11 Hulst wil zich niet binden aan rapport detailhandel in regio Veiligheid voorop bij carnaval Hulst bin n9n uit Greenpeace protesteert tegen fout hout in Vlissingen-Oost Sanering van Sasse asbest wijk begonnen Stoppen in Schoondijke, IJzendijke en Biervliet kost straks te veel tijd Nullijn zeeuwse almanak ZEEUWS-VLAANDEREN vrijdag 7 november 2003 Morres België van de reepe □ag van de Mantelzorg de Jonge Hoek van Dijke Louis Hemelaar Palladio van der Poel Te hoog Blokkade Keerlus Nieuw West wil fietstunnel onder N61 bij Schoondijke PZC Dorpen raken bushaltes kwijt door Frank van Cooten HULST - Het rapport over de toekomst van de detailhandel in Terneuzen, Sluis en Hulst mag geen officiële status krijgen. Dat zal ontwikkelingen in de gemeenten te veel frustreren. Dat vindt burgemeester J.F. Mulder van de gemeente Hulst. Het adviesbureau Droogh Trommelen en Broekhuis heeft in opdracht van de Kamer van Koophandel een studie gedaan naar de detailhandel in Zeeuws-Vlaanderen. In het rap port wordt een aantal aanbeve lingen gedaan om onder meer het winkelaanbod in de drie ge meenten te verstevigen. Mulder vindt een visie op zich prima, maar dat mag volgens hem niet leiden tot een soort van overeenkomst waarin staat waar iets wel en waar iets niet kan. Dat vindt hij een te enge benadering van de problema tiek. „Het mag bijvoorbeeld niet zo zijn dat alleen in Terneuzen ruimte is voor grootschalige de tailhandel. Morres zal zich ook moeten ontwikkelen. Het is op zich goed dat de Kamer van Koophandel een rapport liet maken, maar ik zet liever in op een brede samenwerking tussen de drie Zeeuws-Vlaamse ge meenten. Kijken waar de regio sterk in is en ontwikkelingen op elkaar afstemmen." De tijd van concurrentie en el kaar vliegen afvangen is voor bij, stelt hij. „We moeten met el kaar een beeld gaan vormen wat we als Zeeuws-Vlaanderen wil len zijn. Natuurlijk, dat is best lastig. Terneuzen is bezig met de kop van de Noordstraat en wij willen ons centrum ook een im puls geven. Met de ontwikke ling van het centrum staan wij voor een grote uitdaging. De vraag is hoe daar als drie ge meenten eenheid in te krijgen." In het rapport staat ook dat in kleine dorpen eigenlijk geen ruimte meer is voor een winkel. Mulder vindt dat te kort door de bocht. „Dat bepalen de inwo ners immers zelf. Daarnaast staat in de visie dat Hulst vooral een streekfunctie heeft. Maar wat is dat. Ook dat vind ik te eng gedacht." Volgens hem is het Belgische achterland te weinig betrokken bij het onderzoek. „Wij hebben bijvoorbeeld concurrentie van het koopcentrum in Sint Niklaas. We moeten gewoonweg oppassen dat we met het onder schrijven van het rapport als officieel beleidsstuk ontwikke lingen niet op slot zetten. Regio nale afstemming is immers heel belangrijk. Hoe kunnen we ko men tot een gezamenlijke meer waarde. Dat is de uitdaging waar we voor staan. Advertentie SCHOENHODE I Papegaaistraat B Goes www.vandereepe.nl door Sheila van Doorsselaer HULST - Carnavalsverenigin gen en wagenbouwers uit de ge meente Hulst moeten tijdens carnaval 2004 goed letten op de veiligheid. Uit controles tijdens het carnaval van afgelopen jaar bleek dat er heel wat verbeterd kan worden. De gemeente Hulst wil volgend jaar niet voor ver rassingen komen te staan. Alle carnavalsverenigingen en wagenbouwers worden woens dagavond 12 november om 20.15 uur verwacht op een in formatiebijeenkomst in het Hulster stadskantoor. Hier zal worden gesproken over een ver dere verbetering van de veilig heid tijdens carnaval. Ook tijdens carnaval 2004, dat offi cieel losbarst op zaterdag 21 fe bruari, zal weer streng worden gecontroleerd. Het dagelijks be stuur van Hulst wil voorkomen dat tijdens deze controles zaken aan het licht komen die op voor hand al ondervangen hadden kunnen worden. Tijdens het afgelopen carnaval bleek dat de veiligheid tijdens de stoeten, waaronder de veilig heid van de vaak metershoge carnavalswagens, soms te wen sen over liet. Daar moet veran dering in komen. Hulst wil daarom