Een schaterlach van treurnis Gebouwd met een schepje PZC Sierlijke vormen in steen en glas Eis 60.000 euro tegen landbouwer uit Kruiningen Sanering grote gifbelt in Gentse Kanaalzone is begonnen Zelfspot Bedplassen kunst zaterdag 15 november 2003 door Kris Naudts GENT - In de Gentse Kanaalzo ne is begonnen met de oprui ming van de giftige industriële stortplaats La Floridienne, op de westelijke kanaaloever ter hoogte van Evergem. La Flori dienne, drie hectaren groot, is een van de zwaarst vervuilde stortplaatsen van Vlaanderen. De bodem bevat er onder meer zware metalen als lood, cadmi um, zink en arsenicum. Het Gentse Havenbedrijf kocht in de jaren zeventig de terreinen aan voor de aanleg van het Klui zendok. Die werkzaamheden zijn inmiddels flink opgescho ten. Er ligt een kaaimuur van een kilometer lang, parallel aan het zeekanaal, en voorts 250 me ter kaaimuur in het schuine ge deelte en nog eens 250 meter als aanzet van het dok zelf. De wer ken zijn al bijna twee jaar klaar, maar bedrijven konden er zich niet vestigen omdat eerst de stortplaats moest worden opge ruimd. Voor de sanering wordt het grondwater opgepompt en ter plaatse gezuiverd in een spe ciaal aangebrachte installatie. De behandelde grondspecie wordt ter plekke ingekapseld in een betonnen omwalling, afge dekt met aarde en voorzien van een drainagesysteem. Bij wijze van voorlopige maat regel was de gifstort sinds enke le jaren geïsoleerd, zodat het grondwater in de omgeving niet langer werd verontreinigd. De sanering bleef jarenlang uit om dat de overheid het niet eens raakte over wie de meer dan 20 miljoen euro kostende operatie zou betalen. De Vlaamse over heid stemde er uiteindelijk mee in 60 procent van de kosten te dragen. De rest is voor rekening van de stad Gent, die via juridi sche weg zal proberen de kosten te verhalen op de vervuiler. Tot nu toe heeft zich voor het Kluizendok nog maar een be drijf gemeld. Het gemeentelijk Havenbedrijf heeft 40 hectare in concessie gegeven aan het Gentse metaalconstructie bedrijf Aelterman. Volgens ha venschepen DTermont lopen er besprekingen met meerdere kandidaten. door A. J. Snel Ongekend vrolijk ging het toe op de overzichtstentoonstelling van Pe ter van Straaten, in het Markiezenhof in Bergen op Zoom, een aantal jaren ge leden. Als regel heerst in musea een eer biedige sfeer, maar dit keer klonk, van hal tot hal. een aanstekelijk geschater. De sukkelende, tobbende mensheid, door Van Straaten in beeld gebracht, wekte een sfeer van hilariteit die in blij de tegenstelling stond tot de treurnis aan de wanden van het museum. Op een van de tekeningen was zo'n stel mensen te zien dat zichzelf in de zeven de hemel waant, maar door omstanders met deernis wordt bezien. Iedereen kent ze: een man die de uiterste houd- baarheidsdatum aardig begint te nade ren, met aan zijn arm een wicht van rond de dertig. De man straalt een ver keerd soort welstand uit en drukt de vrouw met enige regelmaat aan de por tefeuille. Terwijl deze prent met veel plezier werd bekeken door enkele bezoekers van de expositie, betrad het afgebeelde koppel in levende lijve de zaal: de man met de bril op het dunnende haar geschoven en de overjas nonchalant om de schouders gehangen; de vrouw in een pak met tij germotief. De hormonaal geleide aber ratie was een dagje uit. De tentoonstel - lingsgangers konden er niet omheen: daar had je die lui van Van Straaten in het wild. Het gelach klonk nog luider dan zoëven. En! Het geportretteerde