Carlife is allround autospecialist Hoe blüf ik rük
7
laatste schip vandaag van de helling
Wachten op de wind
het bedrijf
Groot-Brittannië verhoogt rente
Muziekfusie Sony en Bertelsmann
Dollar nekt Hunter Douglas
Economische krimp eurolanden
Halfgeleidermarkt in de lift
Vleessector
bezorgd over
prijzenslag
profijt
krimpen aan den ijssel -
Order
Ontslag
vrijdag 7 november 2003
Handsfree
Ontvangstruimte
Levenstaak
Huis
Licht gaat uit bij
Van der Giessen
Eet laatste schip glijdt
vanmiddag uit de bouw
hal van scheepswerf Van
der Giessen-de Noord.
Volgend jaar wordt de
werf, na 183 jaar, geslo
ten. Directeur Jan Hou-
weling had er niet op
gerekend het licht uit te
moeten doen.
rinor Alexander Bakker
Je kunt een speld horen vallen in
de enorme hal waar tot voor
kort staalplaten op maat wer
den gebrand. Drie in blauwe ke
telpakken gestoken werkne
mers lopen doelloos rond. „Zij,"
wijst directeur Jan Houweling
van scheepswerf Van der Gies-
sen-de Noord, „werken van
daag voor het laatst. Ik moet ze
straks nog toespreken."
Later zal hij vertellen over die
gesprekken. Hij heeft er inmid
dels al heel wat gevoerd. Het is
al stil op het enorme werf terrein
van Van der Giessen-de Noord
in de Stormpolder in Krimpen
aan den IJssel, het wórdt er nog
stiller. Vandaag vindt er de al
lerlaatste tewaterlating plaats.
Voor het wandelingetje van zijn
kantoor naar de immense
bouwhal pakt Houweling
slechts zijn colbertjasje en, ge
woontegetrouw, zijn gele veilig
heidshelm. Op het werfterrein is
er nauwelijks activiteit die het
dragen van zo'n helm recht
vaardigt. In de hal wordt de
laatste hand gelegd aan enkele
sectiesvoorschepen diebij Mer-
wede Shipyards in Hardinx-
veld-Giessendam worden ge
bouwd. Op de helling ligt het
riviercruiseschip Rousse Presti
ge, wachtend op de tewaterla
ting.
„Ik kan me eigenlijk niet voor
stellen dat in deze hal straks
niets meer is te doen." Jan Hou
weling kijkt rond, tuurt naar de
stilstaande portaalkranen. Het
grote verplaatsbare podium
staat al klaar voor de doop
plechtigheid van vandaag.
Druk zal het niet worden. Het
laatste zeeschip is een maand
geleden de hal uit gegleden. De
allerlaatste tewaterlating ge
beurt in stilte. Erna neemt weer
een groep werknemers afscheid.
„Wat moet je zeggen in zo'n situ-
ati", zegt Houweling. „Je prijst
de mensen voor hun inzet voor
het bedrijf. Juist voor hun inzet
de laatste weken na het bekend
worden van de sluiting van de
werf. Je toont medeleven."
Iets meer dan een jaar nu is Jan
Houweling directeur van
scheepswerf Van der Giessen-de
Noord. Hij kwam er na het weg
sturen van zijn voorganger Dick
Brink. Het ging niet goed, er
moest worden gereorganiseerd.
Tweehonderdtachtig banen
werden geschrapt. De proble
men waren echter veel groter,
bleek al snel.
„In mei van dit jaar grepen we
naast een voor ons belangrijke
order," vertelt Houweling. „De
bouw van de veerboot naar Ter
schelling. Er moest geld bij,
maar dan hadden we tenminste
werk." De Gorkumse scheeps
bouwer Damen bleek de veer
boot nóg goedkoper te kunnen
bouwen.
„In de zomer is nadrukkelijk ge
keken naar herfinanciering van
de werf. Hadden we in augustus
een grote order kunnen boeken,
dan nog hadden we een halfjaar
leegloop moeten financieren.
