PZC
Toeristenbelasting is miljoenenzaak
Advocaat drijft Plan Nederland tot wanhoop
Uitstel besluiten
nekt herstel van
zieke delta wateren
15
Cultureel erfgoed is onvoldoende bekend
BBA wil passagiers in zomermaanden spreiden over de dag
vrijdag 14 november 2003
Vereniging
voor de Wadden
moet inkrimpen
Scheldeboot
Station
»LSSSÏÏ?SS"°'
Overvallen
Sponsors
GL-fractie niet blij met waterfusie
Goes draait niet op voor brand
Gewonde bij ongeval op A58
Prijs voor verzorgingshuis
Nekklachten door aanrijding
Algenproblemen
Verkwisting
Oplossing
door^j£lus_Antornsse
MIDDELBURG - De Zeeuwse
bestuurders en hun ambtenaren
ajn slecht op de hoogte van het
culturele erfgoed. Daardoor
houden ze er ook onvoldoende
rekening mee. Hier geldt: onbe
kend maakt onbemind.
tv is inmiddels over het cultu
reel erfgoed in Zeeland veel be
kend. zowel het zichtbare (zoals
•ebouwen, vaartuigen, land
schapselementen), als het min
der tastbare (streektaal, folklo-
re). Maar de meeste informatie
is absoluut niet bekend bij de
beleidsmakers.
,,Men weet sommige dingen ge
woon niet. Het beleid maakt
voor 95 procent geen gebruik
van de aanwezige kennis en
informatie over het erfgoed",
verzuchtte R. Geluk (Varend
Erfgoed) gisteren in Middel
burg, tijdens een debat ter voor
bereiding van een nieuw pro-
vinciasal cultuurbeleid.
De onbekendheid met het cultu
rele erfgoed betekent dat nog al
tijd veel waardevolle cultuur
historische zaken verloren
gaan, beschadigd raken en een
kwakkelend bestaan leiden. Bo
vendien worden kansen niet ge
noeg benut, zoals inpassing van
de erfgoed-elementen in toeris-
tische'ontwikkelingen.
Daartoe uitgedaagd door gede
puteerde H. van Waveren (CDA,
cultuur) stelden de debaters
vast dat het inzoemen op de
'grijze golf' (de vijftig-plussers)
van belang is voor het kweken
van meer belangstelling - en
daarmee ook van behoud - voor
het cultureel erfgoed. Ze bren
gen tijd en geld met zich mee.
R Sijnke (Zeeuws Archief)
merkte op dat de oudere genera
tie toch wel komt. Hij vond dat
zeker de jeugd niet vergeten
mag worden. A. de Klerk (con
sulent regionale geschiedbeoe
fening) stelde dat de grijze golf
vooral import-Zeeuwen betreft.
„Voor het draagvlak en de soci
ale binding is het heel belang
rijk dat de échte Zeeuw zich ook
betrokken voelt."
Over het bevorderen van de
streektaal liepen de meningen
uiteen. Dat wil zeggen: het uit
de taboesfeer halen van de dia
lecten moet zeker krachtig ge
steund worden. Erkenning van
het Zeeuws als streektaal is on
juist, zei P. Henderikx (Stich
ting Cultureel Erfgoed Zeeland
waarbij V. de Tier (consulent
streektaal) aantekende dat het
bij de erkenning vooral om een
gevoelsmatig iets gaat.
Uitvoerig werd gepraat over het
gebouwde erfgoed. Als er voor
historische gebouwen geen pas
sende functie gevonden kan
worden, wordt het erg moeilijk
ze te behouden.Van Waveren
kreeg nog een hartekreet mee:
minder bureaucratie bij subsi
dieregelingen. Door de papier
winkel blijft nu geld liggen.
Spitstarief voor fiets-voetveer
rioor Emils Calon
VLISSINGEN - De BBA voert
en spitstarieven in om in de
lomer het aanbod van passa
giers voor het fiets/voetveer te
spreiden. De exploitant van de
veerverbinding tussen Breskens
enVlissingen neemt die maatre-
omdat afgelopen zomer
vaak tweehonderd tot driehon
derd passagiers per keer de
overtocht maakten. Als volgend
de nieuwe swath-schepen,
een soort catamarans, in de
vaart zijn mogen per keer 181
passagiers de overtocht maken.
