PZC
Sleutel voor toetreding Turkije ligt bij Denktash
Broddelaar Bush herkozen?
Arbeidstijdverkorting
zoals in jaren tachtig
niet meer van deze tijd
Belangengroepen overspoelen parlement met petities
13 november 1953
donderdag 13 november 2003
Twijfels
Piek
Ontslagregels
Ontslag
Dringen in hal Tweede Kamer
Het wordt op dinsdagen steeds voller in de hal van de Tweede
Kamer. Voorafgaand aan het begin van de vergaderweek trekt
een bonte stoet van organisaties wekelijks naar Den Haag om
zijn problemen onder de aandacht van de politiek te brengen.
Was een petitie aanbieden vroeger nog een laatste redmiddel,
tegenwoordig lijkt het meer op een gezellig dagje uit naar de
hofstad. Toch wil geen Kamerlid af van de petitiestroom, want
het is een goede manier om rechtstreeks met de kiezer in con
tact te komen.
door Peet Vogels
CDA-Kamerlid Joop Atsma
is zijn petitie-aanbieders
kwijt. Hij baant zich een weg
tussen de delegaties in de Sta-
tenpassage van de Tweede Ka
mer die aandacht vragen voor
hun zaak. Uiteindelijk vindt
Atsma 'zijn' mensen - vertegen
woordigers van de regionale
omroepen - buiten de hal, ver
weg van fotocamera's, Kamer
leden en journalisten. Gerouti
neerd neemt Atsma de petitie in
ontvangst, hoort het verhaal
aan, bedankt de omroepen voor
hun komst en dan is het weer
voorbij.
„Hier moeten we wat op verzin
nen", verzucht hij even later. Als
voorzitter van de Vaste Kamer
commissie voor Landbouw en
als woordvoerder voor media
zaken heeft Atsma een porte
feuille waarvan de belangen
groepen hem weten te vinden.
„Het wordt steeds drukker met
aanbiedingen. Ik ren van hot
naar her. Volgende week heb ik
weer vier petities.
Deze verzuchting weerklinkt de
laatste tijd vaker. „Het wordt
inderdaad steeds drukker",
beaamt WD-Kamerlid Erica
Terpstra. Als langst zittend ka
merlid heeft zij het fenomeen
van de petitie zien groeien. „De
toegang tot het parlement is
laagdrempelig geworden. Dat is
een goede zaak. Het is ook een
teken van verlevendiging van
het parlement."
Vorige week was het weer raak
voor de kamerleden. De leden
van de Kamercommissie voor
Volksgezondheid staan in een rij
voor een rapport van Poop, een
organisatie die pleit voor betere
opvang van prostituees die uit
het vak willen stappen. De com
missieleden zijn onder de in
druk van de praktijkverhalen
die ze van een prostituee horen.
Voor PvdA-Kamerlid Marjo van
Dijken is dat ook juist de meer
waarde van een petitie. „Je
hoort mensen uit het leven van
alledag. Zij kunnen ons vertel
len hoe het beleid dat wij hier
maken in de praktijk uitpakt."
Heel veel tijd om zich in de door
Poop aangekaarte problemen te
verdiepen hebben de commis
sieleden echter niet. Met een
schuin oog kijken ze al naar
links, want daar staat de anti
rookclub Can met een pleidooi
voor rookvrije sportkantines.
Een lobbyist die af en toe voor
zijn werk in de Tweede Kamer
moet zijn, heeft zijn twijfels bij
de petitiestroom. „Ik was hier
een paar weken geleden en toen
stonden er vijf delegaties in de
hal door elkaar te schreeuwen."
Zelf zal hij zijn klanten niet ad
viseren een petitie aan te bie
den. „Het zijn toch de wat
zwakker georganiseerden die
dit doen. Buiten op het plein
staan de minst georganiseerden,
zoals de asielzoekers. De iets be
ter georganiseerden staan bin
nen, maar als je de zaken goed
voor elkaar hebt, kom je gewoon
op een hoorzitting of spreek je
de Kamerleden rechtstreeks."
