pompen in het Leopold kanaal. „Blijkbaar is Animal er voor stander van dat tijdens de win termaanden een heel gebied overstroomt en de bewoners in de problemen komen. Als dat deze winter weer gebeurt, stap ik naar de Raad van State die de verantwoordelijkheid voor de overstromingen dan maar moet vastleggen. Verder kan ik niet verzekeren dat Ramskapelle en Oostkerke deze winter geen wa teroverlast zullen hebben, maar de gemeente zal alles in het werk stellen om dit te verhinderen", aldus Lippens. Om problemen te voorkomen heeft de gemeente een bouw- aanvraag ingediend voor het plaatsen van een zware pomp aan het Leopoldkanaal in Oost kerke. Komt die toestemming er niet, dan zal de gemeente de pompen toch plaatsen. Lippens stelt strijdvaardig dat hij niet bang is hierdoor in de gevange nis te belanden. Hij is ook niet te spreken over de stilaan dichtslibbende Isabella- vaart in Knokke. „Aminal zit ons ook hier weer in het vaarwa ter. Zij vinden dat er niks aan de vaart mag veranderen. De ge meente heeft plannen om de vaart te baggeren zodat de door stroming van het water vlotter verloopt." door Emile Calon Limburg geeft het goede voorbeeld. Het provinciebestuur aldaar vond dat er echt iets gedaan moest worden aan het tekort aan goedkope woningen. Het riep een maand terug de woning corporaties, projectontwikkelaars, bouwondernemingen en gemeenten op om de stagnatie in de woningbouw te helpen oplossen. Dat zou kunnen door de bouw mogelijk te maken van dui zend betaalbare woningen, met name voor starters op de woningmarkt. Voor eind volgend jaar wil het provin ciebestuur de duizend woningen laten bouwen. Ze mogen maximaal 140.000,- per woning (vrij op naam) kosten. Het idee is zeer goed ontvangen, weet regiomanager M. Knoops van BouwNed, de overkoepelende organi satie van hoofdaannemers. De provin cie heeft al zo'n honderd reacties op het plan ontvangen. Ruim de helft van de Limburgse gemeenten heeft bouwloca ties aangeboden. En uit het hele land hebben ondernemers bouwconcepten toegezonden. De respons overtreft ruimschoots de doelstelling. De reacties tot dusver kunnen leiden tot de bouw van 16 0 0 tot 2200 woningen, verwacht de Limburg se gedeputeerde G. Driessen (volks huisvesting en ruimtelijke ordening) „Het zijn woningen waar echt behoefte aan is", zegt Knoops in zijn kantoor in Tilburg, vanwaaruit hij contact houdt met de bouwwereld in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Net als in Zeeland en andere provincies is er in Limburg een schrijnend tekort aan goedkope woningen voor starters. Nieuwbouwlocatie in IJzendijke. De overkoepelende organisatie van aannemers vindt dat het mogelijk moet zijn saaie ak kers aan de rand van dorpen en steden op te offeren voor woningbouw. foto Peter Nicolai Maar ook is er een tekort aan woningen voor ouderen. Vooral aan zogenoemde zorgwoningen, waarin ouderen zelf standig kunnen wonen en tegelijkertijd zorg aan huis krijgen. Tot en met 2010 moeten er alleen al in Zeeland 1900 van zulke woningen worden gebouwd. Dat aantal komt bovenop het jaarlijkse wo ningcontingent dat ook al tijden niet wordt gehaald. Vorig jaar mochten er bijvoorbeeld netto 1100 nieuwe wonin gen gebouwd worden in Zeeland. Eind vorig jaar bleek dat er maar 850 daad werkelijk gerealiseerd zijn. Ook eind dit jaar zal er weer een gat zitten tussen wat gebouwd mocht worden en wat daadwerkelijk is gerealiseerd. Knoops weet daar alles van. De bouw zit in het slop, zo zegt hij. Vooral de nieuwbouw. Als er al