PZC De Zeven Provinciën herrijst alsnog 21 Annemiek Koppejan, Zeeuws Statenlid zaterdag 8 november 2003 Zorg voor een veilige, stabiele omgeving Ze weet niet anders: er werd van gedachten gewisseld. Dat was normaal bij haar thuis's Zon dags na de Hoogmis werd er door- gediscussieerd over het aldaar ge- bodene en de twee meiden, van wie Annemiek de oudste is, praat ten al evenzeer mee over politiek. Haar vader, gemeentesecretaris, kende als man achter de scher men, de politiek van binnenuit en ook haar ooms waren zeer geïnte resseerd in alles was met bestuur te maken had. „We hadden een warm nest en we kregen als kinde ren alle ruimte om mee te discus siëren, ook al wisten we van toeten noch blazen. Mijn moeder had vooral een inbreng vanuit het le vensbeschouwelijke. En mijn ouders hadden een sterk ontwik keld rechtvaardigheidsgevoel dat ze op ons wilden overbrengen." Annemiek Koppejan heeft de ge woonte van haar ouders om met de kinderen over van alles en nog wat te praten twee generaties verder ge bracht. Willen mensen een goed besef krijgen van wat wel en wat niet kan en willen ze met gevoel voor verant woor delij kheden hun plaats innemen in de samenleving, dan zullen ze daar als kind iets over geleerd moeten hebben. Gesprekken met kinderen moeten niet op het niveau van volwassenen worden gevoerd maar wel met res pect. En met zorg. Onlangs heeft ze haar vierjarige doch ter Sophie 's avonds het dramatische verhaal over Kaïn en Abel uit de kin derbijbel voorgelezen. Het gaat over de twee zoons van Adam en Eva, die uiteenlopende keuzes maakten. Kaïn was landbouwer en Abel schaapher der. Na verloop van tijd gaf Kaïn aan God als offer iets van vruchten die hij had geoogst. Abel offerde ook: een eersteling van zijn schapen. God keurde het offer van Kaïn geen blik waardig maar toonde wel belangstel ling voor dat van Abel. Daar werd Kaïn razend over. Zozeer dat hij zijn broer vroeg mee te gaan het veld in, waar hij hem vermoordde. Annemiek: „Ik lees geregeld voor uit de kinderbijbel. Deze keer wilde Sop hie hetzelfde verhaal nog een paar keer horen. Het had iets dubbels; de moord op je broertje, dat stond zover van haar af en had zoiets ongelofe lijks. Maar tegelijkertijd was ze gefas cineerd door het kwaad. Het verhaal over Kaïn en Abel gaat duidelijk on der meer over jaloezie. Dat heeft Sop hie ook. Ze is nogal eens jaloers op ons tweede dochtertje, Iris van drie. Daar hebben we het dus over gehad; over jaloezie en boosheid; iets wat ze wel kent. Het zijn gevoelens waar je als kind van heel vroeg af aan al iets van meekrijgt. Ik heb er met haar over ge praat hoe het komt dat ze jaloers is op haar zusje en dat dat niet nodig is om dat wevanhaarnetzoveelhouden. De kinderen verschillen van elkaar, maar zijn even veel waard. Ik denk dat op voeders moeten onderkennen dat in mensen van heel jong af aan ook kwaad zit. Je moet er met je kinderen over praten hoe je daarmee kunt om gaan en in je manier van leven laten zien hoe je dat zelf doet. Hoe je de kwaadheid, die iedereen wel kent, binnen de oevers moet houden omdat Annemiek Koppejan met op de voorgrond haar dochters Sophie (rechts) en Iris. foto Mechteld Jansen Naam: Johanna Maria Petronella Antonia Koppejan-Elsen Geboren: 1966, Dreumel Opleiding: Volgde de havo in Druten en de lerarenopleiding huishoudkunde en gezondheidskunde in Nijmegen. Studeerde pedagogiek in Nijmegen. Loopbaan: Werkte in de jaren tachtig bij een schoonmaakbedrijf waar ze voormannen en rayonleiders trainde in sociale vaardigheden en managementvaardigheden. Verkocht in de jaren negentig vanuit Zeeland Nederlandse en Europese subsidiebegeleiding. Werkte bij Cerestar in Sas van Gent als manager opleiding en organisatie. Werkt sinds twee jaar als consultant projecten bij de BV Pushz, van de Hogeschool Zeeland. Is sinds maart 2003 lid van de Provinciale Staten in de fractie van het CDA waarvoor zij het vice-voorzitterschap vervult. de wereld er niet mooier van wordt als woede en haat de vrije loop krijgen. Ik geloof echt dat je er heel jong mee moet beginnen dat soort gedachten over te dragen aan je kinderen. Je moet daar dan ook tijd voor maken, prioriteiten stellen en dan maar een keer die vergadering, waar je eigenlijk naartoe wilde, laten schieten. Kinde ren moeten op je kunnen rekenen, zich veilig voelen. In andere omstandighe den ga je weer wél en dan leg je ze uit waarom je erheen gaat. Om iets te doen waar andere mensen plezier van hebben bijvoorbeeld. Ik wil wel