Bagage kwijt! Wat nu?
Onvergetelijk
W/ fH
Op vakantie maar met wie
Vraag antwoord
Reisboeken
zaterdag 8 november 2003 Wil
Je vliegt voor vakantie of zaken naar het
buitenland en je bagage komt niet aan. Het is
de schrik van iedereen. Je verwacht dat in de
vervoersvoorwaarden is geregeld dat een
gedupeerde passagier noodzakelijke spullen
kan aanschaffen op kosten van de vervoerder.
Maar zo vanzelfsprekend is dat niet.
Handige tips:
Column
Rechten van
luchtvaartpassagier
ondoorzichtig
Met kinderen op wintersport
Zuid-Afrika
Reis in vijf kliks
Trentino
m-
"Vt H *T~
Tunesië op nachtkastje
Rustiek Duitsland
J
Doorgaans
rolt de koffer
keurig van de
band
WÊÊÊÊ&. Archieffoto/
Ronald de Bruin
«s,
%r
Door Monique Leijser
Het komt nog al
eens voor dat de
bagage later op
de eindbestem
ming aankomt
dan de passagier. De koffer is
blijven staan op de luchthaven
van vertrek of in het verkeerde
vliegtuig terechtgekomen. Niet
temin komt, volgens een woord
voerder van de KLM, het meren
deel van deze bagage binnen 48
uur alsnog op de plaats van be
stemming.
Luchtvaartmaatschappijen hul
len zich in nevelen als het gaat
om vergoedingen voor onkos
ten, veroorzaakt door de ver
traagde bagage. Concrete rech
ten voor gedupeerde passagiers
worden in de vervoersvoorwaar
den niet gegeven. Wat koopt u
er voor dat een maatschappij 'in
alle redelijkheid' de schade zal
bezien en de koffer 'zo snel als
mogelijk' op de plaats van be
stemming zal bezorgen? Het le
vert vooral veel onzekerheid op.
U zit zonder kleding, u weet
niet wanneer de bagage aan
komt en wat u wel of niet mag
aanschaffen.
Ook de woordvoerders van on
der meer KLM, Lufthansa en
Transavia laten zich niet uit
over de aard en de hoogte van
de vergoeding. De ervaringsre-
gels zijn: uw koffer wordt in
principe op uw verblijfadres be
zorgd, alleen voor de eerste be
hoefte wordt een vergoeding
verstrekt en de overige onkos
ten moet u vaak zelf voorschie
ten. Elke situatie wordt apart be
keken, aldus de woordvoerders.
Reist u business class, dan kunt
u rekenen op een iets hogere
vergoeding dan wanneer u toe
ristenklasse vliegt.
Er zijn gevallen bekend, die
meer houvast bieden. Zo kregen
zakenpassagiers van Lufthansa
zonder problemen alle gemaak
te onkosten voor toiletartikelen
terug. Voor de noodzakelijke
kleding, die ze hadden aange
schaft betaalde de maatschap
pij de helft van de prijs. Een
KLM-passagier, die naar
Zuid-Afrika vloog, ontving 50
US-dollars voor elke dag dat zijn
bagage was vertraagd. Vliegt u
met Martinair, dan mag u de eer-
Bewaar het strookje van uw bagagelabel zorgvuldig; het
is uw bewijs dat uw koffer is ingecheckt; Vervoer waarde
volle spullen, zoals sieraden en medicijnen in uw handbaga
ge; Stop een extra setje toiletartikelen en ondergoed in
uw handbagage; «Voorzie zowel de binnen- als de buiten
kant van uw koffer van uw verblijfadres; Maak uw koffer
duidelijk herkenbaar, zodat andere passagiers zich niet per
ongeluk vergissen.
Sites: www.europa.eu.int. voor vragen over rechten als
passagier en voor vragen bij wie u een klacht kunt indie
nen; www.airsafe.com. met een overzicht van verbo
den artikelen op een vlucht;
www.mvlostbaq.com, voor beschrijvingen van vermis
te bagage, wereldwijd;
www.unclaimedbaqaqe.com, voor koopjes van goede
ren, waarvan de rechtmatige eigenaar nooit is getraceerd.