bouwplannen zijn, dan moet in de regel een ellenlange weg worden afgelegd voor er daadwer kelijk gemetseld kan worden. Hij pleit dan ook voor het saneren van al de re gels waarmee de bouw te maken heeft. Alle verordeningen bij elkaar zijn vol gens hem goed voor een gigantische stapel van 40.000 pagina's. Ook wat betreft het saneren van allerlei regels wijst hij naar Limburg als voor beeldprovincie. Het provinciebestuur daar heeft besloten z'n eigen verorde ningen stevig tegen het licht te houden. De boel wordt met zo min mogelijk nu ance doorgespit en beoordeeld op wat er gemist kan worden. Knoops hoopt dat in Zeeland ook eens op zo'n manier naar alle bepalingen wordt gekeken. Hij waarschuwt dat het opschonen van de regels niet mag leiden tot nieuwe be palingen. „Daar schiet niemand iets mee op." Op gemeentelijk niveau is zo'n saneringsronde ook zeer welkom, ver volgt hij. Knoops vindt verder dat het aantal mo menten dat bezwaar gemaakt kan wor den tegen een bouwplan ook beperkt moet worden. „Per bouwplan één rechtsgang." Nu is het zo dat bezwaar makers een aantal malen naar de rech ter kunnen stappen. Verliezen ze de ene procedure, dan kan probleemloos een volgende worden gestart. Door dit soort tijdrovende procedures duurt het vijf tot zes jaar voor een bouwplan daad werkelijk gerealiseerd is. Er zijn er ech ter ook die meer dan acht jaar in beslag nemen. Om de bouw weer op gang te helpen, pleit Knoops voor verruiming van het aantal bouwlocaties. Meer locaties heeft direct een gunstig effect op de grondprijs, zo betoogt hij. Onder de Paarse kabinetten werd teveel gedaan alsof er nauwelijks nog ruimte was om te bouwen, waardoor bouwgrond uiter mate schaars werd en zeer duur. Tien procent van Nederland is bebouwd, re kent hij voor. Naar zijn mening moet het mogelijk zijn om binnen tien pro cent van het gebied dat aan de bebouw de kommen aansluit, nog wat percelen te vinden die nu nauwelij ks voor verrij - king van het landschap zorgen, zodat maximaal twaalf procent van het Ne derlandse areaal wordt bebouwd. Die percelen moeten dan wel 'verstan dig aangekleed worden'. Dus niet klak keloos nieuwe wijken aan een dorp of stad bouwen, maar een perceel verrij ken met een kreek, wat bosjes, een gras veld en woningen. „Zo'n uitbreidings plan zorgt voor een verrijking." Zeker als gekozen wordt voor percelen die nu nauwelijks iets bijdragen aan het land schappelijk schoon zoals maïsakkers of andere landbouwpercelen waar alleen maar bieten, aardappelen of bruine bo nen groeien. door Wout Bareman TERNEUZEN - De provincie neemt een te afwachtende hou ding aan bij pogingen om de Zeeuwse theaters nauwer te la ten samenwertcén. De mogelijk heden tot intensieve samenwer king zijn er,meent directeur Frans Lievens van het Schelde theater in Terneuzen. Maar ze worden nog nauwelijks uitge buit. „Daar ligt een prachtige taak voor de provincie." Lievens denkt dat het theater aanbod met de opening van De Mythe in Goes het verzadi gingspunt wel heeft bereikt. De provincie beschikt nu, met acht podia voor 375.000 Zeeuwen, over voldoende voorzieningen. Nu dat verzadigingspunt is be reikt, moet worden gezocht naar samenwerkingsverbanden. Daarbij denkt Lievens in de eer ste plaats aan de programme ring, die goed op elkaar moet worden afgestemd, maar ook aan 'fysieke koppelingen' op het gebied van technische voorzie ningen, administratie en kassa. „Ik heb dat al direct na de ope ning van het Scheldetheater aangekaart, maar tot nu toe is dat allemaal