11
Hulst wil zich niet
binden aan rapport
detailhandel in regio
Veiligheid voorop
bij carnaval Hulst
bin
n9n
uit
Greenpeace protesteert tegen
fout hout in Vlissingen-Oost
Sanering van Sasse asbest wijk begonnen
Stoppen in Schoondijke, IJzendijke en Biervliet kost straks te veel tijd
Nullijn
zeeuwse almanak
ZEEUWS-VLAANDEREN
vrijdag 7 november 2003
Morres
België
van de reepe
□ag van de Mantelzorg
de Jonge Hoek van Dijke
Louis Hemelaar
Palladio
van der Poel
Te hoog
Blokkade
Keerlus
Nieuw West
wil fietstunnel
onder N61 bij
Schoondijke
PZC
Dorpen raken bushaltes kwijt
door Frank van Cooten
HULST - Het rapport over de
toekomst van de detailhandel in
Terneuzen, Sluis en Hulst mag
geen officiële status krijgen.
Dat zal ontwikkelingen in de
gemeenten te veel frustreren.
Dat vindt burgemeester J.F.
Mulder van de gemeente Hulst.
Het adviesbureau Droogh
Trommelen en Broekhuis heeft
in opdracht van de Kamer van
Koophandel een studie gedaan
naar de detailhandel in
Zeeuws-Vlaanderen. In het rap
port wordt een aantal aanbeve
lingen gedaan om onder meer
het winkelaanbod in de drie ge
meenten te verstevigen.
Mulder vindt een visie op zich
prima, maar dat mag volgens
hem niet leiden tot een soort van
overeenkomst waarin staat
waar iets wel en waar iets niet
kan. Dat vindt hij een te enge
benadering van de problema
tiek.
„Het mag bijvoorbeeld niet zo
zijn dat alleen in Terneuzen
ruimte is voor grootschalige de
tailhandel. Morres zal zich ook
moeten ontwikkelen. Het is op
zich goed dat de Kamer van
Koophandel een rapport liet
maken, maar ik zet liever in op
een brede samenwerking tussen
de drie Zeeuws-Vlaamse ge
meenten. Kijken waar de regio
sterk in is en ontwikkelingen op
elkaar afstemmen."
De tijd van concurrentie en el
kaar vliegen afvangen is voor
bij, stelt hij. „We moeten met el
kaar een beeld gaan vormen wat
we als Zeeuws-Vlaanderen wil
len zijn. Natuurlijk, dat is best
lastig. Terneuzen is bezig met de
kop van de Noordstraat en wij
willen ons centrum ook een im
puls geven. Met de ontwikke
ling van het centrum staan wij
voor een grote uitdaging. De
vraag is hoe daar als drie ge
meenten eenheid in te krijgen."
In het rapport staat ook dat in
kleine dorpen eigenlijk geen
ruimte meer is voor een winkel.
Mulder vindt dat te kort door de
bocht. „Dat bepalen de inwo
ners immers zelf. Daarnaast
staat in de visie dat Hulst vooral
een streekfunctie heeft. Maar
wat is dat. Ook dat vind ik te eng
gedacht."
Volgens hem is het Belgische
achterland te weinig betrokken
bij het onderzoek. „Wij hebben
bijvoorbeeld concurrentie van
het koopcentrum in Sint
Niklaas. We moeten gewoonweg
oppassen dat we met het onder
schrijven van het rapport als
officieel beleidsstuk ontwikke
lingen niet op slot zetten. Regio
nale afstemming is immers heel
belangrijk. Hoe kunnen we ko
men tot een gezamenlijke meer
waarde. Dat is de uitdaging
waar we voor staan.
Advertentie
SCHOENHODE I
Papegaaistraat B Goes
www.vandereepe.nl
door Sheila van Doorsselaer
HULST - Carnavalsverenigin
gen en wagenbouwers uit de ge
meente Hulst moeten tijdens
carnaval 2004 goed letten op de
veiligheid. Uit controles tijdens
het carnaval van afgelopen jaar
bleek dat er heel wat verbeterd
kan worden. De gemeente Hulst
wil volgend jaar niet voor ver
rassingen komen te staan.