Passagiers moeten nu 2,20 euro
per keer betalen. BB A-manager
A. van de Broek kon gisteren
igniet vertellen wat de nieuwe
zomertarieven worden. Wel zei
tijdens een persconferentie
dat er eventueel gedacht wordt
aan het duurder maken van de
spitsafvaarten en de dalafvaar-
:en goedkoper maken. Hij kon
ook nog niet aangeven hoe groot
het verschil wordt.
De BBA overweegt ook om in de
drukke zomerspits de frequen
tie van afvaarten te verhogen
van vier afvaarten in twee uur
naar vijf. De capaciteit voor
aetsers wordt ook verhoogd. In
oude planning bood een
iwath plaats aan vijftig fietsen
en twintig brommers. Er kun-
len echter 110 fietsen gestald
rorden als de brommerpar-
raplaatsen aan boord worden
ipgeheven.
'olgens Van de Broek is dat geen
irobleem omdat ervaring leert
dat buiten de reguliere ochtend
en avondspits er maar heel wei
nig bromfietsers naar de over
kant willen. De toeloop van fiet
sers aan de Zeeuws-Vlaamse
kant is in de zomermaanden het
hoogst tussen 9.00 en 10.30 uur.
Zo'n zes tot acht uur later meld
den die zich weer aan de Vlis-
singse kant voor een retour-
tocht. Door gerichte promotie
hoopt de BBA die passagiers
stromen ook wat meer te kun
nen sturen.
Het passagiersaanbod stemt de
BBA tot nu toe tevreden. Bij
aanvang werd gerekend op een
aanbod van 823.000 per jaar.
Vanaf half maart tot en met eind
oktober vervoerde de BBA
581.800 mensen over de Wester-
schelde. Als het aanbod niet
drastisch inzakt moet het moge
lijk zijn om maart volgend jaar
dat aantal van ruim 800.000
passagiers te halen.
De afvaart van 7.20 uur vanuit
Breskens wordt door de BBA
goed in de gaten gehouden. Tot
nu zit het aanbod van passagiers
voor die 'Scheldeboot' net onder
de capaciteitsgrens van het toe
komstige fiets/voetveer. Als
echter meer West-Zeeuws-Vla-
mingen straks de swath nemen
is de BBA gedwongen een deel
van de mensen te laten wachten.
In dat geval, zo beloofde de ma
nager, overweegt de BBA om
kort na het vertrek van die
'Scheldeboot' een tweede boot
in te zetten om allen tijdig op
school en werk te krijgen.
De nieuwe swaths worden 1
april in dienst genomen door de
BBA. Het eerste schip wordt al
eind dit jaar te water gelaten
waarna het uitgebreid getest
wordt. Het tweede volgt een zes
tal weken later.
Zowel in Vlissingen als Bres
kens worden nieuwe passa
giersterminals gebouwd. De
bestaande PSD-gebouwen vol
doen volgens A. Segers van de
provincie niet. Het nieuwe ge
bouw in Breskens komt op een
terp te staan zodat het ook bij
hoog water niet wordt bedreigd.
Daar worden ook 350 parkeer
plaatsen aangelegd, deels op het
voormalige opstelterrein van de
PSD. Bij Vlissingen komen heel
wat minder parkeervakken om
dat de ervaring leert dat maar
weinig Walchernaren met de
auto naar Vlissingen rijden om
vervolgens de boot te nemen.
De terminal in Vlissingen komt
tussen het bestaande NS-sta-
tion en de haven te staan en zal,
qua architectuur, wel wat weg
hebben van het aangrenzende
gebouw van de Nederlandse
Spoorwegen. In de plannen van
de provincie voor de bouw van
de terminals is in het geheel
geen rekening gehouden met de
Vlissingse ideeën voor het ver
plaatsen van het station. Ze wa
ren officieel ook niet ingelicht
over de visie van Vlissingen om
het station in de toekomst te
verplaatsen. Als dat ooit gaat
gebeurt, verhuist de Vlissingse
terminal mee, beloofde Segers.
De beide terminals zullen eind
juni gereed zijn, bijna drie
maanden nadat de beide nieuwe
swath-veerboten in bedrijf zijn
genomen.
LINGEN - De Waddenver-
eniging moet fors inkrimpen.
De milieuorganisatie hikt vol
gend jaar tegen een gat in de be
groting aan van 700.000 euro.
