PZC
Verbrandingsmotor zoekt de uitgang
Lexus 430: verkeerd, maar lang niet verkeerd
Wauween Australische lijkwagen
De Daewoo Kalos komt vanaf eind deze maand te
koop met kofferbak. Deze vierdeurs sedan is 36 cm
langer dan zijn vijfdeurs broer. De vierdeurs Kalos heeft
een kofferruimte van 320 liter en wordt leverbaar met
twee benzinemotoren. Allebei 1.4's, waarvan een met
acht kleppen en 83 pk, en een met zestien kleppen en
94 pk. De laatste is er ook met viertraps automaat. De
voordeligste Kalos sedan kost 13.195 euro, als 16V Class
moet hij 15.445 euro opbrengen.
Peugeot 206 RC schopt
lawaai en trapt lol
Vraag antwoord
vrijdag 14 november 2003
Volgende week in Auto:
Nee, onze kleinkinde
ren gaan straks toch
niet in elektrische
golfkarretjes naar
hun werk. Er zijn ge
noeg andere alterna
tieven voor de ver
brandingsmotor, be
wees onlangs weer de
Challenge Bibendum.
De bonte optocht
wordt elk jaar langer.
Particulier rijdt bedrijfsauto af
Laatste kans voor McRae's
Het dak eraf bij Inalfa
Daewoo Kalos breidt uit
--
Hij is wéér luxer geworden, de vernieuwde
Lexus 430. Ontzagwekkend stil, fantastisch
in elkaar gezet. Maar schoonheid is nog altijd
niet inbegrepen.
Te snel en te wild op Zandvoort
Jaarboek Carros neemt de tijd
Tai Robinson bij zijn Toyota Tacoma, waarvan de verbrandingsmotor op waterstof kan draaien.
In Californië reed Tai Robinson van Intergalactic Hydrogen mee
in een Toyota Tacoma 3.4. De auto heeft een verbrandingsmo
tor en achterin ook twee tanks met elk vijfeneenhalve kilo wa
terstof, goed voor 160 mijl.
Robinson: „Een verbrandingsmotor als deze kan ook op water
stof rijden. Daar hoef je geen brandstofcel voor te hebben."
Een Honda FCX mét brandstofcel rijdt op een kilo waterstof
zelfs 60 mijl ver. „Maar die techniek is zo ingewikkeld", zegt
Robinson, „dat een monteur haast raketspecialist moet zijn, an
ders krijg je ongelukken."
Op de Tacoma stond een handtekening van kersvers gouver
neur Schwarzenegger van Californië. „Arnold heeft al ge
vraagd of ik zijn Hummer ombouw op waterstof."
verkoopt er inmiddels duizen
den van. Vooral in Japan en de
VS is de Prius een succes.
Honda bouwt ook twee hybride
auto's, maar zet volgend jaar
tevens vijftien mpv's met
brandstofcel in Californië op
de weg. Per stuk kosten ze 3
miljoen dollar. De grootste pro
motor van alternatieve aan-
drijfvormen is natuurlijk niet
de olie-industrie, maar banden
fabrikant Michelin, dat met de
Challenge Bibendum elk jaar
een milde competitie op touw
zet voor milieuvriendelijke
voertuigen.
De Challenge Bibendum trok
van het Californische Sonoma
naar San Francisco, een lange
stoet van hypermoderne, scho
ne techniek. Vorig jaar deden
er zestig mee, dit jaar waren
het er al honderd. Ze reden op
biogas, zonne-energie, water
stof, ethanol, methanol, aard
gas, biodiesel, zwavelarme die
sel, lpg, met hybride techniek
en met de brandstofcel.
Pure elektro-auto's verdwijnen,
zoveel bleek. Ze hebben te veel
moeite zichzelf voort te bewe
gen, omdat ze loodzware ac
cu's aan boord hebben. Toch
nam de tweezitter Tzero van
AC Propulsion aan de Challen
ge deel, een elektrische sport
wagen die in vier seconden
op honderd kilometer per uur
zit.
China
Topman Edouard Michelin pro
moot met zijn Challenge Bi
bendum duurzame mobiliteit,
zegt hij, en Amerika is een goe
de plek voor zo'n rijdende ten
toonstelling. Van de 531 mil
joen personenauto's op de we
reld rijdt een kwart in de VS
rond. Bovendien verstoken ze
in de VS een kwart van alle
energie in de wereld. Dat kan
veranderen: in China worden
Foto GPD
per jaar meer wegen aangelegd
dan er in heel Frankrijk liggen.
