Carlife is allround autospecialist Hoe blüf ik rük 7 laatste schip vandaag van de helling Wachten op de wind het bedrijf Groot-Brittannië verhoogt rente Muziekfusie Sony en Bertelsmann Dollar nekt Hunter Douglas Economische krimp eurolanden Halfgeleidermarkt in de lift Vleessector bezorgd over prijzenslag profijt krimpen aan den ijssel - Order Ontslag vrijdag 7 november 2003 Handsfree Ontvangstruimte Levenstaak Huis Licht gaat uit bij Van der Giessen Eet laatste schip glijdt vanmiddag uit de bouw hal van scheepswerf Van der Giessen-de Noord. Volgend jaar wordt de werf, na 183 jaar, geslo ten. Directeur Jan Hou- weling had er niet op gerekend het licht uit te moeten doen. rinor Alexander Bakker Je kunt een speld horen vallen in de enorme hal waar tot voor kort staalplaten op maat wer den gebrand. Drie in blauwe ke telpakken gestoken werkne mers lopen doelloos rond. „Zij," wijst directeur Jan Houweling van scheepswerf Van der Gies- sen-de Noord, „werken van daag voor het laatst. Ik moet ze straks nog toespreken." Later zal hij vertellen over die gesprekken. Hij heeft er inmid dels al heel wat gevoerd. Het is al stil op het enorme werf terrein van Van der Giessen-de Noord in de Stormpolder in Krimpen aan den IJssel, het wórdt er nog stiller. Vandaag vindt er de al lerlaatste tewaterlating plaats. Voor het wandelingetje van zijn kantoor naar de immense bouwhal pakt Houweling slechts zijn colbertjasje en, ge woontegetrouw, zijn gele veilig heidshelm. Op het werfterrein is er nauwelijks activiteit die het dragen van zo'n helm recht vaardigt. In de hal wordt de laatste hand gelegd aan enkele sectiesvoorschepen diebij Mer- wede Shipyards in Hardinx- veld-Giessendam worden ge bouwd. Op de helling ligt het riviercruiseschip Rousse Presti ge, wachtend op de tewaterla ting. „Ik kan me eigenlijk niet voor stellen dat in deze hal straks niets meer is te doen." Jan Hou weling kijkt rond, tuurt naar de stilstaande portaalkranen. Het grote verplaatsbare podium staat al klaar voor de doop plechtigheid van vandaag. Druk zal het niet worden. Het laatste zeeschip is een maand geleden de hal uit gegleden. De allerlaatste tewaterlating ge beurt in stilte. Erna neemt weer een groep werknemers afscheid. „Wat moet je zeggen in zo'n situ- ati", zegt Houweling. „Je prijst de mensen voor hun inzet voor het bedrijf. Juist voor hun inzet de laatste weken na het bekend worden van de sluiting van de werf. Je toont medeleven." Iets meer dan een jaar nu is Jan Houweling directeur van scheepswerf Van der Giessen-de Noord. Hij kwam er na het weg sturen van zijn voorganger Dick Brink. Het ging niet goed, er moest worden gereorganiseerd. Tweehonderdtachtig banen werden geschrapt. De proble men waren echter veel groter, bleek al snel. „In mei van dit jaar grepen we naast een voor ons belangrijke order," vertelt Houweling. „De bouw van de veerboot naar Ter schelling. Er moest geld bij, maar dan hadden we tenminste werk." De Gorkumse scheeps bouwer Damen bleek de veer boot nóg goedkoper te kunnen bouwen. „In de zomer is nadrukkelijk ge keken naar herfinanciering van de werf. Hadden we in augustus een grote order kunnen boeken, dan nog hadden we een halfjaar leegloop moeten financieren. Die order was er niet, niet in zicht zelfs. Herfinanciering had geen zin meer. Ons moederbe drijf IHC Galand heeft toen besloten ermee te stoppen. Ze willen wel de zaken netjes af handelen. Dus geen faillisse ment." De aankondiging van de slui ting van Van der Giessen-de Noord was een klap. Ook voor Jan Houweling. „Ik ben hier een jaar geleden met een andere ver wachting aan de slag gegaan. De boodschap kwam onver wacht, kwam ook keihard aan. Ook bij mij. Ik heb nooit ge dacht dat ik hier het licht uit zou moeten doen." De vierhonderd ontslagvergun ningen voor het personeel zijn inmiddels binnen. De eerste honderd werknemers zijn her plaatst. „Nu ja," nuanceert Houweling, „zesendertig men sen gaan de vut in, ruim zestig mensen