dat er verkeersrege laars worden ingesteld die de optochten gaan begeleiden. Ook moet'worden gelet op eventuele geluidshinder. Daarnaast wil de gemeente in het bezit komen van een zogenoemd 'realisatie overzicht' van alle wagenbou wers. Ze wil jaarlijks weten wel ke wagenbouwer waar bouwt en wie het aanspreekpunt is. Zaken die nu veelal onduidelijk zijn. Tevens gaat tijdens de in formatiebijeenkomst de aan dacht uit naar festiviteiten die niet in reguliere horecagelegen heden worden gehouden. Hulst streeft ernaar om samen met de verenigingen en bouwers te komen tot een zo veilig moge lijk verloop van het feest. Ook voor de horeca-ondernemers wordt binnenkort een informa tiebijeenkomst belegd. Deze bijeenkomst is niet enkel ge richt op de carnavalsperiode, maar belicht alle facetten waar de ondernemers zich aan moe ten houden. Zo zal zeker worden gesproken over drugs in de ho reca en hoe de gemeente daar over denkt. Burgemeester J.F. Mulder kondigde een dergelijk gesprek eerder al aan. Advertentie Kom naar de jaarlijkse op of rond 10 november als je langdurig en intensief voor een ander zorgt. In heel Nederland zijn er infor matieve en verwenactiviteiten voor mantelzorgers. Meer info: 0900 20 20 496 ik ben mantelzorger of kijk op www.mantelzorg.nl Initiatief van LOT, Vereniging van Mantelzorgers en Xzorg, Vereniging van Steunpunten Mantelzorg en Vrijwillige Thuishulp. Of het er nog toe doet, is zeer de vraag, maar twee Goese tieners hebben deze week als nog besloten het Centraal Akkoord krachtig te verwer pen. Dat de lonen gedurende twee jaar worden bevroren om de economie een oppep per te geven, vonden ze te bil lijken. Maar dat als uitvloei sel daarvan hun zakgeld eveneens op de nullijn blijft, zoals hun vader aankondig de, achtten ze onverteerbaar. Het belooft een lange hete winter te worden. door Marco Hamelink SAS VAN GENT - In het Am bachtsplantsoen in Sas van Gent is gisteren begonnen met het afgraven van de met asbest vervuilde grond. De werkzaam heden duren twee weken. In de groenstroken rondom de Sasse nieuwbouwwijk werden begin september grote hoeveel heden asbest aangetroffen. Ver moedelijk is het materiaal af komstig van het dak van de oude Machinefabriek Sas van Gent, die aan de rand van de wijk stond. De grond uit het Ambachts plantsoen wordt voor reiniging afgevoerd naar Steenbergen. Voor de heraanleg van de groen stroken zal nieuwe schone grond worden gebruikt. De milieukundige begeleiding tijdens de graafwerkzaamhe den wordt uitgevoerd door het bedrijf Spectrum uit Rotter dam. Dat controleert door het nemen van luchtmetingen en grond monsters of het veiligheidsplan wordt nageleefd. Volgende week presenteert de gemeente het herinrichtings plan voor het gesaneerde ter rein. De omwonenden hebben van de gemeente de mogelijk heid gekregen om de grond zelf Advertentie modern living easy living BANG OLUFSEN Loewe buitenmeubelen buitenkleding home textiel parket Genieten komt van Binnenuit: een uniek nieuw woonconcept in Heinkenszand. pal naast de A58. «m». www.binnenuit.nl 8K6LL" J6 aan te kopen voor 40 euro per vierkante meter exclusief btw en notariskosten. Vooralsnog is er weinig animo onder de bewo ners van het Ambachtsplant soen om op dit aanbod in te gaan. „Al voordat de hele affaire met de asbest begon, hebben wij al aangegeven dat we de grond VLISSINGEN - De politie heeft gisterochtend acht actievoer ders van Greenpeace aangehou den, die een blokkade hadden opgeworpen bij houtverwer kingsbedrijf DLH in Vlissin- gen-Oost. De milieu-organisatie beschul digt de onderneming ervan dat ze hout verkoopt van bedrijven, die betrokken zouden zijn bij il legale houtkap. In een reactie zegt DLH dat er bij de vestiging in Vlissingen alleen hout ver werkt wordt voor afnemers. Het bedrijf heeft geen aangifte ge daan. DLH is een honderd procent Deense onderneming. Het be drijf heeft vestigingen in Euro pa, Azië, Noord- en Zuid-Ame- rika. De jaarlijkse omzet bedraagt 600 miljoen euro en er werken wereldwijd zo'n 1350 