PZC
Waterschappen weten maar
weinig van binnendijken
Niet alle slapers
worden wakker
bij overstroming
Oud-wethouder Van der Wekken terug in oude vakgebied
Schippers voor rechter
wegens ontbreken
van vrachtpapieren
Berging Tricolor ligt al maand stil
15
ZEEWERINGEN EN BINNENDIJKEN
agenda
donderdag 13 november 2003
Mensensmokkelaar moet betalen
Geluidhinder tennispark Domburg
Extraatje voor minima Middelburg
Bodemonderzoek klompenmakerij
Potterfeest
in Vlissingse
bilbiotheek
Aandacht
Grenspeil
Coupures
Binnenvaart werkt meer samen
ROTTERDAM - Als onder-
tvijscoördinator voor de bin
nenvaart is oud-wethouder van
gchouwen-Duiveland Daan
van der Wekken weer helemaal
terug in zijn oude vakgebied,
het onderwijs. „De binnenvaart
is een redelijk gesloten en ver
zuilde sector. Maar er wordt
steeds meer samengewerkt om
nieuwe ontwikkelingen te be
werkstelligen. Ook in het on
derwijs."
De binnenvaart is een sector die
Van der Wekken ligt. Ooit had
een stille droom om te gaan
karen maar daar is het nooit van
gekomen. Nu verricht hij met
plezier werkbezoeken en kon hij
onlangs nog mee varen met een
binnenvaarttanker. Als onder
wijscoördinator heeft hij onder
meer tot taak te zorgen voor een
evenwicht tussen het onder-
I wijsaanbod en de arbeidsmarkt.
„Er zijn al verschillende onder
zoeken gehouden naar de vraag
en het aanbod aan arbeids
krachten", zegt Van der Wek
ken. „Het aantal schepen is de
afgelopen jaren wel gedaald
maartegelijkertijd heeft de bin
nenvaart een enorme schaalver
groting ondergaan en een
mooie, moderne vloot opge
bouwd. De Nederlandse bin-
nenvaartvloot is leidend in Eu
ropa als het gaat om volume en
kwaliteit, andere landen komen
daar ver achteraan. Er zijn ge
kwalificeerde mensen nodig die
deze moderne schepen kunnen
bedienen."
Debinnenvaartsector heeft niet
zozeer te kampen met een slecht
imago als wel met een relatieve
onbekendheid. Mensen die een
binnenvaartschip over de
Zeeuwse wateren zien varen,
hebben veelal geen idee wat er
bij komt kijken en wat het be
lang van de sector is. „De
binnenvaart kan nog steeds uit
stekend concurreren met andere
tansportfaciliteiten. Er zijn
geen files op de binnenwateren,
er is nog veel ruimte en het volu
me in het goederenvervoer kan
ifzeker verdubbeld worden."
De instroom van leerlingen voor
de verschillende mbo-functies
is na jaren van stabiliteit weer
licht gegroeid. De daardoor be
nodigde extra stageplaatsen, de
opleidingen bestaan voor een
groot deel uit praktijk, zijn zon
der veel moeite gevonden na ad
vertenties in de vakbladen.
Nautische opleidingen op mbo-
niveau, waar flink wat Zeeuwse
studenten op af komen, kunnen
onder meer gevolgd worden aan
de bijzondere ROC's in IJmui-
den, Harlingen en Rotterdam.
Maar ook op vmbo-niveau be
staat een specifieke opleiding
Rijn en Binnenvaart die opleidt
tot matroos. Dit is volgens Van
der Wekken de enige vmbo-op-
leiding met een beroepskwalifi
catie aan het eind. „Het mooie
aan de opeenvolgde opleidingen
is dat ze vrijwel naadloos op el
kaar aansluiten. Veel matrozen
leren door voor stuurman en
verder. Het duale lessysteem
van werken en leren is daar ge
heel op afgesteld."
Momenteel wordt gewerkt aan
een curriculum Nautisch als of
ficiële afstudeerrichting voor
alle vmbo-scholen. Dit jaar
wordt op scholen in Amsterdam
en Rotterdam proefgedraaid.
„De onderwijswereld is redelijk
in zichzelf gekeerd, wat overi
gens niet gek is met alle regel-
bombardementen uit Den Haag.
De binnenvaart is ook nog eens
tamelijk gesloten en verzuild.
