C2: kort en krachtig van Citroën
Tuintjes in de rubbers van de portieren
Hoewel de verkopen van Volkswagen in de VS de af
gelopen tien jaar flink zijn gestegen, tobt het merk
er met zijn imago. Op de betrouwbaarheidslijst van J.D.
Powers eindigt VW op een magere 33e plaats. Ook de En
gelse uitspraak van de uitstekend verkopende luxe ter
reinwagen Touareg helpt niet mee. Amerikanen verstaan
de modelnaam als Tour-egg: rondrij-ei. Het kan nog erger
want de Britse autorubriek TopGear sprak Touareg na
een nogal ontluisterende rijtest met nadruk uit als Tow-
wreck, wat zoveel betekent als sleepwrak. VW verkocht
het eerste halfjaar van 2003 in Europa 9200 Touaregs. De
naam is afgeleid van een Noord-Afrikaanse nomaden
stam.
BMW 6: Porschekiller
op bochtig parcours
De ingekorte C3 van Citroën heet C2. Een
leuk bedachte, compacte stadsralcker met
hier en daar onvolkomenheidjes.
Citroën C2 VTR
7
Potente Xpower straatrijp
Bobbers en choppers te kijk
Touareg en VW's goede naam
Redactie: 0113-315680
www.pzc.n!/auto
Volgende pagina: Fiets heeft wind mee in de herfst
De C2 van Citroën: origineel van vorm
Door Rien van der Steen
Hij ziet er hartstik
ke stoer uit, de
nieuwe C2 van Ci
troën. Gedrongen,
met een heel lage
neus. Hij heeft een soort van
Italiaanse coda tronca, een ab
rupt afgekapte staart, waardoor
zulke kleine auto's ineens een
krachtige uitstraling krijgen.
De grille zit potdicht, net als bij
een Audi A2. De achterlichten
en de zijraampjes achter zijn
heel oorspronkelijk van vorm.
De C2 is een voortborduursel
op de succesvolle C3, de auto
die de eigen identiteit van Ci
troën terugbrengt. Het merk
heeft slim gebruik gemaakt van
de platform-techniek, waarbij
bodemplaat, wielophanging en
crashstructuur met meerdere
auto's gedeeld kunnen worden.
Toch is dit niet zomaar een
driedeurs C3.
We reden met de sportieve
VTR-uitvoering en dan heb je
meteen een keiharde vering en
demping en een niet bijzonder
zuinige motor. De stoelen zit
ten bijna tegen de verwachting
in prima. Voorin biedt deze
pygmee trouwens overdonde
rend veel ruimte. Achterin is er
tamelijk weinig plek, maar nie
mand verwacht daar ook ruim
schoots te kunnen zitten. Het
valt trouwens nog alles mee
wanneer je de aparte zittingen
naar achter verschuift. Wel
jammer dat de hoofdsteunen
daar zo laag zitten.
Erg veel bagageruimte biedt hij
niet, maar met de achterbank
hebben de Fransen allerlei crea
tieve dingen uitgespookt. Hij
kan plat, kan ietsje verschuiven
of, in de luxere versie, zelfs in
twee delen uitgenomen wor
den. De achterklep en achter
ruit scharnieren afzonderlijk
open. Op het klepje kun je iets
neerzetten of zelfs even zitten,
want hij breekt bij honderd ki
lo nog niet af. Het heeft ook
nog een opbergvak voor kleine
spullen. Weer eens wat anders,
zo'n duoklep.
Minpunten zijn er ook. Net als
eerder de C3 Pluriel had dit
exemplaar een vervelend sle
pend geluid van de achterrem-
men. Zelfs het piepje van de
handrem bleef af en toe tijdens
het rijden aanhouden. Het be
dienen van de zijruiten gaat
elektrisch, maar jammer ge
noeg met knopjes die voor de
pook staan. Je moet dus nogal
Uitrusting: Standaard o.a. zes air
bags, abs, elektrische stuurbe
krachtiging, centrale deurver
grendeling, in hoogte en diepte
verstelbaar stuurwiel, dubbele
achterklep, boordcomputer.
Motor/techniek: 4 cilinder
1.61 lijnmotor
Vermogen: 110 pk maximum
koppel 147 Nm
Lxbxh: 3.67 x 1.66 x 1.46 meter
Wielbasis: 2.31 meter
Draaicirkel: 10.70 meter
Bagageruimte: 166/224/879 liter
Tankinhoud: 41 liter
Prijs: VTR 1.6i Sensodrive 16.940 euro
1.1 11.750 euro
1.4 16.250 euro
1.4 Hdi 15.550 euro
Conclusie: Een leuk stadsautootje
met een keurige uitrusting. Over
zichtelijk en handig voor de bood
schappen. Hij klinkt een beetje blik
kerig en is als VTR erg stug geveerd.
