PZC Waterschappen weten maar weinig van binnendijken Niet alle slapers worden wakker bij overstroming Oud-wethouder Van der Wekken terug in oude vakgebied Schippers voor rechter wegens ontbreken van vrachtpapieren Berging Tricolor ligt al maand stil 15 ZEEWERINGEN EN BINNENDIJKEN agenda donderdag 13 november 2003 Mensensmokkelaar moet betalen Geluidhinder tennispark Domburg Extraatje voor minima Middelburg Bodemonderzoek klompenmakerij Potterfeest in Vlissingse bilbiotheek Aandacht Grenspeil Coupures Binnenvaart werkt meer samen ROTTERDAM - Als onder- tvijscoördinator voor de bin nenvaart is oud-wethouder van gchouwen-Duiveland Daan van der Wekken weer helemaal terug in zijn oude vakgebied, het onderwijs. „De binnenvaart is een redelijk gesloten en ver zuilde sector. Maar er wordt steeds meer samengewerkt om nieuwe ontwikkelingen te be werkstelligen. Ook in het on derwijs." De binnenvaart is een sector die Van der Wekken ligt. Ooit had een stille droom om te gaan karen maar daar is het nooit van gekomen. Nu verricht hij met plezier werkbezoeken en kon hij onlangs nog mee varen met een binnenvaarttanker. Als onder wijscoördinator heeft hij onder meer tot taak te zorgen voor een evenwicht tussen het onder- I wijsaanbod en de arbeidsmarkt. „Er zijn al verschillende onder zoeken gehouden naar de vraag en het aanbod aan arbeids krachten", zegt Van der Wek ken. „Het aantal schepen is de afgelopen jaren wel gedaald maartegelijkertijd heeft de bin nenvaart een enorme schaalver groting ondergaan en een mooie, moderne vloot opge bouwd. De Nederlandse bin- nenvaartvloot is leidend in Eu ropa als het gaat om volume en kwaliteit, andere landen komen daar ver achteraan. Er zijn ge kwalificeerde mensen nodig die deze moderne schepen kunnen bedienen." Debinnenvaartsector heeft niet zozeer te kampen met een slecht imago als wel met een relatieve onbekendheid. Mensen die een binnenvaartschip over de Zeeuwse wateren zien varen, hebben veelal geen idee wat er bij komt kijken en wat het be lang van de sector is. „De binnenvaart kan nog steeds uit stekend concurreren met andere tansportfaciliteiten. Er zijn geen files op de binnenwateren, er is nog veel ruimte en het volu me in het goederenvervoer kan ifzeker verdubbeld worden." De instroom van leerlingen voor de verschillende mbo-functies is na jaren van stabiliteit weer licht gegroeid. De daardoor be nodigde extra stageplaatsen, de opleidingen bestaan voor een groot deel uit praktijk, zijn zon der veel moeite gevonden na ad vertenties in de vakbladen. Nautische opleidingen op mbo- niveau, waar flink wat Zeeuwse studenten op af komen, kunnen onder meer gevolgd worden aan de bijzondere ROC's in IJmui- den, Harlingen en Rotterdam. Maar ook op vmbo-niveau be staat een specifieke opleiding Rijn en Binnenvaart die opleidt tot matroos. Dit is volgens Van der Wekken de enige vmbo-op- leiding met een beroepskwalifi catie aan het eind. „Het mooie aan de opeenvolgde opleidingen is dat ze vrijwel naadloos op el kaar aansluiten. Veel matrozen leren door voor stuurman en verder. Het duale lessysteem van werken en leren is daar ge heel op afgesteld." Momenteel wordt gewerkt aan een curriculum Nautisch als of ficiële afstudeerrichting voor alle vmbo-scholen. Dit jaar wordt op scholen in Amsterdam en Rotterdam proefgedraaid. „De onderwijswereld is redelijk in zichzelf gekeerd, wat overi gens niet gek is met alle regel- bombardementen uit Den Haag. De binnenvaart is ook nog eens tamelijk gesloten en verzuild. Dat is nu aan het veranderen. De binnenvaart werkt steeds meer samen met andere logistieke sectoren om nieuwe ontwikke lingen te bewerkstelligen. Mijn functie, als onderdeel van een samenwerkingsverband tussen werkgevers- en