Bagage kwijt! Wat nu? Onvergetelijk W/ fH Op vakantie maar met wie Vraag antwoord Reisboeken zaterdag 8 november 2003 Wil Je vliegt voor vakantie of zaken naar het buitenland en je bagage komt niet aan. Het is de schrik van iedereen. Je verwacht dat in de vervoersvoorwaarden is geregeld dat een gedupeerde passagier noodzakelijke spullen kan aanschaffen op kosten van de vervoerder. Maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Handige tips: Column Rechten van luchtvaartpassagier ondoorzichtig Met kinderen op wintersport Zuid-Afrika Reis in vijf kliks Trentino m- "Vt H *T~ Tunesië op nachtkastje Rustiek Duitsland J Doorgaans rolt de koffer keurig van de band WÊÊÊÊ&. Archieffoto/ Ronald de Bruin «s, %r Door Monique Leijser Het komt nog al eens voor dat de bagage later op de eindbestem ming aankomt dan de passagier. De koffer is blijven staan op de luchthaven van vertrek of in het verkeerde vliegtuig terechtgekomen. Niet temin komt, volgens een woord voerder van de KLM, het meren deel van deze bagage binnen 48 uur alsnog op de plaats van be stemming. Luchtvaartmaatschappijen hul len zich in nevelen als het gaat om vergoedingen voor onkos ten, veroorzaakt door de ver traagde bagage. Concrete rech ten voor gedupeerde passagiers worden in de vervoersvoorwaar den niet gegeven. Wat koopt u er voor dat een maatschappij 'in alle redelijkheid' de schade zal bezien en de koffer 'zo snel als mogelijk' op de plaats van be stemming zal bezorgen? Het le vert vooral veel onzekerheid op. U zit zonder kleding, u weet niet wanneer de bagage aan komt en wat u wel of niet mag aanschaffen. Ook de woordvoerders van on der meer KLM, Lufthansa en Transavia laten zich niet uit over de aard en de hoogte van de vergoeding. De ervaringsre- gels zijn: uw koffer wordt in principe op uw verblijfadres be zorgd, alleen voor de eerste be hoefte wordt een vergoeding verstrekt en de overige onkos ten moet u vaak zelf voorschie ten. Elke situatie wordt apart be keken, aldus de woordvoerders. Reist u business class, dan kunt u rekenen op een iets hogere vergoeding dan wanneer u toe ristenklasse vliegt. Er zijn gevallen bekend, die meer houvast bieden. Zo kregen zakenpassagiers van Lufthansa zonder problemen alle gemaak te onkosten voor toiletartikelen terug. Voor de noodzakelijke kleding, die ze hadden aange schaft betaalde de maatschap pij de helft van de prijs. Een KLM-passagier, die naar Zuid-Afrika vloog, ontving 50 US-dollars voor elke dag dat zijn bagage was vertraagd. Vliegt u met Martinair, dan mag u de eer- Bewaar het strookje van uw bagagelabel zorgvuldig; het is uw bewijs dat uw koffer is ingecheckt; Vervoer waarde volle spullen, zoals sieraden en medicijnen in uw handbaga ge; Stop een extra setje toiletartikelen en ondergoed in uw handbagage; «Voorzie zowel de binnen- als de buiten kant van uw koffer van uw verblijfadres; Maak uw koffer duidelijk herkenbaar, zodat andere passagiers zich niet per ongeluk vergissen. Sites: www.europa.eu.int. voor vragen over rechten als passagier en voor vragen bij wie u een klacht kunt indie nen; www.airsafe.com. met een overzicht van verbo den artikelen op een vlucht; www.mvlostbaq.com, voor beschrijvingen van vermis te bagage, wereldwijd; www.unclaimedbaqaqe.com, voor koopjes van goede ren, waarvan de rechtmatige eigenaar nooit is getraceerd. In een periode dat ik er niet hele maal met mijn hoofd bij was, reisde ik met drie vrienden naar Rome. We waren nog niet eerder in de eeuwige stad