Diploma zonder garantie
Een bodem pan tomatenpureeblïkjes
Caddy: fijne budget-mpv
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
3B33ttÊm**^ÊÊIKÊÊÊÊÊ^
Bijdehand
jaar Auto van het Jaar
L_
Voor de veertigste keer kiest een jury van
Europese journalisten volgende week de
Auto van het Jaar. Maar kom, wat zegt
nou zo'n titeltje?
O 2000 Toyota Yaris
De Peilstok
Forza Italia!
Welk land bouwt
de beste auto's?
Botsballen voor je auto
Mountainbikes teruggeroepen
Autoblad flitst ministers
Bijzonder: Saab zonder
Redactie: 0113-315680
vwvw.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes.Advertentie-exploitatie:
Mnord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
7eeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
vrijdag 14 november 2003
Auto
Volgende pagina: Verbrandingsmotor zoekt de uitgang
O 1964 Rover 2000
Brits tot op het bot.
Opmerkelijke techniek en
styling
Aardig verkocht, zeer klassiek
01965 Austin 1800
Mini met groeistoornissen.
Apart concept, apért lelijk.
Niet te slijten klassieker.
01966 Renault 16
Vooruitstrevend en succesvol.
Gestalkt door roestspook.
Ware liefde trotseert stalkers.
Q1968 NSU Ro 80
Revolutionair.
Slechte reputatie rotatiemotor.
Commerciële flop.
01970 Fiat 128
Sober, eigen gezicht.
Lekkere rij-auto.
Succesvol maar vergeten.
01972 Fiat 127
Ooit op elke straathoek.
Onverwoestbare techniek.
Koets lost op in water als een
aspirientje.
0 1967 Fiat 124
'Rijdersauto'.
Altijd 'nee, dit is geen Lada'
roepen verveelt.
Nog te vinden in Italië, niemand
zoekt.
O 1969 Peugeot 504
Met dat geknikte kofferdeksel.
Karakter en comfort.
Half Afrika rijdt er nog in.
Goedkope klassieker.
j O 1971 Citroen GS
Karaktervol en succesrijk.
Alleen kinderhandjes konden
eraan sleutelen.
Nooit op reis zonder kinderen!
Door Rien van der Steen en Gert te Lintelo
01974 Mercedes-Benz 450
Goed ontwerp, goed verkocht.
Onuitroeibaar vooroordeel: 'Uw
vrouw heeft er vast hard voor
gewerkt.'
01976 Simca 1307-1308
Praktisch en ruim.
Andere auto's roestten
toch ook in die tijd?
Werd Talbot. Mocht ook niet
baten.
O 1973 Audi 80
Saai, maar goed verkocht.
Rijdt prima, degelijk.
Bewaren? Hoezo?
01975 Citroën CX
Star Wars op wielen.
Alles van plastic breekt of
valt eraf.
Heel veel plastic.
01977 Rover 3500
Ferrari Daytona stond model.
Eindcontrole door de
Wegenwacht.
Gekoesterd door masochisten.
Er zijn in vier decen
nia Auto van het Jaar
wel modellen be
kroond waaraan ve
len met afschuw te
rugdenken. De Simca 1307-
1308 bijvoorbeeld. En een ram
melkast als de Simca Chrysler
Horizon in 1979, of de Lancia
Delta van 1980.
De titel geeft geen garantie:
veel winnaars verstoften in de
showroom, terwijl afvallers het
brachten tot verkoophit. Voor
al sinds de jaren negentig doen
de winnaars het goed. Kijk je
verder terug, dan blijkt vaak
een brede kloof te gapen tus
sen het oordeel van de jury en
de voorkeur van de consument.
Om over het slotvonnis van de
klassiekerliefhebber nog maar
te zwijgen.
De Europese verkiezing werd
bedacht door de vorig jaar
overleden autojournalist Fred
van der Vlugt. De jury bestaat
uit meer dan vijftig Europese
autojournalisten. Het regle
ment bepaalt dat van een kan
didaat ten minste vijfduizend
exemplaren in Europa worden
verkocht. Dat is vooral om bla
mages als in 1965 te voorko
men, toen het weinig scheelde
of de Rolls-Royce Silver Shadow
had de Renault 16 geklopt. Ver
der moet de auto nieuw zijn,
dus geen facelift of afgeleide
van een bestaand model. Be
taalbare, praktische auto's ma
ken de beste kansen op de
hoofdprijs, in tegenstelling tot
sportwagens als een Nissan 350
Z en de Mazda RX-8.