mensen. wilden kopen omdat de ge meente de groenstroken niet on derhield. We hebben daar nooit meer iets van gehoord", vertelt buurtbewoner A. van Boven. „Nu komen ze opeens zelf met het voorstel. De prijs is echter veel te hoog. Tien jaar geleden konden de bewoners van de Eu ropalaan soortgelijke stukken grond kopen voor tien gulden per vierkante meter. Bovendien moeten wij gelijk alle grond ko pen. Voor de huizen aan de kant van de aarden wallen zou dat uitkomen op negentig vierkante meter. Als het dan zogenaamd nutteloze grond is voor de ge meente vind ik het vreemd dat ze zoveel vragen." „Wij zijn be reid om tien euro te betalen per vierkante meter. De gemeente is dan van het onderhoud af. Over de prijs valt echter blijkbaar niet te onderhandelen. Het ziet er dus naar uit dat de grond ei gendom blijft van de gemeente", aldus Van Boven. foto Willem Woznitza woordvoerder van DLH-Vlis- singen naar de website van de onderneming. Daarin stelt ze niet langer zaken te doen met bedrijven die illegaal kappen, maar juist samen te werken met de Brazilliaanse overheid om de bosbouw te verbeteren. DLH zegt ook dat er strengere contro les moeten komen en dat illegaal kappen bestraft moet worden. Vorig jaar was DLH ook al doel wit van Greenpeace. Toen hiel den actievoerders op de Wester- schelde een Turks schip met Amazonehout vast in de Sloe- haven. door Ab van der Sluis Actievoerders van Greenpeace blokkeerden om half vijf het hek van de centrale toegangspoort met tropisch hardhout dat op het terrein lag opgeslagen. Ook werd de herkomst van het hout geïnventariseerd. Greenpeace is van plan aangifte te doen bij de minister van Justitie. Volgens de milieu-organisatie is duidelijk geworden dat in Vlissingen- oost hout ligt van verschillende Afrikaanse houtkapbedrijven die recent zijn beboet voor ille gale kap. Kort na de blokkade arriveerde de politie. Agenten klommen over het hek om bi j de actievoer- Twee politiemannen slepen een i ders te komen. Acht demon stranten werden aangehouden en meegenomen naar het poli tiebureau voor verhoor. Volgens politiewoordvoerder J. van Mourick weigerden de actie voerders te vertrekken, nadat hen was opgedragen het be drijfsterrein te verlaten. De acht werden in de loop van de mid dag vrijgelaten. Zij kregen een proces-verbaal, omdat zij geen gehoor gaven aan een bevel tot verwijdering. Greenpeace zegt bij DLH hout te hebben gevonden van het re cent bekeurde bedrijf IBC. Ook troffen actievoerders hout aan van Alpicam, een bedrijf dat in Kameroen is beboet vanwege valse verklaringen over de hoe veelheid gekapt hout. De actie in Vlissingen maakt deel uit van de campagne 'ille gaal hout is crimineel'. De mi lieu-organisatie wil aantonen op welke plaatsen illegaal ge kapt hout binnenkomt en waar het wordt gebruikt. Volgens Greenpeace is vijftig procent van het in Nederland gebruikte tropisch hardhout illegaal ge kapt. In een reactie verwijst de SCHOONDIJKE - De raadsfractie van Nieuw West in de gemeente Sluis verzoekt Rijkswaterstaat met klem een fietstunnel ter hoogte van de Lange Heerenstraat in Schoon dijke op te nemen in de planontwikkeling voor de herinrichting van rijks weg N61. Nieuw West verwijst naar de website over de N61 waarin Rijkswaterstaat stelt dat de weg die nu de kern van het dorp door kruist (de traverse) moet worden aangepast om de leefbaarheid in Schoon dijke te verbeteren. Dit betekent het verminderen van de geluidshinder en het veiliger maken van het oversteken. Het verbaast de partij daarom des te meer dat Rijkswaterstaat geen fietstunnel heeft gepland voor met name de grote stroom scholieren die per fiets Schoondijke passe ren op weg naar het Zwin college in Oostburg. „Wij hebben onderzocht dat ruim 160 scholieren uit Breskens, Schoondijke en Hoofdplaat het dorp Schoondijke tweemaal per dag moeten doorkrui sen. Uit verkeersveilig- heidsoogpunt vinden wij het onaanvaardbaar dat deze scholieren samen met andere fietsers in het woon-werkverkeer het zonder optimale over steek moeten doen." Nieuw