PZC Toeristenbelasting is miljoenenzaak Advocaat drijft Plan Nederland tot wanhoop Uitstel besluiten nekt herstel van zieke delta wateren 15 Cultureel erfgoed is onvoldoende bekend BBA wil passagiers in zomermaanden spreiden over de dag vrijdag 14 november 2003 Vereniging voor de Wadden moet inkrimpen Scheldeboot Station »LSSSÏÏ?SS"°' Overvallen Sponsors GL-fractie niet blij met waterfusie Goes draait niet op voor brand Gewonde bij ongeval op A58 Prijs voor verzorgingshuis Nekklachten door aanrijding Algenproblemen Verkwisting Oplossing door^j£lus_Antornsse MIDDELBURG - De Zeeuwse bestuurders en hun ambtenaren ajn slecht op de hoogte van het culturele erfgoed. Daardoor houden ze er ook onvoldoende rekening mee. Hier geldt: onbe kend maakt onbemind. tv is inmiddels over het cultu reel erfgoed in Zeeland veel be kend. zowel het zichtbare (zoals •ebouwen, vaartuigen, land schapselementen), als het min der tastbare (streektaal, folklo- re). Maar de meeste informatie is absoluut niet bekend bij de beleidsmakers. ,,Men weet sommige dingen ge woon niet. Het beleid maakt voor 95 procent geen gebruik van de aanwezige kennis en informatie over het erfgoed", verzuchtte R. Geluk (Varend Erfgoed) gisteren in Middel burg, tijdens een debat ter voor bereiding van een nieuw pro- vinciasal cultuurbeleid. De onbekendheid met het cultu rele erfgoed betekent dat nog al tijd veel waardevolle cultuur historische zaken verloren gaan, beschadigd raken en een kwakkelend bestaan leiden. Bo vendien worden kansen niet ge noeg benut, zoals inpassing van de erfgoed-elementen in toeris- tische'ontwikkelingen. Daartoe uitgedaagd door gede puteerde H. van Waveren (CDA, cultuur) stelden de debaters vast dat het inzoemen op de 'grijze golf' (de vijftig-plussers) van belang is voor het kweken van meer belangstelling - en daarmee ook van behoud - voor het cultureel erfgoed. Ze bren gen tijd en geld met zich mee. R Sijnke (Zeeuws Archief) merkte op dat de oudere genera tie toch wel komt. Hij vond dat zeker de jeugd niet vergeten mag worden. A. de Klerk (con sulent regionale geschiedbeoe fening) stelde dat de grijze golf vooral import-Zeeuwen betreft. „Voor het draagvlak en de soci ale binding is het heel belang rijk dat de échte Zeeuw zich ook betrokken voelt." Over het bevorderen van de streektaal liepen de meningen uiteen. Dat wil zeggen: het uit de taboesfeer halen van de dia lecten moet zeker krachtig ge steund worden. Erkenning van het Zeeuws als streektaal is on juist, zei P. Henderikx (Stich ting Cultureel Erfgoed Zeeland waarbij V. de Tier (consulent streektaal) aantekende dat het bij de erkenning vooral om een gevoelsmatig iets gaat. Uitvoerig werd gepraat over het gebouwde erfgoed. Als er voor historische gebouwen geen pas sende functie gevonden kan worden, wordt het erg moeilijk ze te behouden.Van Waveren kreeg nog een hartekreet mee: minder bureaucratie bij subsi dieregelingen. Door de papier winkel blijft nu geld liggen. Spitstarief voor fiets-voetveer rioor Emils Calon VLISSINGEN - De BBA voert en spitstarieven in om in de lomer het aanbod van passa giers voor het fiets/voetveer te spreiden. De exploitant van de veerverbinding tussen Breskens enVlissingen neemt die maatre- omdat afgelopen zomer vaak tweehonderd tot driehon derd passagiers per keer de overtocht maakten. Als volgend de nieuwe swath-schepen, een soort catamarans, in de vaart zijn mogen per keer 181 passagiers de overtocht maken. Passagiers moeten nu 2,20 euro per keer betalen. BB A-manager A. van de Broek kon gisteren igniet vertellen wat de nieuwe