stel lachte mee. Zo werd veelvuldig vreugde geput uit slechts één beeld. De lezers van de Provinciale Zeeuwse Courant kunnen zich iedere werkdag vermeien in het wereldbeeld van Peter van Straaten en dóen dat ook. Er zijn nogal wat abonnees, die iedere ochtend om te beginnen even op pagina drie linksonder kijken om pas daarna de da gelijkse troebelen op zich te laten in werken. Wie in dit opzicht een extraatje wil, wordt op zijn of haar wenken be- 'en WIT bOBT pe oVERHE'P NIETS Een dag uit het jaar 2004 van Peter van Straaten. diend. Deze dagen ligt in de boekhandel Peter's Zeurkalender 2004: de moge lijkheid een dagelijkse, aanvullende portie bitterzoet werk te genieten. Verheffend is de werkelijkheid van Pe ter van Straaten niet. Zijn tekeningen, snel en trefzeker gemaakt, gaan over mensen met afgunst, venijn, jaloezie, ijdeltuiterij, kleingeestigheid, liefdes- ongerief, gulzigheid, onmacht, getob en gezeur. Ze gaan dus over ons allemaal. Peter van Straaten houdt ons dagelijks een spiegel voor die sommige facetten licht uitvergroot. Hij confronteert ons met een beeld van onszelf waar we helemaal niet trots op horen te zijn. Lachen helpt. In eerste instantie wensen we in de te keningen vooral anderen te zien, die hun scabreuze gedachten in daden om zetten, die net de verkeerde opmerking weten te plaatsen of een taxatie maken die er juist een paar millimeter naast zit. Denken we er even over na, dan moeten we tot de slotsom komen dat het laagje vernis dat we over ons beschaaf de gedrag hebben gelegd even dun en even weinig slijtvast is als dat van de medemens. We kijken naar onszelf en blijken vaak weinig spiritueel, niet recht-door-zee, miezerig en ook wel ge- truct en onszelf en anderen misleidend. Voor wie dat vaststelt, is er maar één re medie: zelfspot kan ons helpen de last van ons gemankeerde ego te dragen. En gelukkig maakt Van Straaten ons nóg iets duidelijk: wij zijn niet alleen. Niet iedereen waardeert het werk van Van Straaten. Het kan zijn dat de anti pathie waarvan lezers ons, in een over zichtelijk aantal, wel deelgenoot ma ken, gewoon te maken heeft met smaak, waarover, naar reeds lang bekend is, niet valt te twisten. Maar het is zeker niet uitgesloten dat de tegenzin die sommigen ontwikkelen tegen de wer ken van Peter van Straaten voortkomt uit een zwak ontwikkeld vermogen tot relativering. Hofnar Dat komt in de beste kringen voor. De zer dagen gaf minister-president Jan Peter Balkenende, al dan niet onder royale influistering, blijk van zijn weerzin tegen de spot die televisiema kers drijven met leden van het konings huis. In vroeger tijden huurden vorsten een hofnar in, die op bestelling in zijn lachspiegel liet kijken en van wie ze kennelijk iets wilden leren. In de gede mocratiseerde samenleving, die be heerst wordt door de beeldbuis, neemt niet alleen het hof kennis van de ver richtingen van de nar. Gans het volk kijkt naar de hedendaagse hanswor sten. Blijkbaar is Balkenende ervan over tuigd geraakt dat die het niet goed doen. Dat kon wel eens te maken heb ben met een gebrek aan relativerings vermogen. Corry Vonk bracht ooit een nummer over de mensen die 'met me vlaggetje, me hoedje en me toeter' langs de weg staan als de vorst passeert en al dus de gevoelens van het volk vertol ken. Jan Peter heeft de laatste tijd de schijn op zich geladen dat hijnet als de juichers langs de kant, een plaatsver vangende emotie koestert die een vol groeide vorm van zelfspot in de weg