Alle carnavalsverenigingen en
wagenbouwers worden woens
dagavond 12 november om
20.15 uur verwacht op een in
formatiebijeenkomst in het
Hulster stadskantoor. Hier zal
worden gesproken over een ver
dere verbetering van de veilig
heid tijdens carnaval. Ook
tijdens carnaval 2004, dat offi
cieel losbarst op zaterdag 21 fe
bruari, zal weer streng worden
gecontroleerd. Het dagelijks be
stuur van Hulst wil voorkomen
dat tijdens deze controles zaken
aan het licht komen die op voor
hand al ondervangen hadden
kunnen worden.
Tijdens het afgelopen carnaval
bleek dat de veiligheid tijdens
de stoeten, waaronder de veilig
heid van de vaak metershoge
carnavalswagens, soms te wen
sen over liet. Daar moet veran
dering in komen. Hulst wil
daarom dat er verkeersrege
laars worden ingesteld die de
optochten gaan begeleiden. Ook
moet'worden gelet op eventuele
geluidshinder. Daarnaast wil de
gemeente in het bezit komen
van een zogenoemd 'realisatie
overzicht' van alle wagenbou
wers. Ze wil jaarlijks weten wel
ke wagenbouwer waar bouwt
en wie het aanspreekpunt is.
Zaken die nu veelal onduidelijk
zijn. Tevens gaat tijdens de in
formatiebijeenkomst de aan
dacht uit naar festiviteiten die
niet in reguliere horecagelegen
heden worden gehouden.
Hulst streeft ernaar om samen
met de verenigingen en bouwers
te komen tot een zo veilig moge
lijk verloop van het feest. Ook
voor de horeca-ondernemers
wordt binnenkort een informa
tiebijeenkomst belegd. Deze
bijeenkomst is niet enkel ge
richt op de carnavalsperiode,
maar belicht alle facetten waar
de ondernemers zich aan moe
ten houden. Zo zal zeker worden
gesproken over drugs in de ho
reca en hoe de gemeente daar
over denkt. Burgemeester J.F.
Mulder kondigde een dergelijk
gesprek eerder al aan.
Advertentie
Kom naar de jaarlijkse
op of rond 10 november
als je langdurig en intensief
voor een ander zorgt.
In heel Nederland zijn er infor
matieve en verwenactiviteiten
voor mantelzorgers.
Meer info: 0900 20 20 496
ik ben mantelzorger of kijk op www.mantelzorg.nl
Initiatief van LOT, Vereniging van Mantelzorgers en Xzorg, Vereniging van Steunpunten
Mantelzorg en Vrijwillige Thuishulp.
Of het er nog toe doet, is zeer
de vraag, maar twee Goese
tieners hebben deze week als
nog besloten het Centraal
Akkoord krachtig te verwer
pen. Dat de lonen gedurende
twee jaar worden bevroren
om de economie een oppep
per te geven, vonden ze te bil
lijken. Maar dat als uitvloei
sel daarvan hun zakgeld
eveneens op de nullijn blijft,
zoals hun vader aankondig
de, achtten ze onverteerbaar.
Het belooft een lange hete
winter te worden.
door Marco Hamelink
SAS VAN GENT - In het Am
bachtsplantsoen in Sas van
Gent is gisteren begonnen met
het afgraven van de met asbest
vervuilde grond. De werkzaam
heden duren twee weken.
In de groenstroken rondom de
Sasse nieuwbouwwijk werden
begin september grote hoeveel
heden asbest aangetroffen. Ver
moedelijk is het materiaal af
komstig van het dak van de oude
Machinefabriek Sas van Gent,
die aan de rand van de wijk
stond.
De grond uit het Ambachts
plantsoen wordt voor reiniging
afgevoerd naar Steenbergen.