In een periode dat ik er niet hele
maal met mijn hoofd bij was, reisde
ik met drie vrienden naar Rome. We
waren nog niet eerder in de eeuwige
stad geweest en nu moest het maar eens
gebeuren. Gewapend met gidsen en kaar
ten hadden we een lijst opgesteld van de
bezienswaardigheden die we wilden con
sumeren. Het Colosseum, Vaticaanstad,
de Trevi fontein, we gingen het allemaal
bekijken.
Dat was jaren geleden. Nu kwam er vori
ge week een nichtje langs. Trots liet ze
■ne een ticket zien. Met twee medestu
denten ging ze voor het eerst naar Rome.
Prachtige stad', murmelde ik in de door
tnijzelf gekozen rol van bereisde oom.
Onvergetelijke dagen gehad.'
Of ik daar misschien iets over kon vertel
en, vroeg nichtje, glinsterogend van de
voorpret.
Het vreemde was dat er maar twee duide-
bjke herinneringen boven kwamen. De
perste betrof de mobiele telefonie. Dat
badje in Nederland toen nog niet zo
veel. Een paar pioniers waren aan de
OSM, de massa hield het bij een vaste
bjn of stond in de rij voor de telefooncel.
n Pome lagen ze op dit gebied een flink
Reis(be)stemmingen
Door Dirk Mulder
eind voor, merkte ik toen we een taxi na
men van het vliegveld naar het hotel. De
chauffeur was de hele rit aan het woord,
maar niet tegen ons. Als een telefonist in
een centrale goochelde hij met binnen
komende en uitgaande gesprekken. Ik
zat er op de achterbank gefascineerd
naar te kijken. Zijn handen deden volop
aan de conversatie mee, alleen als het
hoognodig was greep hij het stuur even
vast.
Hij bleek geen uitzondering. Ook de ove
rige inwoners van Rome waren in de ban
van de draadloze communicatie. Nog
nooit had ik zoveel kwekkende mensen
op straat gezien, allemaal met mobiel
tjes aan het oor en hevig gesticulerend
tegen onzichtbare gesprekspartners.
'Ja', zei ik tegen het nichtje. 'Ik kon toen
niet vermoeden dat dit bij ons ook een
heel normaal straatbeeld zou worden.'
Nichtje knikte welwillend, alsof ik iets
^rg interessants had gezegd. Ze is keurig
opgevoed.
Wat ik me ook helder kon herinneren
was de meest onbeholpen poging tot be
roving die ik ooit heb meegemaakt. Er
gens in de buurt van Termini, het Cen
traal Station van Rome, duwde een klein
meisje een krant tegen mijn borst. Ze
wees druk babbelend naar de hemel, ter
wijl ze ondertussen het borstzakje van
mijn overhemd probeerde te plunderen,
dat overigens niets van waarde bevatte.
De krant diende als afscherming van
haar rovende handje. Het ontroerde me
bijna. Wat moest er van dit kind wor
den? Alles duidde op een schrijnend ge
brek aan degelijk zakkenrol-onderwijs.
'Kortom', vatte het nichtje peinzend sa
men. 'Je ziet er veel bellende mensen en
je moet uitkijken voor stelende kinde
ren.' Ze leek iets van haar aanvankelijke
enthousiasme verloren te hebben.
Het klonk inderdaad wat mager. De vol
gende keer dat ik in Rome ben zal ik
toch beter opletten.
ste en tweede dag voor maxi
maal 75 US-dollars per dag aan
eerste levensbehoeften aan
schaffen.
Voorwaarde is dat uw claim re
delijk en billijk is. In bijzondere
gevallen kan de vergoeding op
lopen tot maximaal 150 US-dol
lars. U moet alle claims schrifte
lijk indienen.
Is uw bagage beschadigd of defi
nitief kwijt, dan zijn de regels
wel openbaar. U ontvangt maxi
maal zo'n 20 US-dollars per kilo
voor ingecheckte bagage en
zo'n 400 US-dollars voor niet-ge-
registreerde bagage, zoals uw
handtas of laptop .Tenminste,
als de luchtvaartmaatschappij
is aangesloten bij IATA, een
overkoepelende internationale
organisatie voor luchtvaart
maatschappijen. Niet aangeslo
ten maatschappijen hanteren ei
gen voorwaarden, maar confor
meren zich vaak aan die van de
IATA.
