X3 in de bandensporen van zijn grote broer
Fiets heeft wind mee in de herfst
Capriolen met auto 's zonder neuzen
23
Het lijkt erop dat de autobranche zich een berg geld
kan besparen. Fabrikanten en importeurs geven een
vermogen uit aan tv-reclame, maar dat blijkt nauwelijks
effect te hebben op de omzet. Nog geen achttien procent
van de autokopers geeft aan dat een tv-spot invloed
heeft op de autokeuze. Driekwart van de dealers en
meer dan de helft van de fabrikanten geloven juist dat
tv-reclame beslissend is. De consument (71 procent)
blijkt zich vooral te laten leiden door mond-tot-mondre-
clame.
Van bestelbus tot camper
in belastingvrije stappen
Vraag antwoord
Bijdehand
vrijdag 7 november 2003
Knippermistlicht te huur
Oldtimerbeurs in Eelde
Niet voor pizzakoeriers
Tv-reclame boeit autokoper niet
Rij je rijk
Het succes van de X5 overtreft BMW's stout
ste dromen. Per jaar vinden honderdduizend
van deze gespierde en gepeperde suv's een
koper. BMW wil het kunstje nu op kleine
schaal overdoen: met de X3.
KENNISMAKING
Het najaar betekent drukte in de rijwiel
branche. Geen weer om op de fiets te stappen,
maar voor de handel de tijd van de grote beur
zen. Nieuwtjes: een Maserati op twee wielen,
een zwevend kettingwiel en zelfs een frame
voor steenbokken.
Rijden in runder-outfit kan voordelig zijn.
Ferdie Gerlo, een man die al vele jaren bezig is met
beveiliging tegen ongelukken in de mist, krijgt bijval
van Avis Autoverhuur. Avis gaat een auto testen met een
achtermistlicht dat automatisch knippert als de bestuur
der remt. Staat het mistachterlicht niet ingeschakeld,
dan springt het bij krachtig remmen aan. Gerlo probeert
al twaalf jaar zijn knipperende mistachterlicht aan de
man te brengen. Contacten met het Verbond van Verze
keraars, de Europese Commissie in Brussel en het Minis
terie van Verkeer hebben tot dusver niet tot invoering
geleid.
De vierde, oldtimerbeurs eind november in Eelde
(Groningen) heeft dit jaar behalve klassieke auto's,
motoren, brommers en trekkers ook een kofferbakver
koop. Die is bedoeld voor onderdelen, miniaturen, fol
ders en werkplaatshandboeken. De beurs mikt net als
vorig jaar op zo'n 8.500 bezoekers in de Eelder bloemen
veiling.
Op de oldtimershow in samenwerking met het Autotron
worden ongeveer 150
klassieke auto's te koop
aangeboden. Er zijn
meer dan 300 stands
met onderdelen. Een hal
is omgedoopt tot Eng
lish Island, met clubs en
spullen van Engelse au
to's.
Oldtimerbeurs Eelde; zaterdag
29 en zondag 30 november
10.00-17.00 uur. Toegang negen
euro, kinderen 5-15 jaar 3,50
euro. Parkeren gratis.
Informatie: 073-6293292 of 050-
3097261.
De MadAss.
e zult maar 16 zijn: op de MotoRai eind deze maand
J laat importeur Brittijn een heftige bromfiets zien on-
aer de naam MadAss. Het is geen doorsnee vervoermid
del voor pizzakoeriers, maar volgens de importeur de
eerste naked bromfiets van Nederland. Daarmee wordt
bedoeld dat het model is uitgekleed tot op het hoognodi
ge. Hij wordt gebouwd door het Duitse Sachs en zijn
voorbeeld is een ook al naked motorfiets, de Sachs Beast.