Voor de heraanleg van de groen
stroken zal nieuwe schone
grond worden gebruikt.
De milieukundige begeleiding
tijdens de graafwerkzaamhe
den wordt uitgevoerd door het
bedrijf Spectrum uit Rotter
dam.
Dat controleert door het nemen
van luchtmetingen en grond
monsters of het veiligheidsplan
wordt nageleefd.
Volgende week presenteert de
gemeente het herinrichtings
plan voor het gesaneerde ter
rein. De omwonenden hebben
van de gemeente de mogelijk
heid gekregen om de grond zelf
Advertentie
modern living easy living
BANG OLUFSEN Loewe
buitenmeubelen buitenkleding
home textiel parket
Genieten komt van Binnenuit:
een uniek nieuw woonconcept
in Heinkenszand.
pal naast de A58. «m».
www.binnenuit.nl 8K6LL" J6
aan te kopen voor 40 euro per
vierkante meter exclusief btw
en notariskosten. Vooralsnog is
er weinig animo onder de bewo
ners van het Ambachtsplant
soen om op dit aanbod in te
gaan.
„Al voordat de hele affaire met
de asbest begon, hebben wij al
aangegeven dat we de grond
VLISSINGEN - De politie heeft
gisterochtend acht actievoer
ders van Greenpeace aangehou
den, die een blokkade hadden
opgeworpen bij houtverwer
kingsbedrijf DLH in Vlissin-
gen-Oost.
De milieu-organisatie beschul
digt de onderneming ervan dat
ze hout verkoopt van bedrijven,
die betrokken zouden zijn bij il
legale houtkap. In een reactie
zegt DLH dat er bij de vestiging
in Vlissingen alleen hout ver
werkt wordt voor afnemers. Het
bedrijf heeft geen aangifte ge
daan.
DLH is een honderd procent
Deense onderneming. Het be
drijf heeft vestigingen in Euro
pa, Azië, Noord- en Zuid-Ame-
rika. De jaarlijkse omzet
bedraagt 600 miljoen euro en er
werken wereldwijd zo'n 1350
mensen.
wilden kopen omdat de ge
meente de groenstroken niet on
derhield. We hebben daar nooit
meer iets van gehoord", vertelt
buurtbewoner A. van Boven.
„Nu komen ze opeens zelf met
het voorstel. De prijs is echter
veel te hoog. Tien jaar geleden
konden de bewoners van de Eu
ropalaan soortgelijke stukken
grond kopen voor tien gulden
per vierkante meter. Bovendien
moeten wij gelijk alle grond ko
pen. Voor de huizen aan de kant
van de aarden wallen zou dat
uitkomen op negentig vierkante
meter. Als het dan zogenaamd
nutteloze grond is voor de ge
meente vind ik het vreemd dat
ze zoveel vragen." „Wij zijn be
reid om tien euro te betalen per
vierkante meter. De gemeente is
dan van het onderhoud af. Over
de prijs valt echter blijkbaar
niet te onderhandelen. Het ziet
er dus naar uit dat de grond ei
gendom blijft van de gemeente",
aldus Van Boven.
foto Willem Woznitza
woordvoerder van DLH-Vlis-
singen naar de website van de
onderneming. Daarin stelt ze
niet langer zaken te doen met
bedrijven die illegaal kappen,
maar juist samen te werken met
de Brazilliaanse overheid om de
bosbouw te verbeteren. DLH
zegt ook dat er strengere contro
les moeten komen en dat illegaal
kappen bestraft moet worden.
Vorig jaar was DLH ook al doel
wit van Greenpeace. Toen hiel
den actievoerders op de Wester-
schelde een Turks schip met
Amazonehout vast in de Sloe-
haven.
door Ab van der Sluis
Actievoerders van Greenpeace
blokkeerden om half vijf het hek
van de centrale toegangspoort
met tropisch hardhout dat op
het terrein lag opgeslagen. Ook
werd de herkomst van het hout
geïnventariseerd. Greenpeace is
van plan aangifte te doen bij de
minister van Justitie. Volgens de
milieu-organisatie is duidelijk
geworden dat in Vlissingen-
oost hout ligt van verschillende
Afrikaanse houtkapbedrijven
die recent zijn beboet voor ille
gale kap.