De auto met brandstofcel heeft
nog een lange weg te gaan; nie
mand wil immers een auto die
in de ogen van zijn buurman
belachelijk is. Voorlopig wordt
de verbrandingsmotor nog wel
wat schoner, maar brand
schoon wordt hij nooit. „En
een gemiddelde truck staat in
de VS tien uur per dag statio
nair te draaien" zegt transport
deskundige James Dunn uit
New Jersey. „Dat is verkeerd."
Het zal uiteindelijk niet één
systeem zijn dat de aandrijving
van de honderd jaar oude ver
brandingsmotor overneemt.
Maar de brandstofcel zal wel
onbetwist de schoonste zijn.
Ik zou graag met een oude auto meedoen aan een race. Wat zijn
de mogelijkheden?
Accountmanager Stephan Lamers van de Knac Natio
nale Autosport Federatie (KNAF): „Er bestaan illegale
races die niet bij de KNAF zijn aangemeld. Meedoen is
dan voor eigen risico. Daarnaast kent Nederland zeven
officiële raceklassen, van het dure autorensport tot het
meer laagdrempelige autocross. Voor alle klassen zijn
een medische keuring en een licentie verplicht. De auto
crosslicentie kost 63 euro en je kunt die aanvragen bij
de KNAF. De auto moet een rolkooiconstructie hebben
en je moet brandwerende kleding en een helm dragen.
Op de website www.knafnl vind je een wedstrijdkalen
der en informatie".
Heeft u ook een vraag?
Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl
Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website
van de krant, rubriek Auto
Test: de Volkswagen Golf
Een Hummerbike??!!
EXTRA pagina: MotoRAI
De televisieserie Flying Doctor's is
jarenlang mijn favoriet geweest.
Niet vanwege de personages of
niet eens om het vliegtuig.
Vooral die Australische auto's interesseer
den me bovenmatig: grote sleeën, dikke
pick-up's, ruige terreinwagens die je in
Nederland nooit ofte nimmer op de weg
ziet.
Sinds Flying Doctor's heb ik mijn hart ver-
Pand aan auto's van Australische bodem.
De nationale specialiteit van de fabrikan
ten Ford en Holden (General Motors) is het
bouwen van grote reiswagens. Beide riva
len verkopen limousines met schitterende
uamen, zoals de Ford Fairlane en Falcon en
de Holden Statesman, Caprice en Commodo-
re- Z°'n Fairlane kun je gerust bestellen
®et een 5,4-liter V8 onder de motorkap,
ben Australische auto is - niet verwonder
lijk - een mix van Engelse en Amerikaanse
invloeden. En dat levert reusachtige auto's
°P met het stuur aan de rechterkant. Dat
laatste is ook de reden dat we nooit een
Australische Ford of Holden op de Neder-
ndse weg zien. Ombouwen kan gewoon
met- En bovendien is de markt voor grote
auto's bij ons beperkt. Dat exotische en
onbereikbare maakt de auto's aUeen maar
begeerlijker. Het enige model uit het verre
continent dat je hier nog wel eens ziet rij
den, is de Mercury Capri. Dat is een strak
gelijnde Australische cabriolet van begin
jaren negentig die voor de Amerikaanse
markt werd gebouwd - met het stuur aan
de goede kant dus. Deze Ford Capri lijkt
in het geheel niet op de Europese Capri
van weleer. Amerikanen kennen alleen
maar Capri's met de merknaam Mercury.
Via de grijze import kwamen er wat van
deze auto's naar Nederland.
Auto's mogen dan overal vandaan komen,
Australische auto's blijven hier dus zeld
zaam. Maar heel soms duikt er toch eentje
op. Onlangs reed een rouwstoet voorbij
met een Australische lijkwagen: een Ford
Fairlane. Ik was de enige die blij keek. De
uitvaartondernemer had vroeger vast een
Chevrolet Caprice in gebruik als rouwau-
to. Maar die Amerikaan wordt allang niet
meer gebouwd.
Met een beetje geluk krijgen we binnen
kort toch weer een Australische personen
auto in ons land. General Motors wil de
Holden Monaro (foto), een vette coupé,
naar Amerika exporteren en verkopen on
der de naam Pontiac GTO. En dat betekent
weer een keurige Australische auto met
het stuur links. General Motors, verscheep
er alsjeblieft ook een paar naar Neder
land. Please.
Van alle auto's jonger
dan vijf jaar staat een
kwart op naam van een
bedrijf, zo heeft het
Centraal Bureau voor
de Statistiek berekend.