een centrale stelling formuleren waar over, wie dat maar wil, met mij op mijn website - www.annemiekkoppe- jan.nl - van gedachten kan wisselen. Déze: 'Op een goede manier met el kaar samenleven, begint bij de opvoe ding van je kinderen'." De maatschappij helpen inrichten op een manier dat iedereen daar een be hoorlijke plaats in kan vinden, dat hadden haar ouders op het oog en dat hebben ze aan Annemiek doorgege ven. „Het ging om rechtvaardigheid. De grondslag waarop de discussie daarover rustte, dat waren de christe lijke waarden. De Tien Geboden, die vormden de toetssteen voor het den ken. Die ondertoon was er van het be gin af aan voor mij. De uitkomst van de gedachtengang was dat je niet voor jezelf leeft, maar er moet zijn voor je naasten. Ik ben er blij mee dat ik dat van huis uit heb meegekregen maar optimistisch ben ik niet. In de loop van de tijd zijn de mensen steeds meer voor zichzelf gaan leven. De samen hang die je had door de kerken en clubs, door politieke betrokkenheid, die is voor een groot deel verdwenen en daarmee is veel stabiliteit weg. Ik voorzie een steeds sterkere tweede ling tussen goed opgeleiden met een hoger inkoen en mensen die om wat voor reden dan ook niet of met moeite mee kunnen doen. We zitten in een economische recessie op een moment dat de samenleving qua verbonden heid uit elkaar gevallen is. De solida riteit is minder geworden. De politiek zou ervoor moeten zorgen dat in het onderwijs meer aandacht is voor het individu, dat er minder uitvallers zijn die geen plek krijgen in het maat schappelijk leven. En er zou maat werk moeten worden geleverd voor een groep als die van de bij standsmoe ders. Werk is belangrijk om met een gevoel voor eigenwaarde in de samen leving te kunnen functioneren. Ik vind dat minister De Geus van Sociale Zaken dat uitgangspunt redelijk han teert: de scherpste kantjes van de re geringsplannen zijn eraf. Als het gaat om werk, moet je trouwens ook waken voor overwaardering van alleen regu liere banen. Vrijwilligerswerk is ook belangrijk." Ze is, zegt ze, van nature niet heel op timistisch, maar toch ziet Annemiek Koppejan een beweging die haar op gewekt stemt. „Ik heb het idee dat het carrièregerichte denken en de hang naar alleen maar veel geld verdienen aan het veranderen is. In mij" eigen omgeving zie ik dat steeds me°r men sen beseffen dat er een veilige, stabiele omgeving voor hun kinderen moet zijn en dat ze tijd in de opvoeding moeten steken. Ze willen wel brood op de plank hebben maar maken afge zien daarvan nieuwe keuzes: voor minder luxe en meer voor het gezin. Ikzelf werk aan de Hogeschool drie dagen per week en dan heb ik het Sta- tenwerk erbij. Ad, mijn man, besteedt in het weekeinde, als we allemaal sa men in Zoutelande zijn, veel aandacht aan de kinderen. Door de week werkt hij in Amsterdam in zijn eigen bedrijf: ondernemingen en overheidsinstel lingen begeleiden bij Internetprojec ten. We hebben een heel goede oppas- moeder en als het nodig is gaan de kinderen voor zaken. We zijn kerke lijk gebleven. Ad is van huis uit Vrij gemaakt Gereformeerd, ik Katholiek. We wilden de kinderen niet opvoeden met twee kerken en zijn uitgekomen bij de Samen Op Weg Kerk. Daar vind ik veel van wat ik van huis uit heb meegekregen en wat ik ook'wil door geven aan onze kinderen." Ze schudt de oplossingen voor een sta biele samenleving niet uit de mouw; ziet de donkere kanten wel. „Er zijn grote problemen. De maatschappij heeft te weinig samenhang en de inte gratie verloopt moeizaam. Het is toch heel erg pijnlijk als je via de media hoort hoe een groep kinderen roept dat alle Joden dood moeten. Die kin deren en de mijne moeten toch samen de maatschappij van de toekomst neerzetten. We moeten met z'n allen verder. Je kunt, denk ik, als het om verbeteringen gaat het beste klein be ginnen." A.J. Snel Drie jaar lang zwegen de schaafmachi nes, boren en hamers op de Batavia- werf in Lelystad, want het werk aan de re plica van De Zeven Provinciën lag stil. Maar nu is er volop activiteit. Er is weer geld, en wat belangrijker is: er is een nieuw plan voor de herbouw van het beroemdste oor logsschip van de vloot van de Republiek van de Zeven Provinciën in de 17e eeuw. Snerpende schaafmachines, robuuste man nen die reuzenstukken eikenhout bewer ken. Het is onloochenbaar: het werk aan de replica van De Zeven Provinciën, trotse oor logsbodem van admiraal Michiel Adriaensz ue Ruyter, vlaggenschip van de strijdbare vloot van de Republiek in de 17e