staat. Wie zich kan vinden in de op zich aan doenlijke benadering van Balkenende, zal wellicht enige moeite hebben met de tekeningen van Peter van Straaten. Voor wie zelfspot iets bevrijdends heeft, is het mazzel dat 2004 een schrik keljaar is waardoor de kalender, die voor de twaalfde maal uitkomt, een prent meer biedt dan in gewone ja ren. Peter's Zeurkalender 2004. Uitgave: De Har monie, Amsterdam. ISBN 90-6169-683-6. Prijs 13 euro. door Aector Dooms MIDDELBURG - Officier van justitie A. Flikweert heeft giste ren bij de rechtbank in Middel burg tegen een 45-jarige land bouwer uit Kruiningen voor een aantal milieudelicten 100.000 euro boete geëist, waarvan 40.000 euro voorwaardelijk. De helft van de straf wil de officier verhalen op de BV, de rechts persoon. De verdachte wordt verweten eind jaren 90 en begin 2000 zon der vergunning grote hoeveel heden vervuilde grond en sloop afval op zijn bedrijf te hebben gehad. Daarnaast heeft hij niet voldaan aan de meldingsplicht voor mestopslag aan de ge meente, hetgeen verplicht is. Ook wordt hij beschuldigd van het verontreinigen van het op pervlaktewater in een sloot, vlakbij zijn woning. De officier vond bewezen dat door vervoerders 142.900 kilo aan ongebroken puin en brok ken beton op het akkerbouwbe drijf was gestort. ,,De transac ties zijn met gesloten beurzen gegaan. De een wilde puin kwijt, de ander had puin nodig. Het zwaartepunt van de milieu zaak lag op de vervuilde grond, te weten aardappelsorteer- grond (droge tarra) en afvalwa ter (natte tarra). De tarragrond was afkomstig van de fritesfa- brieken in Kruiningen en Ber gen op Zoom. Het afval werd door de officier niet als schone grond aangemerkt. „Bijna vijf duizend containers hebben in vier j aar tij d de vervuilde grond restgrond van de aardappelen, naar het bedrijf vervoerd", be rekende de officier. Het akkerbedrijf zou daardoor problemen hebben gekend met het verwerken en de opslag van tarragrond. „Het ophogen van de akkers mag alleen toegepast worden met schone grond", merkte Flikweert in dat ver band op. Hij kon niet anders concluderen dat de verdachte maar één doel heeft gehad: gel delijk gewin. Raadsman J. Wouters bestreed dat zijn cliënt opzettelijki gehandeld. Zo zei hij da;' kwesties van het puin grond nauw overleg \,c weest met de provincie end; meente. De strafpleiterverr verder naar een uitspraak; de Raad van State, diedet® grond als schone grondig ceerde. „Men beschikte ta niet over de informatievaj strafproces, want dan was] resultaat anders geweest", a geerde de officier. Woutent ook de werkwijze van de j monstering ernstig in twijfd Overrompeld De verontreiniging van het) pervlaktewater zou volg® verdediging zijn beïnvloed! de lozing van huishoudelijk val water. Ook stak het deve diging en zijn cliënt dat de slag van tarragrond op aid locaties in Zeeland wordt doogd. Wouters bepi vrijspraak. De verdachte tenslotte overrompeld te geweest door de inval vandei litie op 24 april 2001. „Ikbeii bewust van de regeling, ma: ben wellicht naïef geweest heb hierover genoeg gedisca eerd met de gemeente, \vr heb niets te verbergen," landbouwer vertelde inmidi te zijn overgestapt op biolo sche producten. De ofik kondigde te zijner tijdee nemingsvordering tege.. Kruininger en de BV intesi len. Uitspraak 26 november, TERNEUZEN - De Gem schappelijke GezonÉ Dienst (GGD) houdt dinsdi de openbare bibliotheek Terneuzen een voorlicht» avond over bedplassen. Deskundigen brengenouds verzorgers bij hoe