Grote Europese merken als
Ford, Renault en Fiat slepen
doorgaans de hoofdprijzen bin
nen. Fiat verwierf, met Lancia
en Alfa Romeo, al tien titels en
aast nu op de elfde met zijn
sympathieke Panda. Gek ge
noeg ontbreekt VW bijna volle
dig: één titel, met de Golf van
1992.
Japanners zijn zelden favoriet.
Nissan won in 1993 met de Mi-
cra, Toyota in 2000 met de po
pulaire Yaris. „Ik spring een gat
in de lucht als onze Micra het
wordt", zegt PR-man Bart van
Thienen van Nissan. „Niet van
wege de commerciële voorde
len, maar het is een prachtige
publiciteitskapstok. Verder is
het met zo'n titel als met diplo
ma's: je kunt er niet genoeg
van hebben."
Bij Peugeot Nederland is Pier
rette van Harten het met Thie
nen eens. „Het commerciële ef
fect is moeilijk meetbaar. Maar
je maakt publicitair natuurlijk
gebruik van zo'n titel. Voor de
fabrikant en de koper is het
een bevestiging dat je op de
goede weg zit. Het streelt je
zelfvertrouwen nogal."
Stem mee en kies uw favoriet
uit alle veertig Auto's van het
Jaar! Ga naar de website van
de krant en klik op de rubriek
Auto.
01978 Porsche 928
Duurste winnaar ooit.
Bij beste auto's aller tijden.
Commerciële tegenvaller.
O 1979 Simca Horizon
Jureren blijft mensenwerk.
Matig verkocht.
Succes bij het weggeven!
O 1987 Opel Omega
Allrounder met weinig
uitstraling.
Prima verkocht.
Wordt waarschijnlijk vergeten.
O 1991 Renault Clio
In Europa meteen meest
verkochte auto, in Nederland
trage start.
Collectors item in Williams-
outfit.
0 1980 Lancia Delta
1 Goed concept, sterke styling.
Tja, die bouwkwaliteit...
Bij ons matig succes. 'Integrale'
wekt hebzucht op.
O 1988 Peugeot 405
Onopvallend goed, veel
verkocht.
Breng 'm naar Frankrijk, daar
zijn ze nog duur!
O 1992 Volkswagen Golf
Evolutie houdt langer dan
revolutie.
Gebouwd voor de eeuwigheid.
VR6: jongensdroom en
assurantienachtmerrie.
01981 Ford Escort
Goed in alles, uitblinker in niets.
Betrouwbaar.
Verkoopsucces, snelle types nog
geliefd.
O 1982 Renault 9
Hoe zag die er ook weer uit?
O ja, kantelstoelen.
Redelijk verkocht.
O 1993 Nissan Micra
Een Japanner!
Snel gedateerd, goed verkocht.
Rijdt in 2030 nog rond.
01983 Audi 100
Styling herinnert aan Ro80. (zie
1968)
Verdient het bewaard te blijven.
Krijgt elke auto wat hij
verdient?
01984 Fiat Uno
Sober, functioneel.
Technisch degelijk, slordig
afgewerkt.
Veel verkocht, blijft rijden.
0 1989 Fiat Ti po
Heel best concept, teleurstel
lende afzet.
Die styling...
Niet sentimenteel worden bij de
shredder.
01994 Ford Mondeo
Comfortabel, goede
rijeigenschappen.
etc.etc.
Bestaan er andere leaseauto's?
01985 Opel Kadett
Meer durf dan ooit tevoren.
Goed verkocht.
Alleen voor GSi geen roemloos
einde.
O 1986 Ford Scorpio
Goed verkocht.
Een goede auto hoeft niet mooi
te zijn.
Tja, maar toen die Scorpio II...
O 1990 Citroën XM
Voorlopig laatste 'echte
Citroën'.
Kinderziekten.
Klassieker in wording.
O 1995 Fiat Punto
Fris concept, geen zwakheden.
Kwaliteit verrast Duitsers.
Probeer zo'n (verkoop)succes
maar eens te evenaren...
O 1996 Fiat Bravo
Wéér een fris concept.
Wéér verbaasde Duitsers.
Succes niet geëvenaard.
O 2001 Alfa Romeo 147
Weer die lijn...
Duurder dan voorganger.
Minder 'doorstroming'.
O 1997 Renault Mégane Scénic
Eerste compacte MPV na Fiat
600 Multipla.
Minder ruim dan stationcar.
Niemand gelooft dat.
Verkoophit.
O 2002 Peugeot 307
Praktisch verkoopkanon.
