Ik ben geen kookboekenschrij ver Johannes van Dam in Rotterdamse Kunsthal Politiegeweld Rio de Janeiro zaterdag 15 november 2003 Basta Moordenaarskit Koning Foodprocessor Moordenaars in het paradij s Achter de fagade van de schit terende stranden van Rio de Janeiro vindt een stille slachting plaats. Politiekogels kosten per dag gemiddeld drie mensen het le ven in de 700 sloppenwijken van de Braziliaanse metropool. De meesten zijn geen bandieten zoals de politie wil doen geloven, maar onschuldige arme sloebers. Zij fungeren als jachttrofee om aan te tonen dat de strij d tegen de onder wereld effectief wordt gevoerd. Amnesty International eiste deze week van president Lula dat hij een eind maakt aan het wrede po litieoptreden. Zijn vroegere vrienden in de slop- penbuurt vonden hem een mazze laar. Carlos Magno was ontsnapt aan de armoede, omdat zijn moeder een Zwitser huwde. Hij woonde in Zürich, bezocht een goede school en had een menswaardig bestaan. Toch was dat niet voldoende voor een lang en ge lukkig leven. Een familiebezoek in Rio de Janeiro werd hem fataal. Carlos (18) reisde afgelopen voorjaar naar Brazilië om zijn militaire dienst af te wikkelen en logeerde bij zijn oma in de 'favela' Borel, de sloppenwijk achter het Maracana-stadion. In de late middag van 17 april stapte hij nietsvermoedend met zijn jeugd vriend Thiago da Costa in de hoofd straat een kapperszaak uit. Het was al schemerdonker en ze liepen richting huis. Opeens floten de politiekogels om hun hoofd. Hevig geschrokken schoot het duo de wirwar van steegjes in en ver schanste zich achter een muur. Maar veel beschutting bood de plek niet. Toen ze door de agenten ontdekt wer den, zetten ze het op een rennen. Vanaf een plat dak volgde een kogelregen. Carlos werd in rug en hoofd getroffen en was op slag dood. Thiago (19) stort te gewond neer. De kogels hadden zijn benen geraakt. ,,Ze hebben hem laten creperen van de pijn. Hij gilde doodsangst uit en smeekte om gespaard te worden. Te vergeefs probeerde hij zijn moorde naars te overtuigen dat hij geen ban diet was. Geen voorbijganger durfde het voor hem op te nemen. Na twintig minuten sommeerden de agenten om wonenden het licht uit te doen. Daar na gaven ze hem een genadeschot", vertelt Thiago's moeder, Maria da Costa (48). Ze lijkt de rust zelve, maar dat is schijn. ,,Ik slik al zeven maanden kal meringstabletten. Anders ga ik er on der door." Ze toont de kogelinslagen op plek waar haar zoon stierf. De ga ten in het betonnen voetpad tussen de op elkaar gebouwde krotten zijn nog duidelijk te zien. Het politiegeweld eiste die middag in Borel nog twee andere slachtoffers. Metselaar Carlos Alberto da Silva (21) en Everson Gongalves (26). Carlos kreeg een kogel in zijn voorhoofd, vlak voor de kapperszaak waar Carlos Magno en Thiago zojuist waren ver trokken. En Everson - op weg naar huis - werd geëxecuteerd, nog voor hij zijn persoonsbewijs kon tonen. Daags erop kopten de kranten dat vier gevaarlijke drugshandelaren het le ven hadden verloren in een treffen met de militaire politie. „Onze zonen met die leugen begraven? Nooit!roept Maria da Costa. Daarom ondernam ze samen met de drie andere moeders ac tie tegen de politieterreur. „We heb ben de wijk gemobiliseerd. We wilden een duidelijk basta laten horen, want we werden al langer door de politie geterroriseerd. We wilden niet protes teren door stadsbussen in brand te steken, zoals in andere favelas, maar door mensenrechtenorganisaties in te schakelen." Het Zwitserse staatsburgerschap van Carlos Magno hielp hierbij. Gevolg was dat Amnesty International er weet van kreeg. Geschrokken haalden de autoriteiten de zaak uit de doofpot en gelastten in mei een onderzoek. Dat is nu bijna afgerond. Wat ontbreekt is de uitkomst van onderzoek of de ko gels