zomertarieven worden. Wel zei tijdens een persconferentie dat er eventueel gedacht wordt aan het duurder maken van de spitsafvaarten en de dalafvaar- :en goedkoper maken. Hij kon ook nog niet aangeven hoe groot het verschil wordt. De BBA overweegt ook om in de drukke zomerspits de frequen tie van afvaarten te verhogen van vier afvaarten in twee uur naar vijf. De capaciteit voor aetsers wordt ook verhoogd. In oude planning bood een iwath plaats aan vijftig fietsen en twintig brommers. Er kun- len echter 110 fietsen gestald rorden als de brommerpar- raplaatsen aan boord worden ipgeheven. 'olgens Van de Broek is dat geen irobleem omdat ervaring leert dat buiten de reguliere ochtend en avondspits er maar heel wei nig bromfietsers naar de over kant willen. De toeloop van fiet sers aan de Zeeuws-Vlaamse kant is in de zomermaanden het hoogst tussen 9.00 en 10.30 uur. Zo'n zes tot acht uur later meld den die zich weer aan de Vlis- singse kant voor een retour- tocht. Door gerichte promotie hoopt de BBA die passagiers stromen ook wat meer te kun nen sturen. Het passagiersaanbod stemt de BBA tot nu toe tevreden. Bij aanvang werd gerekend op een aanbod van 823.000 per jaar. Vanaf half maart tot en met eind oktober vervoerde de BBA 581.800 mensen over de Wester- schelde. Als het aanbod niet drastisch inzakt moet het moge lijk zijn om maart volgend jaar dat aantal van ruim 800.000 passagiers te halen. De afvaart van 7.20 uur vanuit Breskens wordt door de BBA goed in de gaten gehouden. Tot nu zit het aanbod van passagiers voor die 'Scheldeboot' net onder de capaciteitsgrens van het toe komstige fiets/voetveer. Als echter meer West-Zeeuws-Vla- mingen straks de swath nemen is de BBA gedwongen een deel van de mensen te laten wachten. In dat geval, zo beloofde de ma nager, overweegt de BBA om kort na het vertrek van die 'Scheldeboot' een tweede boot in te zetten om allen tijdig op school en werk te krijgen. De nieuwe swaths worden 1 april in dienst genomen door de BBA. Het eerste schip wordt al eind dit jaar te water gelaten waarna het uitgebreid getest wordt. Het tweede volgt een zes tal weken later. Zowel in Vlissingen als Bres kens worden nieuwe passa giersterminals gebouwd. De bestaande PSD-gebouwen vol doen volgens A. Segers van de provincie niet. Het nieuwe ge bouw in Breskens komt op een terp te staan zodat het ook bij hoog water niet wordt bedreigd. Daar worden ook 350 parkeer plaatsen aangelegd, deels op het voormalige opstelterrein van de PSD. Bij Vlissingen komen heel wat minder parkeervakken om dat de ervaring leert dat maar weinig Walchernaren met de auto naar Vlissingen rijden om vervolgens de boot te nemen. De terminal in Vlissingen komt tussen het bestaande NS-sta- tion en de haven te staan en zal, qua architectuur, wel wat weg hebben van het aangrenzende gebouw van de Nederlandse Spoorwegen. In de plannen van de provincie voor de bouw van de terminals is in het geheel geen rekening gehouden met de Vlissingse ideeën voor het ver plaatsen van het station. Ze wa ren officieel ook niet ingelicht over de visie van Vlissingen om het station in de toekomst te verplaatsen. Als dat ooit gaat gebeurt, verhuist de Vlissingse terminal mee, beloofde Segers. De beide terminals zullen eind juni gereed zijn, bijna drie maanden nadat de beide nieuwe swath-veerboten in bedrijf zijn genomen. LINGEN - De Waddenver- eniging moet fors inkrimpen. De milieuorganisatie hikt vol gend jaar tegen een gat in de be groting aan van 700.000 euro. Om dit dichten wordt diep ge sneden in het personeelsbe stand. Het aantal volledige ar