Tijdloos, kan nog jaren mee.
Dat weet Peugeot heel goed.
O 1998 Alfa Romeo 156
Wat een lijn...
Kwalitatief schot in de roos.
Goed verkocht, geheide j
klassieker. 1
rfF'.,1
01999 Ford Focus
Durf wordt soms beloond!
Uitstekend weggedrag.
Nog steeds in de mode.
Q 2003 Renault Mégane
Strijdt tegen 'grijze muizen'.
Grijze muizen verkopen
makkelijker.
De klassieker van onze
achterkleinkinderen.
Europees als een Japanner
maar zijn kan.
Praktisch en eigenwijs.
Commercieel succes.
Voor 2500 gulden heb ik hem ge
kocht. In 1982. Van mijn moeder
moest ik wel eerst duizend piek
lenen. Mijn eerste echte auto:
een nee dé - Renault 16 TX, luxe nazaat
van de Auto van het Jaar 1966, de aller
eerste hatchback. Konden de Japs een
puntje aan zuigen. Ik was van plan om
met mijn vriendin en haar twee vriendin
nen naar Spanje te gaan, dus moest eerst
een grote beurt worden uitgevoerd. De
fiets achterin en naar de lokale Renault
dealer. Ik was net thuis en nog bezweet,
belde de dealer al: ik kon hem weer opha-
'en of anders bij hem laten voor 75 gul
den. Aan een grote beurt begonnen ze
•net. De Renault was zo krom als een hoe-
Pel, had rotte koplampen en gaten in de
boden. Om van de remmen nog maar te
"vijgen.
'n klare paniek haalde ik het vod maar op
en s avonds belde ik met mijn zwager. Hij
had verstand van auto's.
Het volgend weekeinde gingen we samen
aan de slag. Wat echt stuk was vervingen
We en de bodem stopten we dicht met
Platgeslagen tomatenpureeblikjes. Wat
'eer er op en niemand kon zien dat het
kaai werk was.
Op weg naar Spanje vond elke douanier
'j elke grens het nodig om me aan de
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
kant te zetten: want hoe zat dat, dat ik als
kerel met drie van die stukken op vakan
tie was?
Maar tot in het zuiden van Spanje zijn we
geraakt, en nog terug ook.
Toen kwam de winter.
Alles heb ik laten vervangen: bobine, bou
gies, kabels, accu, alles. Maar niets hielp.
Het was óf direct starten, óf met de bus.
Het werd vaak de bus. De zomer was nog
niet begonnen of m'n TX herstelde zich.
Na een partijtje tennis stonden mijn vrien
din en ik voor het stoplicht toen ik voor
zichtig opperde dat, wanneer ons geliefde
autootje zich zo bleef gedragen, we er
weer mee op vakantie konden gaan.
De punt achter die zin was nog niet droog
of een Volvo stortte zich vol overgave op
onze trekhaak. Een totalloss-verklaring en
behoud van het wrak leverden me 1250
gulden op. Enkele dagen later ging de bel.
Een enorme Ford Camaro stond uit te dei
nen op de stoep, terwijl de berijders me
vroegen van wie dat wrak was. Ze gaven er
500 gulden voor. Waarom ze hem wilden
hebben? Om naar Spanje te gaan. De ver
wrongen kont zouden ze vervangen door
een andere van de sloop. Ja, ja, dacht ik,
dat zal wel.
Later zag ik mijn TX terug: perfect, ner
gens kon je aan zien dat er ooit schade
was geweest.
Soms zie ik er weer een, en dan doet me
dat pijn. Jammer dat ik nooit een vak heb
geleerd, dan had ik toen mijn comfortabe
le TX zelf kunnen repareren.
Hoewel, mijn huidige Peugeot 405 GXD is
ook een schatje dat me nog nooit in de
steek heeft gelaten. 280.000 kilometer op
de teller, en ik heb nog niet één pureeblik-
je nodig gehad
De VW Caddy Kombi: begin 2004 leverbaar.
De belangrijkste troef van de
VW Caddy Kombi kun je al no
teren voor je ook maar een me
ter gereden hebt. Ondanks een
ingetogen prijskaartje (15.345
euro) is hij verbluffend veelzij
dig en ruim. Het is een no-non-
sense ruimtewonder, maar zijn
techniek staat op een hoger
plan dan die van een Citroën
Berlingo of Renault Kangoo. Zo
is de voortrein overgenomen
van de luxe VW Touran en zijn
veel Golf-componenten ge
transplanteerd. Dat leidt in de
praktijk tot een verrassend
goed rijgedrag en een hoog
comfort. Daarmee wordt de
Kombi een serieus alternatief
voor middenklasse kopers met
een krap budget. De meubels
zijn netjes, het bagageruim gi
gantisch en ook achterin zit je
prima. Wel ligt er binnen veel
plaatwerk bloot. Je kunt zelfs
een tweede zitbank bestellen
(844 euro) die van de Caddy
een zevenpersoons auto maakt.