Na die tijd zijn de
meeste auto's overge
gaan in particuliere
handen. Niet meer dan
elf procent van de be-
drijfauto's is ouder dan
vijfjaar.
De rally- en rijvaardigheidstraining met Auto gaat als
een trein. Zo'n 120 deelnemers hebben al onder
vonden hoe leuk en leerzaam het is om driftend en
spinnend over het Hilvarenbeekse moddercircuit te kar
ren. Er is nog één kans voor degenen die tot dusver aar
zelden om het Colin McRae-gevoel te verwerven: zondag
21 december. Daarna komt alleen nog de finaledag
waarin de snelste deelnemers van elke rallydag het te
gen elkaar mogen opnemen.
De uitslag van zondag 9 november:
1. Jack van den Ouweland 56.37 sec
2. Hansje Remortel 56,92 sec
3. Bert van den Broek 57,14 sec
Meedoen? Ga naar de website van de krant en klik op Auto, of
bel 0348-446409.
Het daksysteem van de Citroën C3 Pluriel is uit ze
ven Nederlandse ontwerpen door het publiek geko
zen tot winnaar van een innovatieprijs. Het vouwdak
van de Pluriel is door Inalfa in Venray bedacht in sa
menspel met Flex Developments uit Delft. Het dak gaat
elektrisch open in acht posities. De auto kan erdoor in
een cabriolet veranderen, maar ook in een spider of des
noods een pick-up. Inalfa Roof Systems heeft tien vesti
gingen over de hele wereld en 1200 medewerkers.
-V:
personenauto's op bouwjaar
D particulier op naam bedrijf
*1000
400
'95 '96 '97 '98 '99 '00 '01 '02
Bron ANP
Door Rien van der Steen
e hoeft geen genie te zijn
I om te beseffen, dat het
I anders moet met het
I energieverbruik. De ver-
M brandingsmotor is op weg
naar de uitgang en het gros
van de autofabrikanten denkt
dat de brandstofcel de oplos
sing is voor ons broeikasgas
probleem. Alleen, dat duurt
nog een jaar of tien.
De brandstofcel - waarbinnen
een chemische reactie tussen
waterstof (gewonnen uit water,
gas of biomassa) en zuurstof
voor elektriciteit zorgt - past
niet alleen in een auto. Een po
wer unit kan evengoed een huis
van stroom voorzien.
Gigant General Motors gelooft
er, net als DaimlerChrysler,
ernstig in. Het denkt al in 2010
met de eerste rendabele water
stofauto te komen. De twee ste
ken er veel geld in, terwijl de
winst naar verwachting pas
over een jaar of dertig komt.
De techniek is ingewikkeld en
kostbaar. GM heeft al een futu
ristisch prototype, de Hy-wire.
In het IJslandse Reykjavik rij
den Mercedes-stadsbussen met
brandstofcel, en dat gaat de ko
mende tijd elders in Europa
ook gebeuren.
Een tussenoplossing is de hy
bride, een voertuig dat beurte
lings wordt aangedreven door
een elektromotor en een ver
brandingsmotor, of door een
combinatie van beide. Toyota
kwam een jaar of zes geleden
met de Prius, de eerste in serie
geproduceerde hybride. Het
Door Rien van der Steen
Het was een verbazend stille li
mousine die in 1989 verscheen.
Toyota had zich een nieuw
merk geschapen voor de ver
wende Europese markt. Inmid
dels heeft Lexus een hele vloot
auto's en die oorspronkelijke
1S400 is nu een 430, met zijde
zachte 4.3 V8 en zestraps auto
maat. Hij heeft maar één manco
en daarvoor hoef je niet eens
onder de gestrekte motorkap:
hij ziet er verkeerd uit. Als een
bedaagde S-klasse van Merce
des. Als ze in Japan nu eens
gaan snappen dat dat anders
moet, wordt Lexus vast een heb
beding onder vermogende auto
mobilisten. En ze snappen het
nu: op de show in Tokio liet het
topmerk zien dat het druk aan
het uiterlijk sleutelt. De GS
wordt in elk geval een ver
schrikkelijk mooie coupé.
