X3 in de bandensporen van zijn grote broer Fiets heeft wind mee in de herfst Capriolen met auto 's zonder neuzen 23 Het lijkt erop dat de autobranche zich een berg geld kan besparen. Fabrikanten en importeurs geven een vermogen uit aan tv-reclame, maar dat blijkt nauwelijks effect te hebben op de omzet. Nog geen achttien procent van de autokopers geeft aan dat een tv-spot invloed heeft op de autokeuze. Driekwart van de dealers en meer dan de helft van de fabrikanten geloven juist dat tv-reclame beslissend is. De consument (71 procent) blijkt zich vooral te laten leiden door mond-tot-mondre- clame. Van bestelbus tot camper in belastingvrije stappen Vraag antwoord Bijdehand vrijdag 7 november 2003 Knippermistlicht te huur Oldtimerbeurs in Eelde Niet voor pizzakoeriers Tv-reclame boeit autokoper niet Rij je rijk Het succes van de X5 overtreft BMW's stout ste dromen. Per jaar vinden honderdduizend van deze gespierde en gepeperde suv's een koper. BMW wil het kunstje nu op kleine schaal overdoen: met de X3. KENNISMAKING Het najaar betekent drukte in de rijwiel branche. Geen weer om op de fiets te stappen, maar voor de handel de tijd van de grote beur zen. Nieuwtjes: een Maserati op twee wielen, een zwevend kettingwiel en zelfs een frame voor steenbokken. Rijden in runder-outfit kan voordelig zijn. Ferdie Gerlo, een man die al vele jaren bezig is met beveiliging tegen ongelukken in de mist, krijgt bijval van Avis Autoverhuur. Avis gaat een auto testen met een achtermistlicht dat automatisch knippert als de bestuur der remt. Staat het mistachterlicht niet ingeschakeld, dan springt het bij krachtig remmen aan. Gerlo probeert al twaalf jaar zijn knipperende mistachterlicht aan de man te brengen. Contacten met het Verbond van Verze keraars, de Europese Commissie in Brussel en het Minis terie van Verkeer hebben tot dusver niet tot invoering geleid. De vierde, oldtimerbeurs eind november in Eelde (Groningen) heeft dit jaar behalve klassieke auto's, motoren, brommers en trekkers ook een kofferbakver koop. Die is bedoeld voor onderdelen, miniaturen, fol ders en werkplaatshandboeken. De beurs mikt net als vorig jaar op zo'n 8.500 bezoekers in de Eelder bloemen veiling. Op de oldtimershow in samenwerking met het Autotron worden ongeveer 150 klassieke auto's te koop aangeboden. Er zijn meer dan 300 stands met onderdelen. Een hal is omgedoopt tot Eng lish Island, met clubs en spullen van Engelse au to's. Oldtimerbeurs Eelde; zaterdag 29 en zondag 30 november 10.00-17.00 uur. Toegang negen euro, kinderen 5-15 jaar 3,50 euro. Parkeren gratis. Informatie: 073-6293292 of 050- 3097261. De MadAss. e zult maar 16 zijn: op de MotoRai eind deze maand J laat importeur Brittijn een heftige bromfiets zien on- aer de naam MadAss. Het is geen doorsnee vervoermid del voor pizzakoeriers, maar volgens de importeur de eerste naked bromfiets van Nederland. Daarmee wordt bedoeld dat het model is uitgekleed tot op het hoognodi ge. Hij wordt gebouwd door het Duitse Sachs en zijn voorbeeld is een ook al naked motorfiets, de Sachs Beast. De Mad Ass heeft een viertaktmotor en schijfremmen en is vanaf maart leverbaar in zilver en zwart. Een koopje is het niet: 1999 euro, exclusief afleveringskosten. info@brittijn.nl Bron: Cars Online 2003/RAI Voorrang Volgende week in AutO 1964-2004: veertig jaar Auto van het Jaar Verbrandingsmotor zoekt de uitgang Peilstok: Welk land bouwt de beste auto's? Ik hoorde onlangs dat Honda een modern veiligheidssysteem heeft ontwikkeld, genaamd CMS. Wat houdt dit in? Johan van Duinen, manager Public Relations bij Hon da Nederland: „CMS waarschuwt de bestuurder voor een aanrijding. Het Collision Mitigation Brake System maakt daarvoor ge bruik van een sensor achter de grille. Rijdt een automo bilist te kort achter zijn voorligger, dan klinkt een ge luidssignaal en verschijnt het woord Brake op een dis play. Reageert de bestuurder niet, dan trekt CMS twee a drie keer kort de veiligheidsgordel aan. Blijft reactie nog uit, dan wordt de gordel automatisch zo strak aange spannen dat de bestuurder in de juiste houding wordt gemanoeuvreerd voor een botsing. Het systeem ver schijnt eerst in Japan. Als dat bevalt komt het ook op de Europese Honda's". Gratis autorijden is voor weinig mensen weggelegd. Toch kan het, voor wie