Diploma zonder garantie Een bodem pan tomatenpureeblïkjes Caddy: fijne budget-mpv in samenwerking met Q AutoTrack.nl 3B33ttÊm**^ÊÊIKÊÊÊÊÊ^ Bijdehand jaar Auto van het Jaar L_ Voor de veertigste keer kiest een jury van Europese journalisten volgende week de Auto van het Jaar. Maar kom, wat zegt nou zo'n titeltje? O 2000 Toyota Yaris De Peilstok Forza Italia! Welk land bouwt de beste auto's? Botsballen voor je auto Mountainbikes teruggeroepen Autoblad flitst ministers Bijzonder: Saab zonder Redactie: 0113-315680 vwvw.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes.Advertentie-exploitatie: Mnord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; 7eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. vrijdag 14 november 2003 Auto Volgende pagina: Verbrandingsmotor zoekt de uitgang O 1964 Rover 2000 Brits tot op het bot. Opmerkelijke techniek en styling Aardig verkocht, zeer klassiek 01965 Austin 1800 Mini met groeistoornissen. Apart concept, apért lelijk. Niet te slijten klassieker. 01966 Renault 16 Vooruitstrevend en succesvol. Gestalkt door roestspook. Ware liefde trotseert stalkers. Q1968 NSU Ro 80 Revolutionair. Slechte reputatie rotatiemotor. Commerciële flop. 01970 Fiat 128 Sober, eigen gezicht. Lekkere rij-auto. Succesvol maar vergeten. 01972 Fiat 127 Ooit op elke straathoek. Onverwoestbare techniek. Koets lost op in water als een aspirientje. 0 1967 Fiat 124 'Rijdersauto'. Altijd 'nee, dit is geen Lada' roepen verveelt. Nog te vinden in Italië, niemand zoekt. O 1969 Peugeot 504 Met dat geknikte kofferdeksel. Karakter en comfort. Half Afrika rijdt er nog in. Goedkope klassieker. j O 1971 Citroen GS Karaktervol en succesrijk. Alleen kinderhandjes konden eraan sleutelen. Nooit op reis zonder kinderen! Door Rien van der Steen en Gert te Lintelo 01974 Mercedes-Benz 450 Goed ontwerp, goed verkocht. Onuitroeibaar vooroordeel: 'Uw vrouw heeft er vast hard voor gewerkt.' 01976 Simca 1307-1308 Praktisch en ruim. Andere auto's roestten toch ook in die tijd? Werd Talbot. Mocht ook niet baten. O 1973 Audi 80 Saai, maar goed verkocht. Rijdt prima, degelijk. Bewaren? Hoezo? 01975 Citroën CX Star Wars op wielen. Alles van plastic breekt of valt eraf. Heel veel plastic. 01977 Rover 3500 Ferrari Daytona stond model. Eindcontrole door de Wegenwacht. Gekoesterd door masochisten. Er zijn in vier decen nia Auto van het Jaar wel modellen be kroond waaraan ve len met afschuw te rugdenken. De Simca 1307- 1308 bijvoorbeeld. En een ram melkast als de Simca Chrysler Horizon in 1979, of de Lancia Delta van 1980. De titel geeft geen garantie: veel winnaars verstoften in de showroom, terwijl afvallers het brachten tot verkoophit. Voor al sinds de jaren negentig doen de winnaars het goed. Kijk je verder terug, dan blijkt vaak een brede kloof te gapen tus sen het oordeel van de jury en de voorkeur van de consument. Om over het slotvonnis van de klassiekerliefhebber nog maar te zwijgen. De Europese verkiezing werd bedacht door de vorig jaar overleden autojournalist Fred van der Vlugt. De jury bestaat uit meer dan vijftig Europese autojournalisten. Het regle ment bepaalt dat van een kan didaat ten minste vijfduizend exemplaren in Europa worden verkocht. Dat is vooral om bla mages als in 1965 te voorko men, toen het weinig scheelde of de Rolls-Royce Silver Shadow had de Renault 16 geklopt. Ver der moet de auto nieuw zijn, dus geen facelift of afgeleide van een bestaand model. Be taalbare, praktische auto's ma ken de beste kansen op de hoofdprijs, in tegenstelling tot sportwagens als een Nissan 350 Z en de Mazda RX-8. Grote Europese merken als