Die order was er niet, niet in
zicht zelfs. Herfinanciering had
geen zin meer. Ons moederbe
drijf IHC Galand heeft toen
besloten ermee te stoppen. Ze
willen wel de zaken netjes af
handelen. Dus geen faillisse
ment."
De aankondiging van de slui
ting van Van der Giessen-de
Noord was een klap. Ook voor
Jan Houweling. „Ik ben hier een
jaar geleden met een andere ver
wachting aan de slag gegaan.
De boodschap kwam onver
wacht, kwam ook keihard aan.
Ook bij mij. Ik heb nooit ge
dacht dat ik hier het licht uit zou
moeten doen."
De vierhonderd ontslagvergun
ningen voor het personeel zijn
inmiddels binnen. De eerste
honderd werknemers zijn her
plaatst. „Nu ja," nuanceert
Houweling, „zesendertig men
sen gaan de vut in, ruim zestig
mensen hebben met of zonder
onze hulp iets anders weten te
vinden. Die zestig zijn voorna
melijk medewerkers van de te
kenkamer en de administratie."
Houweling maakt zich zorgen
over de rest. „Stel, je bent 55
jaar. Een jaar WW en dan de bij
stand in."
Na de tewaterlating vandaag
rest slechts de afbouw van het
vorige maand gedoopte bagger
schip Pallentier en van de Rous
se Prestige. „In mei zijn we hier
weg. Alle roerende goederen
worden verkocht, de kranen, de
lasmachines, de voorraden en
het gereedschap. Je slijt dit spul
niet op de Nederlandse markt.
Veel machines zijn net nieuw.
Misschien dat je ze straks ziet in
Oost-Europa of in China."
„Weet je wat nu frustrerend is?
De scheepsbouw floreert. In
Oost-Europa en in het Verre
Oosten bouwt men tegen de
klippen op. Zeker nu de enkel
wandige tankers hun langste
tijd hebben gehad en er dus
nieuwe, dubbelwandige moeten
komen, kunnen de werven in het
Verre Oosten de vraag niet aan.
Voor grote containerschepen
geldt hetzelfde. De grote werven
in China, Korea en Japan zitten
tot medio 2007 vol. Ze werken
30 tot 40 procent goedkoper. Er
wordt zelfs gehandeld in nieuw-
bouw-slots." GPD
LONDEN - De Britse centrale bank heeft voor het eerst in bij
na vier jaar de rente verhoogd. Het belangrijkste geldmarkt
tarief gaat met 0,25 procentpunt omhoog tot 3,75 procent.
Dat heeft het beleidscomité van de Bank of England gisteren
besloten na een tweedaagse vergadering.
De Bank of England is nu de eerste grote centrale bank in de
wereld die de rentetarieven verhoogt na jaren van monetaire
versoepeling. Het besluit komt niet als een verrassing.
De Europese Centrale Bank (ECB) besloot gisteren de rente
ongemoeid te laten. Het belangrijkste tarief, de herfinancie
ringsrente, blijft daarmee op 2 procent. ANP
NEW YORK - Sony en Bertelsmann gaan hun muziekactivi-
teiten onderbrengen in een gezamenlijke onderneming. Vol
gens de Amerikaanse krant New York Post zullen beide par
tijen de fusie nog deze week naar buiten brengen.
De afsluitende onderhandelingen vergen nog wel enkele
maanden, aldus de krant, omdat de mededingingsautoritei
ten toestemming moeten geven.
Een fusie zou bekende sterren als Bruce Springsteen, Christi
na Aguilera, Britney Spears, Beyonce Knowles en Michael
Jackson bij elkaar brengen. Sony Music en Bertelsmann Mu
sic Group (BMG) hebben gezamenlijk 25 procent van de we
reldmarkt in handen. In de Verenigde Staten worden ze groot
ste muziekuitgever. ANP
ROTTERDAM - De zwakke Amerikaanse dollar heeft de
winst van de zonweringsfabrikant Hunter Douglas over de
eerste negen maanden van dit jaar behoorlijk gedrukt. De
nettowinst kwam uit op 84 miljoen euro tegenover 87,5 mil
joen euro in dezelfde periode vorig jaar.