De Amsterdamse wethouder
van Volkshuisvesting Duco Sta
dig is zo iemand die wat beter
toegang tot de Kamerleden
heeft. Hij is voor een hoorzitting
uitgenodigd, maar voert en pas
sant het woord bij de aanbie
ding van een petitie over jonge
renhuisvesting. „Je geeft op
deze manier toch een signaal af.
Het dringt door dat er een pro-
Vijf petitieoverhandigingen tegelijk in de hal van de Tweede Kamer.
bleem is. Zo'n petitie werkt in
direct. Als je niets doet, zakt je
onderwerp weg en komen er an
deren die hun probleem op de
agenda zetten."
Ook de Kamerleden bezweren
dat de petities wel degelijk zin
hebben. „Er wordt geciteerd uit
de rapporten die worden aange
boden. Het leidt vaak ook tot
bijstelling van de argumenten",
verzekert Erica Terpstra.
Concrete voorbeelden van bij
gesteld beleid kunnen de meeste
Kamerleden echter niet geven.
Alleen Marjo van Dijken weet er
een. „Bij de aanbieding van een
petitie over het Persoonsgebon
den Budget in de zorg voor zie
ken en gehandicapten was ook
de minister aanwezig. Daar
werd hij onder druk gezet en
deed hij toezeggingen waar hij
later in het debat met de Kamer
niet meer van terug kon ko
men."
De afdeling Voorlichting van de
Tweede Kamer is belast met de
organisatie van de aanbiedin
gen van petities. Volgens voor
lichter Rob Fransen valt het wel
mee met de drukte. „In deze tijd
heb je altijd een piek. Dan wor
den de begrotingen behandeld
en staat elke belangengroep op
de stoep om haar zaak te beplei
ten." De feiten geven hem geen
gelijk. De afgelopen jaren was
het aantal aanbiedingen van pe
tities redelijk stabiel op 76 tot 80
keer per jaar. Over dit jaar zijn
nog geen cijfers beschikbaar,
maar de afgelopen weken wer
den al meer dan twintig petities
aangeboden. Ook Kamerleden
bevestigen dat ze steeds vaker in
de Statenpassage moeten op
draven om dergelijke verzoek
schriften in ontvangst te nemen.
foto Cees Zorn/GPD
De dienst Voorlichting denkt na
over manieren om de aanbie
dingen in goede banen te leiden.
„De Kamer geeft de mensen
graag de ruimte. Nu worden de
meeste petities op dinsdag aan
geboden, dan zijn de meeste Ka
merleden in huis. We werken nu
zo dat steeds twee delegaties te
gelijk hun petitie kunnen aan
bieden. Dat gaat in drie rondes,
zodat er zes delegaties op een
dag terecht kunnen. We denken
na of we de aanbiedingen meer
over de week moeten spreiden.
Op donderdag kunnen de men
sen nu ook terecht." GPD
door James McGonigal
Begin jaren tachtig heb
ben we een forse arbeids
tijdverkorting afgesproken.
In de slechte tijd van toen
wilden we werk verdelen, in
plaats van extra werk schep
pen. Dat moet nu echt wor
den teruggedraaid om de
positie van de bedrijven te
versterken. Dat schept pas
banen.
Dat zegt Arie Kraaijeveld,
voorzitter van FME/CWM,
de werkgeversorganisatie in
de metaal- en elektrotechni
sche industrie. Hij is tevre
den met de twee jaar nullijn
van het najaarsakkoord,
want matiging van de loon
kostenstijging is hard nodig.
„Wie wil er nog personeel
aannemen als de personeels
lasten zo hoog zijn? In onze
sector gaat dit jaar van elke
euro winst maar liefst 94 cent
naar personeelskosten. Dat
beslag is onaanvaardbaar
hoog. De vakbonden én de
bedrijven moeten in 2004 die
kosten drastisch omlaag
brengen. Iets meer dan 80
cent zou mooi zijn."