Dat is nu aan het veranderen. De
binnenvaart werkt steeds meer
samen met andere logistieke
sectoren om nieuwe ontwikke
lingen te bewerkstelligen. Mijn
functie, als onderdeel van een
samenwerkingsverband tussen
werkgevers- en werknemersor
ganisaties, is daarvan een
voorbeeld. Maar ook de ver
schillende, gezamenlijke pro
motieacties en de Stichting
Nederland Maritiem Land,
doorbreken bestaande patro
nen."
MIDDELBURG - Een 36-jarige inwoner van Vlissingen moet
35.750 euro betalen aan de Nederlandse Staat. Dat bedrag
heeft de Vlissinger volgens de rechtbank in Middelburg ver
diend aan mensensmokkel. Ook zijn 43-jarige broer uit Zaan
dam werd gisteren het genoten voordeel van ruim 35.000 euro
ontnomen. De broers werden veroordeeld tot vier jaar gevan
genisstraf voor het smokkelen van Tamils via Nederland naar
Engeland. De mensensmokkel vond eind jaren negentig
plaats. De illegale vreemdelingen uit Sri Lanka moesten
daarvoor forse bedragen aan de mensensmokkelaars betalen.
De officier van justitie had ruim anderhalve ton van het duo
gevorderd.
Beroepsvaart bij de Krammersluizen.
foto Marijke Folkertsma
DEN HAAG - De gemeente Veere heeft terecht geen actie on
dernomen tegen mogelijke geluidhinder op het tennispark
van Domburg, veroorzaakt door het gebruik van een oefen
muur. De Raad van State heeft dit beslist in een zaak die was
aangespannen door twee omwonenden van het tennispark.
Zij zeiden 'ernstige geluidsoverlast' te ondervinden van ten
nissers die ballen tegen de oefenmuur slaan. Zij vroegen de
gemeente op te treden, wat Veere afwees. Volgens de Raad van
State is dat terecht gebeurd, omdat het 'niet aannemelijk' is
dat de geluidsnormen worden overschreden. De oefenmuur
zou dan overdag, tussen zeven uur 's ochtends en zeven uur
's avonds, ruim acht uur gebruikt mogen worden. Het Haagse
rechtscollege erkende tijdens de zitting overigens wel dat het
geluid van terugketsende tennisballen voor de bezwaarma
kers irritant kan zijn.
MIDDELBURG - De minima in Middelburg krijgen ook dit
jaar een extraatje. Gehuwden zonder kinderen kunnen reke
nen op 100 euro, gehuwden met kinderen tot 18 jaar krijgen
150 euro, alleenstaande ouders 125 euro en alleenstaanden 75
euro.
Het extraatje is bedoeld als een tegemoetkoming in de kosten
van de dure decembermaand. Om in aanmerking te komen
voor de eindejaarsuitkering moeten mensen sinds 1 juli in
Middelburg wonen en mogen ze niet te veel eigen vermogen
hebben. Voor gezinnen/samenwonenden is dat bedrag vast
gesteld op 9950 euro en voor alleenstaanden op 4975 euro.
Aanvragen voor het extraatje kunnen worden ingediend tot
10 december. Uitkeringsgerechtigden die een uitkering van
Sociale Zaken ontvangen, hoeven niets te doen.
HEINKENSZAND - Gedeputeerde Staten willen Klompen
makerij Traas in Heinkenszand dwingen tot het doen van een
verkennend bodemonderzoek in het kader van de Bodemsa
nering van in gebruik zijnde bedrijfsterreinen (BSB). De
klompenfabriek heeft al eerder een vooronderzoek laten
doen, maar vindt het verkennende onderzoek naar enkele
plaatsen op het terrein te duur. Volgens de directie kan de be
drijfsvoering een dergelijke uitgave niet lijden.
Uit het, tamelijk oppervlakkige, vooronderzoek is geen ver
ontrustende vervuiling gebleken maar een zogenoemd histo
risch onderzoek heeft uitgewezen dat bepaalde plekken nog
grote vervuilingsrisico's in zich dragen, zoals een verfkast en
een olieopslag. Ook na veel op- en neer geschrijf en gebel,
blijft de klompenmakerij erbij dat het onderzoek te duur is.
GS willen nu tot aanwijzing overgaan, hetgeen betekent dat
bestuursdwang kan worden toegepast als Klompenmakerij
Traas in gebreke blijft.