hebben met of zonder onze hulp iets anders weten te vinden. Die zestig zijn voorna melijk medewerkers van de te kenkamer en de administratie." Houweling maakt zich zorgen over de rest. „Stel, je bent 55 jaar. Een jaar WW en dan de bij stand in." Na de tewaterlating vandaag rest slechts de afbouw van het vorige maand gedoopte bagger schip Pallentier en van de Rous se Prestige. „In mei zijn we hier weg. Alle roerende goederen worden verkocht, de kranen, de lasmachines, de voorraden en het gereedschap. Je slijt dit spul niet op de Nederlandse markt. Veel machines zijn net nieuw. Misschien dat je ze straks ziet in Oost-Europa of in China." „Weet je wat nu frustrerend is? De scheepsbouw floreert. In Oost-Europa en in het Verre Oosten bouwt men tegen de klippen op. Zeker nu de enkel wandige tankers hun langste tijd hebben gehad en er dus nieuwe, dubbelwandige moeten komen, kunnen de werven in het Verre Oosten de vraag niet aan. Voor grote containerschepen geldt hetzelfde. De grote werven in China, Korea en Japan zitten tot medio 2007 vol. Ze werken 30 tot 40 procent goedkoper. Er wordt zelfs gehandeld in nieuw- bouw-slots." GPD LONDEN - De Britse centrale bank heeft voor het eerst in bij na vier jaar de rente verhoogd. Het belangrijkste geldmarkt tarief gaat met 0,25 procentpunt omhoog tot 3,75 procent. Dat heeft het beleidscomité van de Bank of England gisteren besloten na een tweedaagse vergadering. De Bank of England is nu de eerste grote centrale bank in de wereld die de rentetarieven verhoogt na jaren van monetaire versoepeling. Het besluit komt niet als een verrassing. De Europese Centrale Bank (ECB) besloot gisteren de rente ongemoeid te laten. Het belangrijkste tarief, de herfinancie ringsrente, blijft daarmee op 2 procent. ANP NEW YORK - Sony en Bertelsmann gaan hun muziekactivi- teiten onderbrengen in een gezamenlijke onderneming. Vol gens de Amerikaanse krant New York Post zullen beide par tijen de fusie nog deze week naar buiten brengen. De afsluitende onderhandelingen vergen nog wel enkele maanden, aldus de krant, omdat de mededingingsautoritei ten toestemming moeten geven. Een fusie zou bekende sterren als Bruce Springsteen, Christi na Aguilera, Britney Spears, Beyonce Knowles en Michael Jackson bij elkaar brengen. Sony Music en Bertelsmann Mu sic Group (BMG) hebben gezamenlijk 25 procent van de we reldmarkt in handen. In de Verenigde Staten worden ze groot ste muziekuitgever. ANP ROTTERDAM - De zwakke Amerikaanse dollar heeft de winst van de zonweringsfabrikant Hunter Douglas over de eerste negen maanden van dit jaar behoorlijk gedrukt. De nettowinst kwam uit op 84 miljoen euro tegenover 87,5 mil joen euro in dezelfde periode vorig jaar. Zonder het negatieve effect van de dollar zou de winst 12,7 procent zijn gestegen. Dat heeft Hunter Douglas gisteren voorbeurs bekendgemaakt. De omzet daalde 1,9 procent van 1,27 miljard naar 1,24 mil jard euro. Het bedrijf doet geen uitspraken over de resultaten over heel 2003. De vooruitzichten blijven onzeker, ondanks een stabie lere economie in Amerika en Europa. ANP LUXEMBURG - De economie van de twaalf eurolanden is in het tweede kwartaal met0,lprocent gekrompen ten opzichte van het eerste kwartaal. De gisteren uitgebrachte definitieve cijfers van Eurostat wijken daarmee niet af van eerdere ra mingen. In de EU als geheel is het 'groei'-percentage nul, eveneens conform eerdere verwachtingen. ANP SAN JOSÉ - De wereldmarkt voor computerchips groeit snel Dit jaar wordt er voor 163 miljard dollar aan chips verkocht, 15,8 procent meer dan vorig jaar. In 2004 bedraagt de groei bijna 2 0 procent. Daarna neemt de groei af tot bij na 6 procent. Deze prognose is afkomstig van de Semiconductor Industry Assocation (SIA), de brancheorganisatie van de chipindu strie. Volgens John Daane, topman van de Amerikaanse half geleiderfabrikant Altera staat de branche op een keerpunt. De ontwikkelingskosten stijgen snel en daar komen drasti sche