werknemersor ganisaties, is daarvan een voorbeeld. Maar ook de ver schillende, gezamenlijke pro motieacties en de Stichting Nederland Maritiem Land, doorbreken bestaande patro nen." MIDDELBURG - Een 36-jarige inwoner van Vlissingen moet 35.750 euro betalen aan de Nederlandse Staat. Dat bedrag heeft de Vlissinger volgens de rechtbank in Middelburg ver diend aan mensensmokkel. Ook zijn 43-jarige broer uit Zaan dam werd gisteren het genoten voordeel van ruim 35.000 euro ontnomen. De broers werden veroordeeld tot vier jaar gevan genisstraf voor het smokkelen van Tamils via Nederland naar Engeland. De mensensmokkel vond eind jaren negentig plaats. De illegale vreemdelingen uit Sri Lanka moesten daarvoor forse bedragen aan de mensensmokkelaars betalen. De officier van justitie had ruim anderhalve ton van het duo gevorderd. Beroepsvaart bij de Krammersluizen. foto Marijke Folkertsma DEN HAAG - De gemeente Veere heeft terecht geen actie on dernomen tegen mogelijke geluidhinder op het tennispark van Domburg, veroorzaakt door het gebruik van een oefen muur. De Raad van State heeft dit beslist in een zaak die was aangespannen door twee omwonenden van het tennispark. Zij zeiden 'ernstige geluidsoverlast' te ondervinden van ten nissers die ballen tegen de oefenmuur slaan. Zij vroegen de gemeente op te treden, wat Veere afwees. Volgens de Raad van State is dat terecht gebeurd, omdat het 'niet aannemelijk' is dat de geluidsnormen worden overschreden. De oefenmuur zou dan overdag, tussen zeven uur 's ochtends en zeven uur 's avonds, ruim acht uur gebruikt mogen worden. Het Haagse rechtscollege erkende tijdens de zitting overigens wel dat het geluid van terugketsende tennisballen voor de bezwaarma kers irritant kan zijn. MIDDELBURG - De minima in Middelburg krijgen ook dit jaar een extraatje. Gehuwden zonder kinderen kunnen reke nen op 100 euro, gehuwden met kinderen tot 18 jaar krijgen 150 euro, alleenstaande ouders 125 euro en alleenstaanden 75 euro. Het extraatje is bedoeld als een tegemoetkoming in de kosten van de dure decembermaand. Om in aanmerking te komen voor de eindejaarsuitkering moeten mensen sinds 1 juli in Middelburg wonen en mogen ze niet te veel eigen vermogen hebben. Voor gezinnen/samenwonenden is dat bedrag vast gesteld op 9950 euro en voor alleenstaanden op 4975 euro. Aanvragen voor het extraatje kunnen worden ingediend tot 10 december. Uitkeringsgerechtigden die een uitkering van Sociale Zaken ontvangen, hoeven niets te doen. HEINKENSZAND - Gedeputeerde Staten willen Klompen makerij Traas in Heinkenszand dwingen tot het doen van een verkennend bodemonderzoek in het kader van de Bodemsa nering van in gebruik zijnde bedrijfsterreinen (BSB). De klompenfabriek heeft al eerder een vooronderzoek laten doen, maar vindt het verkennende onderzoek naar enkele plaatsen op het terrein te duur. Volgens de directie kan de be drijfsvoering een dergelijke uitgave niet lijden. Uit het, tamelijk oppervlakkige, vooronderzoek is geen ver ontrustende vervuiling gebleken maar een zogenoemd histo risch onderzoek heeft uitgewezen dat bepaalde plekken nog grote vervuilingsrisico's in zich dragen, zoals een verfkast en een olieopslag. Ook na veel op- en neer geschrijf en gebel, blijft de klompenmakerij erbij dat het onderzoek te duur is. GS willen nu tot aanwijzing overgaan, hetgeen betekent dat bestuursdwang kan worden toegepast als Klompenmakerij Traas in gebreke blijft. TH0LEN - Vier schippers, drie directeuren van bevrachtings kantoren en drie planners, in dienst bij dezelfde bevrachters, zullen zich voor de rechtbank in Middelburg moeten verant woorden voor het stelstelmatig ontbreken van vervoersdocu menten op het traject Antwer pen - Rotterdam. Uit onderzoek van de