TH0LEN - Vier schippers, drie
directeuren van bevrachtings
kantoren en drie planners, in
dienst bij dezelfde bevrachters,
zullen zich voor de rechtbank in
Middelburg moeten verant
woorden voor het stelstelmatig
ontbreken van vervoersdocu
menten op het traject Antwer
pen - Rotterdam. Uit onderzoek
van de Waterpolitie is gebleken
dat belangrijke papieren dik
wijls ontbraken op contai
nerschepen die gevaarlijke
stoffen over het Schelde-Rijn-
kanaal vervoerden.
In het voorjaar hield de Water
politie van het Korps Landelij
ke Politiediensten telkens
schippers aan die niet beschik
ten over vervoersdocumenten,
tl I
af
i('
door Mieke van der Jaqt
redactie
schouwen-duiveland
Grachtweg 23a
Postbus 80
4300ABZIERIKZEE
Tel: (0111)454647
Fax: (0111) 454657
Email: redzzee@pzc.nl
Marcel Modde (chef)
PietKleemans
Famke van Loon
AliPankow
Esme Soesman
Rudy Boogert (sport)
centrale redactie
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA goes
Tel: (0113) 315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
internet
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
bezorgklachten:
0800-023 1 231
°P maandag t/m vijdaggedu-
fende de openingstijden;
«terdagstot 12.00 uur
STREEKACTIVITEITEN
BURGH - Revasa, Kerkstraat, 20.00 uur:
Gespreksbijeenkomst over geloof en cul
tuur;
SCHARENDIJKE Dorpshuis de Put-
meet, 14.00 uur: Themabijeenkomst An-
bo;
gevarenkaarten en deugdelijke
stuwplannen. De politie kreeg
sterk de indruk dat het een
structureel probleem was.
Het vervoer van gevaarlijke
stoffen zonder de voorgeschre
ven papieren kan uiterst ramp
zalige gevolgen hebben. Als er
iets gebeurt, moeten hulpdien
sten direct kunnen zien welke
gevaarlijke stoffen er aan boord
zijn, wat de samenstelling is,
hoe het verpakt is en waar het
zich in het ruim bevindt. Op de
aangehouden schepen was die
informatie niet voorhanden.
Naar aanleiding van de aanhou
dingen heeft de politie in de zo
mer de directeuren van drie
samenwerkende scheepsbe
vrachters en hun planners ver
hoord. Na het opstellen van een
proces verbaal zijn ze weer op
vrije voeten gesteld.
Als de vrachtpapieren ontbre
ken, zijn de schipper, de planner
en de scheepsbevrachter in
overtreding. Een lading gevaar
lijke stoffen, mag niet van de ka
de voordat alle papieren in orde
zijn. Dat weten alle partijen. Bij
varen zonder papieren zijn dus
alle partijen strafbaar.
VLISSINGEN - De Vlissingse
bibliotheek 't Spui houdt vrij
dag 21 november een Harry Pot
terfeest. Een dag later komt het
vijfde deel uit van de jonge ma
giër.
Het feest begint oml8.30uuren
duurt tot 22 uur. Kinderen vanaf
9 jaar zijn welkom. Onderdelen
van het feest zijn: een speur
tocht door de bibliotheek, het
Zacharias-zoetwarenhuis, de
toverdrankles, de geschiedenis
van de toverkunsten en ren-je-
rot. Kaarten zijn te koop bij de
bibliotheken in Vlissingen en
Oost-Souburg.
door René Schrier
GOES - De zorgen van de
Zeeuwse politiek over de hoogte
van de tweede waterkeringen in
Zeeland zijn terecht. De twee
waterschappen hebben nauwe
lijks een indruk van de stabili
teit van deze zogenoemde
regionale waterkeringen. Op
sommige plaatsen zijn stukken
dijk verdwenen of zijn er hele
woonwijken (Terneuzen) op ge
bouwd. Als deze dijken weer in
orde moeten worden gebracht,
vergt dat honderden miljoen eu
ro's en duurt het jaren eer dat
werk gereed is.
Op dit moment ontbreekt bij de
waterschappen het inzicht in
wat er aan die dijken moet ge
beuren. De Unie van Water
schappen verricht daar studies
naar. Die zijn op zijn vroegst
over twee jaar gereed.
De aandacht van de water
schappen is voortdurend
gericht op de primaire waterke
ringen. Aan de tweede waterke
ringen komen ze daardoor niet
toe. Met de provincie is afge
sproken dat voor de tweede wa
terkeringen een status quo
wordt gehandhaafd. In Zeeuws-
Vlaanderen is nu een eerste be
gin gemaakt met de aanpak van
achterstallig onderhoud van de
zogenaamde kunstwerken in de
regionale waterkeringen. Dat
wil zeggen dat coupures en af
sluitingen in orde worden ge
maakt.