zijn afgevuurd met de dienstwa- pens van de vijf verdachten, die zich op noodweer beroepen. Zij staan op non-actief en lopen de kans zich te Nabestaanden (gehuld in T-shirt met foto's van de slachtoffers) van het bloed bad in de sloppenwijk Borel. Vlnr: Christiana da Silva, Maria da Costa en Se- bastina Goncalves. foto Frans Lindenkamp/GPD moeten verantwoorden voor een jury, indien voldoende bewijsmateriaal te gen hen wordt verzameld. Maar voor Orlando Zaconi - de poli tiecommissaris die het onderzoek leidt - staat al vast dat het viertal in koelen bloede is vermoord; een luite nant van politie is zonder medeweten van zijn superieuren met zestien agenten Borel binnengetrokken. Niet om de strijd aan te binden met drugs boeven, maar om dood en verderf te zaaien. Volgens Sebastiane Goncalves (46), moeder van de vermoorde Everson, zijn vernederingen en machtsmis bruik door politiepersoneel aan de or de van de dag. „Wanneer ze patrouil leren worden wij vrouwen uitgemaakt voor prostituees, ze drinken bier in bars zonder te betalen en persen de middenstand af." Sebastiane stelt dat de moordenaars op de bewuste dag stijf stonden van drank en cocaïne. Uit officiële cijfers blijkt dat politie kogels in Rio in de eerste negen maan den van dit jaar 917 levens hebben ge- eist. Marcel Freixo, onderzoeker van de Braziliaanse hulporganisatie Jus- tiga Global, vreest dat het dodental in 2003 de 1200 zal overstijgen. „De au toriteiten doen alsof het allemaal cri minelen zijn, maar de werkelijkheid is dat er honderden onschuldige burgers onderzitten." Om hoeveel slachtoffers het gaat, is moeilijk te bepalen. De politie bedient zich meestal van een 'moorde naarskit'. Vaak wordt bij het lijk een vuurwapen neergelegd en een pakket je drugs. „Zo lijken de slachtoffers drugscriminelen", zegt Freixo. „De slachtoffers zijn vrijwel allemaal ar me jonge mannen met een donkere huidkleur." Freixo spreekt zijn af schuw uit over de omgekeerde bewijs voering. De nabestaanden moeten aantonen dat het gedode familielid geen bandiet was en dat hij niet ver wikkeld was in een vuurgevecht. „Dat is praktisch onmogelijk, waardoor veel executies niet opgehelderd wor den", aldus Freixo. Het excessief politiegeweld in Rio is niet van gisteren, maar de zucht om gebruik te maken van het vuurwapen heeft de laatste jaren de vorm aange nomen van een epidemie. Veel voert volgens Freixo terug op de extra toe lage - oplopend tot 150 procent van het loon - voor het doden van crimine len. Met deze 'Wildwest-gratificatie' uit 1995 stimuleerde de regering agenten tot 'productiever' werk. Geschrokken van de sterke toename van het aantal doden trok de nieuwe provinciale regering die maatregel drie jaar later weer in, maar boze agenten wisten bij Justitie handha ving af te dwingen. Als tussenoplos sing geldt nu dat wie na 1998 tot het korps toetrad geen recht op de toelage heeft. De premie heeft volgens Freixo geleid tot een lukrake repressie, waar bij gestreden wordt om de meeste jachttrofeeën. Hij wijst op andere factoren voor het schietgrage gedrag van de agenten. Het povere salaris van 300 euro per maand. Veel agenten zijn gestrest om dat zij moeten bijverdienen als parti culier bewakingsbeambte, en het lage loon stimuleert het aannemen van steekpenningen. Niet zelden verhan delt de politie wapens aan misdadi gers in de hoop dat zij elkaar uitroei en. Ook benadrukt Freixo de gebrek kige selectie en de korte opleiding waarbij rekruten geïndoctrineerd worden dat alle 'favelados' bij voor Politie in de sloppenwijken van Rio de Janeiro baat verdacht zijn. Recent zond de Braziliaanse tv beelden uit van zin gende agenten in opleiding die op het ritme van marsmuziek het martelen van arrestanten verheerlijkten. Ignacio Cano - specialist in politiege weld en docent