Zonder het negatieve effect van de dollar zou de winst 12,7
procent zijn gestegen. Dat heeft Hunter Douglas gisteren
voorbeurs bekendgemaakt.
De omzet daalde 1,9 procent van 1,27 miljard naar 1,24 mil
jard euro.
Het bedrijf doet geen uitspraken over de resultaten over heel
2003. De vooruitzichten blijven onzeker, ondanks een stabie
lere economie in Amerika en Europa. ANP
LUXEMBURG - De economie van de twaalf eurolanden is in
het tweede kwartaal met0,lprocent gekrompen ten opzichte
van het eerste kwartaal. De gisteren uitgebrachte definitieve
cijfers van Eurostat wijken daarmee niet af van eerdere ra
mingen. In de EU als geheel is het 'groei'-percentage nul,
eveneens conform eerdere verwachtingen. ANP
SAN JOSÉ - De wereldmarkt voor computerchips groeit snel
Dit jaar wordt er voor 163 miljard dollar aan chips verkocht,
15,8 procent meer dan vorig jaar. In 2004 bedraagt de groei
bijna 2 0 procent. Daarna neemt de groei af tot bij na 6 procent.
Deze prognose is afkomstig van de Semiconductor Industry
Assocation (SIA), de brancheorganisatie van de chipindu
strie. Volgens John Daane, topman van de Amerikaanse half
geleiderfabrikant Altera staat de branche op een keerpunt.
De ontwikkelingskosten stijgen snel en daar komen drasti
sche wijzigingen in de sector uit voort. „Kosten en flexibiliteit
zijn de sleutelwoorden." ANP/DPA
HOOKSIEL - Tanja Günttner loopt langs een windmolen in Hooksiel nabij de Duitse stad Willemsha
ven. De windmolen heeft een diameter van 112 meter en is 120 meter hoog en is gisteren in gebruik geno
men. foto Christian Charisius/RTR
ZOETERMEER - De prij
zenslag in de supermark
ten vormt een grote
bedreiging voor de Neder
landse vleessector. De
winstgevendheid staat
onder grote druk. Op de
lange termijn staan er veel
banen op het spel, zei een
woordvoerder van de
Centrale Organisatie voor
de Vleesgroothandel
(COV) gisteren.
Supermarktketen C1000
heeft de prijs van zijn tien
meest verkochte vleespro
ducten verlaagd. Kipfilet
gaat 6 procent in prijs om
laag, gehakt 11 procent.
Volgens het bedrijf maak
ten andere supers vlees
ook al goedkoper.
De COV maakt zich daar
grote zorgen over. „De
marges staan al onder
druk. Dat wordt alleen
maar erger", zegt de
woordvoerder. De toege
nomen verkoop als gevolg
van de prijzenslag weegt
niet op tegen de lagere
prijzen die supermarkten
voor de producten beta
len, stelt de zegsman.
De supermarkten hebben
de vleeshandelaren al be
naderd om de inkoopprij
zen te verlagen. „Daar
moeten we voorzover mo
gelijk in meegaan", aldus
de zegsman. De ketens
staan volgens de COV
sterk. Van de vleesver
koop loopt 80 tot 90 pro
cent via de supermarkten.
Van de totale Nederlandse
vleesproductie gaat tus
sen de 30 en 40 procent in
eigen land over de toon
bank. Als de prijzenslag
nog lang duurt, wordt de
concurrentiepositie van
de vleessector 'uitgehold',
zegt de zegsman. „De be
drijfstak krimpt nu al. Als
onze prijzen verder dalen,
komt de werkgelegenheid
in gevaar."
Voorzitter G. Doornbos
van land- en tuinbouwor
ganisatie LTO Nederland
noemde de prijsverlagin
gen van vlees 'ronduit
slecht'.
