PZC Sleutel voor toetreding Turkije ligt bij Denktash Broddelaar Bush herkozen? Arbeidstijdverkorting zoals in jaren tachtig niet meer van deze tijd Belangengroepen overspoelen parlement met petities 13 november 1953 donderdag 13 november 2003 Twijfels Piek Ontslagregels Ontslag Dringen in hal Tweede Kamer Het wordt op dinsdagen steeds voller in de hal van de Tweede Kamer. Voorafgaand aan het begin van de vergaderweek trekt een bonte stoet van organisaties wekelijks naar Den Haag om zijn problemen onder de aandacht van de politiek te brengen. Was een petitie aanbieden vroeger nog een laatste redmiddel, tegenwoordig lijkt het meer op een gezellig dagje uit naar de hofstad. Toch wil geen Kamerlid af van de petitiestroom, want het is een goede manier om rechtstreeks met de kiezer in con tact te komen. door Peet Vogels CDA-Kamerlid Joop Atsma is zijn petitie-aanbieders kwijt. Hij baant zich een weg tussen de delegaties in de Sta- tenpassage van de Tweede Ka mer die aandacht vragen voor hun zaak. Uiteindelijk vindt Atsma 'zijn' mensen - vertegen woordigers van de regionale omroepen - buiten de hal, ver weg van fotocamera's, Kamer leden en journalisten. Gerouti neerd neemt Atsma de petitie in ontvangst, hoort het verhaal aan, bedankt de omroepen voor hun komst en dan is het weer voorbij. „Hier moeten we wat op verzin nen", verzucht hij even later. Als voorzitter van de Vaste Kamer commissie voor Landbouw en als woordvoerder voor media zaken heeft Atsma een porte feuille waarvan de belangen groepen hem weten te vinden. „Het wordt steeds drukker met aanbiedingen. Ik ren van hot naar her. Volgende week heb ik weer vier petities. Deze verzuchting weerklinkt de laatste tijd vaker. „Het wordt inderdaad steeds drukker", beaamt WD-Kamerlid Erica Terpstra. Als langst zittend ka merlid heeft zij het fenomeen van de petitie zien groeien. „De toegang tot het parlement is laagdrempelig geworden. Dat is een goede zaak. Het is ook een teken van verlevendiging van het parlement." Vorige week was het weer raak voor de kamerleden. De leden van de Kamercommissie voor Volksgezondheid staan in een rij voor een rapport van Poop, een organisatie die pleit voor betere opvang van prostituees die uit het vak willen stappen. De com missieleden zijn onder de in druk van de praktijkverhalen die ze van een prostituee horen. Voor PvdA-Kamerlid Marjo van Dijken is dat ook juist de meer waarde van een petitie. „Je hoort mensen uit het leven van alledag. Zij kunnen ons vertel len hoe het beleid dat wij hier maken in de praktijk uitpakt." Heel veel tijd om zich in de door Poop aangekaarte problemen te verdiepen hebben de commis sieleden echter niet. Met een schuin oog kijken ze al naar links, want daar staat de anti rookclub Can met een pleidooi voor rookvrije sportkantines. Een lobbyist die af en toe voor zijn werk in de Tweede Kamer moet zijn, heeft zijn twijfels bij de petitiestroom. „Ik was hier een paar weken geleden en toen stonden er vijf delegaties in de hal door elkaar te schreeuwen." Zelf zal hij zijn klanten niet ad viseren een petitie aan te bie den. „Het zijn toch de wat zwakker georganiseerden die dit doen. Buiten op het plein staan de minst georganiseerden, zoals de asielzoekers. De iets be ter georganiseerden staan bin nen, maar als je de zaken goed voor elkaar hebt, kom je gewoon op een hoorzitting of spreek je de Kamerleden rechtstreeks." De Amsterdamse wethouder van Volkshuisvesting Duco Sta dig is zo iemand die wat beter toegang tot de Kamerleden heeft. Hij is voor een hoorzitting uitgenodigd, maar voert en pas sant het woord bij de aanbie ding van een petitie over jonge renhuisvesting. „Je geeft op deze manier toch een signaal af. Het dringt door dat er een pro- Vijf petitieoverhandigingen tegelijk in de hal van de Tweede Kamer. bleem is. Zo'n petitie werkt in direct. Als je niets doet, zakt je onderwerp weg en komen er an deren die hun probleem op de agenda zetten." Ook de Kamerleden bezweren dat de