PZC Verbrandingsmotor zoekt de uitgang Lexus 430: verkeerd, maar lang niet verkeerd Wauween Australische lijkwagen De Daewoo Kalos komt vanaf eind deze maand te koop met kofferbak. Deze vierdeurs sedan is 36 cm langer dan zijn vijfdeurs broer. De vierdeurs Kalos heeft een kofferruimte van 320 liter en wordt leverbaar met twee benzinemotoren. Allebei 1.4's, waarvan een met acht kleppen en 83 pk, en een met zestien kleppen en 94 pk. De laatste is er ook met viertraps automaat. De voordeligste Kalos sedan kost 13.195 euro, als 16V Class moet hij 15.445 euro opbrengen. Peugeot 206 RC schopt lawaai en trapt lol Vraag antwoord vrijdag 14 november 2003 Volgende week in Auto: Nee, onze kleinkinde ren gaan straks toch niet in elektrische golfkarretjes naar hun werk. Er zijn ge noeg andere alterna tieven voor de ver brandingsmotor, be wees onlangs weer de Challenge Bibendum. De bonte optocht wordt elk jaar langer. Particulier rijdt bedrijfsauto af Laatste kans voor McRae's Het dak eraf bij Inalfa Daewoo Kalos breidt uit -- Hij is wéér luxer geworden, de vernieuwde Lexus 430. Ontzagwekkend stil, fantastisch in elkaar gezet. Maar schoonheid is nog altijd niet inbegrepen. Te snel en te wild op Zandvoort Jaarboek Carros neemt de tijd Tai Robinson bij zijn Toyota Tacoma, waarvan de verbrandingsmotor op waterstof kan draaien. In Californië reed Tai Robinson van Intergalactic Hydrogen mee in een Toyota Tacoma 3.4. De auto heeft een verbrandingsmo tor en achterin ook twee tanks met elk vijfeneenhalve kilo wa terstof, goed voor 160 mijl. Robinson: „Een verbrandingsmotor als deze kan ook op water stof rijden. Daar hoef je geen brandstofcel voor te hebben." Een Honda FCX mét brandstofcel rijdt op een kilo waterstof zelfs 60 mijl ver. „Maar die techniek is zo ingewikkeld", zegt Robinson, „dat een monteur haast raketspecialist moet zijn, an ders krijg je ongelukken." Op de Tacoma stond een handtekening van kersvers gouver neur Schwarzenegger van Californië. „Arnold heeft al ge vraagd of ik zijn Hummer ombouw op waterstof." verkoopt er inmiddels duizen den van. Vooral in Japan en de VS is de Prius een succes. Honda bouwt ook twee hybride auto's, maar zet volgend jaar tevens vijftien mpv's met brandstofcel in Californië op de weg. Per stuk kosten ze 3 miljoen dollar. De grootste pro motor van alternatieve aan- drijfvormen is natuurlijk niet de olie-industrie, maar banden fabrikant Michelin, dat met de Challenge Bibendum elk jaar een milde competitie op touw zet voor milieuvriendelijke voertuigen. De Challenge Bibendum trok van het Californische Sonoma naar San Francisco, een lange stoet van hypermoderne, scho ne techniek. Vorig jaar deden er zestig mee, dit jaar waren het er al honderd. Ze reden op biogas, zonne-energie, water stof, ethanol, methanol, aard gas, biodiesel, zwavelarme die sel, lpg, met hybride techniek en met de brandstofcel. Pure elektro-auto's verdwijnen, zoveel bleek. Ze hebben te veel moeite zichzelf voort te bewe gen, omdat ze loodzware ac cu's aan boord hebben. Toch nam de tweezitter Tzero van AC Propulsion aan de Challen ge deel, een elektrische sport wagen die in vier seconden op honderd kilometer per uur zit. China Topman Edouard Michelin pro moot met zijn Challenge Bi bendum duurzame mobiliteit, zegt hij, en Amerika is een goe de plek voor zo'n rijdende ten toonstelling. Van de 531 mil joen personenauto's op de we reld rijdt een kwart in de VS rond. Bovendien verstoken ze in de VS een kwart van alle energie in de wereld. Dat kan veranderen: in China worden Foto GPD per jaar meer wegen aangelegd dan er in heel Frankrijk liggen. De auto met brandstofcel heeft nog een lange weg te gaan; nie mand wil immers een auto die in de ogen van zijn buurman