wijzigingen in de sector uit voort. „Kosten en flexibiliteit zijn de sleutelwoorden." ANP/DPA HOOKSIEL - Tanja Günttner loopt langs een windmolen in Hooksiel nabij de Duitse stad Willemsha ven. De windmolen heeft een diameter van 112 meter en is 120 meter hoog en is gisteren in gebruik geno men. foto Christian Charisius/RTR ZOETERMEER - De prij zenslag in de supermark ten vormt een grote bedreiging voor de Neder landse vleessector. De winstgevendheid staat onder grote druk. Op de lange termijn staan er veel banen op het spel, zei een woordvoerder van de Centrale Organisatie voor de Vleesgroothandel (COV) gisteren. Supermarktketen C1000 heeft de prijs van zijn tien meest verkochte vleespro ducten verlaagd. Kipfilet gaat 6 procent in prijs om laag, gehakt 11 procent. Volgens het bedrijf maak ten andere supers vlees ook al goedkoper. De COV maakt zich daar grote zorgen over. „De marges staan al onder druk. Dat wordt alleen maar erger", zegt de woordvoerder. De toege nomen verkoop als gevolg van de prijzenslag weegt niet op tegen de lagere prijzen die supermarkten voor de producten beta len, stelt de zegsman. De supermarkten hebben de vleeshandelaren al be naderd om de inkoopprij zen te verlagen. „Daar moeten we voorzover mo gelijk in meegaan", aldus de zegsman. De ketens staan volgens de COV sterk. Van de vleesver koop loopt 80 tot 90 pro cent via de supermarkten. Van de totale Nederlandse vleesproductie gaat tus sen de 30 en 40 procent in eigen land over de toon bank. Als de prijzenslag nog lang duurt, wordt de concurrentiepositie van de vleessector 'uitgehold', zegt de zegsman. „De be drijfstak krimpt nu al. Als onze prijzen verder dalen, komt de werkgelegenheid in gevaar." Voorzitter G. Doornbos van land- en tuinbouwor ganisatie LTO Nederland noemde de prijsverlagin gen van vlees 'ronduit slecht'. Volgens hem zullen de boeren financieel lijden als gevolg van de acties. „Het wordt zo erg moei lijk om te voldoen aan de vele eisen die worden ge steld." ANP Marco Schout is bezig met het inbouwen van een carkit. foto Lex de Meester door Desirée Schouten VLISSINGEN - Carlife aan de Industrieweg in Vlissingen viert dit jaar het vierde lustrum van zijn bestaan. Het bedrijf ver koopt en installeert onder ande re hifisystemen, beveiligings systemen, navigatiesystemen en telecomtoepassingen in auto's. Medio maart begint Carlife met de opbouw van een verdieping op het bedrijfspand om de be schikbare ruimte te verdubbe len. Officieel bestaat Carlife pas zestien jaar, maar eigenaren Marco en Paul Schout en hun vader A. Schout vieren toch het twintigjarig bestaan. Het eigen lijke begin was al in 1983, toen de vader naast zijn werk als rij schoolhouder begon met het in bouwen van alarmsystemen in auto's. „Mijn vader begon echt heel klein, van huis uit", vertelt Marco. „Hij zocht zelf naar een alarmsysteem voor zijn eigen auto en kon nergens een goed advies krijgen. Naar aanleiding daarvar, ging hij marktonder zoek doenToen bleek dat er nie- mand in de regio was met dit specialisme besloot hij zich er zelf in te specialiseren." Carlife groeide uit van deeltijd beveiligingsinstallaties inbou wen uit tot een erkende installa teur van auto-elektronica. Klanten voor beveiligingssyste men had Schout vrijwel direct en al snel kwamen daar radio's en luidsprekers bij. Marco: „In die tijd hadden auto's nog geen standaard ingebouwde radio's of zelfs luidsprekers. Er waren ook geen voorzieningen voor. De verkoop van radio's en cassette spelers begon een beetje te lo pen, maar het inbouwen was veel werk. Die radio's waren ook nog heel simpel, je moest zelf de zenders zoeken met een draai- knopje. Alleen de luxere model len hadden soms een display. Het was geen vooropgezet plan, maar omdat er vraag naar was, namen we de hifi op in het assor timent. In het begin een enkel setje van Pioneer en later meer merken." Rond de tijd dat Schout besloot zijn bedrijf officieel te registre ren bij het