Waterpolitie is gebleken dat belangrijke papieren dik wijls ontbraken op contai nerschepen die gevaarlijke stoffen over het Schelde-Rijn- kanaal vervoerden. In het voorjaar hield de Water politie van het Korps Landelij ke Politiediensten telkens schippers aan die niet beschik ten over vervoersdocumenten, tl I af i(' door Mieke van der Jaqt redactie schouwen-duiveland Grachtweg 23a Postbus 80 4300ABZIERIKZEE Tel: (0111)454647 Fax: (0111) 454657 Email: redzzee@pzc.nl Marcel Modde (chef) PietKleemans Famke van Loon AliPankow Esme Soesman Rudy Boogert (sport) centrale redactie Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA goes Tel: (0113) 315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl internet www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl bezorgklachten: 0800-023 1 231 °P maandag t/m vijdaggedu- fende de openingstijden; «terdagstot 12.00 uur STREEKACTIVITEITEN BURGH - Revasa, Kerkstraat, 20.00 uur: Gespreksbijeenkomst over geloof en cul tuur; SCHARENDIJKE Dorpshuis de Put- meet, 14.00 uur: Themabijeenkomst An- bo; gevarenkaarten en deugdelijke stuwplannen. De politie kreeg sterk de indruk dat het een structureel probleem was. Het vervoer van gevaarlijke stoffen zonder de voorgeschre ven papieren kan uiterst ramp zalige gevolgen hebben. Als er iets gebeurt, moeten hulpdien sten direct kunnen zien welke gevaarlijke stoffen er aan boord zijn, wat de samenstelling is, hoe het verpakt is en waar het zich in het ruim bevindt. Op de aangehouden schepen was die informatie niet voorhanden. Naar aanleiding van de aanhou dingen heeft de politie in de zo mer de directeuren van drie samenwerkende scheepsbe vrachters en hun planners ver hoord. Na het opstellen van een proces verbaal zijn ze weer op vrije voeten gesteld. Als de vrachtpapieren ontbre ken, zijn de schipper, de planner en de scheepsbevrachter in overtreding. Een lading gevaar lijke stoffen, mag niet van de ka de voordat alle papieren in orde zijn. Dat weten alle partijen. Bij varen zonder papieren zijn dus alle partijen strafbaar. VLISSINGEN - De Vlissingse bibliotheek 't Spui houdt vrij dag 21 november een Harry Pot terfeest. Een dag later komt het vijfde deel uit van de jonge ma giër. Het feest begint oml8.30uuren duurt tot 22 uur. Kinderen vanaf 9 jaar zijn welkom. Onderdelen van het feest zijn: een speur tocht door de bibliotheek, het Zacharias-zoetwarenhuis, de toverdrankles, de geschiedenis van de toverkunsten en ren-je- rot. Kaarten zijn te koop bij de bibliotheken in Vlissingen en Oost-Souburg. door René Schrier GOES - De zorgen van de Zeeuwse politiek over de hoogte van de tweede waterkeringen in Zeeland zijn terecht. De twee waterschappen hebben nauwe lijks een indruk van de stabili teit van deze zogenoemde regionale waterkeringen. Op sommige plaatsen zijn stukken dijk verdwenen of zijn er hele woonwijken (Terneuzen) op ge bouwd. Als deze dijken weer in orde moeten worden gebracht, vergt dat honderden miljoen eu ro's en duurt het jaren eer dat werk gereed is. Op dit moment ontbreekt bij de waterschappen het inzicht in wat er aan die dijken moet ge beuren. De Unie van Water schappen verricht daar studies naar. Die zijn op zijn vroegst over twee jaar gereed. De aandacht van de water schappen is voortdurend gericht op de primaire waterke ringen. Aan de tweede waterke ringen komen ze daardoor niet toe. Met de provincie is afge sproken dat voor de tweede wa terkeringen een status quo wordt gehandhaafd. In Zeeuws- Vlaanderen is nu een eerste be gin gemaakt met de aanpak van achterstallig onderhoud van de zogenaamde kunstwerken in de regionale waterkeringen. Dat wil zeggen dat coupures en af sluitingen in orde worden ge maakt. Maar dat is lang niet voldoende geeft