Plezier staat bij Ulla Popken voorop Je betaalt veel meer belasting dan je denkt 7 Deutsche Telekom blijft het goed doen Computergestuurd distributiecentrum Hema geopend het bedrijf Transportconcern profiteert van hoge containertarieven profijt vrijdag 14 november 2003 Nokia staat in voor veiligheid eigen batterij Modewinkel voor grote maten bestaat tien jaar in Goes Revolutie. Nettoresultaat BASF daalt fors Pabo stuwt omzet Beate Uhse op BG partner Petroplus in Wales Shanghai wil eigen Disneyland Grootte omzet Wal-Mart verrast Arbitrair J nn7fi redactie economie BONN - Het Duitse telecom- concern Deutsche Telekom heeft het derde kwartaal afge sloten met winst, na een mega- verlies in dezelfde periode vo rig jaar. Kostenbesparingen en Koede resultaten in de mobiele telefonie zorgden ervoor dat het bedrijf zwarte cijfers schreef. Netto boekte Deutsche Tele- kom een winst van 508 miljoen euro. In het derde kwartaal vo rig jaar stond er een verlies van 20,6 miljard euro onder de streep. Dat enorme bedrag hing samen met afschrijvingen op dochterondernemingen en umts-licenties. De omzet steeg in het afgelopen kwartaal 4,9 procent naar 14,1 miljard euro. De winst is hoger dan ver wacht. De omzet komt overeen met de verwachtingen. Ook in het tweede kwartaal boekte het concern winst. Dat was voor het eerst in twee jaar. Het bedrijf heeft zijn winstprogno ses voor het hele jaar naar bo ven bijgesteld. Bestuursvoorzitter Kai-Uwe Ricke, die een jaar geleden aantrad, verklaarde gisteren dat de winst vooral voor reke ning komt van de mobiele tele fonie. Er komen steeds meer mobiele bellers bij en die geven ook meer uit. De eerste negen maanden van dit jaar stegen de verkopen in deze tak 18 procent. Voor het eerst zijn de cijfers van de Nederlandse dochter T-Mobile volledig in de resultaten van Deutsche Tele kom meegenomen. De omzet van T-Mobile in Ne derland kwam in het derde kwartaal uit op 225 miljoen eu ro, een stijging van 57 procent ten opzichte van dezelfde pe riode een jaar eerder. Het resul taat voor rente, belasting en af schrijvingen kwam uit op 9 miljoen euro. Het aantal klan ten steeg met ruim 150.000 naar 1,84 miljoen. Bij Deutsche Telekom daalde de omzet in de vaste telefonie. De internetdivisie T-Online boekte in het derde kwartaal een kleine winst van 3 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was er nog een verlies van 291,8 miljoen euro. ANP P&O Nedlloyd krabbelt weer op van onze redactie economie ROTTERDAM - Het Rotter damse transportconcern Ko ninklijke Nedlloyd blijft profi leren van het herstel van de tarieven voor het containerver voer. Containerrederij P&O Nedlloyd, waarin Nedlloyd een belang van vijftig procent heeft, zag de winst over het derde kwartaal van dit jaar oplopen lot 56 miljoen dollar. Nedlloyd noteerde over dezelfde periode een winst van 21 miljoen euro, terwijl een jaar geleden in het derde kwartaal nog 33 miljoen euro verlies werd geleden. Be tariefstijging in de contai nervaart tekent zich af sinds medio vorig jaar. Deskundigen menen dat deze industrietak een periode van forse groei reeds heeft ingezet. Ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar, toen de rederij nog een verlies van 46 miljoen dollar heeft la ten noteren, zijn de tarieven bij P&0 Nedlloyd nu achttien pro cent gestegen. Ten opzichte van het tweede kwartaal van dit j aar werd een groei van acht procent gerealiseerd. De Brits/Nederlandse rederij zegt de hogere tarieven vooral te danken aan het voortdurend zoeken naar lading met een ho gere opbrengst en het terug brengen van ladingvolumes op routes die minder geld opleve ren. Vooral op de lucratieve rou te tussen het Verre Oosten en Europa kon P&O Nedlloyd de arieven verder opschroeven, tegenover een gunstige ontwik- HELSINKI - Originele Nokia-batterijen zijn vei lig. Dat is uit onderzoek gebleken, stelde de Finse producent van zaktele foons Nokia gisteren. De afgelopen tijd lag Nokia onder vuur door voorval len met ontploffende mo bieltjes als gevolg van oververhitte batterijen. Tijdens