petities wel degelijk zin hebben. „Er wordt geciteerd uit de rapporten die worden aange boden. Het leidt vaak ook tot bijstelling van de argumenten", verzekert Erica Terpstra. Concrete voorbeelden van bij gesteld beleid kunnen de meeste Kamerleden echter niet geven. Alleen Marjo van Dijken weet er een. „Bij de aanbieding van een petitie over het Persoonsgebon den Budget in de zorg voor zie ken en gehandicapten was ook de minister aanwezig. Daar werd hij onder druk gezet en deed hij toezeggingen waar hij later in het debat met de Kamer niet meer van terug kon ko men." De afdeling Voorlichting van de Tweede Kamer is belast met de organisatie van de aanbiedin gen van petities. Volgens voor lichter Rob Fransen valt het wel mee met de drukte. „In deze tijd heb je altijd een piek. Dan wor den de begrotingen behandeld en staat elke belangengroep op de stoep om haar zaak te beplei ten." De feiten geven hem geen gelijk. De afgelopen jaren was het aantal aanbiedingen van pe tities redelijk stabiel op 76 tot 80 keer per jaar. Over dit jaar zijn nog geen cijfers beschikbaar, maar de afgelopen weken wer den al meer dan twintig petities aangeboden. Ook Kamerleden bevestigen dat ze steeds vaker in de Statenpassage moeten op draven om dergelijke verzoek schriften in ontvangst te nemen. foto Cees Zorn/GPD De dienst Voorlichting denkt na over manieren om de aanbie dingen in goede banen te leiden. „De Kamer geeft de mensen graag de ruimte. Nu worden de meeste petities op dinsdag aan geboden, dan zijn de meeste Ka merleden in huis. We werken nu zo dat steeds twee delegaties te gelijk hun petitie kunnen aan bieden. Dat gaat in drie rondes, zodat er zes delegaties op een dag terecht kunnen. We denken na of we de aanbiedingen meer over de week moeten spreiden. Op donderdag kunnen de men sen nu ook terecht." GPD door James McGonigal Begin jaren tachtig heb ben we een forse arbeids tijdverkorting afgesproken. In de slechte tijd van toen wilden we werk verdelen, in plaats van extra werk schep pen. Dat moet nu echt wor den teruggedraaid om de positie van de bedrijven te versterken. Dat schept pas banen. Dat zegt Arie Kraaijeveld, voorzitter van FME/CWM, de werkgeversorganisatie in de metaal- en elektrotechni sche industrie. Hij is tevre den met de twee jaar nullijn van het najaarsakkoord, want matiging van de loon kostenstijging is hard nodig. „Wie wil er nog personeel aannemen als de personeels lasten zo hoog zijn? In onze sector gaat dit jaar van elke euro winst maar liefst 94 cent naar personeelskosten. Dat beslag is onaanvaardbaar hoog. De vakbonden én de bedrijven moeten in 2004 die kosten drastisch omlaag brengen. Iets meer dan 80 cent zou mooi zijn." Daarvoor is de nullijn niet voldoende, meent hij. „Er moet nog iets stevigs gebeu ren. Daarom zetten wij in op het afschaffen van de ar beidstijdverkorting." Kraaijeveld wil niets weten van inbreken in de lopende CAO en de al afgesproken 2,75 procent loonsverhoging per 1 april ter discussie stel len. Maar daarna wil hij on derhandelen over dertien AD V-dagen. „Daar ga ik heel hard aan trekken." Hij geeft toe dat de werkgevers des tijds instemden met deze maatregel om het bestaande werk over meer mensen te verdelen. „Achteraf beke ken, hebben we té lichtvaar dig ingestemd met de ADV. Daarom moeten we nu de omgekeerde beweging ma ken: met ietsje langer werken veel banen scheppen", aldus Kraaijeveld. In de metalektro-CAO gelj nu een werkweek van 38 u®' Die moet terug naar 40 dat scheelt omgerekend ij dagen per jaar. Kraaijevei „En dan houden mensen i» 25 vakantiedagen over." Volgens Kraaijeveld zulle: ondanks het najaarsakkootj de loonkosten voor de werk gevers blijven stijgen, alleen als gevolg van de stijgende pensioenpremies. „Om in te halen wat we in vier j aar hek. ben verspeeld, is nóg eenflh ke maatregel nodig." Hij is niet bang dat de vakbonden zich met een beroep op 'verworven rechten' zullen verzetten tegen zijn voorge stelde ingreep. „Als de vak