geen bezwaar heeft tegen een vervoermiddel met bijvoorbeeld koeienvlekken of een gigantisch colamerk erop. Op de internetpagina www.maupy.com kunt u zich laten registreren als kandi daat. Maupy houdt een lijst bij van sponsors die automo bilisten zoeken om voor hen reclame te rijden. Wie geen crimineel of bonnenrijk verleden heeft, kredietwaardig is en geen hekel heeft aan opvallen, kan op de lijst ko men. De benzine is voor eigen rekening, de auto blijft van de sponsor. www.maupy.com Een opvallende cruiser van Feit. Felt's Cruiser De bezoekers van Eurobike in Friedrichshafen waren het met elkaar eens: deze Cruiser van het Duitse merk Feit is de mooiste fiets van de beurs. Aardigheidje: onder het zadel zit de versnellingspook. Helaas is deze fiets niet in de winkel verkrijgbaar, maar Feit verkoopt wel minder radicale modellen. Nooit meer last van smeer met deze aandrijfband. Geen kettingsmeer Twee Japanners van Bridgestone waren spe ciaal naar de beurs in Utrecht gekomen om hun nieuwste aandrijving te laten zien. Opval lend was de rubber aandrijfband, in verschil lende kleuren verkrijgbaar, maar vooral ook het crankstel. Het tandwiel zit Tos' zodat het kan meebewegen met slecht wegdek. Ideaal voor vouwfietsen: geen kettingsmeer meer op de broek in de drukke spitstrein. Door Mario Vos Veel kleiner dan een X5 is de X3 eigenlijk niet eens. Het scheelt in lengte en breedte maar tien centimeter, en toch ziet de BMW X3 er een stuk compacter uit. Dat komt wel licht door de vormgeving die wat karakteristieke designtrek- ken meekreeg van hoofdont werper Chris Bangle. De vou wen en onderbroken lijnen in het plaatwerk doen wat onrus tig aan. Experimenten vind je niet in de X3, wel een traditioneel dashboard dat modieus in twee kleuren is uitgevoerd. Er zitten normale hendels en knoppen op vertrouwde plaatsen, en het bekritiseerde bedieningssys teem iDrive uit de 7- en 5-serie is niet eens leverbaar. De X3 is royaal vierpersoons, maar voor vijf wordt het achterin wat krap. De kofferruimte doet niet on der voor die van de X5 en heeft stationwagon-afmetingen. Dat is nodig, want BMW mikt op een actieve doelgroep die bij voorbeeld graag twee moun tainbikes achterin meeneemt op een bij te leveren houder. Desgewenst kunnen de fietsen daar tot ver in het bos blijven, want de X3 heeft een nieuw systeem van vierwielaandrij- ving dat zelfs met de standaard banden niet terugschrikt voor een glibberig modderpad. Het systeem, ontwikkeld met Magna-Steyr uit Oostenrijk, komt er op neer dat bij door slippende achterwielen een elektronisch gestuurde koppe ling in werking treedt die ook de voorwielaandrijving inscha kelt. Desnoods kan alle kracht naar de voorwielen worden ge voerd. Slipt op een as één van beide wielen door, dan wordt met een remingreep op dat wiel de tractie hersteld. Het systeem komt ook beschikbaar op de X5. Een terreinauto is de X3 niet, want daarvoor zijn de veerwe- gen te kort. Op de gewone weg laat hij zich behoorlijk sportief rijden. Hij helt nauwelijks over en is hard geveerd, op slecht wegdek zelfs té. Vreemd ge noeg is tegen meerprijs een nóg harder geveerd sportonder stel leverbaar. De X3 is er uit sluitend met zescilinder moto ren: een 2,5 liter (192 pk) of 3,0 liter (231 pk) benzinemotor, danwel een 3,0 liter (204 pk) turbodiesel. Van de 2,5 liter benzinemotor zijn nog geen cijfers bekend. De drieliter is vlot genoeg (0 tot 100 in 7,8 seconden), maar ook dorstig omdat hij toch dik 1.800 kilo moet voortbewegen. De diesel trekt beter en is veel De BMW X3 is niet veel kleiner dan de X5, maar oogt wel een stuk com pacter. zuiniger. Daarom is dat ook de duurste variant: hij kost 58.000 euro. De 2.5i staat geprijsd voor 53.000, de X3 3.0i voor 56.000 euro. Geen hoopje ijzer maar een echt frame van Bike2Build voor extreme afdalingen. Maserati op twee wielen We hadden al fietsen van BMW, Mer cedes, Jeep en Renault, nu is er ook een tweewieler van Maserati: de full carbon mountainbike Cortina. Mase rati maakte al racefietsen in samen werking met Bianchi. De mountain bikes zijn een co-productie met Col- nago. Hoeveel de fiets precies gaat kosten, is niet bekend, maar denk aan heel duur. Met een sierlijk boogje vliegt de bumperrozet van mijn oude Escort door de lucht en landt naast de Mercedes die ik net geraakt