Daarvoor is de nullijn niet
voldoende, meent hij. „Er
moet nog iets stevigs gebeu
ren. Daarom zetten wij in op
het afschaffen van de ar
beidstijdverkorting."
Kraaijeveld wil niets weten
van inbreken in de lopende
CAO en de al afgesproken
2,75 procent loonsverhoging
per 1 april ter discussie stel
len. Maar daarna wil hij on
derhandelen over dertien
AD V-dagen. „Daar ga ik heel
hard aan trekken." Hij geeft
toe dat de werkgevers des
tijds instemden met deze
maatregel om het bestaande
werk over meer mensen te
verdelen. „Achteraf beke
ken, hebben we té lichtvaar
dig ingestemd met de ADV.
Daarom moeten we nu de
omgekeerde beweging ma
ken: met ietsje langer werken
veel banen scheppen", aldus
Kraaijeveld.
In de metalektro-CAO gelj
nu een werkweek van 38 u®'
Die moet terug naar 40
dat scheelt omgerekend ij
dagen per jaar. Kraaijevei
„En dan houden mensen i»
25 vakantiedagen over."
Volgens Kraaijeveld zulle:
ondanks het najaarsakkootj
de loonkosten voor de werk
gevers blijven stijgen, alleen
als gevolg van de stijgende
pensioenpremies. „Om in te
halen wat we in vier j aar hek.
ben verspeeld, is nóg eenflh
ke maatregel nodig." Hij is
niet bang dat de vakbonden
zich met een beroep op
'verworven rechten' zullen
verzetten tegen zijn voorge
stelde ingreep. „Als de vak
beweging echt voor meer
werk is, moeten ze dit
beide handen aangrijpen. We
praten wel over 5 0000 banen
extra", zegt hij.
Kraaijeveld zal overigens de
vakbeweging en de overheid
vragen om een versoepeling
van de ontslagregels. „Als
een bedrijf zijn arbeidskos
ten wil aanpassen aan deeco-
nomische omstandigheden
duurt dat veel te lang en
dat te veel. Daarom moet ook
de kantonrechtersformuli
verdwijnen: veel te duur.'
Dat is de regeling waarbi;
werknemers bij ontslag ali
regel een maand salaris per
dienstjaar meekrijgen.
Kraaijeveld verwijst naa;
twee andere economieën: de
Duitse en de Britse.
Duitsland duurt alles nog
langer en wordt nog korte
gewerkt. Daar worden voor
volgend jaar al looneisen ge
steld van ongeveer vier pro
cent. Geen wonder dat de
problemen daar zo grooi
zijn." De Britten daarente
gen hebben meer Ameri
kaanse elementen in
regelgeving en arbeidsom
standigheden, meent hij
„Niet voor niets is de econo
mische groei in Groot-Brit-
tannië hoger dan bij ons", al
dus Arie Kraaijeveld. GPD
door Fidan Ekiz
De tijd dringt voor Turkije.
Als het land lid wil worden
van de Europese Unie moet de
Turkse regering eerst de kwestie
Cyprus oplossen. Het eiland is al
sinds 1974 verdeeld in een
Grieks en een Turks-Cyprio
tisch deel. Sceptici geloven niet
dat Turkije deze impasse snel
kan doorbreken. Zij vrezen dat
de deur naar Europa definitief
dichtgaat. De Turkse regering
belooft dat te voorkomen.
'Het was al te mooi om waar te
zijn dat Turkije volgend jaar een
definitieve datum voor de start
van de onderhandelingen over
toetreding zou krijgen', schrijft
de Turkse krant Hurriyet. 'We
hebben onszelf voor de gek ge
houden'. Turkije doet sinds
1959 hardnekkige pogingen om
bij het verenigde Europa te ho
ren. Het land boekte vooruit
gang op het gebied van hervor
mingen, erkent de Europese
Commissie. En veel Turken ge
loofden dat Turkije volgend jaar
een datum voor de toetredings-
gesprekken zou horen.