niet uit de verf ge komen. Volgens mij bestaat bij de theaterdirecties wel degelijk bereidheid tot koppeling. Het wachten is kennelijk op een aanzet van buitenaf. En die ver wacht ik eigenlijk van de pro vincie." De theaterdirecteur beseft dat hij - met de publiekprivate sa menwerking met de gemeente - een uitzondering vormt in het Zeeuwse theaterland. Hij dient als privaatrechterlijke theater exploitant uit financieel oog punt ook zo nu en dan de com merciële kant op te gaan. „Terwijl andere theaters sim pelweg werken met een ge meentelijk budget, waarbij hun tekorten worden aangevuld door de overheid. Ik stel overi gens vast dat wij het, wat dat be treft, zo slecht nog niet doen. Kampte het vroegere Zuidland- theater met tekorten van dertig euro per kaartje, dan steekt dat schril af bij het tekort van 10 eu ro per kaartje in het Schelde theater. En dat, terwijl het Zuidlandtheater per seizoen 20.000 toeschouwers trok en wij nü zo'n 50.000. Dat bewerkstel lig je alleen maar door een effi ciënte, zakelijke aanpak. En dan weet ik wel dat andere, zwaar gesubsidieerde theater directeuren in den lande tegen mijn aanpak aanhikken, maar volgens mij is het de enige me thode om de boel verantwoord draaiende te houden, vooral ook tegenover de gemeenschap." Lievens wil de nauwe samen werking tussen de Zeeuwse the aters binnenkort samen met collega Gerard Peijs van de Zeeuwse Theaterstichting in brengen in de discussie over de nieuwe provinciale cultuurno ta. Daarbij zal hij onder meer wijzen op de 'theaterdriehoek', die ontstaat als over een paar jaar naast het Scheldetheater en De Mythe ook de nieuwe schouwburg in Middelburg in gebruik wordt genomen. „We moeten beseffen dat dan een driehoek ontstaat met drie ge lijke zijden, drie theaters die al lemaal pakweg twintig minuten van elkaar verwijderd zijn. Daar kun je mooie dingen mee doen. Want met die drie bieden we wel 350 voorstellingen, die we bovendien nog op elkaar kunnen afstemmen ook. We moeten elkaar geen vliegen af vangen, nee, samen kunnen we er iets moois van maken. Ik schat de capaciteiten van Peijs enorm hoog in - daarmee kun nen we in Zeeland allemaal ons voordeel doen - en ik denk dat we samen iets moois op de kaart kunnen zetten." De theaterdirecteur uit Terneu zen vindt de aandacht van de provincie voor de cultuurbele ving tot nu toe te eenzijdig ge richt. „Het is prima hoor, dat hele na zomerspektakel. Het trekt lan delijke aandacht en randstede lingen staan er ongetwijfeld van te kijken dat dit in zo'n kleine provincie allemaal kan. Maar ik vraag me af of het Zeeuwse pu bliek op iets dergelijks zit te wachten, terwijl het wel mede Tien Heestermans bij haar time-table 'La mort des amants' in De Bewaerschole. foto Marijke Folkertsma door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - De thematiek is dezelfde, de verbeelding biedt herken bare elementen, maar is tevens toch verrassend anders. Beeldend kunstena res Tien Heestermans exposeert haar ti me-tables in De Bewaerschole in Burgh- Haamstede. Eerder al rond de eeuwwis seling presenteerde zij hier onder de titel Time, ocean of endless dreams haar in terpretatie van de eindeloze tijd en de on beperkte mogelijkheden de tijd te beste den. Nu komt Heestermans met haar 'Tafels van Tien'. Wederom getuigt ze daarmee van haar fascinatie voor het verloop van tijd en de oneindigheid van sterrenhe mels en de immer voortgaande stromen van eb en vloed. Naast tijd biedt ook taal aanknopingspunten voor deze kunste nares. Het