geweest en nu moest het maar eens gebeuren. Gewapend met gidsen en kaar ten hadden we een lijst opgesteld van de bezienswaardigheden die we wilden con sumeren. Het Colosseum, Vaticaanstad, de Trevi fontein, we gingen het allemaal bekijken. Dat was jaren geleden. Nu kwam er vori ge week een nichtje langs. Trots liet ze ■ne een ticket zien. Met twee medestu denten ging ze voor het eerst naar Rome. Prachtige stad', murmelde ik in de door tnijzelf gekozen rol van bereisde oom. Onvergetelijke dagen gehad.' Of ik daar misschien iets over kon vertel en, vroeg nichtje, glinsterogend van de voorpret. Het vreemde was dat er maar twee duide- bjke herinneringen boven kwamen. De perste betrof de mobiele telefonie. Dat badje in Nederland toen nog niet zo veel. Een paar pioniers waren aan de OSM, de massa hield het bij een vaste bjn of stond in de rij voor de telefooncel. n Pome lagen ze op dit gebied een flink Reis(be)stemmingen Door Dirk Mulder eind voor, merkte ik toen we een taxi na men van het vliegveld naar het hotel. De chauffeur was de hele rit aan het woord, maar niet tegen ons. Als een telefonist in een centrale goochelde hij met binnen komende en uitgaande gesprekken. Ik zat er op de achterbank gefascineerd naar te kijken. Zijn handen deden volop aan de conversatie mee, alleen als het hoognodig was greep hij het stuur even vast. Hij bleek geen uitzondering. Ook de ove rige inwoners van Rome waren in de ban van de draadloze communicatie. Nog nooit had ik zoveel kwekkende mensen op straat gezien, allemaal met mobiel tjes aan het oor en hevig gesticulerend tegen onzichtbare gesprekspartners. 'Ja', zei ik tegen het nichtje. 'Ik kon toen niet vermoeden dat dit bij ons ook een heel normaal straatbeeld zou worden.' Nichtje knikte welwillend, alsof ik iets ^rg interessants had gezegd. Ze is keurig opgevoed. Wat ik me ook helder kon herinneren was de meest onbeholpen poging tot be roving die ik ooit heb meegemaakt. Er gens in de buurt van Termini, het Cen traal Station van Rome, duwde een klein meisje een krant tegen mijn borst. Ze wees druk babbelend naar de hemel, ter wijl ze ondertussen het borstzakje van mijn overhemd probeerde te plunderen, dat overigens niets van waarde bevatte. De krant diende als afscherming van haar rovende handje. Het ontroerde me bijna. Wat moest er van dit kind wor den? Alles duidde op een schrijnend ge brek aan degelijk zakkenrol-onderwijs. 'Kortom', vatte het nichtje peinzend sa men. 'Je ziet er veel bellende mensen en je moet uitkijken voor stelende kinde ren.' Ze leek iets van haar aanvankelijke enthousiasme verloren te hebben. Het klonk inderdaad wat mager. De vol gende keer dat ik in Rome ben zal ik toch beter opletten. ste en tweede dag voor maxi maal 75 US-dollars per dag aan eerste levensbehoeften aan schaffen. Voorwaarde is dat uw claim re delijk en billijk is. In bijzondere gevallen kan de vergoeding op lopen tot maximaal 150 US-dol lars. U moet alle claims schrifte lijk indienen. Is uw bagage beschadigd of defi nitief kwijt, dan zijn de regels wel openbaar. U ontvangt maxi maal zo'n 20 US-dollars per kilo voor ingecheckte bagage en zo'n 400 US-dollars voor niet-ge- registreerde bagage, zoals uw handtas of laptop .Tenminste, als de luchtvaartmaatschappij is aangesloten bij IATA, een overkoepelende internationale organisatie voor luchtvaart maatschappijen. Niet aangeslo ten maatschappijen hanteren ei gen voorwaarden, maar confor meren zich vaak aan die van de IATA. Als uw bagage