Voor
Vormgeving
Beladingsmogelijkheden
Uitrusting
Gewicht: 1030 kg
Aanhanger geremd: max. 525 kg
Verbruik: 1:12
•j Tegen
Tankdop verkeerd
Stugge vering (VTR)
Slome robotautomaat
Score:
voorover leunen om daar bij te
kunnen. En waarom zit de
tankdop aan de linkse, dus ver
keerde kant? De deuren klin
ken blikkerig bij het dicht
gooien en de robotautomaat in
de 1.6 vergt lang gewenning.
Nu en dan wil de C2 pas in zijn
achteruit als je eerst een stukje
vooruit rijdt. Als een ongesyn-
chroniseerde bak van weleer.
Overschakelen duurt relatief
lang en de auto houdt dan tel
kens irritant in. Zo'n robot
werkt eigenlijk het best met
kleine motoren, dan storen de
lange schakelmomenten min
der. Deze opvolger van de in
vergelijking met dit creatuur
ineens wel erg saaie Saxo heeft
dezelfde motoren als de C3 en
met de sterkste (1.6) benzine
motor gaat hij er flink vandoor.
Helaas wordt die alleen met
Sensodrive-versnellingsbak ge
leverd. Zonde, want de C2 is
verder een plezierig rijdend,
vlot kleintje met een complete
uitrusting.
O Vorige week vroegen we waarvoor u uw
auto meestal gebruikt buiten het woon
werkverkeer. Het bezoeken van familie en
vrienden is met ruim eenderde van de stem
men goed voor de eerste plaats. 26 procent
gaat vooral boodschappen doen en 18 pro
cent van de stemmers pakt de auto bij voor
keur voor sport en hobby.
Waarheen, waarvoor?
Vrienden-/familiebezoek 36%
iQl Boodschappen doen 26%
Q Sport en hobby 18%
O Uitgaan 12%
Q Brengen en halen kinderen 5%
^3 Arts- en ziekenhuisbezoek 3%
t "S Mobiliteit-onderzoeker Lucas Harms van het
Sociaal en Cultureel Planbureau:
"De uitslag komt sterk overeen met onze bevindin
gen. Vrienden en familie zijn het doel van de mees
te kilometers buiten het werk. Wat ook opvalt is
dat we veel in de auto stappen om te sporten. Veld
en en sporthallen liggen steeds meer aan de rand
van gemeentes of op afgelegen industrieterreinen.
En we gaan tegenwoordig graag shoppen in een
groot winkelparadijs, ook al ligt dat een eind ver
der weg. We zoeken een kwalitatief hoge invulling
van onze vrije tijd, en daardoor zitten we noodge
dwongen steeds vaker en langer in de auto."
De snelle Xpower SV van MG Rover komt deze
maand te koop in Engeland. Voor 75.000 pond biedt
hij een 320 pk 4.6 liter aluminium V8-motor met 32
kleppen en vier nokkenassen. Daarmee stuift de auto in
5,3 seconden naar 100 km per uur.
Nederlanders die er een willen moeten wachten tot
voorjaar 2004 en dan toeslaan, want d'r komen er maar
een stuk of vijf het Kanaal over. Geschatte prijs: 125.000
euro. Volgend jaar verschijnen nog krachtiger motoren.
De topversie krijgt het onwaarschijnlijke vermogen van
765 pk. De auto weegt ruim 1500 kilo en heeft een 4,5
meter lange koolstofvezel koets.
Een afgekapte staart.
Opvallend grote koplampen.
Keurig interieur.
De grille van de C2 is nep.
aren na het behalen van mijn rijbewijs
I had ik er eindelijk (een beetje) geld
I voor: een auto.
J Mijn zus Annemieke had een blauwe
maandag bij een garage gewerkt, en in
combinatie met haar goed ontwikkelde
zelfvertrouwen maakte haar dat tot een
spijkerhard onderhandelaar. Precies wat
een arme, beginnende journalist nodig
heeft.
Ik had een witte Ford Fiësta te koop zien
staan voor 1500 gulden. Dat leek me niet
duur, dus zijn we er samen heen gegaan.
De uitbater van een broodjeszaak die het
koekblik te koop aanbood stond ons ver
moeid te woord. De auto was van zijn
zoon en hij wilde er hoe dan ook vanaf.