beidsplaatsen moet terug van irieëndertig naar achttien. Het iantoor in Groningen en de winkels op Texel en Terschel ling gaan dicht. Alleen het hoofdkantoor in Harlingen, het Waddenhuis, blijft open. De Waddenvereniging die nog zo'n vijftigduizend leden telt, kampt met een dalend ledental en ook de schenkingen lopen terug. Het lifthuisje van de veerterminal wordt geplaatst. foto Ruben Oreel Advertentie „ur\ne schu( lSieo van onze regioredactie SLUIS - Ais de Tweede Kamer besluit de toeristenbelasting af te schaffen, zal het Rijk met geld over de brug moeten komen, vinden wethouders in de ge meenten Schouwen-Duiveland, Veere en Sluis. Voor deze drie belangrijkste recreatieve ge meenten, vormt de toeristenbe lasting een belangrijke bron van inkomsten. Volgens de studie die het ac countantsbureau KPMG in op dracht van het ministerie van Economische Zaken heeft uit gevoerd ligt de toeristenbelas ting in deze drie gemeenten bo ven het landelijk gemiddelde van 55 eurocent per persoon per nacht. Schouwen-Duiveland rekent 68 cent, Veere, 80 cent en Sluis 65 cent. Volgend jaar gaan de tarieven overal omhoog, naar 75 eurocent in Schouwen-Dui veland, naar 85 eurocent in Vee re en naar 80 eurocent in het nieuwe Sluis. Dankzij de forse verhoging in Sluis wordt ver wacht dat de jaaropbrengst stijgt van 1,7 naar 2,1 miljoen euro. Uit signalen die hij al eerder heeft ontvangen, verwacht de Sluisse wethouder van financi en R. Leentfaar (CDA) dat het allemaal niet zo'n vaart zal lo pen met de afschaffing van de toeristenbelasting. Er schuilt volgens hem een groter gevaar als tegelijkertijd de onroerend- zaakbelasting wordt afge schaft. „Dat zou een verdere be perking van de gemeentelijke autonomie betekenen. Op die manier ben je straks echt niet meer dan een filiaal van Den Haag.", aldus de wethouder. De stelling dat gemeenten de toe ristenbelasting alleen gebrui ken om gaten in de begroting te dichten gaat volgens Leentfaar absoluut niet op. „Wij geven meer aan de toeristische sector uit dan dat er aan toeristenbe lasting binnenkomt. Er valt overigens wel mee te leven. Maar mochten die inkomsten wegvallen, dan vraag ik me uiteraard af welke compensa tie daartegenover staat. Een gat van 2,1 miljoen in de begro ting valt niet zo maar te dich ten." Wethouder J. van Felius (Alert!) van Schouwen-Duiveland rea geert als overvallen. „Wat zit daar nu weer achter? Wat wil len ze er dan voor in de plaats stellen? Voor Schouwen-Duive land komt er nogal wat binnen uit die hoek! Alleen al in 2003 een bedrag van drie miljoen eu ro." De gemeente en de Recron heb ben met elkaar afgesproken dat de toeristenbelasting ook weer wordt gebruikt ten bate van voorzieningen in die sector. Schouwen-Duiveland verkeert financieel in zwaar weer en moet bezuinigen. „Zomaareven drie miloen euro opvangen, zit er voor ons niet in. De toeristi sche sector is één van de groot ste kurken waar de Schouwse economie op drijft. Daar moet je dus altijd in blijven investe ren." Ook voor Van Felius komen CDA en WD met hun idee ook aan een principiële kwestie: de gemeentelijke autonomie. Eer der ageerde de wethouder wat dat betreft al tegen plannen voor het opheffen van de onroe- rendzaakbelasting. „Wanneer ze dat belastinggebied van de gemeente steeds maar inperken, wat blijft er voor ons dan nog over? Zo worden we meer en meer een dependance van Den Haag!" De gemeente Veere verwacht ^DDELBURG - De Goese ad vocaat J. Wilgers drijft Plan Ne- wrland, opvolger van het Fos- or Parents Plan, tot wanhoop, kt die verzuchting kwam de Amsterdamse advocaat T. Kolle