niet aankomt, moet u dit direct melden bij de balie 'Bagageafhandeling', even tueel van de luchtvaartmaat schappij. Hier vult u een zoge noemd P.I.R-formulier (Property Irregularity Report) in, een be vestiging dat uw bagage is ver mist of beschadigd. Als er nieuws is, wordt u daarvan op de hoogte gebracht. Wie een ge organiseerde vakantiereis heeft geboekt, moet tevens de reislei- ding en/of de reisorganisatie op de hoogte stellen. Vraag bij de 'Bagageafhande ling' naar een telefoonnummer van de afdeling 'Lost and Found' van de luchthaven, naar het adres van een online bagage op sporingssysteem waarin u zelf informatie kunt opvragen over de vertraagde bagage en vraag naar de voorwaarden waaraan u moet voldoen om een schade claim in te kunnen dienen. De data waarvoor u uw claim moet indienen, kunnen per maatschappij verschillen. Zo moet u bij KLM, in het geval van beschadigde bagage, uiterlijk binnen zeven dagen na de dag van ontvangst van de bagage een claim indienen. Als uw baga ge vertraagd is, dan moet uw protest binnen 21 dagen na ont vangst van de bagage zijn inge diend. Als er op het vliegveld een kan toor van de betreffende lucht vaartmaatschappij aanwezig is, kunt u vragen om een voor schot voor de eerste aankopen. Of er een voorschot wordt gege ven, hangt af van de situatie en de luchtvaartmaatschappij. Het is in elk geval geen verkeerd idee om een goede bagageverze kering af te sluiten. Ga in elk ge val na hoe het zit met de dek king van verloren gegane baga ge in uw reisverzekering. Wordt uw klacht niet naar tevreden heid opgelost door de (Europese) luchtvaartmaatschappij, dan kunt u dit melden bij de Europese Commis sie, afdeling Transport, Rue de la Loi/Wetstraat 200, B-1049 Brussel, email: tren-apriqhts®cec.eu.int. In Nederland groeit het aantal alleenstaanden nog steeds. Zij kam pen elke vakantie met een grote vraag: met wie? Problemen te over: met stelletjes is niet altijd leuk, andere vrijgezellen kunnen niet of willen ergens anders naar toe. Maar je wilt niet alleen. Het internet biedt deze dolenden een platform om met elkaar in con tact te komen. Zo kan je online opgeven waar je naar toe wilt, wat je daar wilt doen en waaraan een vakantiegenoot moet voldoen. Het is tevens mogelijk om eerst een avond naar een concert of zo te gaan om te kijken of het klikt voordat de grote reis begint. Zie: www.u4u.nl Wij willen graag met onze kinderen van twee en zes op winter sport. Waar moeten we op letten? Marlou van Paridon, hoofdredacteur van Samen op Va kantie: 'Kies een gebied uit met veel kinderweides op ge ringe hoogte. Hoe hoger je komt, hoe kouder het is en kinderen houden niet van extreme kou. Dan krijg je ze de komende twee jaar niet meer mee. Al het materiaal moet precies passen. Huren dus, want voor kinderen in de groei kan je blijven kopen. Een helm en handschoe nen zijn een echte must. Die laatste mogen niet uit, want ze beschermen niet alleen tegen de kou maar ook tegen scherpe ski's. Kinderopvang en skiklasjes heb je bijna overal. Informeer wel van tevoren of de leiding Neder lands is. Anders heb je grote kans dat de kinderen niet naar de les willen en dan kun je zelf ook niet skiën. De ideale oplossing is eigenlijk om opa en oma mee te vra gen.' Meer tips staan op: www.samenopvakantie.nl. Heeft u ook een vraag? Mail naar: vraaqenantwoord@weqener.nl. Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Reizen. in de maand juni hebben precies 11.202 Nederlanders Zuid-Afrika bezocht. Ten opzichte van vorig jaar een stijging met 14 procent. Naar verwachting zullen er dit jaar weer meer Nederlanders op bezoek komen. De ste den en dorpjes staan bekend om de vriendelijke uitstra ling. 'Het land is door internationale publicaties gekozen tot een van de meest populaire bestemmingen ter we reld, dat jong en oud veel te bieden heeft', zegt het pro motiebureau. Indrukwekkende heilige plaatsen zijn er genoeg op on ze aarde. Wij maakten een selectie van vijf. Redelijk in de buurt is de Sagrada Familia in Barcelona, het meester werk van Gaudi. De immense kerk is nog niet af, maar het bekijken meer dan waard. Op het plateau van Gizeh lieten farao's die in leven en dood wer den vereerd als een god reusachtige graven aanleggen. Het tweehonderd vierkante kilome ter omvattende Angkor Wat in Cambodja is het grootste tempel complex ter wereld. Het Vaticaan met zijn gigantische kerk, tuinen en museum doet je jeeven nietig voelen. En de Taj Mahal tenslotte, is een architectonisch meester werk van wit marmer. Sagrada Familia: www.saqradafamilia.orq Piramides van Gizeh: www.quardians.net Angkor Wat: www.visit-mekonq.com/cambodia Vaticaan: www.vatican.va Taj Mahal: www.taj-mahal.net Het merendeel van de Nederlandse wintersporters dat Italië als bestemming uitkiest, blijft maar net over de grens hangen in de Dolomieten. Even wat verder naar het zuiden rijden, loont echter ook de moeite, want in Trentino liggen verschillende goede skigebieden. Alle mo gelijkheden in Trentino zijn op een rij gezet in de nieuwe Nederlandstalige brochure 'In de winter'. Ook is er een goede wegenkaart beschikbaar. Info: tel. 0299-66 06 49. T •w •m w v-f iTUNESIË Als het tijd wordt een tripje naar zonniger oorden te plannen, kan het aandachtig lezen van reisgidsen daarbij aardig helpen. Neem 'Tune sië' bij voorbeeld. Antropoloog Rem- co Ensel maakte dit jaar voor Domini- cus zijn 14e druk van zijn kenne lijk zeer gewilde reisgids. Zoals zo vaak wordt helaas ook hier verzuimd PI aan te geven welke wijzigingen ten opzichte van vorige drukken zijn aan gebracht. Uiteraard besteedt de auteur aan dacht aan zon, zee en strand, maar vooral de beschrijvingen van cultuur historische en archeologische be zienswaardigheden maken de gids lezenswaardig en nut tig. Praktische, toeristische informatie maken het com pleet bovendien. Hoort op het nachtkastje. RUSTIEK KAMPEREN 'Tunesie', door Remco Ensel. Uitgeverij Gottmer, Haarlem. Veer tiende druk, 246 blz., 19,95 euro. ISBN 90-257-3579-7. Zie ook: www.dominicus.info. Het is nooit te vroeg te beginnen met plannen voor volgend jaar zomer. De een gaat op de bonnefooi, de ander plant z'n reis van dag tot dag. Vooral voor deze laatste categorie kan 'Rustiek kamperen in Duits land', van pas komen. Honderd terreinen waar 'rust, ruim te en gastvrijheid hoog in het vaan del staan' (aldus de promotietekst van de uitgever) zijn netjes op een rij tje gezet. Daartoe is Duitsland in zes regio's ingedeeld - merkwaardiger wijs heeft de samensteller er niet voor gekozen de deelstaatsgrenzen aan te houden. Op sobere, maar doel treffende wijze, worden de kampeer terreinen, de voorzieningen en een stukje van de directe omgeving, beschreven. Zowel in woord als met symbolen. Helaas ontbreekt elke indicatie van prijzen. 'Rustiek Kamperen in Duitsland', uitgave van Kosmos, Utrecht. 144 blz., 11,50 euro. ISBN 90-215-3537-8. Zie ook: www.kosmosreisqidsen.nl. Gerard Chel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 41