een persconferen tie kreeg Test Aankoop een veeg uit de pan. Deze Belgische consumenten organisatie stelde onlangs dat een aantal originele Nokia-batterijen geen be veiliging tegen kortslui ting heeft. Dat kan er toe leiden dat de batterij doorbrandt of openbarst, waardoor brandbare stof fen vrijkomen. Test Aankoop heeft Nokia naar de geteste batterijen laten kijken. „Hieruit is gebleken dat dit géén ori ginele Nokia-batterijen waren", zei vice-voorzit- ter J. Jormalainen van het bedrijfsonderdeel Mobile Enhancements. Hij kon digde aan dat de Belgen opnieuw gaan testen. ••In zowel de batterijen als de mobiele telefoons van Nokia zijn beveiligingen aangebracht. De chemi sche samenstelling van de batterij is van dien aard dat ze niet kan ontplof fen stelde Jormalainen. In reactie op het onder zoek van Test Aankoop kokken in diverse landen consumentenorganisaties aan de bel. Voor zover be kend is in Nederland twee keer een mobieltje van Nokia ontploft. De verklaring dat Nokia- batterijen veilig zijn, stel de de Consumentenbond gisteren niet gerust. „Op ons verzoek heeft de Keu ringsdienst van Waren eveneens een onderzoek ingesteld. Daaruit blijkt dat Nokia-batterijen bij na niet van merkverval singen te onderscheiden Z1]n zei een woordvoer der. „We maken ons grote znrgen. Als vervalsingen zo goed zijn, hoe kan de consument dan echt en neP van elkaar onder scheiden?" ANP keling van de tarieven staan wel, zo heeft de rederij gister morgen bekendgemaakt, hoge re operationele kosten. De ster ke euro is nadelig voor de dollar- gerelateerde containersector, brandstofkosten blijven stijgen en er is nog steeds een onbalans in de verschillende container stromen. P&O Nedlloyd blijft optimis tisch over het resultaat over heel 2003. De positieve trends uit eerdere kwartalen hebben zich ook in het derde kwartaal door gezet. De rederij verwacht dat ondanks het grote aantal bestel lingen van nieuwe contai nerschepen de verhouding tus sen vraag en aanbod zeker nog twee jaar gunstig blijven. Naast de fors verbeterde bijdra ge van de containerrederij heeft ook luchtvaartmaatschappij Martinair, waarin Nedlloyd en KLM een even groot belang hebben, bijgedragen aan de kwartaalwinst van het Rotter damse transportconcern. Mar tinair heeft in het derde kwar taal een winst van tien miljoen euro geboekt, vier miljoen euro méér dan in dezelfde periode vorig jaar. De winstgroei, bij Martinair is vooral te danken aan de passagiersactiviteiten van de maatschappij. Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers zijn geen mede delingen gedaan over de ver wachte veranderingen in de verhouding met de andere moe der van containerrederij P&O Nedlloyd, het Britse P&O. Dit concern wil het belang in de re derij terugbrengen. GPD UTRECHT - Medewerkers van het nieuwe distributiecentrum van de Hema in Utrecht laden op aangeven van de sorteercomputer de orders voor alle driehonderd vestigingen van de Hema in Nederland, België en Duits land. Per etmaal passeren twintigduizend blauwe bakken het 'orderpick' systeem, waar computergestuurd de orders uit de dertienduizend artikelen worden samenge steld. Het fysieke samenstellen van de orders voor de winkels is nog het enige dat handmatig plaatsvindt. Het distributiecentrum werd gistermiddag officieel geopend. foto Vincent Jannink/ANP door Desirée Schouten GOES - Het modehuis Ulla Pop ken is binnenkort tien jaar in Goes gevestigd. Het bedrijf ver koopt 'jonge mode voor grote maten'. Volgende week verhuist Ulla Popken van de St. Adriaan- straat naar de Grote Markt. Maandag tot en met woensdag is de winkel gesloten, donder dag 20 november is de feestelij ke heropening op het nieuwe adres. „De uitdrukking 'jonge mode vanaf maat 42' was vanaf het begin een duidelijke doelstel ling van het bedrijf, vertelt Anjo Lindenberg, filiaalhoudster van Ulla Popken in Goes. Zij werkt daar al sinds de opening in 1993, eerst als verkoopster, later als filiaalleidster.,Het uit gangspunt is, dat een vrouw ook met maat 50 leuk en modieus ge kleed kan