belachelijk is. Voorlopig wordt de verbrandingsmotor nog wel wat schoner, maar brand schoon wordt hij nooit. „En een gemiddelde truck staat in de VS tien uur per dag statio nair te draaien" zegt transport deskundige James Dunn uit New Jersey. „Dat is verkeerd." Het zal uiteindelijk niet één systeem zijn dat de aandrijving van de honderd jaar oude ver brandingsmotor overneemt. Maar de brandstofcel zal wel onbetwist de schoonste zijn. Ik zou graag met een oude auto meedoen aan een race. Wat zijn de mogelijkheden? Accountmanager Stephan Lamers van de Knac Natio nale Autosport Federatie (KNAF): „Er bestaan illegale races die niet bij de KNAF zijn aangemeld. Meedoen is dan voor eigen risico. Daarnaast kent Nederland zeven officiële raceklassen, van het dure autorensport tot het meer laagdrempelige autocross. Voor alle klassen zijn een medische keuring en een licentie verplicht. De auto crosslicentie kost 63 euro en je kunt die aanvragen bij de KNAF. De auto moet een rolkooiconstructie hebben en je moet brandwerende kleding en een helm dragen. Op de website www.knafnl vind je een wedstrijdkalen der en informatie". Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto Test: de Volkswagen Golf Een Hummerbike??!! EXTRA pagina: MotoRAI De televisieserie Flying Doctor's is jarenlang mijn favoriet geweest. Niet vanwege de personages of niet eens om het vliegtuig. Vooral die Australische auto's interesseer den me bovenmatig: grote sleeën, dikke pick-up's, ruige terreinwagens die je in Nederland nooit ofte nimmer op de weg ziet. Sinds Flying Doctor's heb ik mijn hart ver- Pand aan auto's van Australische bodem. De nationale specialiteit van de fabrikan ten Ford en Holden (General Motors) is het bouwen van grote reiswagens. Beide riva len verkopen limousines met schitterende uamen, zoals de Ford Fairlane en Falcon en de Holden Statesman, Caprice en Commodo- re- Z°'n Fairlane kun je gerust bestellen ®et een 5,4-liter V8 onder de motorkap, ben Australische auto is - niet verwonder lijk - een mix van Engelse en Amerikaanse invloeden. En dat levert reusachtige auto's °P met het stuur aan de rechterkant. Dat laatste is ook de reden dat we nooit een Australische Ford of Holden op de Neder- ndse weg zien. Ombouwen kan gewoon met- En bovendien is de markt voor grote auto's bij ons beperkt. Dat exotische en onbereikbare maakt de auto's aUeen maar begeerlijker. Het enige model uit het verre continent dat je hier nog wel eens ziet rij den, is de Mercury Capri. Dat is een strak gelijnde Australische cabriolet van begin jaren negentig die voor de Amerikaanse markt werd gebouwd - met het stuur aan de goede kant dus. Deze Ford Capri lijkt in het geheel niet op de Europese Capri van weleer. Amerikanen kennen alleen maar Capri's met de merknaam Mercury. Via de grijze import kwamen er wat van deze auto's naar Nederland. Auto's mogen dan overal vandaan komen, Australische auto's blijven hier dus zeld zaam. Maar heel soms duikt er toch eentje op. Onlangs reed een rouwstoet voorbij met een Australische lijkwagen: een Ford Fairlane. Ik was de enige die blij keek. De uitvaartondernemer had vroeger vast een Chevrolet Caprice in gebruik als rouwau- to. Maar die Amerikaan wordt allang niet meer gebouwd. Met een beetje geluk krijgen we binnen kort toch weer een Australische personen auto in ons land. General Motors wil de Holden Monaro (foto), een vette coupé, naar Amerika exporteren en verkopen on der de naam Pontiac GTO. En dat betekent weer een keurige Australische auto met het stuur links. General Motors, verscheep er alsjeblieft ook een paar naar Neder land. Please. Van alle auto's jonger dan vijf jaar staat een kwart op naam van een bedrijf, zo heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek berekend. Na die tijd zijn de meeste auto's overge gaan in particuliere handen. Niet meer dan elf procent van de be- drijfauto's is ouder dan vijfjaar. De rally- en rijvaardigheidstraining met Auto gaat als een trein. Zo'n 120 deelnemers hebben al onder vonden hoe leuk en leerzaam het is om driftend en spinnend over het Hilvarenbeekse moddercircuit te kar ren. Er is nog één kans voor degenen die tot dusver aar zelden om het Colin McRae-gevoel te verwerven: zondag 21 december. Daarna komt alleen nog de finaledag waarin de snelste deelnemers van elke rallydag het te gen elkaar mogen opnemen. De uitslag van zondag 9 november: 1. Jack van den Ouweland 56.37 sec 2. Hansje Remortel 56,92 sec 3. Bert van den Broek 57,14 sec Meedoen? Ga naar de website van de krant en klik op Auto, of bel 0348-446409. Het daksysteem van de Citroën C3 Pluriel is uit ze ven Nederlandse ontwerpen door het publiek geko zen tot winnaar van een innovatieprijs. Het vouwdak van de Pluriel is door Inalfa in Venray bedacht in sa menspel met Flex Developments uit Delft. Het dak gaat elektrisch open in acht posities. De auto kan erdoor in een cabriolet veranderen, maar ook in een spider of des noods een pick-up. Inalfa Roof Systems heeft tien vesti gingen over de hele wereld en 1200 medewerkers. -V: personenauto's op bouwjaar D particulier op naam bedrijf *1000 400 '95 '96 '97 '98 '99 '00 '01 '02 Bron ANP Door Rien van der Steen e hoeft geen genie te zijn I om te beseffen, dat het I anders moet met het I energieverbruik. De ver- M brandingsmotor is op weg naar de uitgang en het gros van de autofabrikanten denkt dat de brandstofcel de oplos sing is voor ons broeikasgas probleem. Alleen, dat duurt nog een jaar of tien. De brandstofcel - waarbinnen een chemische reactie tussen waterstof (gewonnen uit water, gas of biomassa) en zuurstof voor elektriciteit zorgt - past niet alleen in een auto. Een po wer unit kan evengoed een huis van stroom voorzien. Gigant General Motors gelooft er, net als DaimlerChrysler, ernstig in. Het denkt al in 2010 met de eerste rendabele water stofauto te komen. De twee ste ken er veel geld in, terwijl de winst naar verwachting pas over een jaar of dertig komt. De techniek is ingewikkeld en kostbaar. GM heeft al een futu ristisch prototype, de Hy-wire. In het IJslandse Reykjavik rij den Mercedes-stadsbussen met brandstofcel, en dat gaat de ko mende tijd elders in Europa ook gebeuren. Een tussenoplossing is de hy bride, een voertuig dat beurte lings wordt aangedreven door een elektromotor en een ver brandingsmotor, of door een combinatie van beide. Toyota kwam een jaar of zes geleden met de Prius, de eerste in serie geproduceerde hybride. Het Door Rien van der Steen Het was een verbazend stille li mousine die in 1989 verscheen. Toyota had zich een nieuw merk geschapen voor de ver wende Europese markt. Inmid dels heeft Lexus een hele vloot auto's en die oorspronkelijke 1S400 is nu een 430, met zijde zachte 4.3 V8 en zestraps auto maat. Hij heeft maar één manco en daarvoor hoef je niet eens onder de gestrekte motorkap: hij ziet er verkeerd uit. Als een bedaagde S-klasse van Merce des. Als ze in Japan nu eens gaan snappen dat dat anders moet, wordt Lexus vast een heb beding onder vermogende auto mobilisten. En ze snappen het nu: op de show in Tokio liet het topmerk zien dat het druk aan het uiterlijk sleutelt. De GS wordt in elk geval een ver schrikkelijk mooie coupé. Voorlopig zitten we nog met zo'n goeie, maar nogal flauw af gekeken Lexus LS430. Omdat kijken je niet veel doet, kun je hem maar beter beleven. Je laat de portieren zachtjes dichtval len, waarna die elektrisch zelf sluiten. Zonder geluid schuift deze executive binnen