Als uw bagage niet aankomt,
moet u dit direct melden bij de
balie 'Bagageafhandeling', even
tueel van de luchtvaartmaat
schappij. Hier vult u een zoge
noemd P.I.R-formulier (Property
Irregularity Report) in, een be
vestiging dat uw bagage is ver
mist of beschadigd. Als er
nieuws is, wordt u daarvan op
de hoogte gebracht. Wie een ge
organiseerde vakantiereis heeft
geboekt, moet tevens de reislei-
ding en/of de reisorganisatie op
de hoogte stellen.
Vraag bij de 'Bagageafhande
ling' naar een telefoonnummer
van de afdeling 'Lost and Found'
van de luchthaven, naar het
adres van een online bagage op
sporingssysteem waarin u zelf
informatie kunt opvragen over
de vertraagde bagage en vraag
naar de voorwaarden waaraan u
moet voldoen om een schade
claim in te kunnen dienen.
De data waarvoor u uw claim
moet indienen, kunnen per
maatschappij verschillen. Zo
moet u bij KLM, in het geval van
beschadigde bagage, uiterlijk
binnen zeven dagen na de dag
van ontvangst van de bagage
een claim indienen. Als uw baga
ge vertraagd is, dan moet uw
protest binnen 21 dagen na ont
vangst van de bagage zijn inge
diend.
Als er op het vliegveld een kan
toor van de betreffende lucht
vaartmaatschappij aanwezig is,
kunt u vragen om een voor
schot voor de eerste aankopen.
Of er een voorschot wordt gege
ven, hangt af van de situatie en
de luchtvaartmaatschappij. Het
is in elk geval geen verkeerd
idee om een goede bagageverze
kering af te sluiten. Ga in elk ge
val na hoe het zit met de dek
king van verloren gegane baga
ge in uw reisverzekering.
Wordt uw klacht niet naar tevreden
heid opgelost door de (Europese)
luchtvaartmaatschappij, dan kunt u
dit melden bij de Europese Commis
sie, afdeling Transport, Rue de la
Loi/Wetstraat 200, B-1049 Brussel,
email: tren-apriqhts®cec.eu.int.
In Nederland groeit het aantal alleenstaanden nog steeds. Zij kam
pen elke vakantie met een grote vraag: met wie? Problemen te
over: met stelletjes is niet altijd leuk, andere vrijgezellen kunnen
niet of willen ergens anders naar toe. Maar je wilt niet alleen. Het
internet biedt deze dolenden een platform om met elkaar in con
tact te komen. Zo kan je online opgeven waar je naar toe wilt, wat
je daar wilt doen en waaraan een vakantiegenoot moet voldoen.
Het is tevens mogelijk om eerst een avond naar een concert of zo te
gaan om te kijken of het klikt voordat de grote reis begint.
Zie: www.u4u.nl
Wij willen graag met onze kinderen van twee en zes op winter
sport. Waar moeten we op letten?
Marlou van Paridon, hoofdredacteur van Samen op Va
kantie: 'Kies een gebied uit met veel kinderweides op ge
ringe hoogte. Hoe hoger je komt, hoe kouder het is en
kinderen houden niet van extreme kou. Dan krijg je ze
de komende twee jaar niet meer mee. Al het materiaal
moet precies passen. Huren dus, want voor kinderen in
de groei kan je blijven kopen. Een helm en handschoe
nen zijn een echte must. Die laatste mogen niet uit, want
ze beschermen niet alleen tegen de kou maar ook tegen
scherpe ski's. Kinderopvang en skiklasjes heb je bijna
overal. Informeer wel van tevoren of de leiding Neder
lands is. Anders heb je grote kans dat de kinderen niet
naar de les willen en dan kun je zelf ook niet skiën. De
ideale oplossing is eigenlijk om opa en oma mee te vra
gen.'
Meer tips staan op: www.samenopvakantie.nl.
Heeft u ook een vraag?
Mail naar: vraaqenantwoord@weqener.nl.
Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de website van deze
krant en klik op de rubriek Reizen.
in de maand juni hebben precies 11.202 Nederlanders
Zuid-Afrika bezocht. Ten opzichte van vorig jaar een
stijging met 14 procent. Naar verwachting zullen er dit
jaar weer meer Nederlanders op bezoek komen. De ste
den en dorpjes staan bekend om de vriendelijke uitstra
ling. 'Het land is door internationale publicaties gekozen
tot een van de meest populaire bestemmingen ter we
reld, dat jong en oud veel te bieden heeft', zegt het pro
motiebureau.
Indrukwekkende heilige plaatsen zijn er genoeg op on
ze aarde. Wij maakten een selectie van vijf. Redelijk in
de buurt is de Sagrada Familia in Barcelona, het meester
werk van Gaudi. De immense kerk is nog niet af, maar
het bekijken meer dan waard. Op het plateau van Gizeh
lieten farao's die in
leven en dood wer
den vereerd als een
god reusachtige
graven aanleggen.
Het tweehonderd
vierkante kilome
ter omvattende
Angkor Wat in
Cambodja is het
grootste tempel
complex ter wereld. Het Vaticaan met zijn gigantische
kerk, tuinen en museum doet je jeeven nietig voelen. En
de Taj Mahal tenslotte, is een architectonisch meester
werk van wit marmer.
Sagrada Familia: www.saqradafamilia.orq
Piramides van Gizeh: www.quardians.net
Angkor Wat: www.visit-mekonq.com/cambodia
Vaticaan: www.vatican.va
Taj Mahal: www.taj-mahal.net
Het merendeel van de Nederlandse wintersporters dat
Italië als bestemming uitkiest, blijft maar net over
de grens hangen in de Dolomieten. Even wat verder naar
het zuiden rijden, loont echter ook de moeite, want in
Trentino liggen verschillende goede skigebieden. Alle mo
gelijkheden in Trentino zijn op een rij gezet in de nieuwe
Nederlandstalige brochure 'In de winter'. Ook is er een
goede wegenkaart beschikbaar.
Info: tel. 0299-66 06 49.
T
•w
•m
w
v-f
iTUNESIË
Als het tijd wordt een tripje naar zonniger oorden te
plannen, kan het aandachtig lezen van reisgidsen
daarbij aardig helpen. Neem 'Tune
sië' bij voorbeeld. Antropoloog Rem-
co Ensel maakte dit jaar voor Domini-
cus zijn 14e druk van zijn kenne
lijk zeer gewilde reisgids. Zoals zo
vaak wordt helaas ook hier verzuimd PI
aan te geven welke wijzigingen ten
opzichte van vorige drukken zijn aan
gebracht.
Uiteraard besteedt de auteur aan
dacht aan zon, zee en strand, maar
vooral de beschrijvingen van cultuur
historische en archeologische be
zienswaardigheden maken de gids lezenswaardig en nut
tig. Praktische, toeristische informatie maken het com
pleet bovendien. Hoort op het nachtkastje.
RUSTIEK KAMPEREN
'Tunesie', door Remco Ensel. Uitgeverij Gottmer, Haarlem. Veer
tiende druk, 246 blz., 19,95 euro. ISBN 90-257-3579-7. Zie ook:
www.dominicus.info.
Het is nooit te vroeg te beginnen met plannen voor
volgend jaar zomer. De een gaat op de bonnefooi, de
ander plant z'n reis van dag tot dag.
Vooral voor deze laatste categorie
kan 'Rustiek kamperen in Duits
land', van pas komen.
Honderd terreinen waar 'rust, ruim
te en gastvrijheid hoog in het vaan
del staan' (aldus de promotietekst
van de uitgever) zijn netjes op een rij
tje gezet. Daartoe is Duitsland in zes
regio's ingedeeld - merkwaardiger
wijs heeft de samensteller er niet
voor gekozen de deelstaatsgrenzen
aan te houden. Op sobere, maar doel
treffende wijze, worden de kampeer
terreinen, de voorzieningen en een
stukje van de directe omgeving, beschreven. Zowel in
woord als met symbolen. Helaas ontbreekt elke indicatie
van prijzen.
'Rustiek Kamperen in Duitsland', uitgave van Kosmos, Utrecht.
144 blz., 11,50 euro. ISBN 90-215-3537-8.
Zie ook: www.kosmosreisqidsen.nl.
Gerard Chel