gaan. Daarvoor moet het assortiment dat je aanbiedt ook echt gericht zijn op grotere maten. Het mag geen uitvergro te maat 38 zijn. De kleding wordt anders gesneden, de on derlinge verhoudingen klop pen, waardoor de kleding beter zit en comfortabeler is. Dat doet veel goeds voor het uiterlijk van de draagster." De winkel in Goes is een filiaal van een concern met vestigin gen over de hele wereld. Het be drijf is van oorsprong Duits en werd in 1987 opgericht door het echtpaar Ulla en Friedrich Pop ken. Zij hadden een boetiek voor zwangerschapsmode. De vele vragen van jonge vrouwen naar moderne kleding in grote maten deed hen besluiten een eigen collectie in grote maten op te zetten. In zestien jaar hebben zij een concern opgebouwd met ongeveer 200 filialen en een postorderbedrijf in Duitsland. Ook zijn er filialen in Oosten rijk, Zwitserland, België, Luxemburg, Frankrijk, Grie kenland, Hongarije en Ierland. Buiten Europa heeft Ulla Pop ken winkels in de Verenigde Staten, Rusland en in de Arabi sche landen Koeweit en Quatar. Wereldwijd heeft het bedrijf nu ongeveer 280 filialen en er ko men nog steeds nieuwe bij. Daarnaast zijn er zogenoemde 'shop in a shop'-winkels, ver kooppunten onder dak bij een groter warenhuis. Een tweede postorderbedrijf, voor de Bene lux, werd in 1995 geopend. Het is nog steeds een familiebedrijf, waarin het echtpaar Popken de touwtjes in handen heeft. De di- Ulla Popken is een kledingzaak voor grotere maten. Filiaalhoudster Anjo Lindenberg (1) helpt een klant. rectie bepaalt waar de filialen komen en hoe groot deze zijn. Grootte van de regio en bevol kingsdichtheid zijn hiervoor bepalend. Het aangeboden as sortiment wordt daarop aange past en ook van bovenaf be paald. In Nederland zijn er 38 winkels van Ulla Popken, de eerste opende in 1990. Goes was de twaalfde en nog steeds de enige vestigingsplaats in Zeeland. Binnen het concern is Goes een middelgrote winkel. Linden berg: „De keuze voor Goes als centraal gelegen plaats in de provincie was heel bewust. We trekken klanten uit heel Zee land en in toenemende mate ook uit Zeeuws-Vlaanderen. Die tunnel hè. De winkel is eigen dom van het concern. Onze col lectie krijgen we aangeleverd door het hoofdkantoor, daar hebben we geen invloed op." In de laatste vijftien jaar heeft zich in de kleding voor grotere maten een revolutie voltrokken. Lindenberg: „Tot ongeveer vijf tien jaar geleden droeg je als vrouw met een grotere maat geen lange broeken, om maar wat te noemen. Je liep in rokken en jurken, die zo verhullend mo gelijk waren. Heel voorzichtig kwam toen de broek in en sinds dien zijn de modellen veel beter geworden. Je kunt nu ook voor een grotere maat een mooie broek kopen. Bovendien zijn er steeds meer mogelijkheden om ook als vrouw met een grotere maat leuk gekleed te gaan. Naam Ulla Popken Plaats Goes opgericht 1993 Aantal medewerkers Daarbij zijn de gebruikte stof fen niet anders dan bij gewone kleding en liggen de prijzen op een normaal betaalbaar niveau. De kleding is wel van een hoge kwaliteit en blijft mooi." Ulla Popken verkoopt kleding in de maten 42 tot en met 60 en gaat daarmee een stuk verder dan de gewone confectiewin kels, aldus Lindenberg. „De grote modezaken houden meestal op bij maat 48 of 50. Wij gaan verder en geven de klant heel persoonlijk advies over wat voor de klant de beste kleding is. Bovendien zijn de gebruikte maten niet overal gelijk. Bij ons krijgen klanten een eerlijke Duitse maat. Een Franse of Ita liaanse maat 44 is anders dan de Duitse of Nederlandse. We ge ven een eerlijke mening, we zeg gen het ook als iets niet goed staat. Het is in het belang van de klant een goed kledingstuk te kopen, waar ze tevreden over is. En in ons belang dat de klant te vreden is en nog eens terug komt." De doelgroep van het concern zijn modebewuste vrouwen in de leeftijd van 25 tot 60 jaar, die door hun speciale maat andere eisen stellen aan snit en afwer king van de kleding en aan de gebruikte stoffen. „We willen de LUDWIGSHAFEN - Het Duitse chemieconcern BASF heeft