Om dit dichten wordt diep ge
sneden in het personeelsbe
stand. Het aantal volledige ar
beidsplaatsen moet terug van
irieëndertig naar achttien. Het
iantoor in Groningen en de
winkels op Texel en Terschel
ling gaan dicht. Alleen het
hoofdkantoor in Harlingen, het
Waddenhuis, blijft open. De
Waddenvereniging die nog zo'n
vijftigduizend leden telt, kampt
met een dalend ledental en ook
de schenkingen lopen terug.
Het lifthuisje van de veerterminal wordt geplaatst.
foto Ruben Oreel
Advertentie
„ur\ne
schu(
lSieo
van onze regioredactie
SLUIS - Ais de Tweede Kamer
besluit de toeristenbelasting af
te schaffen, zal het Rijk met geld
over de brug moeten komen,
vinden wethouders in de ge
meenten Schouwen-Duiveland,
Veere en Sluis. Voor deze drie
belangrijkste recreatieve ge
meenten, vormt de toeristenbe
lasting een belangrijke bron van
inkomsten.
Volgens de studie die het ac
countantsbureau KPMG in op
dracht van het ministerie van
Economische Zaken heeft uit
gevoerd ligt de toeristenbelas
ting in deze drie gemeenten bo
ven het landelijk gemiddelde
van 55 eurocent per persoon per
nacht. Schouwen-Duiveland
rekent 68 cent, Veere, 80 cent en
Sluis 65 cent. Volgend jaar gaan
de tarieven overal omhoog, naar
75 eurocent in Schouwen-Dui
veland, naar 85 eurocent in Vee
re en naar 80 eurocent in het
nieuwe Sluis. Dankzij de forse
verhoging in Sluis wordt ver
wacht dat de jaaropbrengst
stijgt van 1,7 naar 2,1 miljoen
euro.
Uit signalen die hij al eerder
heeft ontvangen, verwacht de
Sluisse wethouder van financi
en R. Leentfaar (CDA) dat het
allemaal niet zo'n vaart zal lo
pen met de afschaffing van de
toeristenbelasting. Er schuilt
volgens hem een groter gevaar
als tegelijkertijd de onroerend-
zaakbelasting wordt afge
schaft. „Dat zou een verdere be
perking van de gemeentelijke
autonomie betekenen. Op die
manier ben je straks echt niet
meer dan een filiaal van Den
Haag.", aldus de wethouder. De
stelling dat gemeenten de toe
ristenbelasting alleen gebrui
ken om gaten in de begroting te
dichten gaat volgens Leentfaar
absoluut niet op. „Wij geven
meer aan de toeristische sector
uit dan dat er aan toeristenbe
lasting binnenkomt. Er valt
overigens wel mee te leven.
Maar mochten die inkomsten
wegvallen, dan vraag ik me
uiteraard af welke compensa
tie daartegenover staat. Een
gat van 2,1 miljoen in de begro
ting valt niet zo maar te dich
ten."
Wethouder J. van Felius (Alert!)
van Schouwen-Duiveland rea
geert als overvallen. „Wat zit
daar nu weer achter? Wat wil
len ze er dan voor in de plaats
stellen? Voor Schouwen-Duive
land komt er nogal wat binnen
uit die hoek! Alleen al in 2003
een bedrag van drie miljoen eu
ro."
De gemeente en de Recron heb
ben met elkaar afgesproken dat
de toeristenbelasting ook weer
wordt gebruikt ten bate van
voorzieningen in die sector.
Schouwen-Duiveland verkeert
financieel in zwaar weer en
moet bezuinigen. „Zomaareven
drie miloen euro opvangen, zit
er voor ons niet in. De toeristi
sche sector is één van de groot
ste kurken waar de Schouwse
economie op drijft. Daar moet
je dus altijd in blijven investe
ren."
Ook voor Van Felius komen
CDA en WD met hun idee ook
aan een principiële kwestie: de
gemeentelijke autonomie. Eer
der ageerde de wethouder wat
dat betreft al tegen plannen
voor het opheffen van de onroe-
rendzaakbelasting. „Wanneer
ze dat belastinggebied van de
gemeente steeds maar inperken,
wat blijft er voor ons dan nog
over? Zo worden we meer en
meer een dependance van Den
Haag!"