Ford, Renault en Fiat slepen doorgaans de hoofdprijzen bin nen. Fiat verwierf, met Lancia en Alfa Romeo, al tien titels en aast nu op de elfde met zijn sympathieke Panda. Gek ge noeg ontbreekt VW bijna volle dig: één titel, met de Golf van 1992. Japanners zijn zelden favoriet. Nissan won in 1993 met de Mi- cra, Toyota in 2000 met de po pulaire Yaris. „Ik spring een gat in de lucht als onze Micra het wordt", zegt PR-man Bart van Thienen van Nissan. „Niet van wege de commerciële voorde len, maar het is een prachtige publiciteitskapstok. Verder is het met zo'n titel als met diplo ma's: je kunt er niet genoeg van hebben." Bij Peugeot Nederland is Pier rette van Harten het met Thie nen eens. „Het commerciële ef fect is moeilijk meetbaar. Maar je maakt publicitair natuurlijk gebruik van zo'n titel. Voor de fabrikant en de koper is het een bevestiging dat je op de goede weg zit. Het streelt je zelfvertrouwen nogal." Stem mee en kies uw favoriet uit alle veertig Auto's van het Jaar! Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. 01978 Porsche 928 Duurste winnaar ooit. Bij beste auto's aller tijden. Commerciële tegenvaller. O 1979 Simca Horizon Jureren blijft mensenwerk. Matig verkocht. Succes bij het weggeven! O 1987 Opel Omega Allrounder met weinig uitstraling. Prima verkocht. Wordt waarschijnlijk vergeten. O 1991 Renault Clio In Europa meteen meest verkochte auto, in Nederland trage start. Collectors item in Williams- outfit. 0 1980 Lancia Delta 1 Goed concept, sterke styling. Tja, die bouwkwaliteit... Bij ons matig succes. 'Integrale' wekt hebzucht op. O 1988 Peugeot 405 Onopvallend goed, veel verkocht. Breng 'm naar Frankrijk, daar zijn ze nog duur! O 1992 Volkswagen Golf Evolutie houdt langer dan revolutie. Gebouwd voor de eeuwigheid. VR6: jongensdroom en assurantienachtmerrie. 01981 Ford Escort Goed in alles, uitblinker in niets. Betrouwbaar. Verkoopsucces, snelle types nog geliefd. O 1982 Renault 9 Hoe zag die er ook weer uit? O ja, kantelstoelen. Redelijk verkocht. O 1993 Nissan Micra Een Japanner! Snel gedateerd, goed verkocht. Rijdt in 2030 nog rond. 01983 Audi 100 Styling herinnert aan Ro80. (zie 1968) Verdient het bewaard te blijven. Krijgt elke auto wat hij verdient? 01984 Fiat Uno Sober, functioneel. Technisch degelijk, slordig afgewerkt. Veel verkocht, blijft rijden. 0 1989 Fiat Ti po Heel best concept, teleurstel lende afzet. Die styling... Niet sentimenteel worden bij de shredder. 01994 Ford Mondeo Comfortabel, goede rijeigenschappen. etc.etc. Bestaan er andere leaseauto's? 01985 Opel Kadett Meer durf dan ooit tevoren. Goed verkocht. Alleen voor GSi geen roemloos einde. O 1986 Ford Scorpio Goed verkocht. Een goede auto hoeft niet mooi te zijn. Tja, maar toen die Scorpio II... O 1990 Citroën XM Voorlopig laatste 'echte Citroën'. Kinderziekten. Klassieker in wording. O 1995 Fiat Punto Fris concept, geen zwakheden. Kwaliteit verrast Duitsers. Probeer zo'n (verkoop)succes maar eens te evenaren... O 1996 Fiat Bravo Wéér een fris concept. Wéér verbaasde Duitsers. Succes niet geëvenaard. O 2001 Alfa Romeo 147 Weer die lijn... Duurder dan voorganger. Minder 'doorstroming'. O 1997 Renault Mégane Scénic Eerste compacte MPV na Fiat 600 Multipla. Minder ruim dan stationcar. Niemand gelooft dat. Verkoophit. O 2002 Peugeot 307 Praktisch verkoopkanon. Tijdloos, kan nog jaren mee. Dat weet Peugeot heel goed. O 1998 Alfa Romeo 156 Wat een lijn... Kwalitatief schot in de roos. Goed verkocht, geheide j klassieker. 