De basismotoren, 1.4 benzine
en 2.0 SDI diesel, zijn erg tam.
Interessanter lijkt ons de 1.6
benzine van 16.695 euro.
CS Talloze oplossingen zijn al geroepen
voor de nationale file-ellende, maar
intussen staan we steeds langer in de rij.
Vertelt u het zelf maar eens. Gespreide
werktijden? Meer rijstroken, werken waar
je woont? Stem mee in de Kwestie van de
Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
O Vorige week vroegen we u welk land
de beste auto's maakt. Bijna eenderde
van alle stemmers koos Italië als autoland
nummer één, op de voet gevolgd door En
geland. Opmerkelijk genoeg eindigen Japan
en Duitsland in de grauwe middenmoot,
terwijl auto's uit Spanje en de VS het minst
tot de verbeelding spreken.
Ql Italië
31%
Q Engeland
27%
(3 Japan
16%
(3 Duitsland
12%
(3 Zweden
6%
Q Frankrijk
4%
Q Spanje
2%
O VS
2%
OCensydiam-directeur Dirk van der Beek onderzoekt
om de twee jaar het imago van automerken: "Men
kiest duidelijk voor emotie en prestige. Dat verklaart de
posities van Italië en Engeland, landen met een klassieke
auto-industrie en met sportieve, sexy auto's. Als men be
trouwbaarheid en degelijkheid belangrijker vond, zou
den Japan, Duitsland en Zweden de boventoon voeren.
Die Amerikanen: ze zijn de bakermat van de auto maar
toch hebben ze in Europa nooit echt een voet aan de
grond gekregen. En Spanje heeft geen echt autoverle
den. Merken als Seat zijn slechts betaalbare alternatie
ven, maar geen ijkpunten voor kwaliteit en sportiviteit.
Wat ik zelf rijd? Een Volvo S60, een gedwongen keuze
hoor. Liever rijd ik in zo'n karakteristieke Alfa Romeo!"
Tegen parkeerdeukjes en de beruchte 'deurtjes' gooit de
Duitse firma Isolas een soort Magdeburger halve bollen
in de strijd. Ramball heten de kunststof puistjes die je
met een zuignap en een lijmstrip op kwetsbare delen
van de auto bevestigt. Je plakt ze op de bumper, onder of
boven de nummerplaat of op de portierrand.
De botsballen zijn er in tal van kleuren, mat, gelakt en
transparant. Ze kosten 19,95 euro per vier. Met lichtjes
erin kan ook, voor 29,95. Al weten we niet of de politie
dat wel goed vindt.
www.ramball.nl
Het fietsenmerk Specialized roept de jongste moun
tainbikes van het 2004-type Enduro terug naar de
dealer. De nokken waarmee de schijfrem op het frame is
bevestigd kunnen de druk niet aan waardoor de rem
slecht kan functioneren. De dealers monteren een ande
re schijf.
De Franse ministers Sarkozy en De Robien, van res
pectievelijk binnenlandse zaken en verkeer, waren
uitgenodigd voor de ingebruikstelling van de eerste au
tomatische flitspaal in het land. Indachtig het Franse
deelmotto egalité besloten verslaggevers van het blad Au
to Plus hun dienstlimo's op weg daarheen te klokken.
De chauffeur van Sarkozy reed 103, die van De Robien
98 km per uur waar 70 is toegestaan. Sarkozy wil eerst
'de omstandigheden waaronder de snelheid werd geme
ten' nog verifiëren. Zijn collega De Robien gaf de over
treding gewoon toe.
Saab, erkend aanhanger van turbo's, heeft dit onder
deel voor de verandering eens van de 1.8 motor in de
9-3 Sport Sedan afgeschroefd. Daardoor zakt de prijs van
de voordeligste Saab meteen naar 26.990 euro. Zonder
de blaaseenheid heeft deze Saab nog 122 pk, maar wel
veel trekkracht door onder andere een elektronisch aan
gestuurde gasklep en een variabel inlaatspruitstuk. De
auto is vanaf januari leverbaar, alleen met handgescha-
kelde versnellingsbak.
De basis-Saab zonder turbo.