De gemeente Veere verwacht
^DDELBURG - De Goese ad
vocaat J. Wilgers drijft Plan Ne-
wrland, opvolger van het Fos-
or Parents Plan, tot wanhoop,
kt die verzuchting kwam de
Amsterdamse advocaat T. Kolle
gisteren voor de president van
c Middelburgse rechtbank,
tigers onderneemt tegen Plan
oderlar.d 'zonder enige kans
overleg en zonder enige on-
ouwing'een kruistocht. De
oiganisatie die zich richt op de
P aan kinderen in ontwikke-
'igslanden, ondervindt daar-
°or grote schade, zei Kolle.
J®2®* van een door Plan Neder-
nd aangespannen kort geding
as Bisteren de vraag of Wilgers
opnieuw een folder mag ver
spreiden waarin hij Foster Pa
rents ervan beticht Colombi
aanse kinderen te hebben
belazerd, geld te hebben zoek
gemaakt, te sjoemelen en een ui
terst bedenkelijke organisatie
te zijn. Op dit moment loopt bij
de rechtbank in Amsterdam ook
een procedure, aangespannen
door Wilgers, die wenst dat de
Colombiaanse kinderen alsnog
het geld krijgen dat hun naar
zijn inzicht wordt onthouden.
De Goese advocaat boorde een
poging van zijn Amsterdamse
collega om er het zwijgen toe te
doen tot de rechters hebben ge
sproken zonder omslag de
grond in. Wilgers wil zich de
vrijheid voorbehouden om met
een nieuwe folder te komen op
het moment dat hem dat goed
dunkt.
Om te kunnen procederen voor
wat hij ziet als het belang van de
Colombiaanse kinderen heeft
Wilgers de Stichting Proceskos
tenfonds Misbruikte Kinderen
Foster Parents Plan opgericht.
Via die stichting worden poten
tiële sponsors gevraagd de kos
ten van de activiteiten van Wil
gers tegen Foster Parents te
financieren. Het kort geding
van gisteren werd gevoerd tegen
de stichting en tegen Wilgers
persoonlijk. Kolle duidde tij
dens de zitting aan dat een eer
dere uitspraak van het gerechts
hof in Arnhem in mei van het vo
rig jaar, waarbij de Goese advo
caat voor een goed deel in het
gelijk werd gesteld, is achter
haald door nieuwe, onafhanke
lijke rapportage. Op grond van
de jongste bevindingen zou het
Wilgers naar zijn inzicht verbo
den moeten worden een nieuwe
folder met beschuldigingen uit
te brengen.
Wilgers hield vol dat Foster Pa
rents in de periode van 1985 tot
1999 grote sommen geld incas
seerde die niet werden besteed
voor het doel dat Foster had ge
noemd. Hij hield de rechter voor
dat Foster Parents volgens de
eigen doelstellingen niet aan
ontwikkelingshulp deed. Zijn
tegenspeler in het geding zette
uiteen dat het geld wél goed is
gebruikt voor projecten waar
door de omstandigheden voor
kinderen in het Colombiaanse
stadje Barranquilla sterk zijn
verbeterd, zonder dat kinderen
individueel hulp kregen.
De Amsterdamse advocaat gaf
toe dat Foster in het verleden in
TERNEUZEN - De fractie van GroenLinks in de gemeente
raad van Terneuzen wil met spoed het standpunt horen van
het college van burgemeester en wethouders over de voor
genomen fusie tussen Delta Water en het Waterbedrijf Eu
ropoort. Fractievoorzitter P. Clijsen vraagt daar om in schrif
telijke vragen aan de voorzitter van de raadscommissie
Omgeving.Clijsen wijst er op dat 15 december deaandeelhou-
dersvergadering van het Zeeuwse nutsbedrijf plaatsvindt,
waarin het besluit tot de fusie in stemming wordt gebracht.
GroenLinks Terneuzen is van mening dat water een eerste le
vensbehoefte is, en dat de burger recht heeft op volstrekte
overheidscontrole op het drinkwater. „Een overheid moet
nooit zijn pijpen en buizen voor het drinkwater verkopen",
verklaart Clijsen zich namens zijn partij tegenstander van de
fusie.
GOES - De gemeente Goes wil op geen enkele manier zelf op
draaien voor de financiële gevolgen van de grote brand die
twee basisscholen in de Goese Polder in de as heeft gelegd.