West voegt er aan toe dat het wel of niet aan leggen van een fietstunnel niet mag afhangen van het wel of niet aanleggen van een halve dan wel kwart rondweg om het dorp. Over het aan te leggen tra cé heeft Schoondijke nog geen eenduidig standpunt ingenomen. De dorpsraad en de ondernemersvereni ging willen gezamenlijk he mening van de bevolking in kaart bren gen. Afhankelijk van die uitslag worden vervolg stappen ondernomen. In eerste instantie wordt ge dacht aan een enquête door een onafhankelijk bureau. Waarschijnlijk valt hierover eind deze maand een beslissing. Hoor René van Stee BIERVLIET - Na de reconstruc tie van rijksweg N61 vervallen de bushaltes in Schoondijke, IJ zendijke en Biervliet. Door de aanleg van het tracé wijzigt de busroute waarschijnlijk. De bus doet de dorpskernen niet meer aan omdat dit te veel reistijd kost. Dat blijkt uit het overleg dat Rijkswaterstaat de voorbije weken met de dorpsraden van alle kernen langs het traject heeft gevoerd. De suggestie om de bus over de noordelijke parallelweg lang de hoofdrijbaan te laten rijden, blijkt geen optie omdat hierop zestig kilometer per uur gereden mag worden. De richtlijn van 45 minuten reistijd op de route Oostburg-Terneuzen, die langs alle kernen op het traject rijdt, wordt daardoor niet gehaald. Een andere richtlijn is dat de loopafstand naar de bushalte maximaal 800 meter is. In Schoondijke vinden de bewo ners de afstand naar de bushalte bij de nog aan te leggen rotonde aan de Lange Heerenstraat te ver. Graag zien zij de bus tot aan de oude rotonde in de kern. Hier kan de bus ook ma kkelij k draai en, De opties voor nieuwe haltes bij IJzendijke en Biervliet stuiten op dezelfde bezwaren. Ook in IJzendijke willen de bewoners dat de bus tot in de kern rijdt. Nu is een halte met een keerlus voorzien ten noorden van de nieuwe rotonde bij de aanslui ting op de Oranjestraat. Er zijn twee opties voor een bushalte bij Biervliet; bij de nieuwe ro tonde ter hoogte van Drie sprong (zuidoostelijk van het dorp) of bij de nieuwe fietstun nel ten zuiden van het dorp. Hoewel de bewoners de voor keur geven aan de eerste optie, zien zij graag dat beide haltes worden gerealiseerd. Vervoersbedrijf Connexxion brengt de voorziene problemen momenteel in kaart. Bij een on gewijzigd ontwerp-tracé is het volgens vervoersarchitect R. Oosting van Connexxion on mogelijk alle dorpen aan te doen. „We komen dan onder meer in de knel met aansluitin gen in Terneuzen en Oostburg. Niettemin betekent het een aan zienlijke verslechtering van de dienstverlening. Ook wij vinden het onacceptabel haltes ver bui ten de dorpen te plaatsen. Daar om hebben we Rijkswaterstaat verzocht alsnog met alternatie ven te komen", aldus Oosting. Het staat volgens hem nagenoeg vast dat Connexxion formeel bezwaar aantekent als het ont werp-tracé niet wordt veran derd. De problematiek in Biervliet lijkt het meest nijpend. In plaats van een rotonde ter hoogte van Driesprong is volgens vice- voorzitter F. Ongenae van de plaatselijke dorpsraad de aan leg van een rotonde ter hoogte van de afslag naar Driewegen en één zo dicht mogelijk bij de Braakman de beste oplossing. Mede gezien de hoge kosten heeft Rijkswaterstaat hier niet in voorzien. Ongenae betreurt dit omdat daardoor een optima le ontsluiting van het dorp en de aanwezige bedrijven zou ont staan. „Ook hoeft de huidige bushalte dan niet weg. Verder kan een ro tonde bij de Braakman worden aangesloten op de nog aan te leggen calamiteitenweg die de noordelijke Braakmanpolder ontsluit. Die komt daardoor zo ver mogelijk van het dorp te lig gen. Ook ontlast die rotonde het voorziene knooppunt bij Drie sprong. Bij ongewijzigde plan nen wordt de drukte daar enorm. Behalve regulier verkeer zou hier straks ook kruisend landbouwverkeer en toeristisch verkeer gebruik van moeten maken", aldus Ongenae. De afgegraven grond uit het Ambachtsplantsoen wordt voor reiniging afgevoerd naar Steenbergen. foto Wim Kooyman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 37