eeuw, is hervat. Voortaan wordt er weer geschaafd, geklopt, getimmerd en geboord op de Bataviawerf in Lelystad. Ad van der Zee, historisch onder zoeker en woordvoerder van de werf, is zichtbaar opgelucht. Na een hoop deining kan het mammoetkarwei worden afge maakt. We schrijven begin jaren negentig. Willem Vos, scheepsbouwmeester, de man die het C-schip Batavia bouwde en oprichter van de Bataviawerf, heeft een schitterend Plan: hij wil De Zeven Provinciën doen her leven. Bijzonder daarbij is dat hij dat niet - doen aan de hand van exacte bouwteke- jriigen, maar volgens een, in de 17e eeuw oegepaste, ambachtelijke bouwmethode me veel ruimte laat voor intuïtie. £es jaar wordt er hard getimmerd, gepast en geweten op de Bataviawerf en in die tijd ytjgt de onderkant van het schip duidelijk vorm. Maar dan komen de obstakels: het geld is op en er zijn niet meer voldoende vakmensen beschikbaar, aardoor moet het karwei in het jaar 2000 worden stilgelegd. Later blijkt dat er veel ecgere dingen aan de hand zijn: de maatvoe- wp Pt n'e*;' waardoor de boeg en de ach- Pr ant van het schip niet de juiste vorm Bataviawerf in Lelystad krijgen en het schip te weinig draagvlak heeft in het water. Deskundigen raden vervolgens aan bij her vatting van het werk de voor- en achterkant van De Zeven Provinciën af te breken en op nieuw te bouwen. En dat gaat nu ook gebeu ren. „Want", zegt Ad van der Zee van de Ba taviawerf, „als we dat niet zouden doen, zou het schip te diep in het water terechtkomen foto's Bataviawerf/GPD De Zeven Provinciën in aanbouw en zou het water er bij de geschutspoorten inkomen." Nu, bij de herstart, wordt er niet meer ge werkt met het timmermansoog, maar aan de hand van echte bouwtekeningen, die zijn gebaseerd op een model. En dat model is op zijn beurt gebaseerd op uit de 17e eeuw be waard gebleven maatvoeringen en bestek ken van De Zeven Provinciën. Volgens Van der Zee wordt nu de methode gevolgd waar mee het schip in 1665 in Rotterdam werd ge bouwd. Aan De Zeven Provinciën wordt gewerkt met een ploeg van tussen de twintig en veer tig mensen, onder wie vrijwilligers en leer lingen. Zij zullen vele jaren nodig hebben om 3000 kubieke meter Deens eikenhout en 400 kubieke meter grenen te verwerken en 30 kilometer touw en 1800 vierkante meter zeil aan te brengen. Zodra de onderkant is gerepareerd en de eikenhouten spanten zijn aangebracht, wordt het eerste dek gereali seerd, daarna de eerste geschutslaag, ver volgens de tweede geschutslaag en dan het werkdek en het verhoogde dek, de zoge noemde campagne. Van der Zee: „Ik denk dat De Zeven Provinciën zo rond 2015 vaar klaar zal zijn." Maar dan zal ook het com plete schip er zijn, inclusief drie masten, tientallen bronzen kanonnen en decoraties. Vooral dat laatste is niet onbelangrijk, want De Zeven Provinciën was het rijkst gedeco reerd van de hele vloot en had behalve 82 kanonnen prachtige houten beelden, die onder meer de vier deugden van de Repu bliek, 'vrijheid', 'vrede', 'welvaart' en 'standvastigheidsymboliseerden Deze beelden krijgen nu vorm in het atelier van de Bataviawerf. De laatste hand is in middels gelegd aan de eerste van de vijf gro te lantaarns die het schip gaan sieren. De eerste is meer dan manshoog en voorzien van een koperen kap, de stijlen zijn versierd met vrouwenfiguren. Al het houtwerk is verguld, wat duidt op weelderigheid. Nu wordt een begin gemaakt met een deels verguld hekbeeld van een vrouwenfiguur die de 'welvaart' voorstelt. Zij draagt een gouden gewaad en heeft als attributen de hoorn des overvloeds en een korenschoof, als de tekenen van overvloed en welvaart. Pracht en praal. Dat was precies de bedoe ling van het grootste vlaggenschip dat de Nederlandse Republiek ooit kende en dat betrokken was bij vrijwel alle grote zeesla gen tegen de Engelsen rond 1665. De herbouw van De Zeven Provinciën gaat zo'n tien miljoen euro kosten, een bedrag dat vooral wordt opgebracht door kredieten en subsidies van de overheid, sponsoring en entreegelden van bezoekers aan de Batavia werf. Jaarlijks nemen zo'n 140.000 mensen de aanbouw van De Zeven Provinciën en natuurlijk de al lang zeewaardige Batavia in ogenschouw. En dat aantal zal alleen maar groeien, nu het werk aan De Zeven Provinciën is hervat. Arvid van der Wolf De Bataviawerf is het hele jaar door ge opend, van 10-17 uur, behalve op Nieuws- jaarsdag en Eerste Kerstdag. Info: tel. 0320- 261409 of www.bataviawerf.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25