heb bij het inparkeren. Mijn eer ste parkeerschade is het gevolg van bra voure, want als kersverse eigenaar van een rijbewijs ben ik drukker bezig met het im poneren van mijn rijbewijsloze passagier dan met opletten. Terwijl achteruit inparkeren helemaal niet moeilijk is met de hoekige Ford van vijf tien jaar oud. De voor- en achterkant zijn van achter het stuur makkelijk in te schat ten. Inparkeren vind ik tegenwoordig een cri me. Moderne auto's mogen dan vrijwel al lemaal standaard stuurbekrachtiging heb ben, ze hebben ook een vormgeving die veel te raden overlaat. Waar begint de auto en waar eindigt-ie? Een ruimtelijk ontworpen interieur met veel glas rondom biedt ontzettend veel zicht en dat is heerlijk. Maar op een grote parkeerplaats moet je gokken. Inmiddels ben ik aan mijn neusloze 206 gewend ge makt. Ik schat de auto gewoon groter in dan die in werkelijkheid is, dat voorkomt ellende. Ook andere bestuurders zie ik vaak over dreven parkeerkunsten uithalen met rela tief kleine auto's. Ze zien gewoon niet vol doende van hun eigen karretje. Ik vind het niet vreemd dat sommige mensen sta tieven met een rode bal op de hoeken van de motorkap bevestigen. Het ziet er niet uit, maar ik weet dat ze in ieder geval mijn auto niet zo snel zullen raken. Zo kwam mijn Escort wel aan zijn levens einde. Met gerepareerde bumper en een klein deukje stond het grijze Fordje op een par keervak in de stad. Een of andere bijzien de hork meende dat hij met zijn auto in het linker voorportier van mijn auto moest parkeren. Hij vluchtte met de noor derzon. Mijn auto zou terstond total loss zijn verklaard als ik het de verzekering had gemeld. Na een paar maanden rond rijden met een voorgoed gesloten linker raam - dat kon niet meer naar beneden - ging de Escort de deur uit. Jammer, want door schade en schande had ik wel ge leerd om mijn hoekige Ford desnoods in een bushokje te parkeren. Nu nemen parkeersensoren in de bumpers rond de onzichtbare neuzen en achterkan ten de rol van onze ogen over, of camera's, zoals bij de Nissan Primera. Het wordt hoog tijd dat zulke voorzieningen stan daard gemonteerd worden op alle onover zichtelijke auto's. Zijn ook de verzeker aars blij. Scooterbike van Gazelle. Scooterbike Nieuwe technieken maken het mogelijk fiets- frames in de gekste vormen te maken, zoals deze Scooterbike van Gazelle. Hij doet slechts in de verte nog denken aan de oorspronkelijke diamantvorm van onze tweewielers. De allerlichtste De lichtste racefiets van de wereld is die van de Italiaan Gilberto Simoni. Toen hij in de Tour de France ineens verscheen op de zwarte CAAD 8 van Cannondale, was de wielerwereld in beroering. Niet alleen omdat alumini- um-adept Cannondale ineens carbon gebruikte, maar vooral omdat de fiets zo licht was. De wielerfederatie UCI verbood hem zelfs. Om de fiets bin nen de reglementen te houden, wer den de ultralichte bidonhouders ver vangen door gewone. De fiets weegt nu 6,64 kilo schoon aan de haak. Downhill-frame Een hoopje aluminium lag ergens weggestopt op de stand van Bi- ke2build. Geen motor zonder wielen en motorblok, maar een fiets. Een downhill-frame van Nicolai om pre cies te zijn, bedoeld om er de meest idiote afdalingen mee te maken waar asfalt ontbreekt. Zo'n frame voor steenbokken kost zo'n 4000 euro. Door Rodrick de Munnik De Nederlandse belastingwet geving is niet bijzonder gunstig voor camperbezitters. Wie zijn nieuwe bestelwagen ombouwt tot kampeerauto moet die la ten keuren en vervolgens ruim 45 procent belasting (bpm) be talen over de netto catalogus prijs (ex btw). Wordt de bestel wagen pas na een jaar omge bouwd, dan gaat het belasting tarief omlaag. Na twee jaar ge beurt dat opnieuw. In Obdam speelt het bedrijf Southcamp hierop in door bestelwagens om te bouwen tot maatwerk campers. Deelinbouw noemt het bedrijf dit. In het eerste jaar krijgt de auto al leen isolatie en een paar kastjes. De bus is dan nog gewoon bpm-vrij. Als gaande weg nieuwe ideeën ontstaan, kunnen die het tweede of volgen de jaar aangebracht worden. Om altijd bpm-vrij te blijven rijden kun je een kit- chencamp voor de au to bestellen. Die demontabele keuken wordt zonder gereed schap in de bestelwagen 'ge klikt'. Informatie: SouthCamp, 0226- 450445.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23