Maar nu sluipt de Cypriotische
kwestie binnen als een hinder
nis voor de Turken. Als die niet
tijdig wordt opgelost, wordt
mogelijk alleen het Griekse deel
lid van de EU. Een onverteer
baar beeld voor veel Turken. En
dan te bedenken dat de hele
kwestie eigenlijk alleen maar
afhangt van één man: de Turks-
Cypriotische leider Rauf Denk
tash.
Eerder dit jaar liep een VN-po-
ging om Grieken en Turken op
Cyprus bijeen te krijgen op niets
uit, omdat Denktash niets zag in
de voorstellen. Het plan behels
de de vorming van een confede
ratie van twee zelfstandige
staten. Denktash vindt dat on
acceptabel, omdat duizenden
Turks-Cyprioten dan moeten
verhuizen. Veel eilandbewoners
moeten namelijk terugkeren
naar de dorpen op het eiland die
ze waren ontvlucht na de Turkse
inval in augustus 1974.
Een meerderheid van de Turkse
inwoners van Cyprus heeft ech
ter geen problemen met het VN-
plan. Zij vinden dat 'de koppige
Denktash' niets om hen geeft en
zich alleen bekommert om
Noord-Cyprus dat hij niet uit
handen wil geven. Denktash
staat ook onder grote druk van
de Turkse regering. Premier Er-
dogan heeft nooit met zoveel
woorden gezegd dat hij voor het
aftreden van Denktash is, maar
hij steunt de Turks-Cyprioten
die Denktash liever zien ver
trekken.
Erdogan vindt dat de wens van
de meerderheid der Turken op
het eiland niet langer kan wor
den genegeerd. De eerste minis
ter zegt dat de kwestie Cyprus
geen persoonlijke zaak is van
Denktash, maar een zaak van de
hele eilandbevolking. Met steun
voor het VN-plan kan het eiland
herenigd worden en zou Cyprus
in 2 004 tot de EU kunnen toetre
den.
In een open brief aan de Turkse
krant Radwkal verzet Denktash
zich tegen de ideeën van Erdo
gan. Hij schrijft dat óók de
Turkse regering zelf bezwaren
heeft tegen het VN-plan voor
Cyprus: 'Premier Erdogan heeft
gezegd dat hij is teleurgesteld in
het plan'.
Erdogan heeft Denktash nu ge
waarschuwd voor de gevolgen
als er niet snel een akkoord
komt. Dit tot grote tevredenheid
van de Grieks-Cypriotische re
gering. De Grieks-Cypriotische
minister van Buitenlandse Za
ken vindt dat Denktash ontslag
moet nemen. Ook in het parle
ment van Turks Cyprus gaan
steeds meer stemmen op voor
het vertrek van Denktash. GPD
Zelden heeft een Amerikaan
se president er binnen drie
jaar zo'n enorme puinhoop van
gemaakt als George W. Bush.
Desondanks nemen vrijwel alle
deskundigen aan dat hij vol
gendjaar zonder al te veel moei
te zal worden herkozen. Voordat
ik probeer te verklaren waarom
deze president waarschijnlijk
niet zal worden gestraft voor
zijn broddelwerk, eerst een
overzicht van de puinhoop.
