C2: kort en krachtig van Citroën Tuintjes in de rubbers van de portieren Hoewel de verkopen van Volkswagen in de VS de af gelopen tien jaar flink zijn gestegen, tobt het merk er met zijn imago. Op de betrouwbaarheidslijst van J.D. Powers eindigt VW op een magere 33e plaats. Ook de En gelse uitspraak van de uitstekend verkopende luxe ter reinwagen Touareg helpt niet mee. Amerikanen verstaan de modelnaam als Tour-egg: rondrij-ei. Het kan nog erger want de Britse autorubriek TopGear sprak Touareg na een nogal ontluisterende rijtest met nadruk uit als Tow- wreck, wat zoveel betekent als sleepwrak. VW verkocht het eerste halfjaar van 2003 in Europa 9200 Touaregs. De naam is afgeleid van een Noord-Afrikaanse nomaden stam. BMW 6: Porschekiller op bochtig parcours De ingekorte C3 van Citroën heet C2. Een leuk bedachte, compacte stadsralcker met hier en daar onvolkomenheidjes. Citroën C2 VTR 7 Potente Xpower straatrijp Bobbers en choppers te kijk Touareg en VW's goede naam Redactie: 0113-315680 www.pzc.n!/auto Volgende pagina: Fiets heeft wind mee in de herfst De C2 van Citroën: origineel van vorm Door Rien van der Steen Hij ziet er hartstik ke stoer uit, de nieuwe C2 van Ci troën. Gedrongen, met een heel lage neus. Hij heeft een soort van Italiaanse coda tronca, een ab rupt afgekapte staart, waardoor zulke kleine auto's ineens een krachtige uitstraling krijgen. De grille zit potdicht, net als bij een Audi A2. De achterlichten en de zijraampjes achter zijn heel oorspronkelijk van vorm. De C2 is een voortborduursel op de succesvolle C3, de auto die de eigen identiteit van Ci troën terugbrengt. Het merk heeft slim gebruik gemaakt van de platform-techniek, waarbij bodemplaat, wielophanging en crashstructuur met meerdere auto's gedeeld kunnen worden. Toch is dit niet zomaar een driedeurs C3. We reden met de sportieve VTR-uitvoering en dan heb je meteen een keiharde vering en demping en een niet bijzonder zuinige motor. De stoelen zit ten bijna tegen de verwachting in prima. Voorin biedt deze pygmee trouwens overdonde rend veel ruimte. Achterin is er tamelijk weinig plek, maar nie mand verwacht daar ook ruim schoots te kunnen zitten. Het valt trouwens nog alles mee wanneer je de aparte zittingen naar achter verschuift. Wel jammer dat de hoofdsteunen daar zo laag zitten. Erg veel bagageruimte biedt hij niet, maar met de achterbank hebben de Fransen allerlei crea tieve dingen uitgespookt. Hij kan plat, kan ietsje verschuiven of, in de luxere versie, zelfs in twee delen uitgenomen wor den. De achterklep en achter ruit scharnieren afzonderlijk open. Op het klepje kun je iets neerzetten of zelfs even zitten, want hij breekt bij honderd ki lo nog niet af. Het heeft ook nog een opbergvak voor kleine spullen. Weer eens wat anders, zo'n duoklep. Minpunten zijn er ook. Net als eerder de C3 Pluriel had dit exemplaar een vervelend sle pend geluid van de achterrem- men. Zelfs het piepje van de handrem bleef af en toe tijdens het rijden aanhouden. Het be dienen van de zijruiten gaat elektrisch, maar jammer ge noeg met knopjes die voor de pook staan. Je moet dus nogal Uitrusting: Standaard o.a. zes air bags, abs, elektrische stuurbe krachtiging, centrale deurver grendeling, in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, dubbele achterklep, boordcomputer. Motor/techniek: 4 cilinder 1.61 lijnmotor Vermogen: 110 pk maximum koppel 147 Nm Lxbxh: 3.67 x 1.66 x 1.46 meter Wielbasis: 2.31 meter Draaicirkel: 10.70 meter Bagageruimte: 166/224/879 liter Tankinhoud: 41 liter Prijs: VTR 1.6i Sensodrive 16.940 euro 1.1 11.750 euro 1.4 16.250 euro 1.4 Hdi 15.550 euro Conclusie: Een leuk stadsautootje met een keurige uitrusting. Over zichtelijk en handig voor de bood schappen. Hij klinkt een beetje blik kerig en is als VTR