beweging echt voor meer werk is, moeten ze dit beide handen aangrijpen. We praten wel over 5 0000 banen extra", zegt hij. Kraaijeveld zal overigens de vakbeweging en de overheid vragen om een versoepeling van de ontslagregels. „Als een bedrijf zijn arbeidskos ten wil aanpassen aan deeco- nomische omstandigheden duurt dat veel te lang en dat te veel. Daarom moet ook de kantonrechtersformuli verdwijnen: veel te duur.' Dat is de regeling waarbi; werknemers bij ontslag ali regel een maand salaris per dienstjaar meekrijgen. Kraaijeveld verwijst naa; twee andere economieën: de Duitse en de Britse. Duitsland duurt alles nog langer en wordt nog korte gewerkt. Daar worden voor volgend jaar al looneisen ge steld van ongeveer vier pro cent. Geen wonder dat de problemen daar zo grooi zijn." De Britten daarente gen hebben meer Ameri kaanse elementen in regelgeving en arbeidsom standigheden, meent hij „Niet voor niets is de econo mische groei in Groot-Brit- tannië hoger dan bij ons", al dus Arie Kraaijeveld. GPD door Fidan Ekiz De tijd dringt voor Turkije. Als het land lid wil worden van de Europese Unie moet de Turkse regering eerst de kwestie Cyprus oplossen. Het eiland is al sinds 1974 verdeeld in een Grieks en een Turks-Cyprio tisch deel. Sceptici geloven niet dat Turkije deze impasse snel kan doorbreken. Zij vrezen dat de deur naar Europa definitief dichtgaat. De Turkse regering belooft dat te voorkomen. 'Het was al te mooi om waar te zijn dat Turkije volgend jaar een definitieve datum voor de start van de onderhandelingen over toetreding zou krijgen', schrijft de Turkse krant Hurriyet. 'We hebben onszelf voor de gek ge houden'. Turkije doet sinds 1959 hardnekkige pogingen om bij het verenigde Europa te ho ren. Het land boekte vooruit gang op het gebied van hervor mingen, erkent de Europese Commissie. En veel Turken ge loofden dat Turkije volgend jaar een datum voor de toetredings- gesprekken zou horen. Maar nu sluipt de Cypriotische kwestie binnen als een hinder nis voor de Turken. Als die niet tijdig wordt opgelost, wordt mogelijk alleen het Griekse deel lid van de EU. Een onverteer baar beeld voor veel Turken. En dan te bedenken dat de hele kwestie eigenlijk alleen maar afhangt van één man: de Turks- Cypriotische leider Rauf Denk tash. Eerder dit jaar liep een VN-po- ging om Grieken en Turken op Cyprus bijeen te krijgen op niets uit, omdat Denktash niets zag in de voorstellen. Het plan behels de de vorming van een confede ratie van twee zelfstandige staten. Denktash vindt dat on acceptabel, omdat duizenden Turks-Cyprioten dan moeten verhuizen. Veel eilandbewoners moeten namelijk terugkeren naar de dorpen op het eiland die ze waren ontvlucht na de Turkse inval in augustus 1974. Een meerderheid van de Turkse inwoners van Cyprus heeft ech ter geen problemen met het VN- plan. Zij vinden dat 'de koppige Denktash' niets om hen geeft en zich alleen bekommert om Noord-Cyprus dat hij niet uit handen wil geven. Denktash staat ook onder grote druk van de Turkse regering. Premier Er- dogan heeft nooit met zoveel woorden gezegd dat hij voor het aftreden van Denktash is, maar hij steunt de Turks-Cyprioten die Denktash liever zien ver trekken. Erdogan vindt dat de wens van de meerderheid der Turken op het eiland niet langer kan wor den genegeerd. De eerste minis ter zegt dat de kwestie Cyprus geen persoonlijke zaak is van Denktash, maar een zaak van de hele eilandbevolking. Met steun voor het VN-plan kan het eiland herenigd worden en zou Cyprus in 2 004 tot de EU kunnen toetre den. In een open brief aan de Turkse krant Radwkal verzet Denktash zich tegen de ideeën van Erdo gan. Hij schrijft dat óók de Turkse regering zelf bezwaren heeft tegen het VN-plan voor Cyprus: 'Premier Erdogan heeft gezegd dat hij is teleurgesteld in het plan'. Erdogan heeft Denktash nu ge waarschuwd voor de gevolgen als er niet snel een akkoord komt. Dit tot grote tevredenheid van de Grieks-Cypriotische re gering. De