werk van schrijvers en dich ters als Baudelaire, Rimbaud en Yource- nar is voor haar een rijke inspiratiebron. Verder koestert zij voorkeur voor materi alen als lood en glas en voor diepblauwe tinten. Het is allemaal terug te vinden in deze tentoonstelling in De Bewaerscho le. De 'Tafels van Tien' zijn tien ronde 'par tytafels' met bijzondere presentaties, de één wat toegankelijker dan de ander. Heestermans zelf is nauwelijks tot nade re duiding van haar werk te bewegen. ,Het is vooral associatief", zegt ze talloze keren. „Als ik het precies benoem wat het voor mij betekent, ligt het zo vast, terwijl juist iedereen er zijn eigen indrukken bij moet krijgen", verklaart ze haar terug houdendheid. Over één ding is ze wel heel duidelijk: Ze is niet uit op melancholie. Het verbeelden Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC vers nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactir beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat!l! redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worri niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden D dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over8'* weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In uw editie van 8 november wordt in de almanak het kruis van Christus gelieerd en geclus terd met erotisch getinte voor- stelllingen en voordrachten. Gesteld wordt dat het in feite al lemaal om hetzelfde gaat. Inge zonden brieven, volgend op de gewraakte almanak spreken van gekwetste gevoelens van gelovigen. Ik sluit me daarbij aan en maak ernstig bezwaar te gen deze liederlijke vorm van satire. Voor mij en vele andere christenen is dit ontoelaatbaar. Het is een bespotting van de hoogste waarden van christe nen: Jezus Christus en Die ge kruisigd. Het is de spot drijven met het offer van God Zelf. In de loop der jaren zie ik een sterke verschuiving in uw opinievor- mende artikelen. Een verschui ving van inhoud waarin christe nen zich konden vinden, naar een inhoud waaraan wij ons steeds vaker storen. Toch sprak ik tot heden over de PZC als 'on ze krant'. Het zal niet de bedoe ling zijn om te kwetsen en wellicht heeft uw redactie de strekking van deze almanak niet op de juiste merites inge schat. Ik hoop, en verwacht ook, dat het een incident was en geen tendentieus verschijnsel. Wim Louws Swaalingestraat 68 Zoutelande opdraait voor de subsidiëring van dat spektakel. Ik denk dat het roer om moet en dat de pro vincie weer veel meer aandacht moet gaan besteden aan de re guliere podiumkunsten binnen de eigen grenzen." De provincie moet coördineren, stimuleren en ook meefinancie- ren. Het initiatief tot nauwe sa menwerking van de theaters is, volgens Lievens, de eerste stap in de goede richting. van de tand des tijds en de tekenen van verval met gebroken glas of door zuur aangevreten teksten op lood zou die in druk kunnen wekken. Voor Heestermans hoeft het einde van het ene niet per definitie treurig te zijn, maar kan het juist het begin van iets nieuws betekenen. „Ik leg eerder een extreme drang tot le ven in mijn werk dan melancholie over wat voorbij is", zegt de kunstenares. Een treffend voorbeeld daarvan levert haar tafel met de titel 'La mort des amants' naar het gelijknamige gedicht van Bau delaire. Twee omgevallen wijnglazen op een kleed van vroeger gebruikte loden wikkels van wijnflessen. „Het is geen let terlijke vertaling, maar een associatieve weergave", zegt Heestermans. Zij laat met deze tafel niet de treurnis om een voorbije