Volgens hem zullen de
boeren financieel lijden
als gevolg van de acties.
„Het wordt zo erg moei
lijk om te voldoen aan de
vele eisen die worden ge
steld." ANP
Marco Schout is bezig met het inbouwen van een carkit. foto Lex de Meester
door Desirée Schouten
VLISSINGEN - Carlife aan de
Industrieweg in Vlissingen viert
dit jaar het vierde lustrum van
zijn bestaan. Het bedrijf ver
koopt en installeert onder ande
re hifisystemen, beveiligings
systemen, navigatiesystemen en
telecomtoepassingen in auto's.
Medio maart begint Carlife met
de opbouw van een verdieping
op het bedrijfspand om de be
schikbare ruimte te verdubbe
len.
Officieel bestaat Carlife pas
zestien jaar, maar eigenaren
Marco en Paul Schout en hun
vader A. Schout vieren toch het
twintigjarig bestaan. Het eigen
lijke begin was al in 1983, toen
de vader naast zijn werk als rij
schoolhouder begon met het in
bouwen van alarmsystemen in
auto's. „Mijn vader begon echt
heel klein, van huis uit", vertelt
Marco. „Hij zocht zelf naar een
alarmsysteem voor zijn eigen
auto en kon nergens een goed
advies krijgen. Naar aanleiding
daarvar, ging hij marktonder
zoek doenToen bleek dat er nie-
mand in de regio was met dit
specialisme besloot hij zich er
zelf in te specialiseren."
Carlife groeide uit van deeltijd
beveiligingsinstallaties inbou
wen uit tot een erkende installa
teur van auto-elektronica.
Klanten voor beveiligingssyste
men had Schout vrijwel direct
en al snel kwamen daar radio's
en luidsprekers bij. Marco: „In
die tijd hadden auto's nog geen
standaard ingebouwde radio's
of zelfs luidsprekers. Er waren
ook geen voorzieningen voor. De
verkoop van radio's en cassette
spelers begon een beetje te lo
pen, maar het inbouwen was
veel werk. Die radio's waren ook
nog heel simpel, je moest zelf de
zenders zoeken met een draai-
knopje. Alleen de luxere model
len hadden soms een display.
Het was geen vooropgezet plan,
maar omdat er vraag naar was,
namen we de hifi op in het assor
timent. In het begin een enkel
setje van Pioneer en later meer
merken."
Rond de tijd dat Schout besloot
zijn bedrijf officieel te registre
ren bij het handelsregister be
trok hij ook een bedrijfspand
aan de Braakmanstraat in Mid
delburg. Daar kon hij een werk
plaats en een showroom inrich
ten. Tot 2001 bleef de
werkplaats daar gevestigd; toen
verhuisde Carlife naar de Indu
strieweg in Vlissingen. Door de
overname van Mira Autoshop
Naam:
Carlife
Plaats:
Vlissingen
Opgericht:
1987
Aantal medewerkers:
5
aan het Bellamypark in Vlissin
gen in 1987 kreeg het bedrijf er
een winkel in autoaccessoires
bij. Marco ging de winkel doen,
broer Paul ging in de werk
plaats werken. Marco: „Die
taakverdeling hebben we eigen
lijk nog steeds. Paul is de techni
sche man, ik doe de commerciële
kant. De situatie is intussen wel
weer heel anders. In 1989 open
den we een tweede winkel aan
het Plein 1940 in Middelburg.
Die hebben we twee weken gele
den weer gesloten en de winkel
aan het Bellamypark hebben we
opgegeven toen we naar de In
dustrieweg verhuisden. Ook de
werkplaats aan de Braakman
straat is weg; alles is nu in Vlis
singen geconcentreerd. Het
werkt veel beter en efficiënter
als verkoop en inbouw onder
één dak zitten."
De aard van het werk is in twin
tig jaar ingrijpend gewijzigd.