Dat zei wethouder M. 't Hart gisteren in de gemeenteraad. De
Holtkampschool, 't Noorderlicht en wijkcentrum De Spinne
brandden tijdens de laatste jaarwisseling volledig af, als ge
volg van brandstichting door enkele jongeren. De schade liep
in de miljoenen en ook het opzetten van tijdelijke onderko
mens na de brand heeft de gemeente veel geld gekost. Op de
vraag van raadslid S. Heijning (WD) hoe het zit met het ver
halen van de kosten, zei 't Hart dat de zaak nog altijd bij de
verzekering ligt. Op het moment dat die niet alle schade zou
vergoeden, onderneemt de gemeente zelf actie, aldus de wet
houder. „Als wij geschaad zijn, stellen wij de daders zelf aan
sprakelijk."
GOES - Bij een eenzijdig ongeval op de Rijksweg A58 bij Goes
is woensdagavond een 20-jarige automobilist uit Veere ge
wond geraakt. Hij reed over de snelweg richting Middelburg
en tijdens het inhalen raakte hij in de linkerberm. Na een
stuurcorrectie kwam hij terecht in de rechterberm en sloeg
een paar keer over de kop. De man werd met rugklachten
overgebracht naar het ziekenhuis in Vlissingen.
MIDDELBURG - Het verzorgingshuis Sint Willibrord in
Middelburg heeft een prijs gekregen die hoort bij het nationa
le systeem IiP (Investors in People). Het is het eerste verzor
gingshuis in Zeeland dat dit certificaat heeft ontvangen. Sint
Willibrord maakt onderdeel uit van de stichting Werkt voor
Ouderen. „Vorig jaar is begonnen met dit landelijke Iip-sys-
teem. Voor de medewerkers is het een mooie opsteker", zegt
J. de Graaf, directeur van Werkt voor Ouderen. In de sector
verzorging en verpleging hebben landelijk 31 pilotinstellin-
gen meegedaan. Het kwalificatiesysteem moet leiden naar
meer kwaliteit binnen de instellingen.
TERNEUZEN - Een 37-jarige - en een 27-jarige automobilist
uit Terneuzen zijn gisterochtend met nek- en rugklachten
naar het ziekenhuis gebracht na een aanrij ding op de kruising
van Bellamystraat-Alvarezlaan in hun woonplaats. Het on
geval vond plaats even voor zeven uur. De 37-jarige gaf geen
voorrang.
volgend jaar 3,3 miljoen euro
aan toeristenbelasting binnen
te krijgen. Daarmee kunnen
volgens wethouder W. van Ta-
tenhove (Financiën) lang niet
alle uitgaven betaald worden.
Mocht een Kamermeerderheid
besluiten tot afschaffing van de
toeristenbelasting, dan moet
daar enige vorm van compensa
tie vanuit het Rijk tegenover
staan, vindt hij. Anders moeten
de lokale belastingen voor de in
woners van Veere fors omhoog.
Het idee om de opbrengsten van
de toeristenbelasting geheel ten
goede te laten komen aan toeris
me en recreatie, de zogeheten
doelbelasting, is volgens Van
Tatenhove moeilijk uitvoer
baar. „Wat voor kosten reken je
bijvoorbeeld toe aan de toeristi-
sch-recreatieve sector. Is dat het
strandbeheer? Zijn dat ook de
kosten voor de veiligheid op het
strand of het onderhoud aan de
strandovergangen?"
het algemeen een nogal roos
kleurig beeld gaf van de beste
ding van het geld waardoor bij
donateurs de gedachte postvat
te dat geadopteerde kinderen
direct werd geholpen terwijl
sprake was van de opzet van
projecten in ontwikkelingslan
den. Ook gaf Kolle aan dat Fos
ter Parents niet open was over
mislukte projecten.
Plan Nederland heeft daaruit
lering getrokken en verschaft
helder inzicht in de besteding
van het geld van de donateurs,
stelde hij. Hij vroeg de president
van de rechtbank Wilgers en
zijn stichting te verbieden de
folder met negatieve kwalifica
ties aan de man te brengen.
Uitspraak donderdag 20 no
vember.
door Rinus Antonisse
BENEDENSAS - Voor het her
stel van de zieke deltawateren is
een veel voortvarender aanpak
nodig. Het loopt allemaal te
traag. Beslissingen worden uit
gesteld. Sterker nog: in de
Tweede Kamer worden juist
pogingen ondernomen de start
van het 'tweede Deltaplan' - het
op een kier zetten van de Ha-
ringvlietsluizen - te schrap
pen.