zijn kwartaalwinst voor de derde keer op rij zien dalen. Het derde kwartaal eindigde met een nettoresultaat van 120 mil joen euro, een daling van 51 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. BASF wijt de lagere winst aan de dure euro, een dalende vraag en aan een stijging van de productiekosten. Vooral de hogere prijs van ruwe olie, een belangrijke grondstof voor de producten van BASF, drukte op het resultaat. Het bedrijf kwam gisteren met een sombere prognose. Het bedrijfsresul taat zal in het vierde kwartaal en over heel 2003 dalen. ANP HAMBURG - Pabo, het postorderbedrijf van het Duitse ero- tiekconcern Beate Uhse, heeft in de eerste negen maanden zijn omzet weten te vergroten met 23,7 procent tot 83,4 mil joen euro. De onderneming kreeg 15 procent meer bestellin gen te verwerken en verstuurde twee miljoen pakketten. In 1999 kwam het Nederlandse Pabo in Duitse handen. Beate Uhse maakte gisteren verder bekend dat de totale om zet over de eerste negen maanden is toegenomen met 8,2 pro cent tot 197,1 miljoen euro. Van de omzet kwam bijna 53 pro cent uit het buitenland. De winst (voor belastingen) steeg met 12,4 procent tot 14 miljoen euro. ANP/DPA ROTTERDAM - Het Rotterdamse olieconcern Petroplus heeft in de Britse BG Group een partner gevonden voor zijn aanlandingsplaats van vloeibaar gas (LNG) in Milford Haven in Wales. De terminal moet in 2007 klaar zijn. BG neemt een belang van 50 procent in de door Petroplus op gerichte maatschappij die de bouw regelt. Petroplus hield gis teren voor zich hoeveel BG betaalt voor zijn aandeel. Als de terminal gereed is, wil BG de helft van de jaarcapaciteit van 4,4 miljoen ton afnemen. Dat komt neer op 3 van de 6 mil jard kubieke meter vloeibaar gas. Vanaf 2007 wordt een te kort aan aardgas verwacht in het Verenigd Koninkrijk. ANP SHANGHAI - De grootste stad van China, Shanghai, wil zijn eigen Disneyland hebben. Volgens het staatspersbureau Xin hua onderhandelt de stad met het Amerikaanse bedrijf Walt Disney en zouden de poorten van het pretpark in 2010 moeten openen. Shanghai bouwt al aan een Universal Studios-park en is in 2010 de gastheer van de Wereldexpositie. Het zou de derde Aziatische vestiging van het tekenfilmpret park zijn, na Tokio en Hongkong, dat nog in aanbouw is. Walt Disney heeft verder pretparken in de Verenigde Staten en Frankrijk. Walt Disney Company sluit in een reactie een ves tiging bij Shanghai niet uit. ANP/RTR NEW YORK - Het Amerikaanse detailhandelsconcern Wal- Mart heeft in het derde kwartaal van dit jaar een omzet be haald van 62,5 miljard dollar. Dat is ruim 13 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet is iets groter dan de 62,3 miljard dollar die analisten hadden verwacht. Worden recent geopende vestigingen buiten beschouwing gelaten, dan kwam de omzetgroei uit op 6,1 procent. Wal-Mart maakte gisteren verder bekend dat de nettowinst 2 miljard euro heeft bedragen. In het derde kwartaal van 2002 bedroeg de nettowinst 1,8 miljard dollar. ANP foto Willem Mieras klanten het plezier in het kle ding kopen terug geven", vertelt Lindenberg. „Mensen met gro tere maten winkelen niet graag en stellen zich vaak gauw tevre den om er maar vanaf te zijn. Dat is zonde, want er is heel veel mogelijk. Wij proberen dat te voorkomen, zodat de klant echt tevreden de winkel uit gaat. Na bijna tien jaar aan de^Sint Adriaanstraat gaat Ulla Pop ken verhuizen naar de Grote Markt. Niet omdat de huidige locatie niet goed bevalt, volgens Lindenberg, maar omdat het pand geen mogelijkheden meer biedt voor uitbreiding of een an dere indeling. In de behuizing aan de Grote Markt zijn de win kelruimte, het magazijn en de personeelsruimte groter. De zaak krijgt een nieuw interieur en wordt voorzien van aircondi tioning. Lindenberg: „We kun nen er ook een zithoekje maken. Dat is prettig voor de mannen, die met hun vrouwen meeko men tijdens het winkelen. Vaak duurt het best lang en je kunt die arme mannen toch niet al die tijd maar in de zaak rond laten hangen. Straks kunnen ze even rustig