24 I Kunst van een vervalser 25 I De Zeven Provinciën herrijst 27 i Het frietkot verdwijnt Trillingen Mooie flessen Redactie: 0113-315680 yyvvw.pzc.nl E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes. Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. Willem Zelleweg, Goes Die stomme treinen foto Meehteld Jansen Een kleine vijfhonderd inwo ners van de gemeenten Goes, Kapelle en Reimerswaal die in de buurt van de spoorlijn wonen, hebben de afgelopen maanden hun ongerustheid laten blijken over de toename van het aantal goederentreinen. Ze maken zich zorgen om hun woongenot, voelen niets voor de plaatsing van ge luidsschermen pal voor de deur en vragen zich trouwens af of die wel soelaas bieden. De stroom reac ties, waarin ook die van de drie ge meentebesturen en van bedrijven langs de spoorlijn zijn gevoegd, is zo groot dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat een besluit over een betere spoorontsluiting van het haven- en industriegebied Vlissingen-Oost heeft uitgesteld. Die stomme treinen. Mopperend denkt Roan van Ederen uit Krab- bendijke terug aan zijn verjaardags feestje in juni. Het was prachtig weer, zodat de feestelijkheden plaatshad den in de tuin. Die grenst evenwel aan de spoorlijn en telkens passeerde daar een lange goederentrein. Roan: „Dan konden we een hele tijd niet met el kaar praten door het lawaai. Dat is niet leuk hoor, als je jarig bent." Ook als je niet jarig bent, is het niet plezierig hinder te ondervinden van spoorwegverkeer. De bewoners van huizen in de buurt van de spoorlijn Vlissingen-Bergen op Zoom weten dat het betrekken van een woning in de omgeving van het treintraject on herroepelijk betekent dat rekening moet worden gehouden met enig ge luid van passerend treinverkeer. Daarmee valt te leven. Pardon, viel te leven. Sinds de autoterminal van Co- belfret in Vlissingen-Oost in gebruik werd genomen, is het aantal goede rentreinen fors toegenomen. Dat le vert klachten op over geluid en over trillingen. Dikwijls over beide. De lange goederentreinen zijn er ook de oorzaak van dat spoorwegovergangen vaker en langer zijn gesloten. Dagelijks rijden, in beide richtingen samen, gemiddeld zeventig reizigers treinen over het baanvak Vlissingen- Bergen op Zoom. Tot vorig jaar zaten daar - vrijwel uitsluitend op werkda gen - drie goederentreinen in westelij - ke richting en drie in oostelijke rich ting tussen. In de loop van 2002 kwamen er twee per dag bi jMet de in gebruikname van de Cobelfret-termi- nal afgelopen voorjaar verdriedub belde het aantal goederentreinen. In de periode waarin de voorraad auto's met bestemming Engeland werd op gebouwd, reden dagelijks zeven a acht treinen heen en weer naar Vlis singen-Oost. Inmiddels is de terminal volledig in bedrijf en hoeft de voor raad alleen op peil te worden gehou den. Daarvoor zijn dagelijks vijf treinladingen auto's voldoende. Niet alle autotreinen zijn overigens van Cobelfret. Ook Verbrugge Terminals laat per spoor auto's naar Vlissingen- Oost brengen. Deze trafiek blijft be perkt tot twee treinen (heen en twee terug) per week. Makkelijk te onthou den: de Fords zijn van Cobelfret, de Opeis van Verbrugge Terminals. Van voorbij glijdende reizigerstreinen hebben de aanwonenden van de spoorlijn nauwelijks last. De auto treinen zijn de belangrijkste veroor zakers van geluidsoverlast. Vooral wanneer ze leeg in oostelijke richting gaan - veel aanwonenden van de spoorlijn hebben de indruk dat de treinen dan harder rijden - maken ze veel lawaai door het gerammel van de rijplaten. De meeste trillingen wor den veroorzaakt door goederentrei nen die al langer door Midden-Zee land rijden: gastankwagons en platte wagons vol stalen balken. Wanneer zo'n gas- en staaltransport de woning van de familie Bezemer aan de Vroonlandseweg in Kapelle pas seert, staat het huis te schudden. „Griezelig", vindt Kees Bezemer. „Al les schudt mee. Het doet je onwille keurig aan een aardbeving denken. Ik verbaas me erover dat er nog steeds geen scheuren in het huis zijn ont staan." Scheuren heeft de familie Wijn aan de Buys Ballotstraat in Goes wel ontdekt. Lisette Wijn en haar ge zin wonen pal aan de spoorlijn. Ze hebben het huis ruim drie jaar geleden betrokken en ze wonen er nog steeds naar hun zin. Dat wil zeggen, volgens Wijn was de situatie afgelopen zomer 'behoorlijk belabberd'. Het mooie weer nodigde uit veel buiten in de tuin te bivakkeren, maar de passerende foto Willem Miera goederentreinen vergalden het plezier in de zwoele zomeravonden. De Wij nen waren gewend zomer en winter met het slaapkamerraam open te sla pen, maar dat kan niet meer. Ook al omdat de passage van de tamelijk tra ge goederentreinen tot gevolg heeft dat de spoorwegovergang bij de fami lie Wijn voor de deur langer gesloten is. Helaas zijn opmerkelijk veel auto mobilisten niet zo vriendelijk tijdens het wachten de motor even uit te scha kelen, met alle stank- en geluidshin der van dien. De trillingen die het goederenvervoer langs de Zeeuwse spoorlijn veroor zaakt, zijn op zichzelf een boeiend fe nomeen. De een heeft er veel last van, de ander nauwelijks. De Zuid-Beve- landse klei geeft trillingen beter door dan zand. Veenlagen tussen de klei zorgen op de ene plek voor een dem pend effect, terwijl ze op een andere plaats vibraties lijken