Het meest zichtbare deel van de
puinhoop is vanzelfsprekend de
penibele situatie in Irak. De
aanval op Irak was volkomen
overbodig. Dat is geen conclusie
die pas achteraf kan worden ge
trokken, nu de massavernieti
gingswapens er helemaal niet
blijken te zijn. Ook vóór de aan
val was zonneklaar dat Irak
geen bedreiging vormde voor de
regio, voor de wereldvrede of
voor de Verenigde Staten,
Saddam Hoessein had geen con
tacten met Osama bin Laden en
de aanval op Irak leverde dan
ook geen enkele nuttige bijdra
ge aan de strijd tegen het inter
nationale terrorisme. Eerder is
het zo dat steeds duidelijker
wordt dat de aanval op Irak een
enorme stimulans is geweest
voor de terroristen, die volgens
sommige krantenberichten in
grote aantallen naar Irak trek
ken teneinde daar op de Ameri
kaanse bezettingsmacht te
schieten.
De aanval op Irak is hoogst
waarschijnlijk ondernomen - de
ware motieven zijn eigenlijk
nog steeds niet duidelijk - om de
Amerikaanse strategische posi
tie in het Midden-Oosten te ver
sterken en om de wereld te
demonstreren dat de nieuwe
Amerikaanse doctrine van de
preventieve oorlog serieus ge
nomen moet worden. Blijft de
situatie in Irak zo beroerd, dan
zou de aanval wel eens ave
rechtse effecten kunnen hebben
ten aanzien van beide doelstel
lingen.
In de aanloop naar de oorlog te
gen Irak hebben de Amerikanen
bovendien enorme, nodeloze
schade aangericht aan het hele
systeem van internationale sa
menwerking. Dat geen enkele
natie van enig gewicht, behalve
Engeland, nu bereid is de Ame
rikanen te hulp te komen, valt
volledig te begrijpen.
Het tweede deel van de door
Bush aangerichte puinhoop is
minder zichtbaar, maar op wat
langere termijn minstens even
ernstig. Het gaat hier om de ge
volgen van de twee belasting
verlagingen van de regering -
Bush voor de federale begro
ting. Toen Bush tijdens zijn ver
kiezingscampagne beloofde de
belastingen flink te zullen ver
lagen, vertoonde de federale be
groting een fors overschot.
De belastingverlaging werd
daarom verdedigd met het argu
ment dat de burgers recht had
den op teruggave van belasting
geld dat de overheid kennelijk
niet nodig had. Dat bijna de
helft van de belastingverlaging
ten goede zou komen aan de al
lerrijkste Amerikaanse burgers
werd niet duidelijk gemaakt.
Ten tijde van de realisatie van de
belastingverlaging was de
Amerikaanse economie begon
nen aan een forse recessie, van
daar dat de belastingverlaging
nu aan de man werd gebracht
als een stimulans voor de kwak
kelende economie.
Dat was ook het geval bij de
tweede belastingverlaging. Op
de steeds luider klinkende
waarschuwingen van economen
dat de belastingverlagingen in
combinatie met sterk teruglo
pende belastinginkomsten aan
zienlijke begrotingstekorten
zouden veroorzaken, werd geen
acht geslagen. Daar kwam nog
bij dat de regering-Bush de uit
gaven van de federale overheid
sterk liet stijgen. Het ziet er nu
naar uit dat de federale over
heid de volgende tien jaar een
minimaal jaarlijks tekort van
drie procent zal hebben, ook
wanneer de Amerikaanse eco
nomie weer gaat groeien. Deze
tekorten worden gecombineerd
met een reusachtig betalingsba
lanstekort. Op middellange ter
mijn is een ernstige dollarcrisis
niet uitgesloten. Het Engelse
weekblad The Economist,
meestal zeer op de hand van
Bush, noemde het een levensge
vaarlijke janboel.
Hoe komt het nu dat Bush vol
gend jaar waarschijnlijk niet de
prijs zal betalen voor zijn volko
men onverantwoordelijke bin
nen- en buitenlandse politiek?
Als de toestand in Irak zo ge
vaarlijk blijft, kan de president
in de loop van het verkiezings
jaar altijd nog besluiten tot een
versneld Amerikaans vertrek
uit Irak. Na een haastige en slor
dige 'Irakisering', waarmee in
feite al een begin is gemaakt,
wordt de macht dan overgedra
gen aan een of andere voorlopi
ge Iraakse regering, die dan
wellicht onder toezicht van de
Verenigde Naties wordt ge
plaatst.