Het pakket omvat nu behalve
alarmsystemen en autohifi ook
navigatiesystemen, cruise
control, multimediasystemen,
telecom en de zogenoemde com-
fortproducten als centrale
deurvergrendeling. „Vroeger
hadden we het winkeltje op de
hoek voor de particulier op zoek
naar een radio, nu zijn we za
kenpartnervoor bedrijven, ge
specialiseerd in auto-elektroni
ca. Het is geen winkeltje meer,
maar een showroom", aldus
Marco. „Ook de apparatuur is
anders. Twintig jaar geleden
had je simpele alarmpjes tegen
inbraak, nu installeren we ge
classificeerde beveiligingssys
temen." Vooral verzekeringen
stellen steeds hogere eisen aan
beveiliging, afhankelijk van de
waarde van de auto, de diefstal
gevoeligheid en het gebruik.
De laatste jaren zijn telecom en
navigatie sterk in opkomst.
Carlife verkoopt op telecomge-
bied zowel de toestellen als
abonnementen en verzorgt het
inbouwen van de carkit voor
handsfree bellen. De navigatie
systemen ontwikkelden zich
nog sneller. Marco: „Het begon
met grote kasten met een serie
cd's, voor elk land een andere.
Nu staat vrijwel heel Europa op
één dvd en is het navigatiesys
teem geïntegreerd met de hifi of
met een multimediasysteem.
Zitten de kinderen achterin film
te kijken, terwijl vader voorin
zijn route kan op zoeken. Door
de ingebouwde tmc-module
kan het systeem nu ook de route
herberekenen als er file is bij
voorbeeld. En dat is het einde
nog niet, een spelcomputer in de
auto of internet komt er ook
aan."
Heel actueel is de ontwikkeling
van het 'fleet management sys
teem'. Hiermee kan een bedrijf,
dat verschillende auto's en me
dewerkers op de weg heeft, die
allemaal per computer volgen
en aansturen. Het hele traject
dat een auto aflegt wordt ermee
geregistreerd en kan op de zaak
worden uitgelezen. Medewer
kers kunnen vanaf elke wille
keurige plaats contact zoeken
om werkopdrachten te krijgen.
Sinds Carlife zich vestigde aan
de Industrieweg is het aantal
zakelijke klanten flink ge
groeid. Veel autobedrijven be
steden het installeren van auto-
elektronica uit, omdat het spe
cialistische kennis vereist. Car
life gaat op de zakelijke markt
actiever klanten werven en is
begonnen met montage op loca
tie om ook klanten buiten Wal
cheren te kunnen bedienen.
Uitbreiding van de beschikbare
ruimte aan de Industrieweg is
noodzakelijk. In maart begint
de bouw van een verdieping op
het bestaande pand. Boven
komt dan de showroom en bene
den een grotere werkplaats en
ontvangstruimte. Marco: „De
werkplaats is het hart van het
bedrijf, daar zit ons specialis
me. De winkel is ervan afhanke
lijk. Een autoradio kun je overal
kopen. Onze kracht is dat we
hem spelend in kunnen bou
wen."
door Hans Sonders
Gewoon gezond verstand.
Dat blijkt het belangrijkste
talent om vermogen te behou
den. En misschien is het ook een
goede eigenschap om er zelfs
nog een beetje meer van te ma
ken. Dit blijkt althans uit het
boekje 'Hoe red ik mijn vermo
gen?' van de hand van mr. Johan
van den Belt, vermogensadvi
seur, en financieel journalist
Rob Sebes.
Het werkje staat bol van de 'les
sen' en tips. Maar vooral van
waarschuwingen. „Dat is ter le
ring. Het is als een wrakken-
kaart van Terschelling waarop
je kunt zien waar schepen zijn
vergaan. Zoals het goudschip de
Lutine. Dit ging bij goed weer
ten onder terwijl de bemanning
aan het feesten was." De auteurs
willen dat hun lezers besparen.