Kort na de blokkade arriveerde
de politie. Agenten klommen
over het hek om bi j de actievoer-
Twee politiemannen slepen een i
ders te komen. Acht demon
stranten werden aangehouden
en meegenomen naar het poli
tiebureau voor verhoor. Volgens
politiewoordvoerder J. van
Mourick weigerden de actie
voerders te vertrekken, nadat
hen was opgedragen het be
drijfsterrein te verlaten. De acht
werden in de loop van de mid
dag vrijgelaten. Zij kregen een
proces-verbaal, omdat zij geen
gehoor gaven aan een bevel tot
verwijdering.
Greenpeace zegt bij DLH hout
te hebben gevonden van het re
cent bekeurde bedrijf IBC. Ook
troffen actievoerders hout aan
van Alpicam, een bedrijf dat in
Kameroen is beboet vanwege
valse verklaringen over de hoe
veelheid gekapt hout.
De actie in Vlissingen maakt
deel uit van de campagne 'ille
gaal hout is crimineel'. De mi
lieu-organisatie wil aantonen
op welke plaatsen illegaal ge
kapt hout binnenkomt en waar
het wordt gebruikt. Volgens
Greenpeace is vijftig procent
van het in Nederland gebruikte
tropisch hardhout illegaal ge
kapt.
In een reactie verwijst de
SCHOONDIJKE - De
raadsfractie van Nieuw
West in de gemeente Sluis
verzoekt Rijkswaterstaat
met klem een fietstunnel
ter hoogte van de Lange
Heerenstraat in Schoon
dijke op te nemen in de
planontwikkeling voor de
herinrichting van rijks
weg N61.
Nieuw West verwijst naar
de website over de N61
waarin Rijkswaterstaat
stelt dat de weg die nu de
kern van het dorp door
kruist (de traverse) moet
worden aangepast om de
leefbaarheid in Schoon
dijke te verbeteren. Dit
betekent het verminderen
van de geluidshinder en
het veiliger maken van het
oversteken.
Het verbaast de partij
daarom des te meer dat
Rijkswaterstaat geen
fietstunnel heeft gepland
voor met name de grote
stroom scholieren die per
fiets Schoondijke passe
ren op weg naar het Zwin
college in Oostburg. „Wij
hebben onderzocht dat
ruim 160 scholieren uit
Breskens, Schoondijke en
Hoofdplaat het dorp
Schoondijke tweemaal
per dag moeten doorkrui
sen. Uit verkeersveilig-
heidsoogpunt vinden wij
het onaanvaardbaar dat
deze scholieren samen
met andere fietsers in het
woon-werkverkeer het
zonder optimale over
steek moeten doen."
Nieuw West voegt er aan
toe dat het wel of niet aan
leggen van een fietstunnel
niet mag afhangen van het
wel of niet aanleggen van
een halve dan wel kwart
rondweg om het dorp.
Over het aan te leggen tra
cé heeft Schoondijke nog
geen eenduidig standpunt
ingenomen. De dorpsraad
en de ondernemersvereni
ging willen gezamenlijk
he mening van de
bevolking in kaart bren
gen. Afhankelijk van die
uitslag worden vervolg
stappen ondernomen. In
eerste instantie wordt ge
dacht aan een enquête
door een onafhankelijk
bureau. Waarschijnlijk
valt hierover eind deze
maand een beslissing.