kinderen het bedplassen af kunnen men, terwijl ze ook moge! oorzaken aanduiden. Dein matieavond begint om 1 uur. gegroeid en heb altijd in de om geving gespeeld. Vanaf mijn vijftiende heb ik bij een fruit- boer gewerkt, lekker buiten be zig zij nD e ene keer was het der tig graden, de andere keer vroor het bijna. Bij het werken aan dit huis kwam dat wel terug. Er spelen ook andere dingen mee. Mijn ouders zijn gescheiden, maar wonen allebei in Oudelan- de, op vijftig meter afstand van elkaar. Zelf ben ik net verhuisd, omdat de verkering uitging met de vriendin met wie ik samen woonde. Dit project gaat dus ook over de vraag wat het plekje is dat je thuis kimt noemen," Voor mensen die zijn bouwwerk in het landschap ontdekken, zijn die biografische gegevens niet van belang, benadrukt Nie- veld. „Voor mij is het belangrijk dat er zoiets persoonlijks in dit project zit. Een ander mag er mee doen wat hij wil. Ik sprak een vrouw die vond dat het op een steenoven lijkt. En een oude man die hier langs kwam fiet sen, had het over de beschrij ving die Dante geeft van pirami des waarin het hellevuur wordt gestookt." Nievelds huis heeft namelijk een ingang en een schoorsteen. Hij heeft doorgegraven tot hij op het grondwater stuitte. Rondom de kuil heeft hij zijn huis gebouwd. Boven de ingang zit een oventje dat uitmondt in de schoorsteen. Toen het huis vorige week klaar was, liet hij die roken. Op het moment dat de wind de rook over de Dierikweg blies, realiseerde Nieveld zich dat zijn bouwwerk alle vier de elementen in zich verenigt: wa ter, aarde, vuur en lucht. Hij heeft het project gefotogra feerd en gefilmd. „Het gloeien de vuur dat in het grondwater viel, dat leverde een mooi stukje film op." Hij is van plan gere geld terug te keren om vast te leggen wat de natuur met zijn bouwwerk doet. Hij beseft dat het werk tijdelijk is. „Je kunt dit niet oppakken en in een muse um zetten. Dat is ook niet de be doeling. Als het straks weg is, heb ik de documentatie nog." Wat omstanders van het werk vinden, is voor Nieveld onder deel van het project. „Dit is in feite een hoop klei. Ik vind het fascinerend dat daar mensen naartoe worden getrokken, en dat ze met elkaar erover praten. Iedereen heeft zijn associatie en zijn verhaal. Gewoonlijk ge beurt dat niet bij een hoop grond. Dit begint zelfs al op een hangplek te lijken. door Ernst Jan Rozendaal OUDELANDE - Tobias Nieveld begint te lachen als hij de pira mide van klei nadert op een braakliggend stuk land aan de Dierikweg, net buiten Oudelan- de. „Ha, er zijn al mensen geweest. Dat had ik wel ver wacht." Het spoor dat is nagela ten bestaat uit een plastic fles met vruchtensap en de naam van rapper Eminem, die in de klei is gekrast. De in Tilburg woonachtige Nie veld is even terug in Oudelande, waar hij is geboren en opge groeid, om het bouwwerk te be kijken waaraan hij vorige week de laatste hand heeft gelegd. Twee weken is hij bezig geweest aan een ruim twee meter hoog huis van klei. Hij omschrijft de bouw ervan als een onderzoek. Het is tevens een project in het kader van zijn studie aan de Bredase kunstacademie Sint Joost. Als hij over zijn project praat, vermijdt hij het woord kunst. Hij wil vooral geen hoogdra vend verhaal vertellen. „Ik heb mezelf een doel gesteld en dat was dat ik een huis wilde bou wen. Daaraan heb ik twee voor waarden verbonden. Ik moest het helemaal zelf doen met mijn handen en een schep. En het moest groter worden dan ik zelf ben. Ik heb de neiging