zitten en een kopje koffie drinken. Dat is voor de vrouwen ook fijner, kunnen ze op hun ge mak uitzoeken en passen." door Hans Sonders Belasting betalen vindt nie mand leuk. Maar alsof het al niet erg genoeg is, betaal je zelfs meer dan je denkt. Het blijft na melijk niet bij de inhouding op de salarisstrook. Het daar afge trokken bedrag voor 'vadertje staat' is slechts een deel van wat de fiscus opstrijkt. Want ook van elke euro die je vervolgens uitgeeft, eist de belasting haar part. Het volgende voorbeeld kan dat verduidelijken. Het komt van de Wassenaarse belasting- en ver mogensadviseur Luco van den Driest. Voor het gemak nemen we een modale werknemer. Hij ontvangt op zekere dag van zijn baas een bonus van 1000 euro bruto. Die krijgt hij omdat hij goed zijn best heeft gedaan. De fiscus profiteert echter fors mee. Hoewel die toch niets extra heeft gedaan. Dat gaat als volgt. We beginnen bij het begin. Dat is de salarisstrook. Die houdt van de modale werknemer zo'n 42 procent inkomstenbelasting in. Dat komt bij 1000 euro bruto neer op precies 420 euro. De werkgever en werknemer heb ben samen over dat bedrag van 1000 euro bruto ook nog eens ongeveer 200 euro aan sociale verzekeringspremies opge hoest. Voor de werkgever komt dat bovenop het bruto salaris bedrag. Vervolgens gaan we boodschap pen doen. De eerste halte is het benzinestation. Het is een flinke auto en de rekening aan de pomp is er dan ook naar: 100 eu ro. Kassa ping, rinkelt de geld- lade van de belastinginspecteur en het juichende muziekje op het Ministerie van Financiën is bijna te horen in het benzinesta tion. In Nederland is ruim twee derde van die 100 euro aan brandstofkosten namelijk voor de staat. Accijnzen en BTW slokken rond 70 euro van de benzinerekening van 100 euro op. Daarna wordt een warenhuis aangedaan en een kleine Japan se televisie aangeschaft. De bo nus was tenslotte een blijk van waardering van de werkgever. Een kleine luxe aankoop is dus op zijn plaats. De tv is voor de slaapkamer en het apparaat kost 200 euro. Aan invoerrech ten is door de importeur eerder al 21 euro betaald. Die zit na tuurlijk in de uiteindelijke win kelprijs. De btw voor het 'kleu- renbakje' bedraagt 32 euro. De inwendige mens mag echter niet worden vergeten. Bij de su permarkt toont de kassabon een totaalstand van 100 euro. In het winkelkarretje zitten etenswa ren en dranken. En het is te dan ken aan het feit dat dit eerste le vensbehoeften zijn dat de btw hierop 'slechts' zes procent be draagt. Niettemin gaat natuur lijk ook hiervan dus zes euro naar vadertje staat. Het percen tage aan btw dat 's avonds voor het diner en het muziekconcert wordt verrekend is hetzelfde, zes procent. In euro's uitgedrukt zijn de 100 euro die hieraan wer den besteed, dus ook zes. Dit is natuurlijk eveneens bestemd voor de belastinginspecteur. Om de avond op gepaste wijze af te sluiten, werden nog wat rook waar en drank gekocht. Van de prijs van 30 euro gaat hiervan, zeg maar, de helft naar de in specteur, 15 euro dus. De totale uitgaven belopen dan 530 euro. Inclusief het bedrag dat werk gever en werknemer samen aan sociale verzekeringspremies hebben afgedragen, draagt die 1000 euro bruto bij genoemd boodschappenlijstje 770 euro bij aan de 'algemene midde len'. En dat is, zoals gezegd, nog niet eens alles. Het zou je duizelen als je gaat berekenen hoeveel van de verschillende kassabon nen ook weer voor een belang rijk deel uit belastingen be staan. De salarissen van de werknemers, die in de winkel prijzen van de artikelen beslo ten zitten, zijn in bovenstaand voorbeeld namelijk niet apart opgevoerd. In werkelijkheid is dat bedrag van 770 euro ten be hoeve van de algemene midde len dus nog (veel) hoger. Het boodschappenlijstje is na tuurlijk arbitrair. De betaling van wegenbelasting, het exces sieve aandeel van belasting bij de aankoop van de auto, of de betaling van onroerend zaak be lasting bij voorbeeld, zijn er maar buiten gelaten. Het is zo al erg genoeg. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 7