te versterken. Vooral bewoners van huizen zonder paalfundering hebben veel last van trillingen. Het huis van de familie Van Ederen aan de Bramestraat in Krab- bendijke is modern, degelijk gefun deerd en goed geïsoleerd. Het valt bin nen dan ook wel mee met de overlast door goederentreinen, verzekeren Ar no en Ellen van Ederen. Trillingen worden in hun geval bovendien ge dempt door twee sloten tussen de spoorbaan en de woning. Zo'n onder breking van de bodem is blijkbaar een probaat middel. In de maatregelen ter beperking van de overlast door de toename van het goederenvervoer is evenwel niet het graven van trillingsdempende sloten opgenomen. Wel geluidsschermen en daar zitten veel bewoners van huizen pal aan de spoorlijn nu net niet op te wachten. In veel woningen - oud en nieuw - is in de loop der jaren al een uitgebreid pakket geluidsisolatie aangebracht, zodat het binnen wel meevalt met geluidshinder. „Het is niet aangenaam, maar zeker niet on draaglijk", zegt Kees Bezemer. „Daarom voelen we er niets voor om een geluidsscherm voor onze neus te krijgen." Zo redeneert ook Margreet Harte die aan de Parallelweg in Goes woont. Ze ligt af en toe te schudden in bed, hoort ruiten en voelt vloeren trillen, maar heeft toch liever die hinder dan een geluidsscherm van drie meter, zoals dat bij haar voor de deur is gepland. Een tikkeltje bezorgd over wat die trillingen op den duur met het huis doen, is ze wel. De familie Harte is een jaar geleden aan de Parallelweg ko men wonen en wist dat meer treinver keer te duchten viel. Margreet Harte: „We zullen er niet voor gaan verhui zen, want we zijn hartstikke blij met dit huis. Maar wat ons betreft is het wel genoeg zo met het goederenver voer." In de reacties op de plannen voor de plaatsing van de geluidsschermen - het gaat langs het traject van Rilland tot de Sloedam om bijna 9500 meter - is deze maatregel 'een Berlijnse Muur' genoemd, waarmee de aanwonenden in 'een concentratiekamp' zouden worden gestopt. Bezemer is er de man niet naar om dergelijke termen te be zigen, maar hij kan zich wel vinden in de bedoeling die achter die formule ringen steekt. Zelf houdt hij het erop dat een geluidsscherm of -wal hem meer zou storen dan het geluid dat de goederentreinen produceren. „Het is een middel dat erger is dan de kwaal. Op 16 juli zijn langs de spoorlijn diepe zuchten van verlichting geslaakt en mooie flessen wijn ontkurkt toen de Raad van State een stokje stak voor de aanleg van de Westerschelde Contai ner Terminal. Bij de aan- en afvoer van containers naar de WCT zou het transport per spoor slechts een onder geschikte rol spelen vanwege de capa citeit van het railnet elders in het land 16 procent zou per goederentrein wor den vervoerd. Dat zouden dan toch nog altijd 21 goederentreinen (in bei de richtingen samen) per etmaal zijn. Een gruwel voor de aanwonenden van de spoorlijn die dan ook geen enkele behoefte hebben aan een betere on derbouwing van de WCT-plannen. De plaatsing van geluidsschermen bij bebouwing langs de spoorlijn heeft maar gedeeltelijk met de WCT te ma ken. De toename van activiteiten in Vlissingen-Oost leidt volgens een prognose in twintig jaar tijd ook zon der WCT tot bijna een verdubbeling van het aantal goederentreinen en daardoor worden normen op het ge bied van geluidshinder overschreden. Autonome ontwikkeling heet dat. Aan de spoorlijn wordt nu ervaren dat die met hevige groeistuipen gepaard kan gaan wanneer een groot-vervoer- der als Cobelfret in Vlissingen-Oost neerstrijkt. Met het oog op die autono me ontwikkeling moet ook de verbin ding tussen de spoorlijn Vlissingen- Bergen op Zoom en het Sloegebied worden verbeterd. Die loopt nu pal langs Heinkenszand en is niet geëlek trificeerd. Er is een nieuwe Sloelijn voorzien die ongeveer ter hoogte van de monumenten op de Sloedam aan sluit op het hoofdspoor. De lengte en de hoogte van de geluids schermen zijn wel gebaseerd op extra treinen als gevolg van de WCT. Gaat de containerterminal definitief niet door, dan kan worden volstaan met kortere en minder hoge schermen. Hoeveel korter en hoeveel minder hoog is nog onduidelijk. Prorail, de beheerder van het Nederlandse spoorwegennet, is daarom bezig met een analyse van de actuele aantallen goederentreinen op de Zeeuwse lijn. Een veelgehoorde opmerking tijdens de informatiemarkten over de ge- luidsbeperkende maatregelen was dat geluid aan de bron moet worden bestreden. Als de goederentreinen minder lawaai maken, hoeven ook minder schermen te worden ge plaatst. Projectleider Anton Korlaar van Prorail erkent dat dit een zinnige redenering is. Het pakket maatrege len daarvoor is echter beperkt. Met betonnen bielzen en spoorstaven uit één stuk houdt het op. Er zijn experi menten met kunststofrembïokken, nieuwe wielen en wieldempers. Op de internetsite www.fluistertrein.nl wordt de stand van zaken bijgehou den. De naam van de site wekt ver wachtingen. Korlaar tempert ze: „Je kunt niet anders dan constateren dat op het gebied van rem- en wielsyste- men bij goederentreinen in de hon derdvijftig jaar tijd dat we spoorwe gen hebben zeker geen supersonische ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Het is absoluut onjuist op dit gebied gouden bergen te beloven." Ben Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23