gisteren voor de president van c Middelburgse rechtbank, tigers onderneemt tegen Plan oderlar.d 'zonder enige kans overleg en zonder enige on- ouwing'een kruistocht. De oiganisatie die zich richt op de P aan kinderen in ontwikke- 'igslanden, ondervindt daar- °or grote schade, zei Kolle. J®2®* van een door Plan Neder- nd aangespannen kort geding as Bisteren de vraag of Wilgers opnieuw een folder mag ver spreiden waarin hij Foster Pa rents ervan beticht Colombi aanse kinderen te hebben belazerd, geld te hebben zoek gemaakt, te sjoemelen en een ui terst bedenkelijke organisatie te zijn. Op dit moment loopt bij de rechtbank in Amsterdam ook een procedure, aangespannen door Wilgers, die wenst dat de Colombiaanse kinderen alsnog het geld krijgen dat hun naar zijn inzicht wordt onthouden. De Goese advocaat boorde een poging van zijn Amsterdamse collega om er het zwijgen toe te doen tot de rechters hebben ge sproken zonder omslag de grond in. Wilgers wil zich de vrijheid voorbehouden om met een nieuwe folder te komen op het moment dat hem dat goed dunkt. Om te kunnen procederen voor wat hij ziet als het belang van de Colombiaanse kinderen heeft Wilgers de Stichting Proceskos tenfonds Misbruikte Kinderen Foster Parents Plan opgericht. Via die stichting worden poten tiële sponsors gevraagd de kos ten van de activiteiten van Wil gers tegen Foster Parents te financieren. Het kort geding van gisteren werd gevoerd tegen de stichting en tegen Wilgers persoonlijk. Kolle duidde tij dens de zitting aan dat een eer dere uitspraak van het gerechts hof in Arnhem in mei van het vo rig jaar, waarbij de Goese advo caat voor een goed deel in het gelijk werd gesteld, is achter haald door nieuwe, onafhanke lijke rapportage. Op grond van de jongste bevindingen zou het Wilgers naar zijn inzicht verbo den moeten worden een nieuwe folder met beschuldigingen uit te brengen. Wilgers hield vol dat Foster Pa rents in de periode van 1985 tot 1999 grote sommen geld incas seerde die niet werden besteed voor het doel dat Foster had ge noemd. Hij hield de rechter voor dat Foster Parents volgens de eigen doelstellingen niet aan ontwikkelingshulp deed. Zijn tegenspeler in het geding zette uiteen dat het geld wél goed is gebruikt voor projecten waar door de omstandigheden voor kinderen in het Colombiaanse stadje Barranquilla sterk zijn verbeterd, zonder dat kinderen individueel hulp kregen. De Amsterdamse advocaat gaf toe dat Foster in het verleden in TERNEUZEN - De fractie van GroenLinks in de gemeente raad van Terneuzen wil met spoed het standpunt horen van het college van burgemeester en wethouders over de voor genomen fusie tussen Delta Water en het Waterbedrijf Eu ropoort. Fractievoorzitter P. Clijsen vraagt daar om in schrif telijke vragen aan de voorzitter van de raadscommissie Omgeving.Clijsen wijst er op dat 15 december deaandeelhou- dersvergadering van het Zeeuwse nutsbedrijf plaatsvindt, waarin het besluit tot de fusie in stemming wordt gebracht. GroenLinks Terneuzen is van mening dat water een eerste le vensbehoefte is, en dat de burger recht heeft op volstrekte overheidscontrole op het drinkwater. „Een overheid moet nooit zijn pijpen en buizen voor het drinkwater verkopen", verklaart Clijsen zich namens zijn partij tegenstander van de fusie. GOES - De gemeente Goes wil op geen enkele manier zelf op draaien voor de financiële gevolgen van de grote brand die twee basisscholen in de Goese Polder in de as heeft gelegd. Dat zei wethouder M. 