Bij het rondje rond de winkel scheuren en
het onverantwoord hard remmen op de
openbare weg konden mijn zus en ik ech
ter geen rare mankementen ontdekken,
en ook onder de motorkap leek alles pluis,
kot mijn stomme verbazing zakte de prijs
hij de onderhandelingen razendsnel naar
750 gulden. Annemieke had alleen maar
naar de versleten bandjes hoeven wijzen.
Na de handdruk zuchtte de man opge
lucht: 'Daar zijn we ook weer vanaf.
'n de dagen daarna kwam het steeds vaker
voor dat mijn trotse bezit slechts na veel
vriendelijke woorden wilde starten. Sa-
Door Martine Hemstede
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
men met vrienden heb ik zelfs een set
startkabels laten smelten op het onwillige
vehikel. Op weg naar de garage moest ik
regelmatig door rood rijden om te zorgen
dat hij niet afsloeg.
'Dat witje niet weten', zei de garageman
toen ik vroeg wat er nu precies mis was
geweest met de auto. 'Het was wel levensge
vaarlijk', zei hij er nog bij. Daarna heeft de
auto, door mijn zus voor de gelegenheid
omgedoopt tot Ford Fiasco, nooit meer
dienst geweigerd. Ik ging van mijn Fias-
cootje houden, en zag ontroerd hoe de
rubbers van de zijramen langzaam veran
derden in tuintjes met de meest exotische
mossoorten.
Na vijf jaar kwam het moment dat de auto
moest worden vervangen. Steeds meer
lampjes op het dashboard gingen stuk, en
bij een inhaalmanoeuvre op een twee-
baansweg waren al eens alle lampen uitge
vallen. Mijn geliefde en ik hebben ons le
ven te danken aan het groot licht, dat op
het laatste moment toch nog bleek te wer
ken. De Wegenwacht keek ons meewarig
na toen hij de lichten met een stroom-
draadje aan de ruitenwissers had verbon
den. Ook bij het afscheid bleek dat ik echt
de enige op aarde was die de kwaliteiten
van het autootje wist te waarderen. Dat
garages geen belangstelling hadden voor
het vijftien jaar oude bakje kon ik nog
hebben, maar dat zelfs slopers mij sma
lend aankeken als ik ermee langs kwam,
sneed me door de ziel. Alleen de meest
ranzige sloperij van de stad was bereid om
hem in te nemen. Op de laatste druppel
benzine reed de sloper mijn auto de par
keerplaats op. Om ruimte te sparen par
keerde hij hem met een ferme klap tegen
een andere sloopauto. Terwijl de voorruit
sprong, brak mijn hart.
Vroeger had BMW een luxe, du
re sportcoupé: de 6-serie. Een
poging om die op te waarderen,
de nog duurdere 8-serie, bete
kende in de jaren negentig de
ondergang. Nu is hij terug, om
te beginnen als 645 Ci met een
V8-motor voor ruim 100.000 eu
ro. De karakteristiek gelijnde
sportcoupé biedt plaats aan
twee volwassenen en twee klei
ne inzittenden. Hij lijkt wat op
een Porsche 911 als je het kof
ferdeksel wegdenkt. Onder
huids is veel techniek uit de 5-
serie te vinden. Zoals de 1.770
euro kostende actieve besturing
die afhankelijk van de snelheid
meer of minder direct werkt.
Of de actieve stabilisatoren (Dy
namic Drive) die nog eens 4.599
euro kosten. Met dat moois aan
boord stuurt een 645 zo fabel
achtig dat je het die Porsche
911 op een bochtig weggetje
knap lastig kunt maken. Onder
de kap huist een imposante 4,4
liter V8-motor van 333 pk.
Goed voor een sprint naar de
100 in 5,6 seconden en een be
grensde top van 250 km per
uur. Later komen er een M6
met VI0 en wellicht een 630 Ci
met zescilinder-motor.
De extravagante MG Xpower.
MotorSale heet de beurs die tot en met zondag in
Autotron Rosmalen gehouden wordt. Op deze
twaalfde editie van MotorSale staan vooral veel dikke
tweecilinder-motorfietsen die door de eigenaar zijn aan
gepast. Custombikes, choppers, streetfighters en bob
bers zijn enkele bena
mingen. Fabrikanten en
dealers laten hun
nieuwste motorcollec
ties zien. Er zijn stands
voor tatoeages en pier
cings en, wat de organi
satie noemt, stijlvolle ero
tische shows.
MotorSale, Autotron. Vrijdag 7
november 12.00-19.00 uur,
zaterdag 8 november 10.00-
18.00 uur en zondag 9
november 10.00-17.00 uur. De
toegangsprijs is twaalf euro,
parkeren kost vijf euro.
De VW Touareg
Bron: o.a. Time Magazine
De BMW 645 Ci