Maar dat is lang niet voldoende
geeft M. Stroo, beleidsmede
werker afdeling waterkeringen
van het waterschap Zeeuws-
Vlaanderen, toe: „We hebben
200 kilometer aan regionale wa
terkeringen. We kennen de sta
biliteit van de meeste van die
dijken niet eens. Het gaat vaak
om eeuwenoude dijken, waar
van we niet weten hoe ze zijn op-
gebouwd. We hebben de ver
plichting om de stand van zaken
van die dijken vast te leggen in
de legger beheerregistratie,
maar dat hebben we zelfs voor
de primaire waterkeringen nog
niet volledig voor elkaar." Hij
geeft aan dat het waterschap
wel zogenaamde waterpassin
gen van de bewuste dijken heeft
uitgevoerd. Daarbij bleek dat
stukken dijk in de loop der eeu
wen zijn ingezakt of ingeklon
ken. In Terneuzen - nota bene
van het waterschapskantoor
naar het gemeentehuis - staat
een hele woonwijk op een regio
nale waterkering. Stroo: „Ik wil
niet zeggen dat ondanks die
bouwactiviteiten die dijk niet
op voldoende hoogte is geble
ven, maar een goed inzicht is er
niet."
Ook dagelijks bestuurslid
S. van 't Westeinde van het wa
terschap Zeeuwse Eilanden er
kent dat de regionale waterke
ringen op 'sommige plaatsen'
niet op de juiste hoogte zijn,
maar, voegt ze er aan toe, dat
geldt ook voor enkele primaire
waterkeringen. „En het is toch
het belangrijkste dat je eerst je
buitendeur goed sluit, voor je
wat gaat doen aan de keuken
deur die openstaat. En wat moet
je dan op Walcheren doen? Dat
is één grote polder. Moeten we
daar dan nieuwe binnendijken
aanleggen? Om het antwoord op
dergelijke vragen te kunnen ge
ven, moeten inundatiebereke
ningen uitgevoerd worden, en
daar wordt nu aan gewerkt."
Statenlid J. van Ginkel van de
Christenunie luidde dinsdag in
de begrotingsvergadering van
Provinciale Staten de noodklok
over de toestand van de dijken.
Hij is bezorgd, zo laat hij in een
toelichting weten. „Ik vraag al
jaren wanneer er wat aan de
tweede waterkeringen in Zee
land wordt gedaan, en elke keer
krijg ik te horen: 'we kijken er
naar'. Maar er gebeurt niets. De
aandacht gaat vooral uit naar
de primaire waterkeringen, de
zeeweringen. Maar we zijn nu
vijftig jaar na de watersnood
ramp en elke keer verandert er
wat met die primaire keringen.
Zo komen we nooit aan de twee
de waterkeringen toe."
Van Ginkel kan de voorbeelden
van slechte binnendijken uit
zijn eigen woonomgeving zo
noemen. Bijvoorbeeld dat de
Hoondertsedijk bij de Zwaakse
Weel in het midden amper twee
meter hoog is. En in een dijk tus
sen 's Gravenpolder en Hoede-
kenskerke, ter hoogte van de ui-
enfabriek, is een behoorlijk gat
gegraven, heeft hij geconsta
teerd.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - De berging van het Noorse
autoschip Tricolor ligt al een maand stil en
wordt pas voortgezet als er minimaal twee
weken goed weer wordt voorspeld.
De Combinatie Berging Tricolor heeft dit
besloten in overleg met de opdrachtgever,
rederij Wilh. Wilhelmsen. Het ter plaatse
brengen en installeren van bergingsmateri-
eel wordt anders te duur. Van de Tricolor,
die in de aanloop tot Het Kanaal ligt en in
negen stukken is gezaagd, moeten nog laat
ste vier secties worden geborgen. Die zijn
door het slechte weer in elkaar geklapt en
moeten met grote grijpers van de zeebodem
worden gehaald. De verwachting is dat het
werk pas komend voorjaar voltooid is.
De wrakstukken liggen op zestien meter
diepte. Veel schepen kunnen er 'normaal'
overheen varen. Een bewakingsschip is ter
plekke en er liggen waarschuwingsboeien.