erg stug geveerd. Voor Vormgeving Beladingsmogelijkheden Uitrusting Gewicht: 1030 kg Aanhanger geremd: max. 525 kg Verbruik: 1:12 •j Tegen Tankdop verkeerd Stugge vering (VTR) Slome robotautomaat Score: voorover leunen om daar bij te kunnen. En waarom zit de tankdop aan de linkse, dus ver keerde kant? De deuren klin ken blikkerig bij het dicht gooien en de robotautomaat in de 1.6 vergt lang gewenning. Nu en dan wil de C2 pas in zijn achteruit als je eerst een stukje vooruit rijdt. Als een ongesyn- chroniseerde bak van weleer. Overschakelen duurt relatief lang en de auto houdt dan tel kens irritant in. Zo'n robot werkt eigenlijk het best met kleine motoren, dan storen de lange schakelmomenten min der. Deze opvolger van de in vergelijking met dit creatuur ineens wel erg saaie Saxo heeft dezelfde motoren als de C3 en met de sterkste (1.6) benzine motor gaat hij er flink vandoor. Helaas wordt die alleen met Sensodrive-versnellingsbak ge leverd. Zonde, want de C2 is verder een plezierig rijdend, vlot kleintje met een complete uitrusting. O Vorige week vroegen we waarvoor u uw auto meestal gebruikt buiten het woon werkverkeer. Het bezoeken van familie en vrienden is met ruim eenderde van de stem men goed voor de eerste plaats. 26 procent gaat vooral boodschappen doen en 18 pro cent van de stemmers pakt de auto bij voor keur voor sport en hobby. Waarheen, waarvoor? Vrienden-/familiebezoek 36% iQl Boodschappen doen 26% Q Sport en hobby 18% O Uitgaan 12% Q Brengen en halen kinderen 5% ^3 Arts- en ziekenhuisbezoek 3% t "S Mobiliteit-onderzoeker Lucas Harms van het Sociaal en Cultureel Planbureau: "De uitslag komt sterk overeen met onze bevindin gen. Vrienden en familie zijn het doel van de mees te kilometers buiten het werk. Wat ook opvalt is dat we veel in de auto stappen om te sporten. Veld en en sporthallen liggen steeds meer aan de rand van gemeentes of op afgelegen industrieterreinen. En we gaan tegenwoordig graag shoppen in een groot winkelparadijs, ook al ligt dat een eind ver der weg. We zoeken een kwalitatief hoge invulling van onze vrije tijd, en daardoor zitten we noodge dwongen steeds vaker en langer in de auto." De snelle Xpower SV van MG Rover komt deze maand te koop in Engeland. Voor 75.000 pond biedt hij een 320 pk 4.6 liter aluminium V8-motor met 32 kleppen en vier nokkenassen. Daarmee stuift de auto in 5,3 seconden naar 100 km per uur. Nederlanders die er een willen moeten wachten tot voorjaar 2004 en dan toeslaan, want d'r komen er maar een stuk of vijf het Kanaal over. Geschatte prijs: 125.000 euro. Volgend jaar verschijnen nog krachtiger motoren. De topversie krijgt het onwaarschijnlijke vermogen van 765 pk. De auto weegt ruim 1500 kilo en heeft een 4,5 meter lange koolstofvezel koets. Een afgekapte staart. Opvallend grote koplampen. Keurig interieur. De grille van de C2 is nep. aren na het behalen van mijn rijbewijs I had ik er eindelijk (een beetje) geld I voor: een auto. J Mijn zus Annemieke had een blauwe maandag bij een garage gewerkt, en in combinatie met haar goed ontwikkelde zelfvertrouwen maakte haar dat tot een spijkerhard onderhandelaar. Precies wat een arme, beginnende journalist nodig heeft. Ik had een witte Ford Fiësta te koop zien staan voor 1500 gulden. Dat leek me niet duur, dus zijn we er samen heen gegaan. De uitbater van een broodjeszaak die het koekblik te koop aanbood stond ons ver moeid te woord. De auto was van zijn zoon en hij wilde er hoe dan ook vanaf. Bij het rondje rond de winkel scheuren en het onverantwoord hard remmen op de openbare weg konden mijn zus en ik ech ter geen rare mankementen ontdekken, en ook onder de motorkap leek alles pluis, kot mijn stomme verbazing zakte de prijs hij de onderhandelingen razendsnel naar 750 gulden. Annemieke had alleen maar naar de versleten bandjes hoeven wijzen. Na de handdruk zuchtte de man opge lucht: 'Daar zijn we ook weer vanaf. 