Bush zou dan, gezien de aan
vankelijke Amerikaanse ambi
ties in Irak, een enorme neder
laag hebben geleden, maar de
critici van zijn beleid, die steeds
hebben gepleit voor een snelle
overdracht van de macht aan de
Irakezen, zouden op effectieve
wijze de mond zijn gesnoerd.
Hoe dramatisch de financiële
positie van de federale overheid
feitelijk is, zal niet in het ko
mende jaar, maar pas later dui
delijk worden.
Bovendien ziet het ernaar uit
dat de Amerikaanse economie
bezig is de recessie achter zich te
laten. Bush zal zeker claimen
dat dit het gevolg is van zijn be
lastingverlaging. Tenslotte zijn
daar de Democratische tegen
standers van de president, van
wie er tot op heden geen enkele
echt heeft weten te overtuigen.
Zo bezien zal Bush de kans krij
gen de puinhopen nog tweemaal
zo groot te maken. GPD
ZEEWIER - Zeewierverwer-
kend bedrijf Alginac bv uit
Schore ondervindt nog steeds
schade van de watersnood
ramp. Bij de dijkdoorbraken
zijn enkele tientallen kilome
ters dijk voor het winnen van
zeewier verloren gegaan. Het
zal tien tot twaalf jaar duren
tot de nieuw aangelegde dij
ken op volle productie zijn.
Verder kan het bedrij f moeili j k
aan extra personeel komen, als
gevolg van de werkzaamheden
aan de dijkgaten. Tenslotte
heeft het bedrijf een verbou
wing vanwege de ramp lang
moeten uitstellen. In totaal
leed Alginac tot 1 september
een verlies van 83.000 gulden.
STRAALJAGER - Een Thus
derjetstraaljager van i
Nederlandse luchtmacht
donderdagmorgen na het of
stijgen voor een oefenvM
niet op de vliegbasis Eindhc
ven teruggekeerd. Het toeste
werd het laatst gezien te
noorden van Nijkerk en je
vreesd wordt dat het in hetÖs
selmeer is gestort. Een militai
vliegtuig heeft het meer
zocht, maar niets gevonde
Aan schepen is gevraagd na:'
het wrak uit te kijken. Van
daag gaat de luchtmacht I»
ven de Waddenzee zo
omdat nog steeds niet zeker:
dat het toestel inderdaad:
het IJsselmeer terecht kwam
PZC
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 264
4380 AG Vlissingen
Tel. (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115) 645769
Fax. (0115) 645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114) 372776
Fax (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax. (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30-17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
I nternetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur
Abonnementen
0800-0231231
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag)
per maand: 19.45
per kwartaal: 56.60
per jaar: €217.00
Voor toezending per post geldt
een toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag:€ 1,20
zaterdag €1,70
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35 93.00
Advertenties
Alle advertentie-orders worden
uitgevoerd overeenkomstig
de Algemene Voorwaarden van
Wegener NV en volgens de
Regelen voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantoW®
zondag: van 16,00 tot 18.00 uur
Tel (0113)315555
Fax(0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel. (0113) 315540
Fax (0113) 315549
Rubrieksadvertenties (kleintje'!
Tel. (0113) 315550
Fax:(0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel: (0113) 315520
Fax:(0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114) 372770
Fax:(0114)372771
Internet www.pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concem. DeflL
u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen ineen bestand dat wordt gebruikt voor:
ze (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante
producten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldigg^F
teerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk meidenw:
PZC, afdeling lezersservice, Postbus 3229,4800 MB Breda
Behoort tot LUSQSflGF
Turks-Cyprioten-leider Rauf Denktash blijft erbij dat noordelijk Cyprus van Turkije moet blijven.
foto Laura Boushnak/AFP