aan UREJ-universi- teit in Rio - stelt dat de militaire poli tie een raciale inslag heeft en vooral de belangen van de elite behartigt. „Rekruten krijgen ingeprent dat de zweep erover moet in de sloppenwij ken om de nakomelingen van de ne gerslaven onder de duim te houden. Alles is gericht op de instandhouding van de schrijnende ongelijkheid tus sen rijken arm." Hij is weinig optimistisch. „Straffe loosheid heerst alom. Wandaden wor den getolereerd en goedgepraat met opmerkingen dat de politie 'zich niet met bloemen kan verdedigen'. Het foto Antonio Lacerda/EPA taalgebruik van politici en autoritei ten is doorspekt met termen die aan sturen op gewapende confrontatie, ri goureus ingrijpen, zware straffen en het elimineren van alles wat verdacht is. Oud-gouverneur Garotinho stak in maart nog de loftrompet op de politie, die in een maand honderd criminelen om zeep had gebracht.' Frans Lindenkamp Zijnprivé-bibliotheek omvat 45.000 ti tels. In opdracht van de Kunsthal in Kterdam selecteerde Johannes van Dam ®jpromille' van wat hij bezit aan zeldza- Jetaokboeken, tijdschriften en ander «ukwerk over de gastronomie. 'Vis op pa per heet zijn tentoonstelling die een hom ais aan Alan Davidson, winnaar van de hasmusprijs 2003 vanwege diens baanbre- W onderzoek op het gebied van voedsel 8 eetculturen. Phem aan het denken heeft gezet, was het jwste lot van Boudewijn Büchs biblio- ijeek. Toen culinair publicist Johannes van zijn privé-collectie zag groeien naar |00O titels, drong het tot hem door dat er ftsmoest gebeuren. Met culinair historicus r°P Witteveen en d iens partner Bart Cupe- Ifwerd de Stichting Gastronomische Bi- rj ek opgezet. Opdat, zo zegt Van Dam, P verzameling kennis van de gastronomie «verloren gaat. aPK-mille' van deze unieke collectie f. n> tijdschriften en ander drukwerk is J'en in de Kunsthal. 'Vis op papier' is een rytoon van Van Dam aan 'de grootste on- j^oeker op het gebied van de gastrono- e>Alan Davidson, die onlangs de Eras- ®Pdjs ontving. „Luchtig en erudiet," Van Dam de schrijver van de negen- rd bladzijden tellende Oxford Com- Nw o/Food. uurlijk had Van Dam, in wie sommigen Je^eesde restaurantrecensent van Het 00 [dien herkennen, een grotere ten- ^Uing willen inrichten. „Killing your li 8s i zucht hij bij het verwijderen van Kr een uniek exemplaar dat niet meer in tflnes past. Zijn cursus gastronomie - iet ^am zou Van Dam niet zijn als hij een verhandeling over zijn tentoonstel- 5°p papier had gezet - begint bij de oud- de Middeleeuwen. «eerstegedrukte Nederlandse kook- tt y'Waarvan twee reproducties worden 'as "t^eertuit 1511. Dit kookboekje Bokh uls vo'2ens van Dam 'eigenlijk alle °eken en gedrukte receptuur die in Nederland uitkwamen tot de tweede helft van de 17de eeuw', gebaseerd op de Itali aanse keuken. De reden: de machthebbers uit die tijd keken vooral naar Rome. De Franse keuken wist later pas een plek te verwerven op de tafel van patriciërs, hande laars en heersers. 'De Volmaakte Gelder- sche Keukenmeid' is daar een voorbeeld van met gerechten als kip met rivierkreeftjes. Weinig Gelders, constateert Van Dam droogjes. Zelf was hij een jaar of zes toen hij zijn eerste kookboek in keek. Uit 'Het Nieu we Kookboek' kan hij zich nog een oven schaal herinneren. „Met ui en ei", zegt de culinaire criticus - in zijn onafscheidelijke zwart leren gilet - met zwaar Haags accent. Vis of visch - want dat is de leidraad van zijn tentoonstelling- komt in vrijwel alle ten toongestelde kookboeken voor, een beschrijving van de verschillende soor ten aardappelen bijna een kookcursus - een huwelijkscadeau is geweest van een moeder aan haar dochter. De jubelstemming waarin Van Dam verkeerde toen hij het aantrof, zal ook zijn overgeslagen naar de antiquair, want het boekje kostte duizend euro. Minder