enkele tel len ver over de honderd kilome ter per uur. Je soort zelfs geen inlaatgeluid van de motor, of re sonanties van de twee uitlaatpij pen. De motor levert 282 pk, ruim voldoende om het iets meer dan 1.900 kilo wegende voertuig voort te bewegen. „Je rijdt er gemakkelijk veel te hard mee, omdat je behalve op je teller natuurlijk ook rijdt op gevoel en geluid", weet Neder lands Lexusmanager Cees Söder. De Japanners hebben veel moei te gedaan elke sportiviteit uit onderstel en besturing weg te frezen. De auto is allerminst be doeld als jankende caféracer, De grootste Lexus: luxe in volstrekte stilte. maar gemaakt om kalm bere den te worden. De bezitter zal vaak toeven op de achterbank, welke in de luxe President-versie breed verstelbaar is en voorzien van massagestand en koelbox. De chauffeur beschikt over een dvd-navigatiescherm, dat bij het teruguitrijden een beeld toont van alles achter de auto. De na vigatie werkt ook stemge- stuurd, net als de airco en het 350 watt audiosetje van Mark Levinson. Als de chauffeur zich verveelt kan hij genieten van de automa tisch draaiende ventilatieroos- ters in het dashboard. En als die Lexus niet zo stil was, zou die het wel worden van zijn eigen luxe. Want hij heeft een elek tronische parkeerhulp, tien air bags, elektronisch gecontroleer de luchtvering, tractie- en stabi- liteitscontrole, meedraaiende koplampen en sleutelloze start. En dat alles in een fantastische afwerking. Met zoveel afstand van de bui tenwereld is het bijna logisch dat de besturing wollig is en de remmen wat vaag aanvoelen. De prijs zet je terug op aarde: de Executive kost 105.900 euro, de President-versie 111.000 eu ro. Leasen kan ook, vanaf 2.000 euro per maand. In Zandvoort wordt zondag 2Fast2Furious gehouden. De titel van het evenement is identiek aan die van een re cente speelfilm waarin vermetele maar erg illegale straatracers de hoofdrol spelen. Op het circuit van Zand voort mag het allemaal wel, zodat er kan worden ge streden om de snelste tijd op de kwart mijl. Het evene ment duurt van 10.00 tot 17.00 uur en de toegang kost tien euro. Legaal parkeren kost je vijf euro. Vier jaar is de Peugeot 206 nu op de markt. Als dat al een mooi num mer is, dan is de nieuwe 206 RC een mooi num mer met pret- letters. De 2.0 Peugeot 206 RC krachtbron heeft 177 pk en dat maakt de RC aanzienlijk potenter dan het toppertje tot dusver, de 206 GTi met zijn 136 pk. Het ge heim: variabele kleptiming. Blaartrekkend snel is de RC niet, maar zijn fraaie uitlaatge- luid en de gretigheid waarmee hij toeren draait wekken wel die indruk. Niet wat je noemt een reisauto, hij maakt enorm veel kabaal, maar hij geeft wel veel lol als je er sprintjes mee gaat trek ken: hij versnelt van 0 naar 100 per uur in zeven seconden. TVs je een beetje doorrijdt ver langt hij daarvoor een liter brandstof per 9 kilometer, en dat kun je gerust dorstig noe men. De kuipvormige stoelen voorin zitten erg goed. De displays bo ven en onder in het dashboard voor temperatuur en airco zijn bij een lage zon onleesbaar, en de zijruitbediening zit onhan dig tussen de stoelen De 206 RC staat in de prijslijst voor 26.800 euro. De Kalos met kofferbak. Door Quirijn Visscher Het komt meestal wat later dan de andere, maar dat is volgens samensteller Carlo Brantsen omdat hij de laatste nieuw tjes nog wil toevoe gen. Op de cover van de 26ste editie van het Carros Autojaarboek prijkt de Spyker C8 Spyder T. Jammer ge noeg zijn de pagina's met het historisch overzicht per merk dit keer vervallen. Wel zien we meer horlo ges, want volgens Carros houden de lezers daar van. Het boek van Readershouse/Hearst telt 450 kleurige pa gina's en kost 14 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23