In de restanten van de Tricolor bevindt zich
naar schatting nog 1,5 procent van de ruim
2000 ton brandstof die het schip aan boord
had. Dat kan momenteel niet worden ver
wijderd.Olieverontreiniging uit de Tricolor
kostte begin dit jaar circa 20.000 zeevogels
het leven.
door Rinus Antonisse
GOES - Er zijn ooit geruststel
lende namen aan gegeven. Bijna
liefkozend. De waker voor de
eerste, zeewerende dijk. De sla
per voor de eerste binnendijk,
die ook waterkerend moet zijn.
De dromer voor de tweede bin
nendijk, die geen waterstaat
kundige functie meer heeft. De
romantiek is vervangen door
zakelijkheid. De waker heet
nu primaire waterkering, de
slaper is een regionale waterke
ring.
Bij de Februariramp 1953 is de
noodzaak van een goed stelsel
aan waterkeringen onbarmhar
tig aangetoond. Vele binnendij
ken maakten de taak als tweede
waterkering niet waar. Ze zorg
den nauwelijks voor vertraging
van de watervloed. Polders
waarvan de zeewering vijftig
jaar geleden intact bleef, lie
pen via de binnendijken toch
onder.
De meeste eerste binnendijken
zijn na de ramp hersteld, echter
nauwelijks versterkt. Eind ja
ren tachtig van de vorige eeuw is
het stelsel van binnendijken
herzien. Dijken van lager be
lang, zeg maar de dromers, zijn
uit het waterkerende stelsel ge
haald. In veel gevallen betreft
het dijken van oudere inpolde
ringen, bekend onder de naam
bloemdijken.
Waar het nu op aankomt zijn de
primaire en regionale waterke
ringen. De hoogte van de regio
nale keringen moet voldoen aan
een door de provincie vastge
steld grenspeil. Dat is het peil
met een overschrijdingsfre
quentie van het hoogwater van
eenmaal in de twee jaar, ver
hoogd met een halve meter. Voor
Noordzee en Westerscheldege-
bied komt dit neer op vier meter
plus NAP; voor de Oosterschel-
deregio is het sluitpeil van de
stormvloedkering (drie meter
plus NAP) maatgevend.
In beginsel zorgen de regionale
waterkeringen voor comparti
mentering van mogelijke over
stromingsgebieden. De omvang
van een inundatie en de daar
mee samenhangende schade
moet daardoor beperkt worden.
De belangrijkste waterstaat
kundige functie van het regio
nale waterkeringstelsel is der
halve: het tegenhouden, sturen
en remmen van instromend wa
ter als de primaire waterkering
faalt.
Een bijkomende taak voor de
regionale dijken ligt in het fun
geren als vluchtroute en trans-
portweg bij calamiteiten. Veel
van deze slapers zijn voorzien
van een asfaltweg; ze zijn on
derdeel van het polderwegen
net. Voor het uitvoeren van
werken aan deze dijken, met in
begrip van bebouwing, is een
ontheffing van het waterschap
vereist.
Er ligt in Zeeland voor circa 555
kilometer aan regionale water
keringen met een waterstaat
kundige functie: 199 kilometer
in Zeeuws-Vlaanderen en 356
kilometer in overig Zeeland.
Recent onderzoek naar deze
dijken is niet uitgevoerd; de wa
terschappen hebben niet eens
duidelijk inzicht in de hoogte,
afmetingen en aanwezigheid
van wat genoemd wordt 'dis
continuïteiten', waarmee
coupures, duikers en sluizen be
doeld worden.
Volgens de waterschappen is het
analyseren van de regionale wa
terkeringen pas zinvol als be
kend is waar de overstromings
risico's het grootst zijn. Daarbij
speelt niet alleen de kans op het
optreden van een watersnood
een rol, maar ook de omvang
van de economische schade in
het achterliggende gebied. Als
de overstromingsrisico's zijn
onderzocht, staat ook vast waar
de zwakke schakels liggen. Ove
rigens zijn de regionale kerin
gen niet alleen bij een storm
vloed nuttig; ze zijn ook van
belang bij dijkvallen en oever-
afschuivingen. Inderdaad: om
uit hun slaap gewekt te worden
en de omvang van een inundatie
te beperken.
In het waterkeringbeheerplan
van waterschap Zeeuwse Ei
landen zijn voor de slaperdij
ken enkele actiepunten opge
nomen (dat van Zeeuws-Vlaan
deren moet nog verschijnen):
opnieuw inmeten van alle re
gionale waterkeringen; des
gewenst vaststellen van een
nieuw stelsel. Daarbij moet re
kening worden gehouden met
natuur- en landschappelijke
waarden.