Zij gaan er daarbij van uit dat er
nog heel wat Nederlanders zijn
die een redelijk vermogen behe
ren. Al dan niet verkregen dank
zij de waardevermeerdering
van hun huis of door de beurs-
hausse. Maar er loeren veel ge
varen en de economische hoog
tijdagen liggen al even achter
ons. Daarbij lijkt 'werkloosheid
de enige zekerheid die ieder nog
heeft' en trekt de overheid zich
steeds meer terug waardoor ook
de verzorging 'van wieg tot graf
vermindert'. De schrijvers stel
len verder dat financiële pro
ducten steeds ingewikkelder
worden en belastingwetten zo
snel veranderen dat ze 'de houd
baarheid van een pak melk' be
naderen. Ook de zekerheid van
het pensioen wordt twijfelach
tig. Als er al pensioen is dan
blijkt de waardevastheid vaak
hoogst onzeker. „Pensioenfond
sen hebben net als andere beleg
gers namelijk ook de waarde
van hun beleggingen enorm zien
dalen.En 'het is geen uitzonde
ring meer dat een gepensioneer
de een krantenwijk neemt en zo
een aanvullend inkomen ver
werft om de tegenvallers te
compenseren'. Familie en vrien
den wordt uitgelegd dat dit is
voor de gezonde lichaamsbewe
ging-
Redenen te over dus om goed op
de centjes te passen. De lezer
wordt dan ook overladen met
goede raad. Zo lijkt het niet ver
standig een aandelenporte-
feuille op te bouwen betaald uit
een lening op je huis. En je moet
soms over stalen zenuwen be
schikken om een moeilijke pe
riode op de beurs letterlijk en fi
guurlijk te overleven. 'Met
dalende beurzen neemt de con
sumptie van maagtabletten,
pijnstillers en andere medicij
nen vaak gigantisch toe', weten
de schrijvers.
Ook de aloude beleggingstip dat
je risico's moet spreiden, wordt
aan de hand van eenvoudige
voorbeelden nog eens duidelijk
gemaakt. Tevens wordt aange
spoord een gezond wantrouwen
te koesteren tegen 'geprognoti-
seerde hoge rendementen,
mooie verhalen en gelikte fol
ders'. Maar 'zie het beschermen
van je vermogen ook niet als le
venstaak'. „Beperk de tijd die je
eraan besteedt tot een van tevo
ren bepaald deel en geniet ook
van je baan of andere leuke din
gen."
De schrijvers pleiten voor een
behoudend, zeg maar zuinig, fi-
nancieel beleid. „Dan blijf je
langer gezond, blijft het opge
bouwde vermogen in stand en
gaat niet op aan dommigheden
die de continuïteit van jezelf, je
huwelijk of je gezin in de waag
schaal stelt."
Een van die dommigheden - ka
le kak, zegt het boek - is de aan
schaf van auto's en/of boten die
je gezien je 'inkomen en vermo
gen niet zou moeten willen ver
oorloven, maar die je je vanuit je
hang naar luxe en status toch
permitteert'. Een goed voor
beeld hiervan is de aankoop van
een te duur huis waardoor het
onderhoud en de inrichting van
de tuin niet meer betaald kun
nen worden. „Geld uitgeven
voor status is dan ook een killer
eerste klas voor vermogensop
bouw."
Het boekje eindigt met een rijtje
tips. Zo wordt financiële plan
ning en budgetteren van cruci
aal belang genoemd om vermo
gen in stand te houden. „Run
een gezin of huishouden als een
bedrijf."
Sluit bovendien de goede verze
keringen af. Dan blijft het ver
mogen ook bij ongevallen in
stand. „Gok er dus niet op dat u
nooit arbeidsongeschikt raakt."
Als je een eigen bedrijf begint
moet je je realiseren dat je eigen
geld in gevaar komt als de on
derneming failliet gaat. „Dat
geldt ook voor bestuurders van
stichtingen, verenigingen en
dergelijke als er sprake is van
wanbeleid." GPD