liefde prevaleren, maar biedt zicht op de mogelijkheid voor nieuwe liefdes die nu weer kunnen op bloeien. Een indrukwekkend beeld biedt ook de tafel met de naam 'The great war': een nostalgische typemachine bedekt met een verharde laag alluminiumcement. Uit de papierrol komt de tekst 'Do not go gentle into that good night' van Dylan Thomas, die componist John Gale op zijn beurt als uitgangspunt nam voor zijn sui te gewijd aan de Falklandoorlog. Zo weet Heestermans met al haar tien ta fels sterke beelden te creëren die elke be schouwer op eigen wijze kan interprete ren, maar die tevens toch ook de nieuws gierigheid prikkelen naar de beweegre denen van de maakster. Beetje jammer dat er op dat punt veel onbeantwoord blijft. 'De Tafels van Tien' zijn tot en met zaterdag 6 december te bekijken in De Bewaerschole van dinsdag tot en met zaterdag tussen 13.30 en 16.30 uur. zonde van het rijksgeld datdaar ingepompt wordt van ons belas tinggeld. Vooral het erbij haler, of betrekken van een gehandi capte vind ik riooljournalistiek Als je op deze manier in depic ture wilt komen, omdat je ken nelijk niet meer in je marshebi dan ben je wel diep gezonkenea een min mannetje. Overigens wil ik aan dit programma geen woord meer vuil maken. Spij. kerman krijgt zijn portie wel, Laten we maar vrolijk Oranje kleding blijven dragen bij deel- name aan internationale wei strijden en geef het spijkert» maar een rode kaart! R.J. Burgmaju Halve Maanstm nlf Oostkapei sp Ik wil reageren op het voorval in de Westerscheldetunnel op 10- 11-2003. Dat is nu al de vierde keer. Iedere keer wordt een buis afgesloten voor werkzaamhe den dus moet alles door één buis. Ik vind de tunnel gevaarlijk en naargeestig. Zoals nissen, pech stroken en snelheidscamera's. Als je van de éénbaansweg in eens op een tweebaansweg komt, dan veranderen er veel in snelheidsduivels. En dan heb ik nog een tip. Wat dacht men van wat lichtreclame? En doe eens een bod op het mozaïek van ho tel Britannia. Dat zou mooi staan. mevr. de Leeuwen-Groeneveld Steenhuisstraat 31 Vlissingen Ben je aangeschoten en wat grof in de mond tegen een agent, zon der spreken je middelvinger op steken: een bon wegens beledi ging van een ambtenaar in func tie. Zoiets doe je niet! Op school gepest worden? Een aanklacht indienen en schadevergoeding eisen. Veel scholen geven voor lichtingslessen over pestgedrag en de gevolgen daarvan. Daar worden contracten voor opge maakt. Scholieren gaan besef fen, dat 'lollig' wezen ten koste van een ander, a-sociaal gedrag is (met z 'n allen tegen éénHeel Nederland, ook Thom de Graaf, Boris Dittrich en Gerrit Zalm vindt dat een goede aanpak, re ken maar. 's Avonds voor de tv bekijkt de jeugd het product van creatieve en kunstzinnige mensen. Ze zien dan hoe die volwassenen hun identificatievoorbeelden) andere mensen belachelijk ma ken, woorden in de mond leggen die ze nooit gezegd hebben, mensen 'afzeiken', netter woord: afserveren. Ze kunnen zich dan terecht afvragen: Waarom moeten wij een pest- protocol tekenen? Waarom een agent niet uitschelden voor 'Jan met de korte naam'? Natuurlijk, op tv is dat kunst, parodie, en tertainment. Het laatste taboe in Nederland: Je mag nooit, nooit, driewerf nooit aan de 'Vrijheid van Meningsuiting 'komen. Zelfs er niet naar wij zen: 'enige terughoudendheid zou in overweging kunnen wor den genomen' (Jan Peter Balke nende en Piet Hein Donner). De mediamensen meteen op hun achterste benen. Het is - helaas - het enige soort mensen dat zich