Grieks-Cypriotische minister van Buitenlandse Za ken vindt dat Denktash ontslag moet nemen. Ook in het parle ment van Turks Cyprus gaan steeds meer stemmen op voor het vertrek van Denktash. GPD Zelden heeft een Amerikaan se president er binnen drie jaar zo'n enorme puinhoop van gemaakt als George W. Bush. Desondanks nemen vrijwel alle deskundigen aan dat hij vol gendjaar zonder al te veel moei te zal worden herkozen. Voordat ik probeer te verklaren waarom deze president waarschijnlijk niet zal worden gestraft voor zijn broddelwerk, eerst een overzicht van de puinhoop. Het meest zichtbare deel van de puinhoop is vanzelfsprekend de penibele situatie in Irak. De aanval op Irak was volkomen overbodig. Dat is geen conclusie die pas achteraf kan worden ge trokken, nu de massavernieti gingswapens er helemaal niet blijken te zijn. Ook vóór de aan val was zonneklaar dat Irak geen bedreiging vormde voor de regio, voor de wereldvrede of voor de Verenigde Staten, Saddam Hoessein had geen con tacten met Osama bin Laden en de aanval op Irak leverde dan ook geen enkele nuttige bijdra ge aan de strijd tegen het inter nationale terrorisme. Eerder is het zo dat steeds duidelijker wordt dat de aanval op Irak een enorme stimulans is geweest voor de terroristen, die volgens sommige krantenberichten in grote aantallen naar Irak trek ken teneinde daar op de Ameri kaanse bezettingsmacht te schieten. De aanval op Irak is hoogst waarschijnlijk ondernomen - de ware motieven zijn eigenlijk nog steeds niet duidelijk - om de Amerikaanse strategische posi tie in het Midden-Oosten te ver sterken en om de wereld te demonstreren dat de nieuwe Amerikaanse doctrine van de preventieve oorlog serieus ge nomen moet worden. Blijft de situatie in Irak zo beroerd, dan zou de aanval wel eens ave rechtse effecten kunnen hebben ten aanzien van beide doelstel lingen. In de aanloop naar de oorlog te gen Irak hebben de Amerikanen bovendien enorme, nodeloze schade aangericht aan het hele systeem van internationale sa menwerking. Dat geen enkele natie van enig gewicht, behalve Engeland, nu bereid is de Ame rikanen te hulp te komen, valt volledig te begrijpen. Het tweede deel van de door Bush aangerichte puinhoop is minder zichtbaar, maar op wat langere termijn minstens even ernstig. Het gaat hier om de ge volgen van de twee belasting verlagingen van de regering - Bush voor de federale begro ting. Toen Bush tijdens zijn ver kiezingscampagne beloofde de belastingen flink te zullen ver lagen, vertoonde de federale be groting een fors overschot. De belastingverlaging werd daarom verdedigd met het argu ment dat de burgers recht had den op teruggave van belasting geld dat de overheid kennelijk niet nodig had. Dat bijna de helft van de belastingverlaging ten goede zou komen aan de al lerrijkste Amerikaanse burgers werd niet duidelijk gemaakt. Ten tijde van de realisatie van de belastingverlaging was de Amerikaanse economie begon nen aan een forse recessie, van daar dat de belastingverlaging nu aan de man werd gebracht als een stimulans voor de kwak kelende economie. Dat was ook het geval bij de tweede belastingverlaging. Op de steeds luider klinkende waarschuwingen van economen dat de belastingverlagingen in combinatie met sterk teruglo pende belastinginkomsten aan zienlijke begrotingstekorten zouden veroorzaken, werd geen acht geslagen. Daar kwam nog bij dat de regering-Bush de uit gaven van de federale overheid sterk liet stijgen. Het ziet er nu naar uit dat de federale over heid de volgende tien jaar een minimaal jaarlijks tekort van drie procent zal hebben, ook wanneer de Amerikaanse eco nomie weer gaat groeien. Deze tekorten worden gecombineerd met een reusachtig betalingsba lanstekort. Op middellange ter mijn is een ernstige dollarcrisis niet uitgesloten. Het Engelse weekblad The Economist, meestal zeer op de hand van Bush, noemde het een levensge vaarlijke janboel. Hoe komt het nu dat Bush vol gend jaar waarschijnlijk niet de prijs zal