M. Stroo, beleidsmede werker afdeling waterkeringen van het waterschap Zeeuws- Vlaanderen, toe: „We hebben 200 kilometer aan regionale wa terkeringen. We kennen de sta biliteit van de meeste van die dijken niet eens. Het gaat vaak om eeuwenoude dijken, waar van we niet weten hoe ze zijn op- gebouwd. We hebben de ver plichting om de stand van zaken van die dijken vast te leggen in de legger beheerregistratie, maar dat hebben we zelfs voor de primaire waterkeringen nog niet volledig voor elkaar." Hij geeft aan dat het waterschap wel zogenaamde waterpassin gen van de bewuste dijken heeft uitgevoerd. Daarbij bleek dat stukken dijk in de loop der eeu wen zijn ingezakt of ingeklon ken. In Terneuzen - nota bene van het waterschapskantoor naar het gemeentehuis - staat een hele woonwijk op een regio nale waterkering. Stroo: „Ik wil niet zeggen dat ondanks die bouwactiviteiten die dijk niet op voldoende hoogte is geble ven, maar een goed inzicht is er niet." Ook dagelijks bestuurslid S. van 't Westeinde van het wa terschap Zeeuwse Eilanden er kent dat de regionale waterke ringen op 'sommige plaatsen' niet op de juiste hoogte zijn, maar, voegt ze er aan toe, dat geldt ook voor enkele primaire waterkeringen. „En het is toch het belangrijkste dat je eerst je buitendeur goed sluit, voor je wat gaat doen aan de keuken deur die openstaat. En wat moet je dan op Walcheren doen? Dat is één grote polder. Moeten we daar dan nieuwe binnendijken aanleggen? Om het antwoord op dergelijke vragen te kunnen ge ven, moeten inundatiebereke ningen uitgevoerd worden, en daar wordt nu aan gewerkt." Statenlid J. van Ginkel van de Christenunie luidde dinsdag in de begrotingsvergadering van Provinciale Staten de noodklok over de toestand van de dijken. Hij is bezorgd, zo laat hij in een toelichting weten. „Ik vraag al jaren wanneer er wat aan de tweede waterkeringen in Zee land wordt gedaan, en elke keer krijg ik te horen: 'we kijken er naar'. Maar er gebeurt niets. De aandacht gaat vooral uit naar de primaire waterkeringen, de zeeweringen. Maar we zijn nu vijftig jaar na de watersnood ramp en elke keer verandert er wat met die primaire keringen. Zo komen we nooit aan de twee de waterkeringen toe." Van Ginkel kan de voorbeelden van slechte binnendijken uit zijn eigen woonomgeving zo noemen. Bijvoorbeeld dat de Hoondertsedijk bij de Zwaakse Weel in het midden amper twee meter hoog is. En in een dijk tus sen 's Gravenpolder en Hoede- kenskerke, ter hoogte van de ui- enfabriek, is een behoorlijk gat gegraven, heeft hij geconsta teerd. door Harmen van der Werf VLISSINGEN - De berging van het Noorse autoschip Tricolor ligt al een maand stil en wordt pas voortgezet als er minimaal twee weken goed weer wordt voorspeld. De Combinatie Berging Tricolor heeft dit besloten in overleg met de opdrachtgever, rederij Wilh. Wilhelmsen. Het ter plaatse brengen en installeren van bergingsmateri- eel wordt anders te duur. Van de Tricolor, die in de aanloop tot Het Kanaal ligt en in negen stukken is gezaagd, moeten nog laat ste vier secties worden geborgen. Die zijn door het slechte weer in elkaar geklapt en moeten met grote grijpers van de zeebodem worden gehaald. De verwachting is dat het werk pas komend voorjaar voltooid is. De wrakstukken liggen op zestien meter diepte. Veel schepen kunnen er 'normaal' overheen varen. Een bewakingsschip is ter plekke en er liggen waarschuwingsboeien. In de restanten van de Tricolor bevindt zich naar schatting nog 1,5 procent van de ruim 2000 ton brandstof die het schip aan boord had. Dat kan momenteel niet worden ver wijderd.Olieverontreiniging uit de Tricolor kostte begin dit jaar circa 20.000 zeevogels het leven. door Rinus Antonisse GOES - Er zijn ooit geruststel