't Hart gisteren in de gemeenteraad. De Holtkampschool, 't Noorderlicht en wijkcentrum De Spinne brandden tijdens de laatste jaarwisseling volledig af, als ge volg van brandstichting door enkele jongeren. De schade liep in de miljoenen en ook het opzetten van tijdelijke onderko mens na de brand heeft de gemeente veel geld gekost. Op de vraag van raadslid S. Heijning (WD) hoe het zit met het ver halen van de kosten, zei 't Hart dat de zaak nog altijd bij de verzekering ligt. Op het moment dat die niet alle schade zou vergoeden, onderneemt de gemeente zelf actie, aldus de wet houder. „Als wij geschaad zijn, stellen wij de daders zelf aan sprakelijk." GOES - Bij een eenzijdig ongeval op de Rijksweg A58 bij Goes is woensdagavond een 20-jarige automobilist uit Veere ge wond geraakt. Hij reed over de snelweg richting Middelburg en tijdens het inhalen raakte hij in de linkerberm. Na een stuurcorrectie kwam hij terecht in de rechterberm en sloeg een paar keer over de kop. De man werd met rugklachten overgebracht naar het ziekenhuis in Vlissingen. MIDDELBURG - Het verzorgingshuis Sint Willibrord in Middelburg heeft een prijs gekregen die hoort bij het nationa le systeem IiP (Investors in People). Het is het eerste verzor gingshuis in Zeeland dat dit certificaat heeft ontvangen. Sint Willibrord maakt onderdeel uit van de stichting Werkt voor Ouderen. „Vorig jaar is begonnen met dit landelijke Iip-sys- teem. Voor de medewerkers is het een mooie opsteker", zegt J. de Graaf, directeur van Werkt voor Ouderen. In de sector verzorging en verpleging hebben landelijk 31 pilotinstellin- gen meegedaan. Het kwalificatiesysteem moet leiden naar meer kwaliteit binnen de instellingen. TERNEUZEN - Een 37-jarige - en een 27-jarige automobilist uit Terneuzen zijn gisterochtend met nek- en rugklachten naar het ziekenhuis gebracht na een aanrij ding op de kruising van Bellamystraat-Alvarezlaan in hun woonplaats. Het on geval vond plaats even voor zeven uur. De 37-jarige gaf geen voorrang. volgend jaar 3,3 miljoen euro aan toeristenbelasting binnen te krijgen. Daarmee kunnen volgens wethouder W. van Ta- tenhove (Financiën) lang niet alle uitgaven betaald worden. Mocht een Kamermeerderheid besluiten tot afschaffing van de toeristenbelasting, dan moet daar enige vorm van compensa tie vanuit het Rijk tegenover staan, vindt hij. Anders moeten de lokale belastingen voor de in woners van Veere fors omhoog. Het idee om de opbrengsten van de toeristenbelasting geheel ten goede te laten komen aan toeris me en recreatie, de zogeheten doelbelasting, is volgens Van Tatenhove moeilijk uitvoer baar. „Wat voor kosten reken je bijvoorbeeld toe aan de toeristi- sch-recreatieve sector. Is dat het strandbeheer? Zijn dat ook de kosten voor de veiligheid op het strand of het onderhoud aan de strandovergangen?" het algemeen een nogal roos kleurig beeld gaf van de beste ding van het geld waardoor bij donateurs de gedachte postvat te dat geadopteerde kinderen direct werd geholpen terwijl sprake was van de opzet van projecten in ontwikkelingslan den. Ook gaf Kolle aan dat Fos ter Parents niet open was over mislukte projecten. Plan Nederland heeft daaruit lering getrokken en verschaft helder inzicht in de besteding van het geld van de donateurs, stelde hij. Hij vroeg de president van de rechtbank Wilgers en zijn stichting te verbieden de folder met negatieve kwalifica ties aan de man te brengen. Uitspraak donderdag 20 no vember. door Rinus Antonisse BENEDENSAS - Voor het her stel van de zieke deltawateren is een veel voortvarender aanpak nodig. Het loopt allemaal te traag. Beslissingen worden uit gesteld. Sterker nog: in de Tweede Kamer