Hoor René van Stee
BIERVLIET - Na de reconstruc
tie van rijksweg N61 vervallen
de bushaltes in Schoondijke, IJ
zendijke en Biervliet. Door de
aanleg van het tracé wijzigt de
busroute waarschijnlijk. De bus
doet de dorpskernen niet meer
aan omdat dit te veel reistijd
kost. Dat blijkt uit het overleg
dat Rijkswaterstaat de voorbije
weken met de dorpsraden van
alle kernen langs het traject
heeft gevoerd.
De suggestie om de bus over de
noordelijke parallelweg lang de
hoofdrijbaan te laten rijden,
blijkt geen optie omdat hierop
zestig kilometer per uur gereden
mag worden. De richtlijn van 45
minuten reistijd op de route
Oostburg-Terneuzen, die langs
alle kernen op het traject rijdt,
wordt daardoor niet gehaald.
Een andere richtlijn is dat de
loopafstand naar de bushalte
maximaal 800 meter is. In
Schoondijke vinden de bewo
ners de afstand naar de bushalte
bij de nog aan te leggen rotonde
aan de Lange Heerenstraat te
ver. Graag zien zij de bus tot aan
de oude rotonde in de kern. Hier
kan de bus ook ma kkelij k draai
en,
De opties voor nieuwe haltes bij
IJzendijke en Biervliet stuiten
op dezelfde bezwaren. Ook in
IJzendijke willen de bewoners
dat de bus tot in de kern rijdt.
Nu is een halte met een keerlus
voorzien ten noorden van de
nieuwe rotonde bij de aanslui
ting op de Oranjestraat. Er zijn
twee opties voor een bushalte
bij Biervliet; bij de nieuwe ro
tonde ter hoogte van Drie
sprong (zuidoostelijk van het
dorp) of bij de nieuwe fietstun
nel ten zuiden van het dorp.
Hoewel de bewoners de voor
keur geven aan de eerste optie,
zien zij graag dat beide haltes
worden gerealiseerd.
Vervoersbedrijf Connexxion
brengt de voorziene problemen
momenteel in kaart. Bij een on
gewijzigd ontwerp-tracé is het
volgens vervoersarchitect
R. Oosting van Connexxion on
mogelijk alle dorpen aan te
doen. „We komen dan onder
meer in de knel met aansluitin
gen in Terneuzen en Oostburg.
Niettemin betekent het een aan
zienlijke verslechtering van de
dienstverlening. Ook wij vinden
het onacceptabel haltes ver bui
ten de dorpen te plaatsen. Daar
om hebben we Rijkswaterstaat
verzocht alsnog met alternatie
ven te komen", aldus Oosting.
Het staat volgens hem nagenoeg
vast dat Connexxion formeel
bezwaar aantekent als het ont
werp-tracé niet wordt veran
derd.
De problematiek in Biervliet
lijkt het meest nijpend. In plaats
van een rotonde ter hoogte van
Driesprong is volgens vice-
voorzitter F. Ongenae van de
plaatselijke dorpsraad de aan
leg van een rotonde ter hoogte
van de afslag naar Driewegen en
één zo dicht mogelijk bij de
Braakman de beste oplossing.
Mede gezien de hoge kosten
heeft Rijkswaterstaat hier niet
in voorzien. Ongenae betreurt
dit omdat daardoor een optima
le ontsluiting van het dorp en de
aanwezige bedrijven zou ont
staan.
„Ook hoeft de huidige bushalte
dan niet weg. Verder kan een ro
tonde bij de Braakman worden
aangesloten op de nog aan te
leggen calamiteitenweg die de
noordelijke Braakmanpolder
ontsluit. Die komt daardoor zo
ver mogelijk van het dorp te lig
gen. Ook ontlast die rotonde het
voorziene knooppunt bij Drie
sprong. Bij ongewijzigde plan
nen wordt de drukte daar
enorm. Behalve regulier verkeer
zou hier straks ook kruisend
landbouwverkeer en toeristisch
verkeer gebruik van moeten
maken", aldus Ongenae.
De afgegraven grond uit het Ambachtsplantsoen wordt voor reiniging afgevoerd naar Steenbergen. foto Wim Kooyman