betalen voor zijn volko men onverantwoordelijke bin nen- en buitenlandse politiek? Als de toestand in Irak zo ge vaarlijk blijft, kan de president in de loop van het verkiezings jaar altijd nog besluiten tot een versneld Amerikaans vertrek uit Irak. Na een haastige en slor dige 'Irakisering', waarmee in feite al een begin is gemaakt, wordt de macht dan overgedra gen aan een of andere voorlopi ge Iraakse regering, die dan wellicht onder toezicht van de Verenigde Naties wordt ge plaatst. Bush zou dan, gezien de aan vankelijke Amerikaanse ambi ties in Irak, een enorme neder laag hebben geleden, maar de critici van zijn beleid, die steeds hebben gepleit voor een snelle overdracht van de macht aan de Irakezen, zouden op effectieve wijze de mond zijn gesnoerd. Hoe dramatisch de financiële positie van de federale overheid feitelijk is, zal niet in het ko mende jaar, maar pas later dui delijk worden. Bovendien ziet het ernaar uit dat de Amerikaanse economie bezig is de recessie achter zich te laten. Bush zal zeker claimen dat dit het gevolg is van zijn be lastingverlaging. Tenslotte zijn daar de Democratische tegen standers van de president, van wie er tot op heden geen enkele echt heeft weten te overtuigen. Zo bezien zal Bush de kans krij gen de puinhopen nog tweemaal zo groot te maken. GPD ZEEWIER - Zeewierverwer- kend bedrijf Alginac bv uit Schore ondervindt nog steeds schade van de watersnood ramp. Bij de dijkdoorbraken zijn enkele tientallen kilome ters dijk voor het winnen van zeewier verloren gegaan. Het zal tien tot twaalf jaar duren tot de nieuw aangelegde dij ken op volle productie zijn. Verder kan het bedrij f moeili j k aan extra personeel komen, als gevolg van de werkzaamheden aan de dijkgaten. Tenslotte heeft het bedrijf een verbou wing vanwege de ramp lang moeten uitstellen. In totaal leed Alginac tot 1 september een verlies van 83.000 gulden. STRAALJAGER - Een Thus derjetstraaljager van i Nederlandse luchtmacht donderdagmorgen na het of stijgen voor een oefenvM niet op de vliegbasis Eindhc ven teruggekeerd. Het toeste werd het laatst gezien te noorden van Nijkerk en je vreesd wordt dat het in hetÖs selmeer is gestort. Een militai vliegtuig heeft het meer zocht, maar niets gevonde Aan schepen is gevraagd na:' het wrak uit te kijken. Van daag gaat de luchtmacht I» ven de Waddenzee zo omdat nog steeds niet zeker: dat het toestel inderdaad: het IJsselmeer terecht kwam PZC Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Oostsouburgseweg 10 Postbus 264 4380 AG Vlissingen Tel. (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115) 645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl I nternetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag) per maand: 19.45 per kwartaal: 56.60 per jaar: €217.00 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag:€ 1,20 zaterdag €1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35 93.00 Advertenties Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantoW® zondag: van 16,00 tot 18.00 uur Tel (0113)315555 Fax(0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel. (0113) 315540 Fax (0113) 315549 Rubrieksadvertenties (kleintje'! Tel. (0113) 315550 Fax:(0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0113) 315520 Fax:(0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114) 372770 Fax:(0114)372771 Internet www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concem. DeflL u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen ineen bestand dat wordt gebruikt voor: ze (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante producten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldigg^F teerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk meidenw: PZC, afdeling lezersservice, Postbus 3229,4800 MB Breda Behoort tot LUSQSflGF Turks-Cyprioten-leider Rauf Denktash blijft erbij dat noordelijk Cyprus van Turkije moet blijven. foto Laura Boushnak/AFP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4