handelsregister be trok hij ook een bedrijfspand aan de Braakmanstraat in Mid delburg. Daar kon hij een werk plaats en een showroom inrich ten. Tot 2001 bleef de werkplaats daar gevestigd; toen verhuisde Carlife naar de Indu strieweg in Vlissingen. Door de overname van Mira Autoshop Naam: Carlife Plaats: Vlissingen Opgericht: 1987 Aantal medewerkers: 5 aan het Bellamypark in Vlissin gen in 1987 kreeg het bedrijf er een winkel in autoaccessoires bij. Marco ging de winkel doen, broer Paul ging in de werk plaats werken. Marco: „Die taakverdeling hebben we eigen lijk nog steeds. Paul is de techni sche man, ik doe de commerciële kant. De situatie is intussen wel weer heel anders. In 1989 open den we een tweede winkel aan het Plein 1940 in Middelburg. Die hebben we twee weken gele den weer gesloten en de winkel aan het Bellamypark hebben we opgegeven toen we naar de In dustrieweg verhuisden. Ook de werkplaats aan de Braakman straat is weg; alles is nu in Vlis singen geconcentreerd. Het werkt veel beter en efficiënter als verkoop en inbouw onder één dak zitten." De aard van het werk is in twin tig jaar ingrijpend gewijzigd. Het pakket omvat nu behalve alarmsystemen en autohifi ook navigatiesystemen, cruise control, multimediasystemen, telecom en de zogenoemde com- fortproducten als centrale deurvergrendeling. „Vroeger hadden we het winkeltje op de hoek voor de particulier op zoek naar een radio, nu zijn we za kenpartnervoor bedrijven, ge specialiseerd in auto-elektroni ca. Het is geen winkeltje meer, maar een showroom", aldus Marco. „Ook de apparatuur is anders. Twintig jaar geleden had je simpele alarmpjes tegen inbraak, nu installeren we ge classificeerde beveiligingssys temen." Vooral verzekeringen stellen steeds hogere eisen aan beveiliging, afhankelijk van de waarde van de auto, de diefstal gevoeligheid en het gebruik. De laatste jaren zijn telecom en navigatie sterk in opkomst. Carlife verkoopt op telecomge- bied zowel de toestellen als abonnementen en verzorgt het inbouwen van de carkit voor handsfree bellen. De navigatie systemen ontwikkelden zich nog sneller. Marco: „Het begon met grote kasten met een serie cd's, voor elk land een andere. Nu staat vrijwel heel Europa op één dvd en is het navigatiesys teem geïntegreerd met de hifi of met een multimediasysteem. Zitten de kinderen achterin film te kijken, terwijl vader voorin zijn route kan op zoeken. Door de ingebouwde tmc-module kan het systeem nu ook de route herberekenen als er file is bij voorbeeld. En dat is het einde nog niet, een spelcomputer in de auto of internet komt er ook aan." Heel actueel is de ontwikkeling van het 'fleet management sys teem'. Hiermee kan een bedrijf, dat verschillende auto's en me dewerkers op de weg heeft, die allemaal per computer volgen en aansturen. Het hele traject dat een auto aflegt wordt ermee geregistreerd en kan op de zaak worden uitgelezen. Medewer kers kunnen vanaf elke wille keurige plaats contact zoeken om werkopdrachten te krijgen. Sinds Carlife zich vestigde aan de Industrieweg is het aantal zakelijke klanten flink ge groeid. Veel autobedrijven be steden het installeren van auto- elektronica uit, omdat het spe cialistische kennis vereist. Car life gaat op de zakelijke markt actiever klanten werven en is begonnen met montage op loca tie om ook klanten buiten Wal cheren te kunnen bedienen. Uitbreiding van de beschikbare ruimte aan de Industrieweg is noodzakelijk. In maart begint de bouw van een verdieping op het bestaande pand. Boven komt dan de showroom en bene den een grotere werkplaats en ontvangstruimte. Marco: „De werkplaats is het hart van het bedrijf, daar zit ons specialis me. De winkel is ervan afhanke lijk. Een autoradio kun je overal kopen. Onze kracht is dat we hem spelend in kunnen bou wen." door Hans Sonders Gewoon gezond verstand. Dat blijkt het belangrijkste talent om vermogen te behou den. En misschien is het ook een goede eigenschap om er zelfs nog een beetje