fraai ogend, maar daarom niet min der waardevol, is een verzameling recepten uit de Indonesische keuken. Van Dam kwam er later achter dat het een drukproef moet zij n geweest uit 1910-1915ongeveer in de zelfde tijd dat het beroemde Oost-Indisch kookboek van mevrouw J. M. J. Catenius van der Meijden werd geschreven en wél werd uitgegeven. En wie kent niet het kook boek van de Haagse Kookschool? Van Dam: „Mensen zeggen altijd hét Haagsche kook boek te kennen, maar dan zeg ik welke? Ik bijvoorbeeld in het prachtig vormgegeven 'DeCierlijcke Voorsnijdinge' uit 1664. In te genstelling tot de meeste kookboeken uit die tij d staan er tekeningen in hoe een vis ge fileerd diende te worden. „Dat is nu wel an ders met al die plaatjes in kookboeken." Of een kookboek er mooi uitziet, met ge rechten in fullcolour, is voor Van Dam geen reden zijn verzameling uit te breiden. Waar het hem om gaat is boeken te vinden die op culinair gebied een meerwaarde hebben, zoals de Nederlandse editie van Escoffiers 'Guide Culinair' (1915/1919), geschreven en gesigneerd door deze koning der koks. Een ander zeldzaam exemplaar is een hand beschilderd receptenboek dat hij in Parijs vond. De trotse bezitter vermoedt dat het in het Nederlands geschreven boekje - door heb er zes, zoals je ook verschillende kook boeken hebt van al die Aaltjes, Betjes en Daatjes!" Volgens Van Dam luidde de komst van de huishoudscholen daarna het einde in van de rijke burgerkeuken. 'Eenvoudig, goedkoop en snel' waren de trefwoorden waarmee de kookleraressen de arbeidersmeisjes pro beerden op te voeden, in plaats van 'inge wikkeld koken met sauzen en verse krui den'. Een van de gevolgen is volgens Van Dam dat Nederland, in tegenstelling tot België en Duitsland, nooit de natuurlijke opstap naar de Haute Cuisine heeft kunnen maken. Erger nog: „Door deze vertrutting verleerden we het viseten." Vis is nog steeds iets wat je in een restaurant eet, vandaar de selectie van een aantal kookboeken van bekende restaurantkoks. Waar Van Dam zich aan ergert is dat ster renzaken goede sier maken met het fijnste wat er te vinden is ('waarom alleen tong, waarom geen op de graat gebakken scholle tje?') en de veelvoud aan ingrediënten die voor deze recepten nodig zijn. „Een recept moet op een bierviltje passen", is zijn crite rium. Zijn hoop is gevestigd op de jeugd, al komt hij naar zijn zin nog steeds te weinig vis te gen in kinderkookcafés en in de kinder kookboeken die hij bezit ('Liesje bakt pof fertjes' uit 1940, 'Luilekkerland' uit 1890). Ook van kookprogramma's op tv heeft hij geen hoge pet op. „Daar leer je niets van. In grediënten gaan een paar seconden in een foodprocessor, terwijl je weet dat zo'n han deling een paar minuten in beslag neemt. Maar nee, dat duurt te lang, er worden ge woon hele stukken overgeslagen." Of voor hemzelf misschien een schone taak is weggelegd? Hij maakt een afwerend ge baar: „Ik ben geen kookboekenschrijver. Als ik nog eens een culinair werk schrijf, dan is het zónder recepten." Er zijn al ge noeg 'receptionisten', roept Van Dam. Waar hij nog wel over zou willen schrijven zijn de achtergronden van het koken. „Waarom verricht je bepaalde handelingen, bijvoor beeld bij het bereiden van tarte tatin. Dan kun je ingaan op de verschillende type ap pels die er zijn, de seizoenen waarin ze groeien, hoe zoet of zuur ze zijn en welke pan je het best kunt gebruiken. Het geheim van de perfecte aardappelpuree, nog zoiets. Dat soort boeken vind ïk nou leuk! Ellen Scholtens 'Vis op papier': t/m 18 januari 2004 in de Kunsthal. Open: di t/m za 10-17 uur, zon- en feestdagen 11-17 uur. Johannes van Dam: „Het geheim van de perfecte aardappelpuree; dat soort boeken vind fk nou leuk foto Niels van den Hoeven/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27