De Mad Ass heeft een viertaktmotor en schijfremmen en
is vanaf maart leverbaar in zilver en zwart. Een koopje is
het niet: 1999 euro, exclusief afleveringskosten.
info@brittijn.nl
Bron: Cars Online 2003/RAI Voorrang
Volgende week in AutO
1964-2004: veertig jaar Auto van het Jaar
Verbrandingsmotor zoekt de uitgang
Peilstok: Welk land bouwt de beste auto's?
Ik hoorde onlangs dat Honda een modern veiligheidssysteem
heeft ontwikkeld, genaamd CMS. Wat houdt dit in?
Johan van Duinen, manager Public Relations bij Hon
da Nederland:
„CMS waarschuwt de bestuurder voor een aanrijding.
Het Collision Mitigation Brake System maakt daarvoor ge
bruik van een sensor achter de grille. Rijdt een automo
bilist te kort achter zijn voorligger, dan klinkt een ge
luidssignaal en verschijnt het woord Brake op een dis
play. Reageert de bestuurder niet, dan trekt CMS twee a
drie keer kort de veiligheidsgordel aan. Blijft reactie nog
uit, dan wordt de gordel automatisch zo strak aange
spannen dat de bestuurder in de juiste houding wordt
gemanoeuvreerd voor een botsing. Het systeem ver
schijnt eerst in Japan. Als dat bevalt komt het ook op de
Europese Honda's".
Gratis autorijden is voor weinig mensen weggelegd.
Toch kan het, voor wie geen bezwaar heeft tegen
een vervoermiddel met bijvoorbeeld koeienvlekken of
een gigantisch colamerk erop. Op de internetpagina
www.maupy.com kunt u zich laten registreren als kandi
daat. Maupy houdt een lijst bij van sponsors die automo
bilisten zoeken om voor hen reclame te rijden. Wie geen
crimineel of bonnenrijk verleden heeft, kredietwaardig
is en geen hekel heeft aan opvallen, kan op de lijst ko
men. De benzine is voor eigen rekening, de auto blijft
van de sponsor. www.maupy.com
Een opvallende cruiser van Feit.
Felt's Cruiser
De bezoekers van Eurobike in Friedrichshafen
waren het met elkaar eens: deze Cruiser van
het Duitse merk Feit is de mooiste fiets van de
beurs. Aardigheidje: onder het zadel zit de
versnellingspook. Helaas is deze fiets niet in
de winkel verkrijgbaar, maar Feit verkoopt
wel minder radicale modellen.
Nooit meer last van smeer met deze aandrijfband.
Geen kettingsmeer
Twee Japanners van Bridgestone waren spe
ciaal naar de beurs in Utrecht gekomen om
hun nieuwste aandrijving te laten zien. Opval
lend was de rubber aandrijfband, in verschil
lende kleuren verkrijgbaar, maar vooral ook
het crankstel. Het tandwiel zit Tos' zodat het
kan meebewegen met slecht wegdek. Ideaal
voor vouwfietsen: geen kettingsmeer meer op
de broek in de drukke spitstrein.
Door Mario Vos
Veel kleiner dan een X5 is de
X3 eigenlijk niet eens. Het
scheelt in lengte en breedte
maar tien centimeter, en toch
ziet de BMW X3 er een stuk
compacter uit. Dat komt wel
licht door de vormgeving die
wat karakteristieke designtrek-
ken meekreeg van hoofdont
werper Chris Bangle. De vou
wen en onderbroken lijnen in
het plaatwerk doen wat onrus
tig aan.
Experimenten vind je niet in
de X3, wel een traditioneel
dashboard dat modieus in twee
kleuren is uitgevoerd. Er zitten
normale hendels en knoppen
op vertrouwde plaatsen, en het
bekritiseerde bedieningssys
teem iDrive uit de 7- en 5-serie
is niet eens leverbaar. De X3 is
royaal vierpersoons, maar voor
vijf wordt het achterin wat
krap.
De kofferruimte doet niet on
der voor die van de X5 en heeft
stationwagon-afmetingen. Dat
is nodig, want BMW mikt op
een actieve doelgroep die bij
voorbeeld graag twee moun
tainbikes achterin meeneemt
op een bij te leveren houder.