meer van te ma ken. Dit blijkt althans uit het boekje 'Hoe red ik mijn vermo gen?' van de hand van mr. Johan van den Belt, vermogensadvi seur, en financieel journalist Rob Sebes. Het werkje staat bol van de 'les sen' en tips. Maar vooral van waarschuwingen. „Dat is ter le ring. Het is als een wrakken- kaart van Terschelling waarop je kunt zien waar schepen zijn vergaan. Zoals het goudschip de Lutine. Dit ging bij goed weer ten onder terwijl de bemanning aan het feesten was." De auteurs willen dat hun lezers besparen. Zij gaan er daarbij van uit dat er nog heel wat Nederlanders zijn die een redelijk vermogen behe ren. Al dan niet verkregen dank zij de waardevermeerdering van hun huis of door de beurs- hausse. Maar er loeren veel ge varen en de economische hoog tijdagen liggen al even achter ons. Daarbij lijkt 'werkloosheid de enige zekerheid die ieder nog heeft' en trekt de overheid zich steeds meer terug waardoor ook de verzorging 'van wieg tot graf vermindert'. De schrijvers stel len verder dat financiële pro ducten steeds ingewikkelder worden en belastingwetten zo snel veranderen dat ze 'de houd baarheid van een pak melk' be naderen. Ook de zekerheid van het pensioen wordt twijfelach tig. Als er al pensioen is dan blijkt de waardevastheid vaak hoogst onzeker. „Pensioenfond sen hebben net als andere beleg gers namelijk ook de waarde van hun beleggingen enorm zien dalen.En 'het is geen uitzonde ring meer dat een gepensioneer de een krantenwijk neemt en zo een aanvullend inkomen ver werft om de tegenvallers te compenseren'. Familie en vrien den wordt uitgelegd dat dit is voor de gezonde lichaamsbewe ging- Redenen te over dus om goed op de centjes te passen. De lezer wordt dan ook overladen met goede raad. Zo lijkt het niet ver standig een aandelenporte- feuille op te bouwen betaald uit een lening op je huis. En je moet soms over stalen zenuwen be schikken om een moeilijke pe riode op de beurs letterlijk en fi guurlijk te overleven. 'Met dalende beurzen neemt de con sumptie van maagtabletten, pijnstillers en andere medicij nen vaak gigantisch toe', weten de schrijvers. Ook de aloude beleggingstip dat je risico's moet spreiden, wordt aan de hand van eenvoudige voorbeelden nog eens duidelijk gemaakt. Tevens wordt aange spoord een gezond wantrouwen te koesteren tegen 'geprognoti- seerde hoge rendementen, mooie verhalen en gelikte fol ders'. Maar 'zie het beschermen van je vermogen ook niet als le venstaak'. „Beperk de tijd die je eraan besteedt tot een van tevo ren bepaald deel en geniet ook van je baan of andere leuke din gen." De schrijvers pleiten voor een behoudend, zeg maar zuinig, fi- nancieel beleid. „Dan blijf je langer gezond, blijft het opge bouwde vermogen in stand en gaat niet op aan dommigheden die de continuïteit van jezelf, je huwelijk of je gezin in de waag schaal stelt." Een van die dommigheden - ka le kak, zegt het boek - is de aan schaf van auto's en/of boten die je gezien je 'inkomen en vermo gen niet zou moeten willen ver oorloven, maar die je je vanuit je hang naar luxe en status toch permitteert'. Een goed voor beeld hiervan is de aankoop van een te duur huis waardoor het onderhoud en de inrichting van de tuin niet meer betaald kun nen worden. „Geld uitgeven voor status is dan ook een killer eerste klas voor vermogensop bouw." Het boekje eindigt met een rijtje tips. Zo wordt financiële plan ning en budgetteren van cruci aal belang genoemd om vermo gen in stand te houden. „Run een gezin of huishouden als een bedrijf." Sluit bovendien de goede verze keringen af. Dan blijft het ver mogen ook bij ongevallen in stand. „Gok er dus niet op dat u nooit arbeidsongeschikt raakt." Als je een eigen bedrijf begint moet je je realiseren dat je eigen geld in gevaar komt als de on derneming failliet gaat. „Dat geldt ook voor bestuurders van stichtingen, verenigingen en dergelijke als er sprake is van wanbeleid." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 7