Voorlopig zitten we nog met
zo'n goeie, maar nogal flauw af
gekeken Lexus LS430. Omdat
kijken je niet veel doet, kun je
hem maar beter beleven. Je laat
de portieren zachtjes dichtval
len, waarna die elektrisch zelf
sluiten. Zonder geluid schuift
deze executive binnen enkele tel
len ver over de honderd kilome
ter per uur. Je soort zelfs geen
inlaatgeluid van de motor, of re
sonanties van de twee uitlaatpij
pen. De motor levert 282 pk,
ruim voldoende om het iets
meer dan 1.900 kilo wegende
voertuig voort te bewegen.
„Je rijdt er gemakkelijk veel te
hard mee, omdat je behalve op
je teller natuurlijk ook rijdt op
gevoel en geluid", weet Neder
lands Lexusmanager Cees Söder.
De Japanners hebben veel moei
te gedaan elke sportiviteit uit
onderstel en besturing weg te
frezen. De auto is allerminst be
doeld als jankende caféracer,
De grootste Lexus: luxe in volstrekte stilte.
maar gemaakt om kalm bere
den te worden. De bezitter zal
vaak toeven op de achterbank,
welke in de luxe President-versie
breed verstelbaar is en voorzien
van massagestand en koelbox.
De chauffeur beschikt over een
dvd-navigatiescherm, dat bij het
teruguitrijden een beeld toont
van alles achter de auto. De na
vigatie werkt ook stemge-
stuurd, net als de airco en het
350 watt audiosetje van Mark
Levinson.
Als de chauffeur zich verveelt
kan hij genieten van de automa
tisch draaiende ventilatieroos-
ters in het dashboard. En als die
Lexus niet zo stil was, zou die
het wel worden van zijn eigen
luxe. Want hij heeft een elek
tronische parkeerhulp, tien air
bags, elektronisch gecontroleer
de luchtvering, tractie- en stabi-
liteitscontrole, meedraaiende
koplampen en sleutelloze start.
En dat alles in een fantastische
afwerking.
Met zoveel afstand van de bui
tenwereld is het bijna logisch
dat de besturing wollig is en de
remmen wat vaag aanvoelen.
De prijs zet je terug op aarde:
de Executive kost 105.900 euro,
de President-versie 111.000 eu
ro. Leasen kan ook, vanaf 2.000
euro per maand.
In Zandvoort wordt zondag 2Fast2Furious gehouden. De
titel van het evenement is identiek aan die van een re
cente speelfilm waarin vermetele maar erg illegale
straatracers de hoofdrol spelen. Op het circuit van Zand
voort mag het allemaal wel, zodat er kan worden ge
streden om de snelste tijd op de kwart mijl. Het evene
ment duurt van 10.00 tot 17.00 uur en de toegang kost
tien euro. Legaal parkeren kost je vijf euro.
Vier jaar is de
Peugeot 206
nu op de
markt. Als
dat al een
mooi num
mer is, dan is
de nieuwe
206 RC een
mooi num
mer met pret-
letters. De 2.0 Peugeot 206 RC
krachtbron
heeft 177 pk en dat maakt de
RC aanzienlijk potenter dan
het toppertje tot dusver, de 206
GTi met zijn 136 pk. Het ge
heim: variabele kleptiming.
Blaartrekkend snel is de RC
niet, maar zijn fraaie uitlaatge-
luid en de gretigheid waarmee
hij toeren draait wekken wel
die indruk.
Niet wat je noemt een reisauto,
hij maakt enorm veel kabaal,
maar hij geeft wel veel lol als
je er sprintjes mee gaat trek
ken: hij versnelt van 0 naar
100 per uur in zeven seconden.
TVs je een beetje doorrijdt ver
langt hij daarvoor een liter
brandstof per 9 kilometer, en
dat kun je gerust dorstig noe
men.
De kuipvormige stoelen voorin
zitten erg goed. De displays bo
ven en onder in het dashboard
voor temperatuur en airco zijn
bij een lage zon onleesbaar, en
de zijruitbediening zit onhan
dig tussen de stoelen De 206
RC staat in de prijslijst voor
26.800 euro.
De Kalos met kofferbak.
Door Quirijn Visscher
Het komt meestal
wat later dan de
andere, maar dat is
volgens samensteller
Carlo Brantsen omdat
hij de laatste nieuw
tjes nog wil toevoe
gen. Op de cover van
de 26ste editie van het
Carros Autojaarboek
prijkt de Spyker C8
Spyder T. Jammer ge
noeg zijn de pagina's
met het historisch
overzicht per merk dit
keer vervallen. Wel
zien we meer horlo
ges, want volgens Carros houden de lezers daar van.
Het boek van Readershouse/Hearst telt 450 kleurige pa
gina's en kost 14 euro.