De boodschap van directeur
J. de Graeff van de Vereniging
Natuurmonumenten is duide
lijk. Nadat voor de veiligheid
miljarden guldens in het eerste
Deltaplan zijn gestopt, is het
hoogste tijd voor een tweede
ronde. Nu gericht op het onge
daan maken van de nadelige ge
volgen die de deltawerken ver
oorzaken.
Volgens De Graeff moeten be
stuurders en politici hoognodig
een knop omzetten en durven
beseffen dat, nu de veiligheid
menselijkerwijs verzekerd is, de
Delta weer gezond gemaakt
moet worden. Hij betreurt het
dat keuzes onder het mom van
'nader onderzoek' almaar voor
uit geschoven worden.
Tijdens een bijeenkomst op de
Dintelse Gorzen gaf de direc
teur van Natuurmonumenten
gisteren aan dat al zeker zo'n
tien jaar duidelijk is dat het met
een aantal wateren - zoals
Krammer-Volkerak, Zoom
meer, Grevelingen en Ooster-
schelde - de verkeerde kant op
gaat. Voornaamste boosdoeners
zijn het wegvallen of verminde
ren van de getijbeweging en de
overbemesting van het water
door de landbouw (stikstof, fos
faat).
Natuur, recreatie en meer alge
meen de leefbaarheid in de Del
ta worden er de dupe van, be
toogt De Graeff. Hij wijst op het
afkalven van slikken en schor
ren in de Oosterschelde (de zo
genaamde 'zandhonger') en de
algenproblemen in de randme
ren Krammer-Volkerak en
Zoommeer. „Het verval van het
hele stelsel van schorren en slik
ken en de sterke achteruitgang
van de waterkwaliteit zijn de
grootste problemen", aldus de
directeur van Natuurmonu
menten.
Het ontbreken van een voortva
rende aanpak is des te opmerke
lijker nu er wat Natuurmonu
menten betreft, een afdoende
oplossing ligt: het zoveel als mo
gelijk is herstellen van de getij
debeweging.
„Dat is absoluut punt nummer
één", zegt De Graeff. Hij erkent
dat dan wel maatregelen nodig
zijn om enerzijds de zoetwater
voorziening van de landbouw
veilig te stellen en anderzijds de
toevoer van (agrarische) mest
stoffen te verminderen.
De Graeff tekent erbij aan
dat op die zoetwatervoorzie
ning wel een erg zwaar accent
wordt gelegd. Waterdeskundige
R. Posthoorn van Natuurmonu
menten merkt in dit verband op
dat al te ingewikkelde toestan
den uithalen voor de zoetwa
tervoorziening van de boeren,
'eigenlijk pure verkwisting' is.
De vereniging vindt dat vooral
gekeken moet worden naar
kleinschalige opvangbek
kens, stelt beleidsmedewerker
Q. Smeele.
Voor het herstel van de deltawa-
teren is zeker 200 tot 300 mil
joen euro nodig. Staatssecreta
ris Schultz van Haegen van
Verkeer en Waterstaat roept
voortdurend dat ze geen geld
beschikbaar stelt. Dat hoeft het
maken van een begin met de
sanering niet uit te sluiten,
meent Smeele. Namelijk door
direct bestaande mogelijkhe
den in te zetten (buizen Kram
mersluizen, hevel Grevelingen-
dam).
Dan moet wel snel voor de juiste
oplossing worden gekozen. De
drie betrokken provincies - Zee
land, Noord-Brabant en Zuid-
Holland - hebben onlangs be
sloten tot nadere studie, die op
zijn vroegst in de loop van 2005
klaar is.
Directeur De Graeff onder
streept dat het Rijk in deze een
leidende rol moet spelen.
Het WD-kamerlid J. Geluk
diende onlangs een motie in om
het plan voor het gedeeltelijk
openzetten van de Haringvliet-
sluizen te 'heroverwegen', ofwel
af te blazen.
De Graeff is daar zeer ongeluk
kig mee. „De redenering klopt
niet. Je kunt niet na één droge
zomer zeggen: de kier moet niet.
Ik hoop dat de Kamer de motie
afwijst."