niet laat corrigeren. Hun smoes: wij zijn de hoeders van de demo cratie. Me hoela! Pestprotocol nodig. Ik kan er met mijn pet niet bij Kees van Brummelen J. Brasserstraat 1 Middelburg Zwaailichten die wel ofnietmo- gen worden gevoerd. Eenintei conflict tussen teveel instantie die daar wel en niet over CPA, SHZ, HAP, RAV,MediEs- press, IGZ. In deze communie- tiechaos moeten de dokterseé- ter wel zorgen dat de mensa goed en snel geholpen worden. Want dat is hun missie. Zo sim pel is dat. Geen wonder datsois- migen hierdoor gedemotiveeii raken. Inmiddels is het volsta! onduidelijk wanneer je iu 4 (el 112 of wanneer je de HAP mos bellen. Gebrek aan duidelijk heid, leiding, organisatie enver- antwoordelijkheid. Versnippe ring en miscommunicatie, ft -c' maatschappelijke ziekte va deze tijd. Dat geldt ook voor organisatie van de huisartsen posten, die sinds enige tijdindit land woeden. Te veel compi tergestuurde vragen. Te vsq™ tijdverlies voordat hulp wor toegezegd. Dat de patiënten» lectie niet door een compute maar door een ervaren arts.van uit zijn praktijkervaring worden gedaan, komt in brein op. Waar blijven de(if- rings)bestuurders met kennis die ook weet hebbema managementtechnieken? het probleem aanpakken mSp centrale leiding die duidelijki en een goede organisatie o poten kunnen zetten? Onze sa menleving is nog steeds doordrongen van de simpelebf stuurskundige wetmatigha dat verantwoordelijkheidwell delegeren, maar nooit te dele is. Het probleem is dat wei met een gebrekkige medisch zorg gedurende nota bene tw« derde van een etmaal zitten J een prijs van ruim 200 eurovoi een visite. GezondheidszorgI duur? Ziehier één van delekka Wie doet er wat aan? J. deKoè|!|r Boulevard Bankert al Vlissinf In de PZC van 11 november las ik dat de Koningin zich ergert aan de satire op haar Huis. Hare Majesteit staat daarbij niet al leen want er zullen vele Neder landers zijn die zich daar ook aan zullen ergeren. Iemand die zich niet kan verdedigen wordt door ene lullende Spijker te kijk gezet. Als ik lid was van die uit zendende zich publieke omroep noemende Vara dan lag mijn op zegbrief al in hun postbus. Ook Graag wil ik reageren op de ui- spraak van de kamerleè Eerdmans (LPF) en Van (SP). Eindelijk eens mensen - de politiek die het voor het ft lang van de dieren willen opne men. Hoe lang moeten we al kwellingen en martelingen I» ten voortbestaan, eer de poli' de wet omgooit om al dit leed) doen verminderen, en danzegii verminderen omdat niet de ge hele bevolking zich ervan he wust wil zijn wat er in onzeü- menleving plaatsvindt betrekking tot dierenleed. Ee goede stap in de richting om®- cussen een verbod op te legp om te werken met wilde dieren Sommige mensen durven tebe- weren dat een circus dan circus meer is. Sluiten mensen dan echt hun oj tijgers, beren en olifanten-1 veel te kleine ruimtes zien gen, en maar wachten op M volgende kunsten die zem«8 vertonen, en dan beloond den met eten. Met de mens®- werd dit eeuwen geleden gedaan. Ze werden tentoon?) steld omdat ze anders war® dan de doorsneebevolking had leedvermaak om een nar cap. Nu heeft men leedvernu om deze prachtige dieren, thuishoren in een veel an® omgeving waar hun kuns-- echt tot zijn recht komen, na® lijk de kunst om ééntezijn®» hun eigen omgeving. Sandra Koudekerks^1 VHsstnf' MIDDELBURG - Trio Carloj' Wijs geeft morgenavond J concert in jazz/bluescafe inado aan de Koorkerks r aanvang15 in Middelburg. De 21.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 40