dingen dood te denken. Ik ben vaak veel te rationeel bezig. Dat wilde ik doorbreken door letterlijk aan de gang te gaan. Al doende moest ik problemen oplossen. In die zin is het een onderzoek. Wat kom je tegen en hoe reageer je daarop? Die dynamische manier van werken is me goed beval len." Thuis Nieveld erkent dat het ook een zelfonderzoek is, dat niet voor niets alleen in Oudelande kon plaatsvinden. „Ik ben hier op- In zijn geboorteplaats Oudelande heeft Tobias Nieveld een huis van klei gebouwd. Boven de ingang zit een oventje, dat de schoorsteen laat roken. foto Tobias Nieveld door Anita Tournois SLUIS - Louis Wiemes heeft zijn hart verpand aan hard steen. Jeanne Lammens legt haar ziel in glas-in-lood. Twee kunstzinnige Zeeuws-Vlamin gen: een beeldhouwer afkom stig uit Axel, nu woonachtig in Breskens en een glaskunstena res, geboren in IJzendijke, die in Oostburg woont. In de laatste expositie van het jaar in de Raadskelder van het stadhuis in Sluis vormt hun werk een bijzondere combina tie. Ingetogen beelden tegen over kleurrijke glasramen. Wer ken die gekenmerkt worden door een sierlijke vormgeving. Van gedreven kunstenaars, die hun emoties vormgeven in steen en glas. De elegantie van de beelden van Wiemes zit in de so bere vormgeving. Zijn motto luidt dan ook: „Weglaten is be langrijker dan toevoegen, schoonheid zit 'm vooral in de eenvoud." Na een start met zachte steen soorten, koos hij definitief voor hardsteen. Een materiaal, waarvan hij allengs de textuur leerde uitbuiten. Het eindresul taat is dan ook fraai, waarbij de balans tussen gepolijste en ruwe delen opvalt. Voor een sterk contrast zorgt het met regelmaat mixen van verschil lende steensoorten als zwart arduin en het zeer lichte Cara- ra-marmer, waardoor het werk aan zeggingskracht toeneemt. Uit de beelden van Wiemes spreekt een hang naar gebor genheid en eenheid. Werken als Silhouette, Omarming, Samen één en The Kiss tonen een grote mate van tederheid en warmte, in regelrechte tegenstelling tot de materie. Liefde voor schoon heid toont de kunstenaar in Sa men, een sierlijke obeliskvorm. Inspiratie Via tekenen en aquarelleren kwam Lammens uit bij de glas kunst. Glas vormt voor haar een niet aflatende bron van inspira tie. Kleuren en kleurencombi naties, de tekening in het glas zelf en de voortdurende licht wisselingen inspireren haar tot nieuwe creaties. De vormgeving is vrij abstract en wordt geken merkt door vrije vormen en veel beweging. Evenwichtig uitge werkt in ton-sur-ton-tinten of sterk contrasterend. Het meeste werk is uitgevoerd met golfpa tronen en zachte gebogen 1 ijnen, waardoor een bijzonder leven dig geheel ontstaat, nog ver sterkt door gezandstraalde en gebrandschilderde delen J als Uit water en aarde, D^ we straal, Krekengebm^ leven, Gans en Draaikolk' den haar liefde voor de na* Gevoelens krijgen een vo» Illusie en Verwachting laat de kunstenares wet® kleuren en ontwerpen reg^ tig voeling hebbenmet?pi liteit, aura- en chaü* Vormgegeven in bijvoorw ramen als Rose Mo Blauwe Mandala. i Lammens: „Iedere keer-»- weer een feest om aanef, raam te beginnen, maar lermooiste moment is glasraam voor het.eers', het licht wordt gehouden. Tentoonstelling t/m 29 de Raadskelder, Markt, ningstijden: dag. belwe van 14-17 uur -in -lood -werken Koelte (links) en Paradise Lost van Jeanne Lammens is het beeld Handen van Louis Wiemes te zien. foto Camile Schelsl® Tussen de glas

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 52