worden juist pogingen ondernomen de start van het 'tweede Deltaplan' - het op een kier zetten van de Ha- ringvlietsluizen - te schrap pen. De boodschap van directeur J. de Graeff van de Vereniging Natuurmonumenten is duide lijk. Nadat voor de veiligheid miljarden guldens in het eerste Deltaplan zijn gestopt, is het hoogste tijd voor een tweede ronde. Nu gericht op het onge daan maken van de nadelige ge volgen die de deltawerken ver oorzaken. Volgens De Graeff moeten be stuurders en politici hoognodig een knop omzetten en durven beseffen dat, nu de veiligheid menselijkerwijs verzekerd is, de Delta weer gezond gemaakt moet worden. Hij betreurt het dat keuzes onder het mom van 'nader onderzoek' almaar voor uit geschoven worden. Tijdens een bijeenkomst op de Dintelse Gorzen gaf de direc teur van Natuurmonumenten gisteren aan dat al zeker zo'n tien jaar duidelijk is dat het met een aantal wateren - zoals Krammer-Volkerak, Zoom meer, Grevelingen en Ooster- schelde - de verkeerde kant op gaat. Voornaamste boosdoeners zijn het wegvallen of verminde ren van de getijbeweging en de overbemesting van het water door de landbouw (stikstof, fos faat). Natuur, recreatie en meer alge meen de leefbaarheid in de Del ta worden er de dupe van, be toogt De Graeff. Hij wijst op het afkalven van slikken en schor ren in de Oosterschelde (de zo genaamde 'zandhonger') en de algenproblemen in de randme ren Krammer-Volkerak en Zoommeer. „Het verval van het hele stelsel van schorren en slik ken en de sterke achteruitgang van de waterkwaliteit zijn de grootste problemen", aldus de directeur van Natuurmonu menten. Het ontbreken van een voortva rende aanpak is des te opmerke lijker nu er wat Natuurmonu menten betreft, een afdoende oplossing ligt: het zoveel als mo gelijk is herstellen van de getij debeweging. „Dat is absoluut punt nummer één", zegt De Graeff. Hij erkent dat dan wel maatregelen nodig zijn om enerzijds de zoetwater voorziening van de landbouw veilig te stellen en anderzijds de toevoer van (agrarische) mest stoffen te verminderen. De Graeff tekent erbij aan dat op die zoetwatervoorzie ning wel een erg zwaar accent wordt gelegd. Waterdeskundige R. Posthoorn van Natuurmonu menten merkt in dit verband op dat al te ingewikkelde toestan den uithalen voor de zoetwa tervoorziening van de boeren, 'eigenlijk pure verkwisting' is. De vereniging vindt dat vooral gekeken moet worden naar kleinschalige opvangbek kens, stelt beleidsmedewerker Q. Smeele. Voor het herstel van de deltawa- teren is zeker 200 tot 300 mil joen euro nodig. Staatssecreta ris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat roept voortdurend dat ze geen geld beschikbaar stelt. Dat hoeft het maken van een begin met de sanering niet uit te sluiten, meent Smeele. Namelijk door direct bestaande mogelijkhe den in te zetten (buizen Kram mersluizen, hevel Grevelingen- dam). Dan moet wel snel voor de juiste oplossing worden gekozen. De drie betrokken provincies - Zee land, Noord-Brabant en Zuid- Holland - hebben onlangs be sloten tot nadere studie, die op zijn vroegst in de loop van 2005 klaar is. Directeur De Graeff onder streept dat het Rijk in deze een leidende rol moet spelen. Het WD-kamerlid J. Geluk diende onlangs een motie in om het plan voor het gedeeltelijk openzetten van de Haringvliet- sluizen te 'heroverwegen', ofwel af te blazen. De Graeff is daar zeer ongeluk kig mee. „De redenering klopt niet. Je kunt niet na één droge zomer zeggen: de kier moet niet. Ik hoop dat de Kamer de motie afwijst."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15