Desgewenst kunnen de fietsen
daar tot ver in het bos blijven,
want de X3 heeft een nieuw
systeem van vierwielaandrij-
ving dat zelfs met de standaard
banden niet terugschrikt voor
een glibberig modderpad.
Het systeem, ontwikkeld met
Magna-Steyr uit Oostenrijk,
komt er op neer dat bij door
slippende achterwielen een
elektronisch gestuurde koppe
ling in werking treedt die ook
de voorwielaandrijving inscha
kelt. Desnoods kan alle kracht
naar de voorwielen worden ge
voerd. Slipt op een as één van
beide wielen door, dan wordt
met een remingreep op dat
wiel de tractie hersteld. Het
systeem komt ook beschikbaar
op de X5.
Een terreinauto is de X3 niet,
want daarvoor zijn de veerwe-
gen te kort. Op de gewone weg
laat hij zich behoorlijk sportief
rijden. Hij helt nauwelijks over
en is hard geveerd, op slecht
wegdek zelfs té. Vreemd ge
noeg is tegen meerprijs een
nóg harder geveerd sportonder
stel leverbaar. De X3 is er uit
sluitend met zescilinder moto
ren: een 2,5 liter (192 pk) of 3,0
liter (231 pk) benzinemotor,
danwel een 3,0 liter (204 pk)
turbodiesel. Van de 2,5 liter
benzinemotor zijn nog geen
cijfers bekend.
De drieliter is vlot genoeg (0
tot 100 in 7,8 seconden), maar
ook dorstig omdat hij toch dik
1.800 kilo moet voortbewegen.
De diesel trekt beter en is veel
De BMW X3 is niet veel kleiner dan
de X5, maar oogt wel een stuk com
pacter.
zuiniger. Daarom is dat ook de
duurste variant: hij kost 58.000
euro. De 2.5i staat geprijsd
voor 53.000, de X3 3.0i voor
56.000 euro.
Geen hoopje ijzer maar een echt frame van Bike2Build voor extreme afdalingen.
Maserati op twee wielen
We hadden al fietsen van BMW, Mer
cedes, Jeep en Renault, nu is er ook
een tweewieler van Maserati: de full
carbon mountainbike Cortina. Mase
rati maakte al racefietsen in samen
werking met Bianchi. De mountain
bikes zijn een co-productie met Col-
nago. Hoeveel de fiets precies gaat
kosten, is niet bekend, maar denk
aan heel duur.
Met een sierlijk boogje vliegt de
bumperrozet van mijn oude
Escort door de lucht en landt
naast de Mercedes die ik net
geraakt heb bij het inparkeren. Mijn eer
ste parkeerschade is het gevolg van bra
voure, want als kersverse eigenaar van een
rijbewijs ben ik drukker bezig met het im
poneren van mijn rijbewijsloze passagier
dan met opletten.
Terwijl achteruit inparkeren helemaal niet
moeilijk is met de hoekige Ford van vijf
tien jaar oud. De voor- en achterkant zijn
van achter het stuur makkelijk in te schat
ten.
Inparkeren vind ik tegenwoordig een cri
me. Moderne auto's mogen dan vrijwel al
lemaal standaard stuurbekrachtiging heb
ben, ze hebben ook een vormgeving die
veel te raden overlaat.
Waar begint de auto en waar eindigt-ie?
Een ruimtelijk ontworpen interieur met
veel glas rondom biedt ontzettend veel
zicht en dat is heerlijk. Maar op een grote
parkeerplaats moet je gokken. Inmiddels
ben ik aan mijn neusloze 206 gewend ge
makt. Ik schat de auto gewoon groter in
dan die in werkelijkheid is, dat voorkomt
ellende.