1 rfF'.,1 01999 Ford Focus Durf wordt soms beloond! Uitstekend weggedrag. Nog steeds in de mode. Q 2003 Renault Mégane Strijdt tegen 'grijze muizen'. Grijze muizen verkopen makkelijker. De klassieker van onze achterkleinkinderen. Europees als een Japanner maar zijn kan. Praktisch en eigenwijs. Commercieel succes. Voor 2500 gulden heb ik hem ge kocht. In 1982. Van mijn moeder moest ik wel eerst duizend piek lenen. Mijn eerste echte auto: een nee dé - Renault 16 TX, luxe nazaat van de Auto van het Jaar 1966, de aller eerste hatchback. Konden de Japs een puntje aan zuigen. Ik was van plan om met mijn vriendin en haar twee vriendin nen naar Spanje te gaan, dus moest eerst een grote beurt worden uitgevoerd. De fiets achterin en naar de lokale Renault dealer. Ik was net thuis en nog bezweet, belde de dealer al: ik kon hem weer opha- 'en of anders bij hem laten voor 75 gul den. Aan een grote beurt begonnen ze •net. De Renault was zo krom als een hoe- Pel, had rotte koplampen en gaten in de boden. Om van de remmen nog maar te "vijgen. 'n klare paniek haalde ik het vod maar op en s avonds belde ik met mijn zwager. Hij had verstand van auto's. Het volgend weekeinde gingen we samen aan de slag. Wat echt stuk was vervingen We en de bodem stopten we dicht met Platgeslagen tomatenpureeblikjes. Wat 'eer er op en niemand kon zien dat het kaai werk was. Op weg naar Spanje vond elke douanier 'j elke grens het nodig om me aan de Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. kant te zetten: want hoe zat dat, dat ik als kerel met drie van die stukken op vakan tie was? Maar tot in het zuiden van Spanje zijn we geraakt, en nog terug ook. Toen kwam de winter. Alles heb ik laten vervangen: bobine, bou gies, kabels, accu, alles. Maar niets hielp. Het was óf direct starten, óf met de bus. Het werd vaak de bus. De zomer was nog niet begonnen of m'n TX herstelde zich. Na een partijtje tennis stonden mijn vrien din en ik voor het stoplicht toen ik voor zichtig opperde dat, wanneer ons geliefde autootje zich zo bleef gedragen, we er weer mee op vakantie konden gaan. De punt achter die zin was nog niet droog of een Volvo stortte zich vol overgave op onze trekhaak. Een totalloss-verklaring en behoud van het wrak leverden me 1250 gulden op. Enkele dagen later ging de bel. Een enorme Ford Camaro stond uit te dei nen op de stoep, terwijl de berijders me vroegen van wie dat wrak was. Ze gaven er 500 gulden voor. Waarom ze hem wilden hebben? Om naar Spanje te gaan. De ver wrongen kont zouden ze vervangen door een andere van de sloop. Ja, ja, dacht ik, dat zal wel. Later zag ik mijn TX terug: perfect, ner gens kon je aan zien dat er ooit schade was geweest. Soms zie ik er weer een, en dan doet me dat pijn. Jammer dat ik nooit een vak heb geleerd, dan had ik toen mijn comfortabe le TX zelf kunnen repareren. Hoewel, mijn huidige Peugeot 405 GXD is ook een schatje dat me nog nooit in de steek heeft gelaten. 280.000 kilometer op de teller, en ik heb nog niet één pureeblik- je nodig gehad De VW Caddy Kombi: begin 2004 leverbaar. De belangrijkste troef van de VW Caddy Kombi kun je al no teren voor je ook maar een me ter gereden hebt. Ondanks een ingetogen prijskaartje (15.345 euro) is hij verbluffend veelzij dig en ruim. Het is een no-non- sense ruimtewonder, maar zijn techniek staat op een hoger plan dan die van een Citroën Berlingo of Renault Kangoo. Zo is de voortrein overgenomen van de luxe VW Touran en zijn veel Golf-componenten ge transplanteerd. Dat leidt in de praktijk tot een verrassend goed rijgedrag en een hoog comfort. Daarmee wordt de Kombi een serieus alternatief voor middenklasse kopers met een krap budget. De meubels zijn netjes, het bagageruim gi gantisch en ook achterin zit je prima. Wel ligt er binnen veel plaatwerk bloot. Je kunt zelfs een tweede zitbank bestellen (844 euro) die van de Caddy een zevenpersoons auto maakt. De basismotoren, 1.4 benzine en 2.0 SDI diesel, zijn erg tam. Interessanter lijkt ons de 1.6 benzine van 16.695 euro. CS Talloze oplossingen zijn al geroepen voor de nationale file-ellende, maar intussen staan we steeds langer in de rij. Vertelt u het zelf maar eens. Gespreide werktijden? Meer rijstroken, werken waar je woont? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. O Vorige week vroegen we u welk land de beste auto's maakt. Bijna eenderde van alle stemmers koos Italië als autoland nummer één, op de voet gevolgd door En geland. Opmerkelijk genoeg eindigen Japan en Duitsland in de grauwe middenmoot, terwijl auto's uit Spanje en de VS het minst tot de verbeelding spreken. Ql Italië 31% Q Engeland 27% (3 Japan 16% (3 Duitsland 12% (3 Zweden 6% Q Frankrijk 4% Q Spanje 2% O VS 2% OCensydiam-directeur Dirk van der Beek onderzoekt om de twee jaar het imago van automerken: "Men kiest duidelijk voor emotie en prestige. Dat verklaart de posities van Italië en Engeland, landen met een klassieke auto-industrie en met sportieve, sexy auto's. Als men be trouwbaarheid en degelijkheid belangrijker vond, zou den Japan, Duitsland en Zweden de boventoon voeren. Die Amerikanen: ze zijn de bakermat van de auto maar toch hebben ze in Europa nooit echt een voet aan de grond gekregen. En Spanje heeft geen echt autoverle den. Merken als Seat zijn slechts betaalbare alternatie ven, maar geen ijkpunten voor kwaliteit en sportiviteit. Wat ik zelf rijd? Een Volvo S60, een gedwongen keuze hoor. Liever rijd ik in zo'n karakteristieke Alfa Romeo!" Tegen parkeerdeukjes en de beruchte 'deurtjes' gooit de Duitse firma Isolas een soort Magdeburger halve bollen in de strijd. Ramball heten de kunststof puistjes die je met een zuignap en een lijmstrip op kwetsbare delen van de auto bevestigt. Je plakt ze op de bumper, onder of boven de nummerplaat of op de portierrand. De botsballen zijn er in tal van kleuren, mat, gelakt en transparant. Ze kosten 19,95 euro per vier. Met lichtjes erin kan ook, voor 29,95. Al weten we niet of de politie dat wel goed vindt. www.ramball.nl Het fietsenmerk Specialized roept de jongste moun tainbikes van het 2004-type Enduro terug naar de dealer. De nokken waarmee de schijfrem op het frame is bevestigd kunnen de druk niet aan waardoor de rem slecht kan functioneren. De dealers monteren een ande re schijf. De Franse ministers Sarkozy en De Robien, van res pectievelijk binnenlandse zaken en verkeer, waren uitgenodigd voor de ingebruikstelling van de eerste au tomatische flitspaal in het land. Indachtig het Franse deelmotto egalité besloten verslaggevers van het blad Au to Plus hun dienstlimo's op weg daarheen te klokken. De chauffeur van Sarkozy reed 103, die van De Robien 98 km per uur waar 70 is toegestaan. Sarkozy wil eerst 'de omstandigheden waaronder de snelheid werd geme ten' nog verifiëren. Zijn collega De Robien gaf de over treding gewoon toe. Saab, erkend aanhanger van turbo's, heeft dit onder deel voor de verandering eens van de 1.8 motor in de 9-3 Sport Sedan afgeschroefd. Daardoor zakt de prijs van de voordeligste Saab meteen naar 26.990 euro. Zonder de blaaseenheid heeft deze Saab nog 122 pk, maar wel veel trekkracht door onder andere een elektronisch aan gestuurde gasklep en een variabel inlaatspruitstuk. De auto is vanaf januari leverbaar, alleen met handgescha- kelde versnellingsbak. De basis-Saab zonder turbo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21