lende namen aan gegeven. Bijna liefkozend. De waker voor de eerste, zeewerende dijk. De sla per voor de eerste binnendijk, die ook waterkerend moet zijn. De dromer voor de tweede bin nendijk, die geen waterstaat kundige functie meer heeft. De romantiek is vervangen door zakelijkheid. De waker heet nu primaire waterkering, de slaper is een regionale waterke ring. Bij de Februariramp 1953 is de noodzaak van een goed stelsel aan waterkeringen onbarmhar tig aangetoond. Vele binnendij ken maakten de taak als tweede waterkering niet waar. Ze zorg den nauwelijks voor vertraging van de watervloed. Polders waarvan de zeewering vijftig jaar geleden intact bleef, lie pen via de binnendijken toch onder. De meeste eerste binnendijken zijn na de ramp hersteld, echter nauwelijks versterkt. Eind ja ren tachtig van de vorige eeuw is het stelsel van binnendijken herzien. Dijken van lager be lang, zeg maar de dromers, zijn uit het waterkerende stelsel ge haald. In veel gevallen betreft het dijken van oudere inpolde ringen, bekend onder de naam bloemdijken. Waar het nu op aankomt zijn de primaire en regionale waterke ringen. De hoogte van de regio nale keringen moet voldoen aan een door de provincie vastge steld grenspeil. Dat is het peil met een overschrijdingsfre quentie van het hoogwater van eenmaal in de twee jaar, ver hoogd met een halve meter. Voor Noordzee en Westerscheldege- bied komt dit neer op vier meter plus NAP; voor de Oosterschel- deregio is het sluitpeil van de stormvloedkering (drie meter plus NAP) maatgevend. In beginsel zorgen de regionale waterkeringen voor comparti mentering van mogelijke over stromingsgebieden. De omvang van een inundatie en de daar mee samenhangende schade moet daardoor beperkt worden. De belangrijkste waterstaat kundige functie van het regio nale waterkeringstelsel is der halve: het tegenhouden, sturen en remmen van instromend wa ter als de primaire waterkering faalt. Een bijkomende taak voor de regionale dijken ligt in het fun geren als vluchtroute en trans- portweg bij calamiteiten. Veel van deze slapers zijn voorzien van een asfaltweg; ze zijn on derdeel van het polderwegen net. Voor het uitvoeren van werken aan deze dijken, met in begrip van bebouwing, is een ontheffing van het waterschap vereist. Er ligt in Zeeland voor circa 555 kilometer aan regionale water keringen met een waterstaat kundige functie: 199 kilometer in Zeeuws-Vlaanderen en 356 kilometer in overig Zeeland. Recent onderzoek naar deze dijken is niet uitgevoerd; de wa terschappen hebben niet eens duidelijk inzicht in de hoogte, afmetingen en aanwezigheid van wat genoemd wordt 'dis continuïteiten', waarmee coupures, duikers en sluizen be doeld worden. Volgens de waterschappen is het analyseren van de regionale wa terkeringen pas zinvol als be kend is waar de overstromings risico's het grootst zijn. Daarbij speelt niet alleen de kans op het optreden van een watersnood een rol, maar ook de omvang van de economische schade in het achterliggende gebied. Als de overstromingsrisico's zijn onderzocht, staat ook vast waar de zwakke schakels liggen. Ove rigens zijn de regionale kerin gen niet alleen bij een storm vloed nuttig; ze zijn ook van belang bij dijkvallen en oever- afschuivingen. Inderdaad: om uit hun slaap gewekt te worden en de omvang van een inundatie te beperken. In het waterkeringbeheerplan van waterschap Zeeuwse Ei landen zijn voor de slaperdij ken enkele actiepunten opge nomen (dat van Zeeuws-Vlaan deren moet nog verschijnen): opnieuw inmeten van alle re gionale waterkeringen; des gewenst vaststellen van een nieuw stelsel. Daarbij moet re kening worden gehouden met natuur- en landschappelijke waarden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39