Ook andere bestuurders zie ik vaak over
dreven parkeerkunsten uithalen met rela
tief kleine auto's. Ze zien gewoon niet vol
doende van hun eigen karretje. Ik vind
het niet vreemd dat sommige mensen sta
tieven met een rode bal op de hoeken van
de motorkap bevestigen. Het ziet er niet
uit, maar ik weet dat ze in ieder geval
mijn auto niet zo snel zullen raken.
Zo kwam mijn Escort wel aan zijn levens
einde.
Met gerepareerde bumper en een klein
deukje stond het grijze Fordje op een par
keervak in de stad. Een of andere bijzien
de hork meende dat hij met zijn auto in
het linker voorportier van mijn auto
moest parkeren. Hij vluchtte met de noor
derzon. Mijn auto zou terstond total loss
zijn verklaard als ik het de verzekering
had gemeld. Na een paar maanden rond
rijden met een voorgoed gesloten linker
raam - dat kon niet meer naar beneden -
ging de Escort de deur uit. Jammer, want
door schade en schande had ik wel ge
leerd om mijn hoekige Ford desnoods in
een bushokje te parkeren.
Nu nemen parkeersensoren in de bumpers
rond de onzichtbare neuzen en achterkan
ten de rol van onze ogen over, of camera's,
zoals bij de Nissan Primera. Het wordt
hoog tijd dat zulke voorzieningen stan
daard gemonteerd worden op alle onover
zichtelijke auto's. Zijn ook de verzeker
aars blij.
Scooterbike van Gazelle.
Scooterbike
Nieuwe technieken maken het mogelijk fiets-
frames in de gekste vormen te maken, zoals
deze Scooterbike van Gazelle. Hij doet slechts
in de verte nog denken aan de oorspronkelijke
diamantvorm van onze tweewielers.
De allerlichtste
De lichtste racefiets van de wereld is
die van de Italiaan Gilberto Simoni.
Toen hij in de Tour de France ineens
verscheen op de zwarte CAAD 8 van
Cannondale, was de wielerwereld in
beroering. Niet alleen omdat alumini-
um-adept Cannondale ineens carbon
gebruikte, maar vooral omdat de fiets
zo licht was. De wielerfederatie UCI
verbood hem zelfs. Om de fiets bin
nen de reglementen te houden, wer
den de ultralichte bidonhouders ver
vangen door gewone. De fiets weegt
nu 6,64 kilo schoon aan de haak.
Downhill-frame
Een hoopje aluminium lag ergens
weggestopt op de stand van Bi-
ke2build. Geen motor zonder wielen
en motorblok, maar een fiets. Een
downhill-frame van Nicolai om pre
cies te zijn, bedoeld om er de meest
idiote afdalingen mee te maken waar
asfalt ontbreekt. Zo'n frame voor
steenbokken kost zo'n 4000 euro.
Door Rodrick de Munnik
De Nederlandse belastingwet
geving is niet bijzonder gunstig
voor camperbezitters. Wie zijn
nieuwe bestelwagen ombouwt
tot kampeerauto moet die la
ten keuren en vervolgens ruim
45 procent belasting (bpm) be
talen over de netto catalogus
prijs (ex btw). Wordt de bestel
wagen pas na een jaar omge
bouwd, dan gaat het belasting
tarief omlaag. Na twee jaar ge
beurt dat opnieuw. In Obdam
speelt het bedrijf Southcamp
hierop in door bestelwagens
om te bouwen tot maatwerk
campers. Deelinbouw noemt
het bedrijf dit. In het eerste
jaar krijgt de auto al
leen isolatie en een
paar kastjes. De bus
is dan nog gewoon
bpm-vrij. Als gaande
weg nieuwe ideeën
ontstaan, kunnen die
het tweede of volgen
de jaar aangebracht
worden. Om altijd
bpm-vrij te blijven
rijden kun je een kit-
chencamp voor de au
to bestellen. Die demontabele
keuken wordt zonder gereed
schap in de bestelwagen 'ge
klikt'.
Informatie: SouthCamp, 0226-
450445.