'n de dagen daarna kwam het steeds vaker voor dat mijn trotse bezit slechts na veel vriendelijke woorden wilde starten. Sa- Door Martine Hemstede Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. men met vrienden heb ik zelfs een set startkabels laten smelten op het onwillige vehikel. Op weg naar de garage moest ik regelmatig door rood rijden om te zorgen dat hij niet afsloeg. 'Dat witje niet weten', zei de garageman toen ik vroeg wat er nu precies mis was geweest met de auto. 'Het was wel levensge vaarlijk', zei hij er nog bij. Daarna heeft de auto, door mijn zus voor de gelegenheid omgedoopt tot Ford Fiasco, nooit meer dienst geweigerd. Ik ging van mijn Fias- cootje houden, en zag ontroerd hoe de rubbers van de zijramen langzaam veran derden in tuintjes met de meest exotische mossoorten. Na vijf jaar kwam het moment dat de auto moest worden vervangen. Steeds meer lampjes op het dashboard gingen stuk, en bij een inhaalmanoeuvre op een twee- baansweg waren al eens alle lampen uitge vallen. Mijn geliefde en ik hebben ons le ven te danken aan het groot licht, dat op het laatste moment toch nog bleek te wer ken. De Wegenwacht keek ons meewarig na toen hij de lichten met een stroom- draadje aan de ruitenwissers had verbon den. Ook bij het afscheid bleek dat ik echt de enige op aarde was die de kwaliteiten van het autootje wist te waarderen. Dat garages geen belangstelling hadden voor het vijftien jaar oude bakje kon ik nog hebben, maar dat zelfs slopers mij sma lend aankeken als ik ermee langs kwam, sneed me door de ziel. Alleen de meest ranzige sloperij van de stad was bereid om hem in te nemen. Op de laatste druppel benzine reed de sloper mijn auto de par keerplaats op. Om ruimte te sparen par keerde hij hem met een ferme klap tegen een andere sloopauto. Terwijl de voorruit sprong, brak mijn hart. Vroeger had BMW een luxe, du re sportcoupé: de 6-serie. Een poging om die op te waarderen, de nog duurdere 8-serie, bete kende in de jaren negentig de ondergang. Nu is hij terug, om te beginnen als 645 Ci met een V8-motor voor ruim 100.000 eu ro. De karakteristiek gelijnde sportcoupé biedt plaats aan twee volwassenen en twee klei ne inzittenden. Hij lijkt wat op een Porsche 911 als je het kof ferdeksel wegdenkt. Onder huids is veel techniek uit de 5- serie te vinden. Zoals de 1.770 euro kostende actieve besturing die afhankelijk van de snelheid meer of minder direct werkt. Of de actieve stabilisatoren (Dy namic Drive) die nog eens 4.599 euro kosten. Met dat moois aan boord stuurt een 645 zo fabel achtig dat je het die Porsche 911 op een bochtig weggetje knap lastig kunt maken. Onder de kap huist een imposante 4,4 liter V8-motor van 333 pk. Goed voor een sprint naar de 100 in 5,6 seconden en een be grensde top van 250 km per uur. Later komen er een M6 met VI0 en wellicht een 630 Ci met zescilinder-motor. De extravagante MG Xpower. MotorSale heet de beurs die tot en met zondag in Autotron Rosmalen gehouden wordt. Op deze twaalfde editie van MotorSale staan vooral veel dikke tweecilinder-motorfietsen die door de eigenaar zijn aan gepast. Custombikes, choppers, streetfighters en bob bers zijn enkele bena mingen. Fabrikanten en dealers laten hun nieuwste motorcollec ties zien. Er zijn stands voor tatoeages en pier cings en, wat de organi satie noemt, stijlvolle ero tische shows. MotorSale, Autotron. Vrijdag 7 november 12.00-19.00 uur, zaterdag 8 november 10.00- 18.00 uur en zondag 9 november 10.00-17.00 uur. De toegangsprijs is twaalf euro, parkeren kost vijf euro. De VW Touareg Bron: o.a. Time Magazine De BMW 645 Ci

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21